ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 25 Σεπτέμβρη 2005
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο ΑΛΗΘΙΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ - «ΟΔΗΓΗΤΗ»
«Βήμα» πολυφωνικού ερασιτεχνικού θεάτρου

Σκηνή από την παράσταση θεατρικής ομάδας της ΚΝΕ με «Τα όπλα της κυρά-Καρράρ»
Σκηνή από την παράσταση θεατρικής ομάδας της ΚΝΕ με «Τα όπλα της κυρά-Καρράρ»
Μας «αιφνιδίασε» πολύ ευχάριστα η επιλογή της ΚΝΕ να γίνει το 31ο Φεστιβάλ της «βήμα» της νεολαιίστικης ερασιτεχνικής θεατρικής δημιουργίας και μάλιστα πολυφωνικό, πολυθεματικό και πολυμορφικό. Η αξιέπαινη αυτή επιλογή της ΚΝΕ αποδείχτηκε μακροπρόθεσμα επωφελής για την ερασιτεχνική δημιουργία με την εμπειρία που πρόσφερε στις συμμετέχουσες στο Φεστιβάλ ερασιτεχνικές ομάδες, αλλά και ελκυστική. Αληθινά ευφρόσυνη για τους αμέτρητους, κάθε ηλικίας θεατές, που παρακολούθησαν τις καθαρά θεατρικές αλλά και τις θεατρόμορφες εκδηλώσεις που παρουσίασαν ερασιτεχνικές θεατρικές ομάδες της ίδιας της ΚΝΕ και άλλες ομάδες. Ομάδες, που όλες αξίζουν αναφοράς για τη νεανικής «δροσιάς» δημιουργία τους.

Την πρώτη μέρα (15/9) του Φεστιβάλ, η θεατρική ομάδα ΤΕΙ παρουσίασε το αντλημένο από τον Μπρεχτ, πολύ επίκαιρο λόγω των πολιτικών μεταναστών και στον τόπο μας, θεατρόμορφο σκετς «Συνομιλίες φυγάδων». Το πεντάχρονης δράσης 17μελές Θεατρικό Εργαστήρι του Δήμου Πετρούπολης «Εμμετρον» χάρισε το γέλιο με την παράσταση της θεότρελα αλληγορικής κωμωδίας του Γούντι Αλεν «Ο θεός έπεσε σε κώμα» (σκηνοθεσία Γιώργου Μαρδά). Τη θεατρική «σκυτάλη» στις 16/9 πήραν μια ομάδα στρατευμένων νέων, με ένα σατιρικό σκετς περί της δικομματικής πολιτικής σε βάρος των στρατευμένων παιδιών του λαού, και η νεανικά αισθαντική παράσταση της θεατρικής ομάδας της ΠΚΣ του ΤΕΙ Αθήνας, με το δεύτερο μέρος του κοινωνικού δράματος του Γ. Σεβαστίκογλου «Αγγέλα». Και δεν ξεχνάμε την κουκλοθέατρο-μουσική παράσταση για τα μικρά παιδιά «Φεγγάρια, πειρατές, φλόγες και όνειρα» (Αυτσίδης). Την τρίτη μέρα (17/9) θεατρική ομάδα της ΚΝΕ παρουσίασε την καλοδουλεμένη - σκηνοθετικά, σκηνογραφικά, ενδυματολογικά, μουσικά, χορογραφικά - ευφρόσυνα γελαστική παράσταση του αλληγορικού θεατρικού παραμυθιού του Δημήτρη Ραβάνη - Ρεντή «Ανταρσία στον Ολυμπο» (σκηνοθεσία Γεράσιμου Βάκρου). Η ομάδα «Εκτός Σχεδίου» τρία αριστουργηματικά κωμικά μονόπρακτα του Τσέχωφ, με ενιαίο τίτλο «Εχω μια φούρκα σήμερα...» και ο καραγκιοζοπαίχτης Νταγιάκος τον «Καραγκιόζη στο πανηγύρι». Την τελευταία μέρα (18/9) ομάδα της Σπουδάζουσας της ΚΝΕ παρουσίασε σε θεατρικό αναλόγιο τη θυσία της ΚΝίτισας Σωτηρίας Βασιλακοπούλου, μια ομάδα μαθητών το χαριτωμένο θεατρικό της «Πείραμα», ενώ άλλη ομάδα απέδωσε θεατρικά μερικές χαρακτηριστικές, λίαν επίκαιρες, πεζογραφικές «Ιστορίες του κ. Κόινερ», του Μπρεχτ (τις έγραψε στην πολιτική προσφυγιά, στα χρόνια του ναζισμού).

