ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Μάη 2005
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΚΘΕΣΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Μανιφέστο εκμετάλλευσης και αντιλαϊκών ανατροπών

Το κείμενο που παρουσίασε ο υπουργός Ανάπτυξης, Δ. Σιούφας, αποτελεί μια αρκετά κατατοπιστική σύνοψη των αντιλαϊκών σχεδιασμών κυβέρνησης και ΕΕ

Αδιαμφισβήτητη ομολογία για τα νέα δεινά που επιφυλάσσει η κυβέρνηση στην εργατική τάξη και στα λαϊκά στρώματα συνολικά συνιστά η Εκθεση για την Ανταγωνιστικότητα του 2004, που φέρει τη «σφραγίδα» του «Εθνικού Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας και Ανάπτυξης» (ΕΣΑΑ). Μια «δημιουργική» συμπύκνωση κειμένων, αποφάσεων, εισηγήσεων και εκθέσεων της Κομισιόν και της «Στρατηγικής της Λισαβόνας». Η κυβέρνηση επιχείρησε έναν αδέξιο αποπροσανατολισμό, μιλώντας για «επιστημονικό» κείμενο και «προτάσεις» που θα... εξετάσει. Την περασμένη Πέμπτη, μάλιστα, ο υπουργός Ανάπτυξης, Δ. Σιούφας, ζήτησε να μη ρίχνονται στην «πυρά» οι επιστημονικές απόψεις! Σε κάθε περίπτωση, αν η κυβέρνηση θέλει να «εξετάσει» όσα προηγουμένως υπερψήφισε στα όργανα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αυτό δε σημαίνει ότι και οι εργαζόμενοι οφείλουν να τη συντρέξουν στην πολιτική κοροϊδία της.

Τα ντοκουμέντα της ΕΕ είναι σαφή, όπως και η έκθεση, η οποία τυπικά αποτελείται από το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του ΕΣΑΑ και τη μελέτη του ΚΕΠΕ για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας. Τα δύο κείμενα έχουν σημαντικές ομοιότητες στο επίπεδο των προτάσεων, συμφωνούν με τα μέτρα που έχει λάβει μέχρι τώρα η κυβέρνηση και επιχαίρουν γι' αυτά που έχει ανακοινώσει. Συνοπτικά, η ...«αντικειμενική» αυτή προσέγγιση αναλύει τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του μεγάλου κεφαλαίου και αποκαλύπτει ότι θα γίνει ακόμη χειρότερη η κατάσταση των εργαζομένων, των συνταξιούχων, των μικρών ΕΒΕ και αγροτών. Εξάλλου, σε αντίθετη περίπτωση, η κυβέρνηση δεν υπήρχε περίπτωση να ...τυπώσει την έκθεση με δημόσια δαπάνη.

Μερικά αποσπάσματα της έκθεσης, τα οποία πραγματεύτηκε, είναι ενδεικτικά για το τι οφείλει να κάνει η κυβέρνηση στο πλαίσιο της πολιτικής που ασκεί:

  • «Αποδυνάμωση των ανταγωνιστικών συνθηκών υπάρχει, επίσης, στην Ελλάδα κυρίως στους κλάδους ή στις περιπτώσεις όπου ισχύουν ακόμα και κρατικές ρυθμίσεις που έχουν ως στόχο τον περιορισμό του ελεύθερου ανταγωνισμού. Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις του προσδιορισμού ενιαίου ποσοστού κέρδους και ενιαίου ωραρίου στα φαρμακεία, η θέσπιση ενιαίων υποχρεωτικών αμοιβών για τους συμβολαιογράφους, μηχανικούς, αρχιτέκτονες, δικηγόρους κ.ά., ο προσδιορισμός ενιαίων υποχρεωτικών εκπτώσεων, η πολιτική επιδοτήσεων στον αγροτικό τομέα για την εξασφάλιση του εισοδήματος των αγροτών αλλά ανεξάρτητα από την ανταγωνιστικότητα της παραγωγικής τους λειτουργίας, η απαγόρευση της ίδρυσης ιδιωτικών ή/και ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα, τα εμπόδια εισόδου που υπάρχουν στον κλάδο της Υγείας, κ.ά. Πολλά από τα ανωτέρω αποτελούν μηχανισμούς άσκησης κοινωνικής πολιτικής και πολιτικής ανακατανομής του εισοδήματος στην Ελλάδα, η οποία όμως ασκείται με τρόπο που αυξάνει το κόστος και υποβαθμίζει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών».

