ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 27 Μάρτη 1997
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
"Θεατρική Ανοιξη" στη Θεσσαλονίκη

Αρχίζουν, την 1η Απρίλη και θα διαρκέσουν μέχρι τις 20 Απρίλη, στο θέατρο "Αμαλία",οι εκδηλώσεις του φεστιβάλ "Θεατρική Ανοιξη",που πραγματοποιεί για 4η χρονιά ο Οργανισμός Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης "Θεσσαλονίκη '97",σε συνεργασία με την Πειραματική Σκηνή της "Τέχνης" και με καλλιτεχνικό υπεύθυνο το θεατρολόγο Νικηφόρο Παπανδρέου.Το φεστιβάλ φιλοξενεί παραστάσεις που συμβάλλουν στην ανανέωση της θεατρικής γλώσσας. Στη φετινή "Θεατρική Ανοιξη" συμμετέχουν εννέα θίασοι από οκτώ χώρες, που θα δώσουν 19 συνολικά παραστάσεις.

Το φεστιβάλ αρχίζει με το θέατρο "Ντράμα" της Λιουμπλιάνα,που είναι το Εθνικό Θέατρο της Σλοβενίας και το οποίο θα παρουσιάσει τις "Τρεις αδελφές" του Τσέχοφ (1 και 2 Απρίλη). Ακολουθεί ο θίασος "Φαντάστικα",μαύρο θέατρο από την Πράγα,με "Το ταξίδι της Αλίκης" του Κάρολ,σε μια παράσταση με ηθοποιούς και κούκλες, μέσα στη μαγική ατμόσφαιρα ενός φανταστικού τσίρκου (4/4). Πέντε γυναίκες κλόουν από τη Γαλλία παρουσιάζουν, στις 6 και 7 Απρίλη, ένα θέαμα που ξεχειλίζει από χιούμορ και ποίηση με τον τίτλο "Περιμαζέψτε τες!" και τον υπότιτλο "κλόουν στο θηλυκό του πληθυντικού".

Ακολουθεί μια παράσταση μουσικού θεάτρου, από την πόλη που θα πάρει τη σκυτάλη της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας το 1998. Το Δημοτικό θέατρο της Στοκχόλμης παρουσιάζει δύο ηθοποιούς που ζωντανεύουν δύο γοητευτικές μορφές του αιώνα μας, μια ποιήτρια και έναν δραματουργό, σε ένα θέαμα που έχει τον τίτλο "Η μικρή Μπόγιε - Εγώ ο Αύγουστος Στρίντμπεργκ" (9/4). Από τη μακρινή Ιαπωνία έρχεται το Θέατρο του Κύκνου,με τον "Πύργο του Κυανοπώγωνα",ένα πρωτότυπο θέαμα εμπνευσμένο από την όπερα του Μπέλα Μπάρτοκ (10/4).

Σε θεατές όλων των ηλικιών απευθύνεται η παράσταση "Παραμύθια των αδελφών Γκριμ",που συντονίζει η Ομάδα Εδάφους.Πρόκειται για ένα σκηνικό κονσέρτο του Γιώργου Κουμεντάκη,σε σκηνοθεσία Δημήτρη Παπαϊωάννου.ΗΟλια Λαζαρίδου ζωντανεύει το μαγικό κόσμο των παραμυθιών (12 και 13/4). Από τη Γερμανία έρχονται οι μίμοι Χάμπε και Μάικ,με την παράσταση"Ολοι μαζί" (14 και 15/4). Ενα θέαμα μεικτών μέσων (θέατρο και κινηματογράφος), ένα αφιέρωμα στον Εντγκαρ Αλαν Πόε και στο έργο "Η πτώση του οίκου των Ασέρ" φέρνει ο αγγλικός θίασος.Πρόκειται για την "Πτώση του οίκου των ταξιθετριών" (17/4).

Η "Θεατρική Ανοιξη" θα κλείσει με την "Οικογένεια Νώε" από τη "Μικρή Πόρτα" της Ξένιας Καλογεροπούλου (19 και 20/4).