Υπόδειγμα ερασιτεχνικής θεατρικής ομάδας

Θεατρικό σκετς με θέμα το χώρο και χρόνο εργασίας και τις ανάγκες της νεολαίας
Θεατρικό σκετς με θέμα το χώρο και χρόνο εργασίας και τις ανάγκες της νεολαίας
Ιδιαίτερο έπαινο αξίζει η παραδειγματική - για κάθε ερασιτεχνική θεατρική ομάδα - καθ' όλα ποιοτική παράσταση μιας ακόμα θεατρικής ομάδας της ΚΝΕ. Παράσταση που «σηματοδότησε» την επιλογή - πρόταση της ΚΝΕ για συστηματική, ουσιώδη, ποιοτική ανάπτυξη της ερασιτεχνικής θεατρικής δημιουργίας. Αναφερόμαστε στην παράσταση του μονόπρακτου έργου του Μπέρτολντ Μπρεχτ «Τα όπλα της κυρα -Καρράρ» (σκηνοθεσία Αννα Συνταρίδου, μετάφραση Παναγιώτη Σκούφη). Εργο, που όχι μόνον ιστορικοποιεί την αντίσταση του ισπανικού λαού στον πεμπτοφαλαγγίτικο φασισμό του Φράνκο, αλλά και διαχρονοποιεί τα επίκαιρα και σήμερα μηνύματα του Μπρεχτ: Η παθητικότητα, η «ουδετερότητα», η «λογική» του φτωχού, καταπιεσμένου λαού ότι δεν μπορεί αυτός να πολεμήσει τους καταπιεστές του, μόνο στην ολοκληρωτική συντριβή του λαού οδηγεί. Οι καταπιεστές του λαού «δεν είναι άνθρωποι, είναι λέπρα και πρέπει να εξολοθρευτούν με τη φωτιά σαν τη λέπρα». Τον άνθρωπο τον αλλάζουν οι συνθήκες, όπως άλλαξε η «ουδέτερη», παθητική, φοβισμένη, φτωχή κυρα - Καρράρ παίρνοντας τα όπλα κατά του φρανκισμού.

Μια παράσταση που εφάρμοσε τον «κανόνα» που - αναφερόμενος στη Δανέζα, κομμουνίστρια ερασιτέχνη ηθοποιό Αντρέασεν, η οποία έπαιξε το ρόλο της Καρράρ (1937) - δίδασκε ο Μπρεχτ για κάθε κοινωνικά συνειδητοποιημένο ερασιτέχνη ηθοποιό (γυναίκα ή άνδρα) όταν παίζει κάποιο ρόλο ανάλογο της προλετάριας Καρράρ: «Πρέπει να ξέρει τι κάνει και να δείχνει ότι ξέρει. Οταν παίζει μια προλετάρια δεν πρέπει μόνον να είναι τέτοια, αλλά και να δείχνει ως προς τι ξεχωρίζει μια προλετάρια από μια αστή ή μικροαστή. Πρέπει να παρουσιάζει συνειδητά και ξεχωριστά τις ιδιοτυπίες της προλετάριας».