Σε μια άλλη περίπτωση η διατύπωση είναι πιο «τεχνοκρατική». Διαπιστώνεται ότι σε ορισμένους κλάδους υπάρχει νόθευση του ανταγωνισμού λόγω της δεσπόζουσας θέσης κυρίαρχων επιχειρήσεων. Και συνεχίζουν οι συντάκτες της έκθεσης: «Ιδιαίτερη περίπτωση αποτελεί ο τομέας της ενέργειας όπου κυριαρχούν η ΔΕΗ και τα ΕΛΠΕ, εταιρίες εισηγμένες στο χρηματιστήριο με συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα κατά 49% και άνω του 60% αντίστοιχα. Σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, τα εμπόδια εισόδου νέων επιχειρήσεων στην αγορά πετρελαίου είναι ακόμα σημαντικά, με στόχο κυρίως την προστασία των εγχώριων επιχειρήσεων διύλισης πετρελαίου». Η ...«ανησυχία» για την έκβαση του ανταγωνισμού θυμίζει την υπόθεση του ΟΤΕ, ο οποίος, προς χάριν των κερδών του μεγάλου ιδιωτικού κεφαλαίου, εξαναγκάστηκε αρχικά σε αποχή από τη νέα αγορά της κινητής τηλεφωνίας για να επιτρέψει στους ιδιώτες να εγκατασταθούν με κέρδη και αξιώσεις. Οταν αργότερα μπήκε στην αγορά, του επιτράπηκε να έχει τιμές ...«ανταγωνιστικές» μόνο στο βαθμό που δεν απειλούσε τις υπόλοιπες εταιρίες. Είναι προφανές ότι μια μεγαλύτερη συμμετοχή του ιδιωτικού κεφαλαίου στα πετρελαιοειδή και στην ενέργεια - κλάδοι όπου δραστηριοποιούνται ΕΛΠΕ και ΔΕΗ - θα αλλάξει τις απόψεις περί «νόθευσης του ανταγωνισμού», όμως σε κάθε περίπτωση θα πρόκειται για έναν κλάδο εξίσου μονοπωλημένο, όπου τα του ανταγωνισμού θα είναι για τα μάτια του κόσμου. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο εργαζόμενος και η οικογένειά του δεν έχουν να κερδίσουν τίποτα από έναν περισσότερο ή λιγότερο «υγιή» ανταγωνισμό, αντίθετα πάντα χάνουν από την πολιτική που, στο όνομα της ανταγωνιστικότητας, αυξάνει τα τιμολόγια για να έχει ευχαριστημένους τους επιχειρηματίες.

Η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει ότι θα προχωρήσει σε ιδιωτικοποιήσεις με μεγαλύτερη ένταση και εύρος. Η έκθεση υπενθυμίζει τους στόχους: «Οπως προαναφέρθηκε, εταιρίες με κυρίαρχη θέση στην αγορά υπάρχουν στην Ελλάδα τόσο υπό τον έλεγχο του δημοσίου, το οποίο δεν έχει ακόμη προχωρήσει στην ολοκλήρωση των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης (ηλεκτρική ενέργεια, τηλεπικοινωνίες, ταχυδρομεία, ύδρευση), όσο και στον ιδιωτικό τομέα, γεγονός το οποίο επιδιώκει να αντιμετωπίσει το υπουργείο Ανάπτυξης με το προσφάτως κατατεθέν νομοσχέδιο». Στις συμπερασματικές παρατηρήσεις αγγίζεται και το ζήτημα των μικρών επιχειρήσεων, που αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων: «Ειδικότερα δεν θα πρέπει να υποβαθμίζονται τα εξίσου σημαντικά προβλήματα της μικρής εγχώριας αγοράς (που δεν επιτρέπει την αποδοτική λειτουργία πολλών επιχειρήσεων σε κάθε κλάδο) και του μικρού μεγέθους των ελληνικών επιχειρήσεων στο εμπόριο, τον τουρισμό, τη γεωργία και τη βιομηχανία που αποτελεί πηγή σημαντικού κόστους για την οικονομία και για τους καταναλωτές».

