Στη γνωστή λογική του "μονόδρομου" θα κινηθεί και για το 1996 η πιστωτική επέκταση και η συναλλαγματική ισοτιμία του εθνικού μας νομίσματος
Σφικτή θα είναι και φέτος για τους πολλούς η νομισματική πολιτική, σύμφωνα με τις βασικές κατευθύνσεις του νομισματοπιστωτικού προγράμματος για το 1996, που ανακοίνωσε επίσημα χτες ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ) Λ. Παπαδήμος,ο οποίος δεν παρέλειψε να υποστηρίξει πως χωρίς τη συνέχιση της αντιλαϊκής εισοδηματικής και δημοσιονομικής πολιτικής κινδυνεύουν να μην εκπληρωθούν ούτε οι στόχοι για τη συναλλαγματική και νομισματική πολιτική.
Αναλυτικότερα, ο διοικητής της Τράπεζας Ελλάδας:
Οι στόχοι, που έθεσε για το 1996 η Τράπεζα της Ελλάδας, είναι οι εξής:
Πρώτο,ο ρυθμός αύξησης των τραπεζικών χορηγήσεων στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, να περιοριστεί στο 5 - 7%,έναντι στόχου 6 - 8% που είχε τεθεί για το 1995. Αν και υποστήριξε πως το 1995 οι στόχοι για τη νομισματοπιστωτική επέκταση επιτεύχτηκαν, από την επιμέρους ανάλυση, προκύπτει υπέρμετρη και εν πολλοίς ασύδοτη άνοδος των τραπεζικών δανείων σε ιδιώτες, καθώς παρουσιάστηκε αύξηση σε σχέση με το 1994 29,1% (!), ενώ ο στόχος ήταν 7 - 9%. Αντίθετα, συνεχίστηκε ο περιορισμός των δανείων στο δημόσιο, καθώς η πιστωτική επέκταση αυξήθηκε μόλις κατά 2,7%,σε τρέχουσες τιμές. Ο Λ. Παπαδήμος αποσιώπησε ότι η συρρίκνωση του συνολικού πραγματικού και του διαθέσιμου εισοδήματος των πλατιών στρωμάτων του πληθυσμού, είναι ο παράγοντας εκείνος, που πρωταρχικά οδήγησε στην τρομακτική αυτή αύξηση των τραπεζικών πιστώσεων σε ιδιώτες, σε συνδυασμό βέβαια με την πτώση των επιτοκίων.
Δεύτερο,η προσφορά χρήματος να αυξηθεί γύρω στο 6 - 9%,έναντι στόχου 7 - 9% το 1995. Εδώ παρατηρήθηκε υπέρβαση του αρχικού στόχου, καθώς η προσφορά χρήματος το 1995 αυξήθηκε κατά 10,4%,παρ' όλο που η Τράπεζα της Ελλάδος προέβη το Νοέμβρη του περασμένου έτους σε αύξηση του ποσοστού των υποχρεωτικών καταθέσεων των εμπορικών τραπεζών σ' αυτήν από 9% σε 11%, για να περιοριστεί η υπερβάλλουσα ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος, που προήλθε από τη μείωση των επιτοκίων σε συνδυασμό με την εμπέδωση κλίματος σταθερότητας στην ασκούμενη συναλλαγματική πολιτική. Οπως όμως είχε έγκαιρα επισημάνει ο "Ρ" και ανακοίνωσε δημόσια χτες ο διοικητής της ΤτΕ, η απόκλιση του ρυθμού αύξησης της προσφοράς χρήματος από τον αρχικό στόχο ήταναποτέλεσμα της στροφής των τραπεζών στα λεγόμενα "παράγωγα χρηματοοικονομικά προϊόντα", των οποίων οι αποδόσεις έχουν ευνοϊκότερη φορολογική μεταχείριση από οποιαδήποτε άλλη μορφή τραπεζικής επένδυσης. Παραδέχτηκε δηλαδή δημόσια, την κερδοσκοπία που γίνεται από εκείνους που έχουν χρήματα, που "επενδύουν" τα κεφάλαιά τους, όχι στην ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεών τους, αλλά σε αφορολόγητους κρατικούς τίτλους και σε τραπεζικές συναλλαγές που δε φορολογούνται.
