ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 25 Απρίλη 1996
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ιδιωτικοποίηση όλων των πανεπιστημίων προωθεί το ΠΑΣΟΚ!

Σε έγγραφο προς την Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος, που αποκάλυψαν χτες οι πρυτάνεις, αναφέρεται ότι πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο μετατροπής τους σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου. Εντονες αντιδράσεις από τους πρυτάνεις

Πάντα πιστή στις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ενωσης, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν αρκείται στο να προωθήσει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, αλλά στις προθέσεις της είναι - ή τουλάχιστον το συζητά - και η ιδιωτικοποίηση των ήδη υπαρχόντων δημοσίων πανεπιστημίων. Για να ισοπεδωθεί έτσι πλήρως ό,τι έχει απομείνει από τη δημόσια ανώτατη παιδεία.

Αυτό αποκαλύφθηκε χτες από ένα έγγραφο που έδωσαν στη δημοσιότητα οι πρυτάνεις. Πρόκειται για "Δελτίο Τύπου", το οποίο φέρει μεν το λογότυπο του υπουργείου Παιδείας, αλλά αναφέρει εισήγηση του ΠΑΣΟΚ προς την Επιτροπή Αναθεώρησης του Συντάγματος. Στο κείμενο αναφέρεται ρητά ότι "προκειμένου (σ.σ. τα πανεπιστήμια) να μπορέσουν να ανταγωνιστούν στο διεθνές περιβάλλον, θα εξεταστεί το ενδεχόμενο μετατροπής τους σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου".Το έγγραφο φέρει ημερομηνία 31 Μάη 1995, μία μέρα δηλαδή μετά την ανακοίνωση από τον υπουργό Παιδείας των προτάσεων για αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, που προβλέπουν τον κατακερματισμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με την παροχή "δυνατότητας δημιουργίας ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης όχι μόνο στο κράτος αλλά και στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και σε άλλα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου".

Στη διάρκεια της χτεσινής Συνόδου των Πρυτάνεων, ενόψει της επικείμενης συνάντησής τους με τον πρωθυπουργό, ανάμεσα στα άλλα θέματα, έγινε συζήτηση και για την πρόθεση "ιδιωτικοποίησης" των υπαρχόντων δημόσιων πανεπιστημίων, με βάση το περιεχόμενο του επίμαχου εγγράφου, το οποίο μοίρασε αργότερα στους δημοσιογράφους ο πρύτανης του Παντείου, Α. Μεταξόπουλος.

Δεν απαντά επί της ουσίας το υπουργείο Παιδείας

Μετά το θόρυβο που ξέσπασε, το υπουργείο Παιδείας εξέδωσε ανακοίνωση, με την οποία, όχι μόνο δε διαψεύδει ότι γίνεται συζήτηση για τη μετατροπή των πανεπιστημίων σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, αλλά απεναντίας προσπαθεί να χρεώσει αυτήν στους πρυτάνεις. Αναφέρει συγκεκριμένα: "Το ΥΠΕΠΘ οφείλει να ενημερώσει ότι προτάσεις για την αλλαγή του καθεστώτος που διέπει τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ έχουν κατά καιρούς διατυπωθεί από πρυτάνεις ιδρυμάτων "για την πιο ευέλικτη λειτουργία των δημόσιων πανεπιστημίων", όπως υποστήριζαν". Σημειώνει βέβαια ότι, "παρά ταύτα, τέτοια πρόταση δε συμπεριλαμβάνεται στο πλαίσιο των θέσεων που έχει δημοσιοποιήσει το ΥΠΕΠΘ και έχει καταθέσει στην Επιτροπή Αναθεώρησης Συντάγματος της Βουλής". Ομως, αυτό δε διαψεύδει την ύπαρξη του εγγράφου, το οποίο προφανώς είναι πρόταση του ΠΑΣΟΚ στην Επιτροπή Αναθεώρησης, καθώς αρχίζει με τη φράση "Το ΠΑΣΟΚ διαπιστώνοντας...", για να αναφέρει στη συνέχεια συγκεκριμένες προτάσεις, που είναι σχεδόν αντιγραφή των προτάσεων του υπουργείου Παιδείας.

