ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΟΒ ΥΠΑ ΚΚΕ ΓΙΑ ΠΤΩΣΗ «ΣΙΝΟΥΚ»
Οι ευθύνες είναι και πολιτικές

Σχετικά με το τραγικό συμβάν του ελικοπτέρου «Σινούκ» στη Σιθωνία και την απώλεια 17 ανθρώπων, η ΚΟΒ ΥΠΑ του ΚΚΕ παρατηρεί τα ακόλουθα:

- Τα αίτια της πτώσης του ελικοπτέρου είναι φανερό ότι οφείλονται σε αστοχία υλικού (ξαφνική ή χρόνια βλάβη) που θα ερευνηθεί από ειδικούς, με την προϋπόθεση της αποφυγής οποιασδήποτε συγκάλυψης. Ταυτόχρονα, υπάρχουν ερωτηματικά αναφορικά με την κατάσταση του υλικού που ο λαός ακριβοπληρώνει και ξαφνικά ανακαλύπτει βλάβες που αποδεικνύονται τραγικές. Επίσης ερευνητέο είναι το πώς και τι συντήρηση γίνεται και πώς πιστοποιείται η αξιοπλοΐα των πτητικών, ιδιαίτερα, μέσων.

- Οσον αφορά το τι ακολούθησε την πτώση και την «ανακάλυψή» της, έχουμε να κάνουμε με μια τραγελαφική κατάσταση που δείχνει ανάγλυφα την εικόνα της αποδιοργάνωσης και της πλήρους έλλειψης και του στοιχειωδέστερου συντονισμού. Αλληλοεμπλοκή αρμοδιοτήτων με τέσσερις φορείς να ρωτά ο ένας τον άλλο (Χορτιάτης, Λάρισα, Μέγαρα, ΥΠΑ), να επαφίεται ο ένας στον άλλο για ένα τόσο σημαντικό θέμα όπως η ασφάλεια των πτήσεων. Το «μπάχαλο» σε όλη του τη μεγαλοπρέπεια!

Μέσα στο απερίγραπτο αυτό χάλι, που δεν το είδαμε ακόμα σε όλη του την έκταση, έχουμε και την εμπλοκή της ΥΠΑ, η οποία, μέσω των αρμοδίων υπηρεσιών της, όφειλε να παρακολουθεί την πτήση του ελικοπτέρου και να μην «ησυχάσει» μέχρι να της γνωστοποιηθεί επίσημα η ασφαλής προσγείωσή του. Κάτι τέτοιο δεν έγινε, όπως και δεν κινητοποιήθηκε κανείς όταν πέρασαν τα προβλεπόμενα 12-15 λεπτά και δε γνωστοποιήθηκε η προσγείωση του ελικοπτέρου.

Ολα αυτά όσο και πλήθος άλλων παραλείψεων προκαλούν τον εύλογο προβληματισμό του λαού για το πώς χρησιμοποιούνται οι πανάκριβοι εξοπλισμοί των δεκάδων δισεκατομμυρίων για να εξασφαλίζουν, όπως ισχυρίζονται, την ασφάλεια στις πτήσεις. Αυτόματα συστήματα για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας, ραντάρ και ένας τεράστιος ηλεκτρονικός εξοπλισμός σε τι βοήθησε για την έρευνα - διάσωση τυχόν επιζώντων; Αλήθεια, πού είναι τα τρία ραντάρ διαδρομής (MSSR) που προμηθεύτηκε η ΥΠΑ για τη συμπλήρωση του υφιστάμενου δικτύου, ώστε να «καλύπτεται όλη η χώρα»; Η εγκατάστασή του και η έναρξη λειτουργίας του έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί στις 31 Δεκέμβρη 2000. Τι έχει γίνει τέσσερα χρόνια μετά; Και ας μην ξεχνάμε τον «όζοντα» τρόπο που έγινε η προμήθεια και που η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν ευδόκησε να ερευνήσει τον σκανδαλώδη τρόπο υλοποίησής της. Καταλήγοντας, πρέπει να επισημανθούν οι αυτόχρημα εγκληματικές ευθύνες του ΠΑΣΟΚ, αλλά και της ΝΔ, που εφαρμόζουν πιστά και δουλικά τις εντολές των ΝΑΤΟ - ΗΠΑ - ΕΕ, με στόχους άλλους από εκείνους που έχουν οι ένοπλες δυνάμεις. Σημειώστε «ευελιξία, διακλαδικότητα, ταχείες επεμβάσεις» (πού άραγε;) κλπ. Ολο αυτό το πλέγμα συνιστά την έννοια της πολιτικής ευθύνης που πρέπει κάποτε να γίνεται αποδεκτή με όλες της τις συνέπειες.

