ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 30 Νοέμβρη 2004
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αφιέρωμα στον ... «Τρελαντώνη»

Ο Αν. Μπενάκης και ο αγαπημένος σκύλος του, ο «Μάγκας»
Ο Αν. Μπενάκης και ο αγαπημένος σκύλος του, ο «Μάγκας»
Το Μουσείο Μπενάκη, τιμώντας τη μνήμη του δημιουργού του, Αντώνη Μπενάκη (1873 - 1954), του ανθρώπου που ζήτησε, όταν πεθάνει να αφαιρέσουν και να βαλσαμώσουν την καρδιά του και να την τοποθετήσουν στο σπίτι του, που το μεταμόρφωσε σε μουσείο, του «Τρελαντώνη», όπως τον θεωρούσε η πατρική οικογένεια και όπως τον απαθανάτισε στο ομώνυμο μυθιστόρημά της η Πηνελόπη Δέλτα, με την ευκαιρία των 50 χρόνων από το θάνατό του, οργανώνει σειρά εκδηλώσεων, με τις οποίες εγκαινιάζει το νέο κτίριό του (Πειραιώς 138).

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τις εκθέσεις: «Ομοιότητα περίπου. Εκδοχές ενός πορτρέτου του Αντώνη Μπενάκη». Πρόκειται για μια από τις σπάνιες εκθεσιακές ευκαιρίες, στην οποία Ελληνες καλλιτέχνες διαφορετικών γενεών και καλλιτεχνικών τάσεων συνυπάρχουν σε ένα σύνολο. «Ομοιότητα εντελώς. Φωτογραφίες από τη ζωή του Αν. Μπενάκη», στην οποία 60 φωτογραφίες από τα αρχεία του Μουσείου μεταφέρουν τον επισκέπτη στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. «Με αφορμή τον "Τρελαντώνη". Εφαρμογή πολυμέσων». Πρόκειται για μια εφαρμογή πολυμέσων, βασισμένη σε αποσπάσματα από το μυθιστόρημα της Π. Σ. Δέλτα. Και οι τρεις εκθέσεις θα διαρκέσουν έως τις 30/1.

Στο εκδοτικό μέρος του αφιερώματος περιλαμβάνονται: Το βιβλίο «Οδός Πειραιώς 138. Το νέο κτίριο του Μουσείου Μπενάκη», με φωτογραφίες του νέου κτιρίου από την Ε. Αττάλη και κείμενα των: Αγ. Δεληβορριά, Π. Τουρνικιώτη κ.ά. Ενα δοκίμιο του Θ. Μουτσόπουλου για τα έργα της έκθεσης «Ομοιότητα περίπου». Η πρώτη ολοκληρωμένη βιογραφία του Α. Μπενάκη, από τον Ευθ. Σουλογιάννη. Εκπαιδευτικά έντυπα για μαθητές, αλλά και τις οικογένειές τους, γραμμένα από την Αν. Φωτοπούλου - Πρίγκιπα. Τέλος, στις 18/1 (10 π.μ.) θα πραγματοποιηθεί ημερίδα με θέμα «Το πορτρέτο και η κρίση της αναπαράστασης».

Μουσικοθεατρικά δρώμενα

Μια θεατρική - μουσική παράσταση με τίτλο «Μίλα μου» ανεβάζεται αύριο στο «ΑΛΕΚΤΟΝ», με αφορμή το κείμενο του Κοκτό «Ο ωραίος αδιάφορος». Το κείμενο, στο οποίο είναι βασισμένη η παράσταση, είναι ένας μονόλογος που έγραψε ο Κοκτό για την Εντίθ Πιαφ. Πρόκειται για μια σχέση ερωτικού κανιβαλισμού μεταξύ δυο ανθρώπων (μιας ερμηνεύτριας και ενός δημιουργού) με ακραίες προσωπικότητες, που ενώ ανήκουν στον ίδιο κόσμο, δεν μπορούν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους. Ελεύθερη απόδοση: Ελένη Κουλουριώτη. Μουσική - τραγούδια: Αλκης Κόλλιας. Παίζουν: Ελένη Κουλουριώτη και Αλκης Κόλλιας. Σκηνοθεσία: Αννα Σωτρίνη. Οι παραστάσεις θα είναι καθημερινές για 15 μέρες.

