ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 21 Απρίλη 1996
Σελ. /48
ΚΕΝΗ
060496R.176

Είμαστε περήφανοι για το ΚΚΕ

Συντρόφισσες και σύντροφοι,

Σε λίγο, στις 22 του Μάη 1996, θα σημάνουν οι καμπάνες της έναρξης του 15ου Συνεδρίου του ΚΚΕ.

Συνέδριο πολύ αποφασιστικό, συνέδριο που θα γράψει καινούρια σελίδα στην τόσο πλούσια 77χρονη δράση και ιστορία του Κόμματός μας. Συνέδριο μεγάλης ελπίδας για την εργατική τάξη και όλους τους καταπιεζομένους Ελληνες εργαζόμενους. Συνέδριο που βρίσκει σήμερα το διεθνές κομμουνιστικό και εργατικό κίνημα σε μια κρίσιμη καμπή στον ορίζοντα του 21ου αιώνα. Συνέδριο που για πάντα θα αλλάξει (και έτσι πρέπει να είναι) όλη τη ζωή και δράση του Κόμματος, όπως υπογραμμίζεται στα ντοκουμέντα: 1) Θέσεις, 2) Σχέδιο Προγράμματος, 3) Δράση της ΚΕ του ΚΚΕ, τα οποία αφού τα διάβασα αρκετές φορές, με βρίσκουν σύμφωνο.

Το ΚΚΕ μετά τις εργασίες του 15ου Συνεδρίου θα βαδίσει και πάλι πιο περήφανο, πιο ψηλά με τα ιδανικά και τις ιδέες του.

Και αυτό, γιατί πρώτα - πρώτα είναι γεννημένο από τα σπλάχνα της εργατικής τάξης, μιας τάξης που αλλάζει τα πάντα και κτίζει τον όμορφο κόσμο της ανθρωπότητας. Γιατί αυτό, το ΚΚΕ, ήρθε το 1918, για να σβήσει το σκοτάδι, να σηκώσει πιο ψηλά τον ήλιο πάνω στην ελληνική γη.. Γιατί το ΚΚΕ ήταν, είναι και θα είναι πάντα με τη φλόγα της Μεγάλης Οχτωβριανής Σοσιαλιστικής Επανάστασης, που ήταν προλεταριακή και ταυτόχρονα βαθιά λαϊκή επανάσταση.

Ο σοσιαλισμός, που τον 19ο αιώνα μετατράπηκε από όνειρο σε επιστήμη, στον 20ό αιώνα, με τη νίκη της Οχτωβριανής Σοσιαλιστικής Επανάστασης, έγινε η κοινωνικο - πολιτική πρακτική εκατομμυρίων μαζών εργαζομένων.

Βρισκόμαστε στο κατώφλι του 21ου αιώνα. Οι λαοί της πρώην παντοδύναμης ΕΣΣΔ, οι κομμουνιστές του Λένιν θα βρουν δυνάμεις (παρ' όλη την ανωμαλία που δημιούργησαν οι προδότες Γκορμπατσόφ, Γιέλτσιν, Σεβαρντνάντζε, Γιάκοβλεφ) να βαδίσουν και πάλι σε μια ενιαία διεθνιστική φάλαγγα με τη διεθνή εργατική τάξη, τους κομμουνιστές όλου του κόσμου, με τις δυνάμεις του εθνικο - απελευθερωτικού κινήματος, στον αγώνα κατά του καπιταλισμού για την ειρήνη, τη δημοκρατία, το σοσιαλισμό, την εθνική ανεξαρτησία, την ασφάλεια και την ελευθερία των λαών. Οι δυνάμεις του κομμουνισμού είναι αναρίθμητες: παρών η ηρωική Κούβα, η Κίνα, η Βόρ. Κορέα και το Σοσιαλιστικό Βιετνάμ. Με το μέρος τους είναι η αλήθεια της ζωής. Μόνο ο κομμουνισμός είναι ικανός να λύσει τα ζωτικά προβλήματα της κοινωνικής εξέλιξης, να απαλλάξει την ανθρωπότητα από την καταπίεση και την εκμετάλλευση, την πείνα και τη δυστυχία, από τη στρατοκρατία και τον πόλεμο, να εδραιώσει στον πλανήτη μας τη δημοκρατία, την ειρήνη, τη φιλία ανέμεσα στους λαούς, για μια ζωή αντάξια στον άνθρωπο.

Οι ιδέες του Οκτώβρη, οι ιδέες του σοσιαλισμού και του κομμουνισμού είναι και θα είναι για αιώνες οι κινητήριες ιδέες, η μεγάλη δημιουργική δύναμη της ιστορίας.

Είμαι ένας κομμουνιστής, οργανωμένος από το 1961 και είμαι περήφανος που βαδίζω στη μεγάλη στρατιά των ανώνυμων και επώνυμων κομμουνιστών, με τη ζωντανή ιστορία του ΚΚΕ.

Δε με απογοητεύουν τα κοσμοϊστορικά γεγονότα των χωρών της Ανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης όπως και της ίδιας της πρώην Σοβιετικής Ενωσης, για τα οποία το Κόμμα μας δε φέρει μεγάλη ευθύνη.

Χάθηκε από λάθη δικά τους μια μάχη, όχι όμως ο πόλεμος, που ο 21ος αιώνας θα είναι τελική νίκη του σοσιαλισμού.

Με αυτές τις σκέψεις εγκάρδια εύχομαι καρποφόρα επιτυχία στις εργασίες του 15ου Συνεδρίου του ΚΚΕ.

Ζήτω το 15ο Συνέδριο.

ΝΙΚΟΣ ΤΣΑΓΚΟΣ

Ανω Γαλάτσι

1004206. txt

Για τη δικτατορία του προλεταριάτου

Το κεφάλαιο για την οικοδόμηση του Σοσιαλισμού, χαρακτηρίζεται από τη γενικολογία και την ασάφεια που χαρακτηρίζει ολόκληρο το σχέδιο Προγράμματος, δηλαδή ο καθένας μπορεί να το ερμηνεύσει όπως αυτός νομίζει καλύτερα, φροντίζοντας να "ευχαριστήσει" και αυτούς που πραγματικά πιστεύουν στην επαναστατική εξουσία της εργατικής τάξης και τους μικροαστούς που τρέμουν στην ιδέα της δικτατορίας του προλεταριάτου.

Είναι φανερό ότι η ηγεσία του Κόμματος δεν έχει βγάλει κανένα ουσιαστικό συμπέρασμα από την πορεία οικοδόμησης αλλά και διάλυσης των πρώην σοσιαλιστικών χωρών. Διαφορετικά δεν εξηγείται η παντελής έλλειψη αναφοράς στα συμπεράσματα που βγήκαν από τη συζήτηση αυτών των γεγονότων. Καθώς και στα αντίστοιχα μέτρα - ασφαλιστικές δικλείδες που πρέπει να παρθούν, ούτως ώστε να δώσει στην εργατική τάξη πραγματικές εγγυήσεις για τη διατήρηση της εξουσίας της και ουσιαστικές απαντήσεις στα αγωνιώδη ερωτήματα που έχει κάθε απλός εργάτης, για το αν πραγματικά μπορεί να πετύχει την εγκαθίδρυση της δικιάς του εξουσίας.

Ετσι, εσκεμμένα κατά τη γνώμη μου, εντελώς αυθαίρετα και χωρίς συνέχεια από την ανάπτυξη του Α-Α-Δ μετώπου και την κυβέρνηση συνεργασίας, (θ. 31), πάμε στο Σοσιαλιστικό κράτος, χωρίς να ξεκαθαρίζει τι κράτος θα είναι αυτό, ποιο θα αντικαταστήσει, αν θα είναι μετεξέλιξη ή τσάκισμα του παλιού αστικού κράτους. Το ίδιο ασαφής και μεσοβέζικη είναι η θέση για το ειρηνικό ή μη ειρηνικό πέρασμα στο σοσιαλισμό.