Βέβαια, ο υπουργός Παιδείας αισθάνθηκε την ανάγκη να σημειώσει στην ίδια ανακοίνωση ότι "για να μη δημιουργείται σύγχυση και πανικός, που φαίνεται ότι είναι σημείο των καιρών, το ΥΠΕΠΘ επισημαίνει το αυτονόητο, ότι δηλαδή η ενημέρωση των θέσεων, απόψεων και προτάσεών του γίνεται μέσω των Δελτίων Τύπου που το ίδιο ανακοινώνει". Ομως, και σε αυτό το Δελτίο Τύπου που το ίδιο το υπουργείο ανακοίνωσε στις 30 Μάη 1995 αναφέρεται: "Προκειμένου όμως (σ.σ. τα πανεπιστήμια) να μπορέσουν να ανταγωνιστούν στο διεθνές περιβάλλον,

πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα να υιοθετήσουν νέες μορφές οργάνωσης, που θα ενισχύει την αυτοδιοίκηση και ευελιξία τους". Η διαφορά δηλαδή είναι ότι στο άλλο επίμαχο κείμενο αναφέρεται το ίδιο πράγμα, αλλά με πιο συγκεκριμένο τρόπο...

Η αποκάλυψη αυτή δεν ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία. Είναι εφαρμογή του εκπαιδευτικού μοντέλου που επιτάσσουν οι πολυεθνικές της Ευρώπης, που περιλαμβάνεται στη "Λευκή Βίβλο" της Ευρωπαϊκής Ενωσης και για πρώτη φορά διατυπώθηκε απροκάλυπτα ως ξεκάθαρη θέση της κυβέρνησης. Το κείμενο, το οποίο είναι άγνωστο πώς έφτασε στη Σύνοδο των Πρυτάνεων, βρίσκεται σε απόλυτη σύμπνοια με τις προτάσεις του ΟΟΣΑ και τις κατευθύνσεις της "Λευκής Βίβλου" για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού ανάμεσα σε άλλα προβλέπει την αξιολόγηση των ιδρυμάτων από το ΕΣΥΠ, την καθιέρωση του συστήματος μεταφοράς πιστωτικών μονάδων κλπ. Εξάλλου, ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας έχει πει επανειλημμένα ότι δεν έχει ιδεολογικό πρόβλημα με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.

Οι πρυτάνεις

Το κείμενο προκάλεσε σύγχυση στη Σύνοδο των Πρυτάνεων, οι οποίοι όπως τόνιζαν δεν εξέτασαν τη θέση του υπουργείου καθαυτή, αλλά την τακτική του να μην καλέσει τα πανεπιστήμια στη διαδικασία συζήτησης και επεξεργασίας προτάσεων για αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος.

Ο πρύτανης του ΕΜΠ Ν. Μαρκάτος αποκάλυψε ότι, όταν σε επικοινωνία του με τον υπουργό Παιδείας τον ρώτησε για το συγκεκριμένο θέμα, ο υπουργός του απάντησε πως η επίμαχη διάταξη εισήλθε στις προτάσεις επειδή ήταν επιθυμία κάποιων πρυτάνεων, με την έννοια ότι θα ικανοποιούσε το αίτημα για αύξηση της αυτοδιοίκησης και της αυτοδυναμίας των πανεπιστημίων.

Ο Ν. Μαρκάτος επισήμανε τη διάθεση των πρυτάνεων να αγωνιστούν για τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των ελληνικών πανεπιστημίων, τονίζοντας: "Προσωπικά πιστεύω ότι τα δύο κόμματα έχουν αποφασίσει για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Αυτό επομένως δε με παραξενεύει ιδιαίτερα και δεν αποτέλεσε το θέμα της συζήτησης αυτό καθεαυτό. Εχουμε κι εμείς τρόπους αντίδρασης, αν τέτοια αναθεώρηση του Συντάγματος συμβεί. Ομως, το γεγονός ότι λαμβάνονται αποφάσεις τέτοιου σημαντικού χαρακτήρα χωρίς να ερωτηθούν τα ελληνικά πανεπιστήμια, το θεωρώ πολύ σημαντικό".

Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθήνας, Π. Γέμτος,όταν ρωτήθηκε σχετικά από τους δημοσιογράφους, τόνισε ότι "επί της ουσίας δεν μπορούμε να συζητήσουμε τίποτα γιατί δεν έχουμε τίποτα στα χέρια μας", συμπληρώνοντας ότι η μετατροπή των κρατικών πανεπιστημίων σε ιδιωτικά αποκλείεται από τους πρυτάνεις.

