ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 10 Ιούνη 2003
Σελ. /88
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΙΡΑΚ
Το θέμα θεωρείται «λήξαν»...

Υπάλληλος του Μουσείου της Βαγδάτης λίγο μετά τη λεηλασία προσπαθεί να προστατεύσει ό,τι απόμεινε
Υπάλληλος του Μουσείου της Βαγδάτης λίγο μετά τη λεηλασία προσπαθεί να προστατεύσει ό,τι απόμεινε
Να σκεπάσουν όπως - όπως το πολιτιστικό τους έγκλημα προσπαθούν οι δυνάμεις κατοχής στο Ιράκ, θέλοντας να «ξεμπερδεύουν» με τη διεθνή κατακραυγή για τη λεηλασία της ιρακινής πολιτιστικής κληρονομιάς. Ετσι, μετά από σειρά ανακαλύψεων (εντός ή εκτός εισαγωγικών) αρχαίων αντικειμένων σε βαλίτσες «ενσωματωμένων» δημοσιογράφων, σε «κρύπτες» κλπ., τώρα, η «προσωρινή» αμερικανική διοίκηση του Ιράκ ανακοίνωσε ότι «βρέθηκε» το μεγαλύτερο μέρος των κλεμμένων αρχαιολογικών θησαυρών!

Την ανακοίνωση αυτή, βέβαια, δεν την πιστεύουν παρά μόνο οι ...Αμερικανοί. Απόδειξη: `Η η αμερικανική διοίκηση έσπευσε να μειώσει τον αριθμό των κλεμμένων αντικειμένων από το Μουσείο Βαγδάτης, τα οποία αρχικά υπολογίζονταν ότι ήταν πάνω από 100.000 «κομμάτια». Την εκτίμηση αυτή έκαναν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι στο μουσείο, αλλά και η διεθνής αρχαιολογική κοινότητα. Τώρα, οι Αμερικανοί «έλυσαν» το πρόβλημα, δηλώνοντας ότι τα «αγνοούμενα» αντικείμενα δεν ξεπερνούν τις 3.000! Το «μέτρημα» όμως είναι αυθαίρετο και δε διασταυρώνεται από καμία άλλη πηγή. Πολύ περισσότερο που οι φωτογραφίες από το Μουσείο Βαγδάτης έδειχναν τις προθήκες εντελώς άδειες.

Ερωτήματα προκαλούνται και από την αμερικανική «εξήγηση», ότι πολλά αντικείμενα φύλαξαν υπάλληλοι του μουσείου, για να μην πέσουν στα χέρια των αρχαιοκάπηλων, ενώ, ότι κάποια άλλα είχαν τοποθετηθεί σε «μυστικές θυρίδες». Σύμφωνα με τους Αμερικανούς, σε μια θυρίδα - και μάλιστα πλημμυρισμένη - της Κεντρικής Τράπεζας Βαγδάτης, βρέθηκε ο Θησαυρός του Νιμρούντ, ο οποίος αποτελείται από εκατοντάδες χρυσά αντικείμενα και κοσμήματα του βασιλείου των Ασσυρίων (9ος αιώνα π.Χ.). Ομως, η συλλογή αυτή είχε δοθεί για φύλαξη στην Κεντρική Τράπεζα από τις αρχές της δεκαετίας του 1990!

«Αυτά τα επιτεύγματα σημαίνουν ότι η εργασία των Αμερικανών ερευνητών στο Ιράκ έχει σχεδόν ολοκληρωθεί», καταλήγει η ανακοίνωση της αμερικανικής διοίκησης, «ομολογώντας» έτσι ότι γίνεται προσπάθεια να υποβαθμιστεί και να ξεχαστεί το θέμα, ενώ τα αρχαία αντικείμενα «βολτάρουν» ελευθέρως στις γκαλερί και τις ιδιωτικές συλλογές.

