ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 27 Αυγούστου 2003
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο Τολστόι ως «εργαλείο» προπαγάνδας

Με αφορμή τα 175 χρόνια από τη γέννηση του μεγάλου Ρώσου κλασικού, η ρωσική κυβέρνηση επιχειρεί να «ανακαλύψει» τον ιδεολογικό της «μέντορα»

Ο Τολστόι με τον Τσέχοφ
Ο Τολστόι με τον Τσέχοφ
Η ρωσική κυβέρνηση ετοιμάζεται να γιορτάσει με εντυπωσιακό τρόπο την επέτειο των 175 χρόνων από τη γέννηση του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα και κλασικού της παγκόσμιας λογοτεχνίας, Λέοντος Τολστόι, στις 9 του Σεπτέμβρη (28 Αυγούστου 1828 με το παλιό ημερολόγιο).

Από τις 28/8 έως τις 11/9 προγραμματίζεται πληθώρα εκδηλώσεων, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται ένα διεθνές συνέδριο με τη συμμετοχή ερευνητών του έργου του, εκθέσεις και εκδόσεις, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η έναρξη του σημαντικού εγχειρήματος της έκδοσης, σε 100 τόμους, του συνόλου του συγγραφικού και φιλοσοφικού του έργου. Επιπλέον, από το πρωί της 9ης του Σεπτέμβρη, την ημέρα των γενεθλίων του, θα στολιστούν με λουλούδια όλα τα μνημεία του συγγραφέα στη Μόσχα, θα πραγματοποιηθεί συναυλία, ενώ, στη Γιάσναγια Πολιάνα, στο κτήμα του συγγραφέα, θα απονεμηθούν τα ομώνυμα λογοτεχνικά βραβεία. Το βράδυ της ίδιας μέρας θα δοθεί παράσταση της όπερας του συνθέτη από το Νταγκεστάν (αυτόνομη δημοκρατία της Ρωσικής Ομοσπονδίας στον Καύκασο που γειτνιάζει με την Τσετσενία) Σιρβάν Τσαλάεφ, με τίτλο «Χατζή Μουράτ», η οποία θα είναι αφιερωμένη στον συγγραφέα, αλλά και στα θύματα των πολέμων στον Καύκασο.

Ολα αυτά καλά και θα ήμασταν οι τελευταίοι που δε θα θέλαμε να τιμώνται οι μεγάλοι λογοτέχνες. Στην προκειμένη περίπτωση, όμως, δεν πρόκειται για κάποια προσπάθεια κριτικής αποτίμησης του έργου του συγγραφέα και ανάδειξης των πραγματικά προοδευτικών πλευρών του σε αντιπαράθεση με τον μυστικιστικό του ιδεαλισμό. Αντίθετα, το αστικό καθεστώς της Ρωσίας χρησιμοποιεί αυτές τις επετείους για να προπαγανδίσει το βαθύ σκοταδισμό, αναχρονισμό και συντηρητισμό που έχει «κληρονομήσει» από την εποχή του «μεγαλο-ρωσισμού», έτσι ώστε να υπηρετήσει καλύτερα τις ιδεολογικές ανάγκες της καπιταλιστικής παλινόρθωσης. Το ότι έτσι μπορεί να διαστρεβλωθεί το έργο του «τιμώμενου», αυτό τους είναι αδιάφορο.

Το ότι αυτές οι εκδηλώσεις εξυπηρετούν αυτούς τους στόχους, το παραδέχτηκε ο ίδιος ο Ρώσος υπουργός Πολιτισμού, Μιχαήλ Σβιντκόι, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για την παρουσίαση του προγράμματος: «Αν διαβάσουμε τον Τολστόι προσεκτικά, τότε μπορεί να βρούμε απαντήσεις σε πάρα πολλά σύγχρονα ερωτήματα. Μεταξύ αυτών και της εθνικής ιδέας και του προβλήματος του Καυκάσου. Διαβάζετε τον Τολστόι και θα καταλάβετε ότι αυτοί οι οποίοι μιλούν για κρίση αξιών στη σημερινή Ρωσία και ότι εμείς δεν ξέρουμε πώς να ζούμε, είναι απλώς ηλίθιοι».

