ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 15 Απρίλη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΙΡΑΚ
Προαναγγελθείσα αρχαιοκαπηλική λεηλασία

Εικόνα από τις αποθήκες του μουσείου όπου φυλάσσονται οι πάπυροι
Εικόνα από τις αποθήκες του μουσείου όπου φυλάσσονται οι πάπυροι
Αυτό που φοβόταν η ιρακινή και παγκόσμια αρχαιολογική κοινότητα, αυτό για το οποίο προειδοποιούσαν διεθνείς οργανισμοί, λ.χ. η «ΟΥΝΕΣΚΟ» και το ICOMOS, αυτό που προσπαθούσαν να αποφύγουν και οι Αμερικανοί αρχαιολόγοι, δίνοντας τα αρχαιολογικά στίγματα του Ιράκ στην κυβέρνησή τους για να μη βομβαρδιστούν, δυστυχώς έγινε: το Αρχαιολογικό Μουσείο Βαγδάτης, το Μουσείο και η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου της Μοσούλης λεηλατήθηκαν υπό το βλέμμα των αμερικανικών κατοχικών δυνάμεων, από ανθρώπους που αποκαλούνται «όχλος». Αυτή είναι βολική «εξήγηση» για το Πεντάγωνο, όχι όμως για την κοινή λογική που αναρωτιέται πώς να κερδίσει ο «όχλος» από κλοπή αρχαιοτήτων, αν δεν υπάρχουν αρχαιοκάπηλοι κλεπταποδόχοι.

Το σίγουρο είναι πως τα κλεμμένα ανεκτίμητα αρχαία του Αρχαιολογικού Μουσείου της Βαγδάτης, ούτως ή άλλως θα καταλήξουν στα χέρια Αμερικανών και Βρετανών και έπειτα στα μουσεία και στις ιδιωτικές συλλογές τους. Το ίδιο έγινε στον «Πόλεμο του Κόλπου» το '91, με τα 4.000 αρχαία αντικείμενα που ακόμη κάνουν το γύρο του αρχαιοκαπηλικού κόσμου, ενώ ένα από αυτά βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο.

Τώρα, όπως είπε δακρυσμένη η υποδιευθύντρια του Αρχαιολογικού Μουσείου Βαγδάτης, Ναμπχάλ Αμίν, «λεηλάτησαν και κατέστρεψαν 170.000 εκθέματα ηλικίας χιλιάδων χρόνων και αξίας δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι Αμερικανοί υποτίθεται ότι προστατεύουν το μουσείο. Αν είχαν στείλει έστω και ένα άρμα μάχης και δύο στρατιώτες, τίποτε δε θα είχε συμβεί. Θεωρώ τους Αμερικανούς στρατιώτες υπεύθυνους γι' αυτό που συνέβη σε αυτό το μουσείο». Ουσιαστικά υπεύθυνους θεωρεί τους Αμερικανούς και ο γενικός διευθυντής της UNESCO, Κοϊτσίρο Ματσουούρα, ο οποίος κάλεσε τις αμερικανικές και βρετανικές «αρχές» να λάβουν αμέσως μέτρα διαφύλαξης της πολιτιστικής κληρονομιάς του Ιράκ. Το ίδιο και ο εκπρόσωπος του ρωσικού ΥΠΕΞ, Αλεξάντρ Γιακοβένκο: «Οι αμερικανικές και βρετανικές δυνάμεις είναι επίσης υπεύθυνες για την προστασία των πολιτιστικών ιστορικών και θρησκευτικών μνημείων του Ιράκ, τα οποία αποτελούν τμήμα της παγκόσμιας κληρονομιάς».

Ο ανταποκριτής Γαλλικού Πρακτορείου είδε την Παρασκευή ό,τι «δεν» είδαν οι Αμερικανοί. Σύμφωνα με αναμετάδοση του ΑΠΕ, «περίπου δέκα πλιατσικολόγοι λυμαίνονταν χωρίς να δείχνουν καμία ανησυχία ορισμένες αίθουσες του Μουσείου, του οποίου τα γραφεία έχουν ολοκληρωτικά λεηλατηθεί». Σε λίγες ώρες, καθώς κανείς δεν τους εμπόδισε, οι δέκα έγιναν χιλιάδες, σύμφωνα με δηλώσεις, όπως του Μοχσέν Χασάν, επιμελητή του Μουσείου, στους «New Υοrκ Times», ο οποίος εκτίμησε ότι ο «όχλος» προέρχεται από τις φτωχότερες συνοικίες της πόλης, αλλά και «από τη μεσαία τάξη, οι οποίοι μάλιστα γνώριζαν ακριβώς τι έψαχναν». Ισως και πού θα τα δώσουν, θα προσθέταμε εμείς.

