ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 3 Γενάρη 1997
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΡΟΔΙΑΓΕΓΡΑΜΜΕΝΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ

Ε, λοιπόν, δεν έφταιγε ο καιρός! Ούτε ο καπετάνιος! Ούτε ο βαρδιάνος ναύτης! Και κάποια στιγμή πρέπει να μπει ένα τέλος σ' αυτό το παραμύθι της αναζήτησης, δήθεν, προσωποποιημένων ευθυνών για αυτό ή εκείνο το ναυάγιο, σ' αυτό ή το άλλο μέλος του πληρώματος κάποιου πλοίου. Πρέπει, επιτέλους, να πάψει η αναζήτηση ευθυνών ανάμεσα στα θύματα ενός διαρκούς εγκλήματος! Ενός εγκλήματος, που έχει ένοχο ορατό πολύ πριν συντελεστεί - με αστυνομικούς όρους - το έγκλημα.

***

Δεκαπέντε χρόνια πριν από σήμερα, ενώ κορυφωνόταν η ναυτιλιακή κρίση του '80 κι ενώ πλησίαζε το τέλος του 20ού αιώνα, είχε καταδειχτεί ο ένοχος των εγκλημάτων, που τότε στήνονταν και σήμερα συντελούνται. Είχε με αυστηρή ακρίβεια καταδειχτεί ότι μια σειρά μέτρα "ενίσχυσης" των εφοπλιστών, ώστε αυτοί να κρατήσουν τα πλοία τους στην ελληνική σημαία, δεν ήταν τίποτα άλλο παρά οι προϋποθέσεις για τα ναυάγια του σήμερα.

Η μείωση της σύνθεσης των πληρωμάτων, η κατάργηση της θέσης του ραδιοτηλεγραφητή, το δικαίωμα ναυτολόγησης ανειδίκευτων αλλοδαπών και επαναυτολόγησης συνταξιούχων ναυτικών, η επί της ουσίας δίωξη των 100.000 Ελλήνων ναυτεργατών από τα πλοία, ώστε να μείνουν μόνο 25.000 τρομοκρατημένοι για το αύριο της δουλιάς τους, οι "διακριτικές" συστάσεις προς τα Λιμεναρχεία να "διευκολύνουν" τη λειτουργία της ελληνόκτητης ναυτιλιακής επιχείρησης, η ανοιχτή δίωξη της συνδικαλιστικής δράσης, το όργιο της "μαύρης λίστας", σε βάρος όσων αντιστέκονταν, το ελεύθερο να νηολογούνται υπό την ελληνική σημαία "σαπάκια", με ανοιχτό το χρόνο εξόδου από το νηολόγιο, είναι ορισμένα μόνο από τα μέτρα που από τότε, από το 1980, έκαναν καθαρό πως το "ελληνόκτητο" πλοίο νομιμοποιείται πλέον ως πλωτό φέρετρο. Οχι πως και πριν δεν υπήρχαν τέτοια πλοία. Με αφορμή τη ναυτιλιακή κρίση, όμως, τις μαζικές απολύσεις που συνεπάγεται, σε συνδυασμό με ένα όργιο διώξεων κάθε συνδικαλισμένου ναυτεργάτη, τα πλωτά φέρετρα αποκτούν τη νομιμοποίηση που μέχρι τότε δεν είχαν, ακριβώς γιατί τα συνδικαλισμένα πληρώματα - αρχής γενομένης από την ιστορική σύμβαση του 1943 - δεν επέτρεπαν, ακόμα και σε μαύρες εποχές, στο μέτρο των δυνάμεών τους - με πρωτεργάτες τους κομμουνιστές - την καταστρατήγηση κανόνων ασφαλείας που κατοχυρώθηκαν μέσα από διεθνείς συμβάσεις μετά από σκληρή πάλη. Αρκεί να αναφέρουμε χαρακτηριστικά την περίπτωση της θέσπισης της θέσης του ραδιοτηλεγραφητή στα πλοία. Θεσπίστηκε, κατ' αρχήν, για να εξυπηρετηθεί μόνο το θέμα της ασφάλειας. Δηλαδή, η ανάγκη σε μια και μόνη συγκεκριμένη στιγμή να εκπεμφθεί το SOS. Στη συνέχεια οι εφοπλιστές αξιοποίησαν την "άχρηστη" κατ' αρχήν θέση για τα δικά τους συμφέροντα (επικοινωνία πλοίου με στεριά για οδηγίες που αφορούσαν τις ναυλώσεις κ.ά.), και όταν πλέον μια σειρά σύγχρονες τηλεπικοινωνιακές συσκευές εξάλειψαν την ανάγκη ύπαρξης ανθρώπου για την υπηρέτηση αυτών των αναγκών, προώθησαν την κατάργηση της θέσης. Μόνο που η ανάγκη να υπάρχει σε 24ωρη βάση άνθρωπος που θα εκπέμψει έγκαιρα το SOS δεν εξαλείφθηκε. Το έδειξε και το ΔΥΣΤΟΣ κι ας μη βιαστούν ορισμένοι να αναφέρουν ότι το πλοίο είχε ασυρματιστή, γιατί παραμένει αναπάντητο ακόμα το με ποιες χρεώσεις ήταν στο πλοίο ο μαρκόνης, σε μια εποχή που όλοι οι περί τη θάλασσα ασχολούμενοι γνωρίζουν πως οι ασυρματιστές χρεώνονται με κάθε είδους αλλότρια καθήκοντα εκτός από το βασικό τους.

