ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 6 Ιούλη 1997
Σελ. /50
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ
Η ρήτρα, οι καθυστερήσεις και... ακόμα μια απάτη

Η αυθαίρετη, παραπλανητική και κόντρα στα ελληνικά συμφέροντα ερμηνεία της ρήτρας του λεγόμενου "τέικ ορ πέι" αποτέλεσε το "επιχείρημα", βάσει του οποίου οι ελληνικές κυβερνήσεις και προσωπικά ο Κ. Σημίτης μετέτρεψαν την επένδυση για το φυσικό αέριο σε χρυσωρυχείο για τα διαπλεκόμενα συμφέροντα

Νέα αποκαλυπτικά στοιχεία για το μέγεθος της εγκληματικής πολιτικής των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ στον στρατηγικής σημασίας τομέα της ενέργειας προς όφελος συγκεκριμένων μεγαλοσυμφερόντων φέρνει σήμερα στο φως της δημοσιότητας ο "Ρ". Πρόκειται για το έργο - σκάνδαλο, όπως εξελίσσεται του Φυσικού Αερίου, για το οποίο επανειλημμένως έχουμε αποκαλύψει διάφορες πτυχές του και που αποτελεί τη βάση για παρελκόμενα σκάνδαλα, όπως η πρόσφατη σύμβαση της ΔΕΗ με κοινοπραξία του Ομίλου Κοπελούζου για την κατασκευή της λιγνιτικής μονάδας στη Φλώρινα. Σκάνδαλα που όλα έχουν κοινή ρίζα. Τις δύο αναδιαπραγματεύσεις της διακρατικής συμφωνίας για την εισαγωγή του ρώσικου φυσικού Αερίου.Το προσάρτημα Μητσοτάκη της 1ης Ιουλίου 1993 και του Πρωτοκόλλου Σημίτη - Ντάβιτοφ της 19ης Δεκεμβρίου 1994, τα οποία άνοιξαν το δρόμο της ατέρμονης υπονόμευσης του έργου, δημιουργώντας, ταυτόχρονα, το απαραίτητο έδαφος για την είσοδο στον ενεργειακό τομέα της χώρας των συμφερόντων Ρώσων και Κοπελούζου. Κορωνίδα των επιχειρημάτων και των δύο κυβερνήσεων για τις εν λόγω επαναδιαπραγματεύσεις της αρχικής σύμβασης του 1987, αποτέλεσε η ρήτρα του λεγόμενου "τέικ ορ πέι", η οποία θα ενεργοποιούνταν σε βάρος της χώρας - όπως υποστήριξαν οι... διαπραγματευτές - λόγω των καθυστερήσεων στην υλοποίηση του έργου και της αδυναμίας της χώρας μας να παραλάβει τις συμβατικές ποσότητες φυσικού αερίου. Σήμερα αποκαλύπτεται ότι πάνω στη ρήτρα αυτή, σύμφωνα με την οποία όπως την είχαν παρουσιάσει οι κυβερνώντες, η χώρα μας ακόμα και στην περίπτωση που δεν απορροφούσε τις συμφωνημένες ποσότητες φυσικού αερίου, έτσι κι αλλιώς θα πλήρωνε γι' αυτές σχεδόν σαν να τις είχε πάρει, στηρίχτηκε ολόκληρη η"κομπίνα" για την εξυπηρέτηση των συγκεκριμένων μεγαλοσυμφερόντων. Για το σκοπό αυτό ΝΔ και ΠΑΣΟΚ απέκρυψαν το πραγματικό της περιεχόμενο, και εξαπατώντας, ουσιαστικά, την ελληνική Βουλή προχώρησαν στις παραπάνω διαπραγματεύσεις με τα ελληνορωσικά συμφέροντα.

Οπως προκύπτει από την ειδική σύμβαση της ΔΕΠΑ και του σοβιετικού τότε οργανισμού CAZEXPORT, στην οποία καθορίζονται με λεπτομέρειες οι όροι της παροχής του φυσικού αερίου, οι ποσότητες που πληρώνονται βάσει του "τέικ ορ πέι", δε χάνονται, ακόμα κι αν δεν παραληφθούν, αλλά τα σχετικά ποσά θα θεωρούνται ως προκαταβολή, η οποία μπορεί να συμψηφιστεί με παραγγελίες κάποιας επόμενης χρονιάς, καθ' υπέρβαση των αντίστοιχων για τη συγκεκριμένη χρονιά συμβατικών ποσοτήτων. Αντίστοιχες με τις προκαταβολές βάσει του "τέικ ορ πέι" ποσότητες, μπορεί να προμηθευτεί η χώρα ακόμα και μετά το τέλος της σύμβασης, με αποτέλεσμα τελικά να μη χάνεται ούτε δραχμή από τις προπληρωθείσες ποσότητες φυσικού αερίου. Αποδεικνύεται δηλαδή ότι όλα τα περί του αντιθέτου επιχειρήματα που χρησιμοποιήθηκαν τόσο στην κατάρτιση του Προσαρτήματος όσο και του Πρωτοκόλλου είναι ανυπόστατα και ψευδή.

