"Μηνιαία συμβολή" των φοιτητών και 15.000 δραχμές για την είσοδο, προβλέπει το σχέδιο του νέου κανονισμού
Τα έντονα και πολύμορφα προβλήματα που δημιουργούν στη λειτουργία των φοιτητικών εστιών, η υποχρηματοδότησή τους από το κράτος αλλά και η αδυναμία των φοιτητικών και σπουδαστικών εστιών που υπάρχουν σήμερα να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες των φοιτητών και σπουδαστών, επιχειρεί να λύσει η αλλαγή του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας των εστιών.
Ηδη έχει υποβληθεί για έγκριση στα ΔΣ των οικοτρόφων των Εστιών και στις αρμόδιες Εφορείες, σχέδιο νέου κανονισμού λειτουργίας των φοιτητικών και σπουδαστικών εστιών, που προβλέπει αλλαγές στην εισαγωγή των φοιτητών στις εστίες αλλά και στην οικονομική διαχείριση.
Με τον νέο κανονισμό προβλέπεται ότι οι οικότροφοι των εστιών καταβάλλουν κάθε μήνα μια οικονομική συμβολή η οποία ορίζεται πάντοτε με απόφαση του ΔΣ του ΕΙΝ και θα τη διαχειρίζεται το ΔΣ της εστίας. Διευκρινίζεται στον κανονισμό ότι δεν πρόκειται για μίσθωμα αλλά συνιστά μερική μόνο συμμετοχή στα έξοδα λειτουργίας, συντήρησης, πολιτιστικών δραστηριοτήτων κλπ., η οποία συμμετοχή θα αυξάνεται με απόφαση του ΔΣ του ΕΙΝ και αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών από την εστία. Το γεγονός ότι δεν ορίζεται το ύψος της οικονομικής αυτής συμμετοχής και με δεδομένο ότι τα έξοδα για τη λειτουργία των εστιών είναι μεγάλα (με πρόχειρους υπολογισμούς, για τη συντήρηση μόνο των εστιών χρειάζονται 3 δισ.), προκαλεί στους φοιτητές ερωτηματικά για το κατά πόσο θα συνεχίσει να είναι δωρεάν η διαμονή στις εστίες. Το παραπάνω χρηματικό ποσό προβλέπεται αυστηρά ότι ο οικότροφος θα πρέπει να το καταβάλει μέσα στο πρώτο 10ήμερο του μήνα. Σαν μέτρο πίεσης μάλιστα, προβλέπεται ότι ο φοιτητής που δεν έχει εκπληρώσει τις οικονομικές του υποχρεώσεις στην εστία, δεν μπορεί να πάρει πτυχίο ή αποφοιτήριο.
Παράλληλα προβλέπεται ότι οι φοιτητές με την εισαγωγή τους στην εστία θα καταβάλλουν με την είσοδό τους σε αυτήν 15.000 δραχμές ως εγγύηση για πιθανές ζημιές κατά την περίοδο της διαμονής τους.
Προβλέπεται επίσης ότι η διάρκεια παραμονής των φοιτητών στις εστίες δεν μπορεί να υπερβαίνει τον αριθμό των εξαμήνων σπουδών σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών του τμήματος όπου φοιτούν. Στο πάγιο δηλαδή αίτημα του σπουδαστικού κινήματος για τη δημιουργία περισσότερων εστιών προκειμένου να καλυφτούν οι ανάγκες, το ΕΙΝ προσπαθεί να αντιμετωπίσει τη μεγάλη ζήτηση πετώντας στο δρόμο τους φοιτητές που για οποιονδήποτε λόγο θα χάσουν έστω ένα εξάμηνο. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η θεσμοθέτηση ποσοστού εισαγωγής στις εστίες 50% πρωτοετών και 50% για τους παλιούς.
