ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Σεπτέμβρη 2003
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΑΓΙΟ «ΣΑΜΙΝΑ»
Τρία χρόνια κι ακόμα να μπει «το μαχαίρι στο κόκαλο»

Απόψε στις 10.30, κλείνουν τρία χρόνια από τη νύχτα που το ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» έπνιξε 80 ανθρώπους, βουλιάζοντας στο πένθος ολόκληρα νησιά, συνολικά το πανελλήνιο. Τα στοιχεία που ήρθαν στην επιφάνεια, από εκείνη τη νύχτα μέχρι και σήμερα, βοούν ότι οι 80 άνθρωποι έπεσαν θύματα της εφοπλιστικής ασυδοσίας, του κυνηγητού του υπερκέρδους από τους ακτοπλόους εφοπλιστές, του πεπαλαιωμένου ακτοπλοϊκού στόλου, του βρώμικου «πάρε - δώσε» των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με το εφοπλιστικό κεφάλαιο.

Στοιχεία που ουδόλως συγκίνησαν την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αν και ακόμα ηχούν στα αυτιά των συγγενών των θυμάτων, αλλά και συνολικά του ελληνικού λαού, τα λόγια του πρωθυπουργού Κ. Σημίτη, ότι «το μαχαίρι θα φτάσει στο κόκαλο», «οι ευθύνες θα αποδοθούν όσο ψηλά και αν βρίσκονται». Η αισχρή δημαγωγία του Κ. Σημίτη δεν άργησε να αποκαλυφθεί. Η κυβέρνηση πιστή στο δόγμα «όλα για τους εφοπλιστές», επιχείρησε το «κουκούλωμα» του εγκλήματος, από την πρώτη στιγμή. Αυτό μαρτυρούν, η άρνησή της στη Βουλή για τη σύσταση ειδικής εξεταστικής επιτροπής λίγες μέρες μετά το ναυάγιο, το πόρισμα των πραγματογνωμόνων που εκδόθηκε στις 25 Σεπτέμβρη 2001, ένα χρόνο μετά το ναυάγιο, που «έβγαλε λάδι» τους πάντες εκτός από το πλήρωμα, αλλά και το πόρισμα του Α' Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ). Το πόρισμα δηλαδή που εκδόθηκε στις 17 Ιούλη 2003, τρία περίπου χρόνια μετά, με το οποίο η κυβερνητική πλειοψηφία του Συμβουλίου, αφού βρήκε τους ενόχους αποκλειστικά και μόνο σε τέσσερα μέλη του πληρώματος, παραλίγο να ζητήσει και τα «ρέστα» από τους νεκρούς.

Είναι πλέον βεβαιωμένο ότι το πλοίο, όπως αποκαλύφθηκε από τα σωματεία ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ στις 22 Ιούλη 2003, ταξίδευε με ληγμένα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας! Για την ακρίβεια, η ισχύς του Πιστοποιητικού Ασφαλείας Νο 333/20.7.000, που είχε εκδοθεί από τον Κλάδο Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ) του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας είχε λήξει στις 17 Αυγούστου 2000. Μετά από 39 μέρες, το πλοίο έπεσε στα βράχια της Πάρου.

Ταξίδευε με προσωρινό πιστοποιητικό του Διεθνούς Κώδικα Διαχείρισης για την Ασφαλή λειτουργία των Πλοίων (Κώδικας ISM). Το πιστοποιητικό αυτό έληγε στις 22 Σεπτέμβρη 2000, δηλαδή 4 μέρες πριν το ναυάγιο. Και όμως, στις 22 Σεπτέμβρη, ο ΚΕΕΠ παρατείνει την ισχύ του Πιστοποιητικού μέχρι 20 Νοέμβρη 2000!

Επιπλέον, ήταν γνωστό στην εταιρία και τους «αρμοδίους» ότι το πλοίο είχε σοβαρά προβλήματα στα ελικοφόρα συστήματά του. Το γεγονός αυτό αποκτά ιδιαίτερη σπουδαιότητα, αν προστεθεί ότι οι δύτες πραγματογνώμονες βρήκαν πως από τη δεξιά έλικα είχε αποκολληθεί ένα φτερό, το οποίο ουδέποτε... βρέθηκε. Για τους λόγους της αποκόλλησης, τον πιθανό χρόνο που έγινε, δηλαδή την πιθανότητα το φτερό να αποκολλήθηκε πριν την πρόσκρουση, δεν έγινε καμία έρευνα.

Από τα στοιχεία της δικογραφίας και τις καταθέσεις - στοιχεία που έδωσαν στη δημοσιότητα μόνο τα δύο ταξικά ναυτεργατικά σωματεία - προκύπτει σοβαρό πρόβλημα στα πτερύγια ευστάθειας (stapilizer fin), στα σωστικά του μέσα, στις ηλεκτρογεννήτριες, αλλά, όπως προκύπτει από τις καταθέσεις πλοιάρχου και δόκιμου πλοιάρχου, και στο σύστημα των υδατοστεγών θυρών.