***

Το ίδιο πράγμα, σε ό,τι αφορά την ασφάλεια, συνέβη και με τον αριθμό των μελών του πληρώματος, που είναι αναγκαίος για έναν ασφαλή πλουν. Με δόγμα το "νόμος είναι το κέρδος του εφοπλιστή", οι ελληνικές κυβερνήσεις με μια σειρά νομοθετικές πράξεις μείωσαν τη σύνθεση των πληρωμάτων. Το ΔΥΣΤΟΣ είχε μόνο έναν ανθυποπλοίαρχο, όταν χρειαζόταν τουλάχιστον δύο, είχε μόνο 3 ναύτες όταν χρειάζονταν τουλάχιστον 5! Την ίδια περίοδο έγιναν σημαντικά "σκόντα" ως προς την αξιοπλοϊα. Το πρόβλημα που υπήρχε με τη λειτουργία της Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων μιας κρατικής υπηρεσίας, που λειτουργούσε με αποκλειστικό γνώμονα το να μην ενοχληθούν οι εφοπλιστές, έγινε μεγαλύτερο με την ιδιωτικοποίηση και του Ελληνικού Νηογνώμονα, μιας υπηρεσίας που εξέδιδε πιστοποιητικά αξιοπλοϊας. Οι συνεχείς καταγγελίες για πλοία που εκδιώκονται από Νηογνώμονες άλλων χωρών ως αναξιόπλοα - τέτοια είναι και τα πλοία της ΑΓΕΤ - και βρίσκουν καταφύγιο στον Ελληνικό Νηογνώμονα, δεν πτοούν την κυβέρνηση. Η οποία και τώρα, με το κουφάρι του ΔΥΣΤΟΣ στο βυθό, επικαλείται το πιστοποιητικό του Ελληνικού Νηογνώμονα ως στοιχείο που αποδεικνύει, δήθεν, ότι το σαπάκι ήταν αξιόπλοο. Μόνο που αυτή η επίκληση δεν είναι ικανή να απαντήσει στους συγγενείς των 20 νεκρών για το πώς χάθηκαν δίπλα στη στεριά οι άνθρωποί τους, αφού το πλοίο ήταν αξιόπλοο!

