ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 8 Απρίλη 2005
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Τελικό βήμα για την απελευθέρωση της «αγοράς»

Σχέδιο νόμου που παρουσίασε χτες η ΡΑΕ προβλέπει τη διχοτόμηση της ΔΕΠΑ το αργότερο μέχρι το Νοέμβρη του 2006

Καθοριστικό βήμα για την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου στην Ελλάδα, μέσα από την εξασφάλιση της «ισότιμης» πρόσβασης στο δίκτυο του κάθε ιδιώτη επιχειρηματία, αποτελεί το σχέδιο νόμου που παρουσιάστηκε χτες από την ηγεσία της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) προς «δημόσια διαβούλευση». Μια από τις βασικότερες ρυθμίσεις του είναι η απόσπαση από τη ΔΕΠΑ του συστήματος μεταφοράς με τη διχοτόμησή της και τη δημιουργία θυγατρικής εταιρίας. Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία 55/2003 της ΕΕ προκειμένου, μεταξύ άλλων, να μπορούν οι επιχειρηματίες του χώρου του φυσικού αερίου να προμηθεύουν απρόσκοπτα τους πελάτες τους και οι πελάτες τους να είναι ελεύθεροι να ...επιλέγουν προμηθευτή. Τελικός στόχος είναι η ελάχιστη δημόσια εμπλοκή και μόνο στο βαθμό που εξασφαλίζει τα υπερκέρδη των ιδιωτών που δραστηριοποιούνται στο χώρο.

Το σχέδιο νόμου που παρουσίασε η ΡΑΕ είχε «διαφημιστεί» έντονα τον τελευταίο καιρό από την κυβέρνηση που δίνει τις εξετάσεις της στην ολοκλήρωση της απελευθέρωσης των αγορών και ειδικά στον τομέα της ενέργειας που θεωρείται ότι έχει μείνει πίσω. Σύμφωνα με τον υφυπουργό Ανάπτυξης Γ. Σαλαγκούδη, οι διατάξεις του νομοσχεδίου θα τεθούν πλήρως σε ισχύ όταν η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα φτάσει τα 2,7 δισ. κυβικά μέτρα και με ανώτατο χρονικό όριο το 2006. Οι εκτιμήσεις για την επίτευξη αυτού του μεγέθους σύντομα είναι αισιόδοξες, καθώς το φυσικό αέριο ενισχύεται διαρκώς και πρόσφατα έχουν γίνει πολλές εγκαταστάσεις σε δημόσια κτίρια. Αυτή τη στιγμή βασικός καταναλωτής φυσικού αερίου είναι η ΔΕΗ.

Ειδικά στο σχέδιο νόμου αναφέρεται: «Το αργότερο έως την 15η Νοέμβρη 2006 ιδρύεται ανώνυμη εταιρία, θυγατρική της ΔΕΠΑ ΑΕ, με την Επωνυμία Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, στην οποία μεταβιβάζεται λόγω εισφοράς από τη ΔΕΠΑ ΑΕ ο κλάδος του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, περιλαμβανομένης και της κυριότητας αυτού χωρίς δικαίωμα περαιτέρω μεταβίβασης ή εκχώρησης και παραχωρούνται τα αποκλειστικά δικαιώματα της λειτουργίας, διαχείρισης, εκμετάλλευσης και ανάπτυξής του». Να σημειωθεί ότι ο έλεγχος του Δημοσίου στη διοίκηση της εταιρίας αυτής προβλέπεται μόλις για 5 χρόνια μετά από ενδεχόμενη πώληση κι άλλων μεριδίων της ΔΕΠΑ.

Στο νομοσχέδιο υπάρχουν διατάξεις και για την αδειοδότηση επιχειρήσεων, τη διαχείριση του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου και του Ανεξάρτητου Συστήματος, τις αρμοδιότητες της ΡΑΕ, τις αρχές των τιμολογίων, τις κυρώσεις, γενικότερα τη λειτουργία της αγοράς. Η ΡΑΕ θα γνωμοδοτεί για τη χορήγηση αδειών, θα τηρεί Μητρώο Αδειών και Μητρώο Χρηστών, θα εγκρίνει το «ετήσιο πρόγραμμα εξισορρόπησης φορτίου». Επίσης, θα «συμβάλλει με κάθε τρόπο στην ανάπτυξη της εσωτερικής αγοράς φυσικού αερίου και στην προαγωγή του ελεύθερου ανταγωνισμού σε αυτή, συνεργαζόμενη με τις ρυθμιστικές αρχές των κρατών - μελών και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή». Πρέπει να σημειωθεί ότι η σχετική Οδηγία της ΕΕ επιβάλλει τη συχνή αναφορά για την εξέλιξη της απελευθέρωσης της αγοράς και την έγκριση των ενεργειών!