Ο «προβληματικός» δημόσιος τομέας

Εκτενής είναι η αναφορά της έκθεσης στο δημόσιο, εντοπίζοντας δυστοκίες, προβλήματα στη λειτουργία του και απαραίτητες αναδιαρθρώσεις. Πρόκειται, βεβαίως, για μια κατεύθυνση που έχει ξεκινήσει από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, έχει «εκσυγχρονιστικές» βάσεις, βρίσκεται σε εξέλιξη και τελικά αποβλέπει στην παραπέρα υπονόμευση του έτσι κι αλλιώς απαράδεκτου και υποβαθμισμένου δημόσιου τομέα, προκειμένου να διευκολυνθεί η εισβολή του μεγάλου κεφαλαίου σε τομείς δράσης που μέχρι τώρα ανήκαν αποκλειστικά στο δημόσιο. Επισημαίνεται στην έκθεση: «Γενικά, η έλλειψη ανταγωνισμού τόσο στην αγορά των υπηρεσιών, όσο και στην εσωτερική λειτουργία των δημόσιων οργανισμών (πόροι εξασφαλισμένοι από τον προϋπολογισμό, συνθήκες μονιμότητας στην εργασία, αδυναμία εφαρμογής αξιοκρατικών συστημάτων εξέλιξης στην ιεραρχία και αμοιβών που διεκδικούνται και αποσπώνται μέσω κινητοποιήσεων και όχι μέσω της απόδοσης στην αγορά), έχει συντελέσει ώστε πολλές δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμοί να λειτουργούν συχνά ως ομάδες πίεσης για διεκδίκηση αυξημένων απολαβών ή κονδυλίων, ή ως κέντρα απασχόλησης υπεράριθμων υπαλλήλων σε θέσεις που δεν είναι πια αναγκαίες, ενώ υστερούν σοβαρά από την άποψη προσφοράς υπηρεσιών και διευκόλυνσης της λειτουργίας της οικονομίας και της κοινωνίας».

Η μετατροπή του δημόσιου τομέα σε έναν αποτελεσματικότερο μηχανισμό εξυπηρέτησης του μεγάλου κεφαλαίου, που θα λειτουργεί ώστε να διεκπεραιώνει γρήγορα τις υποθέσεις του, θα ανοίγει δρόμους για την προώθηση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, θα είναι οικονομικό ώστε να εξασφαλιστούν περισσότεροι πόροι για τη χρηματοδότηση του κεφαλαίου και θα παραχωρήσει τις πλέον κερδοφόρες υπηρεσίες του σε ιδιώτες, είναι το ζητούμενο της ΕΕ και των τελευταίων ελληνικών κυβερνήσεων. Κι αυτή η επιδίωξη βρίσκει πρόσφορο έδαφος στην τεχνητή αντιπαλότητα ανάμεσα στους εργαζόμενους του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και σε δυσλειτουργίες που ταλαιπωρούν μερίδα του κόσμου που συναλλάσσεται με αυτό, αλλά οφείλονται πρωτίστως στην εκάστοτε κυβερνητική εξουσία εδώ και δεκαετίες. «Γενικότερα - προσθέτει η έκθεση - η οργανωτική δομή και η λειτουργία του δημόσιου τομέα στην Ελλάδα εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από αναποτελεσματικότητα και σπατάλη πόρων».

Είναι πάντως ενδεικτικό των αντιλήψεων των συντακτών της έκθεσης και των κατευθύνσεων της ΕΕ, ότι ακόμη και στο τμήμα που ασχολείται με τη γραφειοκρατία στο δημόσιο γίνεται αναφορά στις μικρομεσαίες και στις ...πολύ μικρές επιχειρήσεις: «Ο κατακερματισμός της παραγωγής σε ΜΜΕ και ΠΜΕ συνεπάγεται αυξημένες ανάγκες σε γραφειοκρατία. Επίσης, η σοβαρή έκταση της ατιμωρησίας από τη μη εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων των πολιτών έχει οδηγήσει στη συσσώρευση άνω των 800.000 υποθέσεων επιχειρήσεων και επαγγελματιών, που έχουν εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις με το δημόσιο, πράγμα που αυξάνει τις απαιτήσεις σε γραφειοκρατία για τον χειρισμό αυτών των υποθέσεων και τη φορολογική επιβάρυνση για τους συνεπείς φορολογούμενους». Κι αυτά λέγονται όταν η φορολόγηση των μεγάλων επιχειρήσεων μειώνεται διαρκώς!!!