Το θέμα είναι ότι οι 28 αίθουσες του μουσείου είναι πλέον άδειες. Μεταξύ χιλιάδων άλλων αρχαιοτήτων στα κλεμμένα είναι και τα εξής: Ολόχρυση άρπα της εποχής των Σουμερίων (3360-2000 π.Χ.). Το περίφημο γλυπτό κεφάλι γυναίκας από το Ουρούκ. Μεγάλη συλλογή με χρυσά περιδέραια, βραχιόλια και σκουλαρίκια των δυναστειών των Σουμερίων, ηλικίας 4.000 χρόνων κ.ά.

Μια... χλιαρή ελληνική αντίδραση διατύπωσε ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, ο οποίος ζήτησε από το βρετανικό ΥΠΠΟ να «μεριμνήσει» για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς!!! Δεν απευθύνθηκε καν στους Αμερικανούς, διότι λέει «δεν υπάρχει υπουργείο Πολιτισμού Ομοσπονδιακού χαρακτήρα στη διοικητική δομή των ΗΠΑ»!!!

Σπάνιες λιθογραφίες

«Καμπανούλες», έργο του Γ. Βαρλάμου
«Καμπανούλες», έργο του Γ. Βαρλάμου
Λιθογραφίες Ελλήνων δημιουργών παρουσιάζει η «Artigraf» (Αριστοτέλους 99), στην έκθεση που εγκαινιάζεται αύριο (8μμ). Πρόκειται για αναδρομική παρουσίαση με σπάνια αντίτυπα, τα οποία συνθέτουν ανθολογήματα σειράς έργων που φιλοτεχνήθηκαν στο διάστημα 25 ετών από την ίδρυση της «Artigraf». Τα έργα αυτά δεν κυκλοφορούν πια, τα αντίτυπά τους είναι σπάνια σήμερα και ως σύνολο συνθέτουν ένα μικρό ξεχωριστό τμήμα της ελληνικής ζωγραφικής. Συγκεκριμένα, θα παρουσιαστούν έργα των: Α. Απέργη, Γ. Βαρλάμου, Δ. Γέρου, Κ. Γραμματόπουλου, Χ. Γκαλτέμη, Σ. Δασκαλάκη, Κ. Μαλάμου, Θ. Μακρή, Γ. Μανουσάκη, Δ. Μυταρά, Ν. Νικολάου, Κ. Παπατριανταφυλλόπουλου, Π. Πρέκα, Μ. Πρέκα, Γ. Σικελιώτη, Π. Τέτση, Γ. Τσαρούχη κ.ά.

Στην ενδιαφέρουσα αυτή έκθεση (διάρκεια έως τις 30/4), οι φιλότεχνοι θα έχουν την ευκαιρία να δουν και τις παλιές εκδόσεις βιβλίων τέχνης της «Artigraf», από τις οποίες υπάρχουν σήμερα ελάχιστα αντίτυπα. Ανάμεσά τους οι εκδόσεις: «Υδρα» του Π. Τέτση, «Κυκλάδες» του Γ. Μανουσάκη, «Συγκομιδή» της Λουκίας Βαρλάμου, «Τετράδιο» του Γ. Μαυροΐδη, «Το βιβλίο της τέχνης» σε μετάφραση Π. Τέτση κ.ά. Παράλληλα, κυκλοφορεί το λεύκωμα του Σπύρου Βασιλείου «Ξυλογραφίες». Τη βραδιά των εγκαινίων η Αθηνά Σχινά θα μιλήσει για την ελληνική ζωγραφική.

Του άρεσε το... έργο του

Ο Ιρλανδός συγγραφέας (αριστερά) με τον Αντώνη Αντύπα
Ο Ιρλανδός συγγραφέας (αριστερά) με τον Αντώνη Αντύπα
Συγκινήθηκε και έκανε γενναιόδωρα σχόλια και κρίσεις ο Ιρλανδός δραματουργός Μπράιαν Φρίελ για την παράσταση του έργου του «Ο Ξεριζωμός» που παρουσιάζει με μεγάλη επιτυχία ο θίασος «Φάσμα» στο «Απλό Θέατρο», σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα. Ο συγγραφέας, προσκεκλημένος του θιάσου, παρακολούθησε την παράσταση της περασμένης Παρασκευής, μαζί με τη σύζυγό του.

Μετά το τέλος της παράστασης, τα παρατεταμένα χειροκροτήματα και «μπράβο», ο Μπράιαν Φίρελ συνεχάρη το σκηνοθέτη και όλους τους ηθοποιούς και τους συντελεστές της παράστασης.

