ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 10 Φλεβάρη 2000
Σελ. /36
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σε πορεία υποβάθμισης

Ξεκίνησε η συζήτηση του νομοσχεδίου για την ειδική αγωγή και τις άλλες διατάξεις. Χωρίς γενναία αύξηση των δαπανών, υποδομή και ειδικευμένο προσωπικό δεν μπορεί να αναβαθμιστεί, σημείωσε ο βουλευτής του ΚΚΕ Απ.Τασούλας

Ξεκίνησε χτες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου «Εκπαίδευση Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες και άλλες εκπαιδευτικές διατάξεις», το οποίο αναμορφώνει το θεσμικό πλαίσιο της ειδικής αγωγής στη χώρα μας, έχοντας ως βασική φιλοσοφία τη «σχολική ενσωμάτωση», χωρίς όμως η συνολική εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης να δημιουργεί τις προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο.

Το νομοσχέδιο αφιερώνει μόλις τα πέντε από τα δεκαπέντε άρθρα του στην ειδική αγωγή και ο κύριος όγκος του αφορά τη ρύθμιση μιας σειράς εκκρεμοτήτων και προβλημάτων, που έχει δημιουργήσει η μεταρρύθμιση και θέματα εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων. Αυτό, άλλωστε, επισημάνθηκε χτες από το σύνολο των κομμάτων της αντιπολίτευσης που χαρακτήρισαν το νομοσχέδιο ως προεκλογικό, παρά τον αντίθετο ισχυρισμό του εκπροσώπου του υπουργείου Παιδείας που είπε ότι οι εκλογές βρήκαν το νομοσχέδιο και όχι το αντίστροφο, χωρίς όμως να πείσει κανέναν.

Το νομοσχέδιο, κατά τη χτεσινή συζήτηση επί της αρχής, παρουσιάστηκε ως «καινοτόμο» και συνοδεύτηκε από αναφορές στο έργο του ΠΑΣΟΚ για το «κράτος πρόνοιας», ενώ από το σύνολο των βουλευτών των άλλων κομμάτων επισημάνθηκαν ελλείψεις στο προτεινόμενο πλαίσιο.

Σε μια κοινωνία που σαν γενική της αρχή ανακηρύσσει τον ανταγωνισμό, ο καθένας καταλαβαίνει ότι τέτοιου είδους νομοσχέδια δεν μπορεί παρά να είναι «φαρισαϊσμός». Αυτό επισήμανε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Απ. Τασούλας, που είπε ότι «για να λυθούν τα προβλήματα πρέπει πρώτα να εντοπιστούν, να καταγραφούν τα παιδιά που φοιτούν σε ειδικές τάξεις και ποια βοήθεια τους παρέχεται». Αναφερόμενος στις διατάξεις που αφορούν στην ίδρυση και λειτουργία σε κάθε νομό Κέντρων Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης (ΚΔΑΥ) παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες - που από το νομοσχέδιο γίνεται φανερό ότι σκοπός των Κέντρων είναι να κατευθύνουν τα παιδιά αυτά στα κοινά σχολεία, χωρίς υποδομές και ειδικευμένο προσωπικό - διατύπωσε το ερώτημα τι είδους υπηρεσίες θα παρέχονται στα παιδιά αυτά, με έναν ψυχολόγο σε κάθε νομό. Περιγράφοντας τις προϋποθέσεις για πραγματική αναβάθμιση της ειδικής αγωγής, τόνισε ότι πρέπει να υπάρχουν ειδικά σχολεία σε κάθε νομό, εξειδικευμένο προσωπικό στις ειδικές τάξεις και η ένταξη στα κοινά σχολεία να γίνεται αφού έχουν εξασφαλιστεί οι προϋποθέσεις. Για να γίνουν όλα αυτά, όπως είπε, χρειάζεται γενναία αύξηση των δαπανών.

Αναφερόμενος τέλος, στις υπόλοιπες διατάξεις του νομοσχεδίου που επιχειρούν να «διορθώσουν» προβλήματα της εκπαίδευσης, είπε ότι «είναι τόσο χαλασμένη αυτή η εκπαιδευτική πολιτική» που δεν είναι δυνατό να διορθωθεί με μικρορυθμίσεις.

Από την πλευρά του ο υφυπουργός Παιδείας Γ. Ανθόπουλος, επιχείρησε να εμφανίσει το νομοσχέδιο ως προϊόν διαλόγου. Κατηγόρησε δε τα υπόλοιπα κόμματα ότι συμφωνούν με τη φιλοσοφική βάση του νομοσχεδίου και ψάχνουν λόγο να το απορρίψουν από τις λοιπές διατάξεις.