Στις προτάσεις της έκθεσης ο «μη ανταγωνιστικός» (!) δημόσιος τομέας και τα όρια των κρατικών παρεμβάσεων μπαίνουν στο στόχαστρο: «Βεβαίως θα πρέπει να εντείνονται συνεχώς οι προσπάθειες για την αντιμετώπιση των πραγματικών αιτιών της κακοδαιμονίας της δημόσιας διοίκησης, με μέτρα πολιτικής όπως: (α) Σταθερή πορεία μείωσης του μεγέθους του μη ανταγωνιστικού δημόσιου τομέα και άνοιγμα των αγορών, ώστε με την είσοδο του ιδιωτικού τομέα να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός ακόμη και στις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας και να αυξηθεί το γενικό επίπεδο παραγωγικότητας και αποτελεσματικότητας της οικονομίας, με περιορισμό της γραφειοκρατίας και της διαφθοράς. (β) Προσανατολισμός του δημόσιου τομέα προς την πραγματική εξυπηρέτηση του πολίτη, στους τομείς που έχει πράγματι αρμοδιότητα και δυνατότητες αποτελεσματικής παρέμβασης. (γ) Απλοποίηση των διοικητικών ρυθμίσεων που επιβάλλονται από το κράτος σε συνδυασμό με τον σταδιακό περιορισμό των παρεμβάσεών του, έτσι ώστε να μειώνεται σταδιακά και η αναγκαία γραφειοκρατία για την παρακολούθησή τους».


Κείμενα:
Γιώργος ΦΛΩΡΑΤΟΣ

Μισθοί, ωράριο, δικαιώματα, στο «απόσπασμα»

Ο,τι έχουν καταφέρει να διατηρήσουν οι εργαζόμενοι στις εργασιακές σχέσεις και τις αποδοχές ...βλάπτουν την «ανταγωνιστικότητα»

Η «αγορά εργασίας» γενικά, οι εργασιακές σχέσεις στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, η αναγκαιότητα μεγαλύτερης ακόμη «ευελιξίας», οι «μεγάλοι μισθοί» των Ελλήνων εργαζομένων, έχουν την τιμητική τους στην Εκθεση και σε ειδικότερα κεφάλαια, πέρα από τις προηγούμενες αναφορές που είναι απόλυτα κατατοπιστικές και από μόνες τους. Παρ' όλα αυτά στην Εκθεση επισημαίνεται ότι:

  • «Η ενίσχυση των προγραμμάτων μερικής απασχόλησης στον ιδιωτικό και το δημόσιο τομέα αποτελούν αναγκαίες πολιτικές».
  • «Υπάρχουν περιθώρια για σημαντική βελτίωση της ευελιξίας της αγοράς εργασίας στην Ελλάδα, ιδιαίτερα στο δημόσιο τομέα, στη θέσπιση λειτουργικών κανόνων για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας».
  • «Η βελτίωση της ευελιξίας στην αγορά εργασίας, ιδιαίτερα στο δημόσιο τομέα, μπορεί να βοηθήσει αποφασιστικά στην καλύτερη διασύνδεση των αμοιβών με την παραγωγικότητα».

