ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 23 Ιούνη 2004
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
«Μπαλώνει τρύπες» της προηγούμενης κυβέρνησης

Καταψηφίζει το ΚΚΕ, γιατί διαιωνίζει, με ασήμαντου χαρακτήρα παραλλαγές, την ίδια πολιτική της ιδιωτικοποίησης και της υποβάθμισης της εκπαίδευσης που εφάρμοζε και η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και έχουν προαποφασιστεί στην ΕΕ

Ξεκίνησε χτες στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, με το οποίο ανάμεσα στα άλλα καταργούνται οι πανελλήνιες εξετάσεις της Β΄ Λυκείου, μειώνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα και ρυθμίζονται θέματα πρόσληψης των εκπαιδευτικών και ίδρυσης νέων τμημάτων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Πρόκειται για το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης της ΝΔ για την παιδεία και από τις διατάξεις του επιβεβαιώνεται η πρόθεσή της να συνεχίσει και να επεκτείνει την αντιεκπαιδευτική πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης. Ερχεται να διαιωνίσει την ίδια πολιτική της ιδιωτικοποίησης και της υποβάθμισης της εκπαίδευσης, «μπαλώνοντας τρύπες», όπως χαρακτηριστικά είπε στην ομιλία του ο εισηγητής του ΚΚΕ Γ. Χουρμουζιάδης.

Αναφερόμενος στα νέα τμήματα σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, τόνισε ότι η ίδρυσή τους θα έπρεπε να ανοίγει νέους ορίζοντες στη γνώση και όχι να αποτελεί μια απλή διευθέτηση. Λείπει, είπε, η φιλοσοφία της ίδρυσής τους, δεν αναφέρεται τίποτα για τον κρίσιμο τομέα της έρευνας, που τόσο σημαντικός είναι για την τριτοβάθμια εκπαίδευσης, ενώ δε λύνει και τα επαγγελματικά θέματα των αποφοίτων.

Οσον αφορά τους διορισμούς των εκπαιδευτικών, ο Γ. Χουρμουζιάδης παρατήρησε ότι διαιωνίζεται η άσχημη κατάσταση που δημιουργήθηκε μετά την κατάργηση της επετηρίδας διορισμών. Αυτό που χρειάζεται, είπε, είναι η αναβάθμιση των σπουδών στα πανεπιστήμια και η επαναφορά της επετηρίδας, η οποία θα αποτελεί αλάνθαστο κριτήριο διορισμού εκπαιδευτικών.

Σχετικά με την κατάργηση των πανελλήνιων εξετάσεων στη Β΄ Λυκείου και τη μείωση σε έξι των εξεταζόμενων μαθημάτων στη Γ΄ Λυκείου, που δεν επηρεάζει σε τίποτα ουσιαστικά το υπάρχον αποκρουστικό οικοδόμημα, παρατήρησε ότι διατηρούνται οι εξετάσεις και συνεχίζεται το «μεροκάματο του τρόμου». Καταλήγοντας, είπε ότι καταψηφίζει το νομοσχέδιο.

Η υπουργός Παιδείας, Μ. Γιαννάκου, υπερασπιζόμενη το νομοσχέδιό της, είπε ότι με αυτό ρυθμίζονται εκκρεμότητες που υπήρχαν από την προηγούμενη κυβέρνηση και έπρεπε να λήξουν, γιατί υπάρχει «συνέχεια του κράτους». Υποσχέθηκε ότι την επόμενη σχολική χρονιά θα προσληφθούν περίπου 10.000 εκπαιδευτικοί και είπε ότι θα ξεκινήσει ευρύτατος διάλογος για την καθιέρωση της υποχρεωτικής 12χρονης εκπαίδευσης που αποτελεί προγραμματική εξαγγελία της ΝΔ.

Κατά του νομοσχεδίου, με το σκεπτικό ότι είναι πρόχειρο και αποτελεί συρραφή άσχετων διατάξεων, τάχθηκαν η Σ. Ράπτη εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ και ο Α. Αλαβάνος του ΣΥΝ.

