ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Μάρτη 2003
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΧΕΙΜΕΡΙΝΕΣ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ
Πτώση τζίρου κατέγραψαν οι μικρέμποροι

Εληξαν χτες, επίσημα, οι εκπτώσεις για τα είδη της χειμερινής σεζόν

Για τη συντριπτική πλειοψηφία των μικρών μαγαζιών και οι φετινές χειμερινές εκπτώσεις δεν είχαν να προσθέσουν τίποτα στη ζοφερή εικόνα που επικρατεί στην αγορά
Για τη συντριπτική πλειοψηφία των μικρών μαγαζιών και οι φετινές χειμερινές εκπτώσεις δεν είχαν να προσθέσουν τίποτα στη ζοφερή εικόνα που επικρατεί στην αγορά
Με πτώση του τζίρου για τις περισσότερες μικρές εμπορικές επιχειρήσεις έπεσε χτες η αυλαία των φετινών χειμερινών εκπτώσεων. Αντίθετα, η επίσημη λήξη των χειμερινών εκπτώσεων βρίσκει τις μεγάλες επιχειρήσεις - κυρίως τα πολυκαταστήματα - να μετρούν αύξηση των κερδών τους, αφού για άλλη μια φορά απέσπασαν το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου που πραγματοποιήθηκε στην αγορά αυτό το διάστημα. Πάντως, δεν υπάρχει ακόμη επίσημος απολογισμός για τη «σοδειά» των φετινών χειμερινών εκπτώσεων, από τους επίσημους φορείς των εμπόρων.

Σύμφωνα με ορισμένους εκπροσώπους του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας, οι εκπτώσεις «δεν πήγαν κι άσχημα». Σύμφωνα με τους ίδιους, εκείνοι που είδαν να αυξάνεται ο τζίρος τους μέχρι και 10% ήταν και πάλι τα πολυκαταστήματα, κυρίως σε είδη ένδυσης και υπόδησης, τα οποία - λόγω του μεγάλου περιθωρίου κέρδους - μπορούν και ανεβάζουν τα ποσοστά έκπτωσης. Επίσης, μέχρι 20% εκτιμούν ότι αυξήθηκε ο τζίρος των πολυκαταστημάτων στα ηλεκτρικά είδη.

Ανεξάρτητα από τις προσωρινές, πρώτες εκτιμήσεις εκπροσώπων του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας για αύξηση του τζίρου, για τη συντριπτική πλειοψηφία των μικρών μαγαζιών και οι φετινές χειμερινές εκπτώσεις δεν είχαν να προσθέσουν τίποτα στη ζοφερή εικόνα που επικρατεί στην αγορά. Με εξαίρεση, ίσως, το πρώτο και το τελευταίο δεκαήμερο των εκπτώσεων, οι έμποροι δεν είδαν ούτε αυτή τη φορά αναθέρμανση του τζίρου τους και τελικά σε κάθε περίπτωση η όποια αγοραστική κίνηση δεν αντισταθμίζει ούτε στο ελάχιστο τις απώλειες των τελευταίων χρόνων.

Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος των αγορών που πραγματοποιήθηκαν έγινε με πιστωτικές κάρτες, δηλαδή με δανεικά, προκειμένου οι καταναλωτές, εργαζόμενοι και συνταξιούχοι να καλύψουν βασικές ανάγκες σε καταναλωτικές αγορές.

ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ
Σε νέο κύκλο κινητοποιήσεων οι ΕΒΕ

«Παρόν» στο νέο κύκλο αγωνιστικών κινητοποιήσεων που ετοιμάζουν οι επαγγελματοβιοτέχνες και έμποροι (ΕΒΕ) Βορειοδυτικής Ελλάδας και Νήσων, δηλώνει και ο Εμποροβιοτεχνικός Σύλλογος Ηγουμενίτσας. Με αφετηρία την 17 Μάρτη που έχει καθοριστεί ως η μέρα διαμαρτυρίας των Επαγγελματοβιοτεχνών, Εμπόρων και Συνταξιούχων της Β/Δ Ελλάδας. Η απόφαση του Συλλόγου να μετάσχει στην οργάνωση του νέου κύκλου κινητοποιήσεων - τις οποίες οργανώνει η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Β/Δ Ελλάδας και Νήσων από κοινού με τις Ομοσπονδίες των ΕΒΕ της περιοχής - πάρθηκε στη γενική συνέλευση που ασχολήθηκε και με τον προγραμματισμό δράσης για το επόμενο διάστημα.