Αναφέρεται επίσης: «Η τόνωση της απασχόλησης και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων μπορεί να προέλθει από πολιτικές πραγματικής ενίσχυσης της ευελιξίας της αγοράς εργασίας στην Ελλάδα, όπως αυτό επιδιώκεται να γίνει σε ολόκληρη την ΕΕ-25 στα πλαίσια της Στρατηγικής της Λισαβόνας». Στο «σφυροκόπημα» των εργασιακών κατακτήσεων και δικαιωμάτων, προστίθεται επίσης η παρατήρηση ότι «οι συνεχόμενες αυξήσεις του εγχώριου κόστους εργασίας ανά μονάδα προϊόντος με υψηλότερους ρυθμούς από αυτούς των ανταγωνιστριών χωρών συνεπάγονται συσσωρευμένη απώλεια ανταγωνιστικότητας για τη χώρα με δυσμενείς επιπτώσεις στους κλάδους της οικονομίας που είναι εκτεθειμένοι στο διεθνή ανταγωνισμό». Απαραίτητη εδώ είναι η διευκρίνιση ότι σε άλλο σημείο της Εκθεσης διαπιστώνεται στην Ελλάδα αυτή ακριβώς η αύξηση του κόστους εργασίας. Η κυβέρνηση από την πλευρά της επαναλαμβάνει ότι στοχεύει στην «εξωστρέφεια» της ελληνικής οικονομίας και στη μεγέθυνση των επιχειρήσεων, προκειμένου, με καινοτόμα προϊόντα, να δραστηριοποιηθούν στις παγκοσμιοποιημένες αγορές. Είναι προφανές ότι μια τέτοια επιδίωξη συνδέεται αυθαίρετα με περιορισμό των αποδοχών των εργαζομένων ακριβώς στους πλέον ελπιδοφόρους κλάδους της οικονομίας.

Επιπρόσθετα, οι αυξήσεις των μισθών των εργαζομένων εμφανίζονται ως εμπόδιο στη ...σύγκλιση των μισθών με της ΕΕ και όχι μόνο: «Ενδεχόμενες αυξήσεις των μισθών πέραν των διαφορικών κερδών παραγωγικότητας συνεπάγονται υψηλούς ρυθμούς αύξησης του κόστους εργασίας ανά μονάδα προϊόντος, υποσκάπτουν την ανταγωνιστικότητα και τις επενδύσεις και οδηγούν σε καθυστέρηση ή/και σε συρρίκνωση της εγχώριας παραγωγής και σε αύξηση της ανεργίας και συνεπώς αντιστρατεύονται και υπονομεύουν, αντί να υπηρετούν το στόχο της σύγκλισης των μισθών».

Στην Εκθεση δεν παραλείπεται να δηλωθεί, επίσημα και «επιστημονικά», η ταξική υποταγή που συντελέστηκε τα τελευταία χρόνια στη χώρα με ευθύνη των συμβιβασμένων ηγεσιών στο εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα: «Τα τελευταία δέκα χρόνια παρατηρείται στην Ελλάδα μια αξιοσημείωτη προσέγγιση των εργοδοτικών οργανώσεων με τα εργατικά συνδικάτα στον ιδιωτικό τομέα, η οποία έχει καταλήξει σε ικανοποιητικά αποτελέσματα. (...) Ακόμα και στις μετοχοποιημένες επιχειρήσεις, που βρίσκονται ακόμα υπό κρατικό έλεγχο και απασχολούν πολλές χιλιάδες εργαζόμενους, οι κινητοποιήσεις που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια είναι ελάχιστες».

ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ
Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

(Παλλαϊκός Συναγερμός)

Αντρες γιάντα με διώχνετε γιάντα μ' απολαλείτε,

όξω κι αν είμαι μοναχός κι είμαι ξαρματωμένος.

Αφήστε με ν' αρματωθώ να βάλω τ' άρματά μου

Τότε θα δείτε πόλεμο τον κάνουν οι γι αντριωμένοι.

Τον κάνουν οι γι άντρες οι καλοί οι καστροπολεμάρχοι

Από τα Κάστρα πολεμούν...

(Ριζίτικο)

ΤΑ ΕΞΗΝΤΑΧΡΟΝΑ της Αντιφασιστικής Νίκης που γιορτάζουμε τούτο τον καιρό ανταμώνουν με τη Μάχη της Κρήτης, τη 10ήμερη τιτανομαχία «κατάμεσα του μελανού πελάγου». Πάνω στα χώματα της Ρήγισσας της Λευτεριάς στην ώρια και τριγυρολουσμένη Κρήτη.

Η ΜΑΧΗ της Κρήτης. Είναι η κορυφαία ώρα που ανάδειχνε πρωτομάχο το λαό της. Απ' άκρη σ' άκρη ολόκληρο το νησί. Στην Αθήνα όλα προμηνούσαν την αναμενόμενη επίθεση. Είναι κοντά μήνας που η πρωτεύουσα ζει τη χιτλεροφασιστική κατοχή. Τα χαράματα 20 Μάη 1941 αρχίζει η επίθεση με εκατοντάδες αεροπλάνα να απογειώνονται από το Χασάνι.

