ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΥΠΟΘΕΣΗ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟΥ «ΣΙΝΟΥΚ»
Αποκαλύψεις μαζί με συσκότιση

Στα προβληματικά πτερύγια των ελίκων επικεντρώνονται οι υποψίες

Χαρακτήρα χιονοστιβάδας παίρνουν οι αποκαλύψεις γύρω από τα δύο μέτωπα που αναδείχτηκαν μέσα από τη μοιραία συντριβή του ελικοπτέρου «Σινούκ». Το πρώτο μέτωπο είναι αυτό των αιτίων της πτώσης, καθώς η μια αποκάλυψη ακολουθεί την άλλη και όλες μαζί συντείνουν στη διαπίστωση ότι η πτώση του ελικοπτέρου μπορεί να οφείλεται σε αίτια, όπως η ύπαρξη προβληματικών πτερυγίων στις έλικες, τα οποία θα ήταν δυνατόν να αντιμετωπιστούν, αν το όλο σύστημα συντήρησης και ελέγχου λειτουργούσε αποτελεσματικά.

Το δεύτερο μέτωπο, που, ούτως ή άλλως, συνδέεται με το πρώτο, καθώς αποτελούν λειτουργίες του ίδιου συστήματος, είναι η λειτουργία του κρατικού μηχανισμού και της κυβέρνησης μετά το τραγικό συμβάν, που όλοι μαζί κατάφεραν να αντιληφθούν μετά από 3 ώρες την απώλεια του ελικοπτέρου.

Μέσα σε αυτό το κλίμα ξέσπασε και ένας δικομματικός καβγάς, μεταξύ κυβέρνησης ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, που συσκοτίζει τα πραγματικά αίτια και αποπροσανατολίζει από τον προσδιορισμό των πραγματικών υπευθύνων. Μέσα από αυτήν τη στείρα αντιπαράθεση περί «πολιτικών ευθυνών», αποσιωπάται πλήρως ότι κοινή και εξ αδιαιρέτου είναι η πολιτική ευθύνη ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, για τον «αναπροσανατολισμό» των Ενόπλων Δυνάμεων, την εφαρμογή του νέου αμυντικού δόγματος, όπως το υπαγόρευσαν το ΝΑΤΟ και οι Αμερικάνοι, που απομακρύνει πλήρως τις Ενοπλες Δυνάμεις από την πραγματική τους αποστολή και τις μετατρέπει σε νεοταξική ταξιαρχία με άλλες προτεραιότητες και αρχές λειτουργίας.

Ηταν ύποπτα τα πτερύγια

Στο χορό λοιπόν των αποκαλύψεων έχει μπει, για τους δικούς της λόγους, και η ίδια η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας που κυκλοφόρησε τα σχετικά έγγραφα που επιβεβαιώνουν πως οι έλικες του συγκεκριμένου ελικοπτέρου (ΕΣ 916) ήταν «ύποπτοι». Σύμφωνα με έγγραφο της Διεύθυνσης Αεροπορίας Στρατού, στις 20 Φλεβάρη 2003, η κατασκευάστρια εταιρία «Μπόινγκ» είχε στείλει τεχνική οδηγία, «καθόσον διαπιστώθηκε ότι σε ορισμένες πτέρυγες, 26 τον αριθμό, που παραδόθηκαν σε ένοπλες δυνάμεις διαφόρων χωρών, μεταξύ των οποίων και η χώρα μας, απαιτείται η εκτέλεση ειδικής επιθεώρησης λόγω υπόνοιας κατασκευαστικής ατέλειας». Είχε προηγηθεί πτήση, κατά την οποία είχαν διαπιστωθεί ισχυρές δονήσεις σε ταχύτητες πάνω από 120 κόμβους (200 χλμ. την ώρα).

Οπως διαπιστώθηκε, τρεις από αυτές τις πτέρυγες βρίσκονταν στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στο μοιραίο «Σινούκ», το οποίο βρισκόταν στην Ελλάδα από το Δεκέμβρη του 2001. Η κατασκευάστρια εταιρία στην οδηγία της έθετε ως όριο για να γίνει τεχνική επιθεώρηση τις 300 ώρες πτήσης, τελικά δόθηκε παράταση στις 320 ώρες. Σύμφωνα με το παραπάνω έγγραφο, ο έλεγχος από την «Μπόινγκ» έγινε στις 23 Γενάρη 2004 και κρίθηκε ότι οι ύποπτες πτέρυγες των ελίκων είναι «κατάλληλες». Μάλιστα, σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, σχετική γραπτή έκθεση για την ύπαρξη τεχνικών προβλημάτων στο μοιραίο ελικόπτερο είχε υποβάλει και ο άτυχος πιλότος του. Με αφορμή τις αποκαλύψεις αυτές, η εισαγγελία Πρωτοδικών διέταξε κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση. Παράλληλη εισαγγελική έρευνα για τα αίτια πτώσης, αλλά και καθυστέρησης στην ενημέρωση διενεργεί, σύμφωνα με πληροφορίες, και η Εισαγγελία του Αεροδικείου.

