ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 13 Δεκέμβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Ο «νόμος» της ζούγκλας...

Την πλήρη παράδοση της ελληνικής κινηματογραφίας στο κεφάλαιο «υποσχέθηκε» ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, κατά την προχτεσινή έναρξη του «διαλόγου» με τους φορείς του οπτικοακουστικού χώρου, πάνω στο αντιδραστικό και επικίνδυνο νομοσχέδιο περί κινηματογράφου.

Ο υφυπουργός ξεκαθάρισε με τρόπο που δε χωρά παρερμηνείες ότι το νομοσχέδιο «αποκρατικοποιεί» τη διαδικασία της κινηματογραφικής παραγωγής και «κινεί τον κινηματογράφο με τους νόμους της αγοράς». Προειδοποίησε, μάλιστα, ότι στο μέλλον θα υπάρξει πρόβλημα με τις επιχορηγήσεις, γι' αυτό και με το νομοσχέδιο «επιλέγεται το σχήμα» των ανωνύμων εταιριών, γεγονός που συνέδεσε τόσο με τις αντιδραστικές αλλαγές στις ΔΕΚΟ, όσο και με το έτερο νομοθετικό τερατούργημα περί «σύμπραξης» δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.

Πρόκειται για οφθαλμοφανή υπαγωγή του κινηματογράφου στον στρατηγικό στόχο του ευρω-ενωσιακού κεφαλαίου για αύξηση της ανταγωνιστικότητάς του, με όλα τα επικίνδυνα παρελκόμενα και πρώτα απ' όλα την πλήρη αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων προς το αντιδραστικότερο. Στην προκειμένη περίπτωση, για τους δημιουργούς, υπάρχει ακόμη ένα «παρελκόμενο»: Η υποταγή της κινηματογραφικής τέχνης στις ορέξεις των εταιριών και η μετατροπή της καλλιτεχνικής έκφρασης σε προϊόν με σκοπό το κέρδος. Αυτή η διαπίστωση προκύπτει όχι μόνο από τις προχτεσινές δηλώσεις του υφυπουργού, αλλά και μέσα από το ίδιο το σ/ν, με το οποίο συστήνονται ΑΕ για να διαχειριστούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, τόσο την παραγωγή, όσο και τη διανομή και «προβολή» της ελληνικής ταινίας.

Από αυτή την άποψη, η κριτική των φορέων περί «άκριτου γραφειοκρατικού συγκεντρωτισμού» και «κρατισμού» μοιάζει να αγνοεί την ταξική φύση του κράτους και ότι αυτό το κράτος υπάρχει για να διασφαλίζει τις καπιταλιστικές σχέσεις παραγωγής. Ετσι, «ακυρώνονται» και πολλές από τις σωστές παρατηρήσεις που ακούστηκαν, αφού φαίνεται πως ορισμένοι φορείς εκλαμβάνουν ως «αντίφαση» το γεγονός ότι αυτές οι ΑΕ θα είναι μονομετοχικές, με μία μετοχή του ΥΠΠΟ, και ταυτόχρονα θα λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Από την ίδια τη φύση και τη θέση τους στον καταμερισμό της παραγωγής, οι θέσεις και η κριτική των φορέων, λόγω των διαφορετικών συμφερόντων τους, δεν είναι, ούτε μπορούν να αποτελέσουν κοινό «μέτωπο». Για παράδειγμα, οι παραγωγοί (ΣΑΠΟΕ) δήλωσαν ότι αρνούνται να συζητήσουν το σ/ν, επειδή δεν έχει κατατεθεί προς συζήτηση το άλλο νομοσχέδιο για τα φορολογικά «κίνητρα» για τον κινηματογράφο (σ.σ. ο υφυπουργός είπε ότι βρίσκεται στο υπουργείο Οικονομικών), που είχε ανακοινώσει το υφυπουργός την περασμένη άνοιξη από τις Κάννες. Θυμίζουμε ότι πρόκειται για «κίνητρα» που ευνοούν την «εισβολή» των πολυεθνικών του οπτικοακουστικού και κινούνται στη λογική της «χρήσης» της Ελλάδας ως «σκηνικού» για να γυρίζονται υπερπαραγωγές... στο όνομα της «ανάπτυξης» της εγχώριας κινηματογραφίας.

