ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 17 Φλεβάρη 2004
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας στην εκπαίδευση

Παρέμβαση της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ στη χτεσινή ημερίδα της ΟΛΜΕ

Σύνθημα από τις μαθητικές κινητοποιήσεις του 1999 που ισχύει στο έπακρο και σήμερα
Σύνθημα από τις μαθητικές κινητοποιήσεις του 1999 που ισχύει στο έπακρο και σήμερα
«Οι αλλαγές που έρχονται στο χώρο της Παιδείας είναι αντιδραστικές σε βάρος και της επιστήμης. Είναι αδύνατο να είναι προοδευτικές αφού υποτάσσονται στην αγορά εργασίας. Τρομάξαμε με αυτά που εξαγγέλλει η κυβέρνηση. Κάτω από τα συνθήματα βρίσκεται ό,τι πιο αντιδραστικό».

Με αυτή τη διαπίστωση έκλεισε την παρέμβασή της, σε ημερίδα που οργάνωσε η ΟΛΜΕ, η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα.

Σχολιάζοντας την κατεύθυνση των ανατροπών που επιχειρούνται, με πρόσχημα την «αποκέντρωση», σημείωσε ότι «πάει για κατάργηση το ενιαίο εκπαιδευτικό σύστημα όπως το γνωρίσαμε και όπως λειτουργούσε με δεδομένους τους ταξικούς φραγμούς. Τώρα πάμε σε νομιμοποίηση των ταξικών φραγμών».

Η Αλέκα Παπαρήγα τόνισε ως κρίσιμο για τη δημόσια εκπαίδευση να είναι αυτή δωρεάν. Και για να γίνει αυτό, συνέχισε, χρειάζεται η κατάργηση κάθε μορφής επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Η ολοκληρωμένη πρόταση του ΚΚΕ για μια εκπαίδευση στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών, όπως παρουσιάστηκε και στη διάρκεια της ημερίδας, ανάμεσα σε άλλα στόχο έχει:

  • Την απαλλαγή της λαϊκής οικογένειας από τα δυσβάσταχτα οικονομικά βάρη της εκπαίδευσης. Την κάλυψη του συνόλου των εκπαιδευτικών αναγκών μέσα από το δημόσιο και δωρεάν εκπαιδευτικό σύστημα με κατάργηση κάθε μορφής ιδιωτικοποίησης, άμεσης ή έμμεσης. Την αύξηση των κρατικών δαπανών για την εκπαίδευση στο 15% του κρατικού προϋπολογισμού μαζί και του τμήματός τους που διατίθενται στην Αυτοδιοίκηση. Καμία αύξηση των δημοτικών τελών. ΟΧΙ στα πρόσθετα χαράτσια που θίγουν άμεσα τους γονείς. ΟΧΙ στα δίδακτρα και στους σπόνσορες. ΟΧΙ στη μετατροπή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε επιχειρηματία υπηρεσιών εκπαίδευσης
  • Την ολόπλευρη γενική μόρφωση για όλους τους νέους έως την ηλικία των 18 χρόνων. Καθιέρωση ενιαίου 12χρονου βασικού υποχρεωτικού σχολείου, κοινού για όλους τους νέους που στόχο θα έχει την ολόπλευρη συγκρότηση της κοινωνικής προσωπικότητας ανθρώπων με κρίση, συναίσθημα και βούληση για μια καλύτερη ζωή που οι ίδιοι θα δημιουργούν. Κατάργηση του διπλού σχολικού δικτύου (Λύκειο - ΤΕΕ) που χωρίζει τους μαθητές σε ικανούς και ανίκανους «να πάρουν τα γράμματα»
  • Καθιέρωση δίχρονης υποχρεωτικής δημόσιας και δωρεάν προσχολικής αγωγής μέσα από κρατικό σύστημα παιδικών κέντρων με όλη την απαιτούμενη υποδομή σε παιδαγωγικά μέσα και προσωπικό, που θα σέβεται τον παιδικό ψυχισμό, αντί για την πρόωρη σχολειοποίηση που επιδιώκεται σήμερα
  • Ριζική αναμόρφωση της τεχνικο-επαγγελματικής εκπαίδευσης, ώστε βασισμένη στα γερά θεμέλια του ενιαίου δωδεκάχρονου σχολείου να εξασφαλίζει ουσιαστική επαγγελματική μόρφωση μέσα σε δημόσιες και δωρεάν επαγγελματικές σχολές σε «μεταλυκειακό» επίπεδο. Κατάργηση των ελαστικών εργασιακών σχέσεων (ωρομισθίων, αναπληρωτών), όπως και των προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ. Οι εκπαιδευτικοί να είναι μόνιμοι και το σύστημα διορισμών με βάση την επετηρίδα
  • Συγκρότηση δημόσιας και δωρεάν Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης στην υπηρεσία των σύγχρονων λαϊκών αναγκών και της εξέλιξης της επιστήμης, που να εξασφαλίζει υψηλού επιπέδου επιστημονική εκπαίδευση για όλους. Σύνδεση του πτυχίου με το επάγγελμα και το δικαίωμα στην εργασία.
Προκαλεί η κυβέρνηση

