ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 4 Απρίλη 1997
Σελ. /36
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ
Υπό διωγμό οι ναυτεργάτες

Του Γιώργου ΜΑΡΙΝΟΥ*

Η πολιτική των σκανδαλωδών προνομίων προς τους εφοπλιστές συνοδεύτηκε απαρέγκλιτα με το διωγμό του ναυτεργατικού κινήματος, από τα μέσα κιόλας της δεύτερης δεκαετίας του αιώνα μας. Αρκεί μόνο να αναφέρει κανείς τη δικτατορία του Πάγκαλου το 1925, το Βενιζελικό Ιδιώνυμο το 1929, τη δικτατορία του Μεταξά το 1936, το καθεστώς της μισαλλοδοξίας, των φυλακών, τις εξορίες και τους μαύρους καταλόγους... Είκοσι τρία χρόνια μετά την πτώση της αμερικανόφερτης δικτατορίας, διατηρείται η νομοθεσία της χούντας! Πρόκειται για τους Κώδικες Δημοσίου και Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου, που στηρίζονται στη φιλοσοφία της γαλέρας και τον Πειθαρχικό Κώδικα που παραπέμπει στην εποχή των στρατοδικείων! Προκλητικές είναι οι εξαιρέσεις των ναυτεργατών από τα μέτρα που ισχύουν, για το υπόλοιπο κομμάτι της εργατικής τάξης. Χαρακτηριστικές είναι οι εξαιρέσεις από το συνδικαλιστικό νόμο 1264/82, τη Διεθνή Σύμβαση 135, για τις Επιτροπές των εργαζομένων στους τόπους δουλιάς, το νόμο για την υγιεινή και ασφάλεια στους εργασιακούς χώρους.

Η λογική του "γκέτο" εκφράζεται και στο διαχωρισμό της ναυτικής εκπαίδευσης από το εθνικό εκπαιδευτικό σύστημα, τον εφοπλιστικόέλεγχο και τη στρατοκρατία στις ναυτικές σχολές και σε όλες τις υπηρεσίες που εποπτεύονται από το ΥΕΝ. Οι αμοιβές των Ελλήνων ναυτεργατών είναι στο τελευταίο σκαλοπάτι της κλίμακας των συναδέλφων τους δυτικοευρωπαϊκών χωρών. Οι βασικοί μισθοί είναι φαινόμενο ντροπής, για ένα επάγγελμα βαρύ - ανθυγιεινό και επικίνδυνο, που ασκείται μακριά από την οικογένεια και την κοινωνία, 24 ώρες το 24ωρο στην υπηρεσία του εργοδότη. Ενδεικτικά μπορεί να αναφερθεί ότι οι βασικοί μισθοί - μεικτά για τα ποντοπόρα φορτηγά πλοία σύμφωνα με τη Συλλογική Σύμβαση του 1996 - βρίσκονται στα εξής επίπεδα: Β μηχανικός/ υποπλοίαρχος/ Α ασυρματιστής 251.390 δραχμές. Γ μηχανικός /ανθυποπλοίαρχος 218.665 δραχμές. Μάγειρας 198.935, δρχ. θαλαμηπόλος 189.935δρχ. Λιπαντής 189.935, ναύτης 177.867, ενώ για το βαθμό του θαλαμηπόλου και του καθαριστή χωρίς άδεια, προβλέπεται βασικός μισθός 129.719 δραχμές, κάτω δηλαδή και από το όριο της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας! Με τους υποβαθμισμένους μισθούς "συγκατοικούν" και οι συντάξεις πείνας. Το 73,54% των συνταξιούχων, σύμφωνα με στοιχεία του 1995, έπαιρνε σύνταξη μέχρι 150.000 δραχμές. Ο αριθμός των ναυτεργατών που επανδρώνουν κάθε πλοίο υπολείπεται των πραγματικών αναγκών και το πλήρωμα εργάζεται σε συνθήκες εξοντωτικής εντατικοποίησης. Οι μειώσεις των οργανικών θέσεων παίζουν καθοριστικό ρόλο στη μείωση των θέσεων εργασίας. Μετά τις μειώσεις του 1986 και κατά την περίοδο 1986 - 1990, οι θέσεις απασχόλησης των Ελλήνων ναυτεργατών συρρικνώθηκαν κατά 4.650, ενώ μετά τις μειώσεις του 1990 και κατά την περίοδο 1990 - 1992 χάθηκαν ακόμη 1.038 θέσεις εργασίας.