Την απόσυρση του νομοσχεδίου και την επανασύνταξή του με τη συμμετοχή των φορέων ζήτησε η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, χωρίς όμως να πλησιάζει την ουσία, αν και επισήμανε μερικά στοιχεία, όπως η κατάργηση των αιρετών εκπροσώπων στα νέα θεσμικά όργανα, η θεσμοθέτηση της αδιαφάνειας στο ζήτημα των οικονομικών «ενισχύσεων» προς τους ξένους παραγωγούς, το χτύπημα της μικρής παραγωγής.

Εκ μέρους των σκηνοθετών μικρού μήκους ταινιών επισημάνθηκε η απουσία στήριξης αυτού του κινηματογραφικού είδους στο ν/σ, η απουσία της κινηματογραφικής εκπαίδευσης και η μη αναφορά των κινηματογραφικών αρχείων. Οι αιθουσάρχες διαπίστωσαν πως δεν υπάρχει καμία προστασία για τη μονή αίθουσα, σε αντίθεση με τα πολυ-σινεμά που ευνοούνται από το σ/ν. Και το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών έκανε λόγο, μεταξύ άλλων, για κρατικό «παρεμβατισμό» μέσω του σ/ν(!), καταφέρθηκε κατά των ΑΕ, επειδή «θα λειτουργούν με πόρους που θα έπρεπε να διατεθούν στην παραγωγή και τη διανομή» κ.ά.

ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ ΠΟΘΑ
Μέτωπο αντίστασης από την τέχνη

Από τη χτεσινή πρώτη μέρα της διημερίδας
Από τη χτεσινή πρώτη μέρα της διημερίδας
Με θέμα «Τέχνη και πολιτισμός» και την εισήγηση του ΔΣ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος από τον πρόεδρό της, Βασίλη Κολοβό, ξεκίνησαν χτες το απόγευμα οι εργασίες της διημερίδας που διοργανώνει η ΠΟΘΑ. Η επιλογή της διοργάνωσης αυτής αποτελεί ανάγκη να εκφράσει ο κάθε καλλιτεχνικός χώρος ξεχωριστά τις ανησυχίες που έχουν σχέση και με την επιβίωσή του αλλά κυρίως για το πώς χρησιμοποιείται ο πολιτισμός σαν συνολική έννοια.

Στις κεντρικές εισηγήσεις που ακολούθησαν, ετέθησαν τα εξής θέματα: Θέαμα - ακρόαμα, εικαστικά, κινηματογράφος - τηλεόραση, βιβλίο, η ασκούμενη πολιτική στη μουσική, Λυρική Σκηνή, Εθνικό Θέατρο, Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, εργασιακά, ασφαλιστικά κλπ.

Οπως είπε χαρακτηριστικά, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών, Μιχάλης Παπαδάκης, «είναι δυνατόν να ονομάζεται πολιτιστική πολιτική αυτή η πολιτική που υποτάσσει τη δημιουργική δραστηριότητα, την ιστορικά προσδιορισμένη, σε οικονομικά συμφέροντα που μετατρέπουν τη δημιουργία σε παραγωγή προϊόντων κατανάλωσης, δηλαδή εμπορευματοποιούν την τέχνη;».