***

Εν κατακλείδι, το σύστημα μπάζει από παντού! Δεν είναι μόνο τα διπύθμενα των πλοίων σάπια, δεν είναι μόνο οι σωληνώσεις. Σάπιο είναι όλο αυτό το σύστημα που υπάρχει, για να βγαίνει κέρδος ακόμα και όταν υπάρχουν νεκροί. Για να είμαστε ακριβείς, το σύστημα βγάζει περισσότερο κέρδος όταν υπάρχουν νεκροί. Και αυτό είναι το πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει πριν απ' όλους το ίδιο το ναυτεργατικό κίνημα.

Θανάσης ΛΕΚΑΤΗΣ

ΣΠΟΤ

Οι συνεχείς καταγγελίες για πλοία που εκδιώκονται από Νηογνώμονες άλλων χωρών ως αναξιόπλοα - τέτοια είναι και τα πλοία της ΑΓΕΤ - και βρίσκουν καταφύγιο στον Ελληνικό Νηογνώμονα δεν πτοούν την κυβέρνηση. Η οποία και τώρα, με το κουφάρι του ΔΥΣΤΟΣ στο βυθό, επικαλείται το πιστοποιητικό του Ελληνικού Νηογνώμονα, ως στοιχείο που αποδεικνύει δήθεν ότι το σαπάκι ήταν αξιόπλοο..!

ΤΟΥ Ν. ΡΟΥΣΣΟΥ, ΜΕΛΟΥΣ ΤΟΥ ΔΣ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Ελλειψη χρημάτων, στάση εμπορίου

- Πώς αξιολογείτε τη φετινή γιορταστική αγορά; Αν θεωρήσουμε σαν δεδομένη τη γενική εκτίμηση ότι η εικόνα δεν ήταν η... καλύτερη, πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτό;

- Η αγορά δεν πήγε καλά αυτόν τον καιρό. Παρά τις ευχές, τις επιθυμίες και τις ελπίδες των εμπόρων να καλύψουν τα κενά της αναδουλειάς και την πτώση του τζίρου του προηγούμενου καιρού, δυστυχώς επαληθεύτηκαν οι κακές προβλέψεις. Ετσι, η μείωση του τζίρου συνεχίστηκε ακάθεκτη. Υπολογίζεται ότι η πτώση σε σύγκριση με την περσινή κίνηση ξεκινάει από το 25% και φτάνει μέχρι και το 50%. Οι αιτίες είναι γνωστές. Είναι η ίδια η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης που συρρικνώνει διαρκώς τα λαϊκά εισοδήματα. Επίσης, είναι και η ύπαρξη των μεγάλων εμπορικών συγκροτημάτων που λειτουργούν με το απελευθερωμένο ωράριο, τις συνεχείς προσφορές και πολλές φορές κάτω του κόστους ασκώντας αθέμιτο ανταγωνισμό στα μικρά μαγαζιά που δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν.

- Τι σημαίνει για τα μαγαζιά, αυτή η πορεία που επικρατεί τα τελευταία χρόνια και πώς προδιαγράφεται το μέλλον;

-Η άσκηση αυτής της προδιαγεγραμμένης οικονομικής πολιτικής από την κυβέρνηση, θα έχει αποτέλεσμα τη συρρίκνωση ακόμα παραπέρα των μικρών επιχειρήσεων. Αυτό δηλώνει και η αύξηση των διαμαρτυρημένων επιταγών και γραμματίων καθώς και ο αριθμός των καταστημάτων που βάζουν λουκέτο καθημερινά, μην μπορώντας να αντεπεξέλθουν σ' αυτή την πολιτική. Οσο η κυβέρνηση εμμένει στην εφαρμογή αυτής της πολιτικής τόσο για τα λαϊκά εισοδήματα από τα οποία εξαρτάται ο τζίρος των καταστημάτων, όσο και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, είναι βέβαιο ότι δεν είναι δυνατό να καλυτερεύσει η θέση των μικρών μαγαζιών, αλλά αντίθετα κάθε μέρα θα χειροτερεύει.

