ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 24 Απρίλη 1996
Σελ. /32
ΚΕΝΗ
1904228. txt

Η στρατηγική κατεύθυνση και η τακτική υποστήριξή της

Η διατύπωση μιας σωστής στρατηγικής κατεύθυνσης ότι "η πάλη των τάξεων κατευθύνεται στη λύση της βασικής αντίθεσης κεφαλαίου - εργασίας. Η επαναστατική αλλαγή στην Ελλάδα θα είναι Σοσιαλιστική"(1), κάνει το αναγκαίο, από καιρό βήμα, για το ξεκαθάρισμα του "τοπίου", αποτελεί τη βάση για το ξεπέρασμα της πολιτικής και κυρίως ιδεολογικής αδυναμίας του εργατικού κινήματος. Δεν αρκεί όμως αυτό. Απαιτείται από το ΚΚΕ να "εκθέτει" ανοιχτά στο λαό την αναγκαιότητα του σοσιαλιστικού μετασχηματισμού (να) δουλεύει ενεργά για την κατανόησή του, ως μέσου πρακτικού καθήκοντος"(2) να αγωνίζεται με όλες τις δυνάμεις του, για να συνειδητοποιηθεί αυτή η ανάγκη από την εργατική τάξη και τους συμμάχους της"(3).

Οι κατευθύνσεις αυτές έρχονται σε μια εποχή που:

Η αντεπανάσταση νικάει στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες.

Το Παγκόσμιο Κομμουνιστικό Κίνημα βρίσκεται αποδεκατισμένο, περνώντας μέσα από μια ιστορική περίοδο "αποχρωματισμού" και συνθηκολόγησης (ύφεση και συμφωνία Ελσίνκι, πέρασμα από το ταξικό στο "Οικουμενικό", αποδοχή με δυο λόγια του καπιταλισμού σαν οριστικό σύστημα.

Ταυτόχρονα, δυνάμωσε η βασική κατεύθυνση της παγκόσμιας αστικής τάξης για επιβολή στη συνείδηση των μαζών του "τέλους της ιστορίας", κάνοντας σύνθημά της: "Ο ιμπεριαλισμός, τελευταίο στάδιο της ανθρώπινης ιστορίας", με πολιτική αντανάκλαση τη "Νέα Τάξη Πραγμάτων", το διαίρει και βασίλευε, την προσπάθεια για πλήρη υποταγή του εργατικού κινήματος.

Σε αυτό το φόντο, έδρασε καταλυτικά και η απογοήτευση, (που κυριάρχησε για ένα διάστημα) και η αδιαφορία. Και είναι λάθος να βλέπουμε αυτά τα φαινόμενα σαν προέκταση της ανοδικής πορείας της αντεπανάστασης στη Σοβιετική Ενωση. Είναι και αυτό. Κυρίως όμως, τέτοια φαινόμενα έχουν να κάνουν με τον αφοπλισμό από στρατηγικούς στόχους, με την απομάκρυνση από την προοπτική της Σοσιαλιστικής Επανάστασης, με τον εγκλωβισμό της πρωτοπορίας σε αλλαγές πραγματικές ή μη. Αυτό ήταν που καθόρισε στη συνείδηση ενός τμήματος της πρωτοπορίας, να μετατραπεί το δόσιμο στον αγώνα για την τάξη μας, σε δόσιμο στον αγώνα για τον "εαυτό" μας. Δηλαδή, από τον αγώνα για το Σοσιαλισμό σαν συνολική υπόθεση, που δεν έχει σχέση στενά με κάτι που οπωσδήποτε θα ζήσουμε, στον αγώνα για το "κοντινό", για το "εφικτό". Για το απαραίτητο "συμπλήρωμα" της ζωής μας.

Αυτό φάνηκε και από το γεγονός ότι για πολλά χρόνια τα βιογραφικά που έμπαιναν στο ΚΚΕ, αλλά και στην ΚΝΕ, έλεγαν ότι οργανώνονται για την αλλαγή, ΣΤΟΠ. Και ακολουθούσε η συνήθως ομόφωνη έγκριση από τις ΟΒ-ΚΟΒ και το χειρότερο, η με ελαφρά καρδιά έγκριση από τα παραπάνω καθοδηγητικά όργανα. Η ιστορική όμως, διαδρομή δεν περιέχει μόνο αυτά τα στοιχεία. Ενώ δηλαδή είναι φανερή η πολιτική αδυναμία του εργατικού κινήματος, ενώ δεν αποτελεί "άγχος" για τους "επιτελάρχες" του καπιταλισμού η άμεση εργατική "απειλή", είναι τόσο υπερώριμος ο καπιταλισμός, έχει τόσο βαθιά σήψη, είναι τόσο οξυμένες οι ταξικές αντιθέσεις (4) που η ιδεολογική και πολιτική αδυναμία του Εργατικού Κινήματος μπορεί να αποδειχτεί εξαιρετικά βραχύβια ιστορικά. Η εργατική "απειλή" είναι εν δυνάμει παρούσα και το ζητούμενο είναι να αποκτήσει στρατηγική κατεύθυνση και προοπτική.

