ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 9 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΛΕΥΡΟΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ
Εκβιάζουν για να «φουσκώσουν» τα κέρδη τους

Ζητούν απροκάλυπτα ανεξέλεγκτες εισαγωγές και εξευτελιστικές τιμές, εκβιάζοντας με νέες ανατιμήσεις

Ανεξέλεγκτες εισαγωγές σιταριού απαιτούν οι αλευροβιομήχανοι και οι αρτοβιομήχανοι, προκειμένου να κερδοσκοπήσουν ασύστολα σε βάρος τόσο των αγροτών όσο και των καταναλωτών. Εφτασαν σε σημείο να εκβιάζουν πως αν δεν ικανοποιηθούν εδώ και τώρα οι αξιώσεις τους, στο επόμενο διάστημα θα ανεβάσουν μέχρι και 20% τις τιμές σε όλα τα προϊόντα που έχουν ως πρώτη ύλη το σιτάρι (αλεύρι, ψωμί, ζυμαρικά, κλπ.) καθώς και τις ζωοτροφές.

Τα παραπάνω προκύπτουν από τα όσα απροκάλυπτα είπαν χτες οι εκπρόσωποι των αλευροβιομηχάνων και των αρτοβιομηχάνων μετά τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε υπό τους υφυπουργούς Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και με τη συμμετοχή εκπροσώπων αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων. Σύμφωνα με τις δηλώσεις τους, οι αλευροβιομήχανοι απαιτούν από την κυβέρνηση να διευκολύνει, με κάθε τρόπο, τις ανεξέλεγκτες εισαγωγές και να άρει άμεσα πρόσφατη εγκύκλιο του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, που αφορά στη διαδικασία φυτοπαθολογικών ελέγχων των σιτηρών. Ακόμα, όμως, και μ' αυτή την εγκύκλιο, αξίζει να σημειωθεί, πως σε κάθε περίπτωση η κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα περισσότερο από το να ενοποιήσει σε μία απόφαση τις σχετικές κοινοτικές οδηγίες και κανονισμούς.

Είναι φανερό ότι το μεγάλο κεφάλαιο του κυκλώματος εισαγωγών και μεταποίησης σιτηρών δεν επιθυμεί ούτε καν αυτούς τους ελάχιστους τυπικούς ελέγχους. Και μπορεί η κυβέρνηση διά του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης να εμφανίζεται σε ρόλο θεματοφύλακα της ντόπιας παραγωγής, αλλά, από την άλλη μεριά, οι αρμόδιοι υπουργοί και υφυπουργοί δεν κρύβουν τις προθέσεις τους να ικανοποιήσουν τους βιομήχανους. Χαρακτηριστικά, τόσο ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Παπαθανασίου, όσο και ο συνάδελφός του Αλ. Κοντός στις χτεσινές τους δηλώσεις φάνηκαν να ασπάζονται την εκβιαστική επιχειρηματολογία των βιομηχάνων.

Από τη μεριά τους, οι αλευροβιομήχανοι ισχυρίστηκαν ότι η φετινή παραγωγή είναι μεγάλη (έκαναν λόγο για συνολικές ποσότητες 1,4 εκατ. τόνων) και η ποιότητα των σιτηρών υποβαθμισμένη, για να υποστηρίξουν στη συνέχεια πως οι αξιοποιήσιμες ποσότητες από την εγχώρια παραγωγή καλύπτουν μόνο το 5% - 10% των αναγκών της αλευροβιομηχανίας. Πρόκειται και στις δύο περιπτώσεις για σαθρά προσχήματα και ωμό εκβιασμό, με σκοπό να βάλουν στο χέρι την εγχώρια παραγωγή σε ακόμα πιο εξευτελιστικές τιμές.

Ειδικά, όσον αφορά στα περί υποβαθμισμένης ποιότητας, το επιχείρημά τους στηρίζεται στο γεγονός ότι ...έβρεξε λίγο πριν το θερισμό. Οσο για τις τιμές είναι αποκαλυπτικό των στοχεύσεων των βιομηχάνων ότι δεν είναι διατεθειμένοι να δώσουν τιμή μεγαλύτερη από 41 δρχ. το κιλό στο σκληρό σιτάρι, με παραγωγή όπως οι ίδιοι λένε 1,25 εκατ. τόνους, όταν το 1995 η αντίστοιχη παραγωγή ανήλθε σε 1,38 εκατ. τόνους και η μέση τιμή παραγωγού 52,5 δρχ. το κιλό. Εχουν, δηλαδή, την αξίωση, με μικρότερη παραγωγή φέτος να αγοράσουν 15 δρχ. φτηνότερα απ' ό,τι πριν από δέκα χρόνια! Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί, ενδεικτικό της συρρίκνωσης της εγχώριας παραγωγής, ότι το 1980 καλλιεργούνταν 7.281.370 στρέμματα μαλακού σίτου, τα οποία το 2000 έφτασαν να είναι 1.682.273 στρέμματα και φέτος ακόμα λιγότερα, ενώ η τιμή θα είναι ακόμα πιο χαμηλά. Κατά τ' άλλα, όπως λέγεται από γνωρίζοντες το χώρο, ήδη έχουν εισαχθεί στη χώρα μας από τον Ιούνη και μετά τουλάχιστον 250.000 τόνοι σιταριού.

