ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 22 Μάη 2002
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Διώκει τους εργαζόμενους ο Ε. Βενιζέλος

«Είμαι πολύ περήφανος για τους ανθρώπους του υπουργείου», δήλωσε χτες ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, με αφορμή την παρουσίαση των καταλόγων της έκθεσης «Ωρες Βυζαντίου». Λίγες ώρες μετά, οι αρχαιοφύλακες, οι οποίοι βρίσκονται σε αγωνιστικές κινητοποιήσεις απαιτώντας τα αυτονόητα (μεταξύ άλλων να πληρώνονται τα δεδουλευμένα και να παραμείνει η φύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς στο κράτος), «επιβραβεύτηκαν» εμπράκτως από τον υπουργό ...διά της δικαστικής δίωξής τους!!!

Πράγματι, σήμερα εκδικάζονται τα ασφαλιστικά μέτρα κατά της απεργίας των αρχαιοφυλάκων, στα οποία προσέφυγε ο υπουργός, αφού πρώτα σιώπησε ...«ηχηρά» για τα αιτήματα των εργαζομένων στη φύλαξη.

Αυτό, όμως, που κατάφερε τελικά, ήταν να «ταρακουνήσει»... ακόμα και την Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων ΥΠΠΟ (στην οποία υπάγεται το σωματείο των αρχαιοφυλάκων), η οποία, με ανακοίνωσή της, σαν απάντηση στην τακτική του υπουργού, προκηρύσσει 48ωρη απεργία στις 25 και 26/5, όλων των εργαζομένων, σε όλα τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους, ενώ θα πραγματοποιηθεί και η 48ωρη απεργία που είχαν εξαγγείλει οι αρχαιοφύλακες για την 1 και 2/6.

Στην ανακοίνωση της ΠΟΣΥΠΠΟ σημειώνεται, μεταξύ άλλων, ότι ο υπουργός «επέλεξε το δρόμο της σύγκρουσης με τους εργαζόμενους», με τακτικές «που θυμίζουν άλλες εποχές για τη χώρα, εποχές όπου η ποινικοποίηση των συνδικαλιστικών αγώνων ήταν στην ημερήσια διάταξη».

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
«Ο Μαραθώνας χάθηκε... »

Σκληρή επίθεση στους αυτουργούς της καταστροφής του Μαραθώνα και σε όσους συντάχτηκαν μαζί τους, άσκησε ο γενικός γραμματέας της, Β. Πετράκος

Δριμεία κριτική για την καταστροφή του Μαραθώνα χάριν του Ολυμπιακού Κωπηλατοδρομίου και για την υποτιθέμενη «ενοποίηση» των αρχαιολογικών χώρων Αθήνας, άσκησε ο γενικός γραμματέας της Αρχαιολογικής Εταιρείας, ακαδημαϊκός, Βασίλης Πετράκος, μιλώντας στην ετήσια γενική συνέλευση (19/5) για τα πεπραγμένα της εταιρίας.

Ο Β. Πετράκος αναφορικά με τον Μαραθώνα, τόνισε ότι «ο τελευταίος μεγάλος ιστορικός τόπος της Αττικής, μέγιστης σημασίας στην παγκόσμια Ιστορία, συστηματικώς καταστρέφεται. Η αλλαγή του ονόματός του είναι ζήτημα χρόνου». Αυτό συμβαίνει, αφού «ακόμη και τα ελληνικά δικαστήρια συντάχθηκαν με τη νέα άποψη, τον εξευτελισμό του Μαραθώνα και την παραχάραξη της Ιστορίας», η οποία επήλθε «από μια μικρότατη ομάδα αρχαιολόγων, ιστορικών, πολιτικών και δημοσιογράφων... ενώ γνώριζαν την αλήθεια για τη θέση της μάχης του 490 π.Χ.».

Ο Β. Πετράκος επέκρινε και τους πνευματικούς και εκπαιδευτικούς φορείς, που σιώπησαν για το θέμα, το οποίο εμφανίζεται ως «ανιαρή διαμάχη» μεταξύ Αρχαιολογικής Εταιρείας και ΥΠΠΟ. «Παρά την έντονη επιστημονική αντίσταση λίγων Ελλήνων, ο Μαραθώνας, η τελευταία μαρτυρία των Περσικών Πολέμων στην Αττική, χάθηκε, όπως προηγουμένως χάθηκαν η Σαλαμίνα και η Ψυττάλεια».