Ο πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου Α. Μεταξόπουλος εξέφρασε τη διαμαρτυρία του γιατί η πανεπιστημιακή κοινότητα αγνοείται συστηματικά από το υπουργείο Παιδείας. "Υπάρχει μια συστηματική αποφυγή της επικοινωνίας και του διαλόγου με τα πανεπιστήμια, η οποία κοντά στη γενική πλέον δυσλειτουργία του υπουργείου Παιδείας κάνει την κατάσταση ακόμα οδυνηρότερη από όσο ήταν μέχρι τώρα", είπε, σημειώνοντας ότι σύμφωνα με πληροφορίες του, τις οποίες μεταφέρει με επιφύλαξη, "υπήρξε εισήγηση για μετατροπή των πανεπιστημίων σε ΝΠΙΔ και υπήρξε και ένας διάλογος, τα πρακτικά του οποίου έχουν περιέλθει στη γνώση διαφόρων παραγόντων της πανεπιστημιακής κοινότητας".

Ο πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης, Γ. Φίλης,τόνισε ότι κυοφορείται από το υπουργείο Παιδείας πρόταση για μετατροπή των ΑΕΙ σε ΝΠΙΔ και ότι ήδη βρίσκεται καθ' οδόν. "Ακούμε και εκφράζουμε την ανησυχία μας", τόνισε.

"ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΜΠΟΣΙΟ"
Αρχίζει σήμερα η φιέστα

Οι μαθητές καταγγέλλουν ότι η όλη προσπάθεια αποσκοπεί στον αποπροσανατολισμό από τα πραγματικά προβλήματα της παιδείας

Τη στιγμή που η υποχρηματοδότηση της παιδείας έχει καταδικάσει τους μαθητές να βιώνουν καθημερινά μια θλιβερή πραγματικότητα μέσα στα σχολεία, το υπουργείο Παιδείας καλεί τους μαθητές της χώρας να "συζητήσουν" για τα προβλήματα της εκπαίδευσης. Αυτό θα γίνει μέσα από το "Πανελλήνιο Μαθητικό Συμπόσιο", το οποίο αρχίζει σήμερα στις 6 μμ σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας και θα διαρκέσει μέχρι την Κυριακή, με το βαρύγδουπο τίτλο "Οι μαθητές συζητούν, συμμετέχουν και προτείνουν".

Κατά την επίσημη εκδοχή του υπουργείου, το "Πανελλήνιο Μαθητικό Συμπόσιο" είναι μια προσπάθεια να συζητήσουν οι μαθητές σε πανελλαδικό επίπεδο τα προβλήματα της εκπαίδευσης. Μόνο που ο κατάλογος των μαθητών που θα συμμετάσχουν έχει προκύψει από κλήρωση και όχι από εκλογές των μαθητών, γεγονός που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών.

Συγκεκριμένα, το 15μελές του 1ου Λυκείου Πετρούπολης, το 1ο, 4ο και 5ο Λύκειο Ν. Ιωνίας και το τοπικό συντονιστικό των σχολείων Νίκαιας καταγγέλλουν τις μεθοδεύσεις αυτές του υπουργείου, που - όπως τονίζουν - έχουν ως στόχο να παραπλανήσουν τους μαθητές.

"Καταγγέλλουμε την οριοθέτηση των πλαισίων που θα διεξαχθεί η συζήτηση μέσω των προαποφασισμένων θεμάτων, την υποβάθμιση των εκλεγμένων οργάνων των μαθητών, καθώς και το ψευδές ενδιαφέρον του υπουργείου Παιδείας να διαλεχτεί με τους μαθητές, αφού έχει αρνηθεί το διάλογο επανειλημμένως μαζί τους το προηγούμενο διάστημα. Η προτεινόμενη θεματολογία δεν ταιριάζει με τις πραγματικές ανάγκες της παιδείας, όπως είναι η αύξηση των δαπανών για την παιδεία", τονίζουν σε ανακοίνωση οι μαθητές του 1ου Λυκείου Πετρούπολης.

