ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 18 Μάη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
57ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ
Γαλλικά «ΜΑΤ» ... «πάνε σινεμά»

Ο Αμερικανός σκηνοθέτης Μάικλ Μουρ μεταξύ των διαδηλωτών
Ο Αμερικανός σκηνοθέτης Μάικλ Μουρ μεταξύ των διαδηλωτών
Με βία και αίμα ...ήρθαν «αντιμέτωποι» οι κινηματογραφικοί «αστέρες», που προσήλθαν το περασμένο Σαββατοκύριακο στο 57ο Φεστιβάλ των Καννών, όχι στις αίθουσες, αλλά στους δρόμους του γαλλικού θερέτρου, όπου οι έκτακτοι καλλιτεχνικοί εργάτες, με τη συμπαράσταση εργαζομένων σε πολυτελή ξενοδοχεία, δέχτηκαν την επίθεση των γαλλικών «ΜΑΤ», ενώ βρισκόταν σε εξέλιξη η ειρηνική πορεία και διαμαρτυρία τους για εργασιακά θέματα, αλλά και κατά της «παγκοσμιοποίησης».

Η κατάσταση των εργαζομένων στην παγκόσμια «βιομηχανία του θεάματος» χειροτερεύει συνεχώς, σε αντιδιαστολή με τους δείκτες κερδών του κεφαλαίου στο χώρο αυτό. Γι' αυτό και οι έκτακτοι καλλιτεχνικοί εργάτες επέλεξαν να «χαλάσουν» τη «λάμψη» του φεστιβάλ, αλλά ειρηνικά. Μάλιστα, για τη σαββατιάτικη διαδήλωσή τους και πορεία στην Κρουαζέτ, είχαν ενημερώσει και συμφωνήσει από πριν με τον δήμαρχο των Καννών και με τη διεύθυνση του Φεστιβάλ. Αφορμή, ωστόσο, για την «επίδειξη» δύναμης της γαλλικής αστυνομίας στάθηκε η κατάληψη, από τους διαδηλωτές, μιας αίθουσας, όπου προβάλλονταν ταινίες του τμήματος της «Αγοράς Ταινιών» του Φεστιβάλ. Τα «ΜΑΤ» εισέβαλαν στην αίθουσα και διέλυσαν με το γνωστό βίαιο τρόπο τη διαδήλωση, παρότι η κατάληψη ήταν επίσης ειρηνική και συμβολική, σύμφωνα και με αυτόπτες μάρτυρες, που είδαν τα γκλομπ να ανεβοκατεβαίνουν σε κεφάλια, μέσα στον κινηματογράφο «Σταρ». Αξίζει να σημειωθεί ότι υπέρ των καλλιτεχνικών εργατών τάχθηκε το σύνολο των Γάλλων σκηνοθετών, καθώς και ο Βρετανός σκηνοθέτης Κεν Λόουτς και ο Αμερικάνος Μάικλ Μουρ.

Πάντως, το πολιτικό «θερμόμετρο», φαίνεται, θα ανέβει και σε κινηματογραφικό επίπεδο, αφού αναμενόταν να φτάσει στις Κάννες και ο Σον Πεν, γνωστός και για την ανοιχτή αντίθεσή του στον πόλεμο στο Ιράκ, πρωταγωνιστής της ταινίας «Η δολοφονία του Ρίτσαρντ Νίξον».

Τέλος στο «ταξίδι» του «Συρμού»

Στο «τέρμα» του φτάνει ο «Συρμός» (Κολωνού και Οδυσσέως 14, 210.5203.661), μετά από ένα ανεπανάληπτο «ταξίδι». Η μουσική σκηνή του Μεταξουργείου, που για επτά ολόκληρους μήνες φιλοξένησε ποικίλα ηχοχρώματα και πρόσφερε δυνατές συγκινήσεις, ολοκληρώνει το φετινό του πρόγραμμα, μ' ένα όμορφο συναυλιακό διήμερο. Την Παρασκευή και το Σάββατο (21, 22/5), στη σκηνή του «Συρμού» θ' ανεβούν ο Κώστας Λειβαδάς και η Ανδριάνα Μπάμπαλη, ανανεώνοντας για δυο ακόμα βραδιές το ραντεβού τους μ' ένα κοινό που έχει απολαύσει παλιότερες ξεχωριστές εμφανίσεις τους στον ίδιο χώρο. Στο τελευταίο πάρτι που θα δώσουν θα παρουσιάσουν ένα πρόγραμμα με τραγούδια από το προσωπικό τους ρεπερτόριο, αγαπημένες ελληνικές και ξένες επιτυχίες, καθώς και διασκευές τραγουδιών από την παλιότερη και σύγχρονη δισκογραφία. Πολλές θα είναι οι εκπλήξεις, καθώς παρόντες θα είναι γνωστοί φίλοι ερμηνευτές, για ένα ξεφάντωμα μέχρι πρωίας...