Ετσι, θα ήταν πολιτικά ανόητο να περιορίσουμε τη σημασία ενός προγράμματος στα στενά πλαίσια της Ελλάδας, να το δούμε ξεκομμένο από το υπό διαμόρφωση Παγκόσμιο Κομμουνιστικό Κίνημα, ξεκομμένο από το υπό διαμόρφωση παγκόσμιο ιδεολογικό μέτωπο.

Γι' αυτό είναι δύο φορές επικίνδυνο να ξαναεπανέρχονται απόψεις για την κατάργηση της δικτατορίας του προλεταριάτου (έστω και με την έννοια της ορολογίας), να αφαιρείται το βασικό - δύο πολιτικές - στο όνομα των διαφορών των κομμάτων ή στο όνομα "και στα άλλα κόμματα, καλοί άνθρωποι υπάρχουν". Να μπαίνουν, δηλαδή, βάσεις για ένα νέο και αυτή τη φορά καταστροφικό συμβιβασμό.

Και όμως, η κόκκινη κλωστή που θα διαπεράσει την ανασύσταση του Παγκόσμιου Κομμουνιστικού Κινήματος, που θα καθορίσει την ποιοτική σύνδεση των Κομμουνιστικών Κομμάτων, είναι και οι ορολογίες και τα σύμβολα και το σημαντικότερο. Οι μεγάλες μάχες με την αστική τάξη, η Μεγάλη Οχτωβριανή Επανάσταση, ή για να πούμε για τα "δικά" μας, η εποποιία του Δημοκρατικού Στρατού.

Ολα, δηλαδή, αυτά που από "μόνα" τους άσκησαν και ασκούν μεγάλη επίδραση στις συνειδήσεις είναι όπλα που αν αξιοποιηθούν θα ανεβάσουν και τη μαχητικότητα και την αποφασιστικότητα και τον ενθουσιασμό. Στοιχεία, δηλαδή, που είναι απαραίτητα για τη μετατροπή μιας κατεύθυνσης σε συνειδητή δράση. Ξεκαθαρίζοντας, λοιπόν, το βασικό, από κει και πέρα πρέπει να ανεβάσουμε τη συζήτηση στο "διά ταύτα". Δηλαδή, στην τακτική υποστήριξη του κεντρικού καθήκοντος. Πρέπει, όμως, να κάνουμε μια μικρή αναδρομή στο 10ο Συνέδριο, που και αυτό "έβλεπε" στο Σοσιαλισμό μέσα από την έννοια επαναστατική διαδικασία (2 στάδια).

Στην πράξη το πρώτο στάδιο (Α-Α-Δ) ξεκόπηκε από τη σοσιαλιστική προοπτική, για να φτάσουμε τελικά ακόμη και σε απαγόρευση λέξεων, όπως ιμπεριαλισμός - μονοπώλια - σοσιαλισμός και στη φυσική κατάληξη όλων αυτών στον "Συνασπισμό", που παρ' ολίγο να οδηγήσει ακόμα και στην εξαφάνιση του ονόματος ΚΚΕ.

Και πρέπει να εθελοτυφλούμε αν δεν καταλαβαίνουμε το αυτονόητο. Οτι η αναζωογόνηση του ΚΚΕ "εν πολλοίς" χρωστιέται στη διαμορφωμένη, μέσα από την πολύχρονη παρουσία και δράση του κοινωνική συνείδηση, στην ασίγαστη πάλη του με την αστική τάξη, στο γεγονός ότι για μια ιστορική περίοδο ήρθε στα πρόθυρα της εξουσίας, στην περίοδο του Δημοκρατικού Στρατού. Πρέπει να εθελοτυφλούμε αν δεν καταλαβαίνουμε ότι η κυριαρχία του ΚΚΕ στο χώρο της Αριστεράς, η άνοδος των αγώνων και των δυνάμεών του, συντελέστηκε όταν, εκ των πραγμάτων, μπήκαν για λύση και απάντηση προβλήματα σοσιαλιστικού χαρακτήρα, της εξουσίας της εργατικής τάξης. Ακόμα και τότε, τη δεκαετία του '70, για να πάρει κάποιος "Οδηγητή" έπρεπε να του απαντήσουμε αν είμαστε με τη Σοβιετική Ενωση ή αντίθετοι. Επρεπε, δηλαδή, να απαντήσουμε αν πρεσβεύουμε τη Σοσιαλιστική Επανάσταση που αυτός την είχε ταυτισμένη με τη Σοβιετική Ενωση, και όχι με κάποιο Α-Α στάδιο.

Φτάνοντας σήμερα και πριν πούμε για Α-Α-Δ Μέτωπο πρέπει να επισημάνουμε μερικά στοιχεία, που δε συνηγορούν στην υπεράσπιση της στρατηγικής κατεύθυνσης.