Πριν παραθέσουμε το συγκεκριμένο άρθρο της προαναφερόμενης σύμβασης θα πρέπει να αναφέρουμε ακριβώς τι σημαίνει το "τέικ ορ πέι". Οπως λοιπόν ορίζεται από τη σχετική σύμβαση ο "αγοραστής" στη διάρκεια κάθε συμβατικού έτους θα υποχρεούται να παραλάβει το 80% της συμβατικής ποσότητας (Ελάχιστη Συμβατική Ποσότητα, ΕΣΠ). Οι επιπτώσεις αυτού ορίζονται ακριβώς στο άρθρο 8 και τις παραγράφους 8.4 και 8.5 τα οποία αναφέρουν συγκεκριμένα:

"Εφόσον ο Αγοραστής παραλάβει στη διάρκεια οποιουδήποτε Συμβατικού Ετους Ποσότητα Αερίου μεταξύ 0,7 χ ΕΣΠ - Δ έως 0,8 χ ΕΣΠ - Δ, (όπου ΕΣΠ, Ελάχιστη Συμβατική Ποσότητα η οποία αντιστοιχεί στο 80% της Ετήσιας Συμβατικής Ποσότητας (ΕΣΠ)), ο Αγοραστής θα πληρώσει για κάθε κυβικό μέτρο Αερίου που υπολείπεται σε σχέση με την παραπάνω ΕΕΠ, μία τιμή ίση με 65% (εξήντα πέντε τοις εκατό) του αριθμητικού μέσου όρου των 12 (δώδεκα) μηνιαίων Συμβατικών Τιμών που ισχύουν στη διάρκεια του παραπάνω Συμβατικού Ετους (Ελάχιστη Πληρωμή). Αέριο που πληρώθηκε, αλλά δεν παρελήφθη, μπορεί να παραληφθεί σε οποιοδήποτε από τα Συμβατικά Ετη, αφού η Ελάχιστη Ετήσια Ποσότητα (ΕΕΠ) που αφορά σε εκείνο το συμβατικό έτος έχει παραληφθεί, με την πληρωμή μιας τιμής ίσης με 35% (τριάντα πέντε τοις εκατό) της τιμής που υπολογίζεται ως ο αριθμητικός μέσος όρος των 12 (δώδεκα) μηνιαίων Συμβατικών Τιμών που ισχύουν για το Συμβατικό Ετος, στο οποίο θα παραληφθούν οι παραπάνω ποσότητες Αερίου (Ισοσκελισμός).

Παράγραφος 8.5: "Εφόσον ο Αγοραστής παραλάβει στη διάρκεια οποιουδήποτε Συμβατικού Ετους ποσότητα Αερίου μικρότερη από 0,7 χ ΕΣΠ - Δ, ο Αγοραστής θα πληρώσει για κάθε κυβικό μέτρο Αερίου που υπολείπεται του 0,7 χ ΕΣΠ - Δ μία τιμή ίση με 100% (εκατό τοις εκατό) του αριθμητικού μέσου όρου των δώδεκα μηνιαίων Συμβατικών Τιμών που ισχύουν στη διάρκεια του παραπάνω Συμβατικού Ετους. Αέριο που πληρώθηκε αλλά δεν παραλήφθηκε μπορεί να παραληφθεί σε οποιοδήποτε από τα Συμβατικά Ετη, αφού η ΕΕΠ που αφορά σε εκείνο το Συμβατικό Ετος έχει παραληφθεί, χωρίς πρόσθετη πληρωμή εκτός από τις πληρωμές που προβλέπονται στην Παράγραφο 8.4

Αν την ημέρα λήξης αυτού του Συμβολαίου παραμένουν ποσότητες, για τις οποίες ο Αγοραστής έχει πληρώσει αλλά δεν έχει παραλάβει, ο Αγοραστής μπορεί να παρατείνει το συμβόλαιο για διάστημα όχι μικρότερο των έξι μηνών, προκειμένου να παραλάβει εκείνες τις ποσότητες, για τις οποίες έχει πληρώσει και δεν έχει παραλάβει".

