ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 23 Μάη 2003
Σελ. /48
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ
Τραγικές ελλείψεις υπηρεσιών για παιδιά και εφήβους

Είκοσι χρόνια, μετά τη λεγόμενη «ψυχιατρική μεταρρύθμιση» δεν υπάρχει ούτε μία εξειδικευμένη μονάδα για τη νοσηλεία των εφήβων σε ολόκληρη τη χώρα

Οι τραγικές ελλείψεις που παρουσιάζει το Εθνικό Σύστημα Υγείας στον τομέα της ψυχικής υγείας του παιδιού και του εφήβου, παρά το γεγονός ότι το 15 - 20% του εφηβικού πληθυσμού της χώρας παρουσιάζει κάθε χρόνο σοβαρές δυσκολίες και παθολογίες, (ψυχώσεις, εφηβική κατάθλιψη, παραπτωματικότητα, χρήση ουσιών, ανορεξία, βουλιμία, σχολική αποτυχία κ.ά.) υπογραμμίστηκαν σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, που παραχώρησε η Παιδοψυχιατρική Εταιρεία Ελλάδας (ΠΕΕ).

Ενώ η λεγόμενη ψυχιατρική μεταρρύθμιση στη χώρα μας έχει διανύσει ήδη μια 20ετία, σε όλη τη χώρα δεν υπάρχει ούτε μια εξειδικευμένη μονάδα για τη νοσηλεία των εφήβων, με αποτέλεσμα παιδιά και έφηβοι από όλες τις περιοχές της Ελλάδας, να νοσηλεύονται στο Παιδοψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής, το οποίο μάλιστα συγκαταλέγεται ανάμεσα στα πέντε ψυχιατρικά νοσοκομεία της χώρας που θα κλείσουν έως το 2006, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Υγείας. Τα συμβουλευτικά κέντρα δεν ξεπερνούν τα 10 σε όλη τη χώρα, ενώ οι 15 μονάδες Ψυχικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου (ΨΥΠΕ) που προβλέπονταν στο νόμο 2716 του 1999 μόνο για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, συστάθηκαν αλλά παραμένουν ανενεργείς, με δομές ανύπαρκτες ή τραγικά υποστελεχωμένες. Την ίδια στιγμή, τα αιτήματα των νέων και των γονέων κατακλύζουν τις υπάρχουσες ελάχιστες υπηρεσίες.

Οπως τόνισε η πρόεδρος της Εταιρείας, Ε. Σουμάκη, η καθυστέρηση στην υλοποίηση των στόχων που μπαίνουν και από τον τελευταίο σχετικό νόμο του 1999, περί αποασυλοποίησης και ανάπτυξης κοινοτικών δομών για παιδιά και εφήβους είναι πολύ ανησυχητική. Ηδη έχει εξαντληθεί το 1/3 του χρονοδιαγράμματος, και τα υπάρχοντα κέντρα παραμένουν ολιγάριθμα έως και ανύπαρκτα, ενώ οι συνεχώς πολλαπλασιαζόμενες ανάγκες επιβάλλουν την άμεση λήψη μέτρων, ειδικά στον τομέα της πρωτογενούς πρόληψης. Τα συγκεκριμένα προγράμματα, βέβαια, αποτελούν πρόσκαιρες λύσεις, αφού χρηματοδοτούνται κυρίως από κοινοτικά κονδύλια που έχουν ημερομηνία λήξεως.

Η κατάσταση στα δημόσια κέντρα παροχής ψυχικής βοήθειας, αναφέρθηκε στη συνέντευξη, είναι απαράδεκτη, αφού ασθενείς με μαθησιακές δυσκολίες (π.χ. δυσλεξία) περιμένουν μέχρι και δύο χρόνια σε λίστα αναμονής. Οι παιδοψυχίατροι αναγκάζονται να λειτουργούν ταυτόχρονα σε επίπεδο διάγνωσης, συμβουλευτικής στήριξης και θεραπείας, κάτι που επιβαρύνει την ποιότητα της δουλιάς τους.