Ομως δεν είναι μόνο το «κουκούλωμα» των φονιάδων. Είναι και το γεγονός ότι η κυβέρνηση και η ΝΔ αξιοποίησαν την τραγωδία και από κοινού επέσπευσαν κατά δύο χρόνια την εφαρμογή του εκτρωματικού κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που «έσπασε» το καμποτάζ και μετέτρεψε τις ελληνικές θάλασσες σε ελεύθερο πεδίο δράσης του φονικού εφοπλιστικού κεφαλαίου! Επιτάχυναν δηλαδή τις διαδικασίες της πλήρους απελευθέρωσης της εφοπλιστικής ασυδοσίας στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες παραδίδοντας το νησιωτικό σύμπλεγμα της χώρας και την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στα αδηφάγα εφοπλιστικά συμφέροντα.

«ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΝΗΟΓΝΩΜΟΝΑΣ»
Παραμάγαζο των εφοπλιστών...

...με την άμεση στήριξη του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ

ΠΑΣΟΚ και ΝΔ την ίδια στιγμή που ζητούν ξεδιάντροπα την ψήφο του εργαζόμενου λαού, δε διστάζουν από πίσω να του ανοίγουν τον τάφο. Να προετοιμάζουν το έδαφος για νέα πολύνεκρα ναυάγια τύπου «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», αφού λειτουργούν συνειδητά ως «παραμάγαζο» του φονικού εφοπλιστικού κεφαλαίου, για το λογαριασμό του οποίου εξασφαλίζουν συνεχώς νέα εξωφρενικά υπερπρονόμια και «κουκούλωμα» για τα εγκλήματα που διαπράττει. Το «ΣΑΜΙΝΑ» ήταν αποδεδειγμένα αναξιόπλοο, άκρως επικίνδυνο για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής και όμως η ιδιωτική εταιρία «Ελληνικός Νηογνώμονας» - της οποίας μέτοχοι είναι εφοπλιστές, δηλαδή οι εφοπλιστές... αυτοελέγχονται - και ο Κλάδος Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ) του ΥΕΝ έσπευδαν, όποτε το απαιτούσε η πλοιοκτήτρια εταιρία HFD (πρώην MFD), να το εφοδιάζουν με πιστοποιητικά αξιοπλοΐας. Τρία χρόνια πέρασαν και όχι μόνο το χέρι του νόμου δεν άγγιξε ούτε τρίχα των ...«αρμοδίων» και των πλοιοκτητών, όχι μόνο δεν έσπασαν τα «στεγανά» σε αυτούς τους δήθεν ελεγκτικούς οργανισμούς, αλλά, αντίθετα, η διαπλοκή μεταξύ εφοπλιστών, κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, ΝΔ εντάθηκε.

Εχουμε και λέμε: Στις αρχές του Σεπτέμβρη ένα ακόμα στέλεχος του ΚΕΕΠ, ο Αρης Βόνδας, μόλις συνταξιοδοτήθηκε, προσλήφθηκε από τον «Ελληνικό Νηογνώμονα». Ο Αρης Βόνδας, ο οποίος ήταν πολιτικός υπάλληλος του ΥΕΝ, προσλήφθηκε στον «Ελληνικό Νηογνώμονα» τρεις μήνες μετά τον Νίκο Γιομελάκη, αξιωματικό του Λιμενικού Σώματος. Ο Γιομελάκης μέχρι τον περασμένο Μάη ήταν ο κλαδάρχης του ΚΕΕΠ και τώρα είναι ο διευθυντής του «Νηογνώμονα»! Επιπλέον, ο Γιομελάκης προσλήφθηκε στο «Νηογνώμονα» για να αντικαταστήσει τον Σεραφείμ Μπουρλιάσκο, ο οποίος επίσης πριν προσληφθεί στο «Νηογνώμονα», ήταν κλαδάρχης στον ΚΕΕΠ!

Ο Ν. Γιομελάκης ως κλαδάρχης του ΚΕΕΠ ήταν αυτός που προσέφερε επί της ουσίας πλήρη κάλυψη στον «Ελληνικό Νηογνώμονα» για το ναυάγιο του φορτηγού πλοίου «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ». Ο ίδιος με τους Βόνδα και Μπουρλιάσκο ήταν τα μέλη της Επιτροπής που υπέγραψαν το 1994 ότι ο «Ελληνικός Νηογνώμονας» πληροί όλα τα κριτήρια σχετικής οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης και τον αναγνώρισαν ως Νηογνώμονα όλων των ευρωπαϊκών χωρών. Για την ιστορία να συμπληρώσουμε ότι στην επιτροπή συμμετείχε ακόμα ο αντιπλοίαρχος Κώστας Βλάχος, ο οποίος μόλις αποστρατεύτηκε προσλήφθηκε σε ναυτιλιακή εταιρία...