Η συζήτηση θα συνεχιστεί αύριο με την ακρόαση φορέων που τους αφορά η ειδική αγωγή και οι υπόλοιπες διατάξεις του νομοσχεδίου.

ΣΧΕΔΙΟ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟΥ ΔΙΑΤΑΓΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΗΓΙΑ 89/48
«Οδοστρωτήρας» που ισοπεδώνει όλα τα πτυχία

Τη ριζική αλλαγή του τοπίου στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση πρόκειται να φέρει η εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Κοινοτική Οδηγία 89/48, που προωθείται με σχετικό σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο κατατέθηκε από το υπουργείο Παιδείας προχτές στο Συμβούλιο της Επικρατείας για επεξεργασία. Η οδηγία αφορά τη δημιουργία ενός «γενικού συστήματος αναγνώρισης των διπλωμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», σε όλες της χώρες της ΕΕ, για επαγγέλματα που απαιτούν διάρκεια εκπαίδευσης τουλάχιστον τρία χρόνια. Το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος δεν κάνει σχεδόν τίποτε άλλο, από το να αντιγράψει κατά λέξη κάθε άρθρο της ευρωπαϊκής οδηγίας.

Ουσιαστικά, με την εφαρμογή της Οδηγίας 89/48, στρώνεται ο δρόμος στη λειτουργία και αναγνώριση ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα μας και προκαλεί εύλογα ερωτηματικά το πώς θα συνδυαστεί η εφαρμογή της με την ελληνική νομοθεσία της οποίας ο ανώτατος νόμος, το Σύνταγμα (στο άρθρο 16), απαγορεύει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Τα ινστιτούτα που λειτουργούν σήμερα στη χώρα μας και αυτοδιαφημίζονται ως παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, είναι ιδιωτικά κέντρα εκπαίδευσης ή - στις περισσότερες περιπτώσεις - απλής κατάρτισης, τα πτυχία των οποίων δεν αναγνωρίζονται ως πανεπιστημιακά. Με το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος, οι ελληνικές αρχές θα είναι αναγκασμένες να αναγνωρίσουν τέτοιου είδους πτυχία ως ισότιμα πανεπιστημίων, αφού θα αναγνωρίζονται ως τέτοια και στα υπόλοιπα κράτη - μέλη της ΕΕ.

Δηλαδή, η Οδηγία και μαζί το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που την αντιγράφει πλήρως, λειτουργεί σαν «οδοστρωτήρας» που υποβαθμίζει όλα τα πτυχία των ΑΕΙ και ΤΕΙ ισοπεδώνοντάς τα, βάζοντάς τα «στο ίδιο τσουβάλι» με αυτά των ΙΕΚ και διαφόρων... ινστιτούτων.

Μ' αυτό τον τρόπο αποσυνδέεται πλήρως το πτυχίο από το επάγγελμα, και χτυπιούνται βάναυσα τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, καθώς θεωρεί ότι ο απόφοιτος πανεπιστημίου δεν μπορεί με μόνο όπλο το πτυχίο του να ασκήσει το επάγγελμα που σπούδασε, αλλά του αναγνωρίζεται μόνο «δυνατότητα πρόσβασης» στο το επάγγελμα, χωρίς κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα.

Το Προεδρικό Διάταγμα προβλέπει τη δημιουργία στο υπουργείο Παιδείας, ενός «Συμβουλίου αναγνωρίσεως επαγγελματικής ισοτιμίας τίτλων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», το οποίο θα αποφασίζει για τη σχετική αναγνώριση και θα αποτελείται από μέλη της κυβέρνησης και συγκεκριμένα των υπουργείων Παιδείας, ΠΕΧΩΔΕ και Εθνικής Οικονομίας και από ένα μέλος του Διδακτικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού ενός ΑΕΙ.

Τέλος, αυτό δε θα αφορά τα επαγγέλματα υγείας και πρόνοιας για τα οποία έχει ήδη εφαρμοστεί η 89/48, καθώς και αυτό των αρχιτεκτόνων.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
Αντιδρούν στις μεθοδεύσεις για τα ΠΣΕ

Τη μετεγκατάσταση των ακυρωθέντων Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής από τα Χανιά στο Ηράκλειο και το Ρέθυμνο υπό την κηδεμονία του Πανεπιστημίου Κρήτης, προωθεί το υπουργείο Παιδείας, παρά τη γενική κατακραυγή της τοπικής κοινωνίας και των φοιτητών. Υπενθυμίζεται ότι τα ΠΣΕ έχουν κριθεί αντισυνταγματικά από το ΣτΕ και γι' αυτό και το υπουργείο Παιδείας τα ακύρωσε και τα επανίδρυσε με το όνομα «Ειδικά Προγράμματα Σπουδών», χωρίς να αλλάξει τίποτα στη φιλοσοφία και στον προσανατολισμό τους.

