ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 3 Μάη 1996
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Βασικές διατάξεις

Το νομοσχέδιο χωρίζεται σε τέσσερα κεφάλαια και αποτελείται από 13 άρθρα. Οι ρυθμίσεις στηρίζονται εν πολλοίς σ' αυτές που περιείχε το ομώνυμο κεφάλαιο του ενιαίου προσχεδίου, που παρουσίασε τον Οκτώβρη του 1995 ο πρώην υπουργός Δ. Κρεμαστινός.

Το Α Κεφάλαιο (άρθρα 1 - 4) αναφέρεται στο αντικείμενο και στην οργάνωση των Υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας (ΥΔΥ).

Οι υπηρεσίες αυτές οργανώνονται σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο και ελέγχουν και διαχειρίζονται τους παράγοντες κινδύνου για την υγεία. Η Γενική Διεύθυνση Υγείας του υπουργείου Υγείας μετονομάζεται σε Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και σ' αυτήν εντάσσονται οι Διευθύνσεις Δημόσιας Υγιεινής, Υγιεινής και Περιβάλλοντος και Αγωγής Υγείας - Πληροφόρησης. Οι Περιφερειακές Διευθύνσεις Υπηρεσιών Υγείας μετονομάζονται σε Περιφερειακές Διευθύνσεις ΔΥ και συγκροτούνται απ' το Τμήμα Δημόσιας Υγιεινής και το Περιφερειακό Εργαστήριο Δημόσιας Υγείας.

Το Β Κεφάλαιο (άρθρα 5 - 7) αναφέρεται στα Κέντρα και Εργαστήρια Ερευνας και Ελέγχου Δημόσιας Υγείας και Ποιότητας Υπηρεσιών Υγείας.

Το Κεντρικό Εργαστήριο Δημόσιας Υγείας (ΚΕΔΥ) αποτελεί αποκεντρωμένη υπηρεσία του υπουργείου Υγείας και έχει ως αντικείμενο τους υγειονομικούς ελέγχους σε πολλές δραστηριότητες (νερά, τρόφιμα ποτά κλπ.), καθώς και των Περιφερειακών Εργαστηρίων Δημόσιας Υγείας (ΠΕΔΥ) που θα λειτουργούν σε περιφερειακό επίπεδο.

Με Προεδρικό Διάταγμα, που εκδίδεται μετά από πρόταση του υπουργού Υγείας - Πρόνοιας, είναι δυνατή η μετατροπή του ΚΕΔΥ και των ΠΕΔΥ σε ΝΠΙΔ και η μεταφορά σε αυτό των αρμοδιοτήτων τους, καθώς και η μεταβίβαση της υλικοτεχνικής τους υποδομής. Με το Διάταγμα αυτό, καθορίζεται η διοίκηση, η οργάνωση και λειτουργία του, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία εκούσιας μετάταξης του προσωπικού που υπηρετεί, καθώς και κάθε άλλη λειτουργία.

Τα έσοδα του ΚΕΔΥ θα προέρχονται απ' τον κρατικό προϋπολογισμό, τα τέλη παροχής υπηρεσιών ή χορήγηση πιστοποιητικών και βεβαιώσεων σε φυσικά και νομικά πρόσωπα, όπως ορίζονται με απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υγείας. Επίσης προβλέπονται και έσοδα από δωρεές και συνεργασίες με διεθνείς οργανισμούς και ερευνητικά κέντρα. Οι πόροι των ΠΕΔΥ θα προέρχονται απ' τις ίδιες πηγές και επιπλέον από περιφερειακούς πόρους.

Τα ΠΕΔΥ μέχρι την αυτοδύναμη ανάπτυξή τους θα μπορούν, με απόφαση του υπουργού Υγείας, να λειτουργούν σε χώρους των δημόσιων νοσοκομείων.

Το Εθνικό Κέντρο Ερευνας και Ελέγχου της Ποιότητας των Υπηρεσιών Υγείας θα είναι ΝΠΙΔ, θα υπάγεται στο υπουργείο Υγείας και θα έχει έδρα την Αθήνα. Σκοπός του θα είναι, μεταξύ των άλλων, η προαγωγή της τεχνολογικής έρευνας, η χορήγηση πιστοποιητικών και βεβαιώσεων διασφάλισης της ποιότητας για νοσοκομεία, κέντρα υγείας, διαγνωστικά κέντρα, εργαστήρια, κλινικές, ιατρεία και κάθε μορφής υπηρεσίες υγείας.