Δεν ξεκαθαρίζει, έτσι, στο προλεταριάτο ποιος θα είναι ο σκοπός της επαναστατικής του πάλης, δηλαδή το βίαιο τσάκισμα του αστικού κράτους και η εγκαθίδρυση της δικτατορίας του, ώστε η "οργάνωση της πρωτοπορίας των καταπιεζομένων σε κυρίαρχη τάξη" να μπορέσει να αλλάξει τις σχέσεις παραγωγής, να εξαφανίσει την αστική τάξη και τους συμμάχους της, να μπορέσει να υλοποιήσει τον τελικό της στόχο, την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο.

Το ζήτημα της βίας είναι βασικό στοιχείο της επαναστατικής πάλης, όπως και συστατικό στοιχείο της δικτατορίας του προλεταριάτου. Κι όμως δεν αναφέρεται πουθενά καθαρά στο κείμενο, σε αντίθεση με τα ζητήματα της δημοκρατίας που κατέχουν πρωταρχική και περίοπτη θέση! Οι κλασικοί του μ-λ το ξεκαθαρίζουν αυτό από την πρώτη στιγμή: "... η δικτατορία του προλεταριάτου, δηλαδή η οργάνωση της πρωτοπορίας των καταπιεζομένων σε κυρίαρχη τάξη για την καθυπόταξη των καταπιεστών, δεν μπορεί να δώσει απλώς διεύρυνση της δημοκρατίας. Μαζί με τη διεύρυνση του δημοκρατισμού... επιβάλλει στους καταπιεστές, στους καπιταλιστές μια σειρά περιορισμούς της ελευθερίας. Και είναι φανερό πως εκεί που υπάρχει καταπίεση, εκεί που υπάρχει βία, δεν υπάρχει ελευθερία, δεν υπάρχει δημοκρατία". (Λένιν, "Κράτος και επανάσταση").

Σε αντίθεση με αυτά, δίνεται η εντύπωση ότι όλο το κείμενο για το σοσιαλισμό απολογείται στους λεγόμενους "συμμάχους", στους μικροαστούς και τα μεσαία στρώματα, ότι στο δικό μας σοσιαλισμό δε θα έχουμε βία, θα έχουμε δημοκρατία για όλο το λαό, ακόμη και για το μη μονοπωλιακό κεφάλαιο (θ. 39), θα έχουμε πολυκομματισμό, ελευθερία κλπ! Φτάνει στο σημείο να λέει πως... "με την πρόοδο της σοσιαλιστικής οικοδόμησης... θα εξαφανίζεται η κρατική τρομοκρατία"!!!

Ακόμη και τον όρο δικτατορία του προλεταριάτου τον θέτει σε εισαγωγικά, διευκρινίζοντας ότι είναι επιστημονικός όρος, υποθέτω για να μην παρεξηγηθεί(άραγε από ποιους;), ότι εμείς θέλουμε να επιβάλλουμε δικτατορία στους αστούς.

Ενα επαναστατικό Κόμμα, πρέπει να ξεκαθαρίζει στους εργάτες τις βασικές αρχές της επαναστατικής πάλης. Πρέπει να ξεκαθαρίζει ότι το αστικό κράτος πρέπει να τσακιστεί, καθώς και όλοι οι θεσμοί που το συνοδεύουν (Κοινοβούλιο, στρατός, αστυνομία, δικαστήρια, κρατικοί μηχανισμοί) και στη θέση τους να ιδρυθούν νέα όργανα της εργατικής τάξης. Τα νέα αυτά όργανα πρέπει να είναι πολιτικά όργανα τύπου Σοβιέτ, που θα ιδρυθούν σε παραγωγική βάση, στην καρδιά του προλεταριάτου και της φτωχής αγροτιάς και θα αποτελούν τα όργανα που η εργατική τάξη και οι σύμμαχοί της θα ασκούν την εξουσία. Με ηγεσίες αιρετές και ανακλητές, με πραγματικό έλεγχο από τους ίδιους τους εργάτες. Και όχι απλά μουσειακά - αποδυναμωμένα όργανα, όπως κατάντησαν τα Σοβιέτ στην ΕΣΣΔ, μετά τα πρώτα χρόνια της επανάστασης, περνώντας ουσιαστικά η εξουσία στο γραφειοκρατικο - υπαλληλικό μηχανισμό.

Σε αντίθεση με αυτό, στη θέση 36 αναφέρεται ότι οι οργανώσεις που η εργατική τάξη θα ελέγχει την εξουσία θα είναι τα εργατικά συνδικάτα! Δηλαδή, αφού η εργατική τάξη θα ελέγχει την εξουσία μέσω των συνδικάτων, στην εξουσία ποιος θα είναι;

Οσον αφορά το θέμα των σοσιαλιστικών σχέσεων παραγωγής, εκτός από μια απλή αναφορά στο κείμενο, η έμφαση δίνεται στα αποτελέσματα των νέων σχέσεων παραγωγής (στην αύξηση της παραγωγής και της παραγωγικότητας) κι όχι στο κύριο, δηλαδή στις ίδιες τις σχέσεις παραγωγής και το πώς θα εφαρμοστούν. Δημιουργεί έτσι, μια εξιδανικευμένη εικόνα. Το κύριο είναι, το αν η εργατική τάξη όχι μόνο θα κοινωνικοποιήσει τα μέσα παραγωγής, αλλά αν θα είναι αυτή που θα αποφασίζει για την ανάπτυξη και διοίκησή τους.

Για το τι και πώς θα παράγεται και πώς θα διανέμεται. Μόνο όταν το προλεταριάτο νιώθει πραγματικά ότι απελευθερώθηκε από τα δεσμά της εκμετάλλευσης και τα μέσα παραγωγής είναι πια δικά του, τότε μόνο μπορούμε να δούμε και τα αποτελέσματα των νέων σοσιαλιστικών σχέσεων παραγωγής στην οικονομία και την κοινωνία. Τέτοια παραδείγματα θετικά αλλά και αρνητικά είχαμε στην ΕΣΣΔ, στα πρώτα χρόνια της σοσιαλιστικής επανάστασης τα θετικά, και μετά, όταν η εργατική τάξη αποξενώθηκε από την εξουσία και οι στόχοι ανάπτυξης της παραγωγής καθορίζονταν από τον διοικητικό - κρατικό μηχανισμό, τα αρνητικά.

Ενα τρίτο ζήτημα που δεν ξεκαθαρίζεται στο κείμενο. Το θέμα των αντιθέσεων που θα υπάρχουν στο σοσιαλισμό, αυτών που τόσα χρόνια χαρακτηρίζαμε "μη ανταγωνιστικών", αλλά που μετά τα γεγονότα στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες, αποδείχτηκε ότι ήταν και παραήταν ανταγωνιστικές. Πώς θα αντιμετωπιστούν οι αντιθέσεις πνευματικής - χειρωνακτικής εργασίας, πόλης - χωριού, οργάνων εξουσίας της εργατικής τάξης και διοικητικού - γραφειοκρατικού μηχανισμού; Πώς θα λυθεί το αγροτικό ζήτημα, που από ό,τι δείχνει η εμπειρία της ΕΣΣΔ, δε λύθηκε ούτε εκεί σωστά και έπαιξε σημαντικό ρόλο στις μετέπειτα εξελίξεις και υποχωρήσεις του Κόμματος; Με ποιο τρόπο πρέπει να αντιμετωπίζει η εργατική τάξη και το κράτος της αυτές τις αντιθέσεις, ώστε να μην πάρουν ανταγωνιστικό χαρακτήρα και ταυτόχρονα να δυναμώνει την εξουσία της; Ζητήματα που ζητούν απάντηση και όχι μια απλή αναφορά, ότι στο σοσιαλισμό θα υπάρχουν και αντιθέσεις, όπως λέει η θέση 41.