Αφιέρωμα στον «ερωτικό» Χατζιδάκι

Ο Μ. Χατζιδάκις με τον Ν. Γκάτσο
Ο Μ. Χατζιδάκις με τον Ν. Γκάτσο
«Ο "Μεγάλος Ερωτικός" έγινε από ένα αίσθημα ενοχής κι όχι από ερωτικούς λόγους», έγραφε ο Μάνος Χατζιδάκις. «Μόνον οι ανόητοι φαντάζονται ότι όταν είσαι ερωτευμένος γράφεις ένα έργο σαν τον "Μεγάλο Ερωτικό". Τον "Μεγάλο Ερωτικό" τον γράφεις όταν έχεις ξεκαθαρίσει τα θέματα και είσαι ελεύθερος να σκέπτεσαι. Είχα ένα αίσθημα ενοχής απέναντι σε μια θαυμάσια γυναίκα, τη Μυρτιώτισσα... Μια δεδομένη στιγμή, άρρωστη στο νοσοκομείο, μου στέλνει το "Σ' αγαπώ", το περίφημο ποίημά της για να κάνω μουσική, μαζί με ένα πολύ συγκινητικό γράμμα. Τότε, είπα, θα πάω αμέσως να τη δω, αλλά δεν πήγα, και με την επιπολαιότητα που χαρακτηρίζει τους νέους, το ξέχασα. Βρέθηκα στην Αμερική, όπου διαβάζοντας ότι πέθανε η Μυρτιώτισσα, μου ήρθε στο νου η παράλειψή μου, βρήκα το γράμμα της και το ποίημα και αισθάνθηκα όλες τις τύψεις ενός ανθρώπου που σαν νέος, κάνει τέτοιου είδους αστοχίες κι επιπολαιότητες. Θέλησα να γράψω μουσική εκ των υστέρων γι' αυτό το ποίημα της Μυρτιώτισσας το τόσο γνωστό στις παλαιότερες γενιές. Για να το συμπεριλάβω όμως κάπου έπρεπε να κάνω έναν ολόκληρο Ερωτικό. Κι έτσι αποφάσισα να επιλέξω ποιήματα απ' τη Σαπφώ μέχρι τις μέρες μας, για να συμπεριληφθεί και το "Σ' αγαπώ" της Μυρτιώτισσας...».

Αυτό το έργο - σταθμός στη σύγχρονη μουσική δημιουργία, που βασισμένο στην ποίηση των Μυρτιώτισσας, Ελύτη, Γκάτσου, Καβάφη, Σολωμού, Σαπφούς, Σαραντάρη, Πρεβελάκη, Χορτάτζη, Σολομώντος κ.ά, αποτελεί «λειτουργία αθάνατη, ερωτική και ελληνική», θα ακουστεί στο αφιέρωμα, που διοργανώνει για τον συνθέτη το Φεστιβάλ Αθηνών (26/6), στο Ηρώδειο.

Μερικά από τα θρυλικά τραγούδια του «Μεγάλου Ερωτικού», που πρωτοτραγούδησαν η Φλέρυ Νταντωνάκη και ο Δημήτρης Ψαριανός, θα ερμηνεύσουν η Ελλη Πασπαλά και ο Μανώλης Λιδάκης. Η συναυλία θα ανοίξει με το ανέκδοτο έργο του Μ. Χατζιδάκι «Αμοργός», που βασίζεται στο ομώνυμο ποίημα του αξέχαστου Νίκου Γκάτσου. Το έργο απασχόλησε τον συνθέτη επί μία εικοσαετία, χωρίς τελικά να ολοκληρωθεί. Τα μελοποιημένα μέρη παρουσιάζονται σε πρώτη εκτέλεση, σε ενορχήστρωση του Νίκου Κυπουργού, σύμφωνα με τις καταγεγραμμένες οδηγίες του συνθέτη. Ερμηνευτές θα είναι η Μαρία Φαραντούρη και ο Τάσσης Χριστογιαννόπουλος και αφηγητής ο Βασίλης Παπαβασιλείου. Συμμετέχουν το «Μουσικό Σύνολο Μάνος Χατζιδάκις», με διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού και η Χορωδία του Φεστιβάλ Αθηνών (διευθύνει ο Αντώνης Κοντογεωργίου).

ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑΣ
«Ολα τα 'χε η Μαριορή... »

Παρουσιάστηκε χτες στο Βυζαντινό Μουσείο το έμβλημα της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας (ΠΟ) από τον υπουργό Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλο και από τον πρόεδρο του Οργανισμού Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού, Ε. Γιαννακόπουλο, ένα χρόνο πριν τη λήξη του θεσμού, ο οποίος τυπικά ξεκίνησε πριν τρία χρόνια.