Στην πραγματικότητα δηλαδή το "τέικ ορ πέι" όταν εφαρμόζεται σε βάρος του αγοραστή σημαίνει προπληρωμή των μη παραλαβόμενων συμβατικών ποσοτήτων και όχι απώλειά τους, όπως κατά κόρον προβλήθηκε, για να αιτιολογήσουν τα αδικαιολόγητα. Ο μοναδικός κίνδυνος δηλαδή για τη χώρα εάν πληρώναμε βάσει του τέικ ορ πέι θα ήταν η πληρωμή κάποιων τόκων και μόνο για το χρονικό διάστημα μέχρι την παραλαβή αυτών των ποσοτήτων ΦΑ και αυτό υπό την προϋπόθεση ότι οι τιμές του Φυσικού Αερίου παραμένουν σταθερές σε αυτό το χρονικό διάστημα. Εάν οι τιμές του Φυσικού Αερίου αυξηθούν (όπως είναι το πιθανότερο βάσει της εξέλιξής τους), τότε μπορεί και να προκύψει όφελος για τον "αγοραστή" από την εφαρμογή του τέικ ορ πέι! Για μία πιθανολογούμενη και περιορισμένη ζημιά δηλαδή, οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, παρέδωσαν ως αντιστάθμισμα στον Κοπελούζο και τους Ρώσους έργα εκατοντάδων δισ. δρχ. τα περισσότερα εκ των οποίων δεν εξυπηρετούν καν δημόσια οφέλη, αλλά κυρίως θεσμοθέτησαν την είσοδο των παραπάνω συμφερόντων στο έργο του φυσικού αερίου και γενικότερα στον ενεργειακό τομέα της χώρας, για να τους καταστήσουν στη συνέχεια στον βασικότερα ενεργειακό παράγοντα στη χώρα για τον επόμενο αιώνα. Δεν είναι υπερβολές οι εκτιμήσεις που ακούγονται ανεπισήμως ακόμη και από κυβερνητικά στελέχη ότι ο Κοπελούζος θα αποτελέσει τη ΔΕΗ του 21ου αιώνα στη χώρα. Την εκτίμηση αυτή φαίνεται να συμμερίζονται και άλλοι μεγαλοεπιχειρηματίες, οι οποίοι όπως προκύπτει από τον τελευταίο πόλεμο μεγαλοεκδοτών - μεγαλοεπιχειρηματιών, που σταμάτησε εν τη γενέσει του, οι οποίοι σπεύδουν να διεκδικήσουν μερίδιο θεωρώντας ότι "ρίχνονται" από τη μοιρασιά της πίτας.

Οι... καθυστερήσεις

Μία καθοριστικής σημασίας απόδειξη ότι, όλες οι καθυστερήσεις που σημειώθηκαν και σημειώνονται στο έργο του Φυσικού Αερίου από εποχής διακυβέρνησης της χώρας από τη ΝΔ, ήταν προσχεδιασμένες και αποσκοπούσαν στην εξυπηρέτηση των συγκεκριμένων μεγαλοσυμφερόντων είναι το καταστατικό της εταιρίας "Προμηθέας" (Κοινοπραξία, Κοπελούζος - Γκαζπρόμ), το οποίο δημοσιεύτηκε στην "Εφημερίδα της Κυβερνήσεως" το 1991, διάστημα δηλαδή που ήδη γίνονταν οι προσπάθειες από αυτά τα οικονομικά συμφέροντα να μπουν στο παιχνίδι. Η παράγραφος που αναφέρεται στους στόχους και τους σκοπούς της εταιρίας "Προμηθέας" αναφέρει συγκεκριμένα: "Η εταιρία αγοράζει, εκμεταλλεύεται και μεταπωλεί, σε αποκλειστική βάση, το σοβιετικό αέριο που θα πωλείται και θα διατίθεται, πάνω από τις ποσότητες που προβλέπονται από τη σύμβαση της 7ης Οκτωβρίου 1987, που υπεγράφη μεταξύ της Γκάζπορτ και της ΔΕΠΑ". Η διάταξη αυτή δύο χρόνια μετά με πρόσχημα των καθυστερήσεων και με την "κομπίνα" του τέικ ορ πέι μεταφέρθηκε αυτούσια στο Προσάρτημα Μητσοτάκη και παρέμεινε και στο Πρωτόκολλο Σημίτη. Το διαπλεκόμενο όχι απλώς στήθηκε, αλλά και θεσμοθετήθηκε από τον σημερινό πρωθυπουργό Κ. Σημίτη που έφερε προς ψήφιση στη Βουλή τόσο το Πρωτόκολλο όσο και το Προσάρτημα τους όρους του οποίου ο ίδιος από τη θέση της αντιπολίτευσης χαρακτήριζε επαχθείς για τα συμφέροντα της χώρας. Με τα ίδια ψευδοεπιχειρήματα δόθηκαν στους δύο εταίρους τα έργα της κατασκευής των κλάδων αγωγών μεταφορά φυσικού αερίου του κυρίως αγωγού μεταφοράς προς Λαύριο, Κερατσίνι, Θεσσαλονίκη, Βόλο, Καβάλα και κλάδων προς Θράκη, Χαλκίδα και Πτολεμαϊδα καθώς και των προγραμματισμένων μέχρι το 2010 σταθμών συμπίεσης του Κεντρικού Αγωγού Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Επιπλέον, δόθηκε με απευθείας ανάθεση του σταθμού στη Φλώρινα (η σκανδαλώδης σύμβαση υπεγράφη πρόσφατα), η μελέτη προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία του μηχανολογικού και ηλεκτρολογικού εξοπλισμού των υδροηλεκτρικών σταθμών Συκιάς και Πευκόφυτου στον Αχελώο.