Στα πλαίσια της γενικής συνέλευσης του Εμποροβιοτεχνικού Συλλόγου Ηγουμενίτσας, αποφασίστηκε:

  • Να γίνει σύσκεψη του Επιμελητηρίου και όλων των Συλλόγων ΕΒΕ του νομού, για την καλύτερη οργάνωση των κινητοποιήσεων στη Θεσπρωτία.
  • Να βγει από τη σύσκεψη αυτή συντονιστική επιτροπή που με ευθύνη της θα προχωρήσει στην άμεση προβολή του πλαισίου των θέσεών τους με αντίστοιχη έκδοση ενημερωτικού υλικού.
  • Να πραγματοποιηθούν συναντήσεις με άλλους κοινωνικούς και πολιτικούς φορείς με στόχο την ενημέρωσή τους και τη συμπαράστασή τους ή τη συμμετοχή τους.
  • Να αξιοποιηθούν τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (πρόγραμμα ενημερωτικών συζητήσεων, δελτίων τύπου, κλπ).

Στις 17 Μάρτη που έχει καθοριστεί ως η μέρα διαμαρτυρίας των Επαγγελματοβιοτεχνών, Εμπόρων και Συνταξιούχων της Β/Δ Ελλάδας θα γίνει συγκέντρωση το πρωί και συμβολική κατάληψη της Εφορίας. Τέλος, η ΓΣ αποφάσισε να κληθούν τα Διοικητικά Συμβούλια των τριτοβάθμιων οργανώσεων, ΓΣΕΒΕΕ και ΕΣΕΕ, να πάρουν άμεσα πρωτοβουλίες για την πραγματοποίηση Πανελλαδικής Κινητοποίησης τέλη Μάρτη με παραπέρα κλιμάκωσή της.

ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ ΕΥΡΩΖΩΝΗΣ
Μικρή πτώση το Γενάρη

Μικρή μείωση από 3,5% το Δεκέμβρη του 2002 στο 3,3% το Γενάρη του 2003 σημείωσε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας (Eurostat) που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα. Παρά τη μείωση αυτή, ο ρυθμός αύξησης του πληθωρισμού στην Ελλάδα, είναι 1 ποσοστιαία μονάδα υψηλότερος από το μέσο όρο του πληθωρισμού στην ΕΕ των «12» και 1,1 ποσοστιαία μονάδα στην ΕΕ των «15». Και όλα δείχνουν ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα μεγαλώσει περισσότερο το χάσμα που χωρίζει τον πληθωρισμό στην Ελλάδα με τις «12» και «15» χώρες - μέλη της ΕΕ. Να σημειωθεί ότι ο πληθωρισμός που μετράει η Eurostat έχει ορισμένες διαφορές από τον τρόπο μέτρησης του πληθωρισμού της ΕΣΥΕ εξ ου και οι διαφορές στα ποσοστά. Η μικρή όμως πτώση του πληθωρισμού το Γενάρη στην Ελλάδα αποδεικνύεται προσωρινή, καθώς το Φλεβάρη αναμένεται εκτίναξη των τιμών και, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, ίσως αγγίξει και το 4%.

Ενας συνδυασμός παραγόντων, όπως η άνοδος των τιμών του πετρελαίου, η παρατεταμένη κακοκαιρία - παράλληλα με την επιχειρηματική κερδοσκοπία που πάντα συνοδεύει τέτοια φαινόμενα αναταράξεων - προκαλεί αλυσιδωτές ανατιμήσεις και πυροδοτεί την ακρίβεια στην αγορά. Αποτελεί δε κοινό μυστικό ότι η πραγματική ακρίβεια στην αγορά, με την οποία έρχονται καθημερινά αντιμέτωπα τα εργαζόμενα νοικοκυριά, είναι - σε κάθε περίπτωση - σημαντικά υψηλότερη από την επίσημη ακρίβεια που αποτυπώνεται στα στοιχεία της ΕΣΥΕ και της Eurostat.