Ο "Ριζοσπάστης" πολύ αδύνατα συμβάλλει στη σύνδεση του "σήμερα" με το "αύριο". Πολύ αδύνατα λειτουργεί σαν προπαγανδιστής της Σοσιαλιστικής Επανάστασης.

Η πολιτική παρουσία των στελεχών του ΚΚΕ πέρα από τις εξαιρέσεις δεν έχει πείσει ότι μπορεί να στηρίξει μια τέτοια στρατηγική κατεύθυνση, χωρίς να ξεκινήσει μια ολοκληρωμένη προετοιμασία τους, που πρέπει να επεκταθεί στο σύνολο των μελών και οπαδών που είναι λίγοι σήμερα αυτοί που ασχολούνται με το "αύριο".

Η λειτουργία των ΚΟΒ παρά τις κατά καιρούς αποφάσεις της ΚΕ δεν ανταποκρίνονται σε οργάνωση ιδεολογικής δουλιάς και παρουσίας.

Φυσική συνέπεια αυτών, η αδύναμη παρουσία των πρωτοπόρων εργατών στους χώρους δουλιάς, στο σωματείο, στο καθετί. Αδύναμη, όχι, βέβαια, με την αριθμητική έννοια, αλλά, κυρίως, με την έννοια της παρέμβασης, του "δεσίματος" κάθε καθήκοντος με το σοσιαλισμό.

Τέτοιες και πολλές άλλες επισημάνσεις γίνονται βέβαια και στην Εκθεση Δράσης της ΚΕ. Πρέπει, όμως, να δοθεί ολοκληρωμένη απάντηση στο γιατί.

Δε φτάνει για παράδειγμα να πεις ότι το ΚΚΕ "δεν κατάφερε να κάνει κέντρο της πολιτικής, ιδεολογικής και οργανωτικής του δράσης τη δουλιά στην εργατική τάξη και τη νεολαία" (5), πρέπει να απαντηθεί πειστικά το γιατί, για να καταλήξεις στο "διά ταύτα".

Οσον αφορά τώρα το αντιιμπεριαλιστικό - αντιμονοπωλιακό μέτωπο πάλης, μπαίνουν σοβαρά ερωτήματα:

1. Πολλές φορές προστίθενται και μερικά άλλα "χαρακτηριστικά" π.χ. σε αφίσα της ΚΟ Αθήνας, το σύνθημα είναι "αντιιμπεριαλιστικό - αντιμονοπωλιακό - πατριωτικό κίνημα". Τι σημαίνει τελικά το πατριωτικό "συμπλήρωμα"; Συμπεριλαμβάνονται στην πατρίδα τα χέρια του εργάτη, το καλύβι του αγρότη, το μαγαζί του ΕΒΕ, και η τεράστια περιουσία του κάθε Λάτση και Βαρδινογιάννη; Από ποιους και ενάντια σε ποιους θα στρέφεται; Τι σημαίνει τελικά "όχι στην παθητικότητα και το ραγιαδισμό"; Αυτό είναι τελικά το περιεχόμενο του Α-Α Μετώπου; Πού ξεχωρίζει αυτό το όχι, από το "όχι" των άλλων; Πού αναδεικνύει τέλος πάντων αυτό το "όχι", το σοσιαλισμό;

2. Πώς εφαρμόζεται το Α - Α - Μ π.χ. στην κρίση στα Ιμια. Παίρνουμε τηλέφωνο τον Πάγκαλο το βράδυ και του ζητάμε να απευθυνθεί στο ΝΑΤΟ, για να ξεσκεπάσουμε το ρόλο του ΝΑΤΟ, για να πείσουμε τον Πάγκαλο για το πόσο κακό είναι το ΝΑΤΟ; Και αν θέλαμε να πετύχουμε κάτι τέτοιο γιατί δε βάζαμε το ερώτημα με παράλληλη απάντηση στο λαό; Αυτή η κίνηση ήταν τελικά στο πνεύμα της απόφασης της ΚΕ;

3. Το Α - Α - Μ γιατί σώνει και καλά θα οδηγήσει σε δημιουργία Α - Α κομμάτων και τελικά σε κυβέρνηση; Δεν ξέρουμε ότι μαζί μας θα βαδίσουν μόνο όσοι απειλούνται όπως εμείς; Δεν ξέρουμε ότι σε καταστάσεις άγριας ταξικής πάλης, πολλοί είναι αυτοί που θα ψάχνουν να αποφύγουν την τελική σύγκρουση, με την αντίπερα του οδοφράγματος πλευρά, πράγμα που κατά κανόνα πληρώνεται με περισσότερα θύματα; (π.χ. '45).