Ο "Ρ" μίλησε με την Π. Καρβέλη,από τη Διεύθυνση Εστιακών και Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων του ΕΙΝ, η οποία επισήμανε ότι "οι εστίες αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα λόγω της ελλιπούς χρηματοδότησής τους οπότε πρέπει να βρεθούν κάποιοι άλλοι πόροι". Σημείωσε επίσης ότι το ποσό αυτό που θα καταβάλλουν οι φοιτητές θα επιστρέφεται στους ίδιους τους οικότροφους μέσα από διάφορες πολιτιστικές δραστηριότητες. Η Π. Καρβέλη είπε επίσης ότι η αλλαγή του κανονισμού λειτουργίας των εστιών εντάσσεται στα γενικότερα πλαίσια των αλλαγών που κάνει το ΕΙΝ στην κατεύθυνση της αναβάθμισης των φοιτητικών και σπουδαστικών εστιών.
Για τη διάταξη που προβλέπει ότι ο οικότροφος προκειμένου να πάρει πτυχίο θα πρέπει να έχει εκπληρώσει τις οικονομικές του υποχρεώσεις και να παραδώσει το δωμάτιό του σε καλή κατάσταση, η Π. Καρβέλη υποστήριξε ότι το μέτρο αυτό ήδη εφαρμόζεται σε κάποιες εστίες και η διάταξη αυτή προτείνει επέκταση του μέτρου που ήδη ισχύει εκεί.
Το θέμα έφεραν στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Γερ. Αραβανής και Ορ. Κολοζώφ
Σε παλιά, ακατάλληλα και επικίνδυνα κτίρια στεγάζονται πολλά σχολεία της Αθήνας, με αποτέλεσμα μαθητές και εκπαιδευτικοί να αντιμετωπίζουν κίνδυνο ακόμα και για τη ζωή τους. Περιπτώσεις τέτοιων σχολείων έφεραν στη Βουλή με ερωτήσεις τους προς τους αρμόδιους υπουργούς Παιδείας και Εσωτερικών οι βουλευτές του ΚΚΕ Ορ. Κολοζώφ και Γερ. Αραβανής.
Για μια ακόμα φορά οι βουλευτές του ΚΚΕ φέρνουν στη Βουλή το πρόβλημα του 19ου Γυμνασίου και Λυκείου Αθήνας, που στεγάζονται στο γνωστό σχολείο - "βενζινάδικο". Το κτίριο που στεγάζει τα δύο σχολεία είναι παλιό, ακατάλληλο και, πέρα από τα λειτουργικά του προβλήματα, το προαύλιό του είναι η ταράτσα ενός βενζινάδικου, με αποτέλεσμα μαθητές και εκπαιδευτικοί να αντιμετωπίζουν καθημερινά τον κίνδυνο να τιναχτούν στον αέρα. Παρότι ο ΟΣΚ είχε υποσχεθεί ότι θα προχωρούσε στην αγορά οικοπέδου για την ανέγερση κτιρίου που θα στεγάσει τα σχολεία, τα δύο σχολεία εξακολουθούν να στεγάζονται στο ίδιο κτίριο.
Οι βουλευτές του ΚΚΕ καλούν τους υπουργούς να απαντήσουν αν προτίθενται να πάρουν μέτρα για τη μετεγκατάσταση των σχολείων έως ότου βρεθεί οριστική λύση και πότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί από τον ΟΣΚ η διαδικασία ανέγερσης του κτιρίου που θα στεγάσει τα δύο σχολεία.