Τα περί ρήτρας "τέικ ορ πέι" αποκτούν αυτές τις μέρες ιδιαίτερη επικαιρότητα, αφού σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν αποφασιστεί από τις δύο πλευρές, από την προηγούμενη Τρίτη 1η του Ιούλη μπήκε σε ισχύ βάσει της διακρατικής συμφωνίας. Η τάση που επικρατεί στους αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες φαίνεται να είναι ανάλογη με τους προηγούμενους χειρισμούς. Οι καθυστερήσεις είναι βέβαιο ότι δε θα μας επιτρέψουν να παραλάβουμε την ελάχιστη συμβατική ποσότητα για το ερχόμενο εξάμηνο και η επί τούτο παρεξηγημένη ρήτρα θα χρησιμοποιηθεί και πάλι για να ενισχύσει τα συμφέροντα των Ρώσων, του Κοπελούζου και των εταίρων τους. Να δούμε όμως πώς θα το δικαιολογήσουν αυτή τη φορά.

Επιβεβαιώνοντας τον πραγματικό τους στόχο, αναφέρουμε επίσης ότι σε άλλο άρθρο της σχετικής σύμβασης δίνεται η δυνατότητα στη ΔΕΠΑ 18 μήνες πριν να μειώσει τις συμβατικές ποσότητες μέχρι και 25%, προκειμένου να περιορίσει τις υποτιθέμενες συνέπειες με της ρήτρας τέικ ορ πέι με βάση τα δικά τους επιχειρήματα. Μέχρι τώρα καμία διοίκηση της ΔΕΠΑ, αν και γνώριζε πολύ καλά δε φαίνεται να έπραξε κάτι τέτοιο.

Χρύσα ΛΙΑΓΚΟΥ

Συνέχεια στο σκάνδαλο με 35 φωτογραφικές τροπολογίες

Προδιαγεγραμμένη θα πρέπει να θεωρείται η πορεία που προτίθεται να ακολουθήσει η κυβέρνηση, παρά τα όσα δυσμενή για τη χώρα "μαγειρεύονται" στα επιτελεία των πολυεθνικών και γίνονται ντιρεκτίβες των Βρυξελλών. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του "Ρ", η κυβέρνηση έχει ήδη έτοιμες περίπου δεκαπέντε τροποποιήσεις του νόμου 2364/95, που αφορά τη μεταφορά, διανομή και εκμετάλλευση του φυσικού αερίου. Το "παζλ" της εγκληματικής της πολιτικής, που ξεκίνησε με την τροποποίηση της διακρατικής συμφωνίας με τους Ρώσους, το συμπληρώνουν ακόμα 25 τροποποιήσεις του ΠΔ 367/96, στην κατεύθυνση της πλήρους κατάργησης κάθε ίχνους δημόσιου ελέγχου, και απάλειψης του κοινωνικού χαρακτηριστικού του νέου καυσίμου. Στην πραγματικότητα, οι κινήσεις αυτές βρίσκονται στην κατεύθυνση της τυφλής υιοθέτησης και ικανοποίησης απαιτήσεων και υποδείξεων των υποψηφίων επενδυτών, οι οποίοι, μάλιστα, συνέταξαν και την τροπολογία του νόμου που η κυβέρνηση είναι έτοιμη να εγκρίνει.