ΑΓΩΓΟΣ ΜΠΟΥΡΓΚΑΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ
Προωθείται ο στόχος των εταιριών

Στις 12 του Απρίλη στη Σόφια η υπογραφή του επίσημου μνημονίου συνεργασίας Ελλάδας - Ρωσίας - Βουλγαρίας

«Εάν δεν το ήθελαν οι εταιρίες θα υπέγραφαν οι κυβερνήσεις»; Το ρητορικό ερώτημα του γενικού γραμματέα Ενέργειας του υπουργείου Ανάπτυξης Ν. Στεφάνου, διατυπώθηκε στη χτεσινή συνέντευξη του υπουργείου, στην οποία ανακοινώθηκε ότι το διακρατικό μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ Ρωσίας - Ελλάδας - Βουλγαρίας για την κατασκευή του πετρελαϊκού αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη θα υπογραφεί στις 12 του Απρίλη στη Σόφια, τα λέει όλα. Αυτό το πολύ μεγάλο έργο είναι πρώτα και κύρια υπόθεση των εταιριών και των συμφερόντων που κρίνουν ότι θα εξυπηρετηθούν. Το γεγονός ότι η κυβέρνηση της Ελλάδας ταυτίζει την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου με την εξυπηρέτηση των εθνικών συμφερόντων είναι μια κατανοητή αυθαιρεσία, δεδομένου ότι και αυτή η κυβέρνηση την πλουτοκρατία υπηρετεί.

Πάντως, όπως επισήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας, το έργο είναι ιδιωτικό. Ιδιωτικό μεν, με κρατική στήριξη δε, από όλα τα εμπλεκόμενα κράτη που έχει να κάνει και με χρηματοδότηση για την κατασκευή του και με άλλου είδους διευκολύνσεις (φορολογικές και μη). Τα επόμενα βήματα έχουν να κάνουν με το σχεδιασμό των εταιριών που εμπλέκονται στην υπόθεση και τη συγκέντρωση ακόμη περισσότερων κεφαλαίων, που απαιτούνται για ένα έργο που υπολογίζεται ότι θα φτάσει τα 750 - 800 εκατ. δολάρια και προσεγγίζει τα 285 χλμ. αγωγού που θα διασχίζει τρεις χώρες.

Από την ελληνική πλευρά συμμετέχει στον πυρήνα των ενδιαφερόμων εταιριών η κοινοπραξία ΔΕΠ - ΘΡΑΚΗ (Λάτσης - Κοπελούζος). Καθοριστικός παράγοντας που προώθησε τις πολλαπλές επαφές και διαβουλεύσεις των τριών κρατών το τελευταίο τουλάχιστον χρονικό διάστημα ήταν το ενδιαφέρον της πολυεθνικής «ΤΝΚ - ΒΡ» που δραστηριοποιείται στη Ρωσία. Το ενδιαφέρον αυτό σχετίζεται με πολύμορφες ανάγκες, όπως το να υπάρχει εναλλακτική και φθηνότερη οδός μεταφοράς πετρελαίου εκτός του Βοσπόρου.

Παράλληλα, όπως ο ίδιος ο υπουργός είπε, η ζήτηση πετρελαίου είναι 3 - 4 φορές μεγαλύτερη από αυτήν που μπορεί να μεταφερθεί από τη σημερινή θαλάσσια οδό. Ωστόσο, δεν απάντησε στην ερώτηση εάν έχουν εξασφαλιστεί από τη ρωσική πλευρά εγγυήσεις για τη μεταφορά του πετρελαίου, κάτι που προφανώς έχει γίνει ως ένα σημείο, για να προχωρούν και στις υπογραφές. Τα καλά τους λόγια για τη συμφωνία εξέφρασαν, επίσης, οι παρόντες πρέσβεις της Ρωσίας Α. Βντόβιν και της Βουλγαρίας Σ. Στογιάνοφ.