4. Ποια αντίθεση πρόκειται να λύσει μια τέτοια κυβέρνηση; Με ποιο εποικοδόμημα και ποια οικονομική βάση θα προχωρήσει ένα Α - Α - πρόγραμμα; Τι περιμένουμε; Από φιλία να μας προσκαλέσει η τίγρη για να της βγάλουμε τα δόντια;

5. Δεν αφαιρεί την Ελλάδα από την Παγκόσμια επαναστατική διαδικασία μια τέτοια τοποθέτηση; Τι θα γίνει αν προκύψει μια Παγκόσμια Επαναστατική Εξέλιξη;

6. Αν συνδέεται το Α - Α - Μ με το σοσιαλισμός εκφράζεται πρακτικά, υπάρχουν επεξεργασμένοι στόχοι πάλης; Πώς θα εκφραστεί π.χ. σε ένα σωματείο αυτή η σύνδεση; Πώς θα εκφραστεί σε μια εκλογική μάχη;

Υπάρχουν, λοιπόν, πολλά ερωτήματα που γεννούν προβλήματα, που βάζουν τη δικτατορία του προλεταριάτου σε εισαγωγικά, που μετατρέπουν π.χ. τη θέση ότι "ο ΟΗΕ βρίσκεται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ και των άλλων ηγετικών ιμπεριαλιστικών δυνάμεων"(6) σε αίτημα δράσης "για τον εκδημοκρατισμό του ΟΗΕ"(7), που πρακτικά σημαίνει αίτημα για εκδημοκρατισμό του ιμπεριαλισμού.

Κοντολογίς, δεν αρκεί ο καθορισμός του χαρακτήρα της επερχόμενης επανάστασης, σαν σοσιαλιστικής. Απαιτείται η προετοιμασία, η διαπαιδαγώγηση, η διαμόρφωση των προϋποθέσεων προς αυτή την κατεύθυνση.

1. Σχέδιο Προγράμματος σελ. 17.

2. Σ. Π. σελ. 26.

3. Σχέδιο Καταστατικού σελ. 4.

4. Μελέτη Ελ. Μπέλλου 18.2.96, στο "Ρ".

5. Εκθεση Δράσης σελ. 15.

6. Σ. Π. σελ. 6.

7. Σ. Π. σελ. (11)

ΑΛΙΦΤΗΡΑΣ ΓΙΩΓΡΟΣ

Αρτα

1804235. txt

Σκέψεις για τα ντοκουμέντα του 15ου Συνεδρίου

Μπροστά στο 15ο Συνέδριο και στην ιστορική πορεία των 78 χρόνων του Κόμματός μας θα προσπαθήσω κάποιες σκέψεις να εκφράσω σε σχέση με τα Ντοκουμέντα που η ΚΕ έχει δημοσιεύσει.

Θα αρχίσω με την Εκθεση Δράσης της ΚΕ, το κείμενο που είναι αλήθεια ότι δεν έτυχε του ανάλογου ενδιαφέροντός μας στις Γ. Σ. των ΚΟΒ, γιατί επικεντρώθηκε η προσοχή μας στο Σχέδιο Προγράμματος και βέβαια καλά κάναμε, όμως έχει μεγάλη σημασία να δούμε τις ελλείψεις, τα συν και τα πλην της δουλιάς μας μέχρι τώρα.

Μπορούμε, λοιπόν, να πούμε με αισιοδοξία ότι έγιναν σταθερά βήματα μπροστά. Σε πολλούς συντρόφους, βέβαια, ακόμη, υπάρχει απογοήτευση και κάποια αμφιβολία για την αποτελεσματικότητα των προσπαθειών μας και αυτό είναι αρνητικό.

Πρέπει να πούμε εδώ, ότι εμείς, σαν χώρος, λίγο έχουμε συμβάλλει στην ανοδική πορεία του Κόμματος. Περισσότερο συνέβαλε η θετική απήχηση των θέσεων του Κόμματος στο λαό που εμείς δεν αξιοποιήσαμε αρκετά. Τα κενά που δημιουργήθηκαν με τις αρνητικές εξελίξεις δεν κλείνονται παρά σε συνδυασμό πάντα, με τη δική μας συγκεκριμένη δουλιά. Την καθημερινή δηλαδή παρέμβασή μας στους συναδέλφους. Κι όμως, δεν ανησυχούμε που οι ρυθμοί αύξησης της κομματικής μας δύναμης είναι βασανιστικά αργοί.

Σε όλη τη διαδικασία της προσυνεδριακής δουλιάς μέχρι τώρα, φάνηκε ότι τα κομματικά μέλη δεν απαιτούν από τους εαυτούς τους κάτι περισσότερο από εκείνο που έκαναν χθες, δεν αφιερώνουν χρόνο για να ψάξουν, να ερμηνεύσουν προβλήματα, να διαβάσουν.

Υπάρχει μια τάση πολλών συντρόφων να αφήνουν τα ζητήματα "σε κάποιους που ξέρουν".

Η πρωτοβουλία, η καθημερινή έννοια για το Κόμμα μας, η απαιτητικότητα στην προσφορά μας, για το πιο μικρό ζήτημα μέχρι το πιο σοβαρό, η κριτική και η αυτοκριτική, αλλά και η εμπιστοσύνη στα καθοδηγητικά όργανα είναι στοιχεία που θα πρέπει να χαρακτηρίζουν κάθε κομμουνιστή.