Η προπώληση των εισιτηρίων για όλες τις παραστάσεις γίνεται στο θέατρο "Αμαλία" και στο ταμείο του Θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ
"Κυριακή των παπουτσιών"... με τρικλοποδιές

Καταγγελίες και του Λ. Λαζόπουλου

"Αναξιοπρέπεια" συνιστούν όσα αντιμετώπισε ο Λάκης Λαζόπουλος, προκειμένου να ανεβάσει στα πλαίσια της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας" την παράσταση "Κυριακή των παπουτσιών".Σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο καλλιτέχνης είπε: "Συνάντησα μόνο εμπόδια. Μόνο πόρτες κλειστές. Μόνο μίσος. Μόνο πόλεμο", αλλά δεν κατονόμασε όσους "έβαζαν τις τρικλοποδιές". Μίλησε μόνο για "γραφειοκρατική κωλυσιεργία της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του ΟΠΠΕ" και επιφυλάχτηκε να "ανοίξει το στόμα του αργότερα".

Η "Κυριακή των παπουτσιών", πιθανόν να ανέβει στο τέλος της βδομάδας στο παλιό ζυθοποιείο "Φιξ" που διαμορφώθηκε σε θέατρο, κόστισε 500 εκατομ. δρχ., από τα οποία τα 120 εκατομ. τα δίνει ο ΟΠΠΕ.

Το έργο είναι "κριτική στη δικτατορία των ΜΜΕ". Οπως σημειώνει μεταξύ άλλων ο Λ. Λαζόπουλος "ο σημερινός ήρωας, ο Ηλίας, όπως κι όλοι οι ήρωες της"Κυριακής των Παπουτσιών", έχουν τα στοιχεία μιας βαθιά νευρωτικής εποχής, εγκλωβισμένοι στον αστερισμό μιας σάπιας τηλεόρασης και υποθάλπουν, χωρίς να το γνωρίζουν, τη βαθιά ανηθικότητα των καιρών. Κανείς δεν μπορεί να ζυγίσει σωστά τα πρόσωπα, την αξία, τη σημαντικότητα ή ασημαντότητά τους. Ολα τα πρόσωπα και οι καταστάσεις μοιάζουν να έχουν το ίδιο βάρος ή κανένα βάρος".

Ερωτηματικά γεννά η συμφωνία για τη λειτουργία του θεάτρου στο ιστορικό ζυθοποιείου (τον Αύγουστο του '94 κηρύχτηκε διατηρητέο, ενώ είχε προηγηθεί το 1989 ο πολεοδομικός χαρακτηρισμός του ως Πολιτιστικό και Αθλητικό Κέντρο). Συνολικά η έκταση του ΦΙΞ είναι 20 στρέμματα. Το 1981 η Εθνική Τράπεζα την πούλησε σε ιδιώτη έναντι "εξαιρετικά χαμηλού ποσού". Παρ' όλο που είναι διατηρητέο ο αγοραστής δημιούργησε και λειτουργεί 3 κλαμπ, χωρίς άδεια, που επανειλημμένα έχουν σφραγιστεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Θεσσαλονίκης. Ο ΟΠΠΕΘ πρόσφερε στον ιδιοκτήτη 50 εκατομ. για να διαμορφώσει το χώρο σε θέατρο, με τη συμφωνία ο ΟΠΠΕ να το χρησιμοποιήσει για έξι μήνες.

Χτες στη συνέντευξη Τύπου ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΟΠΠΕ ισχυρίστηκε ότι "το θέατρο έχει άδεια λειτουργίας". Σε πρόσφατο άρθρο του όμως ο πρώην αντιδήμαρχος Πολιτισμού Ν. Ταχιάος διατύπωσε τα ακόλουθα ερωτηματικά για όσα συμβαίνουν στο εργοστάσιο: Ποιος μπορεί να διαβεβαιώσει ότι η λειτουργία του θεάτρου είναι νόμιμη και ότι δε θα έρθει ένας δημόσιος υπάλληλος να κολλήσει ταινίες ασφαλείας στην είσοδο του; Ποιος θα νομιμοποιείται να τις αφαιρέσει, όταν ένας ιδιώτης επιχειρηματίας έχει καταγγελθεί επανειλημμένα στον εισαγγελέα, για τον ίδιο λόγο; Κι αν ξεπεραστούν αυτά τα εμπόδια και η πολεοδομία εφοδιάσει τον ιδιοκτήτη με τα απαραίτητα έγγραφα, ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη να συνεισφέρει από το δημόσιο κορβανά στην πρωτοφανή αυτή επιχείρηση ταχύτατης απόσβεσης μιας επένδυσης αγοράς ακινήτου;