Ολο αυτό το διάστημα η ΠΟ σήκωσε περισσότερη «σκόνη» από τον όγκο της, αφού οι κεντρικές της εκδηλώσεις προκάλεσαν δυσαρέσκειες, αντεγκλήσεις, ή σκληρή κριτική από τον Τύπο. Γεγονός που «υπογράμμισαν» οι παραιτήσεις των προηγούμενων προέδρων της. Ετσι, το έμβλημά της μπορεί να πει κανείς ότι συμβολίζει επαρκώς... το παραπάνω «χάος».

Για το έμβλημα συνεργάστηκαν επί μακρόν καλλιτέχνες απ' όλο τον κόσμο. Για την αργοπορία, πάντως, ο Ε. Γιαννακόπουλος είπε ότι η παρουσίαση γίνεται «παραμονές της έναρξης της επικοινωνιακής εκστρατείας που θα γίνει σε όλο τον κόσμο (...)». Ο υπουργός, όμως, άφησε να εννοηθεί μια πιο ρεαλιστική εξήγηση: η συμφωνία της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής «η οποία έχοντας πλήρη συνείδηση της οικονομικής και εμπορικής σημασίας των σημάτων, αποδίδει πολύ μεγάλη σημασία στις διαδικασίες αυτές και είναι εξαιρετικά προσεκτική και αυστηρή στις εγκρίσεις που χορηγεί». Η έγκριση της ΔΟΕ δόθηκε στις 9/5.

Κατά τον υπουργό, το έμβλημα δεν έπρεπε να επαναλαμβάνει τους ολυμπιακούς κύκλους, ή το έμβλημα της Οργανωτικής Επιτροπής των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας του 2004, αλλά με έναν «ελαφρύ συνειρμό, να παραπέμπει σ' αυτά. Να μην είναι ελληνοκεντρικό, να έχει μια έκδηλη οικουμενικότητα, αλλά ταυτόχρονα να μην προδίδει την ταυτότητα της έμπνευσής του», δηλαδή την «ελληνική πολιτιστική ιστορία».

Το έμβλημα υποτίθεται ότι συμβολίζει τη «λογική» (με ένα μαίανδρο που παραπέμπει στην Ελλάδα), το «πνεύμα», την «αρμονία» και τη «ζωή». Συνοδεύεται με το μήνυμα «Η γιορτή των πολιτισμών», που παραπέμπει στο μήνυμα της ΔΟΕ, «Η γιορτή της ανθρωπότητας». Το «ο πολιτισμός των πολιτισμών», τι απέγινε άραγε;

Μαζί στην «Αναδρομή»

Αλέκα Κανελλίδου
Αλέκα Κανελλίδου
Ο Γιώργος Κατσαρός και η Αλέκα Κανελλίδου, καλλιτέχνες που είχαν συνεργαστεί για πολλά χρόνια, ξανασυναντώνται στη σκηνή του Λυκαβηττού. Στη συναυλία με τίτλο «Αναδρομή», που θα γίνει στις 4 Ιουλίου, με την οποία ο μαέστρος θα γιορτάσει τα σαράντα χρόνια του στη μουσική. Σ' ένα ξεχωριστό στιγμιότυπο θα εμφανιστεί και ο Δημήτρης Μητροπάνος. Θα τραγουδήσουν επίσης ο Ηλίας Κλωναρίδης και η Φωτεινή Σαββατιανού. Μαζί τους, ακόμη, ο Γιώργος Τσαρνάς και η Παιδική Πολυφωνική Χορωδία της Πάτρας, υπό τη διεύθυνση της Ελένης Παπαδοπούλου.

Απλήρωτοι εννιά μήνες

Παραμένουν απλήρωτοι όσοι εργάστηκαν για την προηγούμενη διοργάνωση του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους της Δράμας. Οπως καταγγέλλουν οι ίδιοι, ο δήμαρχος της πόλης (και πρόεδρος του Φεστιβάλ) ρίχνει τις ευθύνες στο υπουργείο Πολιτισμού, επειδή δεν έχει δώσει τη σχετική επιχορήγηση. Αναλόγως απαντούν και άλλοι υπεύθυνοι της διοργάνωσης.

Τώρα, οι εργαζόμενοι αφήνουν να εννοηθεί ότι μπορεί και να «μπλοκάρουν» τη φετινή διοργάνωση, αν δεν πληρωθούν για την προηγούμενη. Να σημειωθεί ότι για το φεστιβάλ δουλεύουν άνθρωποι που είναι άνεργοι το υπόλοιπο διάστημα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