Να θυμίσουμε ότι ο εν λόγω υπουργός είναι υπέρμαχος της ιδιωτικοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς της χώρας. Εκτός των άλλων, πρόκειται για τον ίδιο άνθρωπο, ο οποίος δε βρήκε κανένα δείγμα κρίσης αξιών στον πρόσφατο «γιορτασμό» των 10 χρόνων από την έναρξη της «συνεργασίας» του μουσείου «Ερμιτάζ»... με την «Κόκα Κόλα»...

Ο «Βιολιστής» στο Ηρώδειο

Ενα από τα πιο όμορφα και αγαπημένα μιούζικαλ, «Ο Βιολιστής στη Στέγη», ανεβαίνει για τρεις βραδιές (2,3 και 4 του Σεπτέμβρη), στο Ηρώδειο, σε μια μεγάλη παραγωγή του Ελληνικού Φεστιβάλ, στην οποία θα συμμετέχει πλειάδα διακεκριμένων ερμηνευτών (ηθοποιών, τραγουδιστών, χορευτών). Το έργο, που στη μουσική φέρει την υπογραφή του Τζέρι Μποκ και στους στίχους του Σέλντον Χάρνικ, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Ατίλα Λανγκ, χορογραφίες Ροζίτα Σταϊνχάουερ, σκηνικά Ατίλα Λανγκ και Ματίας Κίλγκερ και κοστούμια Μαρέτα Οπενμπεργκ. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι Χάρμουτ Μπάουερ, Ινγκεμποργκ Βολφ, Σάσκα Ικς, Σαμπίνα Μάρτιν, Γκάμπι Κοσίκ, Ράιμουντ Φίσερ κ.ά. Συμμετέχουν μέλη της Συμφωνικής Ορχήστρας του Βούπερταλ και μέλη της Χορωδίας των Θεατρικών Σκηνών του Βούπερταλ, υπό τη μουσική διεύθυνση του Σάιμον Ρέκερς.

Ο «Βιολιστής στη Στέγη» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Μπρόντγουεϊ το 1964. Η απήχηση που είχε στο κοινό της Νέας Υόρκης ήταν τεράστια, παρά το γεγονός ότι ξέφευγε από την παραδοσιακή έως τότε θεματολογία των μιούζικαλ με τα χαρούμενα, ανάλαφρα θέματα. Αντίθετα, τα ζητήματα που έθιξε είχαν να κάνουν με τη φτώχεια, τους διωγμούς, τον κατατρεγμό της εβραϊκής κοινότητας στην τσαρική Ρωσία των τελών του 19ου αιώνα. Κεντρικός ήρωας είναι ο Τέβγε, ο οποίος ζει με τη γυναίκα του Γκόλντε και τις πέντε κόρες του, τις οποίες πασχίζει να κρατήσει ζωντανές στο πλαίσιο της οικογένειάς του σ' έναν κόσμο που αλλάζει.

Το μιούζικαλ είναι πλημμυρισμένο από τη μουσική και τα τραγούδια του Τζέρι Μποκ, όπως το υπέροχο «If I were a rich man», αλλά και τα «Tradition», «Matchmaker, matchmaker», «To life», «Miracle of miracles» κ.ά.

Επιδοτούν το φασισμό...

Την ίδια ώρα που το Συμβούλιο της Ευρώπης ετοιμάζεται να καταδικάσει τον... «κομμουνιστικό ολοκληρωτισμό», η ισπανική κυβέρνηση, μέσω του υπουργείου Πολιτισμού της χώρας, επιδότησε το ίδρυμα για την... «προστασία της κληρονομιάς» του δικτάτορα Φράνκο με 27.000 ευρώ «για να εκσυγχρονίσει τα αρχεία του με ηλεκτρονικούς υπολογιστές»!!!

Η υπουργός Πολιτισμού, Πιλάρ ντελ Καστίγιο, η οποία βέβαια είναι κατά του «ολοκληρωτισμού», δήλωσε ότι το «ευαγές» αυτό ίδρυμα... «υπερασπίζεται μία αναντίρρητη ερμηνεία της ιστορίας»! Βέβαια, η ισπανική σοσιαλδημοκρατία βρήκε την ευκαιρία να «ξιφουλκήσει» κατά της απόφασης, με εκπρόσωπο του Σοσιαλιστικού Κόμματος να δηλώνει ότι είναι «πραγματική ντροπή» το γεγονός ότι η κυβέρνηση χορήγησε δημόσιο χρήμα σε μία οργάνωση που δοξάζει τη μνήμη ενός δικτάτορα. Μην ξεχνάμε, πάντως, ότι η ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία εκλαμβάνει ως «δικτατορία» κυρίως το σοσιαλιστικό σύστημα που γνώρισε η Ανατολική Ευρώπη.