Κατάμεστη ήταν η Θεατρική Σκηνή 1 στην παράσταση «Ανταρσία στον Ολυμπο»
Κατάμεστη ήταν η Θεατρική Σκηνή 1 στην παράσταση «Ανταρσία στον Ολυμπο»

Θεατρικό σκετς στρατευμένων νέων
Θεατρικό σκετς στρατευμένων νέων

Αφίσα της θεατρικής ομάδας της ΠΚΣ του ΤΕΙ Αθήνας για την «Αγγέλα» του Γ. Σεβαστίκογλου
Αφίσα της θεατρικής ομάδας της ΠΚΣ του ΤΕΙ Αθήνας για την «Αγγέλα» του Γ. Σεβαστίκογλου

Αρ. ΕΛΛΗΝΟΥΔΗ


Πολύχρωμο, μουσικό «ψηφιδωτό»

Ορχήστρα Ν. Ιωνίας
Ορχήστρα Ν. Ιωνίας
Από τα τραγούδια της παγκόσμιας εργατιάς και της κοινωνικο-πολιτικής διεκδίκησης μέχρι τις μπαλάντες της αναζήτησης, της ελπίδας, του ονείρου. Από τα φλογισμένα ροκ κομμάτια στις «ανάσες» της παραδοσιακής μας μουσικής. Από τα ελπιδοφόρα φτερουγίσματα νέων, που επιχειρούν τα πρώτα τους μουσικά «ταξίδια» στις απέραντες αγκαλιές της γνήσιας ελληνικής και παγκόσμιας μουσικής δημιουργίας...

Τέσσερις μέρες παραδομένες στον αληθινό μουσικό Πολιτισμό. Σ' αυτόν, που, σε πείσμα των καιρών της πολιτιστικής ομογενοποίησης, της φτήνιας, της εμπορευματοποίησης, συνεχίζει να ανθίζει, να γεννά τους γλυκούς «καρπούς» του, να συγκινεί. Τέσσερις μέρες συντροφιά με καταξιωμένους δημιουργούς, ερμηνευτές, μουσικούς και με ταλαντούχους, ανήσυχους, ασυμβίβαστους νέους καλλιτέχνες.

Πλούσια σε μουσικές «συνομιλίες» και δυνατή σε συγκινήσεις, η φετινή μεγάλη Γιορτή των νέων κομμουνιστών απέδειξε ότι το Φεστιβάλ είναι ένας ζωντανός οργανισμός, που κάθε χρόνο γίνεται πιο όμορφος, φιλόξενος και δημιουργικός. Η Κεντρική Σκηνή, το Λαϊκό Στέκι, η Νεανική Σκηνή, αλλά και άλλοι χώροι του Φεστιβάλ πλημμύρισαν από ήχους, φωνές, μελωδίες. Από το αγέρωχο κλαρίνο του Πετρο-Λούκα Χαλκιά, στο επαναστατικό, φλεγόμενο ροκ τραγούδι του ιταλικού συγκροτήματος «Banda Bassoti» (στην πρώτη του εμφάνιση στη χώρα μας) και στο αφιέρωμα στο παγκόσμιο κοινωνικό τραγούδι (Στέφανος Ψαραδάκος - Ορχήστρα Ν. Ιωνίας). Από την τεράστια μελωδική σύναξη του Βασίλη Παπακωνσταντίνου στα ξεχωριστά αφιερώματα στους Στέλιο Καζαντζίδη (από τον Δημ. Κοντογιάννη), Σταύρο Κουγιουμτζή (από Μ. Κουγιουμτζή, Π. Θεοχαρίδη, Μ. Χατζημανώλη και Ορχήστρα «Σταύρος Κιουγιουμτζής»), Νίκο Ξυλούρη (από τον Γιάννη Χαρούλη), Μάρκο Βαμβακάρη (από τον Γιάννη Λεμπέση).