Το θέμα της τροποποίησης τέθηκε, με αφορμή τη διεξαγωγή των διαγωνισμών που προβλέπονται στο νόμο και αφορούν στον τρόπο εισόδου των ιδιωτών σε ποσοστό 49% του μετοχικού κεφαλαίου των Εταιριών Παροχής Αερίου (ΕΠΑ), στις οποίες συμμετέχει και η ΔΕΠΑ με ποσοστό 51% μέσω των Εταιριών Διανομής Αερίου (ΕΔΑ). Οι επενδυτές, μέσω του συμβούλου που η κυβέρνηση επέλεξε για τη διεξαγωγή των σχετικών διαγωνισμών (Αλφα Φάινανς), ανακάλυψαν - όπως είχε αποκαλύψει ο "Ρ" - ότι το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο (νόμος 2190/94, 2364/95 και ΠΔ 367/96) δημιουργεί προβλήματα στην επιτυχή έκβαση των διαγωνισμών και πρότειναν στην κυβέρνηση την τροποποίησή του. Τα βασικά σημεία των νέων ρυθμίσεων, που προτείνουν τα πολυεθνικά συμφέροντα και που αλλάζουν όλη τη φιλοσοφία του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου που ήδη κατοχυρώνει την είσοδο των ιδιωτών στη στρατηγικής σημασίας για τη χώρα επένδυσης του φυσικού αερίου, αφορούν:

  • Το ανεκχώρητο δικαίωμα της κυριότητας των δικτύων της ΔΕΠΑ, όπως θεσμοθετείται στο νόμο 2364/95, εκχωρείται στους ιδιώτες, όπως αυτοί απαίτησαν. Πρόκειται για την πλέον εγκληματική ρύθμιση, αφού δε θα υπάρχει κανένας έλεγχος από το Δημόσιο και ο επενδυτής θα κινείται αποκλειστικά και μόνο βάσει των προσωπικών του κινήτρων για αύξηση των κερδών του.
  • Καταργείται η υποχρέωση για άδειες ίδρυσης ΕΠΑ, για 25 χρόνια και η άδεια πλέον θα είναι απεριόριστου χρόνου, χωρίς δεσμεύσεις, γεγονός που σημαίνει ότι ο επενδυτής, όταν κρίνει ότι τα κέρδη του απειλούνται, θα σταματάει τη δραστηριότητά του χωρίς κυρώσεις.
  • Καταργείται το ενιαίο τιμολόγιο, με σκοπό οι επενδυτές στις κερδοφόρες περιοχές που θα δραστηριοποιηθούν να διαμορφώνουν οι ίδιοι την τιμή, αυξάνοντας τα οφέλη τους.
  • Αναθεωρείται ο προσδιορισμός του μετοχικού κεφαλαίου των ΕΠΑ, με σκοπό τη μείωση της ίδιας συμμετοχής των επενδυτών.
  • Με τον ίδιο σκοπό, προωθείται υποτίμηση του δικτύου της ΔΕΠΑ, που έχει ήδη κατασκευαστεί, ενώ ταυτόχρονα προωθούνται και διάφορα φορολογικά θέματα προς την ίδια κατεύθυνση. Να σημειωθεί ότι στο υφιστάμενο Προεδρικό Διάταγμα που ορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις συμμετοχής των ιδιωτών στις ΕΠΑ ορίζεται ότι "το μετοχικό κεφάλαιο της ΕΠΑ κατά τη σύσταση της εταιρίας ορίζεται κατ' ελάχιστο ίσο με το διπλάσιο της αποτιμώμενης αξίας των υφιστάμενων πάγιων και των υπό κατασκευή έργων, τη χρήση των οποίων θα συνεισφέρει η αντίστοιχη ΕΔΑ". Αξίζει να σημειωθεί ότι σε καμία χώρα της Ευρώπης τα δίκτυα δεν έχουν εκχωρηθεί σε ιδιώτες, πράγμα που προκαλεί εύλογα ερωτήματα, αλλά και αντιδράσεις, γιατί οι ίδιοι επενδυτές που δραστηριοποιούνται και στις υπόλοιπες χώρες αξιώνουν στην Ελλάδα την ιδιοκτησία των δικτύων. Η κυβέρνηση, με την τροπολογία αυτή, αλλά και την ανακατανομή των κοινοτικών πόρων, που αποκάλυψε ο κυριακάτικος "Ρ", γνωρίζει πάρα πολύ καλά ότι διαπράττει εθνικό έγκλημα. Προκειμένου, μάλιστα, να αποφύγει τις αντιδράσεις, όταν η σχετική τροπολογία έρθει προς συζήτηση στη Βουλή, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η ίδια η Β. Παπανδρέου είχε επαφές με τον Αν. Πεπονή, με σκοπό να βολιδοσκοπήσει τις τυχόν αντιδράσεις τους και επιχειρώντας να αποσπάσει τη σύμφωνη γνώμη του για την αλλαγή του νόμου που ο ίδιος είχε συντάξει. Ενας νόμος, που όντως έχει πολλές ασάφειες, οι οποίες είχαν επισημανθεί, όταν ψηφιζόταν σε δημοσιεύματά μας και σήμερα αποδεικνύεται ότι δεν ήταν τυχαίες, αλλά εσκεμμένες. Να σημειωθεί ότι η σχετική τροπολογία κατατέθηκε από τη ΔΕΠΑ στο υπουργείο Ανάπτυξης από τον Φλεβάρη και μόλις την περασμένη βδομάδα κατατέθηκε στη βουλή.