Πένθος μουσικής - θεάτρου

Σε ηλικία 57 ετών, "έφυγε" ο μαέστρος Αλέξανδρος Συμεωνίδης,χτυπημένος από την επάρατη νόσο. Το όνομά του συνδέθηκε με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών - ήταν αρχιμουσικός της από το 1978 και από 1989 - 1995 γενικός διευθυντής της. Υπήρξε διευθυντής, επίσης, της Δημοτικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, Συμφωνικής Ορχήστρας, Ορχήστρας Ποικίλης Μουσικής της ΕΡΑ, της ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής κ.ά. Είχε διευθύνει και ορχήστρες του εξωτερικού και είχε συνεργαστεί με διακεκριμένους σολίστ, όπως οι Νικολάι Πετρόφ, Μιχαήλ Πλέντεφ, Βικτόρια Ποστνίκοβα κ.ά.

Συλλυπητήριο τηλεγράφημα στη σύζυγο του Αλ. Συμεωνίδη έστειλε ο υπουργός Πολιτισμού, Ευάγγελος Βενιζέλος,τονίζοντας: "ο άδικος θάνατός του στερεί την πρώτη ορχήστρα της χώρας από την πιο γόνιμη παρουσία".

  • Πέθανε, προχτές, σε ηλικία 80 ετών, ο γιατρός και συγγραφέας Νίκος Ζακόπουλος (κηδεύτηκε χθες από το Α' Νεκροταφείο). Ο Νίκος Ζακόπουλος γεννήθηκε στη Μεσσήνη. Αγωνίστηκε από τις γραμμές του ΕΑΜ και στα Δεκεμβριανά συνελήφθη και εξορίστηκε στη Μακρόνησο. Από το 1955 άρχισε να αρθρογραφεί σε ημερήσιες εφημερίδες. Από το 1960 ασχολήθηκε με τη λογοτεχνία και το θέατρο. Είχε διακριθεί με κρατικά βραβεία (1962, 1972, 1987) και το 1973 με βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών.
Παγκόσμια Μέρα Θεάτρου

Παγκόσμια Μέρα Θεάτρου,σήμερα και στα πλαίσια του γιορτασμού της διοργανώνονται κάποιες εκδηλώσεις: Σήμερα, ο Επιστημονικός Σύλλογος Πτυχιούχων Θεατρικών Σπουδών,οργανώνει εκδήλωση στο θέατρο "Διάνα" (9.15 μμ). Θα ακολουθήσει η παράσταση του έργου "Γυναίκα με παραισθήσεις" του Αλαν Αϊκμπορν,με τους Νικήτα Τσακίρογλου, Χρυσούλα Διαβάτη, Γιώργο Αρμένη, Βλαδίμηρο Κυριακίδη κ. ά.

Στα πλαίσια του γιορτασμού το Ελληνικό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου θα τιμήσει την Λήδα Πρωτοψάλτη για την πολυετή θεατρική προσφορά της, σε ειδική παράσταση του θεάτρου "Στοά",με το έργο "Αννα είπα... " του Παναγιώτη Μέντη,στις 31/3 (9.15μμ). Επίσης, προσκεκλημένοι του Κέντρου έρχονται στην Αθήνα, οι Ρουμάνοι ηθοποιοί Μάγια Μόργκεστερν και Μιρσέα Ρούσου, για να συμμετάσχουν στο γιορτασμό παρουσιάζοντας αποσπάσματα από το έργο "Μια αρχαία Τριλογία",σε σκηνοθεσία Αντρέι Σέρμπαν, στο θέατρο "Στοά" (1/4, 9.15μμ).

Συνάντηση μαθητικού θεάτρου

Διευρύνοντας την εμπειρία ενός πετυχημένου θεσμού, των "Πανελληνίων Αγώνων Μαθητικού Θεάτρου",η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία και το "Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν" σε συνεργασία με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Πρόγραμμα "Μελίνα",προχωρούν φέτος (11-18/4), στη διοργάνωση "Ευρωπαϊκής Συνάντησης Μαθητικού Θεάτρου".