Πετρο-Λούκας Χαλκιάς
Πετρο-Λούκας Χαλκιάς
Οι Διονύσης Τσακνής, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Φίλιππος Πλιάτσικας, Λουκιανός Κηλαηδόνης, Γιώτα Βέη, Βασίλης Λέκκας, Μίλτος Πασχαλίδης, Μάνος Ξυδούς, Β. Χριστοδουλίδου, «Magic de Spell», «Φτηνό Ευέλικτο Μουσικό Δυναμικό», «Ρουά Ματ», Αγάθωνας, «Apurimac», Martha Moreleon, «Dominus Nobis», «Σταγόνες Βροχής», «Κάρμα», «Κοτζάμ», «Raining Pleasure», Τάκης Κωνσταντακόπουλος, Β. Κασούρας, Σωτ. Μπαλλάς, «Take the money and run», «Χαονία», Σούλα Βαζούρα, Βασίλης Βασιλάτος με «Ιστορίες κρουστών» και πόσοι άλλοι ...έδωσαν το «παρών» στη φετινή, μεγάλη, κόκκινη γιορτή. Από τις πιο συγκινητικές μουσικές στιγμές αυτή με τον Β. Παπακωνσταντίνου να ξεκινά τη συναυλία του με τον «Γ` Παγκόσμιο» του αξέχαστου Μάνου Λοΐζου και να θυμίζει ότι πρωτοτραγουδήθηκε το '74, στο 1ο Φεστιβάλ της ΚΝΕ... Οπως και αυτή της χαρμόσυνης αναγγελίας από σκηνής του Φεστιβάλ ότι δημιουργείται ορχήστρα «Μάνος Λοΐζος». Οπως και τα μαγικά φυσήματα του Πετρο-Λούκα Χαλκιά στο «Βροντάει στο Γοργοπόταμο τ' αντάρτικο ντουφέκι» και σε πολλά ακόμα δημοτικά τραγούδια. Και πόσες ακόμη... Αξέχαστη η δυναμική εμφάνιση της «Banda Bassoti». Το ιδιαίτερα δημοφιλές στη γειτονική χώρα συγκρότημα, στην πρώτη συναυλία του στη χώρα μας, έβαλε «φωτιά» με τα δυνατά τραγούδια του - κομμάτια καταδίκης του ιμπεριαλισμού, ξεσηκώνοντας τον κόσμο.


«Banda Bassoti»
«Banda Bassoti»

Ρ.Σ.


Η νεολαία

Ολοι, όσοι έχουν την ευκαιρία με τη μια ή την άλλη αφορμή, να μιλήσουν δημόσια για το ένα ή το άλλο θέμα, αναφέρονται στη νεολαία. Πραγματοποιούνται δημοσκοπήσεις με σχετικά ερωτήματα, οι σχετικές, βέβαια φλύαρες και εκτός θέματος συζητήσεις στην τηλεόραση, όπου ειδικοί, με απόψεις του 19ου αιώνα αναπτύσσουν τις απόψεις τους για τους νέους, χωρίς να έχουν καμιά σχέση μ' αυτούς. Χαρακτηρίζονται επίσης ειδικά προγράμματα και γενικώς όλοι συμφωνούν πως το μέλλον μιας χώρας είναι στα χέρια της νεολαίας, που από μόνη της δε φαίνεται, όπως δείχνουν τα πράγματα, δεν μπορεί να είναι σίγουρη για το δικό της το μέλλον, μια και κανείς δεν της το περιγράφει με σίγουρες και ειλικρινείς λέξεις. Κι όμως, καθημερινά μας δίνονται του κόσμου οι αφορμές να διαπιστώσουμε πως ένα από τα πιο ξεχασμένα στοιχεία του κοινωνικού μας συστήματος είναι η νεολαία και τη θυμούνται, όλοι οι ανωτέρω, μόνο για να σχολιάσουν ανησυχώντας για τους «θορύβους» της, τη «φτωχή» της γλώσσα, τα σκουλαρίκια των τρυφερών της αυτιών και τις «προκλητικές» της αμφιέσεις.