Θυμίζουμε ότι το σπουδαίο έργο του Φρίελ παρουσιάζεται σε μετάφραση Παύλου Μάτεσι, σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα, σκηνικά Γιώργου Πάτσα, μουσική Ελένης Καραΐνδρου και φωτισμούς Λευτέρη Παπαδόπουλου. Παίζουν: Δημήτρης Καταλειφός, Μάνια Παπαδημητρίου, Μάνος Σταλάκης και άλλοι.

Συκοφάντες κονδυλοφόροι

Το να μη γνωρίζεις την ελληνική γλώσσα είναι θέμα εκπαίδευσης. Το να μη διαβάζεις γιατί δε θέλεις ή δε σου αρέσει είναι θέμα προσωπικό. Το να συμπεριφέρεσαι σαν χούλιγκαν και να εκφράζεις τα ζωώδη ένστικτά σου, πετώντας μπουκάλια στο γήπεδο είναι θέμα παιδείας. Το να μην είσαι οσφυοκάμπτης είναι θέμα ιδεολογίας και λεβεντιάς.

Διαβάζω τις τελευταίες μέρες, στα «ΝΕΑ» και στο «ΒΗΜΑ», διάφορα κείμενα, τα οποία με το χειρότερο τρόπο αντιμετωπίζουν την απόφαση του Συλλόγου Εκδοτών Βιβλιοπωλών Αθήνας να ματαιώσει τη συμμετοχή της Μ. Βρετανίας ως τιμώμενης χώρας στην 26η Γιορτή Βιβλίου. Και διερωτώμαι: Καλά, οι δημοσιογράφοι του συγκροτήματος δε γνωρίζουν ελληνικά; Διότι η επιστολή που στάλθηκε στο Βρετανικό Συμβούλιο είναι σαφής.

Οι Ελληνες εκδότες και βιβλιοπώλες τιμούμε τους πνευματικούς ανθρώπους της Μ. Βρετανίας και καλούμε τους συγγραφείς και τους εκδότες της στη Γιορτή Βιβλίου, όλους αυτούς τους πνευματικούς ανθρώπους που ένωσαν τη φωνή τους με ένα εκατομμύριο (1.000.000) διαδηλωτές του Λονδίνου.

Δεν μπορούμε, όμως, να κάνουμε το ίδιο με την πολιτική της Μ. Βρετανίας. Δεν μπορούμε να καθίσουμε δίπλα - δίπλα με το Βρετανό πρέσβη, Σερ Ντέιβιντ Μέιντον, ο οποίος, την ώρα που δολοφονούνταν εκατοντάδες παιδιά στο Ιράκ από τα «έξυπνα όπλα» και την έλλειψη φαρμάκων και νερού, συμμετείχε σε γιορτές για σκυλάκια.

ΟΧΙ, οι Ελληνες εκδότες έχουν μάθει να παλεύουν και να αντιστέκονται. Η ιστορία τους είναι παράλληλη με την ιστορία του ελληνικού λαού. Ποτέ δε δείλιασαν, δεν υπέκυψαν, δε συμβιβάστηκαν. Με κίνδυνο της προσωπικής τους ελευθερίας και των περιουσιών τους, εξέδιδαν βιβλία σε όλες τις σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας. Οταν κάποιοι κονδυλοφόροι κρύβονταν ή συμβιβάζονταν, εκείνοι στέλνονταν στις φυλακές και τις εξορίες, ύψωναν το ανάστημά τους στην ιερά εξέταση του Μεταξά, στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, στη χούντα του Παπαδόπουλου.

Κύριε Πρετεντέρη, χρειάζεται πολύ θάρρος για να πάρεις μια απόφαση ενάντια στη «νέα τάξη πραγμάτων», και το θάρρος και η λεβεντιά ποτέ δεν έλειψαν από τους εκδότες.

Εμείς δε συνηθίζουμε ούτε μπουκάλια να πετάμε, ούτε να βρίζουμε. Το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να ΑΝΤΙΣΤΕΚΟΜΑΣΤΕ στο σκοταδισμό και να εκδίδουμε βιβλία. Πολλά βιβλία, και Αγγλων και Αμερικανών συγγραφέων!


Δημήτρης ΠΑΠΑΛΕΩΝΙΔΑΣ

Κλειστή ...«για λόγους ασφαλείας της Συνόδου Κορυφής» θα είναι η αρχαιολογική «καρδιά» της Αθήνας, σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΠΟ. Ετσι, η Ακρόπολη, η Ρωμαϊκή Αγορά, το Θέατρο Διονύσου και τα Μουσεία Ακρόπολης και Κανελλοπούλου θα είναι κλειστά σήμερα και αύριο, καθώς και το πρωί της 17/4. Αύριο, θα είναι κλειστά τα Μουσεία Επιγραφικό και το Νομισματικό και ο χώρος του Ολυμπίου Διός. Σήμερα, αύριο και μεθαύριο θα είναι κλειστός και ο Κεραμεικός.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