Είναι απαραίτητο να συζητάμε τις διαφορετικές εκτιμήσεις πάνω σε προβλήματα που ανοίγονται καθημερινά και όχι μόνο στον προσυνεδριακό διάλογο.

Ενα από τα ζητήματα που αναδείχτηκε στις Γ. Σ. των ΚΟΒ είναι ο τρόπος δημιουργίας και ανάπτυξης του α/α δημοκρατικού μετώπου σε σχέση με την πολιτική των συνεργασιών που έχουμε σαν Κόμμα.

Η τακτική μας αυτή, υποστηρίζουν κάποιοι σύντροφοι, μας απομονώνει. Η θέση μας "πέντε κόμματα δύο πολιτικές", είναι λάθος στο συνδικαλιστικό κίνημα. Αλλά εμείς γνωρίζουμε καλύτερα από τον καθένα, χρόνια τώρα, την τακτική των ηγεσιών των συνδικαλιστικών παρατάξεων. Ξέρουμε ότι άλλα λένε στα λόγια και άλλα κάνουν.

Δεν έχουν πρόβλημα να συμφωνήσουν σε κοινές αγωνιστικές διεκδικήσεις και την ίδια στιγμή να ξεπουλήσουν τους αγώνες. Και έχει γίνει αυτό πολλές φορές.

Μπορεί κανείς στ' αλήθεια να φανταστεί ότι υπάρχουν πεδία συνεργασίας με τις σημερινές παρατάξεις ΠΑΣΚΕ, ΔΑΚΕ, ΣΥΝ, ΣΥΝΔ, ΑΝΟΙΞΗ;

Υπάρχει, στη γενική τους πολιτική και φιλοσοφία, υποταγή και ενσωμάτωση; Σαφώς και υπάρχει. Στη βάση, βέβαια, δεν έχει ακόμα περάσει αυτή η πολιτική, γι' αυτό και η άρχουσα τάξη ανησυχεί. Ανησυχεί γιατί ανοίγονται ζητήματα για διεκδίκηση σοβαρά. Ζητήματα ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις, για το ασφαλιστικό, για το άδικο φορολογικό σύστημα, προβλήματα της αγροτιάς που αμφισβητούν στον α ή τον β βαθμό την πολιτική που ασκείται - και είναι πολιτική που υλοποιεί τις κατευθύνσεις της ΕΕ. Ζητήματα που εμείς οι κομμουνιστές πρέπει να αναδείχνουμε και να κατευθύνουμε το συντονισμό τους. Πρέπει να αναδείχνουμε το γεγονός ότι η πολιτική των άλλων κομμάτων είναι συνειδητά ενάντια στα συμφέροντά τους και υπέρ του κεφαλαίου.

Πρέπει να αλλάξουμε δηλαδή τη συνείδηση του κόσμου. Πώς θα γίνει, όμως, αυτό, όταν υπάρχουν απόψεις ότι θα ωφεληθούμε αν συνεργαστούμε με τις δυνάμεις αυτές του συμβιβασμού, θα φύγουμε από τον απομονωτισμό και θα ενισχυθούμε;

Συμφωνίες και συνεργασίες πάνω σε τι θα κάνουμε; Γιατί είναι δυνατόν στο συνδικαλιστικό κίνημα να συνεργαστείς και όχι στο πολιτικό επίπεδο;

Ξεχωρίζονται σήμερα τα ζητήματα σε πολιτικά και συνδικαλιστικά; Ολα είναι πολιτικά και έτσι πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε.

Ολα τα προβλήματα που απασχολούν σήμερα τους εργαζόμενους πηγάζουν από τη Λευκή Βίβλο, τη Συνθήκη του Μάαστριχτ και από την υποταγή της κυβέρνησης στα κελεύσματα των Βρυξελλών. (Ιδιωτικοποιήσεις - λιτότητα - εργασιακές σχέσεις- περικοπές κοινωνικών παροχών, κλπ). Οι άλλες παρατάξεις δεν αμφισβητούν το σύστημα και σε καμιά περίπτωση δε θέλουν να το αλλάξουν. Ο δικός μας, όμως, ο στόχος είναι αυτός ακριβώς. Γιατί κανένα από τα βασικά προβλήματα των εργαζομένων δεν μπορεί να βρει λύση στο καπιταλιστικό σύστημα. Θα ήταν αυταπάτη.

Το πρόβλημα λοιπόν, που υπάρχει σήμερα δεν είναι ότι πρέπει να αλλάξουμε τακτική στο θέμα των συνεργασιών, είναι να μπορέσουμε να ξεμπλοκάρουμε δυνάμεις που ακολουθούν αυτές τις ξεπουλημένες ηγεσίες και να τις συσπειρώσουμε στην πολιτική μας, δείχνοντας καθαρά τις διαφορές μας παντού. Δεν είναι εύκολο. Αλλά ποιος λέει ότι εμείς θέλουμε τα εύκολα; Χρειάζεται επίμονη και επίπονη καθημερινή δουλιά στους εργαζόμενους. Γιατί στον καπιταλισμό από την πορεία και τη φύση του δημιουργούνται αυταπάτες, που πολλές φορές δεν ξεφεύγουμε ούτε εμείς.

