ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 22 Νοέμβρη 2002
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ
Ο ελληνικός λαός θα πληρώσει και τις κακοτεχνίες!

Ανατέθηκε εργολαβία 32 δισ. δραχμών για επιδιορθώσεις στην Εθνική Οδό. Οι υπεύθυνοι για τις κακοτεχνίες θα πληρώσουν - αν πληρώσουν - πρόστιμο μόνο 2,5 δισ.

Ο «κούκος, αηδόνι» θα στοιχίσουν στον ελληνικό λαό οι κακοτεχνίες που έχουν παρατηρηθεί στα κατασκευασμένα τμήματα της Εθνικής Οδού από την Κόρινθο ως την Υλίκη και οι οποίες έχουν προκαλέσει πολύνεκρα δυστυχήματα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δηλώσεις της υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Β. Παπανδρέου, ανατέθηκε εργολαβία για την επιδιόρθωση των κακοτεχνιών προϋπολογισμού 32 δισ. δρχ. και τα έργα θα εξελίσσονται τμηματικά για όλο το 2003, δημιουργώντας βέβαια διάφορα κυκλοφοριακά προβλήματα.

Το εντυπωσιακό είναι ότι, παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης ότι τη διόρθωση των κακοτεχνιών θα την πληρώσουν οι εργολάβοι που είναι υπεύθυνοι, αυτοί δε θα πληρώσουν τελικά παρά μόνο 2,5 δισ. δρχ. Τα υπόλοιπα θα τα πληρώσει ο κρατικός προϋπολογισμός, δηλαδή όλος ο ελληνικός λαός! Πρέπει ακόμη να σημειώσουμε ότι στα χρήματα αυτά δεν περιλαμβάνονται τα έξοδα για την κατολίσθηση της Μαλακάσας, που υπολογίζονται σε 5 δισ. δραχμές...

Το ακόμη πιο εντυπωσιακό είναι ότι από τα 470 χιλιόμετρα του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Εύζωνοι) που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τώρα, δεν έχει παραληφθεί επίσημα ούτε ένα χιλιόμετρο από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ. Ο σοβαρότερος λόγος είναι για να μην προσφεύγουν στα δικαστήρια και ζητούν αποζημιώσεις από το Δημόσιο, όσοι έχουν τραυματιστεί ή έχουν πάθει υλικές ζημιές εξαιτίας της πληθώρας των κακοτεχνιών!

Στο μεταξύ, λίγες μόλις βδομάδες μετά τις εξαγγελίες της υπουργού ΠΕΧΩΔΕ για τον ανασχεδιασμό των έργων του Κηφισού, προέκυψε και νέος ανασχεδιασμός! Συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε χτες η ίδια η υπουργός, η προσωρινή γέφυρα που επρόκειτο να τοποθετηθεί στον κόμβο των ΗΣΑΠ, δεν πρόκειται να τοποθετηθεί γιατί μόλις ένα μήνα αργότερα θα είναι έτοιμη η οριστική λύση. Οσον αφορά το νέο κόστος των έργων ανασχεδιασμού, που θεωρείται ότι θα είναι αρκετά αυξημένο, η υπουργός δήλωσε ότι δεν μπορεί να ανακοινώσει τίποτε ακόμη γιατί είναι αντικείμενο διαπραγματεύσεων με τους εργολάβους.

Η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ παραδέχτηκε εξάλλου ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στα Ολυμπιακά έργα που πρόκειται να γίνουν στο Ελληνικό, αλλά πρόσθεσε ότι αυτά θα ξεκινήσουν πλέον κανονικά, καθώς απορρίφθηκαν κάποιες ενστάσεις που έγιναν από εργολάβους. Οσον αφορά το κόστος των Ολυμπιακών έργων που αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο, η υπουργός παραδέχτηκε ότι συμβαίνει αυτό σε ορισμένα έργα και προσπάθησε να το δικαιολογήσει λέγοντας ότι δεν υπήρχαν μελέτες και ότι μερικά έργα αθλημάτων, όπως το σλάλομ, ήταν άγνωστα για την Ελλάδα...

ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ
Στα δύο ευρώ τα διόδια από το Γενάρη!

Νέα «τσουχτερή» αύξηση της τιμής των διοδίων για τα οχήματα που θα διέρχονται από την Αττική Οδό αναμένεται να ισχύσει από το Γενάρη. Η τιμή των διοδίων πρόκειται να φτάσει τα δύο ευρώ για τα ΙΧ, από ένα ευρώ που ίσχυε στις αρχές του 2002 και 1,2 ευρώ που ισχύει από τις αρχές Ιούλη μέχρι τώρα.

Η νέα αυτή αύξηση επέρχεται με πρόσχημα την παράδοση στην κυκλοφορία μέσα στο Γενάρη ενός ακόμη τμήματος της λεωφόρου που κατασκευάζεται. Πρόκειται συγκεκριμένα για το τμήμα Ανισόπεδος Κόμβος Μεταμόρφωσης - Γέρακας, το οποίο ολοκληρώνει τη διαδρομή από την Εθνική Οδό στο Αεροδρόμιο Σπάτων.