ΖΟΥΣΑΜΕ ένα συγκλονιστικό δεκαήμερο καθώς, στις 20 του Μάη 1941, πριν καλά καλά φέξει, τα αεροπλάνα σηκώνονταν και τραβούσαν κατά το νοτιά. Γύρω στις 6 το πρωί, οι σταθμοί επιτήρησης ανάφεραν πως τα γερμανικά αεροπλάνα πλησίαζαν. Η λέξη «έρχονται» την ίδια στιγμή πέταξε από το Μάλεμε στα Χανιά κι από το λιμάνι της Σούδας ως πάνω στα Σφακιά. Γύρω στις οχτώμισι τα πρώτα αλεξίπτωτα άνοιγαν πάνω από την Κρήτη.

ΟΠΟΙΟΣ στα κατοπινά χρόνια περπάτησε το νησί και κουβέντιασε για κείνες τις μέρες, θα θυμάται τους ξωμάχους της κρητικής γης να του λένε πως εκείνο το πρωί «γέμισε ο ουρανός ομπρελάδες»... Οι περισσότεροι αλεξιπτωτιστές, στα πρώτα κύματα, έπεφταν σκοτωμένοι, αλλά τα γερμανικά αεροπλάνα εξακολουθούσαν ασταμάτητα να μεταφέρουν νέες δυνάμεις και πολεμικό υλικό.

Η ΠΕΡΗΦΑΝΗ Κρήτη για άλλη μια φορά στην ιστορία της σήκωσε το ανάστημά της και κάλεσε τα παιδιά της σε συναγερμό. «Απούχει άρματα ας βαστά - κι απού δεν έχει ας βρίσκει...».

ΑΡΜΑΤΑ δεν είχε τότε ο λαός στην Κρήτη. Τα είχε μαζέψει με απάτη ο Μεταξάς, για να σταλούν δήθεν στο μέτωπο της Αλβανίας. Κι ο λαός άοπλος οπλίστηκε με τα όπλα των εχθρών του με τσιφτέδες και κατσούνες.

ΟΣΟΙ έγραψαν για τη Μάχη της Κρήτης μίλησαν ιδιαίτερα και υπογράμμισαν το ρόλο του λαού που γίνεται πρωταγωνιστής στη μάχη. Θα το συνοψίσει, αλλά και θα το αναγνωρίσει ο Γερμανός διοικητής της επιχείρησης Στούντετ, που πολύ αργότερα θα γράψει: «Στο θερμό έδαφος της Κρήτης αρχίζει ο σκληρότερος αγώνας στον οποίο έχει περιπλεχτεί ποτέ γερμανικό σώμα στρατού».

ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ξεπρόβαλε κι έβαλε τη σφραγίδα της η λαϊκή αντίσταση ενάντια στους χιτλερικούς εισβολείς. Κι εκεί από τις πρώτες κι όλας ώρες βρέθηκαν οι κομμουνιστές, όσοι ήσαν στο νησί μαζί μ' εκείνους τους εξορίστους που έφτασαν από τα νησιά, δραπετεύοντας από τα κολαστήρια της εξορίας. Και στάθηκαν κι εκεί μπροστάρηδες στη Μάχη της Κρήτης. Δεν πρέπει να ξεχνούμε πως η Μάχη της Κρήτης καθυστέρησε την επίθεση και τα σχέδια του Χίτλερ ενάντια στη Σοβιετική Ενωση.

Ο ΛΑΟΣ της Κρήτης βρίσκεται ξανά στις επάλξεις όπως στα χρόνια της Κατοχής, το 1941. Να προστατεύσουμε το νησί από νέες ορδές. Λέμε «όχι» στις βάσεις. Την περασμένη Παρασκευή έγινε μια μεγάλη εκδήλωση για να φύγουν οι βάσεις αλλά να φύγουν και οι δολοφόνοι ΝΑΤΟικοί Γιάνκηδες.

Η ΤΕΡΑΣΤΙΑ αυτή αγωνιστική προσφορά, μεγάλο κεφάλαιο στην πρόσφατη ιστορία, θα βρει με την πάλη του λαού με τον αγώνα της νέας γενιάς, τη δικαίωσή της.