Η ΚΟΒ ΥΠΑ καλεί τη διοίκηση της ΥΠΑ να δώσει σαφείς και ξεκάθαρες απαντήσεις σε όσα την αφορούν και να διασφαλίσει αμερόληπτη και αντικειμενική διερεύνηση των όσων συνέβησαν, έχοντας υπόψη ότι είναι υπόλογη, μαζί με τις υπηρεσίες της, μέχρι να αποδειχτεί ότι συμβάλλει στην κάθαρση των αμαρτημάτων της, που προέρχονται από σκοπιμότητες και παράτυπες μεθόδους προμηθειών μέχρι και τη χρήση του εξοπλισμού. Η ΚΟΒ - ΥΠΑ δε θα φεισθεί προσπαθειών, με σκοπό να αποτραπεί κάθε επιχείρηση συσκότισης.

Ποιος ενημέρωσε και πότε;

Το καμπανάκι που θα έπρεπε να σημάνει την εγρήγορση του μηχανισμού και την άμεση κινητοποίηση για την αναζήτηση του «Σινούκ» είχε χτυπήσει από τις 12 το μεσημέρι του Σαββάτου, από τον αναπληρωτή υποδιοικητή του Αγίου Ορους.

Οπως ο ίδιος δήλωσε σε ραδιοφωνική του συνέντευξη, περίμενε στις Καρυές να υποδεχτεί τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας. «Το περιμέναμε (το ελικόπτερο) λίγο μετά τις 11. Συνήθως, ξέρετε, αυτές οι αποστολές με ελικόπτερα πολλές φορές συμβαίνει να ζητούν οι επιβαίνοντες πριν προσγειωθούν είτε στο ελικοδρόμιο των Καρυών είτε σε ένα άλλο ελικοδρόμιο, όπως έχει η Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας, να ζητούν να κάνουν μια περιήγηση πάνω από τον Αθω ούτως ώστε να δούνε τα μοναστήρια, τις σκήτες κλπ. από αέρος. Συνεπώς σκεφτήκαμε όταν πέρασε το δεκάλεπτο ή το τέταρτο ότι κάτι τέτοιο θα συμβαίνει. Παράλληλα, όμως, ζητήσαμε αμέσως από τους πύργους ελέγχου των περιοχών να μας πούνε αν έχουμε μία καθυστέρηση προκειμένου να καθησυχάσουμε και την ιερά κοινότητα η οποία περίμενε και να δούμε περίπου τι γίνεται».

Τα πρώτα τηλεφωνήματα ο Α. Κασμίρογλου προς τις αρμόδιες για την ασφάλεια των πτήσεων υπηρεσίες τα έκανε «γύρω στις 12».

Οπως δήλωσε στη συνέντευξή του, «ξεκίνησα να ψάχνω τα τηλέφωνα με δεδομένη την άφιξη στις 11.40, εκεί περίπου άρχισα να ψάχνω τα τηλέφωνα, στις 11.50-11.55, εκεί περίπου. Και νομίζω ότι είχα την πρώτη επικοινωνία γύρω στις 12, 12.05. Εκεί περίπου μπόρεσα να μιλήσω (...) Εξέφρασα την ανησυχία μου, πήρα τις υπηρεσίες οι οποίες ασχολούνται με τις πτήσεις, δηλαδή τον πύργο ελέγχου Θεσσαλονίκης και τον πύργο ελέγχου του Χορτιάτη. Μάλλον η Θεσσαλονίκη μου είπε για Χορτιάτη, ζήτησα παράλληλα αν υπάρχει το τηλέφωνο του κυβερνήτη του αεροσκάφους, αν υπάρχει κανένα κινητό ούτως ώστε μήπως μπορέσω να μιλήσω μαζί του να δω πού βρίσκεται».

Στην ερώτηση αν είχε κάποια επαφή και με κυβερνητικές πολιτικές αρχές, σε κυβερνητικό επίπεδο, ή μόνο με τους αρμοδίους στον πύργο ελέγχου και στο Χορτιάτη, ο Α. Κασμίρογλου είπε: «Οι αρχικές επαφές που είχα ήταν οπωσδήποτε με τις υπηρεσίες αυτές του Χορτιάτη, πού βρίσκεται η πτήση».

Οταν ρωτήθηκε αν αργότερα μίλησε και με κάποια κυβερνητικά στελέχη, ο αναπληρωτής διοικητής του Αγίου Ορους είπε: «Αργότερα αναφέρθηκα εκεί που έπρεπε να αναφερθώ».

