Αυτό δε συμβαίνει τυχαία. Η κοινωνία προωθεί σήμερα ένα μοντέλο με υπέρτατο αγαθό το Χρήμα για να αντικαταστήσει τα οράματα παλαιότερων δεκαετιών.
Αυτό το μοντέλο για να εμπεδωθεί στις συνειδήσεις, κυρίως, των νέων, πρέπει να βρει το αντίστοιχό του στην "Τέχνη". Και έτσι υπάρχει η ανάγκη, το σύστημα να παράγει και να προβάλλει όλα αυτά τα υποπροϊόντα που βοηθούν την κυριαρχία αυτής της ιδεολογίας.
Η αληθινή Τέχνη δεν έχει καμία απολύτως σχέση με αυτές τις χυδαιότητες. Και κανείς δεν πρέπει να ανέχεται την προσπάθεια διασύνδεσης υποπροϊόντων και μεγάλων καλλιτεχνών όπως ο αγαπημένος μου Γιάννης Ρίτσος, ένας από τους μεγαλύτερους ποιητές του 20ού αιώνα σε ολόκληρο τον κόσμο.
Πρόκειται για μια αθλιότητα που πρέπει να καταδικαστεί από όλους».
«Στο ανεξίτηλον της αθλιότητας δεν υπάρχει άλλοθι. Οι Ερινύες τιμωρούν, δε συγχωρούν».
Eurokinissi |
Eurokinissi |
Οι άνθρωποι των Γραμμάτων, της Τέχνης και του Πολιτισμού καταγγέλλουν την αθλιότητα κατά του έργου, των ιδεών και των ιδανικών του ποιητή της «Ρωμιοσύνης»
Το δίστιχο του Ρίτσου («Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε, αδερφέ μου, απ' τον κόσμο, εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο»), εμφανίστηκε για δυο συνεχείς Κυριακές να αποτελεί το «ντεκόρ», που έχει τοποθετηθεί ακριβώς πίσω από τη λεγόμενη «κριτική επιτροπή» που «αξιολογεί» τους «παίκτες» της εκπομπής.
Η ευθεία προσβολή της μνήμης και του έργου του Γιάννη Ρίτσου, αν και προφανής, δεν εμπόδισε τους συντελεστές της εκπομπής να προχωρήσουν στην ύβρη, κατ' εξακολούθηση και με τρόπο επαναλαμβανόμενο. Και τούτο παρά το γεγονός ότι η οικογένεια του Γιάννη Ρίτσου κινήθηκε από την πρώτη στιγμή, με τα νόμιμα μέσα που διαθέτει, ενάντια στη σπίλωση που συνιστά για τις ιδέες, τους αγώνες και τα ιδανικά του Ρίτσου, η καπηλεία των στίχων του από μια τέτοια εκπομπή.
Το εξώδικο της οικογένειας του Γ. Ρίτσου προς τους συντελεστές του «Φέιμ Στόρι» και τον σταθμό «Αντέννα» (με το οποίο έγινε προσπάθεια αποσόβησης της ασέβειας και δηλώνεται εκ μέρους των κατά το νόμο κληρονόμων των πνευματικών δικαιωμάτων του έργου του ποιητή ότι δεν επιτρέπουν τη χρησιμοποίηση και εκμετάλλευση των στίχων του Ρίτσου από την εν λόγω εκπομπή) παραλήφθηκε από τους υπευθύνους του σταθμού την περασμένη Τετάρτη. Εντούτοις αδιαφόρησαν.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο το τηλεοπτικό θέαμα "Φέιμ Στόρι" που δηλώνει και "Μουσική Ακαδημία" "χρέος" έχει, πιστεύω, να υπηρετεί την ευτέλεια που το τροφοδοτεί και να ικανοποιεί τις "καλλιτεχνικές" ανησυχίες και τον "επαγγελματισμό" των παραγόντων του, αναζητώντας το στίγμα του μέσα στη χωματερή των αξιών του.
Και το ερώτημα είναι: Ποια σχέση θα μπορούσε να έχει με τη χωματερή αυτή ένα δίστιχο του Γιάννη Ρίτσου από το "Καπνισμένο Τσουκάλι", γραμμένο στο στρατόπεδο συγκέντρωσης πολιτικών κρατουμένων στο Κοντοπούλι της Λήμνου από τον Δεκέμβριο του 1948 ως τον Φεβρουάριο του 1949, και μελοποιημένο στα χρόνια της δικτατορίας από τον Χρήστο Λεοντή; Δίστιχο που παραπέμπει σε ιδέες και σε αγώνες που όχι μόνο δεν έχουν καμιά σχέση με τις γκλαμουροκατινιές του εν λόγω θεάματος, αλλά και που αποτελεί ανορθογραφία, πιστεύω, στο προφίλ της λάιφ στάιλ ατμόσφαιράς του.
Και μ' αυτό θέλω να πω ότι όσο ένα θέαμα μένει πιστό στη φύση του αφορά αποκλειστικά τους κατασκευαστές και τους αποδέκτες του. Επικίνδυνο αρχίζει να γίνεται όταν επιχειρεί να περιβληθεί με το κύρος ενός, ας πούμε, πολιτιστικού θεσμού παραβιάζοντας τα εσκαμμένα. Και δω οφείλουμε να εναντιωθούμε όλοι. Οχι για να υπερασπίσουμε την ποίηση του Ρίτσου, μια ποίηση που δεν έχει να φοβηθεί κανένα εκπεσμό, αλλά για να διαφυλάξουμε, ο καθένας για λογαριασμό του και όλοι μαζί για λογαριασμό της Ιστορίας, αλώβητη την ανάγκη της αντίστασης ενάντια στην ισοπέδωση που αποτελεί τον κοινό παρονομαστή των βασικών συντεταγμένων της σύγχρονης πολιτισμικής βιομηχανίας, πολτοποιώντας και ευτελίζοντας αρχές, ιδέες και αξίες στο όνομα του κέρδους».
«Οταν πέθανε ο Γ. Ρίτσος λυπήθηκα. Λυπήθηκα πολύ. Τώρα λέω ευτυχώς. Γιατί, όταν ο ποιητής έγραφε πως "εμείς αδερφέ μου τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο" δε φανταζόταν ότι κάποιος θα συμπλήρωνε δίπλα τη φράση "μπροστά στην τηλεόραση για να ανέβουν οι μετρήσεις της AGB"».