Τέλος, θέλω να αναφερθώ στη σχέση Κόμματος - εξουσίας (κράτους) και εργατικής τάξης. Σωστά αναφέρεται ότι το Κόμμα πρέπει να κατακτά τον πρωτοπόρο ρόλο του στη ζωή και τη δράση. Ποιος όμως πρέπει να είναι ο ρόλος του στο σοσιαλισμό; Κατά τη γνώμη μου, αυθαίρετα η ηγεσία του Κόμματος, ταυτίζει το κόμμα με την εξουσία, το κράτος με την εργατική τάξη. Και είναι αυθαίρετο γιατί κανείς δεν μπορεί να ανακηρύξει τον εαυτό του πρωτοπορία, παρά μόνο όταν τον αναδείξει μέσα από τα σπλάχνα του το ίδιο το προλεταριάτο. Επίσης είναι λάθος, κατά τη γνώμη μου, να ταυτίζεται το Κόμμα με την εξουσία και το κράτος γιατί στην πράξη, από πολιτικός και ιδεολογικός καθοδηγητής της τάξης, γίνεται κομμάτι του κρατικού - διοικητικού μηχανισμού. Κάτι τέτιο έγινε και στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες με αποτέλεσμα τη διάβρωση του ίδιου του κόμματος και την απάθεια και αδιαφορία της εργατικής τάξης.

Στο σοσιαλισμό ένα επαναστατικό κόμμα πρέπει να ξεκαθαρίζει τη θέση του απέναντι στην εξουσία και την τάξη. Σαν μέρος της τάξης έχει και εξουσία, αλλά σαν πρωτοπόρος πολιτικο - ιδεολογικός καθοδηγητής είναι ανεξάρτητο από το διοικητικό μηχανισμό του κράτους. Δε διαχειρίζεται την εξουσία της εργατικής τάξης για λογαριασμό της.

Αυτά πιστεύω είναι μερικά από τα ζητήματα που η ηγεσία του Κόμματος έχει χρέος να απαντήσει επιτέλους ξεκάθαρα στην εργατική τάξη, για ποιο σοσιαλισμό της λέει να παλέψει. Είναι ζητήματα που έχουν πρωταρχική θέση σε ένα επαναστατικό πρόγραμμα και είναι καθήκον κάθε κομμουνιστή να πάρει θέση, να συμβάλλει στη διαμόρφωση ταξικής επαναστατικής γραμμής στο κομμουνιστικό κίνημα και στη χώρα μας.

ΑΓΑΘΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΗ

Πρώην μέλος του ΚΚΕ

Πειραιάς

1004205. txt

Για τη φυσική αγωγή και τον αθλητισμό

Οι θέσεις του ΚΚΕ πρέπει να είναι ξεκάθαρες και ο κομματικός Τύπος να σταματήσει να διαφημίζει τους μεγαλοπαράγοντες εμπόρους της αθλητικής ιδέας και του αποπροσανατολισμού της νεολαίας.

Διαβάζουμε από το Σχέδιο Προγράμματος θέση 30, σελίδα 24 ότι:

"... αναπόσπαστο τμήμα της πολιτιστικής ανάπτυξης ο αθλητισμός και η φυσική αγωγή για το λαό και τη νεολαία για τη διατήρηση της υγείας, την ανάπτυξη της προσωπικότητας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Κεντρικό ζήτημα η ανάπτυξη μαζικού αθλητισμού με φορείς τα σχολεία, τα συνδικάτα, τις μαζικές οργανώσεις και τους φορείς της Αυτοδιοίκησης. Ενίσχυση πρωτοβουλιών πολιτών. Ο αθλητισμός επιδόσεων εντάσσεται στη λογική για τη φυσική αγωγή και τον αθλητισμό".

1. Η θέση αυτή για ένα τέτοιο σημαντικό ζήτημα που αφορά τη νεολαία και άλλες μάζες του πληθυσμού, είναι γενικόλογη και βρίσκεται εκτός της πολιτικής μας, αν εξεταστεί με προσοχή. Κατ' αρχήν, δεχόμαστε σαν Κόμμα ότι Φυσική Αγωγή και Αθλητισμός (Φ.Α. & Α.) συμβάλλουν στη διατήρηση της υγείας, της ποιότητας ζωής και βοηθούν στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του ατόμου. Ταυτόχρονα όμως, πρέπει να δούμε και τους τρόπους και την πολιτική που πρέπει να ακολουθήσουμε για να επιτευχθούν τα στοιχεία αυτά, ιδιαίτερα σήμερα που μεγάλα μονοπωλιακά συμφέροντα έχουν εισχωρήσει σε κάθε αθλητική δραστηριότητα. Αν, τώρα, λάβουμε υπόψη και τον κομματικό Τύπο θα δούμε πως η αλήθεια μάλλον είναι διαφορετική, αφού όπως καθημερινά βλέπουμε σε αυτόν προβάλλεται έντεχνα και σε πλήρη έκταση η παραγοντοποίηση του αθλητισμού και η διαστρέβλωση της αθλητικής ιδέας.

Το ερώτημα που εύλογα γεννιέται στον καθένα από εμάς, είναι πώς ο εργαζόμενος στον οποίο απευθυνόμαστε μέσω του Τύπου, θα μπορέσει να αναπτύξει και να βαθύνει την αντικαπιταλιστική του συνείδηση και θα διαμορφώσει τις προϋποθέσεις για την επαναστατική αλλαγή της κοινωνίας, όταν εμείς σαν Κόμμα, με τον ένα ή άλλο τρόπο, διαφημίζουμε το αφεντικό - μεγαλοπαράγοντα του αθλητισμού, που μπορεί και πληρώνει το διπλάσιο ποσό από τον ετήσιο προϋπολογισμό του ΚΚΕ, προκειμένου να φέρει από το εξωτερικό τον ακριβοπληρωμένο επαγγελματία παίκτη ή προπονητή για να κερδίσει;

Επομένως, η ενίσχυση πρωτοβουλιών των πολιτών πού πάει; Τι συγκεκριμένα θέλει να πει; Μήπως εννοεί τους εμπόρους του αθλητισμού και όλους αυτούς που τους σιγοντάρουν; (Μέσα ενημέρωσης, σπόνσορες, μεσάζοντες κ.ά.). Μήπως δηλαδή με αυτή την άποψη θέλουμε να ενισχύσουμε αυτούς που καπηλεύονται την αθλητική ιδέα, εμπορεύονται την άθληση και γενικά τη φυσική δραστηριότητα των νέων και αποπροσανατολίζουν το λαό από τα προβλήματα και τις αγωνίες του για ένα καλύτερο μέλλον;

Πρέπει λοιπόν να γίνει ξεκάθαρο πως μια τέτοια ενίσχυση πρωτοβουλίας πολιτών μόνο μαρξιστική θέση δεν είναι και δεν μπορεί να εντάσσεται στην πολιτική μας. Εξάλλου και η άρχουσα τάξη σήμερα τι κάνει; Τέτοια ενίσχυση δεν προσφέρει απλόχερα σε μεγαλοεφοπλιστές, μεγαλοεπιχειρηματίες και διάφορους άλλους τσαρλατάνους που μόνο για την ανάπτυξη του αθλητισμού στη χώρα μας δε νοιάζονται, αλλά αντίθετα ως πρωτεύοντα στόχο έχουν τα κέρδη, τη δωρεάν διαφήμιση και την προσωπική τους ανέλιξη και κυριαρχία στα μάτια των εργαζομένων και των πλατιών λαϊκών στρωμάτων;

2. Η έκφραση "... ο αθλητισμός επιδόσεων εντάσσεται στη λογική για τη φυσική αγωγή και το μαζικό αθλητισμό" επίσης δεν μπορεί να κατανοηθεί. Μήπως η άποψη αυτή θέλει να πει ότι ο πρωταθλητισμός είναι λογική συνέπεια της Φ.Α. και Α; Και αν είναι αυτό, πού πρέπει να δίνεται η βαρύτητα; Μήπως στο αποτέλεσμα του αγώνα ή των αγώνων; Στη νίκη της ομάδας του άλφα μεγαλοεπιχειρηματία σε βάρος του βήτα; Στη διαφήμιση της αγωνιστικής προσπάθειας των λίγων αθλητών και των δεκάδων χιλιάδων χειροκροτητών φιλάθλων - εργαζομένων και νέων;

Κατά την άποψή μου, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή σε τέτιες θέσεις, γιατί χωρίς να εξετάζουμε αντικειμενικά στοιχεία και δεδομένα της ιδεολογίας μας μπορούμε να οδηγηθούμε σε ένα λαθεμένο δρόμο που σκόπιμα η άρχουσα τάξη και εξουσία ακολουθεί πεισματικά. Μεταξύ των άλλων που επιχειρείται στον αθλητισμό επιδόσεων είναι και η διεκδίκηση, από τους διεθνείς αθλητικούς οργανισμούς, ανάθεσης διεξαγωγής μεγάλων αθλητικών συναντήσεων στη χώρα μας, από τις οποίες θα καρπωθούν οι λίγοι τα οποιαδήποτε κέρδη (οικονομικά, πολιτικά, κλπ) ενώ ο εργαζόμενος και ο νέος θα εξακολουθούν να μένουν στην ίδια μίζερη κατάσταση και να ζητούν αύξηση του μεροκάματου και βελτίωση των συνθηκών εργασίας και διαβίωσης.