ΚΑΥΣΙΜΑ
Δρομολογούνται αυξήσεις στους ειδικούς φόρους

Νέες και τσουχτερές ανατιμήσεις στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης για τα καύσιμα έχει στο συρτάρι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών και ετοιμάζεται να τα «ξεφουρνίσει» την κατάλληλη στιγμή. Πολύ μεγάλες είναι οι δρομολογημένες αυξήσεις στο φόρο για το πετρέλαιο θέρμανσης των νοικοκυριών, σε αντίθεση με το πετρέλαιο που καταναλώνεται στη βιομηχανία, όπως έχουν απαιτήσει οι βιομήχανοι. Η επιτροπή κυβερνητικών παραγόντων, που συστήθηκε για το σκοπό αυτό από τα υπουργεία Οικονομίας, Ανάπτυξης, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κατέληξε στις οριστικές προτάσεις. Ανοιχτό ζήτημα είναι μόνο ο χρόνος υλοποίησης του μέτρου, αν και σύμφωνα με τις εισηγήσεις προτείνεται η άμεση εφαρμογή του.

Το νέο πλαίσιο για τους ειδικούς φόρους στα καύσιμα είναι το παρακάτω:

  • Στο πετρέλαιο θέρμανσης των νοικοκυριών θα υπάρξει ένας και μοναδικός ειδικός φόρος που θα ισχύει σε όλη τη διάρκεια του 12μηνου. Σήμερα ο φόρος αυτός, για τη χειμερινή περίοδο, φτάνει στα 21 ευρώ το χιλιόλιτρο. Σε πρώτη φάση δρομολογείται αύξηση στα επίπεδα των 35 ευρώ στο χιλιόλιτρο.
  • Στο ίδιο ύψος με το πετρέλαιο θέρμανσης των νοικοκυριών θα διαμορφωθεί ο ειδικός φόρος στο πετρέλαιο κίνησης της βιομηχανίας (σήμερα είναι στα 120 ευρώ το χιλιόλιτρο). Είναι δηλαδή φανερό ότι θα υπάρξει ουσιαστική φοροελάφρυνση για τους βιομήχανους.
  • Για το πετρέλαιο κίνησης (σήμερα ο ειδικός φόρος βρίσκεται στα 245 ευρώ το χιλιόλιτρο), με το πρόσχημα και της εφαρμογής των κοινοτικών οδηγιών, μεθοδεύεται σημαντική φορολογική επιβάρυνση. Σύμφωνα με τις κοινοτικές ντιρεκτίβες, ο ειδικός φόρος σε αυτή την κατηγορία θα φτάσει μέχρι το 2011 στα 330 ευρώ. Η κυβέρνηση έχει ήδη δρομολογήσει τις διαδικασίες σταδιακής προσαρμογής.
  • Στο αγροτικό πετρέλαιο προτείνεται μείωση του φόρου από τα 21 ευρώ σήμερα στο επίπεδο των 15 ευρώ. Είναι φανερό πως πρόκειται για ψευτοπαροχή. Οι αγρότες, όπως και όλα τα νοικοκυριά, θα πληρώνουν με το παραπάνω για το πετρέλαιο θέρμανσης.
  • Το πετρέλαιο για τους εφοπλιστές (ναυτιλία) είναι και θα παραμείνει παντελώς αφορολόγητο...
ΑΓΟΡΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Πιέσεις για επίσπευση της απελευθέρωσης

Εντείνονται οι πιέσεις για την ολοκλήρωση της διαδικασίας απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα, παράλληλα με τις απαιτήσεις για ακόμη μεγαλύτερη πριμοδότηση των υποψήφιων ιδιωτών παραγωγών και άλλων επιχειρηματιών που μπορούν να εμπλακούν στην υπόθεση. Στα πλαίσια αυτά εντάσσεται και η δημοσιοποίηση έρευνας της εταιρίας «Κάντορ Κάπιταλ», που έγινε μετά από παραγγελία των ενδιαφερομένων, η οποία επισημαίνει δύο λόγους για την καθυστέρηση ανάπτυξης ηλεκτροπαραγωγής από ιδιώτες: Πρώτον, τις χαμηλές τιμές τελικού καταναλωτή, οι οποίες «δεν επαρκούν» για να καλύψουν το κόστος των επενδύσεων και δεύτερον την «αβεβαιότητα για τη λειτουργία της αγοράς». Το μήνυμα έχει παραπάνω από μία ερμηνείες, αλλά η ουσία του είναι απλή: Αμεση προώθηση των διαδικασιών απελευθέρωσης με ακόμη μεγαλύτερα προνόμια στους ιδιώτες.