Τα προβλήματα, βέβαια, συνεχώς οξύνονται και αν ακόμη σήμερα δεν υπάρχουν δυνάμεις να συμπορευτούν μαζί μας, σίγουρα στην πορεία θα απελευθερωθούν και θα εκφραστούν.

Στην πορεία πολλοί εργαζόμενοι θα κατανοήσουν ότι υπάρχει αδιέξοδο, θα πάψουν να στηρίζουν αυτές τις ηγεσίες και στο βαθμό που εμείς αναδεικνύουμε τις αιτίες των προβλημάτων και προτείνουμε λύσεις ρεαλιστικές, θα μας στηρίζουν.

Ενα άλλο ζήτημα στο Σχέδιο Καταστατικού θέλω να θίξω, σε σχέση με την ποσόστωση των γυναικών. Διαφωνώ με συντρόφους και με στελέχη μας ακόμη, που προτείνουν να παραμείνει η ποσόστωση για τις γυναίκες. Είναι γεγονός ότι υπάρχει έλλειμμα όχι μόνο ανάδειξης γυναικείων στελεχών, αλλά και στρατολόγησης.

Είναι γεγονός επίσης, ότι δεν έχουμε δει πολύ συγκεκριμένα το ζήτημα, δηλαδή τρόπους που όχι μόνο να βοηθούν τις συντρόφισσες να συμμετέχουν, αλλά και να προσφέρουν κάτι παραπάνω από την απλή συμμετοχή τους στις διαδικασίες.

Να κατανοήσουν ότι είναι υπέροχο το συναίσθημα που νιώθεις, αν κατορθώσεις, παρά τις πολλές και μεγάλες υποχρεώσεις σου, να βάζεις ένα πετραδάκι στη μεγάλη υπόθεση του Κόμματος.

Είναι γεγονός επίσης, ότι πολλοί σύντροφοί μας, δεν έχουν κατανοήσει την αναγκαιότητα ανάδειξης γυναικών και πάντα είναι πιο εύκολο να αναδείξεις σύντροφο που αντιμετωπίζει λιγότερα προβλήματα. Υπάρχει υποτίμηση, αλλά και λαθεμένες απόψεις για την ισοτιμία των γυναικών και μεταξύ μας.

Το θέμα όμως, της ποσόστωσης όχι μόνο δε θα λύσει τα προβλήματα, αλλά θα τα διαιωνίζει παραπέρα. Θα έχουμε βέβαια, σαν Κόμμα τη συνείδησή μας ήσυχη ότι εκλέγονται και γυναίκες και από την άλλη η συντρόφισσα που εκλέχτηκε σε κάποιο όργανο, αφού δε θα μπορέσει να συνδυάσει τους τόσους ρόλους της, χωρίς κάποια βοήθεια, δε θα μπορέσει να προσφέρει, θα δέχεται συνεχώς κριτική, θα απογοητευτεί και στην καλύτερη περίπτωση θα παραιτηθεί. Βοηθάει λοιπόν, ο τεχνικός τρόπος ανάδειξης; Ασφαλώς, όχι.

Θέλω να πω τελειώνοντας ότι δεν είμαι της άποψης ότι το Σχέδιο Προγράμματος είναι ένα τέλειο κείμενο. Και κενά έχει και επαναλήψεις και ασάφειες, όμως είναι ένα κείμενο που δείχνει ότι η ΚΕ είναι σε σωστή κατεύθυνση.

Είναι ένα κείμενο που ανοίγει ζητήματα για συζήτηση. Οι προβληματισμοί των κομματικών μελών θα βοηθήσουν πιστεύω να παρθούν σωστές αποφάσεις σε ένα από τα σημαντικότερα Συνέδρια του ΚΚΕ, όπως είναι το 15ο.