Οπως αναφέρθηκε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου "έπειτα από την ολοκλήρωση του πρώτου πενταετούς κύκλου του θεσμού και αξιοποιώντας τις εμπειρίες και την τεχνογνωσία των ετών αυτών, προχωράμε ένα βήμα πιο πέρα. Η "Ευρωπαϊκή Συνάντηση" φιλοδοξεί να καταστεί μόνιμο φόρουμ των ασχολούμενων με τη θεατρική παιδεία στην Ευρώπη και να αποτελέσει τον πυρήνα για τη δημιουργία "Ευρωπαϊκού Δικτύου Σχολικού Θεάτρου", που περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα εκπαιδευτικών, ηθοποιών, σκηνοθετών, ηθοποιών, θεατρολόγων κ.ά.".

Φέτος η Συνάντηση περιλαμβάνει τους τομείς: Ευρωπαϊκό Φεστιβάλ Μαθητικού Θεάτρου, Ευρωπαϊκό Συνέδριο για το θέατρο στο σχολείο και παράλληλες εκδηλώσεις. Στο Φεστιβάλ συμμετέχουν θεατρικές ομάδες από 11 κράτη - μέλη της ΕΕ και τις Ουκρανία, Σερβία, Ρουμανία. Το Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί (14-15/4) στη "Στοά του Βιβλίου", με γενικό τίτλο "Το μαθητικό θέατρο ως μέσο διαμόρφωσης ενός κοινού πολιτισμικού περιβάλλοντος για τη νέα γενιά των Ευρωπαίων πολιτών".Το Φεστιβάλ και το Συνέδριο θα πλαισιώσουν εργαστήρια για μαθητές και εκπαιδευτικούς, στα οποία θα διδάξουν σκηνοθέτες και ηθοποιοί, Ελληνες και ξένοι. Παράλληλα, θα γίνει προσπάθεια να ενισχυθούν οι δεσμοί μεταξύ των συμμετεχόντων μαθητών από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, με τη διοργάνωση κοινών δραστηριοτήτων κατά την τελική φάση της Συνάντησης.

Οχι σε ιδιώτες η "Αθηνά Νίκη"

Την υπερωριακή απασχόληση,αλλά και χρησιμοποίηση της κανονικής τους άδειας προτείνουν οι μαρμαροτεχνίτες της Ακρόπολης, που εργάζονται στο συνεργείο των Προπυλαίων,ως εναλλακτική λύση στην επαπειλούμενη μερική ανάθεση σε ιδιωτική εταιρία, των έργων στο ναό της "Αθηνάς Νίκης".Την πρόταση κατέθεσε, χτες, το συνεργείο των Προπυλαίων, στην προϊσταμένη της Εφορίας Ακρόπολης, Ισμήνη Τριάντη,η οποία δεσμεύτηκε να τη μεταφέρει στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης.

Σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, άμεσα πρέπει να καταβιβασθεί η ζωφόρος του ναού.Το έργο, λόγω έλλειψης προσωπικού, επρόκειτο να γίνει με έκτακτο προσωπικό, το οποίο θα αναζητούνταν στους συνταξιούχους της Ακρόπολης. Σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχουν σκέψεις για ανάθεση του έργου σε ιδιωτικό συνεργείο και μάλλον αυτό είναι το θέμα της σημερινής συνεδρίασης της ΕΣΜΑ.Παράλληλα εκκρεμεί στο Υπουργικό Συμβούλιο το θέμα της αναγκαίας πρόσληψης 40, επιπλέον, μαρμαροτεχνιτών στην Ακρόπολη και εκκρεμεί όχι χωρίς λόγο, αφού η ελλείψεις σε προσωπικό, σε συνάρτηση με τον επείγοντα χαρακτήρα των εργασιών στο ναό, χρησιμοποιούνται ως "άλλοθι" για αναζήτηση ιδιωτικών λύσεων.

  • Στο εντευκτήριο της Εταιρείας Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού της Σχολής Μωραϊτη (πλατεία Παναθηναϊκού Σταδίου 5), σήμερα (7.45μμ) θα μιλήσουν οι: Αθανασία Αναγνωστοπούλου, Σπύρος Ασδραχάς,στα πλαίσια του κύκλου ομιλιών "Ο οθωμανικός κόσμος".Είσοδος ελεύθερη.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