Και οι δομές, όμως, που αναπτύσσονται από δημοτικές πρωτοβουλίες, τόνισαν τα μέλη της ΠΕΕ, δε στελεχώνονται από το κατάλληλο προσωπικό, και συχνά δεν εξασφαλίζουν την απαραίτητη εποπτεία. Πέραν των άλλων, δημιουργούνται και προβληματισμοί για τη δωρεάν πρόσβαση σε τέτοιου είδους υπηρεσίες, καθώς είναι γνωστό ότι οι υπηρεσίες των δήμων (παιδικοί σταθμοί κλπ.) λειτουργούν ανταποδοτικά, καταργώντας ουσιαστικά το δημόσιο χαρακτήρα τους.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΚΕ
Η κυβέρνηση να πάρει μέτρα για την Ψυττάλεια

Το θέμα της απαράδεκτης κατάστασης που έχει προκύψει στο Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων του Βιολογικού Καθαρισμού στην Ψυττάλεια με αποτέλεσμα να έχουν δημιουργηθεί προβλήματα στο Πέραμα, έφεραν, χτες, στη Βουλή με Ερώτησή τους προς τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ και Υγείας -Πρόνοιας οι βουλευτές του ΚΚΕ Αντώνης Σκυλλάκος και Ορέστης Κολοζώφ.

Στην Ερώτηση σημειώνεται πως «οι κάτοικοι του Δήμου Περάματος προχώρησαν σε κινητοποιήσεις, ζητώντας να δοθεί λύση στο οξύτατο πρόβλημα της συσσώρευσης των λυμάτων στο Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων του Βιολογικού Καθαρισμού στην Ψυττάλεια. Αυτή τη στιγμή, παραμένουν στο χώρο του Βιολογικού Καθαρισμού 20.000 τόνοι λυμάτων που συσσωρεύτηκαν τους τελευταίους δυόμισι μήνες, μετά την κατάρρευση της χωματερής των Ανω Λιοσίων. Μάλιστα, κάθε μέρα που περνά προστίθενται στην Ψυττάλεια άλλοι 300 τόνοι λάσπης. Η κατάσταση αυτή εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους για την υγεία των κατοίκων του Περάματος και των γύρω δήμων καθώς και για το περιβάλλον».

Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν τους αρμόδιους υπουργούς: «Τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση άμεσα, για να φύγουν οι τόνοι λάσπης από την Ψυττάλεια και γιατί καθυστερούν τα έργα της Β' φάσης του Βιολογικού Καθαρισμού που βοηθούσαν στην καλύτερη λειτουργία του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων».

ΠΔ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗ ΔΟΜΗΣΗΣ
Κρίθηκε παράνομο από το ΣτΕ

Σωρεία παρατηρήσεων από το Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο και προτροπή προς το ΥΠΕΧΩΔΕ να συμμορφωθεί προς τις υποδείξεις

«Διάτρητο» αποδείχτηκε και το νέο Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) του ΥΠΕΧΩΔΕ για τη μεταφορά συντελεστή δόμησης, ενώ η κυβέρνηση, για άλλη μια φορά, θέτει την εξυπηρέτηση μεγαλοσυμφερόντων πάνω από το περιβάλλον. Το Ε` Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), με πρόεδρο τον Κ. Γ. Χαλαζωνίτη και εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Ν. Ρόζο, έκρινε ότι δεν προτείνεται νόμιμα το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση της μεταφοράς δόμησης.