Διαχέονται οι ευθύνες

Οσον αφορά στη διερεύνηση ευθυνών στις τάξεις των Ενόπλων Δυνάμεων, μετά από εντολή του υπουργού Αμυνας, συντάχθηκε από τις υπηρεσίες του ΓΕΕΘΑ ο σχετικός κατάλογος, όπου αποδίδονται ευθύνες για την καθυστερημένη ενημέρωση και αντίδραση σχετικά με το δυστύχημα σε 40 στρατιωτικούς, αξιωματικούς και υπαξιωματικούς. Μεταξύ αυτών που υποδεικνύονται ως υπεύθυνοι, είναι ο ήδη παραιτηθείς αρχηγός ΓΕΑ Π. Παπανικολάου και ο αρχηγός ΓΕΣ αντιστράτηγος Ν. Ντούβας.

Από την πλευρά του, ο υπουργός Αμυνας, θέλοντας να διασκεδάσει τις εντυπώσεις σε συνέντευξή του στον Τ/Σ «Alpha», αποκάλυψε ότι το αεροσκάφος «Εμπραέρ», που χρησιμοποιείται από την κυβέρνηση για επίσημες αποστολές υπουργών στο εσωτερικό και το εξωτερικό, παρουσίαζε προβλήματα ευστάθειας. Το αεροσκάφος, όπως έκανε γνωστό ο υπουργός, παρέμεινε καθηλωμένο για 27 ημέρες έως ότου ολοκληρωθούν «ειδικές εργασίες».

Την ίδια ώρα, συνεχίζονται οι έρευνες στο χώρο της τραγωδίας, όπου έχει καταφθάσει το ωκεανογραφικό πλοίο «Αιγαίο» για τον εντοπισμό των οκτώ αγνοουμένων και της ατράκτου του ελικοπτέρου.

ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Υπεράνω πάσης ευθύνης!

Στη γραμμή της απόσεισης των πολιτικών ευθυνών για την πτώση του «Σινούκ» επιμένει η κυβέρνηση, επιχειρώντας, ταυτόχρονα, να «κλείσει» το θέμα με την παραπομπή στις επιτροπές που συστάθηκαν από το υπουργείο Αμυνας.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος επικρότησε το χειρισμό του θέματος από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, που ανέδειξαν ως «μείζον θέμα» την καθυστέρηση στην ενημέρωση της κυβέρνησης, ακριβώς για να δικαιολογήσει την «απάντηση» της κυβέρνησης να μετακυλίσει τις ευθύνες στο μηχανισμό της Πολεμικής Αεροπορίας και να προχωρήσει στην «καρατόμηση» του αρχηγού του ΓΕΑ.

«Η καθυστέρηση που ορθώς αναδείχτηκε από τα ΜΜΕ σε μείζον θέμα, είναι αυτή η οποία οδηγεί στο πρώτο και άμεσο συμπέρασμα: Δεν κινήθηκαν, όπως θα έπρεπε να είχαν κινηθεί οι υπηρεσίες του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας. Αυτός ήταν και ο λόγος, για τον οποίο ζητήθηκε η παραίτηση του αρχηγού της Αεροπορίας», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Θ. Ρουσόπουλος, επιχειρώντας να παρουσιάσει ως «ορθή» την αντίδραση της κυβέρνησης. Παράλληλα, απέδωσε τις ευθύνες στους «εμπλεκόμενους αξιωματικούς, υπαξιωματικούς ή άλλα στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας», τα οποία δεν έκαναν τις κινήσεις που έπρεπε να κάνουν από τη στιγμή που το στίγμα του ελικοπτέρου χάθηκε από τα ραντάρ.

Παράλληλα, σε πλήρη εξέλιξη ένα γαϊτανάκι μεταξύ των υπουργών γύρω από την ώρα που ενημερώθηκαν για το τραγικό δυστύχημα, σε μια προσπάθεια να επιμεριστούν οι ευθύνες, τόσο για την κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού, όσο και για την ενημέρωση του πρωθυπουργού. Ο Θ. Ρουσόπουλος ανέφερε ότι ο ίδιος ενημερώθηκε περίπου στις 2.15 το μεσημέρι του Σαββάτου, ενώ ο Κ. Καραμανλής μεταξύ 2.10 και 2.20 από τον υπουργό Αμυνας.