Οι «ανισόπεδες μουσικές διαβάσεις» βάζουν το δικό τους «stop» για το καλοκαίρι που έρχεται... Μέχρι την επόμενη «εκκίνηση» θα ψάξουν και σίγουρα θα βρουν τα «μονοπάτια» που θα κάνουν το «Συρμό» και τον επόμενο χειμώνα το πιο αγαπημένο μουσικό στέκι της πόλης.

Αποθέωση του ... γιουρο- εκφυλισμού

«

Κάθε φορά που θέλεις να παίξεις, με ανάβεις ως το τέλος/ Ελα σε μένα και κάνε παιχνίδι/ Σάρκα με σάρκα είναι καθαρή απόλαυση/ Δώσ' μου το πάθος, μου και την καρδιά/ θα σε συνταράξω μέχρι να πέσεις/ Μωρό μου είσαι ο λόγος που νιώθω αναμμένος/. Σε θέλω, τώρα δεν μπορώ να σταματήσω/. Θα αντάλλαζα τη ζωή μου για μια νύχτα μαζί σου/, καθοδηγούμενος από την επιθυμία μου/ Κάνε μια κίνηση (ένα κούνημα) σε μένα, είναι ώρα για σένα να δεις ότι καίγεται όλο το σύμπαν μου.

Κούνα το, κούνα το, κούνα το αγάπη μου,

Τρελός από αγάπη,

δώσ' μου περισσότερα

Για πάντα...

Κάθε μέρα δεν μπορώ να αντισταθώ/ Χρειάζομαι τη γεύση από τα χείλη σου/ Καρδιά μου είναι το κορμί σου που με τρελαίνει/ Αφησέ με να μπω, πρέπει να αγγίξω!».

Οι παραπάνω στίχοι αποτελούν την ακριβή- όπως δημοσιεύτηκε στο χτεσινό «ΕΘΝΟΣ»- μετάφραση στα ελληνικά των αγγλικών στίχων του τραγουδιού «Σέικ ιτ», που ...εκπροσώπησε την Ελλάδα στο διαγωνισμό της Γιουροβίζιον. Ενα τραγούδι που ευλογήθηκε από τον Πατριάρχη και σημαίνουσες προσωπικότητες του πολιτικού κόσμου της χώρας (Ντ. Μπακογιάννη, Δ. Αβραμόπουλος κ.ά.), προβλήθηκε σκανδαλωδώς από τα ΜΜΕ ως εθνική υπόθεση, στην οποία έπρεπε να υποκλιθεί κάθε Ελληνας. Φαίνεται πως όλοι αυτοί οι κύριοι, στους παραπάνω στίχους βρίσκουν έκφραση και τον ερωτικό πολιτισμό που τους ταιριάζει. Εχουν, μάλιστα, παράπονο όλοι αυτοί, επειδή ο ξεπεσμός τους δεν αναγνωρίστηκε ως πρώτος, αλλά ως τρίτος στην Ευρώπη. Ισως εδώ να βρίσκεται το μόνο δίκαιο που έχουν.

Αλήθεια, όμως, από πότε η αρρωστημένη σαρκική επιθυμία των εκφυλισμένων αστών και μικροαστών είναι εθνική υπόθεση, ώστε να χαίρει τέτοιας προβολής; Από πότε ένα τραγούδι που υμνεί το σεξ όπως το υμνούν και οι σκληρές πορνό ταινίες, μπορεί να αποτελεί την εικόνα της Ελλάδας και του λαού στο εξωτερικό και να μας εκπροσωπεί μάλιστα, ακόμη και στις εμπορικές αθλιότητες τύπου Γιουροβίζιον; Είναι δικαίωμα του καθενός στο κρεβάτι του, στο σπίτι του, στην παρέα του να εκφράζεται για τον έρωτα όπως νομίζει, με όποια στοιχεία πολιτισμού διαθέτει, ευγενή ή ποταπά. Δε δικαιούται, όμως, να μεταφέρει την ποταπότητά του ένθεν - κακείθε, καθιστώντας τη με το έτσι θέλω - και με τη βοήθεια της εξουσίας, πρωτίστως - έκφραση και υπόθεση ενός ολόκληρου λαού.


Γιώργος ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ


Θεατρική «Πρώτη επαφή»

Οι σπουδαστές της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, με μακρόχρονο αγώνα κατάφεραν να στεγαστεί η ΑΣΚΤ σε κτιριακό σύνολο της οδού Πειραιώς, στο οποίο δημιουργήθηκε και χειμερινή θεατρική σκηνή, όπου τα εκάστοτε μέλη της φοιτητικής θεατρικής ομάδας μπορεί να παρουσιάζουν τις αλλότεχνες καλλιτεχνικές τους ανησυχίες και δημιουργίες.