Χρ. Λ.

ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΟΡΙΣΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αγροτική ανάπτυξη υπέρ των αγροτών

Συνέντευξη του βουλευτή του ΚΚΕ Αχιλλέα Κανταρτζή, εκπροσώπου του Κόμματος στη Διακοινοβουλευτική Επιτροπή για τα Αγροτικά. Οι απόψεις των άλλων κομμάτων και οι προτάσεις του ΚΚΕ για την αντιμετώπιση των αγροτικών προβλημάτων

Στις αρχές του Γενάρη 1997 η κυβέρνηση, στριμωγμένη από τις μεγαλειώδεις αγωνιστικές κινητοποιήσεις των αγροτών και προκειμένου να βγει από το αδιέξοδό της, συμφώνησε στη δημιουργία Διακοινοβουλευτικής Επιτροπής, προκειμένου να εξετάσει το αγροτικό πρόβλημα της χώρας και να εισηγηθεί μέτρα αντιμετώπισης των αγροτικών προβλημάτων. Αρκετούς μήνες μετά, η Επιτροπή μετά από δύο παρατάσεις δεν κατάφερε να ολοκληρώσει τις εργασίες της. Οι εκπρόσωποι των κομμάτων ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ και ΣΥΝ έχουν, ήδη, καταθέσει τα δικά τους ξεχωριστά πορίσματα - προτάσεις σχετικά με τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει η αγροτική οικονομία της χώρας, ενώ η προθεσμία για την ολοκλήρωση των εργασιών της Επιτροπής, μετά τις δύο παρατάσεις, λήγει στις 20 του Ιούλη. Το ΚΚΕ κατέθεσε, ήδη, το δικό του πόρισμα με τις εκτιμήσεις και τις προτάσεις για την αντιμετώπιση των οξυμένων προβλημάτων και για την ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας σε όφελος της χώρας και των μικρομεσαίων αγροτών. Με αφορμή τη δημοσίευση σήμερα στο "Ρ" ολόκληρου του Πορίσματος του ΚΚΕ για την Αγροτική Οικονομία, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με τον βουλευτή Τρικάλων του Κόμματος Αχιλλέα Κανταρτζή - συμμετέχει στη Διακοινοβουλευτική Επιτροπή και είναι ο εισηγητής του Πορίσματος του ΚΚΕ - ο οποίος και μας εξηγεί τις θέσεις του Κόμματος σχετικά, ενώ σχολιάζει και τις απόψεις και εκτιμήσεις και των άλλων κομμάτων.

Οπως μας εξηγεί ο βουλευτής του ΚΚΕ, η αδυναμία να εκδοθεί κοινό πόρισμα από την Επιτροπή είναι αντικειμενική και εύλογη, λόγω των σοβαρών διαφορών που υπάρχουν μεταξύ των κομμάτων. Οταν αποφασίσαμε να συμμετέχουμε στην Επιτροπή, σημειώνει ο Αχ. Κανταρτζής, δεν είχαμε αυταπάτες για το ρόλο και την αποστολή της. Γιατί και οι θέσεις και η πολιτική των άλλων κομμάτων είναι γνωστές και ριζικά διαφορετικές από τις θέσεις του ΚΚΕ. Είναι γνωστή, επίσης, η στάση των κομμάτων αυτών ενάντια στους ηρωικούς αγώνες της αγροτιάς, τους οποίους και προσπάθησαν να υπονομεύσουν. Εμείς καταθέσαμε τις προτάσεις μας και απευθυνόμαστε στο λαό, απευθυνόμαστε στην αγροτιά. Οι προτάσεις μας δείχνουν το δρόμο για να βγει η αγροτική οικονομία από την κρίση. Στηρίζονται σε ώριμα για λύση προβλήματα του λαού μας και καλούμε σε αγώνα για να βγούμε από τα αδιέξοδα, για να αντιμετωπιστούν τα μεγάλα προβλήματα, για μια ανάπτυξη και της αγροτικής μας οικονομίας σε όφελος της χώρας και των αγροτών.