Οι φοιτητικοί σύλλογοι σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο διοργανώνουν για αύριο Παρασκευή παράσταση διαμαρτυρίας την ώρα που θα συνεδριάζει η Σύγκλητος για το αν θα δοθεί εξουσιοδότηση στον πρύτανη να ξεκινήσει τις διαπραγματεύσεις - παζάρια για τα ανταλλάγματα που ζητά το Πολυτεχνείο Κρήτης ώστε να υιοθετήσει τα ακυρωθέντα ΠΣΕ.

Στο μεταξύ, σε κινητοποίηση βρίσκονται οι εντεταλμένοι διδάσκοντες του Πολυτεχνείου Κρήτης, στους οποίους μόλις στα μέση του Γενάρη το υπουργείο Παιδείας αποδέσμευσε τις πιστώσεις για την καταβολή των δεδουλευμένων τους από το Σεπτέμβρη για το χειμερινό εξάμηνο, ενώ η εκπρόθεσμη αποδέσμευση δεν αφορά και τις πιστώσεις του εαρινού εξαμήνου.

Σε συνάντηση που είχαν με τον κ. Κλάδη, ειδικό γραμματέα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αυτός ισχυρίστηκε ότι «το πρόβλημα το δημιούργησε το Πολυτεχνείο Κρήτης που πέταξε 700 φοιτητές στο δρόμο» (εννοεί τους φοιτητές των ΠΣΕ, που η προηγούμενη Πρυτανεία σε αγαστή συνεργασία με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου ίδρυσε πραξικοπηματικά. Με την από 27/8/99 απόφασή της η Σύγκλητος του Ιδρύματος ακύρωσε τις παραπάνω παρατυπίες). Οταν οι διδάσκοντες του επισήμαναν τις ατασθαλίες των τέως πρυτανικών αρχών και τις ευθύνες που φέρει και ο ίδιος ως εποπτεύουσα αρχή για όλα αυτά, ο Κλάδης επικαλέστηκε την αυτονομία του Ιδρύματος...

Παρά το γεγονός ότι σε πρόσφατη επίσκεψή του στο Πανεπιστήμιο Κρήτης διαπίστωσε την κατηγορηματική απόρριψη κάθε ιδέας περί ΠΣΕ από το σύνολο της πολυτεχνιακής κοινότητας, δήλωσε και πάλι ότι το θέμα των ΠΣΕ είναι σε εκκρεμότητα και ότι «πρέπει να διευκρινιστεί αν θα συνεχίσουν να λειτουργούν στο του Πολυτεχνείου ΚρήτηςΚ ή αν θα μεταφερθούν σε άλλο ΑΕΙ». Στην περίπτωση που αυτά θα παραμείνουν στο του Πολυτεχνείου Κρήτης ότι το Ιδρυμα - βάσει αναπτυξιακής πρότασης που υπέβαλλε το Δεκέμβρη - «θα έχει απολαβές που θα υπερβαίνουν το 1 δισ.». Αλλά «αν δεν παραμείνουν θα χρειαστεί ενδεχομένως να μεταφερθούν θέσεις διδασκόντων βάσει ΠΔ 407/80 στα Ιδρύματα που θα τα δεχτούν».

ΔΣ ΤΗΣ ΔΟΕ
Συνεχίζει την κωλυσιεργία

Η τακτική της κωλυσιεργίας και της αδράνειας της πλειοψηφίας του ΔΣ της ΔΟΕ συνεχίστηκε και χτες κατά τη συνεδρίαση του ΔΣ που είχε σκοπό να προσδιορίσει την ημερομηνία πραγματοποίησης της 48ωρης απεργιακής κινητοποίησης. Η χτεσινή συνεδρίαση έληξε χωρίς κανένα αποτέλεσμα, με την ΠΑΣΚ να επιζητεί συνάντηση με το υπουργείο και μαζί με τη ΔΑΚΕ να παίζουν το ίδιο παιχνίδι, ώστε να μην προχωρήσει σε απεργία.