Στην ευρωζώνη των «12» ο πληθωρισμός το Γενάρη του 2003 διαμορφώθηκε στο 2,2%, παρουσιάζοντας μικρή κάμψη ως προς το Δεκέμβρη του 2002, όταν και είχε διαμορφωθεί στο 2,3%. Αντίστοιχη μείωση του πληθωρισμού από 2,2% στο 2,1% σημειώθηκε και στην Ευρωπαϊκή Ενωση των «15», με την προσθήκη δηλαδή και των τριών χωρών που δε συμμετέχουν στην Ευρωζώνη (Αγγλία, Δανία και Σουηδία).

Ο... «καρτοτουρισμός»

Εναν νέο τρόπο, που περιμένουν ότι θα τους αποφέρει αρκετά εκατομμύρια ευρώ, σκέφτηκαν και ήδη προωθούν κάποιοι γνώστες του τουρισμού. Για την εκπλήρωση των στόχων τους, οι εν λόγω κύριοι, συνέστησαν μια εταιρία με την επωνυμία «Media and Travel Group». Το όνομα αυτού (σ.σ. του τρόπου) «Travel Card». Πρόκειται, σύμφωνα με τις σχετικές ανακοινώσεις των «εφευρετών», για μια «πλαστική κάρτα» αξίας 50 ευρώ, την οποία μπορεί κανείς να αγοράσει ακόμη και από το περίπτερο. Ο κάτοχος της κάρτας αυτής - που έχει εξάμηνη διάρκεια - υποτίθεται ότι μπορεί στο διάστημα αυτό να διαμείνει σε ξενοδοχείο της επιλογής του από μια λίστα 300 ξενοδοχείων σε 40 περιοχές της χώρας, «με μοναδικό κόστος, που ισοδυναμεί με την τιμή ενός πρωινού», σύμφωνα με τη διαφημιστική καμπάνια.

Ελα, όμως, που αυτή η «τιμή ενός πρωινού» είναι μια... ευρύτατη έννοια. Πολύ περισσότερο που τα ξενοδοχεία τα οποία περιλαμβάνονται στη λίστα είναι τριών, τεσσάρων και πέντε αστέρων. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε συγκεκριμένο ξενοδοχείο, απλησίαστο για το μέσο Ελληνα εργαζόμενο, που περιλαμβάνεται στη λίστα, η τιμή διανυκτέρευσης που ισχύει για τους κατόχους της κάρτας είναι 15-20 ευρώ ανά άτομο. Δηλαδή, για δύο άτομα φτάνει τα 30-40 ευρώ, ήτοι την τιμή ενός δίκλινου δωματίου σε κατάλυμα κατηγορίας ενοικιαζομένων δωματίων. Εάν, δε, υπάρχει παιδί πάνω από δύο χρόνων, τότε πρέπει να αγοραστεί και δεύτερη κάρτα.

Επιπλέον, τίθενται ως κατώτατο όριο οι τρεις διανυκτερεύσεις (ανώτατο οι έξι), και εξαιρείται η περίοδος από 15 του Ιούλη μέχρι 25 του Αυγούστου, δηλαδή η περίοδος που πάει ο περισσότερος κόσμος διακοπές. Και, βέβαια, εννοείται ότι για να κάνει κανείς χρήση της κάρτας πρέπει το ξενοδοχείο που θα επιλέξει ο κάτοχός της να έχει άδειο δωμάτιο όταν το ζητήσει. Εν ολίγοις, το κέρδος απ' όλη την ιστορία το πιθανότερο είναι ότι θα υπάρχει για τους εκδότες της και για κάποιους μεγαλοξενοδόχους, που θα γεμίσουν κάποια δωμάτια σε εκτός αιχμής περιόδους, που έτσι κι αλλιώς θα ήταν άδεια, έστω και με χαμηλότερη τιμή.


Μ. Ζ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