Σύμφωνα με χτεσινές δηλώσεις της υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Β. Παπανδρέου, το Μάρτη του 2003 αναμένεται να παραδοθεί το τμήμα Ελευσίνα - Αιγάλεω, τον Ιούνη η Δυτική Περιφερειακή Υμηττού, τον Ιούλη το τμήμα Γλυκά Νερά - Παλλήνη και το Δεκέμβρη 2003 τα υπόλοιπα τμήματα του έργου. Η ολοκλήρωση της Αττικής Οδού αναμένεται να επιφέρει και νέα αύξηση της τιμής των διοδίων (τμηματική ή μονοκόμματη), καθώς αυτό βρίσκεται στη διακριτική ευχέρεια των εργολάβων, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογράψει η κυβέρνηση. Σημειώνεται ότι με βάση αυτή τη σύμβαση το διόδιο υπολογίζεται στα δυόμισι ευρώ (σε τιμές 1994) και με τις αναθεωρήσεις τιμών που έγιναν στο μεταξύ αγγίζει τα 3,5 ευρώ!

Σε γενικότερη αύξηση της τιμής των διοδίων στις Εθνικές Οδούς της χώρας αναμένεται να οδηγήσει η κατασκευή των υπόλοιπων οδικών αξόνων της χώρας με το ληστρικό λεγόμενο σύστημα της «αυτοχρηματοδότησης». Οπως δήλωσε χτες η υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, ο διαγωνισμός για τα επτά αυτά οδικά έργα (Ιόνια Οδός, συμπληρωματικά έργα της Αττικής Οδού στο Λεκανοπέδιο, Πάτρα - Κόρινθος, Τρίπολη - Καλαμάτα, Κεντρικής Ελλάδας και υποθαλάσσια λεωφόρος Θεσσαλονίκης), συνολικού προϋπολογισμού άνω του 1,5 τρισ. δρχ. βρίσκεται σε εξέλιξη, παρότι δεν έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες. Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού οριστικοποιήθηκε η λίστα των προεπιλεγμένων υποψηφίων ομίλων, οι οποίοι το 2003 θα κληθούν να δώσουν τις προσφορές τους. Σημειώνεται ότι την ευθύνη για τους αυτοχρηματοδοτούμενους οδικούς άξονες αναλαμβάνει σε λίγες μέρες αποκλειστικά πλέον το ΥΠΕΧΩΔΕ, στο οποίο συστάθηκε ειδική υπηρεσία.

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
Περιορισμοί στις πολεοδομικές αρμοδιότητες των δήμων

Αντισυνταγματικές είναι μια σειρά διατάξεις του πρόσφατου Νόμου 3044/2002 που αφορούν πολεοδομικές αρμοδιότητες και ρυθμίσεις, οι οποίες υλοποιούνται με αποφάσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ και των κατά τόπους πολεοδομικών οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Το Ε' Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), με αφορμή την επεξεργασία δύο Προεδρικών Διαταγμάτων για την έγκριση τοπικών ρυμοτομικών σχεδίων των Δήμων Παιανίας και Χανίων, έκρινε ξανά αντισυνταγματικές τις διατάξεις του άρθρου 10 του Ν. 3044/2002 και μετά την πρόσφατη αναθεώρηση του Συντάγματος.

Το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο θεωρεί ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ και η Τοπική Αυτοδιοίκηση από μόνοι τους δεν μπορούν να προβαίνουν σε τέτοιες πολεοδομικές αποφάσεις, αλλά αυτές οι ρυθμίσεις να γίνονται με την έγκριση Προεδρικών Διαταγμάτων. Ωστόσο, λόγω μείζονος σπουδαιότητας παρέπεμψε το θέμα στην Ολομέλεια του ΣτΕ. Να σημειωθεί ότι το ΣτΕ είχε κρίνει αντισυνταγματικές παρόμοιες διατάξεις του Νόμου 2831/2000.

Ειδικότερα, το Ε' Τμήμα του ΣτΕ με τις υπ' αριθμό 601 και 602/2002 αποφάσεις έκρινε αντισυνταγματικές τις διατάξεις που προβλέπουν ότι με αποφάσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ υλοποιείται η τροποποίηση εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων και οικισμών, καθώς επίσης ο καθορισμός όρων και περιορισμών δόμησης σε περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, σε κηρυγμένους αρχαιολογικούς χώρους, δασικές εκτάσεις και σε χώρους που προστατεύονται από διεθνείς συμβάσεις.

Επίσης, με τις ίδιες αποφάσεις του ΣτΕ δεν επιτρέπεται η έγκριση πολεοδομικών μελετών για παραλιακούς οικισμούς, για οικισμούς των οποίων τα όρια εμπίπτουν σε ζώνη 500 μέτρων από την ακτή, καθώς και για οικισμούς που θεωρούνται ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Οι ίδιες ρυθμίσεις ισχύουν και για περιοχές που εμπίπτουν, έστω και μερικώς, στη ζώνη των 500 μέτρων.

Παράλληλα, το ΣτΕ βασιζόμενο στη νομολογία που έχει χαράξει τα τελευταία χρόνια σχετικά με τις αρμοδιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε πολεοδομικά θέματα, έκρινε αντισυνταγματικές και τις διατάξεις του νόμου 3044/2002, οι οποίες επιτρέπουν στους γενικούς γραμματείς των περιφερειών να εγκρίνουν πολεοδομικές μελέτες, σχέδια πόλεων και οικισμών, τοπικά ρυμοτομικά σχέδια, πολεοδομικές μελέτες ανάπλασης και αναμόρφωσης και να καθορίζουν ή να τροποποιούν όρους και περιορισμούς δόμησης σε παράκτιες περιοχές.

Αντίθετα, συνταγματική κρίθηκε η διάταξη που προβλέπει τη μεταφορά στους κατά τόπους περιφερειάρχες και νομάρχες της αρμοδιότητας καθορισμού όρων δόμησης για οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων, οι οποίοι όμως δε βρίσκονται σε ευαίσθητες περιοχές.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