3. Ο μαζικός αθλητισμός, δόκιμος όρος, πλέον, που δηλώνει την ενασχόληση του καθενός πολίτη με κάθε μορφή φυσικής ή αθλητικής δραστηριότητας, δεν μπορεί να γίνει πράξη, αν διαφημίζεται προκλητικά και μόνον το αποτέλεσμα, το ρεκόρ, η αγωνιστική θέση και κατάταξη. Εάν μείνουμε μόνο στη θεωρητική βάση του όρου, δε θα καταφέρουμε να πετύχουμε όχι μόνο τη μαζικότητα, αλλά ούτε την άθληση των πολιτών.

Κι εδώ μπορεί να τεθεί και το ερώτημα, ποιες είναι οι κατευθυντήριες γραμμές αυτής της πολιτικής μας στον αθλητισμό; Είναι η ενδυνάμωση και η στήριξη του σωματείου και του αθλητισμού που προωθεί; Είναι η δραστηριοποίηση του μεγάλου κομματιού της νεολαίας να αθληθεί οργανωμένα και αποτελεσματικά; Είναι η προτροπή τους να παρακολουθούν οργανωμένα ή μεμονωμένα από την εξέδρα τον αγώνα; Η μήπως είναι η οργάνωση ολόκληρου του πληθυσμού ανεξαρτήτως φύλου και ηλικίας να στραφεί σε μια δραστηριοποίηση για φυσική δραστηριότητα και άθληση, με στόχο τη βελτίωση της υγείας του και της ποιότητας ζωής;

Απαιτείται σοβαρή αντιμετώπιση του ζητήματος της Φ.Α. και Α. αν πράγματι, θέλουμε να συμβάλλουμε στην υλοποίηση του συνθήματος "Ασκηση για όλους" και στη χάραξη μιας αθλητικής πολιτικής που να εξυπηρετεί τον απλό πολίτη. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να πούμε ότι ο νέος και ο κάθε εργαζόμενος έχει τις ευκαιρίες να "εκμεταλλευτεί" το περιβάλλον στο οποίο ζει και ασκούμενος να θωρακίσει την υγεία του.

Γι' αυτή την υπόθεση χρειάζεται οργανωμένος αθλητικός χώρος και εγκατάσταση, στην οποία ο αθλούμενος πρέπει να έχει την άνετη πρόσβαση. Πράγμα που σήμερα απουσιάζει, ενώ από την άλλη πλευρά βλέπουμε τη διασπάθιση δισεκατομμυρίων για την κατασκευή μεγαθηρίων αθλητικών εγκαταστάσεων που εξυπηρετούν τους προέδρους επιχειρηματίες και τα σωματεία τους. Η πολιτεία δείχνει απλοχεριά σε αιτήματα ιδιωτών για εκχώρηση εκτάσεων του δημοσίου, προκειμένου να οικοδομηθούν νέα σύγχρονα ιδιωτικά γυμναστήρια και στάδια ή να χρησιμοποιούνται ως ιδιωτικά αυτά που κατασκευάστηκαν και κόστισαν τεράστιες περιουσίες με τους φόρους του απλού πολίτη.

4. Σε όλη αυτή την προσπάθεια της ανάπτυξης του αθλητισμού στον τόπο μας, σοβαρό ρόλο καλείται να παίξει ο νέος επιστήμονας, που θα πρέπει να εφοδιάζεται με τις κατάλληλες γνώσεις για να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις και στην εξυπηρέτηση της βελτίωσης της ποιότητας ζωής της νεολαίας και ολόκληρου του λαού. Να ενδιαφέρεται για έναν Αθλητισμό που θα προσφέρεται με τις απλές στοιχειώδεις μορφές στο παιδί του Δημοτικού και Γυμνασίου - Λυκείου, στον εργαζόμενο κατά τον ελεύθερο χρόνο του, στον στρατευμένο, στη γυναίκα και στον απόμαχο της δουλιάς με τις μορφές της αναψυχής και αναζωογόνησης. Εναν Αθλητισμό που θα καλύπτει με επιστημονικό τρόπο και ερμηνεία τον αθλητή κάθε ατομικού και ομαδικού αθλήματος, προκειμένου να πρωταγωνιστεί στους διεθνείς στίβους, όπου εκπροσωπείται η χώρα μας. Ο νέος αυτός πρέπει να διαπαιδαγωγείται με τις αρχές της φιλίας και συνεργασίας των λαών, της ειρήνης, της δημιουργίας και της προόδου. Μόνο έτσι μπορείς να εμπιστεύεσαι έναν αυριανό παιδαγωγό, προκειμένου να διαμορφώσει την αθλητική παιδεία, την κουλτούρα και τον πολιτισμό στη νεολαία μας.

Η αντίληψη που πάει να κυριαρχήσει τελευταία και δεν είναι άλλη από αυτή του ανταγωνισμού του θεάματος των αθλητικών γεγονότων και συναντήσεων, πρέπει με ιδιαίτερη προσοχή να μελετηθεί. Δηλαδή αυτή που θέλει όλο και περισσότερο κόσμο να παρακολουθεί το αθλητικό θέαμα μπροστά στην τηλεόραση ή ως φίλαθλοι και οπαδοί να γεμίζουν τις εξέδρες και να πανηγυρίζουν, προκειμένου να ξεχάσουν τα προβλήματα της ανεργίας, της λιτότητας, της μείωσης των μισθών, της εξαντλητικής φορολογίας και των συνεπειών της Συνθήκης του Μάαστριχτ για τη χώρα μας. Μια επικίνδυνη για τη νεολαία και τον κάθε εργαζόμενο τάση, όπου θα γεμίζουν τα στάδια οι χιλιάδες χειροκροτητές και ακίνητοι θαμώνες ενός γυμναστηρίου ή ενός σταδίου παρακολουθώντας το ζωντανό αθλητικό θέαμα με δέκα, δώδεκα ή και είκοσι δύο αθλητές.

Με άλλα λόγια, μια καθαρά στρεβλή εικόνα και αντίληψη για τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό, όπου όλα θα βρίσκονται κάτω από το πρίσμα μιας επιχειρησιακής παραγοντικής - αθλητικής διαπλοκής, για να κερδίζουν οι λίγοι επιχειρηματίες (πρόεδροι και στελέχη ομάδων) και τα ηλεκτρονικά και άλλα μέσα ενημέρωσης, να εξάγεται αθρόα και νόμιμα το συνάλλαγμα για τις αγορές ξένων αθλητών και προπονητών, να πασχίζουν οι Ελληνες αθλητές για καλύτερα συμβόλαια και απολαβές, να υποαπασχολούνται οι άνεργοι απόφοιτοι των ΤΕΦΑΑ και να καταθέτουν το υστέρημά τους οι χιλιάδες των οπαδών στα κερδοφόρα ταμεία του αθλητικού θεάματος.