Σε ένα κτίριο που κτίστηκε το 1895 στεγάζονται το 20ό και 164ο Δημοτικά Σχολεία Αθήνας, το 23ο και το 63ο Νηπιαγωγείο και το 67ο Λύκειο, συνολικά 609 μαθητές. Λόγω της παλαιότητάς του, αλλά και των πολλαπλών ελλείψεων από πλευράς επισκευών και επιδιορθώσεων, το κτίριο χαρακτηρίζεται από τους γονείς των μαθητών ακατάλληλο. Πριν δυόμισι χρόνια, μάλιστα, έπεσε όλη η μαρκίζα του κτιρίου στον παρακείμενο πεζόδρομο. Παράλληλα, προβληματική χαρακτηρίζεται η συνύπαρξη στον ίδιο σχολικό χώρο μαθητών με μεγάλη διαφορά ηλικίας, αφού στο ίδιο κτίριο στεγάζονται Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Λύκεια. Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν τους αρμόδιους υπουργούς με ποια μέτρα θα διασφαλίσουν την ακεραιότητα των μαθητών και των εκπαιδευτικών, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα μεταφοράς του συγκροτήματος σε άλλα ασφαλή κτίρια και αν έχει βρεθεί οικόπεδο για να ανεγερθούν σχολικά κτίρια που θα στεγάσουν τα παραπάνω σχολεία.
Στεγαστικό πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι 540 περίπου μαθητές τριών σχολείων που "μοιράζονται" δύο δημόσια κτίρια. Πρόκειται για το 37ο Νηπιαγωγείο, και τα 21ο και 165ο Δημοτικά Σχολεία που λειτουργούν σε διπλοβάρδια. Το ένα από τα δύο κτίρια είναι νεοκλασικό διατηρητέο και σε αυτό στεγάζονται το Νηπιαγωγείο, τα εργαστήρια των μαθητών, η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και τα γραφεία των διευθυντών. Προκειμένου να "λύσει" το πρόβλημα της διπλοβάρδιας των δημοτικών σχολείων, το 5ο Γραφείο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης επιδιώκει να δημιουργήσει δύο σχολικές αίθουσες στο υπόγειο και να καταργήσει την αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και τα εργαστήρια, σε βάρος της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, της λειτουργικότητας των δύο κτιρίων, ενώ παράλληλα καταργείται με αυτόν τον τρόπο ο χαρακτήρας του κλασικού διατηρητέου κτιρίου.
Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν τους υπουργούς Παιδείας και Εσωτερικών με ποια μέτρα θα διαφυλάξουν το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης και τον νεοκλασικό χαρακτήρα του κτιρίου και αν θα εξασφαλιστεί χώρος για να μεταστεγαστεί το ένα από τα δύο δημοτικά.
Ανακοινώθηκαν χτες από το υπουργείο Παιδείας οι ημερομηνίες, κατά τις οποίες μπορούν να υποβληθούν για έγκριση στην αρμόδια διεύθυνση τα ελεύθερα βοηθήματα ξένων γλωσσών για τις Α, Β και Γ τάξεις Λυκείου, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως διδακτικά βιβλία το ερχόμενο σχολικό έτος.
Τα ελεύθερα βοηθήματα Ξένων Γλωσσών, που μπορούν να υποβληθούν για έγκριση πρέπει να αποτελούν νέες διδακτικές σειρές και όχι μεμονωμένα βιβλία ελευθέρων βοηθημάτων αγγλικής και γαλλικής γλώσσας, να ανταποκρίνονται στα ισχύοντα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα, να αποτελούνται από δυο τουλάχιστον βιβλία, να συνοδεύονται απαραιτήτως από βιβλίο του καθηγητή και τετράδιο εργασίας, ενώ δε θα γίνουν δεκτά βοηθήματα που αντιστρατεύονται την παιδαγωγική διαδικασία.
Οι ενδιαφερόμενοι εκδότες και συγγραφείς, που έχουν έτοιμα βιβλία, μπορούν να τα υποβάλουν στη Διεύθυνση Σπουδών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας για έγκριση μέχρι και 15 Μάρτη σε πέντε αντίτυπα.
