ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 19 Μάρτη 1997
Σελ. /36
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΛΛΑΔΑ - ΒΑΛΚΑΝΙΑ
Σε ρόλο ... προκεχωρημένου χωροφύλακα
  • Η χειραγώγηση των εξελίξεων στις βαλκανικές χώρες προς όφελος του μεγάλου κεφαλαίου, άμεσος στόχος κυβέρνησης και ΕΕ
  • Η Ελλάδα μπορεί με όρους να παίξει σημαντικό ρόλο, λέει ο Τ. Νάιλς
  • "Προξενητής" των δυτικών κεφαλαίων για το ξεζούμισμα των βαλκανικών λαών, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας

Σε προκεχωρημένο φυλάκιο των Βρυξελλών στα Βαλκάνια και σε χωροφύλακα των λαών των γειτονικών χωρών, φιλοδοξεί να μετατρέψει τη χώρα ο πρωθυπουργός. Ο Κ. Σημίτης, μιλώντας χτες στο συνέδριο για την επιχειρηματική συνεργασία στα Βαλκάνια, ήταν σαφής: Πρόοδος σημαίνει οικονομία της αγοράς, η οποία μπορεί να επιτευχθεί μέσα από την οικοδόμηση καθεστώτων που θα εξασφαλίζουν την πολιτική σταθερότητα και την περιθωριοποίηση των λαών. Στόχος, η πολιτική χειραγώγηση και η οικονομική λεηλασία των χωρών αυτών υπέρ του μεγάλου κεφαλαίου.

Στις χώρες των Βαλκανίων - υποστήριξε ο Κ. Σημίτης - χρειάζεται "να εμπεδωθεί ένα ελάχιστο κλίμα πολιτικής σταθερότητας, ένα ελάχιστο επίπεδο εκδημοκρατισμού και προσαρμογής των θεσμών, μια ελάχιστη κοινωνική συναίνεση για τους μείζονες και μακροπρόθεσμους στόχους". Σε ό,τι αφορά τους ίδιους τους στόχους, ανέφερε πως πρέπει να είναι η "σύγχρονη κοινωνικοοικονομική οργάνωση, ανάλογη με εκείνες που ισχύουν στις αναπτυγμένες κοινωνίες της δημοκρατίας και η ανοιχτή οικονομία". Δίνοντας μάλιστα με σαφήνεια την ουσία και τις εκβιαστικές επιδιώξεις της ΕΕ γύρω από την περιβόητη "οικονομική βοήθεια" προς τις βαλκανικές χώρες, σημείωσε: "Η οικονομική βοήθεια πρέπει να είναι άρρηκτα δεμένη με την τεχνική βοήθεια, με την παροχή γνώσης για την εμπέδωση της δημοκρατίας, της νέας κοινωνικοοικονομικής οργάνωσης. Διαφορετικά κάθε συμβολή μας θα αποδεικνύεται αργά ή γρήγορα συμβολή στον πίθο των Δαναϊδων".

Παράλληλα, ο πρωθυπουργός ζήτησε ουσιαστικά την κλιμάκωση των διαδικασιών παρέμβασης του πολυεθνικού κεφαλαίου της Ευρώπης στις εξελίξεις στα Βαλκάνια, υποστηρίζοντας πως οι τελευταίες εξελίξεις "απέδειξαν ότι χρειάζεται μια πιο ουσιαστική και ολοκληρωμένη πολιτική των Ευρωπαϊκών Οργανισμών" και παράλληλα "απέδειξαν την αναγκαιότητα οι υπό διαμόρφωση θεσμοί των διεθνών οργανισμών να εξοπλιστούν με αρμοδιότητες, μέσα και αποτελεσματικές λειτουργίες, για την αντιμετώπιση τέτοιων κρίσεων". Μη αφήνοντας μάλιστα κανένα περιθώριο για παρανοήσεις, σημείωσε πως "αυτό αφορά ιδιαίτερα την υπό διαμόρφωση Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφάλειας της ΕΕ, τη ΔΕΕ και τον ΟΑΣΕ...".