Οι ναυτεργάτες μετά από κάθε μπάρκο είναι άνεργοι, αναγκασμένοινα "οργώνουν", με το φυλλάδιο στην τσέπη, την Ακτή Μιαούλη, αναζητώντας εργασία μέσα από ένα δουλεμπορικό κύκλωμα. Και να σημειώσουμε ότι ο άνεργος ναυτεργάτης είναι καταδικασμένος στην πείνα, μ' ένα επίδομα (;) ανεργίας 36.000 δραχμών για τους έγγαμους και 27.000 για τους άγαμους! Ο αφελληνισμός και η μαύρη εργασία έχουν πάρει εκρηκτικές διαστάσεις. Δεν είναι μόνο ο νόμος που επιτρέπει τη ναυτολόγηση χαμηλόμισθων αλλοδαπών στο 40% του πληρώματος. Είναι και οι παραβάσεις του νόμου, που έχουν ως αποτέλεσμα το ποσοστό αυτό να ξεπερνά το 60% στα παντοπόρα φορτηγά, αλλά και σε τουριστικά πλοία με τάσεις επέκτασης και στα ακτοπλοϊκά!

Τα παραπάνω, που αποτελούν πλευρές μόνο των αποτελεσμάτων της πολιτικής, που ακολουθούν η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, επιτρέπουν την αντιπαραβολή με τα εφοπλιστικά προνόμια και κάνουν ολοφάνερη την όξυνση της αντίθεσης κεφαλαίου - εργασίας στο χώρο της ναυτιλίας και την ανάγκη ριζικών πολιτικών αλλαγών, που θα θέσουν τέλος στην εφοπλιστική ασυδοσία, υπηρετώντας τα συμφέροντα της εθνικής οικονομίας και των χιλιάδων ναυτεργατικών οικογενειών. Η κυβέρνηση Σημίτη και το ΥΕΝ όχι μόνο δεν πήραν υπόψη τους την άθλια κατάσταση που έχει δημιουργηθεί σε βάρος των νευτεργατών, αλλά προχώρησαν στην εφαρμογή νέων φορομπηχτικών μέτρων το Γενάρη του 1997. Ταυτόχρονα, ετοιμάζουν σήμερα νέο πακέτο αντιναυτεργατικών μέτρων, με στόχο το δικαίωμα δουλιάς και την αφαίρεση ασφαλιστικών δικαιωμάτων, στο όνομα της "ανταγωνιστικότητας" - δηλαδή της αύξησης των εφοπλιστικών υπερκερδών. Αυτού του είδους η ανταγωνιστικότητα, ταυτισμένη με την εκμετάλλευση των ναυτεργατών, λειτούργησε και λειτουργεί σαν αντικίνητρο ανανέωσης των πλοίων, οδήγησε σ' ένα στόλο γερασμένο, υπεύθυνο κατά πολύ για τα ναυτικά "ατυχήματα" και τον άδικο χαμό εκατοντάδων ναυτεργατών. Σ' αυτή τη διαλυτική πολιτική καλείται το ναυτεργατικό κίνημα να αντισταθεί, αναπτύσσοντας τους αγώνες του.

* Ο Γιώργης ΜΑΡΙΝΟΣ είναι

γραμματέας της ΚΟΝ του ΚΚΕ

ΤΡΑΓΩΔΙΑ "ΔΥΣΤΟΣ"
Προσπαθούν να "μαζέψουν" τα αμάζευτα!

Να απαλύνει τους "κραδασμούς" που προκάλεσαν η επιστολή - βόμβα του πρώην καπετάνιου της ΑΝΕ Ηρακλής και οι αποκαλύψεις της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού για τα αίτια του ναυαγίου του σαπιοκάραβου ΔΥΣΤΟΣ,επιχείρησε χτες ο υπουργός Εμπορικής ΝαυτιλίαςΣταύρος Σουμάκης,κατά τη διάρκεια συνάντησής του με αντιπροσωπεία της ΠΕΜΕΝ. Ο υπουργός δεσμεύτηκε ότι θα τροποποιήσει τη νομοθεσία που διέπει το Ανακριτικό Συμβούλιο Ναυτικών Ατυχημάτων,προκειμένου να συμμετέχει σε αυτό και αντιπρόσωπος της ΠΕΜΕΝ και να δημοσιοποιούνται όλα τα πορίσματα των ναυτικών ατυχημάτων. Ομως όσον αφορά την αναξιοπιστία του Ελληνικού Νηογνώμονα,ο υπουργός δήλωσε απλώς ότι τον απασχολεί το θέμα...