Για την «ενοποίηση» είπε πως «αποτελεί άλλη όψη του ίδιου «πνεύματος», το οποίο χρησιμοποιεί τα μνημεία της Αθήνας για χρήσεις ξένες προς αυτά, όπως τα πλαστικά «προπύλαια» στο Παναθηναϊκό Στάδιο, η «πασαρέλα» για επίδειξη μόδας με φόντο το Πανεπιστήμιο Αθήνας και ο «εξευτελισμός των μνημείων της Ακρόπολης» για το «μιλένιουμ». «Η ενοποίηση των χώρων δε γίνεται για την απαλλαγή του τοπίου από τα εμβόλιμα σώματα που κατά τους αιώνες αλλοίωσαν τη μορφή του και τη μορφή των μνημείων, αλλά για την κατασκευή έργων ασύνδετων με το τοπίο. Εργων, έως κακόγουστων, τα οποία εκφράζουν το "πνεύμα" του καιρού μας. Το "πνεύμα" των ξένων "φιγουρινιών" της αρχιτεκτονικής, τα οποία δεν ερμηνεύουν, επουδενί, τα μνημεία, και δεν αποκαθιστούν το αρχαίο τοπίο».

Ο Β. Πετράκος, μάλλον, φειδωλά αναφέρθηκε στην κατασκευή του Νέου Μουσείου Ακρόπολης στου Μακρυγιάννη και στην καταστροφή των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν.

Μίλησε, τέλος, εκτενώς για το ανασκαφικό και εκδοτικό έργο της Εταιρείας.

Εκδόσεις «Ωρών Βυζαντίου»

Το εξώφυλλο ενός καταλόγου σε φωτοτυπία
Το εξώφυλλο ενός καταλόγου σε φωτοτυπία
Τους έξι καταλόγους της μεγάλης έκθεσης «Ωρες Βυζαντίου (Εργα και Ημέρες στο Βυζάντιο)» παρουσίασαν χτες στο ΥΠΠΟ οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Αθηνών Αγγελική Λαΐου, Αγγελος Δεληβοριάς και Νίκος Ζίας, ενώ χαιρέτισε ο Ε. Βενιζέλος.

Την έκθεση παρουσίασε ταυτόχρονα στο Μυστρά, στη Θεσσαλονίκη και Αθήνα (8/2001-3/2002) η Διεύθυνση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων του ΥΠΠΟ, με σκοπό την προσέγγιση του βυζαντινού πολιτισμού και την παρουσίαση νέων ανασκαφικών ευρημάτων.

Η παρουσίαση των εκδόσεων αυτών από την Α. Λαΐου είχε την επάρκεια και τη λεπτομέρεια ακαδημαϊκής διάλεξης και συνοδεύτηκε από την προβολή διαφανειών. Ο Ν. Ζίας αναφέρθηκε στην ιστορία της έκθεσης, η οποία συζητιόταν... από το 1989.

Για την κατάρτιση των καταλόγων (ορισμένοι είναι ογκώδεις) εργάστηκαν 194 επιστήμονες, Ελληνες - υπάλληλοι του ΥΠΠΟ και ξένοι. Πρόκειται για σοβαρό επιστημονικό έργο, πέραν της συγκυρίας μιας έκθεσης, το οποίο αποτυπώνει σύγχρονες επιστημονικές προσεγγίσεις για το Βυζάντιο.

Δυστυχώς, δεν μπορούμε να αναφέρουμε τις εκδόσεις, αφού δε δόθηκαν στους δημοσιογράφους, γεγονός υπερβολικό, ακόμη και στο πλαίσιο της... βασιλεύουσας και στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ «οικονομίας της αγοράς». Αν ο μπουφές που συνόδευε την παρουσίαση ήταν λιγότερο πολυτελής... θα ισοσκελιζόταν το «κόστος» της ουσιαστικής ενημέρωσης, με τη διάθεση των καταλόγων στους δημοσιογράφους. (Οι κατάλογοι πωλούνται στο Βυζαντινό Μουσείο και στο βιβλιοπωλείο του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων - Πανεπιστημίου 57. Τιμές 8-100 ευρώ).