  • Ο ρατσισμός, η εξουσία, το χρήμα, τα ναρκωτικά, το αλκοόλ, η μοναξιά, το σεξ και η πλύση εγκεφάλου είναι τα θέματα των 10 μονολόγων του Ερικ Μπογκόζιαν, που ερμηνεύει ο Νίκος Καλαμός σε σκηνοθεσία Αντώνη Ζούλη και σκηνικά Μαργαρίτας Σαμαρά, στη μουσική σκηνή «Μεθυσμενάκι» του Θεάτρου «ΔΙΠΥΛΟΝ» με τίτλο «Drinking in America». Η παράσταση, που στην ουσία είναι ένα «Ροκ χάπενινγκ» διάρκειας μιας ώρας, παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα στις 10.00 μ.μ. για όλον το Δεκέμβρη. Είσοδος 8 ευρώ. Την Τρίτη 7 του Δεκέμβρη, που θα δοθεί η πρεμιέρα, θα ακολουθήσει ροκ πάρτι, αφιερωμένο σε καλλιτέχνες του ροκ στις δεκαετίες του 1960 και 1970 (11.30μμ).
Αφιερωμένο στο ρεμπέτικο

Επετειακό το 2005 για το ρεμπέτικο τραγούδι. Είναι η χρονιά, που συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση του Μάρκου Βαμβακάρη και ενενήντα από τη γέννηση του Βασίλη Τσιτσάνη. Τιμώντας αυτές τις επετείους, οι εκδόσεις «Αδάμ/ Εκδοτική» αφιερώνουν το ημερολόγιο του 2005 στο ρεμπέτικο τραγούδι. Το ημερολόγιο τιτλοφορείται «Ρεμπέτικο 1850 - 1960/ 118 δημιουργοί και ερμηνευτές» και περιλαμβάνει κείμενα του Παναγιώτη Κουνάδη, σπάνιο φωτογραφικό υλικό και ενδεικτικά βιογραφικά μυθικών ονομάτων του ρεμπέτικου πάλκου, όπως των: Βαμβακάρη, Μπάτη, Γκόγκου, Τσιτσάνη, Παγιουμτζή, Παπαϊωάννου, Γενίτσαρη, Νίνου, Μπέλλου, Γεωργακοπούλου, Κοφινιώτη, Δερβενιώτη, Καλδάρα κ.ά. Μαζί τους συνυπάρχουν μεγάλα ονόματα λαϊκών μουσικών, ανθρώπων του θεάτρου, της επιθεώρησης, της οπερέτας, που περιστασιακά συνδημιούργησαν ή στάθηκαν με αγάπη δίπλα τους.

Θεατρο-παραμυθικό βιβλίο

Στο θέατρο «Ορφέας» (Πανεπιστημίου 38) η παιδική σκηνή του νέου θιάσου «Αβάντι» παρουσιάζει το έργο «Ο πρίγκιπας και ο φτωχός». Πρόκειται για διασκευή του διάσημου μυθιστορήματος του Μαρκ Τουαίην. Τη διασκευή υπογράφει η Κέλλυ Σταμουλάκη, τη σκηνοθεσία -χορογραφία ο Βασίλης Μυριανθόπουλος, τη μουσική ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, οι στίχοι των Κέλλυς Σταμουλάκη - Τάκη Χρυσούλη, τα σκηνικά του Σωκράτη Αργείτη, οι φωτισμοί του Βασίλη Καραργύρη. Παίζουν: Βίκυ Κουλιανού, Μάνος Τσότρας, Δημήτρης Λύρας, Γιώργος Μενεδιάτης, Γιάννης Σιδεράς, Χάρης Αγγέλου, Στάθης Μαυρομάτης, Δημοσθένης Ξυλαρδιστός.

