ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 18 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /40
ΛΑΪΚΟ ΣΤΕΚΙ
«Χρώματα» παραδοσιακά και λαϊκά

Με ένα ταξίδι στα μονοπάτια της παράδοσης άνοιξε χτες βράδυ η αυλαία στο Λαϊκό Στέκι.

Με οδηγό τη λύρα, το λαούτο και το μπουλγαρί, το συγκρότημα «Παλαιϊνά Σεφέρια» παρουσίασε τραγούδια της ξενιτιάς, του κεφιού και της λύπης. Παραδοσιακά κρητικά, αλλά και δικές τους συνθέσεις, που αντλούν στοιχεία από την κρητική μουσική παράδοση.

Ακολούθησε μία ξεχωριστή φωνή της παραδοσιακής μας μουσικής, η Γιώτα Βέη. Η γνωστή ερμηνεύτρια μας αποκάλυψε πτυχές του μουσικού πολιτισμού μας, αναδεικνύοντας με τη φωνή της τα «ζωντανά» στοιχεία της δημοτικής μας μουσικής. Μαζί με τα τραγούδια από τον τελευταίο της δίσκο με τίτλο «Αιγαίο», η Γ. Βέη παρουσίασε, για πρώτη φορά ως ενότητα, τον ακριτικό κύκλο. Τραγούδια για τον Διγενή, ρυθμικά και αργά, που η ζωή τους ξεκινά πριν δώδεκα αιώνες. Τραγούδια που δουλεύτηκαν στο χρόνο και απόκτησαν μουσική τελειότητα. Τραγούδια λυρικά, μελωδικά, διαχρονικά. Λίγο αργότερα, τα «αρώματα» της Σμύρνης πλημμύρισαν τη σκηνή.

Το αφιέρωμα στο Σμυρναίικο τραγούδι με τον Δημήτρη Γιαννακόπουλο περιλάμβανε παραδοσιακά σμυρναίικα τραγούδια παλιών συνθετών (Π. Τούντα, Κ. Σκαρβέλη, Β. Παπάζογλου κ.ά.). Τραγούδια που μιλούν για τον καημό, τον έρωτα, την ξενιτιά... Πρωταγωνιστές: το βιολί, το κανονάκι, το σαντούρι και το ούτι και ερμηνευτές οι: Δ. Γιαννακόπουλος, Ν. Τάγκας, Α. Μίχα, Θ. Τζινέλης, Δ. Μαράγκας, Κ. Αλωνεύτης και Κλ. Ροσίνι.

Η βραδιά έκλεισε με τον Βαγγέλη Κορακάκη, ο οποίος με επιμονή, ήθος και ταλέντο, χρόνια τώρα υπερασπίζεται το λαϊκό τραγούδι. Ο γνωστός συνθέτης με συντροφιά το μπουζούκι του παρουσίασε αξέχαστα λαϊκά τραγούδια, αλλά και δικές του δημιουργίες.

Σημαντική παρουσία της εικαστικής δημιουργίας

Με τρεις σημαντικές εκθέσεις, είναι «παρούσα» η εικαστική δημιουργία σ' αυτό το Φεστιβάλ, στο χώρο του Ελεύθερου Δημιουργικού Χρόνου. Το παρελθόν συναντήθηκε με το σήμερα και το αύριο, μέσα από τα έργα της αγαπημένης και αξέχαστης Μαρίας Ζωιτοπούλου, που «έφυγε» πριν από λίγους μήνες από κοντά μας, τις πολύτιμες εικαστικές «μαρτυρίες» του Γιώργου Φαρσακίδη και τη «δροσιά» της νεανικής δημιουργίας.

Φόρο τιμής για τη σεμνή δημιουργό, την αταλάντευτη έως το τέλος της ζωής της στο Κόμμα και τις αξίες του, αποτελεί η έκθεση έργων της Μ. Ζωιτοπούλου, για την οποία η ζωή ήταν «Αγώνας και πάλη. Καθημερινός εξοπλισμός, δύναμή μας η γνώση, το διάβασμα. Ατσαλώνουμε έτσι την πίστη μας. Με ρωτούν, αν άρχιζα τώρα τη ζωή μου, θα ακολουθούσα τον ίδιο δρόμο; Αδίστακτα, ναι. Δύσκολος, αλλά ωραίος ο δρόμος για τα μεγάλα ιδανικά, για το καλύτερο αύριο όλου του κόσμου». Με διοργανωτή την ΚΟΒ Εικαστικών, παρουσιάζεται η μεγάλη της αγάπη: Δημιουργίες με την τεχνική του μπατίκ. Σημείο αναφοράς οι παιδικές μνήμες, τα πηλιορείτικα χωριά και η φύση του τόπου μας. Οι καστανιές, τα παραδοσιακά χωριά, ζωντανεύουν μέσα από την πλαστική κατάκτηση, που αποτελεί το θεμέλιο της εικαστικής της προσφοράς.

