ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 2 Μάρτη 2000
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«Στοπ» στις επιχορηγήσεις των ασφαλιστικών ταμείων

Με σφαγιασμό των επιχορηγήσεων που δικαιούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό απειλούνται τα ασφαλιστικά ταμεία αν δεν καταβάλουν στα νοσηλευτικά ιδρύματα το 75% των υποχρεώσεών τους από δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης, εντός τριάντα ημερών από την ημερομηνία υποβολής των δικαιολογητικών.

Αυτό προκύπτει από σχετική εγκύκλιο του υπουργείου Οικονομικών (Γενικό Λογιστήριο του Κράτους) που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα, σχετικά με το νέο νομικό καθεστώς εξόφλησης οφειλών από τα ασφαλιστικά ταμεία και το δημόσιο προς τα νοσηλευτικά ιδρύματα, για δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης των ασφαλισμένων τους.

Οπως επισημαίνεται στη συγκεκριμένη εγκύκλιο, βάσει της νέας νομοθεσίας, τα ασφαλιστικά ταμεία και το δημόσιο, είναι υποχρεωμένα από 1-1- 2000 να προκαταβάλλουν στα νοσηλευτικά ιδρύματα το 75% των υποχρεώσεών τους από δαπάνες υγειονομικής περίθαλψης εντός 30 ημερών από την ημερομηνία υποβολής των δικαιολογητικών. Οπως διευκρινίζεται, για τα ήδη υποβληθέντα μέχρι την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου (11-2-2000) δικαιολογητικά η σχετική προκαταβολή του 75% του συνόλου τους καταβάλλεται εντός 50 ημερών. Οπως επισημαίνεται στην ίδια εγκύκλιο, παρέχεται η δυνατότητα στα νοσηλευτικά ιδρύματα να απευθύνονται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και να ζητούν την παρακράτηση, από τις γραμμένες στον προϋπολογισμό πιστώσεις για επιχορηγήσεις ή για αποδόσεις εσόδων στο ασφαλιστικά ταμεία, ποσών ίσων με τις ανεξόφλητες κατά περίπτωση οφειλές τους στις περιπτώσεις εκείνες που δεν τηρούνται οι προβλεπόμενες προθεσμίες.

ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ
Από τη «Σκύλλα στη Χάρυβδη»

Τελικά, ούτε οι απικιοκρατικοί όροι του διαγωνισμού για τα δίκτυα πόλης φυσικού αερίου, στάθηκαν δελεαστικοί για τους ξένους «επενδυτές» που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη συμμετοχή στη σύσταση των Εταιριών Παροχών Αερίων (ΕΠΑ) να υποβάλλουν συγκεκριμένες προτάσεις. Προχτές έληξε η προθεσμία υποβολής των οικονομικών προσφορών για τη σύσταση των τριών ΕΠΑ (Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας) και από τις 11 ξένες εταιρίες που είχαν προκριθεί αρχικά, μόνο οι 4 κατέθεσαν οικονομική προσφορά.

Οι εταιρίες που κατέθεσαν οικονομική προσφορά και οι οποίες θα ανοιχτούν μετά τις εκλογές για λόγους διαφάνειας (όπως κατ' επανάληψη έχει δηλώσει ο υπουργός Ανάπτυξης) είναι, οι ιταλικές «Italgas» και «SEABO», η γαλλική «Gaz de France» και η σλοβακική «SPP». Για την ΕΠΑ Αττικής προσφορά κατέθεσαν η «Italgas» και η «Gaz de France», ενώ για τις ΕΠΑ Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, όλες οι εταιρίες εκτός από την «Gaz de France».

Μ' αυτά τα δεδομένα, είναι βάσιμοι οι προβληματισμοί ότι ο εν λόγω διαγωνισμός που έχει προκηρυχτεί εδώ και δύο χρόνια, είτε μπορεί να κριθεί άγονος στο σύνολό του, είτε σε μέρος του, δηλαδή να κηρυχτεί άγονος για μία ΕΠΑ. Το σίγουρο είναι πως ο ελληνικός λαός που έχει χρυσοπληρώσει το έργο του φυσικού αερίου, διαπιστώνει καθημερινά ότι η οικιακή χρήση του νέου καυσίμου απομακρύνεται όλο και περισσότερο, αφού κάθε μέρα που περνάει, το έργο του φυσικού αερίου βουλιάζει στο βούρκο της διαπλοκής.