Ολη αυτή η επιχείρηση έγινε προσπάθεια τελευταία να στηθεί μέσα στα ΤΕΦΑΑ και ιδιαίτερα του Πανεπιστημίου της Αθήνας, με ορισμένους που είχαν την πολιτική κάλυψη του υπουργείου Παιδείας και του υφυπουργείου Αθλητισμού. Η μεθόδευση αυτή σε βάρος του Τμήματος και της διάλυσής του, αλλά και της κατεύθυνσης του Αθλητισμού στη χώρα μας απέτυχε και οι "παρεμβάσεις" της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ καταδικάστηκαν στη συνείδηση της κοινής γνώμης.

Μπροστά στο 15ο Συνέδριο του Κόμματος, εάν πράγματι ισχύει η συλλογικότητα στη δράση και στην επεξεργασία της πολιτικής του ΚΚΕ, η θεωρητική - επιστημονική προσέγγιση των φαινομένων του σύγχρονου κόσμου και της ελληνικής πραγματικότητας πρέπει, οι απόψεις των μελών, φίλων και οπαδών να ληφθούν υπόψη κατά τη συζήτηση της στρατηγικής του Κόμματος για να μην έχουμε τα λάθη του παρελθόντος.

Επειδή η άρχουσα τάξη θέτει διασπαστικά και υπονομευτικά σχέδια μέσα στο λαϊκό κίνημα, δεν πρέπει εμείς οι ίδιοι να επιτρέψουμε τέτοια σχέδια να περάσουν μέσα από τη Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό.

ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΟΥΝΤΟΛΟΣ

Αθήνα

Για την Κεντροαριστερά

Τα περί την Κεντροαριστερά, αφού έμειναν για κάμποσο καιρό στη ναφθαλίνη, επανήλθαν στο πολιτικό προσκήνιο (από ποιον άλλον;) από το ΠΑΣΟΚ - και έγιναν αποδεκτά με χαράς Ευαγγέλια (από ποιον άλλον;) από το "Συνασπισμό".

Σ' αυτή τη "μαγική" λέξη και τα δύο κόμματα έχουν δει το κατάλληλο πεδίο, μέσα στο οποίο μπορούν να χωρέσουν κάθε είδους και μορφής ιδεολογήματα, "προοδευτικές" κορόνες, πολιτικές κομπίνες και αποπροσανατολιστικοί για τους εργαζόμενους ελιγμοί.

Αλλιώς: Κολλώντας την "Αριστερά" στο "Κέντρο", πίστεψαν ότι βρέθηκε το ένδυμα που θα αποκρύψει τη φιλομονοπωλιακή πολιτική. Ποια η στόχευση του καθενός; Ο μεν "Συνασπισμός" βολεύεται στην αναζήτηση κυβερνητικής στέγης. Το δε ΠΑΣΟΚ στη διατήρηση της κυβερνητικής εξουσίας, στον εγκλωβισμό κάθε μαχητικής φωνής, στο χτύπημα της όποιας λαϊκής αντίστασης και πάλης, στην αναχαίτιση και κατασίγαση της ογκούμενης λαϊκής αγανάκτησης, προς αποφυγή ριζοσπαστικοποιήσεων.

Στην πρόσφατη 6η Σύνοδο της ΚΕ του ΠΑΣΟΚ, τα περί Κεντροαριστεράς απασχόλησαν, τόσο την εισήγηση του ΕΓ, όσο και τις παρεμβάσεις των Κ. Σημίτη και Κ. Σκανδαλίδη. Ανεξάρτητα από το γεγονός ότι είναι σαφείς οι διαφοροποιήσεις ανάμεσα στις δύο παρεμβάσεις, η ουσία και ο στόχος τους είναι κοινά πράγματα.

Αν και η παραπάνω Σύνοδος της ΚΕ του ΠΑΣΟΚ δεν πρόσφερε κατ' ουσίαν νέα ζητήματα, χρειάζεται να δούμε το πλαίσιο, μέσα στο οποίο προσπάθησε να αναλύσει τη στρατηγική της Κεντροαριστεράς, προκειμένου να φανεί καλύτερα το αληθινό της περιεχόμενο.

α) Η ΚΕ του ΠΑΣΟΚ επαναβεβαίωσε ότι η πολιτική που ασκεί το κυβερνητικό κόμμα, σε όφελος της ντόπιας και ξένης ολιγαρχίας, είναι συνειδητή επιλογή προσαρμογής του ελληνικού καπιταλισμού στις διαδικασίες της ευρωπαϊκής ιμπεριαλιστικής ενοποίησης. Λέει η εισήγηση του ΕΓ: "Για μας, η ευρωπαϊκή πορεία αποτελεί συνειδητή παρουσία μας στους ευρωπαϊκούς θεσμούς, συναποφασίζουμε για τις ευρωπαϊκές πολιτικές και συνδιαμορφώνουμε τη μελλοντική φυσιογνωμία της Ευρωπαϊκής Ενωσης".

β) Ποια είναι η μελλοντική φυσιογνωμία της ΕΕ; Λέει το ΕΓ: "Θέλουμε μια ΕΕ, με πολιτικές επιλογές που θα προωθούν, παράλληλα με την Οικονομική και Νομισματική Ενωση, την Πολιτική Ενωση. Που θα προωθούν την ανάπτυξη μιας Κοινής Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας, που θα βασίζεται στη σύνθεση των ζωτικών συμφερόντων όλων των κρατών - μελών της Ενωσης. Ποια είναι τα ζωτικά συμφέροντα, που θα προωθούνται μέσω αυτής της ΕΕ; Είναι τα συμφέροντα της ντόπιας πλουτοκρατίας. Αυτά προάγονται και οχυρώνονται με την παραπάνω συγκεκριμένη πολιτική. Οπως υπογραμμίζει το Σχέδιο Προγράμματος για το 15ο Συνέδριο του ΚΚΕ, "η ελληνική ολιγαρχία αξιοποιεί τη συμμετοχή της στους ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς, με στόχο να στερεώσει την εξουσία της, να διευρύνει τα ερείσματά της στο εσωτερικό, ώστε να αποτρέψει κάθε πρόοδο του εργατικού και λαϊκού κινήματος, που θέτει σε αμφισβήτηση τα θεμέλια του καπιταλιστικού συστήματος".

γ) Το ΕΓ του ΠΑΣΟΚ θριαμβολογεί για τα αποτελέσματα της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης - όταν οι πάντες σ' αυτόν τον τόπο γνωρίζουν ότι άλλη είναι η πραγματικότητα - και γι' αυτό ακριβώς εξυμνεί το πρόγραμμα "σύγκλισης", με το οποίο έχει ενταθεί η εκμετάλλευση της εργατικής τάξης, έχει αυξηθεί η φτώχεια. Λέει: "Το αναθεωρημένο πρόγραμμα σύγκλισης αποτέλεσε την πυξίδα εφαρμογής της πολιτικής, που πέτυχε σε μεγάλο βαθμό τους στόχους της και έχει σήμερα διαμορφώσει ένα κλίμα οικονομικής σταθερότητας". (Διάβαζε, αύξησης των κερδών των μονοπωλίων).

δ) Διαβάζουμε στην εισήγηση του ΕΓ του ΠΑΣΟΚ: "Το Κράτος Πρόνοιας, με τη σύγχρονη αντίληψη και πολιτική, δεν μπορεί να ταυτιστεί με το μεταπολεμικό κεϊνσιανικό μοντέλο. Ούτε με κράτος φιλανθρωπίας που δίνει ευκαιριακά και αποσπασματικές παροχές ανάλογα με την οικονομική συγκυρία".

Είναι αβέβαιο, αν μπορεί να βρεθεί άλλο αστικό κόμμα με δυνατότητες τέτοιου βαθμού προσαρμοστικότητας στις κάθε φορά ανάγκες της άρχουσας τάξης: Οι μέχρι πριν λίγα χρόνια υπέρμαχοι του Κέινς τον θεωρούν σήμερα ξεπερασμένο και στις ιδιωτικοποιήσεις ξεπερνούν σε ζήλο και τη ΝΔ! Το θεωρητικοπολιτικό τους δημιούργημα, που ακούει στο όνομα "Κράτος Πρόνοιας", τώρα βαφτίζεται κράτος φιλανθρωπίας! Αρα απορριπτέο - και επιτακτικά αναγκαίο να αντικατασταθεί από το "Κράτος... - στρατηγείο"!