Η δεύτερη έκθεση αφορά στη δημιουργία του δραστήριου και πάντα «έφηβου» Γιώργου Φαρσακίδη. Είναι η αρχή μιας σειράς εκθέσεων, που διοργανώνει η ΚΟΒ Εικαστικών για συντρόφους που έχουν δώσει πολλά στον αγώνα και την τέχνη. Παρουσιάζονται σχέδια εφηβικά της εποχής της Αντίστασης, καταγραφές με μολύβι, χαρακτικά (ξυλογραφίες, λινόλιουμ), πυρογραφίες, αλλά και ακουαρέλες, τέμπερες και σινική μελάνη, που καλύπτουν την τελευταία εικοσαετία. Δημιουργίες γεμάτες δύναμη και εκφραστικότητα, «κομμάτια» από τη ζωή, τις ηρωικές αγωνιστικές σελίδες της ιστορίας του λαού μας. Εργα, που έγιναν κατά τη διάρκεια της πολύχρονης εξορίας του Γ. Φαρσακίδη στη Μακρόνησο, στον Αϊ - Στράτη, στη Γυάρο και τη Λέρο, αδιάψευστα ντοκουμέντα του αγώνα και του πολιτισμού των εξόριστων αγωνιστών.

Η τρίτη έκθεση, που διοργανώνεται από την ΟΒ Καλών Τεχνών της ΚΝΕ, περιλαμβάνει έργα ζωγραφικής, χαρακτικής, φωτογραφίας και δημιουργίες μεικτής τεχνικής. Νέα παιδιά, υποψήφιοι και σπουδαστές της ΑΣΚΤ, «έβαλαν» χρώμα στο όνειρο και την ελπίδα...

NEANIKH ΣKHNH
Με «όχημα» τις μουσικές του κόσμου

Ο Βασίλης Βασιλάτος και η ομάδα του «Ιστορίες για κρουστά» άνοιξε το πρόγραμμα της «Νεανικής Σκηνής». Μέσα από το ρυθμό και τα ηχοχρώματα, τις μελωδικές και αρμονικές δυνατότητες των κρουστών οργάνων, μας ταξίδεψαν από τα αφροκουβανέζικα congas και το ισπανικό cajon, μέχρι την κλασικότροπη marimba και το vibraphone - σε συνδυασμό με όργανα, όπως η γκάιντα, τα ακορντεόν, το βιολί ή το κλαρινέτο. Μαζί τους, η ομάδα κρουστών, που αποτελείται, κυρίως, από φοιτητές του Πολυτεχνείου.

Ακολούθησε ο μελωδικός άνεμος των «Apurimac» σε μια πανδαισία ρυθμών. Κουβαλώντας ευωδιές της Λατινικής Αμερικής, ήχους και αναπνοές, που πηγάζουν από τις οροσειρές των Ανδεων και το Περού, παρουσίασαν αγαπημένα κομμάτια από τη μέχρι σήμερα δισκογραφική τους δουλιά. Ενα σεργιάνι, με «ψυχή» τον κομαντάντε Τσε Γκεβάρα και τη μεγάλη του αγάπη, την κουβανέζικη μουσική.

Τη «σκυτάλη» πήρε ένα από τα μακροβιότερα γκρουπ της ελληνικής ροκ, οι «Μάτζικ ντε Σπελ», παρουσιάζοντας κομμάτια από τη δισκογραφία τους και διασκευές.

Η βραδιά έκλεισε με το δημοφιλές γκρουπ της εγχώριας αγγλόφωνης ροκ σκηνής, τους «Raining Pleasure».

Αρνήθηκε ενίσχυση της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης του Φεστιβάλ

Την άρνηση, ουσιαστικά, να διευκολύνει την προσέλευση των πολιτών στην Πανεπιστημιούπολη των Ιλισίων, όπου έχει ανοίξει τις πύλες του το 30ό Φεστιβάλ της ΚΝΕ και του «Οδηγητή», εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΘΕΛ, Παν. Κανελλόπουλος.

Ο διορισμένος από την κυβέρνηση διευθύνων σύμβουλος, με πολιτικά προκλητική και συνάμα ανάρμοστη συμπεριφορά, απέρριψε αίτημα που υπέβαλε εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Αγωνιστικής Συνεργασίας - ΟΑΣΑ (ΔΑΣ), για ενίσχυση των δρομολογίων από και προς Πανεπιστημιούπολη. «Δεν ασχολούμαι με πολιτική», απάντησε και έσπευσε αμέσως να απομακρυνθεί χωρίς άλλη κουβέντα ο Π. Κανελλόπουλος, όταν ο Απ. Βλασίδης, στέλεχος του ΚΚΕ στην ΕΘΕΛ και αιρετό μέλος στο ΔΣ της εταιρίας, ζήτησε να ενισχυθεί σήμερα και αύριο η γραμμή 221 Αθήνα - Ιλίσια, με τη δρομολόγηση τριών επιπλέον λεωφορείων και την εθελοντική προσφορά κομμουνιστών εργαζομένων στην ΕΘΕΛ. Η συμπεριφορά του Π. Κανελλόπουλου αφήνει πολιτικά έκθετη την κυβέρνηση που τον διόρισε στην ηγεσία του συγκοινωνιακού φορέα.

Να συμπληρώσουμε επίσης ότι τα δρομολόγια των λεωφορείων της ΕΘΕΛ, ακόμα λειτουργούν με θερινό πρόγραμμα, με εξαίρεση τις επτά Ολυμπιακές Γραμμές, λόγω των Παραολυμπιακών Αγώνων. Και θερινό πρόγραμμα σημαίνει ότι καθημερινά εκτελούνται λιγότερα δρομολόγια σε όλες τις γραμμές, μειωμένα μέχρι και 40%, σε σύγκριση με το χειμερινό, το οποίο κάθε χρόνο εφαρμόζεται από τις αρχές Σεπτέμβρη, δυσχεραίνοντας ακόμη περισσότερο τη μετάβαση στο χώρο του Φεστιβάλ, όπως βεβαίως και τις καθημερινές μετακινήσεις των εργαζομένων στην Αθήνα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