Το ζήτημα της τιμής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας για τους καταναλωτές έχει να κάνει με αυτά τα προνόμια, καθώς διάφοροι αρμόδιοι ισχυρίζονται ότι αυτή τη στιγμή είναι χαμηλή και προετοιμάζουν το έδαφος για νέο χαράτσωμα των εργαζομένων και των ευρύτερων λαϊκών στρωμάτων. Πρόσφατα, εξάλλου, ο πρόεδρος της ΔΕΗ Γ. Παλαιοκρασσάς επισήμανε ότι προϋπόθεση για τη συνέχιση ακόμη και της ισχύουσας τιμολογιακής πολιτικής είναι η αποκόμιση κέρδους και σε κάθε περίπτωση αμφισβήτησε τη συνέχισή της στην ενοποιημένη αγορά της ΕΕ.

Η «αβεβαιότητα» για τη λειτουργία της αγοράς θέτει ευθέως ζήτημα επιπλέον προνομίων, την ίδια στιγμή που έχει καταληχθεί πως η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τους ιδιώτες θα απορροφάται υποχρεωτικά, εξασφαλίζοντας και τα κέρδη τους και το κόστος της «επένδυσης». Με βάση αυτή την καθόλου «αβέβαιη» για τους ιδιώτες ρύθμιση δε θα έπρεπε να τίθεται καν θέμα τιμολογίων, ωστόσο σκέψεις που διατυπώνονται στην έρευνα της «Κάντορ», για σύναψη συμβολαίων που θα μειώνουν ακόμη περισσότερο το «ρίσκο», εισάγουν στο φαγοπότι και άλλους επιχειρηματίες.

Ετσι αναφέρεται ως θετικό ενδεχόμενο η σύναψη συμβολαίων «τόλινγκ», όπου: Ο προμηθευτής φυσικού αερίου (με το οποίο ορίζεται ότι θα λειτουργούν οι μονάδες των ιδιωτών) χορηγεί το καύσιμο στον παραγωγό και αποκτά την παραγόμενη ενέργεια έναντι «ενοικίου» για να τη διαθέσει ο ίδιος. Στην Ελλάδα δύο τέτοιοι προμηθευτές υπάρχουν, η ΔΕΠΑ και ο Κοπελούζος.

Στην έρευνα αναφέρονται και γνωστά στοιχεία για την αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα με μέσο ετήσιο ρυθμό 4,4%, η οποία δημιουργεί ένα δεδομένο έλλειμμα ισχύος που θα το καλύψουν οι ιδιώτες.

Σε σχέση με το φυσικό αέριο αναφέρεται στην έρευνα ότι η εξέλιξη της ελληνικής αγοράς είναι αργή, ωστόσο είναι θετικές οι προοπτικές λόγω της προβλεπόμενης αύξησης της εσωτερικής ζήτησης, αλλά και της σημασίας της Ελλάδας για τη μεταφορά αερίου προς τις δυτικές χώρες. Μείωση του ρυθμού ανάπτυξης της αγοράς πετρελαιοειδών προβλέπει η έρευνα, λόγω της εισαγωγής των νέων πηγών ενέργειας.

ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΑ
Μια αναβολή και... 17 εγκρίσεις

Στη νέα σύνθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μετατίθεται η λήψη απόφασης για την πρόταση οδηγίας που προβλέπει να επιτραπεί η παρουσία γενετικά μεταλλαγμένων οργανισμών μέχρι και 0,3% σε μεταλλαγμένους σπόρους καλαμποκιού και κόλζας (ελαιοκράμβη), καθώς - μετά τη διάσταση απόψεων μεταξύ των κοινοτικών επιτρόπων - ο Ρομάνο Πρόντι εισηγήθηκε η απόφαση να αναβληθεί για επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μπορεί να περιέχονται μέχρι 3 κιλά μεταλλαγμένου σπόρου ανά τόνο, δηλαδή μέχρι 60 κιλά σε κάθε σπορομερίδα που είναι 20 τόνοι!

Είναι φανερό πως πίσω από το ύψος των ποσοστών παρουσίας μεταλλαγμένων και στους σπόρους, ανοίγεται έτσι κι αλλιώς ο δρόμος για την καλλιέργεια μεταλλαγμένων και η ικανοποίηση των ολέθριων κερδοσκοπικών απαιτήσεων των πολυεθνικών. Κι όπως επίσης φάνηκε χτες, οι Επίτροποι δεν είχαν ενδοιασμούς για την έγκριση κυκλοφορίας μεταλλαγμένων προϊόντων. Στη χτεσινή συνεδρίασή τους ενέκριναν την εγγραφή 17 ποικιλιών γενετικά τροποποιημένου καλαμποκιού με την ονομασία MON 810 στον επίσημο κατάλογο της ΕΕ που αφορά τους σπόρους γεωργικών προϊόντων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