Τρίτο,η συναλλαγματική ισοτιμία της δραχμής έναντι του ECU να παραμείνει για το 1996 περίπου σταθερή,επιλογή που θα σημάνει την προς κάθε κατεύθυνση μείωση του κόστους παραγωγής των εξαγωγικών επιχειρήσεων, προκειμένου τα ελληνικά προϊόντα να μπορούν να "χωρέσουν" στη διεθνή αγορά. Εννοείται, βέβαια, ότι η μείωση του κόστους παραγωγής εμπεριέχει, όπως έχει δείξει η μέχρι τώρα εμπειρία, τον "εύκολο" δρόμο της μείωσης του κόστους εργασίας με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Υπενθυμίζεται ότι το 1995 η δραχμή - σύμφωνα με το στόχο της ΤτΕ - διολίσθησε έναντι του ECU κατά 3,1%, με αποτέλεσμα το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών να αναμένεται να κλείσει με τεράστιο έλλειμμα ύψους 3 δισ. δολαρίων.
Ειδικά όμως, όσον αφορά στο ισοζύγιο, ο Λ. Παπαδήμος δεν έδειξε να ανησυχεί ιδιαίτερα για τις "τρύπες" που δημιουργεί η γενικότερη πολιτική αποβιομηχάνισης, γιατί όπως εκτιμά η Τράπεζα της Ελλάδος, οι μισές περίπου από τις εισαγωγές της χώρας μας το 1995 αφορούν σε κεφαλαιουχικά αγαθά, ενώ στην αντίπερα όχθη, υπήρξε μείωση των εισροών από την ΕΕ, με ταυτόχρονη αύξηση δαπανών για πληρωμή τόκων εξωτερικού δανεισμού.
Ο επίλογος της παρουσίασης του νομισματοπιστωτικού προγράμματος του 1996, από τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, ήταν η κινδυνολογία ότι, αν χαλαρώσει η οικονομική πολιτική λιτότητας... χαθήκαμε! Οπως υποστήριξε, "αν οι εξελίξεις στα δημόσια οικονομικά και στην αγορά εργασίας δεν είναι συνεπείς με την κατεύθυνση της νομισματικής πολιτικής, θα υπάρξουν επιπτώσεις στα επιτόκια, στην ανταγωνιστικότητα και στην απασχόληση". Γι' αυτό, ισχυρίστηκε, "είναι απολύτως απαραίτητο να εξασφαλιστεί η συνέπεια και η συνοχή στην άσκηση της οικονομικής πολιτικής, με εμμονή στην προσπάθεια για δημοσιονομική εξυγίανση και με επίσπευση των διαρθρωτικών αλλαγών"...
Απόδειξη του αντιλαϊκού χαρακτήρα των εξαγγελθέντος προγράμματος νομισματοπιστωτικής πολιτικής για το 1996 και των υποδείξεων για συνέχιση της ίδιας πολιτικής είναι και η σχετική δήλωση του προέδρου του ΣΕΒ, ο οποίος δήλωσε την αμέριστη συμπαράστασή του στο εξαγγελθέν πρόγραμμα του διοικητή της ΤτΕ.
Μια επιστολή και μια απάντηση
Η διοίκηση της ΔΕΗ παραπονείται ότι ο "Ρ" την... αδικεί το δημοσίευμα της εφημερίδας μας στις 15/2/96 με τίτλο "Καρτέλ εργολάβων λυμαίνεται τη ΔΕΗ" και με επιστολή του διευθυντή Μελετών Κατασκευών και Λειτουργίας Εγκαταστάσεων Διανομής της ΔΕΗ, αναφέρει τα εξής:
"Το φύλλο της εφημερίδα σας της 15/2/96 περιλαμβάνει δημοσίευμα με τίτλο "Καρτέλ εργολάβων λυμαίνεται τη ΔΕΗ". Ωστόσο, το συμπέρασμα αυτό είναι ανυπόστατο, δεδομένου ότι ο μειοδοτικός διαγωνισμός ΔΜΚΛΔ - 127, στον οποίο αναφέρεστε, βρίσκεται σε εξέλιξη, δεν ελήφθη απόφαση και δεν πραγματοποιήθηκε οποιοδήποτε ανάθεση με τις εκπτώσεις που δόθηκαν". Και ζητά από το "Ρ" να "αποκαταστήσει την ορθότητα της ενημέρωσης" των αναγνωστών της εφημερίδας μας.