Αν αναφερόμαστε στις παραπάνω διακρίσεις, δεν είναι βέβαια επειδή τοποθετούμαστε υπέρ της μιας ή της άλλης εκδοχής διαχείρισης του συστήματος, αλλά για να φανεί - με τα λεγόμενα του ίδιου του ΠΑΣΟΚ - ότι η ολιγαρχία δεν εξυπηρετείται μόνο με ένα, αλλά με δύο, πολλές φορές μάλιστα και με περισσότερα, δεκανίκια. Ενα από αυτά είναι η σοσιαλδημοκρατία, με τα πολλά της πρόσωπα, ανάλογα με τις συνθήκες.

Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, εκσυγχρονιστές (ομάδα Σημίτη) και μη εκσυγχρονιστές (Τσοχατζόπουλος - Αρσένης - Κακλαμάνης) "προβληματίζονται" για την Κεντροαριστερά, έχοντας βάλει στο στόχαστρο τις καλύτερες παραδόσεις της Αριστεράς στη χώρα μας και βέβαια προσπαθώντας (όπως πάντα) να χτυπήσουν το ΚΚΕ. Το ΚΚΕ, το οποίο η μεν εισήγηση του ΕΓ το χαρακτηρίζει "αυτοπεριχαρακωμένο, παρωχημένο και ευρισκόμενο σε εθελούσια πολιτική ομηρία", ο δε Κ. Σημίτης, στην παρέμβασή του, "δογματικό και εξωπραγματικό"!..

Ταυτόχρονα, ο προβληματισμός τους και τα σχέδιά τους παγίδευσης των αριστερών ψηφοφόρων πραγματοποιούνται σε μια περίοδο επέλασης της Νέας Τάξης Πραγμάτων (στην οποία συμμετέχει και η κυβέρνηση) και διαπάλης ανάμεσα στις ιμπεριαλιστικές δυνάμεις για την κυριαρχία στο μοίρασμα αγορών και σφαιρών επιρροής. Σε μια περίοδο, όπου, όπως υπογραμμίζεται στο Σχέδιο Προγράμματος για το 15ο Συνέδριο του ΚΚΕ, "η επιδίωξη της ελληνικής ολιγαρχίας για αναβάθμιση, στα πλαίσια του ιμπεριαλιστικού κέντρου και γενικότερα στην περιοχή, εκδηλώνεται με την πολιτική της "διείσδυσης" στα Βαλκάνια, με την αναγόρευση της περιοχής ως "ενδοχώρας" της Ελλάδας". Αλλά και σε μια περίοδο, που "οξύνεται ο ανταγωνισμός ανάμεσα στην ελληνική και τουρκική ολιγαρχία... επιδιώκουν να αποσπάσουν, η κάθε μια για λογαριασμό της, τη μεγαλύτερη υποστήριξη από τις ισχυρές ιμπεριαλιστικές χώρες. Η επιδίωξη αυτή αυξάνει την προθυμία τους να συμμετέχουν στα ιμπεριαλιστικά επεκτατικά σχέδια".

Επομένως, η στρατηγική της Κεντροαριστεράς αποχτάει το αληθινό της περιεχόμενο - και όχι αυτό που προσπαθεί να της προσδώσει η ΚΕ του ΠΑΣΟΚ ή ο "ΣΥΝ" - όταν εξεταστεί μέσα στο ιμπεριαλιστικό σύστημα και στη θέση της Ελλάδας σε αυτό.

Τα κύρια χαρακτηριστικά της αντίληψης για την Κεντροαριστερά συνιστούν μια καθαρά συντηρητική πολιτική γραμμή, που έχει σαν βασικό στόχο να οργανώσει τις συμμαχίες του κεφαλαίου, προκειμένου αυτό να διαμορφώσει καλύτερους όρους για την ολομέτωπη και σε μακροπρόθεσμη βάση επίθεση κατά των εργαζομένων, η οποία ήδη διαρκεί.

α) Με μια απροκάλυπτη ταχυδακτυλουργία, η ΚΕ του ΠΑΣΟΚ παραχαράσσει τις πραγματικές κοινωνικές αντιθέσεις, τοποθετεί στη θέση τους πλαστές και πάνω τους προσπαθεί να οικοδομήσει την κοινωνική βάση, που δήθεν "υποχρεώνει" να αντιμετωπιστεί η Κεντροαριστερά - ούτε λίγο, ούτε πολύ - σαν νομοτέλεια.

Ετσι, όπως υπογραμμίζει η εισήγηση του ΕΓ, "ο βασικός πυρήνας της σύγχρονης κοινωνικής συμμαχίας περιλαμβάνει τη μισθωτή εργασία, τη μεγάλη πλειοψηφία των αγροτικών στρωμάτων, των μικρομεσαίων επαγγελμάτων, τους άνεργους, τους συνταξιούχους. Τον πυρήνα αυτό περιβάλλει ένας δεύτερος κύκλος από "ομάδες", που προωθούν αναπτυξιακές πρωτοβουλίες, η νεολαία, ένα σημαντικό τμήμα της μεσαίας τάξης, ένα σύνολο μεγάλων και μικρών επιχειρηματιών...".

Ποιος είναι ο άλλος πόλος της αντίθεσης; Γράφουν: "Από το άλλο μέρος... τα κυκλώματα του μεταπρατισμού, της κερδοσκοπίας, της παραοικονομίας...". Επειδή, όμως, τέτοια κυκλώματα υπάρχουν, όπως τονίζει το ΕΓ του ΠΑΣΟΚ, παντού, σε όλες τις τάξεις και στρώματα, γι' αυτό και γίνονται "ανεπαρκείς οι κοινωνικές συμμαχίες που διαμορφώνονταν στο δίπολο προνομιούχοι - μη προνομιούχοι. Η διαχωριστική γραμμή διέρχεται από το εσωτερικό κοινωνικών τάξεων...".

Αυτό, με άλλα λόγια, σημαίνει: Κοινό μέτωπο εργατών - αγροτών - βιοτεχνών - υγιών βιομηχάνων και εφοπλιστών και μεγαλεμπόρων, ενάντια στους επιχειρηματίες της αρπαχτής και στους κομπιναδόρους, που δεν επενδύουν... δε δημιουργούν...

Οποιος βρίσκεται στον "υγιή πόλο", κατατάσσεται στο χώρο της προόδου. Και, αντίθετα, όποιος είναι με τα συμφέροντα των "κομπραδόρων της παλιάς άρχουσας τάξης και των μιζαδόρων της δημόσιας διοίκησης, βρίσκεται απέναντί μας", όπως υπογράμμισε ο Κ. Σκανδαλίδης.

β) Αφού, λοιπόν, το πρόβλημα για την εργατική τάξη και άλλα στρώματα (αγροτών - ΕΒΕ κλπ.) δεν είναι η εκμετάλλευσή τους από τα μονοπώλια και τον ιμπεριαλισμό, αλλά οι "κακοί" επιχειρηματίες και οι κομπιναδόροι, η λύση βρίσκεται σ' έναν "καλό" καπιταλισμό. Αυτόν τον καπιταλισμό, που βαφτίζεται σοσιαλισμός, μπορεί να τον εγγυηθεί το ΠΑΣΟΚ σε συμμαχία, αν λάχει, με τις άλλες προοδευτικές δυνάμεις, που θα λειτουργούν στην κοίτη του δημοκρατικού σοσιαλισμού, στον οποίο πιστεύει το ΠΑΣΟΚ. Ολόκληρος αυτός ο χώρος αποκαλείται, από το ΠΑΣΟΚ, Κεντροαριστερά.