Το σχεδιασμό για εγκατάλειψη του αναλυτικού προγράμματος στην εκπαίδευση ανέπτυξε ο εκπρόσωπος του υπουργείου Παιδείας

Το δρόμο της όξυνσης της ταξικής διαφοροποίησης δείχνει το πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ για την Παιδεία, που προτείνει ανάμεσα σε άλλα την εγκατάλειψη της πρακτικής του αναλυτικού προγράμματος και τη θέσπιση στόχων από το κάθε σχολείο χωριστά και διδασκαλία με βιβλία που οι εκπαιδευτικοί θα προμηθεύονται από όπου θέλουν. Η διατύπωση της παραπάνω πρότασης έγινε από τον εκπρόσωπο του ΠΑΣΟΚ Δ. Παπαϊωάννου, ειδικό γραμματέα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας, σε ημερίδα της ΟΛΜΕ. Οπως ήταν φυσικό, προκάλεσε τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών που έκαναν λόγο για τις επιπτώσεις της κατάτμησης του αναλυτικού προγράμματος και της δημιουργίας σχολείων πολλών ταχυτήτων, ενώ προσπαθώντας να αντιμετωπίσει τις αντιδράσεις, ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ είπε ότι πρόκειται για πρόγραμμα που έχει υιοθετηθεί ήδη από σχολεία της Κρήτης και των Δωδεκανήσων, όπου κατά 20% διδάσκεται η τοπική ιστορία. Ωστόσο, η διαφοροποίηση μεταξύ των σχολείων είναι δηλωμένη πρόθεση του ΠΑΣΟΚ και μέσα από το πρόγραμμά του.

Στην ημερίδα που διοργανώθηκε από την ΟΛΜΕ, προκειμένου τα πολιτικά κόμματα να αναπτύξουν τις θέσεις τους για την Παιδεία, η Αλ. Παπαρήγα ήταν η μοναδική αρχηγός κόμματος που παραβρέθηκε (ρεπορτάζ της παρέμβασης σε διπλανή στήλη). Η ΝΔ εκπροσωπήθηκε από τον Γ. Καραμπατζό και τον Γ. Ράμμα και ο Συνασπισμός από τον Αλ. Αλαβάνο.

Οι εκπρόσωποι της ΝΔ ανέπτυξαν τις θέσεις του κόμματος για την Παιδεία, που ακόμα μια φορά φάνηκε ότι έχουν ως κοινό παρονομαστή την αντιδραστική κατεύθυνση και διαφέρουν σε τρόπους εφαρμογής των κυρίαρχων επιλογών που υπαγορεύει η πολιτική της ΕΕ, προκειμένου να αντιστοιχίσει το εκπαιδευτικό σύστημα στις απαιτήσεις της «αγοράς» και τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στις εργασιακές σχέσεις. Οι εκπρόσωποι της ΝΔ έκαναν ιδιαίτερη αναφορά στο ζήτημα της αξιολόγησης της εκπαίδευσης και τη μετατροπή των ΤΕΕ σε επαγγελματικά λύκεια, ενώ έκαναν λόγο για ανάγκη συναίνεσης στα μεγάλα ζητήματα της Παιδείας, τη στιγμή που οι θέσεις της ΝΔ βρίσκονται σε απόσταση από τις πραγματικές ανάγκες και αιτήματα των εκπαιδευτικών. Ο Αλ. Αλαβάνος, εκ μέρους του Συνασπισμού, ανέπτυξε τις θέσεις για υπεράσπιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας, έκανε ιδιαίτερο λόγο στο θέμα των δαπανών και της αδυναμίας απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων και επιχείρησε να υποβαθμίσει το ρόλο της ΕΕ στη διαμόρφωση της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής.

Η ημερίδα έκλεισε με ερωτήσεις από πλευράς των παρευρισκομένων εκπαιδευτικών. Στο επίκεντρο βρέθηκε, όπως ήταν φυσικό, η διαφοροποίηση των σχολείων, οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών, η προώθηση της αξιολόγησης, η ανάγκη επέκτασης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Στο τελευταίο ζήτημα ήταν ενδεικτική επίσης η απάντηση του εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ, ο οποίος είπε χαρακτηριστικά ότι η «ελκυστικότητα» της εκπαίδευσης είναι αυτή που θα κρατήσει τα παιδιά στο σχολείο και είναι καλύτερα να είναι το σχολείο «ελκυστικό» παρά «αναγκαστικό»!