- Είναι πράγματι τόσο σοβαρά τα προβλήματα στη γεωργία, ώστε να δικαιολογούνται οι τόσο δυναμικές αγροτικές κινητοποιήσεις;

- Οι αγροτικές κινητοποιήσεις μπορεί να ξάφνιασαν τις άλλες δυνάμεις για την πρωτοφανή μαζικότητά τους, την έκταση και την αγωνιστικότητα που είχαν. Δεν ξάφνιασαν το ΚΚΕ, που έγκαιρα είχε προειδοποιήσει τους αγρότες για τις αρνητικές καταστροφικές επιπτώσεις που θα είχαν οι αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η Συμφωνία της ΓΚΑΤΤ και η ΚΑΠ για την αγροτική μας οικονομία και την κατάσταση της μικρομεσαίας αγροτιάς, η οποία οδηγείται, μαζικά, στο ξεκλήρισμα.

Σημαντικές διαφορές

- Ποια είναι η θέση των άλλων κομμάτων για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στην αγροτική οικονομία;

- Ενώ όλοι διαπιστώνουν τα οξυμένα προβλήματα που έχουν συσσωρευτεί, τα χρόνια προβλήματα, από κει και πέρα αρχίζουν οι διαφορές των άλλων κομμάτων και του ΚΚΕ. Τα άλλα κόμματα προσπαθούν να συσκοτίσουν την πραγματικότητα όσον αφορά τις αιτίες που οδήγησαν στη σημερινή άσχημη κατάσταση και, φυσικά, οι σημαντικότερες διαφορές είναι στις βασικές κατευθύνσεις των προτάσεων, για να βγει η αγροτική οικονομία από το σημερινό αδιέξοδο προς όφελος, φυσικά, της αγροτιάς.

Η εκτίμηση του ΚΚΕ είναι ότι η κατάσταση στην οποία βρίσκεται η αγροτική οικονομία της χώρας μας είναι αποτέλεσμα της εφαρμογής των αντιαγροτικών αποφάσεων που έχουν παρθεί, κατά καιρούς, στις Βρυξέλλες, με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, την αναθεωρημένη ΚΑΠ και τη συμφωνία της ΓΚΑΤΤ, τις οποίες πρόθυμα και πειθήνια εφαρμόζουν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας, με τη στήριξη και την ανοχή και των άλλων πολιτικών δυνάμεων. Αυτή, ακριβώς, η πολιτική οδήγησε σε απαράδεκτους περιορισμούς όσον αφορά τις δυναμικές καλλιέργειες με τα γνωστά πλαφόν, τις ποσοστώσεις, στη μείωση και κατάργηση των επιδοτήσεων, στη μείωση των τιμών των αγροτικών προϊόντων. Από την άλλη, η απελευθέρωση στις τιμές των πρώτων υλών (φυτοφάρμακα, λιπάσματα, καύσιμα κλπ.) και η γενικότερη πολιτική που ακολουθείται όσον αφορά το τραπεζικό σύστημα, με τα ληστρικά επιτόκια της Αγροτικής Τράπεζας και τη μείωση των επενδύσεων τα προηγούμενα χρόνια στον αγροτικό τομέα, έχουν ως αποτέλεσμα τη ραγδαία αύξηση του κόστους παραγωγής και μείωση, φυσικά, του εισοδήματος της μικρομεσαίας αγροτιάς.

Κρύβουν τις ευθύνες τους

- Πώς αντιμετωπίζουν τα άλλα κόμματα αυτή την κατάσταση;

- Τα άλλα κόμματα, καθώς είναι προσηλωμένα στο Ευρωόραμα και το μονόδρομο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, κατηγορούν τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις για ανικανότητα να αξιοποιήσουν τις δήθεν δυνατότητες οι οποίες ξανοίγονται με την πολιτική και τις αποφάσεις που εκπορεύονται από τις Βρυξέλλες. Δηλαδή όλοι κρύβουν τις ευθύνες της κοινοτικής πολιτικής και περιορίζονται στις αλληλοκατηγορίες για το πώς εφαρμόζεται από τις κυβερνήσεις αυτή η πολιτική. Ομως για την κατάσταση αυτή είναι συνυπεύθυνες όλες οι κυβερνήσεις καθώς συμφώνησαν, προσυπέγραψαν και εφαρμόζουν όλες αυτές τις καταστροφικές αποφάσεις. Οι ευθύνες λοιπόν των κομμάτων αυτών είναι τεράστιες για τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει η αγροτική οικονομία και οι αγρότες κι αυτές τις ευθύνες τους θέλουν να κρύψουν. Και κυρίως, επιδιώκουν να δικαιολογήσουν την εμμονή τους στο γνωστό μονόδρομο της ΕΕ. Στα πλαίσια αυτά προβάλλουν - και τώρα - πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί το αγροτικό πρόβλημα... Οι προτάσεις τους, ωστόσο, είναι δημαγωγικές και υποκριτικές. Για παράδειγμα, κάνουν λόγο για κατάργηση των περιορισμών και των ποσοστώσεων, ενώ η θέση τους ότι η ΕΕ είναι μονόδρομος, ακυρώνει οποιαδήποτε δυνατότητα αντίστασης στις επιλογές της Κοινότητας. Η, π. χ., μιλούν για μείωση του κόστους παραγωγής και αύξηση της ανταγωνιστικότητας, την ώρα που διακηρύσσουν την προσήλωσή τους στην ελεύθερη αγορά, που οδηγεί στην ανεξέλεγκτη αύξηση του κόστους.