Η ΔΕΕ επισήμανε τη μεγάλη συμμετοχή στην 24ωρη απεργία (πάνω από 50% πανελλαδικά) δεδομένου ότι η πλειοψηφία του ΔΣ την υπονόμευσε, αλλά και την άκαρπη συνάντηση που ακολούθησε με τον υφυπουργό Παιδείας. Πρότεινε να συνεχίσουν τον αγώνα με δύο 48ωρες απεργίες (μια πριν το τέλος Φλεβάρη και μια το πρώτο δεκαήμερο Μάρτη) και αμέσως μετά νέα Ολομέλεια προέδρων, πρόταση που απορρίφτηκε.

Οπως τονίζει η ΔΕΕ, η πλειοψηφία του ΔΣ της ΔΟΕ (ΠΑΣΚ - ΔΑΚΕ) «σπρώχνοντας» το διάλογο με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, προσπαθεί να ροκανίσει το χρόνο, να αδρανοποιήσει τον κλάδο και τελικά να μην προχωρήσουν σε απεργίες. Παρ' όλα αυτά, η ΔΕΕ κατά τη συνεδρίαση επανήλθε με δεύτερη πρόταση -απορρίφτηκε από τη ΔΑΚΕ - που περιλάμβανε συζήτηση από μηδενική βάση για το διεκδικητικό πλαίσιο, έχοντας ως μίνιμουμ την απόφαση των 15 Διδασκαλικών Συλλόγων της Αττικής για κατάργηση των νόμων 2525 και 2640, ενιαίο 12χρονο υποχρεωτικό δημόσιο σχολείο, 2χρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, όχι στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ κ.ά. Εχοντας αυτό το διεκδικητικό πλαίσιο να προχωρήσουν σε 48ωρη απεργία (23, 24 του Φλεβάρη) και στις 26/2 Ολομέλεια προέδρων. Ταυτόχρονα, η ΔΕΕ καλεί τους εκπαιδευτικούς να πάρουν την υπόθεση του αγώνα στα χέρια τους και να προχωρήσουν συντονισμένα με τους άλλους φορείς της εκπαίδευσης.

Διεκδικούν μεταγραφή από τη Γιουγκοσλαβία

Συγκέντρωση στην Καμάρα και πορεία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης πραγματοποίησαν χτες το απόγευμα φοιτητές που σπουδάζουν σε πανεπιστήμια της Γιουγκοσλαβίας, απαιτώντας από την κυβέρνηση να συνεχίσουν τις σπουδές τους στα αντίστοιχα ελληνικά πανεπιστήμια, αφού μετά από τους ΝΑΤΟικούς βομβαρδισμούς είναι δύσκολη η παραμονή τους εκεί. Μαζί και οι γονείς τους.

Κρατώντας μαύρες σημαίες στα χέρια κινήθηκαν προς το υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης. Οι διαδηλωτές κατήγγειλαν την κυβέρνηση για διπροσωπία, αφού μέχρι και τις Ευρωεκλογές απέφευγε να πάρει ανοιχτή θέση στο ζήτημα, ενώ σε συναντήσεις που είχαν τους εφησύχαζαν ότι θα δοθεί λύση. Αντί αυτού προώθησε τροπολογία επιτρέποντας τη μετεγγραφή μόνο των φοιτητών που σπούδαζαν στην Πρίστινα.

Ο Φηλίμων Δημουλιός, μέλος της Παμμακεδονικής Επιτροπής Γονέων και Φοιτητών της Νέας Γιουγκοσλαβίας, κάνοντας λόγο για τους κινδύνους που εγκυμονούνται στη γειτονική χώρα, επισήμανε: «Υπάρχει φτώχεια, ο κόσμος φοβάται να κυκλοφορήσει στους δρόμους τη νύχτα. Ολοι οι γονείς από εδώ στέλνουμε τρόφιμα και νερό στα παιδιά μας. Απαιτούμε να λύσουν το πρόβλημα και να πάψουν να δίνουν ψεύτικες προεκλογικές υποσχέσεις».

Για έλλειψη βασικών υποδομών στα Πανεπιστήμια έκανε λόγο ο Θανάσης Οικονόμου, φοιτητής στο Νόβι Σαντ: «Κάνουμε συνεχώς θεωρεία. Στην πρακτική άσκηση, οι καθηγητές αδυνατούν να μας δείξουν ακόμη και πώς κάνουν τις ενέσεις. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν ούτε καν σύριγγες, πόσο μάλλον άλλος μηχανολογικός εξοπλισμός».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