ΑΓΚΑΒΑΝΑΚΗ ΑΙΜΙΛΙΑ

Οι καιροί ου μενετοί

Οι καιροί δεν περιμένουν, έγραφε ο Θουκυδίδης. Και το 15ο Συνέδριο του Κόμματός μας πρέπει ν' αποτελέσει μετά την ανατροπή του σοσιαλισμού ιστορικό σταθμό στην παραπέρα ανάπτυξη του επαναστατικού κινήματος στη χώρα μας. Να βοηθήσει αποφασιστικά το Κόμμα μας να ορθώσει το γιγάντιο επαναστατικό ανάστημά του, να οδηγήσει τολμηρά την εργατική τάξη, τον εργαζόμενο λαό μας όσο το δυνατόν πιο γρήγορα και πιο κοντά στον ξάστερο σκοπό, που είναι η ανατροπή με επανάσταση του βάρβαρου καπιταλισμού, που έγινε τώρα πιο εγκληματικός, πιο αδίστακτος και σαπίζει φοβερά, αφού έπαψε πια να υπάρχει το αντίπαλο δέος, η πανίσχυρη ΕΣΣΔ, που συγκρατούσε τους ιμπεριαλιστικούς λύκους του κεφαλαίου. Ο ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΝΙΚΗΘΕΙ! Ο ηρωικός λαός του Βιετνάμ νίκησε το γαλλικό και τον αμερικάνικο ιμπεριαλισμό και έδιωξε τους κατακτητές από τη χώρα του, γιατί καθοδηγούνταν από αλύγιστους και πιστούς στο λαό και την επανάσταση κομμουνιστές ηγέτες. Η ηρωική επαναστατική Κούβα στέκεται αγέρωχη και απτόητη μπροστά στο στόμα του ιμπεριαλιστικού λύκου των ΗΠΑ, που τρίζει τα δόντια του να την κατασπαράξει, ενώ ταυτόχρονα με τον παράνομο, βάρβαρο και αντιανθρώπινο αποκλεισμό του κάνει το παν να την πνίξει με την πείνα.

Η νέα ιμπεριαλιστική τάξη πραγμάτων, που θυμίζει κατά πολύ τη χιτλερική, οδηγεί σε αφανισμό ολόκληρη την ανθρωπότητα. Μπροστά στα μάτια της "πολιτισμένης" Ευρώπης, έσφαξε μέσα στο σπίτι του την ελευθερία του γενναίου και ανυπότακτου σερβικού λαού για το χατίρι του γερμανικού και του αμερικάνικου ιμπεριαλισμού. Και θα έχει οπωσδήποτε τη σειρά του το επόμενο θύμα, αν δεν ανατραπεί αυτή η "τάξη" με επανάσταση απ' τους λαούς του κόσμου με καθοδηγητές τους γνήσιους κομμουνιστές επαναστάτες. Αν όλοι οι λαοί και τα κομμουνιστικά κόμματα αντιμετώπιζαν τους ιμπεριαλιστές, όπως οι λαοί του Βιετνάμ και της Κούβας, ο καπιταλισμός θα είχε σίγουρα αντικατασταθεί από καιρό από τον επιστημονικό σοσιαλισμό. Κι αυτό θα γίνει και ίσως πολύ γρήγορα. Ωριμάζει παγκόσμια επανάσταση που θα σώσει την ανθρωπότητα από την οικουμενική καταστροφή, που την οδηγεί ο αιμοβόρος και αναχρονιστικός καπιταλισμός. Το θέλουμε είτε δεν το θέλουμε, είπε πρόσφατα ο Χαρίλαος Φλωράκης, θα ξεσπάσουν επαναστάσεις.

Ομως είναι ικανό σήμερα το Κόμμα μας, αλλά και στο κοντινό μέλλον να φέρει άξια σε πέρας την επαναστατική του αποστολή; Κάνει τα πρώτα σίγουρα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση; Ομως δεν κατόρθωσε ακόμα να πετύχει σίγουρα βήματα, βελτίωση των μελών και στελεχών του. Να πετύχει επαναστατική στροφή. Εμπόδιο στάθηκαν υποκειμενικές και αντικειμενικές αιτίες και δυσκολίες.

Και μπορούμε να το πετύχουμε αυτό όταν εξοπλιστούμε γερά με το ακατανίκητο επαναστατικό πνεύμα της επιστημονικής θεωρίας του μαρξισμού - λενινισμού.

Γι' αυτό το Πρόγραμμα του ΚΚΕ, που θα ψηφίσει το Συνέδριό του, πρέπει να είναι ολόκληρο διαποτισμένο απ' αυτό το γνήσιο επαναστατικό πνεύμα, αφού θα ενσωματωθεί σ' αυτό και όλη η επαναστατική σοφία και πείρα των κομμουνιστών και των φίλων του Κόμματος που συμμετείχαν στον προσυνεδριακό διάλογο και των συνέδρων.

Για την ποιοτική βελτίωση του Κόμματος είναι απαραίτητο να αναδειχτούν σε αυτό το Συνέδριο άξιοι, πιστοί και αφοσιωμένοι στην υπόθεσή μας, πολύ δραστήριοι και τολμηροί επαναστάτες καθοδηγητές. Επίσης χρειάζεται η απαρέγκλιτη και άψογη τήρηση του νέου Καταστατικού, που θα συμπληρωθεί με τις σωστές προτάσεις που κάνουν οι σύντροφοι. Οσοι παραβίαζαν και θα παραβιάζουν το Καταστατικό να αντιμετωπίζονται με τον πιο αυστηρό κομματικό τρόπο. "Κάλλιο λίγοι και καλοί", έλεγε ο Λένιν. Ετσι θα πετύχουμε την ποιότητα.