Εγκληματικές ενέργειες

Σήμερα, η υπόθεση διαπλοκής του φυσικού αερίου έχει ξεπεράσει τα 10 χρόνια, και αντί το θέμα να τείνει προς την οριστική του λύση, βουλιάζει όλο και περισσότερο στα διαπλεκόμενα ντόπια και ξένα ιδιωτικά συμφέροντα, που στηρίζονται από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του τόπου, πρωτίστως όμως από αυτή του υπουργείου Ανάπτυξης. Ωστόσο, μετά από τόσα χρόνια διαπλοκής, διαφαίνεται, πως η κυβέρνηση στοχεύει σύντομα να σταθεροποιήσει τα διαπλεκόμενα στο χώρο, με την πλήρη παράδοσή του φυσικού αερίου στο «συνέταιρο» Κοπελούζο. Και από εκεί που βάσει νόμου η ΔΕΠΑ έχει το δικαίωμα μέχρι το 2007 να είναι ο αποκλειστικός προμηθευτής φυσικού αερίου, τώρα, ωθείται στο να κάνει κοινή εταιρία με τον Κοπελούζο, προκειμένου ο τελευταίος να μη διακινδυνεύσει τα κέρδη του όταν η αγορά του φυσικού αερίου απελευθερωθεί το 2007. Το αποτέλεσμα είναι να αλλάζει άρδην ακόμα και αυτός, ο υπάρχον ενεργειακός σχεδιασμός, μόνο και μόνο να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα του συγκεκριμένου επιχειρηματία.

Το νέο σκηνικό στηρίζεται και από τα Ελληνικά Πετρέλαια, τα οποία θα αποτελέσουν και μέτοχο στη νέα κοινή εταιρία με τον Κοπελούζο. Το σοβαρό ερώτημα που προκύπτει είναι, γιατί η κυβέρνηση παραδίδει ολοσχερώς τα δικαιώματα των δημοσίων ενεργειακών επιχειρήσεων στο ιδιωτικό κεφάλαιο και μάλιστα πολύ πριν υποχρεωθεί να ανοίξει την αγορά του φυσικού αερίου. Πρέπει να σημειωθεί πως η προχτεσινή ανακοίνωση, ότι βρίσκεται στα σκαριά η σύσταση της κοινής εταιρίας φυσικού αερίου από τον Κοπελούζο, τη ΔΕΠΑ, τα ΕΛ.ΠΕ. και την «Γκαζ Προμ», δεν πρόκειται για πρόσφατη σύλληψη, αλλά προέρχεται από ένα μακροχρόνιο παζάρεμα και συζητήσεις, προκειμένου και ο τομέας του φυσικού αερίου να παραδοθεί στον Κοπελούζο.

Περίπου δύο χρόνια πριν, όταν απορρίφθηκε από το διαγωνισμό για τα δίκτυα πόλης ο Κοπελούζος, αρκετοί ήταν εκείνοι που είπαν ότι η κυβέρνηση τον έθεσε στο περιθώριο. Σήμερα όμως αποδεικνύεται ότι μόνο στο περιθώριο δεν τέθηκε, αλλά στην ουσία του ανατίθεται απευθείας και πλήρως ο τομέας του φυσικού αερίου στη χώρα, αφού θα είναι ο κυρίαρχος διαχειριστής του συγκεκριμένου καυσίμου στη χώρα.

Μέχρι πέρυσι, τέτοιο καιρό περίπου, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, με επικεφαλής τη Βάσω Παπανδρέου, είχε αναγάγει σε μείζον θέμα την ασφάλεια του εφοδιασμού από το ρώσικο φυσικό αέριο, στηρίζοντας έτσι την επιλογή για εναλλακτικό προμηθευτή! Τώρα, το υπουργείο Ανάπτυξης με επικεφαλής τον Ε. Βενιζέλο, προκρίνει τον Κοπελούζο ως τον αποκλειστικό προμηθευτή!


Στ.Ζ.

ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Ανατιμήσεις πάνω από 3 δρχ.

Νέες μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Ανάπτυξης που αποδίδονται στις διεθνείς τιμές οι οποίες παραμένουν σε υψηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα, η τιμή της βενζίνης σούπερ αυξάνεται κατά 3,10 δρχ. το λίτρο και της αμόλυβδης κατά 3,20 δρχ., ενώ αμετάβλητες παραμένουν οι τιμές του πετρελαίου κίνησης και του πετρελαίου θέρμανσης.