Να υπενθυμίσουμε ότι το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση του νόμου 3044/2002, ενώ το ΣτΕ, με μια σειρά αποφάσεών του, είχε κρίνει αντισυνταγματικό τον προηγούμενο νόμο για τη μεταφορά συντελεστή δόμησης. Μ' αυτό άναβε το «πράσινο φως», για να γεμίσει το Λεκανοπέδιο Αττικής από πολυώροφα κτίρια και να κτίζονται μεγαθήρια ακόμη και σε περιοχές αμιγούς κατοικίας. Ιδιαίτερα ανησυχητικό ήταν το γεγονός ότι το ΠΔ δεν έβαζε όριο προς τα πάνω στη μεταφορά συντελεστή.

Ωστόσο, η κυβέρνηση ούτε τώρα έλαβε υπόψη τις παρατηρήσεις και προτάσεις του ανώτατου διοικητικού δικαστηρίου. Το ΣτΕ, με την υπ' αριθμόν 183/2003 γνωμοδότησή του, κάνει σωρεία παρατηρήσεων και προτρέπει το ΥΠΕΧΩΔΕ να συμμορφωθεί με τις υποδείξεις και να εκδώσει νέο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος.

Το ΣτΕ επικεντρώνει την προσοχή του στον τρόπο υπολογισμού της προσαύξησης του συντελεστή δόμησης, που γίνεται κατά τη μεταφορά του συντελεστή δόμησης.

Ειδικότερα, το ανώτατο δικαστήριο για το σχέδιο ΠΔ ομόφωνα έκρινε ότι:

  • Δεν καθορίζεται το ανώτατο όριο συντελεστή δόμησης προς το ωφελούμενο από τη μεταφορά συντελεστή δόμησης ακίνητο, καθώς, σύμφωνα με το ΣτΕ, μπορεί ο συντελεστής δόμησης να ανέλθει πολύ ψηλά. Παράλληλα, για τον καθορισμό του ανώτατου ορίου του συντελεστή δόμησης, πρέπει να ληφθεί υπόψη και η υπάρχουσα πραγματική κατάσταση, δηλαδή και τα αυθαίρετα κτίσματα που υπάρχουν στην περιοχή, η οποία θα δεχτεί τη μεταφορά συντελεστή δόμησης.
  • Νοθεύονται οι χρήσεις γης, αφού το σχέδιο ΠΔ προβλέπει ότι το ίδιο ποσοστό προσαύξησης συντελεστή δόμησης μπορεί να μεταφερθεί στις περιοχές με χρήσεις γενικής κατοικίας και πολεοδομικού κέντρου.
  • Το σχέδιο ΠΔ αφορά και οικισμούς που υφίστανται πριν το 1923 με σχέδιο πόλης (ανεξαρτήτως αριθμού κατοίκων) και τις περιοχές που στο μέλλον θα επεκταθούν αυτοί οι οικισμοί, αλλά και περιοχές που δεν έχουν εγκεκριμένο σχέδιο πόλης. Μ' αυτήν την τακτική, πολλαπλασιάζονται οι περιπτώσεις μέσου συντελεστή δόμησης και αυξάνονται οι αρνητικές επιπτώσεις από τη μεταφορά.
  • Στον υπολογισμό του ανώτατου ποσοστού εμβαδού των δομήσιμων επιφανειών των Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή (ΖΥΣ), δεν παίρνονται υπόψη οι υπάρχουσες αυθαίρετες κατασκευές, ενώ επιτρέπεται η μεταφορά συντελεστή δόμησης σε δήμους της ίδιας νομαρχιακής περιφέρειας, αν και στις προηγούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις επιτρέπονταν μόνον εντός του ίδιου δήμου.

Παράλληλα, το ΣτΕ θέτει ως βασική προϋπόθεση για τη νομιμότητα του Προεδρικού Διατάγματος που θα καθορίζει τη μεταφορά συντελεστή δόμησης την έκδοση της προβλεπόμενης από το νόμο 2508/97 Υπουργικής Απόφασης, με την οποία θα καθορίζονται τα «όρια πυκνότητας και κορεσμού» των περιοχών υποδοχής μεταφοράς συντελεστή δόμησης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