ΗΜΑΘΙΑ
Εγκύκλιος σε σχολεία για τάξεις - «μαμούθ»

Η επίμαχη εγκύκλιος στην Ημαθία
Η επίμαχη εγκύκλιος στην Ημαθία
Ενα ακόμη βήμα στην πορεία για την απαξίωση του δημόσιου σχολείου αποτελεί η εγκύκλιος που απέστειλε στις 18 του Μάη ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Ημαθίας σε όλους τους διευθυντές των δευτεροβάθμιων ιδρυμάτων του νομού και με την οποία τους ζητούσε μέσα σε δυο μέρες να καταρτίσουν πίνακες «για τον υπολογισμό κενών και πλεονασμάτων» στα σχολεία τους για το νέο σχολικό έτος, με την εντολή «τα τμήματα να υπολογιστούν με όχι λιγότερους από 28 μαθητές».

Η «ρύθμιση» που προωθεί η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, και προφανώς έχει την πολιτική κάλυψη από το υπουργείο Παιδείας, έχει στόχο να βάλει αυθαίρετα όριο προς τα κάτω στον αριθμό μαθητών ανά τμήμα. Την ίδια στιγμή, ακόμα και η αναχρονιστική υπάρχουσα νομοθεσία ορίζει μόνο το ανώτατο όριο στους 35 μαθητές, αφήνοντας το περιθώριο στους διευθυντές των σχολείων να δημιουργήσουν πολύ μικρότερα τμήματα που πολλές φορές και αυτά απέχουν πολύ από τις σύγχρονες παιδαγωγικές ανάγκες. Ακόμα και αυτή η κατάσταση έρχεται τώρα να ανατραπεί προς το χειρότερο, όπως δείχνει η περίπτωση της Βέροιας, ελέω υποχρηματοδότησης και δημιουργίας πιο φτηνής εκπαίδευσης.

Η εφαρμογή της εντολής θα οδηγήσει σε συμπτύξεις τμημάτων και στον υπερκορεσμό τους με μαθητές, με αρνητικές συνέπειες στην ποιότητα της παρεχόμενης από τα δημόσια σχολεία εκπαίδευσης. Παράλληλα, σύμφωνα με τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, θα δημιουργήσει την επίπλαστη εικόνα ότι στο χώρο της εκπαίδευσης υπάρχει μεγάλο πλεόνασμα εκπαιδευτικών σε οργανικές θέσεις, στοιχείο που μπορεί μακροπρόθεσμα να αξιοποιηθεί σαν άλλοθι για τη μείωση των διορισμών και την παραπέρα υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Η εγκύκλιος, που έφτασε στα χέρια των διευθυντών όλων των γυμνασίων, λυκείων και ΤΕΕ του νομού, αποτελεί τη δεύτερη απόπειρα του διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μέσα στην ίδια σχολική χρονιά να βάλει «πλαφόν» στον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα. Το Σεπτέμβρη είχε αρκεστεί σε προφορική εντολή προς τους διευθυντές των σχολείων, ύστερα όμως από την αντίδραση συνδικαλιστών της «Δημοσιοϋπαλληλικής Ενότητας Εκπαιδευτικών» Ν. Ημαθίας (ΕΣΑΚ- ΔΕΕ) αναγκάστηκε να ανακαλέσει την εντολή. Το ζήτημα επανήλθε το Μάη με τη γραπτή εντολή, για την οποία μάλιστα οι αρμόδιες υπηρεσίες της Διεύθυνσης δήλωναν χτες απόλυτη άγνοια!