Σ' αυτή την (επαρκέστατη και για επαγγελματικές παραστάσεις) σκηνή, είδαμε την περασμένη Παρασκευή (παίζεται και σήμερα, 8.30 μ.μ.) την «Πρώτη επαφή», όπως εύγλωττα - για να καταδείξει ότι είναι η πρώτη της θεατρική προσπάθεια - τιτλοφορείται η πρώτη παράσταση της σημερινής φοιτητικής θεατρικής ομάδας, στην οποία μετέχουν 25, περίπου, φοιτητές από όλα τα έτη της ΑΣΚΤ. Μια «πρώτη επαφή», το αποτέλεσμα της οποίας θα ζήλευαν πολλοί μακρόχρονα και συστηματικά ασχολούμενοι ερασιτέχνες του θεάτρου, κάποιοι επαγγελματίες ενδυματολόγοι, κάποιοι επαγγελματίες μουσικοί επιμελητές παραστάσεων, κάποιοι δάσκαλοι ηθοποιών σε δραματικές σκηνές, κάποιοι σπουδαγμένοι στο εξωτερικό σκηνοθέτες.

Τα μέλη της θεατρικής ομάδας είναι φύσει καλλιτέχνες, με ανησυχίες και ποικίλα, μάλλον, διαβάσματα. Ποίησης, θεάτρου, πεζογραφίας, κοινωνιολογίας κλπ, αν κρίνουμε από τη μεγάλη ποικιλία των κειμένων της παράστασης (Τσέχοφ, Αισχύλος, Ευριπίδης, Β. Ράιχ, Φελίνι, Νερούδα, Μποντλέρ, Ρίτσος, Γκόγκολ, Πιραντέλο, Ελύτης, Κοκτό, Ψαθάς, Μουρσελάς, Σαίξπηρ, κ.ά). Οι φοιτητές της ΑΣΚΤ ασφαλώς, δεν είναι καλλιτέχνες του θεάτρου. Εχουν, όμως, συναίσθηση της «συγγένειας» των πλαστικών τεχνών με την πολυσύνθετη θεατρική τέχνη, η οποία δεν είναι μόνο λόγος, αλλά και μια ζωντανή, διαρκώς κινούμενη, εφαρμογή των πλαστικών τεχνών (το θέατρο είναι τέχνη της εικόνας, ζωντανεμένη «ζωγραφική» και «γλυπτική», παιχνίδι χρωμάτων - φωτός - σκιάς κλπ). Αυτή τους η συναίσθηση, η αγάπη τους για ποιητικά και θεατρικά κείμενα, η ευαισθησία, φαντασία, νεανική φρεσκάδα και το χιούμορ, ήταν πρόσφορο «έδαφος» για να ανθίσει - σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο - ο καθοδηγητικός (σκηνοθετικά και υποκριτικά) «σπόρος» που έριξε και για αρκετό καιρό καλλιέργησε η έμπειρη και ταλαντούχα ηθοποιός Κατερίνα Βακαλοπούλου.

Η ευφρόσυνη αυτή παράσταση - μια πραγματικά συλλογική καλλιτεχνική και ψυχ-αγωγική δημιουργία - ήταν «παζλ» ποιημάτων, θεατρικών και πεζογραφικών κειμένων (ελληνικών και ξένων, κλασικών και σύγχρονων), με δραματικά, σατιρικά και κωμικά στοιχεία, εκφραστικής κίνησης, σκηνικών «παιγνίων» και αυτοσχεδιασμών, ήταν μια πολύ καλή «πρώτη επαφή». Ευχόμαστε να υπάρξει και συνέχεια.


Α. Ε.

Κυκλοφόρησε το 3ο τεύχος του ετήσιου επιστημονικού περιοδικού του Μουσείου Μπενάκη. Περιλαμβάνει δώδεκα άρθρα, σχετικά με εκθέματα ή τμήματα των συλλογών του Μουσείου και εκτενή αναφορά στις δραστηριότητές του. Οι μελέτες καλύπτουν το πλήρες φάσμα του ελληνικού πολιτισμού, εκπροσωπείται όμως και ο ισλαμικός πολιτισμός, σημαντικά δείγματα του οποίου θα εκτεθούν στο νέο Μουσείο Ισλαμικών Τεχνών στον Κεραμεικό.

Η Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών (Γενναδίου 8) στις 20/5 (7.30 μ.μ.) θα παρουσιάσει το βιβλίο της Ζωής Θ. Σπυροπούλου «Για ένα στεφάνι αγριλιάς από την Ολυμπία». Θα μιλήσουν οι Φ. Σιούμπουρας, Γ. Χατζηβασιλείου, Π. Μπέκος, Λ. Μερτζάνη. Θα διαβάσουν οι ηθοποιοί Ρ. Βασιλακοπούλου και Μ. Ιγγλέση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