Παραστάσεις χορού

Από το έργο «Agon»
Από το έργο «Agon»
Με παραστάσεις του Μπαλέτου του Σαν Φρανσίσκο, της αρχαιότερης επαγγελματικής ομάδας μπαλέτου στην Αμερική, ολοκληρώνεται η χειμερινή περίοδος στο Μέγαρο Μουσικής. Το διάσημο μπαλέτο θα παρουσιάσει δύο διαφορετικά προγράμματα. Το πρώτο πρόγραμμα (22 - 24/5) περιλαμβάνει το έργο του Μπαλανσίν «Agon», σε μουσική Ιγκόρ Στραβίνσκι, το έργο του Ρόμπινς «In the Night» και τη χορογραφία του Χέλγκι Τόμασον «Prism», σε μουσική Μπετόβεν. Το δεύτερο πρόγραμμα (25-26/5) περιλαμβάνει ένα ακόμη έργο του Μπαλανσίν, το «Rubies», μεσαίο μέρος της διάσημης τριλογίας του χορογράφου με τίτλο «Jewels». Επίσης, τη χορογραφία του Τόμασον «Chaconne for piano and two dancers» και άλλα δύο έργα του, καθώς και μια χορογραφία του Ολλανδού Χανς φαν Μάνεν, σε μουσική Μπαχ, με τίτλο «Solo».

«Ληστεία» πνευματικών δικαιωμάτων

Τη χρήση έργων τους χωρίς την άδειά τους, από την εταιρία «Calbari», καταγγέλλουν με επιστολή τους οι ζωγράφοι, Δημήτρης Μυταράς και Χρήστος Καρράς.

Οι καλλιτέχνες σημειώνουν ότι η εταιρία διαφήμισε σε πολλά κυριακάτικα φύλλα εφημερίδων τη διάθεση εικαστικών έργων τους, με αναπαραγωγή καμβά, στην τιμή των 15 ευρώ. Οι ζωγράφοι υπογραμμίζουν «ότι η ενέργεια της εταιρίας είναι παράνομη και αντίκειται στους νόμους περί Προστασίας Πνευματικών Δικαιωμάτων», καθώς δε δόθηκε καμιά σχετική άδεια και δηλώνουν ότι θα διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους δικαστικά, απαιτώντας τη συγκέντρωση και καταστροφή του συγκεκριμένου υλικού.

Ποντιακή Σκηνή στο ΚΘΒΕ

Στη σκηνή της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών το ΚΘΒΕ ανεβάζει σήμερα το κωμειδύλλιο του Θόδωρου Κανονίδη - Απόλλωνα «Οι πρόσφυγες στην Ελλάδα». Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, ο σκηνοθέτης της παράστασης Ερμής Μουρατίδης, μεταξύ άλλων τόνισε ότι «μετά 23 χρόνια σιωπής η Ποντιακή Σκηνή του ΚΘΒΕ επαναλειτουργεί. Πρέπει να επαινέσουμε την προσπάθεια να προσφύγει το θέατρο στις ρίζες μας» και για το έργο είπε ότι αν και αναφέρεται σε γεγονότα της δεκαετίας του '20 διατηρεί απόλυτα την επικαιρότητά του.

Το έργο αφορά σε ένα ιστορικό γεγονός των Ελλήνων του Καυκάσου την περίοδο 1923-1926. Οι Ελληνες που ζούσαν στον Καύκασο και δε συμφωνούσαν με το σοβιετικό καθεστώς - για θρησκευτικούς, πολιτικούς, κοινωνικούς λόγους - μετανάστευσαν στην Ελλάδα. Αλλοι προσαρμόστηκαν, άλλοι μη βρίσκοντας στην Ελλάδα ό,τι ονειρεύτηκαν, γύρισαν πίσω.

Η πρεμιέρα της παράστασης βρίσκεται στον αέρα, καθώς συνεχίζονται οι στάσεις εργασίας των ηθοποιών του ΚΘΒΕ που ζητούν επαναπρόσληψη των 15 συναδέλφων τους, των οποίων οι συμβάσεις δεν ανανεώθηκαν.

Το Κέντρο Μελέτης και Ερευνας Θεάτρου - Θεατρικό Μουσείο, με χορηγία του Ιδρύματος «Κώστας και Ελένη Ουράνη», ανέθεσε στον γλύπτη Πραξιτέλη Τζανουλίνο, τη φιλοτέχνηση προτομής του δημοσιογράφου, συγγραφέα, κριτικού λογοτεχνίας, θεατράνθρωπου Κωστή Μπαστιά. Τα αποκαλυπτήριά της θα κάνουν ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Αθηναίων και το ΚΜΕΕΘ - Θεατρικό Μουσείο, αύριο στη 1μμ, στον περίβολο του Πνευματικού Κέντρου Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50). Θα μιλήσουν: ο δήμαρχος Αθηναίων, Δ. Αβραμόπουλος, ο πρόεδρος του ΚΜΕΕΘ Κ. Ασημακόπουλος, ο γιος του τιμώμενου, Γ. Μπαστιάς.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