- Πώς σου φαίνεται, παππού, η ζωή αυτή στα εκατό χρόνια που την έζησες;

ΑΥΤΗ ήταν μια ερώτηση του Καζαντζάκη, ύστερα από τη Μάχη της Κρήτης σ' έναν Κρητικό εκατοχρονίτη που έλαχε να τον απαντήσει στον κάμπο της Μεσσαράς.

- Σαν ένα ποτήρι κρυγιό νερό. Ηταν η απάντηση του γερο - Κρητικού.

- Και διψάς ακόμα παππού, τον ρώτησε ο Καζαντζάκης.

Ο γερο - Κρητικός στράφηκε και τον κοίταξε με τα θολά και μικρά από τα γερατειά μάτια του. Σήκωσε τη χερούκλα του, σαν να καταριότανε κι είπε:

- Ανάθεμά τονε, απού ξεδίψασε...


Του
Νίκου ΚΑΡΑΝΤΗΝΟΥ

Προαναγγελίες κυβερνητικών αποφάσεων

Η Εκθεση για την Ανταγωνιστικότητα του 2004, ιδιαίτερα χρήσιμη στην κυβέρνηση για την περίοδο από το ...2005 και μετά, δεν περιορίζεται σε αντεργατικές, εξοργιστικές και αυθαίρετες διαπιστώσεις, που δικαιώνουν τον ΣΕΒ και την ΕΕ. Περιέχει και προτάσεις, ανάλογου ύφους και κατεύθυνσης. Στο πρώτο μέρος της έκθεσης, η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων τονίζει - και ξεκαθαρίζει τον επιστημονικό προσανατολισμό της, το έργο που της έχει ανατεθεί - ότι πρέπει «να αρθούν με σταθερό βηματισμό όλα τα αντιπαραγωγικά εμπόδια στην επιχειρηματική ανάπτυξη σε όλους τους τομείς δραστηριότητας». Διαπιστώνει, στη συνέχεια, ότι οι νόμοι που ψήφισε η κυβέρνηση της ΝΔ μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας, όπως και αυτοί που ετοιμάζονται, δίνοντας έτσι χαρακτήρα «επιστημονικής»... υφής στην κυβερνητική πολιτική! Τμήματά της είναι η διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων, όπως και η απελευθέρωση των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας και τηλεπικοινωνιών.

Στις ειδικότερες προτάσεις της ξεχωρίζουν:

  • Σημαντική βελτίωση της ευελιξίας και της ποιότητας της αγοράς εργασίας, με τη θέσπιση πρόσφορων κανόνων για τη διευθέτηση του χρόνου εργασίας και του κόστους των υπερωριών, τη μείωση του κόστους κινητικότητας των εργαζομένων κ.ά., ώστε να αρθούν τα εμπόδια που υπάρχουν στις προσλήψεις για την αύξηση της απασχόλησης.
  • Συστηματική προσπάθεια για τη διασύνδεση των αμοιβών στο δημόσιο τομέα με την παραγωγικότητα και τις αρμοδιότητες των στελεχών του.
  • Απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων.
  • Διασύνδεση των αμοιβών με την παραγωγικότητα.
  • Συνεργασία των κοινωνικών εταίρων για να επιτευχθούν βιώσιμες ρυθμίσεις στα Συστήματα Κοινωνικής Ασφάλισης, προς όφελος των εργαζομένων και της ανάπτυξης της χώρας.
  • Ουσιαστική απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας.
  • Επιτάχυνση της διαδικασίας εξυγίανσης και ιδιωτικοποίησης βασικών φορέων παροχής μεταφορικών υπηρεσιών.
  • Προώθηση της πλήρους ιδιωτικοποίησης των υπό κρατικό έλεγχο τραπεζών.
  • Περαιτέρω εκσυγχρονισμός και ανταγωνιστική λειτουργία των Δημόσιων Επιχειρήσεων.
  • Μεγαλύτερη συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών σε μεγάλα δημόσια έργα, με συμβάσεις αυτοχρηματοδότησης ή συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
  • Συγκράτηση των δημόσιων δαπανών.
  • Ανοιγμα στη δημιουργία ανταγωνιστικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