Ο υπουργός Ανάπτυξης, αφού ευχαρίστησε όλους όσοι προσπάθησαν τα τελευταία 13 χρόνια για την επίτευξη της συμφωνίας, επισήμανε ακόμη ότι το έργο έχει τεράστια γεωστρατηγική σημασία για την Ελλάδα και ότι συντελεί στην ανάδειξή της σε ενεργειακό κόμβο. Στόχος που η κυβέρνηση προβάλλει ως επίτευγμα που θα ωφελήσει τον ελληνικό λαό, αλλά που ξεκάθαρα έχει να κάνει με την εξυπηρέτηση των επιχειρηματικών επιδιώξεων του ντόπιου και ξένου κεφαλαίου.

Η ασυδοσία του κεφαλαίου στο πρόσωπο της ΠΕΣΙΝΕ

Ερώτηση του ΚΚΕ για τις «φορορυθμίσεις» της κυβέρνησης στην πρώην ΠΕΣΙΝΕ και σήμερα «Μυτιληναίος ΑΕ»

Η κερδοσκοπική ασυδοσία του μεγάλου κεφαλαίου - που λυμαίνεται με τις πλάτες των γαλαζοπράσινων κυβερνήσεων τους εργαζόμενους και τα δημόσια οικονομικά - αποτυπώνεται ανάγλυφα και στον τρόπο λειτουργίας και δράσης της ΠΕΣΙΝΕ στην Ελλάδα. Παρά τα αποικιοκρατικού χαρακτήρα προνόμια (φτηνό ηλεκτρικό ρεύμα, σχεδόν πλήρης ατέλεια από δασμούς, συμβολική φορολογία κλπ.) που απέσπασε η εν λόγω εταιρία - τα οποία διατηρήθηκαν άθικτα τόσο από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ όσο και της ΝΔ - τα «αφεντικά» της ΠΕΣΙΝΕ, ήταν και... κακοπληρωτές. Δεν πλήρωσαν στο ελληνικό δημόσιο ένα λογαριασμό ύψους 138 εκατ. ευρώ, που προερχόταν από διάφορες φορολογικές εκκρεμότητες του... 1972! Αυτό προκύπτει από Ερώτηση που κατέθεσε το ΚΚΕ στη Βουλή, με αφορμή τις χαριστικές φορολογικές ρυθμίσεις που προώθησε η κυβέρνηση της ΝΔ σε όφελος της πρώην ΠΕΣΙΝΕ (σήμερα «Μυτιληναίος ΑΕ»).

Το πλήρες κείμενο της Ερώτησης, που υπογράφεται από τους βουλευτές του Κόμματος Τ. Τσιόγκα και Ν. Γκατζή και απευθύνεται στον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών έχει ως εξής:

Η πρώην ΠΕΣΙΝΕ κατόπιν ALCAN και σήμερα «Μυτιληναίος ΑΕ» είχε φορολογικές εκκρεμότητες με το Ελληνικό Δημόσιο από το 1972 ύψους 138 εκατ. ευρώ. (Η εταιρία έκλεινε ισολογισμούς σε δολάρια ΗΠΑ ενώ το Ελληνικό Δημόσιο δεχόταν ισολογισμούς σε δραχμές). Ο Μυτιληναίος έκλεισε την αγορά από την AlCAN στις 15/3/2005 και στις 18/3/2005 «ρυθμίστηκε» η διαφορά (από την ενημέρωση του κ. Μυτιληναίου στους εργαζόμενους).

Οι βουλευτές του κόμματος Ερωτούν τον υπουργό:

  • Για το πώς έγινε η «ρύθμιση», εάν είναι χαριστική και σε δόσεις.
  • Για ποιους λόγους η κυβέρνηση προχώρησε στη «ρύθμιση».
  • Γιατί όλες οι κυβερνήσεις από το 1972 δεν είχαν κάνει τίποτα για το ζήτημα.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