Σημείωση συντάκτη:
Το δημοσίευμα της εφημερίδας μας όχι μόνο ανυπόστατο δεν ήταν, αλλά επιβεβαιώνεται και τη χτεσινή ανακοίνωση του Περιφερειακού Γραφείου ΓΕΝΟΠ - ΔΕΗ και Μακεδονίας, που καταγγέλλει τον εν λόγω διαγωνισμό, στον οποίο όπως αναφέρεται αποφασίστηκε η έκπτωση να είναι μικρότερη απ' την προηγούμενη κατά 16% περίπου. Το ποσοστό αυτό μεταφράζεται σε 3,2 δισ. δρχ. περισσότερα χρήματα στις τσέπες των εργολάβων μόνο για τις εργολαβίες των περιοχών Μακεδονίας - Θράκης, σημειώνει η ΓΕΝΟΠ - ΔΕΗ και ζητά απ' τη Διεύθυνση της ΔΕΗ και τη ΔΠΜ - Θ να επαναληφθεί ο διαγωνισμός με τα προηγούμενα δεδομένα..
Θα συμφωνήσουμε όμως με τη Διεύθυνση ΔΜΚΛΔ της ΔΕΗ, ότι ποτέ δεν είναι αργά και ότι μπορεί να ακυρωθεί ο διαγωνισμός που είχε γίνει με τα δεδομένα που περιγράφονται στο δημοσίευμά μας στις 15/2/96. Γιατί αυτή είναι η μόνη λύση κι όχι κάποια μικρή διορθωτική κίνηση από την πλευρά της διοίκησης όπως είναι για παράδειγμα ένα μεγαλύτερο ποσοστό έκπτωσης.
Το ΚΚΕ έφερε το θέμα στη Βουλή
Την παρέμβαση της υπουργού Ανάπτυξης προκειμένου να αποκατασταθεί η δικαιοσύνη κατά τις διαδικασίες που κινήθηκαν για να καλυφθεί μια θέση κλητήρα στο κατάστημα της Τράπεζας Μακεδονίας - Θράκης στην Καρδίτσα το περασμένο καλοκαίρι, ζητούν οι βουλευτές του ΚΚΕ Αντώνης Σκυλλάκος και Γιάννης Κατσαρός σε σχετική Ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή.
Οπως επισημαίνεται στην Ερώτηση, για την κάλυψη της συγκεκριμένης θέσης προκηρύχτηκε διαγωνισμός και υπήρξαν δύο υποψήφιοι. Ο διαγωνισμός έθετε ως προϋπόθεση οι υποψήφιοι να είναι μόνιμοι κάτοικοι Καρδίτσας και να έχουν απολυτήριο Γυμνασίου με βαθμό πάνω από 15 και να μην είναι κάτοχοι απολυτηρίου Λυκείου. Από τους δύο υποψήφιους τις προϋποθέσεις αυτές πληρούσε η Αθανασία Βαγγέλου, όμως για τη θέση επιλέχθηκε ο άλλος υποψήφιος που δεν τις πληρούσε. Η Αθ. Βαγγέλου υπέβαλε ένσταση κατά της απόφασης της επιτροπής που έκρινε τους υποψηφίους, ζητώντας την ακύρωσή του. Ομως, όπως καταγγέλλει, το αρμόδιο Νομικό Τμήμα της Τράπεζας Μακεδονίας - Θράκης δεν προχωρά στην κίνηση της διαδικασίας για την εξακρίβωση των στοιχείων και την ακύρωση του διαγωνισμού ως προς τον επιτυχόντα υποψήφιο κατά προκλητικό τρόπο. Για το συγκεκριμένο θέμα υπήρξε και παρέμβαση της ΟΤΟΕ χωρίς όμως να δοθεί απάντηση.
Η κατάφωρη αδικία σε βάρος της Αθ. Βαγγέλου - τονίζει η Ερώτηση - και η άρνηση της Τράπεζας να τηρήσει έστω κάποιους κανόνες, αποτελεί ένα ακόμη παράδειγμα της αναξιοκρατίας και της αδιαφάνειας που ισχύουν. Σ' αυτά τα πλαίσια οι βουλευτές του ΚΚΕ ζητούν από την υπουργό Ανάπτυξης να διευκρινίσει αν πρόκειται να παρέμβει προκειμένου να ερευνηθεί η υπόθεση και να αποκατασταθεί η δικαιοσύνη υπέρ της συγκεκριμένης υποψήφιας ώστε να υπάρχει αξιοκρατία και διαφάνεια στις προσλήψεις στην πράξη και όχι στα λόγια.
Από τη χτεσινή παρουσίαση του νομισματοπιστωτικού προγράμματος