- Τι προτείνετε για να αλλάξει αυτή η διαρκής πτώση του τζίρου και γενικότερα η κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις;

-Για ν' αλλάξει αυτή η κατάσταση και η δεινή θέση στην οποία έχουν περιέλθει τα τελευταία χρόνια οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, απαιτείται πρώτα και κύρια αλλαγή της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης, στήριξη του εισοδήματος των ευρύτερων λαϊκών στρωμάτων, εργαζόμενων, συνταξιούχων, αγροτών, που θα δώσουν τη ζωντάνια και την αναθέρμανση που χρειάζεται η αγορά. Αυτό, βέβαια, προϋποθέτει αλλαγή ολόκληρης της φορολογικής πολιτικής, με ελάφρυνση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από τα φορολογικά βάρη, αφού κάθε μέρα ανακοινώνονται και νεότερα σκληρά μέτρα. Τα έσοδα δε, του κράτους, θα πρέπει να προέρχονται από τους πραγματικούς έχοντες και κατέχοντες, που σήμερα με διάφορους τρόπους απολαμβάνουν φορολογική ασυλία. Μόνο έτσι είναι δυνατό να διατηρηθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και να παίξουν τον πραγματικά αναπτυξιακό τους ρόλο στην εθνική οικονομία, που όπως και η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ υποστήριζε προεκλογικά, είναι η "ραχοκοκαλιά της οικονομίας".

Μ. Ζ.

ΧΕΡΑΚΙΑ

ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΟ έντονης ρευστότητας εισέρχεται τις επόμενες μέρες η ΝΔ, αφού θα μπουν επί τάπητος όλα τα εκκρεμή θέματα για το έκτακτο συνέδριο και ή θα υπάρξει συμφωνία των δύο πλευρών ή θα δρομολογηθούν εξελίξεις με απροσδιόριστες ακόμα συνέπειες για τη συνοχή του κόμματος (σελίδα 5).

ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ μέρες του 1996 και οι πρώτες του 1997 δεν έμελλαν να είναι ειρηνικές, στα ματωμένα χώματα της Μέσης Ανατολής. Την Πρωτοχρονιά, ένας Ισραηλινός στρατιώτης άνοιξε πυρ αδιακρίτως κατά πολιτών στην αγορά της Χεβρώνας, τραυματίζοντας τουλάχιστον εφτά. Επίσης κατά πληροφορίες, οι οποίες επιβεβαιώθηκαν από τις συριακές αρχές, μια έκρηξη βόμβας σε λεωφορείο κόστισε τη ζωή σε τουλάχιστον 9 ανθρώπους (σελίδα 8).

ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ μέσα στο εργοστάσιο έκαναν οι 76 εργαζόμενοι της επιχείρησης ΔΕΔΑΣ ΑΕ, που από την περασμένη Κυριακή έχουν προχωρήσει σε κατάληψη του χώρου, προκειμένου να εμποδίσουν τη μεταφορά των μηχανημάτων και το ενδεχόμενο "λουκέτο" (σελίδα 12).

ΓΙΑ ΜΕΘΟΔΕΥΜΕΝΗ αναβολή της συζήτησης του προϋπολογισμού της Νομαρχίας Θεσσαλονίκης, προκειμένου να μεταφερθεί και να συζητηθεί μετά την ψήφιση του αντιλαϊκού προϋπολογισμού στη Βουλή και να μην έχει κανένα νόημα η διεκδίκηση κονδυλίων από την κυβέρνηση, καταγγέλλει την πλειοψηφία και τη μείζονα αντιπολίτευση του ΝΣ, ο σύμβουλος της ΝΑΣ Μιχάλης Σπυριδάκης (σελίδα 17).

ΝΑ ΕΚΛΕΞΟΥΝ τη νέα διοίκηση για τα δύο επόμενα χρόνια, προσέρχονται την ερχόμενη Τρίτη και Τετάρτη, 7 και 8 Γενάρη, οι δημοσιογράφοι - μέλη της ΕΣΗΕΑ. Στις 15 του μήνα θα πραγματοποιηθούν, εφ' όσον χρειαστεί, επαναληπτικές εκλογές (σελίδα 28).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