Κατά τ' άλλα ο Κ. Σημίτης ανέπτυξε τη γνωστή λογική των ειδικών πλεονεκτημάτων που διαθέτει η Ελλάδα (ως χώρα με σταθερό κοινωνικό και θεσμικό πλαίσιο και μέλος της ΕΕ) για να αποτελεί εφαλτήριο για όσους επιχειρηματίες - Ελληνες και ξένους - σκοπεύουν να κάνουν μπίζνες στις βαλκανικές χώρες. "Προωθούμε, είπε, στο χώρο της Β. Ελλάδας ένα πλέγμα υποδομών και λειτουργιών, με κεντρικό στόχο τη διεύρυνση των ευκαιριών διαβαλκανικής συνεργασίας, την ισχυρότερη παραγωγική διασύνδεση και τη σταδιακή δημιουργία ενός ολοκληρωμένου οικονομικού χώρου στα Βαλκάνια, που θα βελτιώνει τις προϋποθέσεις για σύγκλιση".

Ο Γ. Παπαντωνίου

Την Ελλάδα σε ρόλο "ενδιάμεσου φορέα" και "προξενητή" των δυτικών κεφαλαίων, που θα θελήσουν να επενδύσουν στις αγορές των βαλκανικών χωρών και των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης, προσπάθησε να παρουσιάσει ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου, στην ομιλία του στο Βαλκανικό Συνέδριο Επιχειρηματιών, που πραγματοποιείται στη συμπρωτεύουσα.

Με τη γνωστή ...μικροϊμπεριαλιστική "εκσυγχρονιστική" λογική ζήτησε από τους εκπροσώπους της Δύσης να "ποντάρουν" στο χαρτί της Ελλάδας στις σχέσεις τους με τις χώρες αυτές, ενώ ζήτησε από την ΕΕ "τη διαμόρφωση μιας περισσότερο ολοκληρωμένης πολιτικής" προς τις χώρες αυτές.

Προκειμένου να προσελκύσει το ενδιαφέρον των ξένων επιχειρηματιών, ώστε οι τελευταίοι να επιλέξουν τη χώρα μας σαν ορμητήριο διείσδυσης στη "βαλκανική ενδοχώρα", ο Γ. Παπαντωνίου επικαλέστηκε την εφαρμογή του προγράμματος λιτότητας και τις επιδόσεις στον τομέα της μακροοικονομικής πολιτικής (επιτόκια, πληθωρισμό, ελλείμματα κλπ.). Εμμεσα επίσης έθεσε το θέμα ανατροπής των εργασιακών σχέσεων, ισχυριζόμενος ότι "η απελευθέρωση των αγορών από περιορισμούς και αγκυλώσεις" αποτελούν βασικό στόχο της κυβερνητικής πολιτικής, ενώ για μία ακόμη φορά εκθείασε την πολιτική μαζικών ιδιωτικοποιήσεων των δημοσίων οργανισμών, των τραπεζών και της παράδοσης των μεγάλων έργων (αυτοκινητόδρομοι, αεροδρόμιο Σπάτων κλπ.) στο ιδιωτικό κεφάλαιο με αποικιοκρατικούς όρους.

Αναφερόμενος στις πρόσφατες εξελίξεις στη Βαλκανική, χωρίς να τις κατονομάζει (η ένοπλη εξέγερση του αλβανικού λαού κατά της αμερικανόπνευστης συμμορίας του Μπερίσα είναι κάτι που ορισμένοι δε θέλουν ούτε καν να το αναφέρουν), εξέφρασε την ελπίδα και την ευχή ότι η κατάσταση θα ομαλοποιηθεί σύντομα, ενώ επισήμανε στους επιχειρηματίες, που δραστηριοποιούνται στις χώρες αυτές, στα πλαίσια των στρατηγικών τους επιλογών να λαμβάνουν υπόψη και τον παράγοντα της πολιτικής αστάθειας που χαρακτηρίζει το πολιτικό σύστημα και τις οικονομίες των χωρών αυτών...

Απαντώντας έμμεσα στο αίτημα που προβάλλουν οι επιχειρηματίες που "επλήγησαν από την πρόσφατη κρίση", υπενθύμισε το ρόλο του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (ΟΑΕΠ), που σκοπό έχει "την κάλυψη των κινδύνων που απορρέουν από την αστάθεια των οικονομιών των βαλκανικών χωρών".

Ο Τ. Νάιλς

"Η Ελλάδα έχει να παίξει ένα σημαντικό ρόλο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη", είπε στην ομιλία του στο συνέδριο ο πρέσβης των ΗΠΑ Τ. Νάιλς, προσθέτοντας, "εφόσον προωθήσει τις σωστές πολιτικές, μπορεί να αποτελέσει τη "γέφυρα" των χωρών της περιοχής προς τη διεθνή κοινότητα".