Ο εκπρόσωπος ανακοίνωσε ότι μετά το δυστύχημα όλα τα «Σινούκ» είναι καθηλωμένα στο έδαφος, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητοι έλεγχοι. Σε ερώτηση αν το μοιραίο «Σινούκ» είχε πρόβλημα από την κατασκευή του, παρέπεμψε στην έρευνα που διεξάγεται.

Τεχνική έρευνα γίνεται επίσης και στο αεροσκάφος «Εμπαέρ», που χρησιμοποιούσε η πολιτειακή και πολιτική ηγεσία στις μετακινήσεις της, καθώς το συγκεκριμένο αεροσκάφος «είχε πρόβλημα».

Η εμπλοκή του ΕΚΑΒ και η ενημέρωση του υπουργού Υγείας

Μισή ώρα νωρίτερα απ' τον υπουργό Εθνικής Αμυνας ενημερώθηκε ο υπουργός Υγείας Ν. Κακλαμάνης όπως προκύπτει από στοιχεία του ΕΚΑΒ που έδωσε χτες στη δημοσιότητα ο υπουργός Υγείας. Ο Ν. Κακλαμάνης ενημερώθηκε στις 13:50 από το ΕΚΑΒ, ενώ ο υπουργός Εθνικής Αμυνας ενημερώθηκε στις 14:18.

Ο υπουργός Υγείας διέψευσε πληροφορίες ότι αυτός ενημέρωσε τον πρωθυπουργό Κ. Καραμανλή για το δυστύχημα. «Οχι. Αυτό δεν έγινε», είπε ο Ν. Κακλαμάνης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση.

«Το ιστορικό σε σχέση με το ΕΚΑΒ και μόνο», όπως το παρουσίασε χτες ο Ν. Κακλαμάνης έχει ως εξής:

Στις 13:50 ενημερώθηκε ο αντιπρόεδρος του ΔΣ του ΕΚΑΒ, απ' το γιατρό της κεντρικής υπηρεσίας του ΕΚΑΒ για το γεγονός που είχε συμβεί.

«Αμεσα ενημερώθηκα εγώ που ήμουνα στη Θεσσαλονίκη και ο εκπρόσωπος του Συντονιστικού Οργάνου Τομέα Υγείας (ΣΟΤΥ)», είπε ο Ν. Κακλαμάνης και πρόσθεσε: Αμέσως ενημερώθηκε ο διευθυντής του ΕΚΑΒ και αναχώρησαν πέντε απλά ασθενοφόρα και δύο κινητές μονάδες «για την ευρύτερη περιοχή, που εικάζετο ότι είχε γίνει το ατύχημα γιατί μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν είχε δοθεί επακριβώς το στίγμα». Τα ασθενοφόρα και οι κινητές μονάδες είχαν μαζί τους είκοσι σάκους για νεκρούς «καθώς γνωρίζαμε ότι στο ελικόπτερο επέβαιναν 17 άτομα», είπε ο Ν. Κακλαμάνης.

Ταυτόχρονα, ειδοποιήθηκαν πέντε άτομα του ειδικού τμήματος καταστροφών του ΕΚΑΒ να βρίσκονται στην Ελευσίνα, όπου με δύο γιατρούς του τμήματος αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ τέθηκαν σε ετοιμότητα για άμεση αναχώρηση, εάν και εφόσον την κρίνει σκόπιμη η ηγεσία του στρατού -«στην απίθανη περίπτωση, δηλαδή, που βρίσκαμε κάποιον επιζώντα».

«Η ροή των πληροφοριών, είπε ο Ν. Κακλαμάνης, που είχε το ΕΚΑΒ ανά πάσα στιγμή ετίθετο υπόψη μου σε όλη τη διάρκεια της επιχείρησης και προσπαθούσαμε να συντονίσουμε την κατάσταση που μας αφορούσε. Τα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης και οι υγειονομικοί σταθμοί της περιοχής του ατυχήματος είχαν τεθεί σε ετοιμότητα. Το υπουργείο Εθνικής Αμυνας αποφάσισε οι νεκροί να μεταφερθούν στο στρατιωτικό νοσοκομείο της Λάρισας. Τελικά, μεταφέρθηκαν στο Πανεπιστημιακό νοσοκομείο, γιατί στο στρατιωτικό νοσοκομείο δεν υπήρχαν ψυγεία για να γίνει η φύλαξη».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