Τα σχολεία της Ν. Ιωνίας στην καταγγελία τους αναφέρουν ότι, ενώ το υπουργείο πριν τρεις μήνες αρκέστηκε σε οκτάλεπτο διάλογο με τους μαθητές που διαδήλωναν στο κέντρο της Αθήνας, τους καλεί τώρα να εκφέρουν "δημοκρατικά" τη γνώμη τους στο Συμπόσιο και τονίζουν: "Οι ασάφειες και οι καθυστερήσεις στην ενημέρωση και στην οργάνωση δεν μπορούν να χαρακτηριστούν τυχαίες. Οι προσπάθειες για επιλεκτικό αποκλεισμό συγκεκριμένων σχολείων με τα επιεικώς ανόητα και προκλητικά προσχήματα (της αργοπορίας ή της μεγάλης συμμετοχής) δεν μπορούν παρά να θεωρηθούν συνειδητές. Οι "τζογαδόρικες" τακτικές των κληρώσεων για ανάδειξη αντιπροσώπων υπονομεύουν την αντιπροσώπευση και την προώθηση των αιτημάτων των μαθητών".

Το τοπικό συντονιστικό των σχολείων Νίκαιας χαρακτηρίζει το "Μαθητικό Συμπόσιο" ως μια προσπάθεια χειραγώγησης του μαθητικού συνδικαλισμού και υπονόμευσης του ρόλου των 15μελών και 5μελών. Συγκεκριμένα, αναφέρουν ότι "το "Πανελλήνιο Μαθητικό Συμπόσιο" τελείται με συνοπτικές διαδικασίες, πράγμα που αποσκοπεί στον αποπροσανατολισμό από τα ουσιαστικά προβλήματα που απασχολούν την παιδεία μέσω λανθασμένων εντυπώσεων".

Οι μαθητές των παραπάνω σχολείων καλούν τα 15μελή, 5μελή και όλους τους μαθητές να δώσουν το δυναμικό τους "παρών" μέσα από τις μαθητικές κοινότητες και τη δημιουργία συντονιστικών, έτσι ώστε μέσα από τη συντονισμένη δράση και τον αγώνα, το μαθητικό κίνημα να πρωτοστατήσει στη συγκρότηση μετώπου για την παιδεία.

Πανεκπαιδευτική απεργία στις 8 του Μάη

Δάσκαλοι και καθηγητές σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία απεργούν για αναβάθμιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας και του εκπαιδευτικού

Εστω και στα τέλη της φετινής σχολικής χρονιάς, οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης αποφάσισαν την πραγματοποίηση κοινών αγωνιστικών κινητοποιήσεων με κοινό διεκδικητικό πλαίσιο, με στόχο την αναβάθμιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας και του εκπαιδευτικού.

Σε κοινή συνέντευξη Τύπου που έδωσαν χτες οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ), Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) και Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ), ανακοίνωσαν την πραγματοποίηση 24ωρης απεργιακής κινητοποίησης στις 8 του Μάη και συλλαλητηρίων σε πόλεις όλης της χώρας. Εκτός από την ΑΘήνα και τη Θεσσαλονίκη, συλλαλητήρια έχουν προγραμματιστεί να πραγματοποιηθούν σε Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Κοζάνη, Λάρισα, Γιάννενα, Πάτρα, Ηράκλειο, Χανιά, Ρόδο και Σύρο.

Επίσης, όπως αποφάσισαν και οι τρεις Ομοσπονδίες, στο διάστημα από 29 Απρίλη μέχρι και τις 17 Μάη θα πραγματοποιηθούν συσκέψεις με τη συνεργασία κοινωνικών και συνδικαλιστικών φορέων στις πρωτεύουσες όλων των νομών, με σκοπό την από κοινού δράση για την αναβάθμιση της δημόσιας παιδείας. Σ' αυτά τα πλαίσια θα πραγματοποιηθεί στις 29 Απρίλη σύσκεψη στα γραφεία της ΟΛΜΕ με τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, των ομοσπονδιών γονέων του Λεκανοπεδίου της Αττικής, καθώς και φορέων του συνδικαλιστικού κινήματος.

Το διεκδικητικό πλαίσιο των κινητοποιήσεων που πραγματοποιούν οι εκπαιδευτικοί είναι η αύξηση των δαπανών για την παιδεία με στόχο το 15% του κρατικού προϋπολογισμού, θεσμική και οικονομική αναβάθμιση των εκπαιδευτικών, μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών σε όλες τις βαθμίδες με το σύστημα της επετηρίδας, στήριξη και αναβάθμιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας και μια σειρά άλλα οικονομικά και θεσμικά αιτήματα.

