ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 18 Αυγούστου 2005
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Επιχείρηση αποπροσανατολισμού για τα καύσιμα

Η κυβέρνηση προσπαθεί να διασκεδάσει τις εντυπώσεις για την ακρίβεια και προτείνει μέτρα... παραπέρα ενίσχυσης του κεφαλαίου

Την ώρα που οι εργαζόμενοι βρίσκονται μπροστά στις αλλεπάλληλες ανατιμήσεις στις τιμές των καυσίμων και άλλων ειδών στην αγορά, η κυβέρνηση όχι μόνο επιχειρεί να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, αλλά αντί να πάρει το οποιοδήποτε μέτρο παρέμβασης για την προστασία των λαϊκών εισοδημάτων, επαναφέρει στο προσκήνιο μέτρα και πολιτικές που αποβλέπουν στην παραπέρα ενίσχυση του μεγάλου κεφαλαίου. Σ' αυτά τα πλαίσια προβάλλει και πάλι την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων και της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, μαζί με τις προβαλλόμενες εναλλακτικές μορφές ενέργειας, ως πανάκεια για την αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων. Τα παραπάνω προκύπτουν από τα όσα ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης μετά την Κυβερνητική Επιτροπή, στην οποία εγκρίθηκαν μια σειρά κυβερνητικές αποφάσεις, που στην πραγματικότητα δεν αντιμετωπίζουν στο παραμικρό τα αλυσιδωτά προβλήματα που προκαλούν οι τιμές του πετρελαίου.

Ιδιαίτερη έμφαση φαίνεται πως οι κυβερνώντες δίνουν τώρα για την ενίσχυση των επιχειρηματικών ομίλων που λειτουργούν στο χώρο του φυσικού αερίου. Οπως είπε ο Δ. Σιούφας, μέχρι τον Απρίλη του 2006 θα συνδεθούν όλα τα κρατικά κτίρια με το δίκτυο φυσικού αερίου όπου υπάρχει (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Θεσσαλία), αφού προφανώς αντικαταστήσουν τους καυστήρες τους. Επίσης, επεκτείνεται σε όλη τη χώρα η εγκατάσταση πυκνωτών αντιστάθμισης στα δημόσια κτίρια εκτός από τη Φθιώτιδα, τη Στερεά Ελλάδα και την Πελοπόννησο που έγινε φέτος. Ακόμα, ο υπουργός Ανάπτυξης ανακοίνωσε ότι ολοκληρώνονται οι διαδικασίες των νέων διαγωνισμών για την εισαγωγή φυσικού αερίου σε έντεκα νομούς και οι σχετικές προκηρύξεις για τη δημιουργία τριών νέων εταιριών παροχής αερίου θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου. Το... κερασάκι πάντως είναι ότι, όπως είπε, μέσα στο Σεπτέμβρη θα κατατεθούν στη Βουλή τα νομοσχέδια για την απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και για την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου. Επίσης, μέσα στο Σεπτέμβρη θα έχουν ολοκληρωθεί τα νομοσχέδια για την εισαγωγή των βιοκαυσίμων - των καυσίμων δηλαδή που παράγονται από συγκεκριμένες καλλιέργειες - και για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Μεταξύ των άλλων ανακοίνωσε ότι η Κυβερνητική Επιτροπή ενέκρινε τη δημιουργία Συμβουλίου Ενεργειακής Στρατηγικής που θα αναλάβει το σχεδιασμό σε μακροπρόθεσμη βάση των ενεργειακών ζητημάτων, καθώς και τη δημιουργία Ινστιτούτου στη Γενική Γραμματεία Ερευνας και Τεχνολογίας που θα έχει την ευθύνη παρακολούθησης και αδειοδότησης για έρευνες εξεύρεσης υδρογονανθράκων.