Σ' αυτόν τον όρο συνυπάρχουν τα εξής κόλπα της ηγεσίας του και της κυβέρνησης: Πρώτον, χρησιμοποιείται ένας όρος, που στο παρελθόν, τα κόμματα, τα οποία σχηματικά πολιτογραφήθηκαν κεντρώα και αριστερά, αποτέλεσαν την πλειοψηφία του εκλογικού σώματος. Καλό είναι, επομένως, για την ηγεσία του ΠΑΣΟΚ, να αναφέρεται σε μνήμες, ώστε ο συνειρμός να ενισχύει το παρόν, δηλαδή το ΠΑΣΟΚ! Δεύτερο κόλπο: Επειδή όμως το προηγούμενο δεν αρκεί, η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ φροντίζει να δώσει στον όρο το περιεχόμενο του "δημοκρατικού σοσιαλισμού", δηλαδή της Σοσιαλδημοκρατίας, ώστε ο όρος Κεντροαριστερά να αποκτήσει σύγχρονη έννοια. Δηλαδή να εγκλωβίσει στο σχήμα αυτό τον κόσμο που πιστεύει στο σοσιαλισμό, ανεξάρτητα από το αν έχει όλος αυτός ο κόσμος ενιαία αντίληψη γι' αυτόν.

Τρίτο κόλπο: Εχοντας, ωστόσο, η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ επίγνωση ότι πολλοί την "πήραν μυρωδιά", ξαναθυμάται τη Διακήρυξη της 3ης του Σεπτέμβρη, ώστε να συσπειρώσει όσους επιμένουν να συντηρούν στη συνείδησή τους ψεύτικα οράματα: "Μας ενώνει η δύναμη των ιδεών και των οραμάτων της 3ης Σεπτέμβρη, το τετράπτυχο των αναλλοίωτων στόχων μας", φωνάζει υποκριτικά το ΕΓ του ΠΑΣΟΚ!..

Η Κεντροαριστερά δεν αποτελεί παρά μία επανάληψη της γνωστής θεωρίας "των δημοκρατικών δυνάμεων", που όφειλαν - επειδή έτσι τα 'φερε ο ...κλήρος (!) της ιστορίας - να συμπαραταχτούν υπό την πολιτική του ΠΑΣΟΚ ή και να αφομοιωθούν σε αυτό! Δεν αποτελεί παρά μια προσπάθεια του ΠΑΣΟΚ της παρακμής να περιχαρακώσει τους ψηφοφόρους του 1993, να παρεμποδίσει την απήχηση που βρίσκουν σε πολλούς από αυτούς τα αντιιμπεριαλιστικά συνθήματα. Ο δρόμος για την Ελλάδα της προόδου περνάει μέσα από την αποδυνάμωση του ΠΑΣΟΚ και κάθε άλλου κόμματος της άρχουσας τάξης. Περνάει μέσα από τη συγκρότηση του αντιιμπεριαλιστικού, αντιμονοπωλιακού, δημοκρατικού μετώπου πάλης, που βρίσκεται στον αντίποδα της στρατηγικής της ολιγαρχίας. Είναι ασπίδα στα πολιτικά σενάρια, που στοχεύουν είτε στη συντήρηση του κλασικού δικομματισμού, είτε στην αναπαλαίωσή του με κεντροδεξιά ή και κεντροαριστερή μεταμφίεση. Το γεγονός ότι η ολιγαρχία προτιμά έναν "καθαρό" πολιτικό φορέα πλειοψηφικό, που την εκφράζει απόλυτα, καθόλου δε σημαίνει ότι έχει αντίρρηση, τα μαγειρεία της να αναδείξουν και άλλα σχήματα, που θα "περνάνε" πιο έξυπνα την πολιτική της.

Μάκης ΜΑΪΛΗΣ

Τα κύρια χαρακτηριστικά της αντίληψης για την Κεντροαριστερά συνιστούν μια καθαρά συντηρητική πολιτική γραμμή, που έχει σαν βασικό στόχο να οργανώσει τις συμμαχίες του κεφαλαίου, προκειμένου αυτό να διαμορφώσει καλύτερους όρους για την ολομέτωπη και σε μακροπρόθεσμη βάση επίθεση κατά των εργαζομένων, η οποία ήδη διαρκεί.

Αδιάλλακτη πάλη κατά του οπορτουνισμού

Το Συνέδριό μας από τα πράγματα είναι καθοριστικό για την πορεία του επαναστατικού κινήματος στη χώρα μας και διεθνώς. Συζητώντας, είμαστε υποχρεωμένοι να γυρίσουμε πολύ πίσω, και να πάρουμε υπόψη μας όλη την ιστορία και πείρα του κομμουνιστικού κινήματος, να ξαναδούμε παλιότερες απόψεις μας, άλλες να τις τροποποιήσουμε και άλλες να τις αλλάξουμε.

Τα Ντοκουμέντα του Κόμματος προσπαθούν να συμβάλουν σ' αυτή την κατεύθυνση. Χρειάζονται και βελτίωση και συμπλήρωση. Το ζητούμενο είναι από ποια σκοπιά θα βελτιωθούν και ποια είναι τα ζητήματα που πρέπει να ξαναδούμε. Αφορμή για την παρέμβασή μου αποτέλεσε το κυριακάτικο άρθρο στις 24.3.96, στον προσυνεδριακό διάλογο, μέλους του ΠΓ της ΚΕ και βουλευτή του Κόμματος. Η ίδια η παρέμβαση νομίζω ότι φρενάρει και προσπαθεί να γυρίσει προς τα πίσω την προσπάθεια για την ανασύνταξη ενός γνήσιου επαναστατικού, κομμουνιστικού κινήματος, που δε θα απομακρύνεται από το στόχο της σοσιαλιστικής επανάστασης, αλλά αντίθετα με την ιδεολογική και πολιτική του δράση θα φέρνει αυτόν το στόχο πιο κοντά.

Επειδή παρόμοιες απόψεις με αυτές του παραπάνω άρθρου υπάρχουν διάσπαρτες και σε άλλους συντρόφους, νομίζω ότι χρειάζεται να ξετυλίξουμε το κουβάρι.

Να ξαναδούμε ορισμένα ζητήματα, λέει ο σύντροφος και σαν τέτοια εννοεί: α) Τις εκτιμήσεις μας για τα άλλα κόμματα.

β) Την πολιτική συμμαχιών.

γ) Το χαρακτήρα της καπιταλιστικής ενοποίησης στην Ευρώπη.

δ) Τον όρο δικτατορία του προλεταριάτου.

Αν και οι σύντροφοι που εκφράζουν τέτοιες απόψεις, τα θέτουν υπό μορφή ερωτημάτων και δεν παίρνουν ξεκάθαρη θέση για το τι εννοούν, εντούτοις μια προσεκτική εξέταση δείχνει ότι οι απόψεις αυτές έρχονται σαν συνέχεια επεξεργασιών του Κόμματος την τελευταία 15ετία, που σαφώς ήταν επηρεασμένες από αναθεωρητικές αντιλήψεις και είχαν σαν σκοπό να εισάγουν και την Αριστερά στο παιχνίδι της κυβερνητικής εξουσίας.

Ας θυμηθούμε το άθροισμα των δημοκρατικών δυνάμεων το '82-'84 και το Αριστερά ρυθμιστικός παράγοντας (με θεοποίηση της απλής αναλογικής) το '88-'90.

Με δυο λόγια, οι απόψεις αυτές θέλουν συνέχιση της αρχικής πολιτικής του ενιαίου ΣΥΝ, με πυρήνα βέβαια και προϋπόθεση την ύπαρξη του ΚΚΕ.

Απάντηση στα ερωτήματα που μπήκαν παραπάνω υπάρχουν και στα Ντοκουμέντα του Κόμματος.

Στα κεφάλαια 7 και 8 της Εκθεσης Δράσης, σωστά γίνεται ο χαρακτηρισμός των υπαρχόντων κομμάτων.