Ο Τ. Νάιλς ισχυρίστηκε ότι η υλοποίηση ενός σχεδίου τύπου Μάρσαλ παραμένει ζητούμενο, όμως από τον ιδιωτικό πλέον τομέα. "Πρέπει να βασιστούμε στο ιδιωτικό κεφάλαιο, το οποίο σήμερα αναζητεί εναγωνίως επενδυτικές ευκαιρίες σε ολόκληρη την υφήλιο", είπε. Το ρόλο αυτό επιδιώκει να παίξει η Πρωτοβουλία για τη συνεργασία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη (SECI), πρόσθεσε.

Πολλοί ομιλητές αναφέρθηκαν στην ανάγκη να συμμετέχει η Ευρώπη καλύτερα στο παιχνίδι του παγκόσμιου ανταγωνισμού, αδιαφορώντας για τις συνέπειες που ήδη προκύπτουν για τα εργαζόμενα στρώματα του πληθυσμού, τα οποία πλήττονται σαν αποτέλεσμα της εφαρμογής της Συνθήκης του Μάαστριχτ. "Το γεγονός αυτό συνειδητοποίησαν πρώτες οι ασιατικές "τίγρεις", πρώτη η Ιαπωνία και ακολούθως η Σιγκαπούρη, η Ταϊλάνδη και η Κορέα. Την ελευθερία του πραγματικού ανταγωνισμού, πρέπει να προωθήσει και η Ευρώπη", τόνισε ο πρόεδρος της Dow Europe, Y. Bobillier.

"Η ομοψυχία κράτους και παραγωγικών τάξεων, σε εθνικό, αλλά ακόμη και περιφερειακό επίπεδο, είναι αυτή που μετατρέπει τις επιχειρήσεις σε "γρήγορα ψάρια" και το ρητό "το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό" έχει αντικατασταθεί με το "γρήγορο ψάρι τρώει το αργό"", υποστήριξε από την πλευρά του ο μεγαλοεπιχειρηματίας Σ. Κόκκαλης.

Περίεργες μεθοδεύσεις με το Ε9

Τον όμιλο Κόκκαλη "φωτογραφίζει" το υπουργείο Οικονομικών στο θέμα της ανάθεσης των εργασιών για την επεξεργασία του έντυπου Ε9 (για τον προσδιορισμό της ακίνητης περιουσίας), ενώ για το σκοπό αυτό το ελληνικό δημόσιο θα διαθέσει ούτε λίγο ούτε πολύ 3,15 δισ. δραχμές.

Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών, η πολιτική του ηγεσία αποφάσισε να εντάξει τις εργασίες επεξεργασίας του εντύπου Ε9 σαν υποπρόγραμμα στο γενικότερο πρόγραμμα μηχανοργάνωσης του υπουργείου Οικονομικών, γνωστό με την κωδική ονομασία "Taxis" και να το προωθήσει μάλιστα με συνοπτικές διαδικασίες. Ηδη έχει γνωστοποιήσει ότι την επεξεργασία των εντύπων του Ε9 θα την αναλάβει ιδιωτική εταιρία, με το επιχείρημα της αδυναμίας του Μηχανογραφικού Κέντρου του Υπουργείου Οικονομικών (ΚΕΠΥΟ) να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις του νέου αυτού έργου. Οπως ανέφεραν αρμόδιοι παράγοντες, η "αδυναμία" του ΚΕΠΥΟ έγκειται στο γεγονός της μη πρόσληψης νέου προσωπικού, με δεδομένες τις ελλείψεις που παρουσιάζει το μηχανογραφικό κέντρο, πολιτική η οποία οδηγεί μοιραία στην υποβάθμιση των λειτουργιών του.

Η όλη μεθόδευση δημιουργεί ερωτηματικά δεδομένου ότι το σύστημα "Taxis", έχει αναλάβει να το υλοποιήσει η κοινοπραξία ΙΝΤΡΑΣΟΦΤ (Ομιλος Κόκκαλη) και η ιταλική ΣΟΤΖΕ, με σύμβαση έργου που έχει υπογραφεί από το 1993. Αν και το υπουργείο Οικονομικών έχει ανακοινώσει την προκήρυξη διαγωνισμού για την πρόσληψη της ιδιωτικής εταιρίας, η ένταξη των εργασιών στο "Taxis" (με το επιχείρημα μάλιστα ότι το έργο συσχετίζεται με τη γενικότερη αρχιτεκτονική του μηχανογραφικού συστήματος) είναι εμφανές ότι η εταιρία ΙΝΤΡΑΣΟΦΤ αποκτά πλεονεκτήματα να αναλάβει και το νέο έργο και μάλιστα στην "αλμυρή" τιμή των 3,15 δισ. δραχμών.

