ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 14 Απρίλη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σε αδιέξοδο η «Ορχήστρα των Χρωμάτων»

Ηταν 23 του Νοέμβρη 1989 όταν η «Ορχήστρα των Χρωμάτων» έδινε την παρθενική της συναυλία στο «Παλλάς» υπό τη διεύθυνση του ιδρυτή της Μάνου Χατζιδάκι. Ο συνθέτης είχε οραματιστεί ένα επίλεκτο συμφωνικό σύνολο με πρωτότυπα προγράμματα, που συνήθως δεν καλύπτονται από τις συμβατικές συμφωνικές ορχήστρες. Και παρόλο που η ορχήστρα στη 16χρονη πορεία της (επί μια δεκαετία ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου υπαγόμενο στο ΥΠΠΟ) αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει οικονομικές δυσχέρειες και παραμένει άστεγη, έχει αποδείξει ότι κατέχει σημαντικό ρόλο στη μουσική ζωή του τόπου μας.

Σήμερα το πνευματικό παιδί του Μ. Χατζιδάκι βρίσκεται μπροστά σε ένα μεγάλο αδιέξοδο, καθώς το ΥΠΠΟ δεν έχει αποπληρώσει στους μουσικούς της τα δεδουλευμένα πέντε μηνών. Με επιστολή του ο μαέστρος της Ορχήστρας, Μίλτος Λογιάδης, τονίζει πως «τα περιθώρια της αναμονής είναι φανερό ότι έχουν εξαντληθεί» και ζητά να υπογραφεί άμεσα η προγραμματική σύμβαση, σημειώνοντας πως «παρ' όλα αυτά εμείς συνεχίζουμε να επιτελούμε το καθήκον μας, περιμένοντας να βελτιωθεί η οικονομική κατάσταση της ορχήστρας». «Γνωρίζουμε και επικροτούμε τις προσπάθειες που έχει κάνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιώργος Κουρουπός προς αυτή την κατεύθυνση και θεωρούμε ότι επιβάλλεται να ασκηθεί πίεση απ' όλο το ΔΣ, το οποίο, με το κύρος των προσώπων που το συγκροτούν, μπορεί να συμβάλει καθοριστικά σε αυτή την προσπάθεια» αναφέρει απευθυνόμενος προς τον πρόεδρο και τα μέλη του ΔΣ της Ορχήστρας. Υπογραμμίζει δε ότι «χωρίς προγραμματική σύμβαση δεν υπάρχει καμία προοπτική για την Ορχήστρα και οποιαδήποτε δυνατότητα ιδιωτικής οικονομικής ενίσχυσης, με πρωτοβουλία και του συλλόγου των "Φίλων της Ορχήστρας των Χρωμάτων", που έχει ήδη εκδηλωθεί, δεν είναι δυνατόν να βρει ανταπόκριση».

Τέλος του θεατρικού χειμώνα

«Μικροί Φαρισαίοι»
«Μικροί Φαρισαίοι»
Η Κυριακή των Βαΐων σηματοδοτεί το τέλος της θεατρικής περιόδου, με ελάχιστες παραστάσεις να συνεχίζουν και μετά το Πάσχα, ενώ πολλές αθηναϊκές παραστάσεις μεταφέρονται από το Πάσχα στη Θεσσαλονίκη. Βέβαια, ήδη κάποιες παραστάσεις έληξαν το Μάρτη και μεταφέρθηκαν στη Θεσσαλονίκη.

Εως τις 24 Απρίλη ανακοίνωσαν ότι θα παίζονται: «Βρικόλακες» του Ιψεν, με τους Οικονομίδου - Δημήτρη Καταλειφό στο «Απλό», «Οι πιο δυνατές» του Στρίντμπεργκ με τη Λήδα Πρωτοψάλτη, στη «Στοά», «Ολεάνα» του Μάμετ στο «Πορεία», «Βόυτσεκ» του Μπίχνερ και «Πρες δε μπάτον» του Β. Χατζηνικολάου, στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου», «Αγγέλα Παπάζογλου» με την Αννα Βαγενά στο «Μεταξουργείο», «Honour» με τους Κατερίνα Μαραγκού - Μηνά Χατζησάββα στο «Αλμα», «Μαμά μην τρέχεις» με την Ελένη Ράντου στο «Διάνα», «Βασικά με λεν Θανάση» με τον Γιώργο Αρμένη στο «Νέο Ελληνικό Θέατρο», «Τα μωρά τα φέρνει ο πελαργός» στην «Πειραιώς 131», «Σύζυγος Αλλεργιολόγου» με τους Ελένη Γερασιμίδου - Χρήστο Χατζηπαναγιώτη στο «Εμπορικόν», «Τέλος του παιχνιδιού» του Μπέκετ με τους Μάγια Λυμπεροπούλου -Δημοσθένη Παπαδόπουλο, «Και καλά Χριστούγεννα» με τους Μπέττυ Αρβανίτη - Γιάννη Βόγλη στο «Θέατρο οδού Κεφαλληνίας», «Μισάνθρωπος» Μολιέρου με τον Γιώργο Μεσσάλα στο «Αλκυονίς» και «Φρανκενστάιν Ρεντίκουλους» με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη στο «Νέο Ριάλτο».