Ο "Ριζοσπάστης" να γίνει πραγματικά μπολσεβίκικη επαναστατική εφημερίδα, γνήσιος συλλογικός οργανωτής και διαφωτιστής μ' ένα πλατύ δίχτυ κομμουνιστών ανταποκριτών σε όλη την Ελλάδα. Μάλιστα έχω τη γνώμη να ξαναγίνει τετρασέλιδος σε μεγάλο σχήμα να τον αγοράζουν οι εργαζόμενοι με ένα κατοστάρικο. Πολιτικοϊδεολογικό μας οπλοστάσιο, λαϊκό πανεπιστήμιο με πολύ σύντομες ειδήσεις. Να ξεφύγει από τα σημερινά καλούπια της απομίμησης του αστικού Τύπου, από το καβούκι του.

Επίσης προτείνω να καταδικαστεί με απόφαση το 20ό αντεπαναστατικό Συνέδριο του ΚΚΣΕ, που σηματοδότησε την ανατροπή του σοσιαλισμού, επίσης η 6η Ολομέλεια της ΚΕ του ΚΚΕ, που επιβλήθηκε από οπορτουνιστικά κόμματα του εξωτερικού και έκανε μεγάλη ζημιά στην επαναστατική μας υπόθεση. Ο Λένιν έλεγε: "Πρέπει να ξεσκεπάζουμε αμείλικτα τα λάθη μας και να τα λέμε" (τ. 45, σελ. 130)

Να ακυρωθεί η ομαδική διαγραφή από το ΚΚΕ 12 και πάνω χιλιάδων κομμουνιστών, Ελλήνων πολιτικών προσφύγων, που δε συμφώνησαν με το 20ό Συνέδριο και την 6η Ολομέλεια. Και να καταγγελθούν οι διώξεις. Εξορία, φυλακή αρκετών στελεχών του ΚΚΕ στην ΕΣΣΔ και τις σοσιαλιστικές χώρες. Ολοι όσοι απ' αυτούς επιθυμούν να μπουν στο Κόμμα, να γίνουν δεχτοί στις ΚΟΒ μας σαν ισότιμα μέλη του ΚΚΕ.

Σαν επαναστατικό μαρξιστικό - λενινιστικό κόμμα έχουμε χρέος να αποκαταστήσουμε στη μνήμη και τη συνείδηση των κομμουνιστών και του λαού μας τους ηγέτες του επαναστατικού κινήματος της χώρας μας, που χάθηκαν άδικα, πιστοί στα κομμουνιστικά μας ιδανικά και στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα. Με απόφαση του 15ου Συνεδρίου να αποκατασταθεί στο Κόμμα ο Νίκος Ζαχαριάδης, ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, δεσμώτης του φασιστικού καθεστώτος του Μεταξά, των στρατοπέδων θανάτου του Χίτλερ και δυστυχώς και των οπορτουνιστών ηγετών της ΕΣΣΔ με κατάληξη την εξόντωσή του στο πολικό ψύχος της Σιβηρίας, γιατί είχε την τόλμη και το επαναστατικό σθένος να προειδοποιήσει, πρώτος απ' όλους τους κομμουνιστές ηγέτες, τον Νικήτα Χρουστσόφ ότι με την οπορτουνιστική αναθεωρητική πολιτική του 20ού Συνεδρίου του ΚΚΣΕ θα χαντακώσει ολόκληρο το παγκόσμιο κομμουνιστικό κίνημα. Να αποκατασταθεί στο Κόμμα ο Αρης Βελουχιώτης, θρυλικός πρωτοκαπετάνιος του ΕΛΑΣ. Επίσης η κατασυκοφαντημένη μνήμη του Ι. Β. Στάλιν, άξιου μαθητή και συνεχιστή του έργου του μεγάλου Λένιν, καταξιωμένου στρατηλάτη του Σοβιετικού Στρατού, που σύντριψε τις χιτλερικές ορδές και έστησε τη σημαία της Νίκης στο Ράιχσταγκ του Βερολίνου, πρωτεργάτη της παγκόσμιας νικηφόρας ειρήνης το 1945. Να εκδοθούν από το Κόμμα μας τα διαλεχτά έργα του Λένιν, του Στάλιν, και του Μάο Τσετούνγκ.

Οι Μπολσεβίκοι και ο Λένιν δε συμμετείχαν ποτέ σε συνασπισμούς αστικών κομμάτων και αστικό κυβερνητικό συνασπισμό. Το παράδειγμά τους πρέπει να το ακολουθούμε και εμείς οι Ελληνες κομμουνιστές για να μην πέφτουμε στις παγίδες, που μπορούν να μας στήσουν οι αστοί και στο μέλλον.

Και τέλος προτείνω να σχηματιστούν σε όλη την Ελλάδα ολιγομελείς, ευέλικτοι κομματικοί πυρήνες στην πόλη και το χωριό, στους τόπους κατοικίας και δουλιάς, που θα καθοδηγούνται από τις παραπάνω κομματικές οργανώσεις. Να γίνονται κάθε χρόνο 4 κομματικά μαθήματα σε όλες τις ΚΟΒ του ΚΚΕ, που θα επεξεργάζεται η Ιδεολογική Επιτροπή της ΚΕ του ΚΚΕ.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΝΟΣ

ΚΟΒ Χολαργού



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