Αγωνία όλων, μέσα στις σημερινές δύσκολες συνθήκες, οι άνθρωποι της τέχνης να δηλώσουν «παρών» στο ταξικό μετερίζι και να αντιδράσουν γιατί, όπως είπε ο Β. Κολοβός, «αληθινή τέχνη είναι εκείνη που συνειδητοποιεί την ανάγκη της αλλαγής, που ομοψυχοποιεί το λαό, συνειδητοποιεί τον αγώνα του, ανοίγει το δρόμο για το μέλλον». Ολοι δήλωσαν ανήσυχοι για τις εξελίξεις και εξέφρασαν την πίστη ότι πρέπει να δημιουργηθεί ένα μέτωπο αντίστασης από τους ανθρώπους της τέχνης, με στόχο την υπεράσπιση των κατακτήσεων της κοινωνίας και από το επίπεδο της τέχνης. Ακολούθησαν τοποθετήσεις εκ μέρους του ΚΚΕ, από τον Γεράσιμο Αραβανή, επικεφαλής του Πολιτιστικού Τμήματος της ΚΕ και εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ από την Λίνα Μενδώνη.

Χάριν του Αμυκλαίου Απόλλωνα

Φανταστική αναπαράσταση του ξοάνου του Υακίνθου - Απόλλωνα, από τον Δ. Ταλαγάνη
Φανταστική αναπαράσταση του ξοάνου του Υακίνθου - Απόλλωνα, από τον Δ. Ταλαγάνη
Η πολιτεία επί δεκαετίες εγκατέλειψε την ανασκαφική έρευνα, κι ας ήταν σημαντικότατο, στην αρχαιότητα, στο ιερό της Λακωνίας, συγκεκριμένα στις Αμύκλες της Σπάρτης. Ο λόγος για το σημαντικότατο αρχιτεκτονικό μνημείο του 6ου π.Χ. αιώνα, το ιερό του Αμυκλαίου Απόλλωνα, του οποίου η λατρεία, μετά την κάθοδο των Δωριέων, συγχώνευσε την παλαιότερη λατρεία, του Υακίνθου, επί Αχαιών.

Χρόνια κάποιοι επισήμαιναν την ανάγκη συνέχισης της ανασκαφής. Τώρα, με αφορμή την απόφαση του ΥΠΠΟ για επανέναρξη των ανασκαφών, για τη στήριξη και ολοκλήρωση της ανασκαφής, πρόσωπα και φορείς «υιοθέτησαν» την καλλιτεχνική προσφορά, χάριν της ανασκαφής, του ζωγράφου Δημήτρη Ταλαγάνη. Πρόκειται για σειρά 13 χρυσών και ασημένιων κοσμημάτων, εμπνευσμένων από βάσιμες ή φανταστικές αναπαραστάσεις του ξοάνου του Υακίνθου - Απόλλωνα στο ιερό. Τα έσοδα από την πώληση των κοσμημάτων, που διατίθενται στο Μουσείο Μπενάκη, θα δοθούν υπέρ της ανασκαφής.

Οι φορείς και τα πρόσωπα, που με αυτήν την πρωτοβουλία στηρίζουν την ανασκαφή, είναι: Η διοίκηση και ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Αγγελος Δεληβοριάς, η Ε` Εφορεία Προϊστορικών - Κλασικών Αρχαιοτήτων, η 5η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής Μανόλης Κορρές, οι αρχιτέκτονες Μαρία Μαγνήσαλη και Θέμης Μπιλής, ο αρχαιολόγος Σταύρος Βλίζος, φοιτητές του ΕΜΠ, ο Δήμος και η Πνευματική Εστία Σπάρτης.

Να αναφέρουμε, όμως, και ποια ήταν τα βασικά κτίσματα και μνημεία αυτού του ιερού: Ο θρόνος του Απόλλωνα - έργο του Ιωνα γλύπτη Βαθυκλή. Το μεταπλασμένο σε Απόλλωνα, ξόανο του Υακίνθου, ύψους 13 μ., επικαλυμμένο με φύλλα χαλκού και χρυσού, δώρο του Κροίσου. Ο κλιμακωτός βωμός - τάφος του Υακίνθου και ο περίβολος του ιερού, που κοσμούνταν με τρόπαια, ανδριάντες, αναθήματα και πολλά άλλα, ποικίλα αντικείμενα - προσφορές των προσκυνητών στα ετήσια Υακίνθια.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