Ο «Κοινός Λόγος» της Ελλης Παπαδημητρίου τελειώνει στις 19/4 στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου», ενώ μέχρι τις 21/4 θα παίζεται στο «Μεταξουργείο» η «Αδεια ποδηλάτου» με την Κερασία Σαμαρά. Στις 17/4 κλείνει αυλαία το «Μπροντγουαίη», ώστε οι «Μικροί Φαρισαίοι» του Ψαθά με τον Θύμιο Καρακατσάνη να μετακομίσουν στο «Αχίλλειον» Θεσσαλονίκης.

Μέχρι τις 24/4 θα παίζονται τα έργα: «Μπαμπά μην ξαναπεθάνεις Παρασκευή» με τις Αννα Παναγιωτοπούλου - Χρύσα Ρώπα στο «Ηβη» (από 1/5 στο «Ράδιο Σίτυ» Θεσσαλονίκης). «Ψέμα στο ψέμα» με τον Πέτρο Φιλιππίδη στο «Μουσούρη» (από 4/5 στο θέατρο «Εγνατία» Θεσσαλονίκης). «Σεσουάρ για δολοφόνους» στο «Αποθήκη» (από 1/5 στο «Αριστοτέλειον» Θεσσαλονίκης).

ΔΗΜΟΣ ΝΙΚΑΙΑΣ
«Ενθύμιον» γιαγιάδων και εκθέσεις

«Ενθύμιον γεύσεων εορτών και εθίμων από Κωνσταντινούπολη, Πόντο και Μικρά Ασία», τιτλοφορείται το βιβλίο που θα παρουσιάσει το Πνευματικό Κέντρο Δήμου Νίκαιας, στις 18/4 (7 μ.μ.), στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημαρχείου. Πρόκειται για έκδοση του 3ου Λυκείου Νίκαιας, για την οποία θα μιλήσει η συγγραφέας και ερευνήτρια Εύη Βουτσινά. Οπως αναφέρουν οι μαθητές του σχολείου, η συγκεκριμένη έκδοση δεν είναι μια ακόμη συλλογή συνταγών από όσες κυκλοφορούν. «Είναι οι αναμνήσεις των γιαγιάδων μας, που, με αγάπη και συγκίνηση, μας τις εμπιστεύτηκαν, για να συνεχίσει το σχολείο μας την προσπάθειά του να διασώσει τη μνήμη των ανθρώπων αυτών, που έστησαν σ' αυτήν την πόλη, της έδωσαν ιδιαίτερη ομορφιά και παρουσία στην Ελλάδα του τότε και στην Ελλάδα του σήμερα».

  • Εκθεση ζωγραφικής χρηστικών αντικειμένων διοργανώνει το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Νίκαιας στον πολιτιστικό πολυχώρο «Μηχανική Καλλιέργεια» (Θηβών 245). Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν στις 19/4 (7 μ.μ.). Οι καλλιτέχνες Αθ. Φράγκου, Ε. Μπέλλου και Αν. Φράγκου έχουν φιλοτεχνήσει ξεχωριστά αντικείμενα, με προσωπικό μεράκι και φαντασία. Επιπλα με ζωγραφιές, σοκολατένια αυγά, κεριά και λαμπάδες, αποξηραμένα στεφάνια και συνθέσεις είναι μερικά από τα αντικείμενα, που θα περιλαμβάνει η έκθεση και θα διαρκέσει έως τις 24/4 (ώρες λειτουργίας 10 π.μ.-1 μ.μ., 6-10 μ.μ.).
  • Στον ίδιο χώρο, στις 20/4 (7 μ.μ.), θα εγκαινιαστεί έκθεση μαθητών του Τμήματος Αγιογραφίας στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Νίκαιας. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 7/5 (Είσοδος ελεύθερη).
Εκκληση για σχολικές βιβλιοθήκες

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκδοτών - Βιβλιοχαρτοπωλών (ΠΟΕΒ) οργανώνει συνάντηση όλων των σχετικών με τις σχολικές βιβλιοθήκες φορέων. Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στις 19/4 (12.30 μ.μ.) στη Στοά του Βιβλίου και οργανώνεται από την ΠΟΕΒ σε συνεργασία με τους εξής φορείς: Ενωση Ελλήνων Βιβλιοθηκαρίων, Εθνική Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών, Εταιρία Συγγραφέων, Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών, Εταιρία Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης, Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας, Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος, Σύλλογοι Γονέων - Κηδεμόνων Αθηνών.