Να σημειωθεί ότι τα παιδιά μπορούν και να διαβάσουν το διασκευασμένο έργο, αφού κυκλοφόρησε ως πρόγραμμα της παράστασης (συνέκδοση της «Αγκυρας» και του θιάσου).

Δεν ντρέπονται;

Δε φτάνει που της «χρώσταγαν»... τώρα απειλείται και με έξωση. Ο λόγος για τη Λυρική Σκηνή, που κινδυνεύει να χάσει το θέατρο «Ολύμπια» στο οποίο στεγάζεται εδώ και πέντε δεκαετίες, εξαιτίας χρεών ύψους 1,5 εκατ. ευρώ προς το Μετοχικό Ταμείο Υπαλλήλων Τραπέζης Ελλάδος, όπου ανήκει το κτίριο. Ενα κτίριο που, παρότι δεν πληρεί καμία από τις προϋποθέσεις θεάτρου όπερας, η μίσθωσή του γίνεται με όρους, οι οποίοι από τον ίδιο τον καλλιτεχνικό διευθυντή της ΕΛΣ χαρακτηρίζονται «ληστρικοί».

«

Η Λυρική νοικιάζει τη σημερινή της στέγη στην οδό Ακαδημίας από το Μετοχικό Ταμείο Υπαλλήλων της Τράπεζας της Ελλάδος με παρωχημένη συμφωνία που υπογράφηκε μισό αιώνα πριν, βάσει της οποίας το ενοίκιο υπολογίζεται με τέτοιο τρόπο, ώστε, ουσιαστικά, η ΕΛΣ "τιμωρείται" όταν κάνει επιτυχημένες παραστάσεις. Και αυτό, διότι όσο περισσότερα εισιτήρια πουλά, τόσο υψηλότερο ενοίκιο πρέπει να πληρώνει», αναφέρει ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, ρίχνοντας τα βέλη του κατά της προηγούμενης κυβέρνησης, που «δεν στήριξε όσο θα έπρεπε την Εθνική Λυρική Σκηνή αλλά την άφησε να λειτουργεί με παρωχημένες νομικές ρυθμίσεις δίνοντας υποσχέσεις για μελλοντικά μεγαλεία». Ομως, την ίδια στιγμή που εγκαλεί, και δικαίως, την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, ο Π. Τατούλης «ποιεί την νήσσαν» για το μείζον θέμα: Το νέο κτίριο της Λυρικής. Οσο για το θέμα του «Ολύμπια», για το οποίο το Ταμείο απαιτεί να του καταβληθούν υπέρογκα ποσά και μάλιστα αναδρομικά (!), ο υφυπουργός τι θα κάνει; Θα «παρέμβει στην Τράπεζα της Ελλάδος», για να της ...«υπενθυμίσει ότι ο Πολιτισμός είναι υπόθεση όλων μας»!

Δεν ξέρουμε αν συγκινηθεί η τράπεζα από τα παρακάλια του υφυπουργού. Εκείνο που ξέρουμε είναι ότι ο Πολιτισμός πρωτίστως είναι υπόθεση του υπουργείου Πολιτισμού, του οποίου μάλιστα προΐσταται ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Μήπως δική του προεκλογική δέσμευση δεν ήταν η ανέγερση του νέου κτιρίου της Λυρικής; Βέβαια, ανάλογες δεσμεύσεις - κυρίως προεκλογικές και χωρίς αντίκρισμα - είχαν κάνει και οι προκάτοχοί του των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ. Οι γαλαζοπράσινες «κορόνες» περί νέου κτιρίου παραμένουν κούφια λόγια - ενδεικτικά της «πολιτιστικής» αντίληψης και πρακτικής των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Είναι αυτές που με την εξοργιστική, σκανδαλώδη στάση τους και χωρίς ίχνος ντροπής έχουν αφήσει το μοναδικό λυρικό θέατρο της χώρας μας δίχως τις απαιτούμενες υποδομές, να παραμένει έρμαιο «ληστρικών, παμπάλαιων όρων μίσθωσης» και να απειλείται σήμερα με έξωση...


Ρ. Σ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