Επί της ουσίας ερωτηθείς σχετικά με τις ανατιμήσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες που προκαλούν οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων, ο Δ. Σιούφας παρέπεμψε με γενικολογίες στην ...«επιδίωξη» της κυβέρνησης «να υπάρξουν οι λιγότερες δυνατές επιπτώσεις στον πληθωρισμό και συνεπώς οι λιγότερες δυνατές επιπτώσεις στα εισοδήματα των καταναλωτών». Με δεδομένο ότι στην πράξη η κυβέρνηση παρακολουθεί από απόσταση τις ανατιμήσεις από τα καύσιμα μέχρι τα ράφια των σούπερ μάρκετ, με πρόσχημα άλλοτε τις διεθνείς τιμές των καυσίμων και άλλοτε την «ελεύθερη αγορά» και τον «ανταγωνισμό», ο καθένας καταλαβαίνει ότι τίποτα δεν έχουν να περιμένουν οι καταναλωτές από την κυβέρνηση για τον περιορισμό των επιπτώσεων στα εισοδήματά τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι προφανώς καθόλου τυχαία χτες, που συνήλθε η Κυβερνητική Επιτροπή με συγκεκριμένους στόχους, η Επιτροπή Ανταγωνισμού εξέδωσε μια λακωνική ανακοίνωση με την οποία ενημερώνει ότι «έχουν συλλεγεί τα αναγκαία στοιχεία προκειμένου οι υπηρεσίες της να προχωρήσουν στην επεξεργασία τους και στη σύνταξη σχετικής εισήγησης» αναφορικά με το αίτημα του υπουργού Ανάπτυξης για διενέργεια ελέγχου σε όλα τα στάδια παραγωγής, διακίνησης και εμπορίας πετρελαιοειδών.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ 2005
Φοροεπιδρομή και ιδιωτικοποιήσεις

Φορολογική επιδρομή διαρκείας κατά των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ξεκινά το υπουργείο Οικονομικών στα πλαίσια της πολιτικής ...ανόρθωσης των δημόσιων οικονομικών. Ανατροπή των εργασιακών σχέσεων στις ΔΕΚΟ με πυξίδα τις αντιδραστικές ρυθμίσεις που έγιναν στον ΟΤΕ. Ιδιωτικοποιήσεις με μεγάλες ταχύτητες που αφορούν στον ΟΣΕ και στις αστικές συγκοινωνίες, ενώ δεν αποκλείεται νέα πώληση πακέτου 10% των μετοχών του ΟΤΕ, κάτι που μπορεί να γίνει ακόμα και πριν από τη ΔΕΘ, καθώς το μετατρέψιμο ομολογιακό δάνειο που είχε συνάψει ο Οργανισμός έληξε. Ολα αυτά, μαζί με την πολιτική λιτότητας σε μισθούς και συντάξεις και το 2006, συνθέτουν τις κυβερνητικές επιλογές για την επόμενη χρονιά, ενώ το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει αρχίσει την επεξεργασία του Κρατικού Προϋπολογισμού του επόμενου έτους. Τα παραπάνω αποτέλεσαν και το κύριο αντικείμενο της συνεργασίας που είχε χτες ο πρωθυπουργός με τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, Γ. Αλογοσκούφη.

Η περίοδος της φορολογικής αμνηστίας φαίνεται ότι έληξε για τα μικρομεσαία στρώματα, καθώς στο υπουργείο Οικονομικών λαδώνουν τους μηχανισμούς φορολογικής αφαίμαξης. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι προεκλογικά, στην προσπάθειά του το κυβερνών σήμερα κόμμα να προσεταιριστεί τα μικρομεσαία στρώματα - τα οποία υπέφεραν από τη φορολογική πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ - είχε υποσχεθεί να εφαρμόσει δικαιότερη φορολογική πολιτική απέναντί τους. Υπό το άγχος όμως της κατάρρευσης και των φορολογικών εσόδων του τρέχοντος προϋπολογισμού, στο υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζουν τώρα νέες φοροεπιδρομές, με πρόσχημα, ως συνήθως, την πάταξη της φοροδιαφυγής. Στα πλαίσια αυτά, έχουν αποφασίσει να κάνουν υποχρεωτική την υποβολή των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ, ανεξάρτητα αν το προκύπτον αποτέλεσμα είναι πιστωτικό ή μηδενικό, ενώ θα ενεργοποιηθούν και πάλι οι διατάξεις που προβλέπουν το κλείσιμο των καταστημάτων για κάποιο χρονικό διάστημα, αν μετά από έλεγχο διαπιστωθεί φοροδιαφυγή. Υπό σκέψη είναι και νέα αύξηση του ΦΠΑ κατά 1 ή και 2 μονάδες, η αύξηση της φορολογίας των πετρελαιοειδών κατά 25% έως το 2010 - στα πλαίσια σχετικής κοινοτικής οδηγίας - και οι μεγάλες αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων. Το πρόβλημα της υστέρησης των εσόδων σχεδιάζουν να το αντιμετωπίσουν με την τιτλοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών ιδιωτών προς το δημόσιο, ύψους 1,6 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο θα επιμεριστεί μεταξύ του 2005 και του 2006. Επί της ουσίας, βέβαια, η τιτλοποίηση δεν είναι παρά δάνειο, και η ΝΔ ως αντιπολίτευση έχει κατηγορήσει το ΠΑΣΟΚ για προσφυγή στη δημιουργική λογιστική. Στην ίδια κατεύθυνση, αυτή της ενίσχυσης των κρατικών εσόδων, κινείται και η επίσπευση της πώλησης σε ιδιώτες του 10% των μετοχών του ΟΤΕ, έως τις αρχές του Σεπτέμβρη, που ήρθαν στα χέρια του δημοσίου μετά τη λήξη του μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου αντίστοιχου ύψους, που είχε εκδώσει ο τηλεπικοινωνιακός οργανισμός.