Ενόψει της συνάντησης, οι οργανωτές της σε σχετικό δελτίο Τύπου υπογραμμίζουν: «Κάθε σχολείο στην Ευρώπη έχει σχολική βιβλιοθήκη και αυτή εντάσσεται οργανικά στο αναλυτικό πρόγραμμα διδασκαλίας. Στην Ελλάδα 15.589 σχολεία δεν έχουν σχολική βιβλιοθήκη» (από τα 16.089 δημόσια Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας και Τεχνικής Εκπαίδευσης). Και παρακάτω αναφέρουν:

«Ολοι εμείς, συγγραφείς, εκπαιδευτικοί, βιβλιοθηκάριοι, γονείς, εκδότες και βιβλιοπώλες, καλούμε τους Ελληνες να δηλώσουν τη συμπαράστασή τους και απαιτούμε από την πολιτεία και κάθε αρμόδιο να συμβάλει ώστε να υλοποιηθεί το πρόγραμμα και να ευοδωθεί το όραμά μας για το μείζον αυτό ζήτημα.

Καλούμε την πολιτεία και τους αρμόδιους φορείς για: Την άμεση υλοποίηση του Β΄ ΚΠΣ και προγραμματισμό για το Δ΄ ΚΠΣ. Τον άμεσο διορισμό βιβλιοθηκονόμων. Την ένταξη των βιβλιοθηκών στον κρατικό προϋπολογισμό και το άνοιγμά τους στην τοπική κοινωνία».

Ρώσικη Πρωτοπορία και Τυπογραφία

Μοναδικές ρωσικές εκδόσεις που καλύπτουν το φάσμα των τυπογραφικών πειραματισμών στη Ρωσία, την περίοδο 1912 - 1934, περιλαμβάνει η έκθεση που φιλοξενεί το βιβλιοπωλείο «Ευριπίδης» στο Χαλάνδρι. Εως τις 23/4 παρουσιάζονται εκδόσεις στις οποίες φανερώνεται ο τρόπος που αποτυπώθηκε η Ρωσική Πρωτοπορία στην Τυπογραφία. Στα βιβλία αυτά συναντιούνται συγγραφείς (Μαγιακόφσκι, Χλέμπνικοφ, Ερενμπουργκ, Μπομπρόβ, Ασέγιεφ κ.ά.) με εικαστικούς δημιουργούς (Ρότσενκο, Κλούτσις, Εξτερ, Στεπάνοβα, Λισίτσκι, Καντίνσκι κ.ά.).

Λογοτεχνία και εικαστικές τέχνες συνδυάζονται με τρόπο συμπληρωματικό. Ρωσικά κινήματα, όπως ο πριμιτιβισμός, κυβοφουτουρισμός, σουπρεματισμός και κονστρουκτιβισμός, είχαν την εφαρμογή τους και στην τυπογραφία. Εκτός από τους πειραματισμούς με τα τυπογραφικά στοιχεία, χρησιμοποιούνταν τυπογραφικές μέθοδοι που δεν επέτρεπαν πολλά αντίτυπα (λιθογραφία συχνά επιζωγραφισμένη με ακουαρέλα, ξυλογραφία, λινόλεουμ κ.ά.). Οι πειραματισμοί με το υλικό επεκτείνονταν στη χρήση του κολάζ, με αποτέλεσμα τη δημιουργία μοναδικών αντιτύπων. Μετά το 1923, η φωτογραφία και το φωτομοντάζ δίνουν νέες αφηγηματικές δυνατότητες στην εικόνα. Σημειώνουμε, ότι τα παρουσιαζόμενα βιβλία προέρχονται από τη βιβλιοθήκη της Μαρίας Τσαντσάνογλου, επιμελήτριας στο ΚΜΣΤ - Συλλογή Κωστάκη, στη Θεσσαλονίκη.

Ο Ben Riley, ένας από τους σημαντικότερους ντράμερ που είχε στα γκρουπ του ο Thelonious «Sphere» Monk, εμφανίζεται με το συγκρότημά του από αύριο μέχρι τις 21/4, στο «Half Note» (Τριβωνιανού 17, Μετς, 210- 9213310).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