Οι οποιεσδήποτε διαφορές με ιδεολογικές προεκτάσεις που υπάρχουν ανάμεσα στα κόμματα αυτά είναι μικρές και το κυριότερο δεν μπορούν να καθορίσουν την τακτική του Κόμματος.

Οι δυνάμεις της "κοινωνικής" Αριστεράς δεν καθορίζονται από το τι λένε στα λόγια, αλλά από το πώς συμβάλλουν καθημερινά στην αντίσταση του λαού απέναντι στα μονοπώλια, τον ιμπεριαλισμό και την καπιταλιστική βαρβαρότητα. Μ' αυτές τις δυνάμεις βρισκόμαστε και θέλουμε να βρεθούμε στα μετερίζια του αγώνα, στις εργατικές συγκρούσεις, στα μπλόκα των αγροτών, στις εξεγέρσεις των νέων.

Μήπως όμως με τέτοιες εκτιμήσεις για τις άλλες πολιτικές δυνάμεις οδηγούμαστε στην απομόνωση και ακυρώνουμε τη στρατηγική μας πρόταση για αντιμονοπωλιακό, αντιιμπεριαλιστικό μέτωπο, όπως ισχυρίζεται ο σύντροφος Κωστόπουλος στο προαναφερόμενο άρθρο;

Μήπως, πραγματικά υπάρχει ο κίνδυνος να οδηγηθεί το Κόμμα μας στον αριστερισμό και το σεχταρισμό;

Μήπως, με το να "τσουβαλιάζουμε" όλα τα άλλα κόμματα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή, στερούμε το Κόμμα μας από την πρόσβαση στις λαϊκές δυνάμεις που τα ακολουθούν;

Κανένα από τα παραπάνω δεν ισχύει. Αν θέλουμε να δούμε με ρεαλισμό την πραγματικότητα, όπως λένε οι σύντροφοι αυτοί, τότε πρέπει να δούμε ότι καθημερινά όλο και ευρύτερες λαϊκές δυνάμεις αποστρέφουν το πρόσωπό τους από τα κόμματα του συστήματος, γιατί εκτιμούν ότι δεν έχουν ουσιαστικές διαφορές. Και οι δυνάμεις αυτές δεν κερδίζονται με φιλολογικές συζητήσεις για το "θετικό" ή αρνητικό ρόλο σοσιαλδημοκρατικών δυνάμεων, αλλά δείχνοντάς τους την αιτία των προβλημάτων, που είναι ο καπιταλισμός και οδηγώντας τες στη συνειδητοποίηση του γκρεμίσματός του και την εγκαθίδρυση του σοσιαλισμού. Και αυτόν το ρόλο, μόνο ένα γερό επαναστατικό κόμμα μπορεί να παίξει, αποφασισμένο όμως να φτάσει μέχρι το τέλος το σκοπό του και όχι να τον αναβάλλει μέσω σταδίων και ενδιάμεσης στρατηγικής, στο όνομα της ρεαλιστικής προσέγγισης της πραγματικότητας.

Αλλά και στη βάση των κομμάτων αυτών, το Κόμμα μας λέει ότι υπάρχουν λαϊκές δυνάμεις, που κάτω από την πίεση των προβλημάτων, αναζητούν επιλογές αντίστασης και χρέος όλων των κομματικών οργανώσεων είναι να αναπτύξουν επικοινωνία, ιδιαίτερα μέσα στη δράση του μαζικού κινήματος.

- Για το χαρακτήρα της ΕΕ και τη θέση μας για αποδέσμευση, αναλυτικά απαντιούνται τόσο στο Πανελλαδικό Ντοκουμέντο, όσο και στα Προσυνεδριακά Ντοκουμέντα. Οι παραλλαγές θέσεων για "Ευρώπη των εργαζομένων" έχουν αχρηστευτεί από την ίδια τη ζωή. Στη θέση της Ευρώπης των πολυεθνικών με ολοκλήρωση ή όχι, δεν μπορεί για τους κομμουνιστές να υπάρχει καμιά άλλη Ευρώπη, παρά μόνο η σοσιαλιστική.

- Η δικτατορία του προλεταριάτου δεν είναι λέξη που είναι αρνητικά φορτισμένη, όπως λέει ο σύντροφος. Ισα ίσα που το πραγματικό της περιεχόμενο δεν έχει εκλαϊκευτεί. Ας το πούμε λοιπόν καθαρά ότι τον αστικό κρατικό μηχανισμό (αστυνομία - στρατό - δικαιοσύνη κ. ά.) θα τον τσακίσουμε, σαν μηχανισμό βέβαια, και όχι τους ανθρώπους που τον αποτελούν και στη θέση του θα κάνουμε τους δικούς μας λαϊκούς θεσμούς (Λαϊκό στρατό, λαϊκή πολιτοφυλακή, λαϊκή δικαιοσύνη κ. ά.) και αυτή είναι η ουσία της δικτατορίας του προλεταριάτου, που έχει σκοπό τη δημιουργική οικοδόμηση του σοσιαλισμού.

Με βάση όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να ξαναδούμε ορισμένα ζητήματα, ίσα ίσα που πρέπει να ξαναδούμε αρκετά ζητήματα.

Το ζήτημα είναι από ποια σκοπιά πρέπει να τα ξαναδούμε. Το πρώτο ζήτημα που πρέπει να δούμε είναι πώς το κίνημά μας θα ξεφύγει από τη λογική του κοινοβουλευτισμού και του κυβερνητισμού, της αναμονής και των εξελίξεων από τα πάνω, που οδήγησαν στη χαλάρωση των δεσμών μας με τις μάζες.

Σήμερα που πλατιές λαϊκές δυνάμεις αμφισβητούν το ρόλο του αστικού Κοινοβουλίου, πρέπει η παρέμβασή μας να 'χει ως στόχο την ανατροπή του και όχι την αναβάθμισή του.

Τώρα που η βασική αντίθεση κεφαλαίου - εργασίας τείνει να γίνει κυρίαρχη και απαιτείται η λύση της, πρέπει η ιδεολογική μας παρέμβαση να 'χει ως στόχο την ιδεολογικοπολιτική ενότητα της εργατικής τάξης, ώστε να την αναδείξουμε σε κυρίαρχη τάξη που με τους συμμάχους της θα πάρει την εξουσία.

Και αυτό θα γίνει, αν με την παρέμβασή μας μέσα στους μαζικούς λαϊκούς φορείς δείχνουμε την προοπτική της επαναστατικής αλλαγής της κοινωνίας, παράλληλα με άλλα οικονομικά και θεσμικά αιτήματα.

Βασικό καθήκον των επαναστατών, για να πετύχουν τους σκοπούς τους, είναι το ξεσκέπασμα των γραφειοκρατών και της εργατικής αριστοκρατίας, που δυστυχώς σήμερα κυριαρχούν στο εργατικό κίνημα και απέκτησαν μέσα από τους μηχανισμούς του κεφαλαίου και της Ευρωπαϊκής Ενωσης ιδιαίτερα οικονομικά προνόμια.

Και σ' αυτήν τη μοιρασιά των ιδιαίτερων προνομίων έχουν ενταχθεί και διάφοροι πρώην αριστεροί, που στα λόγια θέλουν να ανήκουν στην "κοινωνική Αριστερά", αλλά είναι ένθερμοι υποστηρικτές του "ευρωπαϊκού ιδεώδους".

Σίγουρα πρέπει να ξαναδούμε ορισμένα ζητήματα. Μόνο που αυτά θα πρέπει να οδηγούν στην αποκαθήλωση των οπορτουνιστικών αντιλήψεων που διαδόθηκαν ευρέως τα τελευταία 15 χρόνια και στις γραμμές μας. Σ' αυτό το καθήκον χρειάζεται η επαγρύπνηση και η συμβολή όλων μας, διαφορετικά με δεδομένη και τη δύσκολη κατάσταση της πρωτοπορίας του κινήματος, ένας νέος συμβιβασμός μαζί τους θα δυσκολέψει πάρα πολύ την υπόθεσή μας.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΤΣΑΣ

Μέλος ΝΕ Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