Το μέγεθος της συναλλαγής και της συγκάλυψης γίνεται εξόφθαλμο και από το γεγονός ότι στελέχη του «Ελληνικού Νηογνώμονα» αν και έχουν καταδικαστεί αμετάκλητα για τα ναυάγια του «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ» και του «ΔΥΣΤΟΣ», δεν έχει παρθεί κανένα μέτρο εναντίον αυτής της ιδιωτικής εταιρίας. Να πούμε ακόμα ότι ο σημερινός πρόεδρος του «Νηογνώμονα» είναι ο ναύαρχος ε.α. Ν. Παπάς και διευθύνων σύμβουλος ο Κ. Χίου, πτέραρχος ε.α., «εκλεκτός» και της ΝΔ. Μέτοχοι, εκτός από εφοπλιστές, είναι και κάποιες... άγνωστες λιβεριανές εταιρίες.

ΝΕΚΡΟΙ ΣΤΑ ΜΕΤΑΛΛΕΙΑ
Προδιαγεγραμμένο το έγκλημα

Επίκαιρη Ερώτηση κατέθεσε το ΚΚΕ

Προδιαγεγραμμένο έγκλημα χαρακτηρίζει ο βουλευτής του ΚΚΕ Τάκης Τσιόγκας, σε Επίκαιρη Ερώτηση προς τον υπουργό Εργασίας, το εργατικό δυστύχημα με τους δύο νεκρούς εργάτες στη στοά «610 καμάρες» της μεταλλευτικής επιχείρησης «Αργυρομεταλλευμάτων και Βαρυτίνης», ιδιοκτησίας του προέδρου του ΣΕΒ, Οδ. Κυριακόπουλου.

Οι δύο εργάτες, επισημαίνει στην Επίκαιρη Ερώτηση, εκείνη την ημέρα έκλειναν 15ωρο εργασίας και έχασαν τη ζωή τους, όταν καταπλακώθηκαν από τόνους χωμάτων, εξαιτίας κατάρρευσης μεγάλου τμήματος της στοάς, στην οποία, τον περασμένο Μάη, άλλο σημείο της είχε ξανακαταρρεύσει. Τόσο το Σωματείο της επιχείρησης, όσο και το Εργατικό Κέντρο Φωκίδας, επισημαίνει ο βουλευτής, από καιρό είχαν προειδοποιήσει με σειρά εγγράφων όλους τους αρμόδιους, οι οποίοι δεν πήραν κανένα μέτρο. Παράλληλα, είχαν καταγγείλει επανειλημμένες παραβιάσεις και παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας, εντατικοποίηση της εργασίας, τις εργολαβίες, τις διπλοβάρδιες, τα εξαντλητικά ωράρια κλπ., χωρίς και πάλι κανένας αρμόδιος να ενδιαφερθεί.

Ο βουλευτής ρωτάει τον υπουργό: Γιατί παρά τις επανειλημμένες καταγγελίες του σωματείου και του ΕΚ Φωκίδας κανένα μέτρο δεν πάρθηκε από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες και αν προτίθεται, έστω τώρα, να πάρει συγκεκριμένα μέτρα για τη διασφάλιση της υγείας και της ζωής των εργαζομένων στη συγκεκριμένη επιχείρηση. Τι μέτρα θα πάρει για την τιμωρία των υπευθύνων, του ίδιου του εργοδότη, του διευθύνοντος συμβούλου, όπως απαιτούν οι εργαζόμενοι της επιχείρησης, αλλά και ο λαός της Φωκίδας, για να σταματήσουν οι θάνατοι των εργαζόμενων εν ώρα δουλιάς;

  • Περιοδεία στα μεταλλεία θα κάνει κοινοβουλευτική αντιπροσωπεία του ΚΚΕ, τη Δευτέρα 29 Σεπτέμβρη, με επικεφαλής τον βουλευτή Τάκη Τσιόγκα, συνοδευόμενο από κλιμάκιο της Νομαρχιακής Επιτροπής Φωκίδας του Κόμματος. Στις 7 μ.μ. της ίδιας μέρας, στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου, με διοργανώτρια τη ΝΕ Φωκίδας του ΚΚΕ, θα πραγματοποιηθεί συγκέντρωση - συζήτηση με θέμα: «Τρομοκρατία στους χώρους δουλιάς, εργατικά ατυχήματα και οι θέσεις του ΚΚΕ», στην οποία θα μιλήσουν οι: Τάκης Τσιόγκας, βουλευτής και πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Λάρισας, Μάκης Παπαδόπουλος, τεχνικός Εργασίας και μέλος του Οικονομικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ και Γιώργος Ιωσηφίδης, γραμματέας της ΝΕ Φωκίδας και πρόεδρος του Σωματείου «Ενωση Εργαζομένων στην ΑΜΕ Αργυρομεταλλευμάτων και Βαρυτίνης».


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