Από τους συνδικαλιστές προβλήθηκε το αίτημα να επανέλθει ο Ελληνικός Νηογνώμονας στον έλεγχο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και να αποτελεί δημόσιο οργανισμό για να πάψει να αποτελεί κερδοσκοπική εταιρία.

Ο Γιώργος Τούσας,μέλος της διοίκησης της ΠΕΜΕΝ, σχολίασε ότι "στην ουσία ο υπουργός εμμένει στη συνέχιση αυτής της πολιτικής, παρά τις επιπτώσεις που έχει ακόμα και στη ζωή των ναυτεργατών. Για την ΠΕΜΕΝ είναι βασικό ζήτημα η προστασία της ζωής των ναυτεργατών στα καράβια".

Χτες σχετικά με τις αποκαλύψεις της ΠΕΜΕΝ, ο Ελληνικός Νηογνώμονας εξέδωσε μία κατάπτυστη ανακοίνωση με την οποία δε διστάζει να ρίξει και "λάσπη" εναντίον της ΠΕΜΕΝ, κατηγορώντας τη για "μονομέρεια καταγγελιών" και αναφέροντας ότι "η μονομέρεια αυτή είναι ύποπτη για μας και τα κίνητρά της θα πρέπει να αναζητηθούν προς άλλη κατεύθυνση...".

Να "μαζέψει" τα ..."αμάζευτα" επιχείρησε χτες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δ. Ρέππας,όταν ρωτήθηκε από το "Ρ" τι προτίθεται να πράξει η κυβέρνηση μετά τις αποκαλύψεις για τα αίτια της πολύνεκρης τραγωδίας του ΔΥΣΤΟΣ. Ο υπουργός ανέφερε ότι σε ανάλογα προβλήματα που έχουν προκύψει, το ΥΕΝ "έχει επιβάλει αυστηρότατες κυρώσεις, φτάνοντας μάλιστα στο ανώτατο όριο κυρώσεων, που έχει τη δυνατότητα να επιβάλει"!

ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Σε ρόλο "Πόντιου Πιλάτου" ο πρωθυπουργός!

Σε χτεσινή συνάντηση με την ΠΝΟ μετέφερε τις θέσεις των εφοπλιστών και τον εκβιασμό τους για αλλαγή σημαίας, παραπέμποντας στον απ' ευθείας ... διάλογο, χωρίς να εγγυάται ούτε την εφαρμογή της νομοθεσίας για τις συνθέσεις!

Να διαπραγματευτούν με τους εφοπλιστές τον... αφανισμό τους από τα πλοία, προκειμένου να ενισχύσουν την "ανταγωνιστικότητα" των εφοπλιστών και λαμβάνοντας υπόψη τη δυνατότητά τους να αλλάξουν σημαία (!), πρότεινε ουσιαστικά ο πρωθυπουργός στους ναυτεργάτες, κατά τη διάρκεια της χτεσινής συνάντησής του με την Εκτελεστική Επιτροπή της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας!

Η συνάντηση έγινε στο Μέγαρο Μαξίμου και ο Κ. Σημίτης,αφού μετέφερε στους συνδικαλιστές τις θρασύτατες αξιώσεις της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών να παραμείνουν στα ποντοπόρα πλοία 4 με 5 Ελληνες ναυτεργάτες, παρέπεμψε τους εκπροσώπους τους σε απ' ευθείας διάλογο με τους εφοπλιστές! Αυτή η στάση του πρωθυπουργού σημαίνει - εκτός των άλλων - ότι η κυβέρνηση συναινεί στην ντε φάκτο κατάργηση και αυτής ακόμα της νομοθεσίας που ορίζει τον αριθμό των οργανικών συνθέσεων στα πλοία!