Με ανακοίνωσή της η «Δημοσιοϋπαλληλική Ενότητα Εκπαιδευτικών» Ν. Ημαθίας (ΕΣΑΚ- ΔΕΕ) χαρακτηρίζει το έγγραφο του διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης «παράνομο» και καλεί γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές να αγωνιστούν για την αλλαγή του νόμου, ώστε τα τμήματα να έχουν ανώτερο όριο 25 μαθητών και όχι 35 που ισχύει σήμερα. Παράλληλα, καταθέτει τα σοβαρά ερωτήματα που προκύπτουν από τη στάση της συντριπτικής πλειοψηφίας του ΔΣ της ΕΛΜΕ, «που θεώρησε το γεγονός άνευ σημασίας και δεν προχώρησε σε καμία ενέργεια» και επισημαίνει ότι η άσχημη κατάσταση στην οποία βρίσκεται η εκπαίδευση σήμερα οφείλεται κατά κύριο λόγο στην υποχρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

ΤΕΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Εκλεισε το εστιατόριο, κόπηκε το στεγαστικό επίδομα...

Οι δραματικές ελλείψεις και τα προβλήματα των ΤΕΙ γίνονται φανερά καθημερινά, φέρνοντας τόσο την παρούσα όσο και την προηγούμενη κυβέρνηση μπροστά στις τεράστιες ευθύνες τους.

Στο ΤΕΙ Καλαμάτας, για παράδειγμα, οι σπουδαστές βρήκαν την προηγούμενη βδομάδα κλειστό το εστιατόριο στο οποίο σιτίζονταν δωρεάν (οι δικαιούχοι) ή με πολύ μικρό κόστος (όλοι οι υπόλοιποι σπουδαστές) και, παράλληλα, κόπηκε το πενιχρό επίδομα στέγασης (περίπου 35.000 δρχ. το μήνα) από τους σπουδαστές που το έπαιρναν μέχρι τώρα. Η διοίκηση του ΤΕΙ απάντησε στους σπουδαστές ότι δεν έχουν φτάσει από το υπουργείο στο ίδρυμα τα κονδύλια για τη φοιτητική μέριμνα. Η αγανάκτηση των σπουδαστών φουντώνει ακόμα περισσότερο καθώς υπάρχει στην πόλη έτοιμο κτίριο που προορίζεται για εστία και θα έπρεπε, σύμφωνα με τις υποσχέσεις που είχαν λάβει, να είχε παραδοθεί και να λειτουργούσε από το 1997, ωστόσο σήμερα όχι μόνο δε λειτουργεί εστία, αλλά κόβεται και το επίδομα. Παράλληλα, παραμονές της εξεταστικής περιόδου κι ακόμα για πολλά μαθήματα οι σπουδαστές δεν έχουν προμηθευτεί βιβλία!

«Δημόσια Δωρεάν Παιδεία, σίτιση και στέγαση για όλους» έγραφε το πανό που κρέμασαν τα μέλη της Πανσπουδαστικής ΚΣ του ΤΕΙ στο κτίριο της εστίας, το οποίο κατέλαβαν συμβολικά χτες το απόγευμα, διαμαρτυρόμενοι γι' αυτή την απαράδεκτη κατάσταση. Η ΠΚΣ επισημαίνει ότι μόνη διέξοδος για τα προβλήματα των ΤΕΙ είναι η καθιέρωση Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης χωρίς τον αντιεκπαιδευτικό διαχωρισμό σε ΑΕΙ - ΤΕΙ και η χρηματοδότηση με 15% του κρατικού προϋπολογισμού για την παιδεία, ενώ απαιτεί άμεση λειτουργία του εστιατορίου, παροχή του στεγαστικού επιδόματος και διανομή των συγγραμμάτων που λείπουν.

Αναβλήθηκε η δίκη μαθητών

Αναβλήθηκε η δίκη των πέντε μαθητών - μελών του 15μελούς Μαθητικού Συμβουλίου του 51ου Λυκείου Αθηνών (Ακαδημία Πλάτωνος). Οι πέντε μαθητές διώκονται ποινικά εδώ και πέντε χρόνια επειδή τόλμησαν να αγωνιστούν για δημόσια και δωρεάν παιδεία, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 1999-2000. Η κατηγορία αναφέρεται σε «παράνομη κατάληψη των χώρων των σχολείων και παρεμπόδιση της ομαλής λειτουργίας το Δεκέμβριο του 1999» με την κατάπτυστη Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που εξακολουθεί να ενεργοποιείται.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