Η πραγματική διέξοδος

- Η Ευρωπαϊκή Ενωση υπάρχει, ωστόσο, με τις γνωστές πολιτικές και τους γνωστούς περιορισμούς...

- Βέβαια, όσο η χώρα μας παραμένει στην Κοινότητα και όσο υπάρχει το οικοδόμημα της ΕΕ, οι εργαζόμενοι, ο λαός μας πρέπει να ενισχύσουν την αντίστασή τους για να μην περάσουν τα αντιλαϊκά μέτρα. Δεν έχουμε, όμως, αυταπάτες ότι μπορούν να δοθούν λύσεις στα μεγάλα προβλήματα της αγροτιάς με τη συνέχιση αυτής της πολιτικής, τις ποσοστώσεις, τα πρόστιμα κλπ. Χρειάζεται μια ριζικά διαφορετική πολιτική, χρειάζεται πριν απ' όλα ρήξη με το καθεστώς της εξάρτησης και της υποτέλειας, της κυριαρχίας και της ασυδοσίας του μεγάλου κεφαλαίου, με την πολιτική και τις αποφάσεις τελικά της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

- Πόσο ρεαλιστική είναι, λοιπόν, η εφαρμογή της ριζικά διαφορετικής πολιτικής, που προτείνει το ΚΚΕ για την αντιμετώπιση του αγροτικού προβλήματος;

- Ρεαλιστικό για το ΚΚΕ δεν είναι αυτό που εξυπηρετεί τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου. Αντίθετα, ρεαλιστική πολιτική είναι εκείνη που ανταποκρίνεται στα συμφέροντα της χώρας μας και του λαού μας. Εμείς στην πρότασή μας, που απευθύνεται στο λαό και στους αγρότες ειδικότερα, ξεκινάμε από τα προβλήματα που είναι ώριμα για λύση. Στο Πόρισμα έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις που ανταποκρίνονται στην ανάγκη να αντιμετωπιστεί η κρίση στην αγροτική οικονομία. Ανταποκρίνονται στις δυνατότητες της χώρας για την ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας σε όφελος των μικρομεσαίων αγροτών. Η διαφορετική πολιτική πρότασή μας ασφαλώς δεν είναι ξεκομμένη από τη γενικότερη οικονομική πολιτική. Είναι μια πρόταση σε αντίθεση με το κοινοτικό "μοντέλο ανάπτυξης" που περιθωριοποιεί και συρρικνώνει τη γεωργία. Σε αντίθεση με τους στόχους της ΚΑΠ και τη "διεθνοποίηση" της ΓΚΑΤΤ, που κατοχυρώνει τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου και υπηρετεί τα συμφέροντα της χώρας και των μικρομεσαίων αγροτών.

Αυτές οι προτάσεις για να υλοποιηθούν, προϋποθέτουν μια ριζικά διαφορετική συνολικά πολιτική αντιμονοπωλιακή - αντιιμπεριαλιστική αναπτυξιακή πολιτική. Μια πολιτική που θα έρχεται σε ρήξη, σε αντίθεση με το καθεστώς της κυριαρχίας και της ασυδοσίας των μονοπωλίων, το καθεστώς εξάρτησης από την ΕΕ και τους άλλους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς. Προϋποθέτουν διαφορετικό συσχετισμό με την αποφασιστική ενίσχυση του ΚΚΕ. Προϋποθέτουν την αγωνιστική παρέμβαση και την πάλη των εργαζομένων του αγροτικού και εργατικού κινήματος. Να περάσει το μαζικό λαϊκό κίνημα στην αντεπίθεση. Αυτό το δρόμο δείχνει το πόρισμα του ΚΚΕ, δείχνει στους αγρότες ότι, πραγματικά, υπάρχουν δυνατότητες να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα, ακολουθώντας ένα διαφορετικό δρόμο ενάντια στις πολιτικές της ΕΕ.

Γιάννης ΖΑΓΓΑΝΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