Φυσικά ούτε περιττό ούτε κακό είναι να συζητά κανείς και να ανησυχεί όταν περισσεύουν οι «θόρυβοι», όταν η γλώσσα παραφτωχαίνει, τα σκουλαρίκια αυξάνονται, φεύγουν από τα ...αυτιά και πάνε στη ...μύτη, κατά το πρότυπο των μάγων της κεντρικής Αφρικής. Με άλλα λόγια, ούτε περιττό είναι ούτε κακό να συζητά κανείς και να ανησυχεί για το μέλλον του τόπου και του κόσμου. Είναι περιττό όμως και πολύ κακό να μένουμε εκεί στη συζήτηση και στην ανησυχία, και στο τέλος, όταν σταματήσουν οι θόρυβοι και ξεχαστούν τα σκουλαρίκια, ούτε η πολιτεία να παίρνει αποφάσεις για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που είναι η αιτία για όλα όσα μας ανησυχούν, ούτε οι άλλοι που διαμορφώνουν στο κάτω κάτω αυτή την περίφημη πολιτεία να διεκδικούν τις αποφάσεις αυτές. Ετσι, η νεολαία αναγκάζεται να «θορυβεί» με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, αδιαφορώντας για την ηρεμία μιας κοινωνίας που την ξεχνάει. Αφήνει τη γλώσσα της να φτωχαίνει, μια και οι σκέψεις της, από όπου πρέπει να προκύπτει μια «πλούσια» γλώσσα, φτωχαίνουν κι αυτές, αντανακλώντας με τον τρόπο αυτό την άγρια φτώχεια μιας κοινωνίας, έρμαιο και τελικό θύμα της καπιταλιστικής βαρβαρότητας. Καταφεύγει, η νεολαία σε στολισμούς και σε φορεσιές, όπου κορυφώνεται, σημειολογικά, τουλάχιστον, η αντίρρησή της για τον τρόπο που η πολιτεία διαχειρίζεται την κρίση της, και που εμείς οι υπόλοιποι τη θυμούμαστε μόνο στους λόγους και στις βαρύγδουπες αναλύσεις μας...

Τι γίνεται λοιπόν; Μα δε θα ήτανε υπερβολή να πω πως η λύση είναι απλή. Ναι είναι απλή, μόνο, βέβαια, αν αποφασίσουμε να διεκδικήσουμε τις αλλαγές που τελικά θα επιτρέψουν την εκλογίκευση των «θορύβων», την απομάκρυνση της γλωσσικής φτώχειας, την πολιτικοποίηση των «σημειολογικών» αντιρρήσεων. Με άλλα λόγια να διεκδικήσουμε την αλλαγή αυτής της κοινωνίας, όπου οι συσχετισμοί των δυνάμεων είναι τέτοιοι, ώστε η φροντίδα για τη νεολαία να παγιδεύεται μέσα σε σχήματα λόγων που μπορεί να «λένε», αλλά δεν εννοούν. Απλώς να περιορίζονται σε περιγραφές, στις οποίες η νεολαία δεν περιγράφεται ως το «μέλλον» το κόσμου, αλλά ως το προβληματικό παρόν ενός τόπου, όπου η Παιδεία, το «Ψωμί» και η Ελευθερία παραμένουν συνθήματα που υπόκεινται στην περιπέτεια της ερμηνείας σκόπιμα αντιδραστικής και αποπροσανατολισμένης, έρμαιο των ιδεών ενός νεοφιλελεύθερου κόσμου που τη νεολαία την αντιλαμβάνεται ως ένα ελκυστικό εμπόρευμα, που στα χέρια της δεν κρατάει το μέλλον ενός τόπου, αλλά τα ενδεχόμενα ενός καπιταλιστικού Ανταγωνισμού!


Του
Γιώργου ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