Το ιδιωτικό ίδρυμα, το οποίο δεν είναι παρά μια «σφηκοφωλιά» των νοσταλγών του φασισμού, έχει επικεφαλής του την κόρη του Φράνκο και στην ιστοσελίδα του στο διαδίκτυο υπεραμύνεται των «επιτευγμάτων» του. Ωστόσο, απαγορεύει την πρόσβαση των ιστορικών στα περίπου 30.000 έγγραφα που διατηρεί στα αρχεία του, έτσι ώστε να τεκμηριωθούν αυτά τα «επιτεύγματα». Αλλά είπαμε: ο αστικός «πλουραλισμός» χωράει τους πάντες... πλην τους κομμουνιστές.

«Φιλάργυρος» στο «Κατράκειο»

Στο «Κατράκειο», στο πλαίσιο του «Πολιτιστικού Καλοκαιριού» του Δήμου Νίκαιας, ανεβαίνει αύριο ο «Φιλάργυρος», από το «Θεατρικό Σανίδι», σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου. Στην πασίγνωστη κωμωδία του ο Μολιέρος καυτηριάζει τους αχόρταγα φιλοχρήματους ανθρώπους και την υστεροβουλία, ενώ δικαιώνει πανηγυρικά την ελεύθερη και άδολη σκέψη. Στο έργο, που γράφτηκε το 1668, φιλτράρονται οι ανθρώπινες σχέσεις μέσα από τους τύπους της κομέντια ντελ' άρτε. Ο ανεκπλήρωτος έρωτας που κρύβεται κάτω από τα προσχήματα. Η αδυναμία του ήρωα να σηκώσει το ανάστημά του μπροστά σε ένα πρόβλημα που τον ταλαιπωρεί, γίνεται η αιτία να εμπλακούν οι τρίτοι που υπόσχονται ότι θα φέρουν λύσεις, αλλά το μόνο που προκαλούν είναι μπλεξίματα και έντονες ανατροπές.

Τη σκηνοθεσία της παράστασης, που μεταφέρει το θεατή στη δεκαετία του 1920 (1929 - το μεγάλο οικονομικό κραχ) και στο 2003 - εποχή της «οδύσσειας» του Χρηματιστηρίου, υπογράφει ο Κοραής Δαμάτης. Η μετάφραση είναι του Ερρίκου Μπελλιέ και τα σκηνικά - κοστούμια της Αννας Μαχαιριανάκη. Παίζουν: Βασίλης Τσιβιλίκας, Βασίλης Κολοβός, Ερση Μαλικένζου, Γιώργος Ματαράγκας, Μπάμπης Κλαλιώτης, Ανδρέας Βαρούχας, Μπάμπης Χατζιδάκης, Γιάννης Ματαράγκας, Ειρήνη Τσαλέρα, Ελβίρα Ζαμπετάκη και Γρηγόρης Σταμούλης.

Θυμίζουμε ότι σήμερα (9μμ), στο «Κηποθέατρο» της Νίκαιας, θα δώσει συναυλία ο Μίλτος Πασχαλίδης.

Στο Δημοτικό Γήπεδο Μεγάρων θα δώσει συναυλία σήμερα (9μ.μ.), η Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης», με αφιέρωμα στον Γιάννη Ρίτσο. Οι Μαρία Σουλτάτου και Παντελής Θεοχαρίδης ερμηνεύουν τραγούδια του «Επιταφίου», της «Ρωμιοσύνης» και των «Δεκαοχτώ Λιανοτράγουδων της Πικρής Πατρίδας», ενώ η Κάκια Ιγερινού θα διαβάσει ποιήματα του Γ. Ρίτσου. Στην εκδήλωση θα παραβρεθεί ο Μ. Θεοδωράκης, ο οποίος θ' ανακηρυχτεί επίτιμος δημότης της πόλης των Μεγάρων. Είσοδος ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