Στο χώρο των ΔΕΚΟ, για τις οποίες η κυβέρνηση επεξεργάζεται σχετικό νομοσχέδιο, η ανατροπή των εργασιακών σχέσεων θα επιχειρηθεί με βάση τις ρυθμίσεις για την επιβολή ελαστικών εργασιακών σχέσεων που έγιναν για τον ΟΤΕ. Για να πιέσει μάλιστα η κυβέρνηση τα πράγματα προς αυτή την κατεύθυνση, σύμφωνα με πληροφορίες, στο νομοσχέδιο θα προβλέπεται και η εφαρμογή των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων και για τις εκτός Χρηματιστηρίου εταιρίες. Ετσι, όλες οι ΔΕΚΟ θα είναι υποχρεωμένες να εγγράψουν στους ισολογισμούς τους τα αναλογιστικά ελλείμματα των ασφαλιστικών τους ταμείων για τα επόμενα 20 χρόνια, όπως έγινε και με την περίπτωση της Εμπορικής. Στη συνέχεια βέβαια θα θέσουν το δίλημμα στους εργαζόμενους: `Η δέχεστε τις αλλαγές, ή χρεοκοπία της επιχείρησης.

Ειδική αναφορά υπάρχει στο νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ, ο οποίος τίθεται στις ράγες της ιδιωτικοποίησης. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ρ», τα κυβερνητικά σχέδια προβλέπουν να σπάσει ο ΟΣΕ σε 5 νέες εταιρίες. Μια εξ αυτών θα αναλάβει τα χρέη της σημερινής εταιρίας, μαζί με ένα μέρος της ακίνητης περιουσίας. Σε μια δεύτερη εταιρία θα μεταβιβαστεί το σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο θα μπορεί, έναντι ενοικίου, να χρησιμοποιηθεί, είτε από τον ΟΣΕ, είτε από άλλες ιδιωτικές εταιρίες, που θα δημιουργηθούν στο μέλλον και θα θελήσουν να εκμεταλλευτούν τις κερδοφόρες γραμμές (π.χ., Αθήνα - Θεσσαλονίκη). Ειλημμένη, τέλος, θα πρέπει να θεωρείται και η απόφαση για αύξηση των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών, όπου ως πρόσχημα θα χρησιμοποιηθεί η μεγάλη αύξηση των τιμών των καυσίμων...

ΚΚΕ
Να καταργηθεί η φορολογία

Σχολιάζοντας τις δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης Δ. Σιούφα, με ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ επισημαίνει:

«Οσο αυξάνουν οι τιμές των καυσίμων αυξάνει και η κοροϊδία! Ενώ για τις απαράδεκτα υψηλές τιμές στα καύσιμα ευθύνονται τα μονοπωλιακά υπερκέρδη και η βαριά φορολογία, η κυβέρνηση εξαγγέλλει μέτρα που έχουν στόχο να ευνοήσουν την υψηλή κερδοφορία και των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στο φυσικό αέριο. Συνεχίζει την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων και της απελευθέρωσης στον τομέα της ενέργειας, από εκεί που σταμάτησε το ΠΑΣΟΚ.

Η πολιτική απελευθέρωσης των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου είναι συμβατή με την ενίσχυση της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, αλλά ασύμβατη με τον ενεργειακό σχεδιασμό για την κάλυψη των λαϊκών και παραγωγικών αναγκών με φτηνή, επαρκή και ασφαλή παροχή ενέργειας.

Κατάργηση της έμμεσης φορολογίας στα καύσιμα τώρα. Λαϊκή αντεπίθεση και συμμαχία για ενιαίο και αποκλειστικά κρατικό φορέα ενέργειας, που θα αποτελεί λαϊκή περιουσία».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