"Η εκπαίδευση έχει γίνει κτήμα των λίγων και εκλεκτών εξαιτίας της χρόνιας υποχρηματοδότησης, που ακολουθείται απέναντι στη δημόσια δωρεάν παιδεία", τόνισε στην παρέμβασή του κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Τ. Παπαχαραλάμπους, ενώ κάλεσε τους "εδρεύοντες στο μέγαρο της οδού Μητροπόλεως (σ.σ. στεγάζεται το υπουργείο Παιδείας) να ξεφύγουν από την απραξία στην οποία έχουν περιέλθει".

Ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Γ. Κατρίνης, σημείωσε ότι παρ' όλες τις συνεχείς εξαγγελίες όλων των κυβερνήσεων πως η παιδεία αποτελεί πρώτη εθνική προτεραιότητα, στην πράξη κανείς δεν έχει κάνει κάτι το ουσιαστικό για την επίλυση των χρόνιων προβλημάτων της.

Εστω και τώρα!

Οταν, η παιδεία, από κοινωνικό αγαθό και από συνταγματική υποχρέωση της πολιτείας να την παρέχει ενιαία, ισότιμα, δημόσια και δωρεάν σε όλα τα Ελληνόπουλα, τείνει να μετατραπεί σε εμπορεύσιμο είδος, προσιτό σε λίγους και οικονομικά ισχυρούς.

Οταν, η κατάργηση της επετηρίδας διορισμού, η διάλυση της ενιαίας δημόσιας δωρεάν παιδείας, η κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, η ιδιωτικοποίηση της παιδείας μέσω της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, δεν αποτελούν απλά προτάσεις του ΟΟΣΑ, του ΑΣΕΠ, του ΥΠΕΠΘ, αλλά επιταγές της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Οταν, οι κοινωνικές δαπάνες συνεχώς μειώνονται, δύο στους τρεις εκπαιδευτικούς αναγκάζονται, χωρίς να το θέλουν, να κάνουν 2 και 3 δουλιές και οι αντιασφαλιστικοί νόμοι παραμένουν, οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν δικαίωμα να παλεύουν χωριστά, τη στιγμή, μάλιστα, που το σύνολο σχεδόν των προβλημάτων - αιτημάτων τους είναι κοινά.

***

Οταν συμβαίνουν όλα αυτά, οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες είχαν και έχουν χρέος να πάρουν την πρωτοβουλία για το χτίσιμο ενός πανεκπαιδευτικού μετώπου, για να αντισταθούν στις αρπακτικές επιθέσεις και ταυτόχρονα να απαιτήσουν λύσεις στα χρόνια και οξυμένα προβλήματα που απασχολούν τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τη δημόσια εκπαίδευση.

Καλό θα ήταν η πρωτοβουλία αυτή να παιρνόταν στην αρχή της χρονιάς. Με ευθύνη των συγκεκριμένων συσχετισμών δυνάμεων στα ΔΣ και των δύο Ομοσπονδιών δεν έγινε. Ομως έστω και τώρα δεν είναι αργά. Με την προϋπόθεση βέβαια ότι δε θα σταματήσει εδώ. Η 8η του Μάη με τη μεγάλη συμμετοχή τόσο στην απεργία όσο και στα κατά τόπους συλλαλητήρια θα πρέπει να είναι η αρχή για παραπέρα κοινή αγωνιστική προοπτική.

Θανάσης ΓΚΕΣΟΥΛΗΣ

μέλος του ΔΣ της ΔΟΕ

Βραβεία και υποτροφίες

Βραβεία και υποτροφίες στους αριστούχους και διπλωματούχους φοιτητές του ΕΜ Πολυτεχνείου, θα απονείμει σε ειδική τελετή η Σύγκλητος του Ιδρύματος. Η απονομή θα πραγματοποιηθεί αύριο στις 11:30 το πρωί, στην αίθουσα τελετών του κτιρίου Διοίκησης, στην Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου.

Εκδήλωση με θέμα "Στάσεις των πολιτικών μας για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση", θα πραγματοποιηθεί αύριο στις 10 το πρωί στο παλαιό αμφιθέατρο της Ιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Την παραπάνω έρευνα πραγματοποίησαν η Επίκουρος Καθηγήτρια Χρ. Αντωνοπούλου και οι φοιτητές. Στην εκδήλωση θα παρευρεθεί και ο υπουργός Παιδείας Γ. Παπανδρέου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