Μέχρι τις 31 του Μάρτη θα πρέπει να υποβάλουν τις αιτήσεις τους οι δάσκαλοι και νηπιαγωγοί που επιθυμούν να εισαχθούν στα διδασκαλεία δημοτικής εκπαίδευσης και νηπιαγωγεία Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Οι γραπτές εξετάσεις για την επιλογή δασκάλων και νηπιαγωγών προς φοίτηση κατά τα ακαδημαϊκά έτη 1996-'97 και 1997-'98 στα Διδασκαλεία Δημοτικής Εκπαίδευσης και Νηπιαγωγών Αθηνών και Θεσσαλονίκης θα διενεργηθούν από τις 17 έως τις 19 τουΙούνη 1996 και θα διεξαχθούν ταυτόχρονα στα Εξεταστικά Κέντρα Θεσσαλονίκης και Αθηνών με τα ίδια θέματα.
Οι δάσκαλοι και νηπιαγωγοί δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης, που θα προκριθούν και ανήκουν οργανικά σε δημοτικά σχολεία και νηπιαγωγεία της Θεσσαλίας, Μακεδονίας και Θράκης, θα εξεταστούν στο Εξεταστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και όσοι ανήκουν στις άλλες περιοχές της χώρας θα εξεταστούν στο Εξεταστικό Κέντρο Αθήνας.
Τα μαθήματα που θα εξεταστούν οι υποψήφιοι γραπτώς είναι Νεοελληνική Γραμματεία, Παιδαγωγική - Ψυχολογία και Διδακτική. Στο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης 90 δάσκαλοι θα εισαχθούν για μετεκπαίδευση στη γενική αγωγή και 45 στην ειδική αγωγή, ενώ στο Διδασκαλείο Νηπιαγωγών θα εισαχθούν 40 νηπιαγωγοί για μετεκπαίδευση στη γενική αγωγή και 20 στην ειδική αγωγή. Στο Διδασκαλείο Νηπιαγωγών Αθηνών 40 νηπιαγωγοί θα εισαχθούν για μετεκπαίδευση στη γενική αγωγή και 20 στην ειδική αγωγή και στο Μαράσλειο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθηνών 90 δάσκαλοι θα εισαχθούν στη γενική αγωγή και 45 στην ειδική αγωγή. Οι αριθμοί αυτοί αυξάνονται κατά 6% με εισακτέους από την ιδιωτική εκπαίδευση, εφόσον συμπληρώσουν ίσο ή μεγαλύτερο αριθμό μονάδων του τελευταίου εισακτέου στους πίνακες επιτυχόντων δασκάλων και νηπιαγωγών.
Επιστολή προς τον νομάρχη Πειραιά έστειλε η Ομοσπονδία Ενώσεων Γονέων Μαθητών Πειραιά, όπου και του παρουσιάζουν τους προβληματισμούς τους για το διήμερο, που διοργανώνεται στον Πειραιά για την παιδεία, ρωτώντας αν σκοπός αυτού του διημέρου θα πρέπει να είναι ο εντοπισμός των προβλημάτων ή ο συντονισμός για την επίλυσή τους.
"Η μέχρι στιγμής προετοιμασία του διημέρου αποδεικνύει ότι σκοπός της είναι να κωδικοποιηθούν τα προβλήματα και να επεξεργαστούν οι ομιλίες. Στη Γενική Συνέλευση της Ομοσπονδίας Γονέων αποφασίστηκε να αποχωρήσουμε από την οργανωτική επιτροπή και να συμμετέχουμε στο διήμερο με την τοποθέτησή μας ότι τα προβλήματα είναι γνωστά, δεν είναι καιρός για επεξεργασίες με σκοπό να χρονοτριβούμε", τονίζει στην επιστολή της η Ομοσπονδία Γονέων.
Τελειώνοντας σημειώνει: "Η ευαισθησία μας για τα προβλήματα της παιδείας ας αποδειχθεί έμπρακτα, όχι με τη διοργάνωση διημέρων, αλλά με ποιον τρόπο θα παρεμβαίνουμε για να επιλύουμε εγκαίρως τα οξυμένα προβλήματα. Να μη φτάνουμε στο σημείο να έρχονται τα κτιριακά κυρίως προβλήματα να μας αιφνιδιάζουν".