Με βάση τις παραπάνω νέες αυξήσεις οι «ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης» των βενζινών διαμορφώνονται από το υπουργείο Ανάπτυξης ως εξής:

  • Για το λεκανοπέδιο της Αττικής και το νομό Θεσσαλονίκης η τιμή της σούπερ στις 249,80 δρχ. και της αμόλυβδης στις 232,90 δρχ. το λίτρο.
  • Για την Α' ζώνη η σούπερ στις 254,70 και η αμόλυβδη στις 237,80 δρχ.
  • Για τις περιοχές της Β' ζώνης η «ενδεικτική» τιμή της σούπερ διαμορφώνεται στις 257,70 και της αμόλυβδης στις 240,80 δρχ. το λίτρο.
  • Για τις περιοχές της Γ' ζώνης με ΦΠΑ 18% η «ενδεικτική» τιμή της βενζίνης σούπερ διαμορφώνεται στις 259,70 δρχ. το λίτρο και της αμόλυβδης στις 242,80 δρχ. και για τις περιοχές της ίδιας ζώνης με ΦΠΑ 13% οι αντίστοιχες τιμές είναι 249,90 και 234 δρχ. το λίτρο.
Υπερτριπλασίασε τα κέρδη της η ΕΤΒΑ

Κατά 266% αυξήθηκαν τα καθαρά προ φόρων κέρδη της ΕΤΒΑ το 1999. Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από ανακοίνωση της Τράπεζας, τα κέρδη της ΕΤΒΑ το 1999 ανήλθαν στο ποσό των 38,5 δισεκατομμυρίων δραχμών, έναντι 10,5 δισεκατομμύρια δραχμές. Ηταν δηλαδή, σχεδόν τετραπλάσια από το 1998.

Σε ό,τι αφορά τα προ φόρων κέρδη των εταιριών του ομίλου της ΕΤΒΑ, ανήλθαν στα 107 δισεκατομμύρια δραχμές, έναντι 31,8 δισεκατομμυρίων δραχμών που ήταν το 1998, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 236%.

Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΤΒΑ, η μεγάλη αύξηση της κερδοφορίας προήλθε από τη βελτίωση όλων των δραστηριοτήτων της (κυρίως της επενδυτικής τραπεζικής) που συντέλεσε στην αύξηση των λειτουργικών εσόδων κατά 25% (22,7 δισεκατομμύρια δραχμές).

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ
Σημαντική κερδοφορία και το 1999

Σημαντική αύξηση είχαν και την περασμένη χρονική περίοδο τα κέρδη των Ελληνικών Πετρελαίων, τα οποία, πριν τη φορολογία διαμορφώθηκαν στα 58,8 δισεκατομμύρια δραχμές. Αυξήθηκαν δηλαδή κατά 80%, δεδομένου ότι τα καθαρά προ φόρων κέρδη των ΕΛ.ΠΕ. το 1998 είχαν διαμορφωθεί στα 32,7 δισεκατομμύρια δραχμές. Σε επίπεδο Ομίλου τα κέρδη προ φόρων αυξήθηκαν κατά 60%, καθώς ανήλθαν στα 64,4 δισεκατομμύρια δραχμές, από 40,2 δισ. δρχ. που ήταν την προηγούμενη χρήση. Αξίζει να σημειωθεί, ότι μεγάλο τμήμα των κερδών των ΕΛ.ΠΕ. θα τα καρπωθεί το ιδιωτικό κεφάλαιο, αφού μόλις λίγες μέρες πριν παραδόθηκε και το δεύτερο πακέτο μετοχών στους ιδιώτες.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛ.ΠΕ., Ελ. Τζέλλα, ο Ομιλος φιλοδοξεί να μετατραπεί σε έναν πλήρη καθετοποιημένο ενεργειακό φορέα, ενώ σημείωσε ιδιαίτερα τις ευοίωνες προοπτικές που ανοίγονται για την επιχείρηση στη Νοτιανατολική Ευρώπη.

Σε ό,τι αφορά την εσωτερική αγορά, άμεσος στόχος των ΕΛ.ΠΕ. είναι να αυξήσουν το μερίδιό τους στην εμπορία υγρών καυσίμων, που διακινεί μέσω των εταιριών ΕΚΟ, ΕΛΔΑ και «Γ. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ» και από 25% που είναι περίπου σήμερα, να ανέλθει στο 30 - 35%.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