Σχετικά με την ώρα της επικοινωνίας του Α. Κασμίρογλου με στελέχη της κυβέρνησης, ο αναπληρωτής διοικητής του Αγίου Ορους δεν είναι σαφής. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, ο Α. Κασμίρογλου ενημέρωσε τον υφυπουργό Εξωτερικών Παναγιώτη Σκανδαλάκη στη 1.30. Ο ίδιος ο αναπληρωτής διοικητής του Αγίου Ορους, στη συνέντευξή του, σε ερώτηση για την ώρα που επικοινώνησε με πολιτικά πρόσωπα υποστήριξε: «Δεν μπορώ να θυμάμαι. Εγινε πάντως σε εύλογο χρονικό διάστημα, δεν μπορώ να συγκρατήσω την ώρα».

Σχετικά με τις κινήσεις του και τις απόψεις του για τα όσα έγιναν τις ώρες του χάους και της αδράνειας του κρατικού μηχανισμού, ο αναπληρωτής διοικητής του Αγίου Ορους υπέβαλε έκθεση στον πολιτικό του προϊστάμενο, τον υπουργό Εξωτερικών, Π. Μολυβιάτη.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, πάντως, ανέφερε πως κατά την ενημέρωση που είχε από το υπουργείο Εξωτερικών αναφορά σχετική με το χρόνο επικοινωνίας του αναπληρωτή διοικητή του Αγίου Ορους με τον κρατικό μηχανισμό δεν υπάρχει στην έκθεση.

«Μπαλάκι»...

«Μπαλάκι» η μία στην άλλη εξακολουθούν να κάνουν τις ευθύνες για την πτώση του ελικοπτέρου «Σινούκ» όλες οι αρμόδιες πολιτικές, κρατικές και στρατιωτικές υπηρεσίες, που εμπλέκονται στην ασφάλεια των πτήσεων, τέσσερις μέρες μετά το τραγικό συμβάν.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) επιμένει ότι δε φέρει ευθύνη για την πτήση και κατά συνέπεια για την πολύωρη καθυστέρηση που παρατηρήθηκε από την ώρα που το ελικόπτερο χάθηκε από τα ραντάρ μέχρι την κινητοποίηση των δυνάμεων διάσωσης. Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης του ελικοπτέρου «Σινούκ», που έλαβε η ΥΠΑ το περασμένο Σάββατο το πρωί (το δημοσιοποίησε προχτές), η πτήση είχε χαρακτηριστεί - με χειρόγραφο τρόπο - στρατιωτική, φέροντας τα χαρακτηριστικά «V.F.R. MILITARY FLIGHT». Ως εκ τούτου, υποστηρίζουν τα στελέχη της ΥΠΑ, η Υπηρεσία δε φέρει ευθύνη για την πτήση, αφού αυτή δεν είχε χαρακτηριστεί πτήση «διακεκριμένου προσώπου» (VIP). Τα ίδια στελέχη αναφέρουν ότι οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, αν και είχαν αντιληφθεί ότι κάτι δεν πήγαινε καλά με το ελικόπτερο, εντούτοις δεν κινητοποιήθηκαν αμέσως, καθώς οι αρμόδιες στρατιωτικές υπηρεσίες τους είχαν διαβεβαιώσει ότι υπήρξε επαφή με τον πιλότο του μοιραίου ελικοπτέρου.

Από την πλευρά της Πολεμικής Αεροπορίας υποστηρίζεται ότι με το σχέδιο πτήσης που εστάλη στην ΥΠΑ, η πτήση χαρακτηρίζεται ως X - RAY 1, που σύμφωνα με τη στρατιωτική ορολογία σημαίνει ότι πρόκειται για πτήση VIP.

Προκαταρκτική εξέταση για το «Σινούκ»

Μετά από δημοσιεύματα του Τύπου σχετικά με το μοιραίο «Σινούκ» ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών, Δημήτρης Παπαγγελόπουλος, διέταξε προκαταρκτική εξέταση για ό,τι αφορά την προμήθεια και παραλαβή του ελικοπτέρου.

Το δημοσίευμα που προκάλεσε την προσοχή του εισαγγελέα ήταν της εφημερίδας ΑΥΡΙΑΝΗ, σύμφωνα με το οποίο ήταν σε γνώση των αρμοδίων ότι το ελικόπτερο παρουσίαζε πρόβλημα μετά την ανάπτυξη συγκεκριμένης ταχύτητας.

Επίσης, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας ζήτησε από τον τηλεοπτικό σταθμό ALPHA τη συνέντευξη του υπουργού Αμυνας, Σπήλιου Σπηλιωτόπουλου, στην οποία ανέφερε ότι με διαταγή του καθηλώθηκε το αεροσκάφος που αντικατέστησε το πρωθυπουργικό «Φάλκον», επειδή παρουσίαζε προβλήματα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