Στην εκδήλωση μίλησε επίσης ο Θ. Τζιαντζής, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και αναφέρθηκε στα κεντρικά ζητήματα που έχει να αντιμετωπίσει η εκπαίδευση, αυτά της ιδιωτικοποίησης, του πολυδιαφοροποιημένου σχολείου ανάλογα με τις απαιτήσεις του «πελάτη» και κάλεσε τους εκπαιδευτικούς, χρησιμοποιώντας τα λόγια του Δημ. Γληνού, να μην προσδοκούν από τους επικυρίαρχους, αλλά οι κυριαρχούμενοι να μπουν μπροστά και να διεκδικήσουν.

Ολοταχώς στην ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων

Η ολοκληρωτική παράδοση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο ιδιωτικό κεφάλαιο θα αποτελέσει προτεραιότητα όποιας κυβέρνησης και αν εκλεγεί στις 7 του Μάρτη, αφού η ίδρυση των «μη κρατικών» πανεπιστημίων αποτελεί κοινό τόπο στα προγράμματα τόσο του ΠΑΣΟΚ όσο και της ΝΔ. Αυτό επιβεβαίωσαν χτες ο υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος και ο Γιάννης Μυλόπουλος, υποψήφιος βουλευτής του ΠΑΣΟΚ στη Θεσσαλονίκη, μιλώντας σε εκδήλωση για την προοπτική του ελληνικού πανεπιστημίου, στο αμφιθέατρο της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.

Στην εκδήλωση, από την οποία απουσίαζαν εντελώς οι φοιτητές, οι δύο ομιλητές φρόντισαν δημαγωγικά να καταθέσουν αλλεπάλληλες φορές την πίστη τους στο δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης, χαρακτηρίζοντας μάλιστα τη συζήτηση για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια «κενή περιεχομένου». Ο υπουργός Πολιτισμού επιχείρησε να παρουσιάσει τον ίδιο και το ΠΑΣΟΚ σαν θεματοφύλακες της Δημόσιας Παιδείας, αφού όπως ισχυρίστηκε «δεν επέτρεψε το 1996 να μπει το άρθρο 16 του Συντάγματος στις αναθεωρητέες διατάξεις». Συνεχίζοντας, ωστόσο, την τοποθέτησή του, αποκάλυψε ότι «το Σύνταγμα δε δημιουργεί αγκυλώσεις στο συγκεκριμένο ζήτημα, αφού μπορεί να έρθει οποιοσδήποτε φορέας ή ευεργέτης και να ζητήσει να νομοθετήσουμε για την ίδρυση ενός μη κρατικού νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα». Επιβεβαίωσε έτσι ότι η συνταγματική κατοχύρωση της Δημόσιας Παιδείας, σε καμιά περίπτωση δεν αποτελεί τροχοπέδη στη σχεδιαζόμενη από το ΠΑΣΟΚ πλήρη ιδιωτικοποίηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Ο Γ. Μυλόπουλος υπεραμύνθηκε της αξιολόγησης των τριτοβάθμιων ιδρυμάτων, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «σε λίγα χρόνια το ζητούμενο δε θα είναι να έχεις τελειώσει ένα πανεπιστήμιο, αλλά από ποιο πανεπιστήμιο θα έχεις αποφοιτήσει», ενώ μιλώντας για την ουσιαστική αυτοτέλεια των πανεπιστημίων, ισχυρίστηκε ότι «η ίδρυση των μη κρατικών ιδρυμάτων μπορεί να συντελέσει προς αυτή την κατεύθυνση».

Στη συζήτηση παρενέβη και ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Κουκιάδης, ο οποίος αναφέρθηκε στην πρόσφατη ψήφιση από το Ευρωκοινοβούλιο της τροπολογίας που κατέθεσε ο ευρωβουλευτής της ΝΔ Κ. Χατζηδάκης και αφορά στην αναγνώριση από το κράτος των τίτλων που προσφέρουν τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειές του να θολώσει τα νερά, ο Γ. Κουκιάδης δεν κατάφερε τελικά να κρύψει την πλήρη ταύτιση του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ απέναντι στο ζήτημα της αναγνώρισης των τίτλων από ιδρύματα του εξωτερικού, καθώς αποκάλυψε ότι η μόνη ένσταση του ΠΑΣΟΚ είναι τα ιδρύματα αυτά να είναι νομικά κατοχυρωμένα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