Παρά το "πράσινο φως" που ανάβει η στάση του πρωθυπουργού στις εφοπλιστικές επιδιώξεις, από την πλειοψηφία της Εκτελεστικής Επιτροπής της Ομοσπονδίας δε διατυπώθηκε αντίρρηση για την έναρξη αυτού του είδους του διαλόγου, ενώ διατυπώθηκαν απόψεις ακόμα και για την κρατική οικονομική... ενίσχυση των εφοπλιστών, όπως αυτή που διατυπώθηκε από τον πρόεδρο του ΕΚ Πειραιά Ι. Μίχα,ο οποίος συμμετείχε στη συνάντηση. Ετσι, μετά τη συνάντηση, ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ Γιάννης Χαλάς ισχυρίστηκε ότι ο πρωθυπουργός "δεν αποδέχεται την πρόταση των εφοπλιστών και μας παρέπεμψε σε ένα διάλογο των κοινωνικών εταίρων. Ετσι τουλάχιστον πιστεύει ο πρωθυπουργός, ότι μέσω του διαλόγου μπορεί να βρεθεί κάποια λύση. Εμείς είπαμε ότι δε νοούμε ελληνική ναυτιλία χωρίς Ελληνες ναυτικούς και μέσα σε αυτό το πλαίσιο πρέπει να βρεθούν τρόποι ώστε η ναυτιλία μας να υπάρχει, αλλά με τους Ελληνες ναυτικούς".

Ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ,Θανάσης Σταματόπουλος,ξεκαθάρισε ότι "ο πρωθυπουργός μάς στέλνει σε ένα διάλογο για να διαπραγματευτούμε αν θα υπάρχουμε μέσα στο βαπόρι ή όχι. Εμείς λέμε ότι έναν τέτοιο διάλογο δεν τον αποδεχόμαστε. Η ελληνική ναυτιλία δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς το ελληνικό ναυτεργατικό δυναμικό, το οποίο τη δημιούργησε και προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να κινηθεί η πολιτεία. Αλλιώς θα είναι ένας διάλογος κωφών και τίποτα άλλο. Εμείς θα αντιδράσουμε με όσα μέσα έχουμε στη διάθεσή μας, ακόμα και με αγωνιστικές κινητοποιήσεις και προς αυτή την κατεύθυνση θα προσανατολίσουμε τον κόσμο μας".

Ο πρόεδρος του "ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ" Γιάννης Μανουσογιαννάκης υπογράμμισε: "Οι ναυτεργάτες να βρίσκονται σε ετοιμότητα και άμεσα να οργανώσουν την πάλη τους κόντρα στις επιδιώξεις των εφοπλιστών για τις οποίες η κυβέρνηση, παριστάνοντας τον Πόντιο Πιλάτο, προσπαθεί να βρει συνενόχους μέσα στο πλαίσιο του "κοινωνικού διαλόγου". Η πλειοψηφία καλά θα κάνει να δει πώς θα συμβάλει στην οργάνωση αυτής της πάλης και να σταματήσει κάθε σκέψη ότι τα προβλήματα θα λυθούν μέσα από διαλόγους κωφών".

Ναυτεργάτες σε απεργιακή κινητοποίηση
Με αποτελέσματα η μάχη στα ανασφάλιστα

ΠΑΤΡΑ (του ανταποκριτή μας).-

Κρίσιμη αναμένεται η σημερινή μέρα για την έκβαση των διαπραγματεύσεων της ΠΝΟ και των ιδιοκτητών των ανασφάλιστων πλοίων, καθώς εξαντλούνται τα περιθώρια που τέθηκαν προκειμένου οι πλοιοκτήτες να καταθέσουν εγγυητική επιστολή στο ΝΑΤ και να συμμορφωθούν με τους όρους που έχουν τεθεί. Αν μέχρι το μεσημέρι δεν έχει κατατεθεί τέτοια εγγυητική επιστολή στο ΝΑΤ, τότε η Ομοσπονδία είναι αποφασισμένη να μην επιτρέψει σε κανένα πλοίο να αποπλεύσει ή να "δέσει" στο λιμάνι της Πάτρας.

Χτες το κλιμάκιο της ΠΝΟ που βρίσκεται στην Πάτρα έκανε ελέγχους στα ανασφάλιστα πλοία και βρήκε πολλές παρατυπίες. Ωστόσο, μετά τη διαβεβαίωση κάποιων πλοιοκτητών, όπως αυτών του "Πρίντιζι", πως σήμερα θα καταθέσουν εγγυητική επιστολή, δεν εμπόδισε τα δρομολόγιά τους.

Εξάλλου θετικές ήταν οι εξελίξεις της πίεσης που ασκήθηκε στον Γ. Καλογεράτο,πλοιοκτήτη του πλοίου "Αρίων", το οποίο για δεύτερη μέρα κρατιέται "δεμένο" στο λιμάνι της Πάτρας. Ο πλοιοκτήτης άρχισε να αντικαθιστά το πλήρωμα με Ελληνες ναυτεργάτες, ενώ δήλωσε πως μέχρι σήμερα το μεσημέρι θα έχει αλλάξει και η σημαία του πλοίου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