Ηδη το υπουργείο Οικονομικών έχει ζητήσει να ενταχθεί το έργο στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 1997 και να προβλεφτούν τα σχετικά κονδύλια, γεγονός που σήμαινε ότι αντίστοιχο ποσό θα περικοπεί από άλλα προγράμματα.

Στους βιομηχάνους τα κονδύλια των ΕΒΕ

ΧΑΛΚΙΔΑ (του ανταποκριτή μας). -

Για αδιαφάνεια και μη νόμιμες διαδικασίες καταγγέλλουν 8 Επιμελητήρια της Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας για την αξιολόγηση των προσφορών και την ανάθεση του έργου "Εφαρμογής και Διαχείρισης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων" (ΑΕΔΕΠ), σε φορέα που τον συναποτελούν ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Θεσσαλίας και Κεντρικής Ελλάδας και η ΑΛΦΑ Τράπεζα Πίστεως, αποκλείοντας έτσι άλλους φορείς των μικρομεσαίων, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του δημοσίου.

Με τη συγκεκριμένη ενέργεια η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και του "εκσυγχρονιστή" πρωθυπουργού Κ. Σημίτη δείχνει για άλλη μια φορά με ποιους τάσσεται και τίνος συμφέροντα εξυπηρετεί, όταν, προγράμματα τα οποία προορίζονται για την ανάπτυξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ανατίθενται στους βιομηχάνους και το ιδιωτικό τραπεζικό κεφάλαιο. Δίκαια ονομάζεται κυβέρνηση της χρηματιστικής ολιγαρχίας.

Συγκεκριμένα, όπως καταγγέλλουν με ψήφισμά τους τα Επιμελητήρια Βοιωτίας, Ευβοίας, Φθιώτιδας και Ευρυτανίας τα οποία έχουν συστήσει φορέα με τη συμμετοχή και του ΕΟΜΜΕΧ και εκπροσωπούν το σύνολο των ΜΜΕ της Θεσσαλίας- Στερεάς Ελλάδας, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας δεν έπρεπε να αναθέσει το εν λόγω πρόγραμμα για τους εξής λόγους:

α. Η ανάθεση στον ενδιάμεσο φορέα ΑΕΔΕΠ του Συνδέσμου Βιομηχανιών και της ΑΛΦΑ Τράπεζας Πίστεως, είναι μη νόμιμη γιατί αντίκειται στην προκήρυξη και κατά συνέπεια στο νόμο, δεδομένου ότι ένα από τα μέλη του ενδιάμεσου φορέα, η ΑΛΦΑ Τράπεζα Πίστεως είναι κερδοσκοπικού χαρακτήρα, πράγμα που απέκλειε η προκήρυξη.

Επιπλέον, θα προσθέταμε εμείς, αποτελεί και έμμεσα πριμοδότηση, αφού εκτιμάται ότι θα οδηγήσει τους μικρομεσαίους στην "αγκαλιά" της ιδιωτικής τράπεζας.

β. Η ανάθεση έγινε χωρίς να ληφθεί υπόψη η βαθμολογία της Επιτροπής Αξιολόγησης που το ίδιο το ΥΠΕΘΟ είχε συστήσει, και

γ. Η ανάθεση έγινε χωρίς να ληφθούν υπόψη οι προδιαγραφές και τα κριτήρια που το υπουργείο είχε θέσει (υποδομή, εμπειρία σε θέματα και γνώση των προβλημάτων ΜΜΕ).

Τέλος, τα Επιμελητήρια ζητάνε να αποκατασταθεί η διαφάνεια και η νομιμότητα και να εγκριθεί η πρόταση του ενδιάμεσου φορέα των επιμελητηρίων- ΕΟΜΜΕΧ "προς όφελος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων".

Να σημειώσουμε, επίσης, ότι συμμετέχουν δύο ακόμη υποψήφιοι φορείς, το ΕΛΚΕΠΑ - ΚΟΠΕΣ και ο Διανομαρχιακός ΕΦΔ με τη συμμετοχή των δύο Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων των δύο Περιφερειών.

Γιώργος ΠΑΝΤΕΛΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