Το Γ Κεφάλαιο αναφέρεται στη στελέχωση των ΥΔΥ με γιατρούς ΕΣΥ δημόσιας υγείας. Οι θέσεις διαβαθμίζονται σε διευθυντές, γιατρούς δημόσιας υγείας Α και Β. Στις θέσεις αυτές, προσλαμβάνονται γιατροί με τίτλους κοινωνικής ιατρικής ή γιατροί άλλων ειδικοτήτων και οδοντίατροι που διαθέτουν μεταπτυχιακούς τίτλους Ανωτάτων Ιδρυμάτων. Οι θέσεις είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, δημόσιοι λειτουργοί με πενταετή θητεία και η απασχόλησή τους θα είναι πενθήμερη.

Συνιστάται Υπηρεσία της Σχολικής Ιατρικής, σε επίπεδο Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας και σε επίπεδο Γραφείου στην Περιφερειακή Υπηρεσία Δημόσιας Υγείας, με κύριες αρμοδιότητες την παροχή υπηρεσιών πρόληψης, αγωγής και προαγωγής της υγείας του σχολικού παιδικού πληθυσμού των νηπιαγωγείων, δημοτικών σχολείων και γυμνασίων στην περιοχή ευθύνης τους, καθώς και στην αρχειοθέτηση της ατομικής κατάστασης υγείας του παιδικού πληθυσμού. Η απασχόλησή τους είναι εξάωρη για τέσσερις μέρες τη βδομάδα και η χρηματοδότητη της Σχολικής Ιατρικής γίνεται με 1.000 δραχμές ως δικαίωμα εγγραφής του κάθε παιδιού και με 1.000 δραχμές ετήσια εισφορά απ' το ασφαλιστικό ταμείο του κάθε παιδιού.

Το Δ Κεφάλαιο θα συμπεριλάβει μεταβατικές και τελικές ρυθμίσεις.

Κεφαλικός φόρος στους μαθητές

Οι γονείς καλούνται να πληρώσουν τη σχολική ιατρική, καταβάλλοντας 3,2 δισ. το χρόνο. "Τα συνδικάτα δεν πρέπει να επιτρέψουν στην κυβέρνηση να νομοθετήσει τέτοιες αντικοινωνικές ρυθμίσεις", δήλωσε ο αντιπρόεδρος της ΟΕΝΓΕ Χ. Ζαχαρόγιαννης

Ενα αντικοινωνικό στοιχείο για τον ευγενικό θεσμό της σχολικής ιατρικής περιλαμβάνει το νομοσχέδιο για την "ανασυγκρότηση των υπηρεσιών δημόσιας υγείας", που έδωσε χτες στη δημοσιότητα η ηγεσία του υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας: Θα χρηματοδοτείται με 1.000 δραχμές κατά την εγγραφή του μαθητή και με 1.000 δραχμές το χρόνο από το ασφαλιστικό ταμείο που καλύπτει το μαθητή, ενώ σε περίπτωση που δεν υπάρχει ασφαλιστική κάλυψη, τις 2.000 δραχμές θα τις επιβαρύνεται η οικογένεια.

Ο κεφαλικός αυτός φόρος, έστω κι αν ο υπουργός Αν. Πεπονής τον υπολόγισε σε 80 δραχμές το μήνα, αποτελεί διπλό πλήγμα για τον Ελληνα πολίτη, καθώς διεμβολίζει ταυτόχρονα τις έννοιες της δωρεάν υγείας και της παιδείας. Κι έπειτα στο μέλλον μπορεί να αποτελέσει το όχημα για αυξημένα χαράτσια.

Αλλά και οι 2.000 δραχμές αποτελούν ένα άμεσο βαρύ χαράτσι καθώς, με βάση το μαθητικό πληθυσμό, αναμένεται να εισπραχτεί ένα ποσό των 3,2 δισ. δραχμών. Κι ενώ το χαράτσι θα εισπραχτεί αμέσως μετά την ισχύ του νόμου - το νομοσχέδιο μπορεί να ψηφιστεί μέχρι τον Ιούνιο - εντούτοις δεν είναι καθαρό ποια κατανομή των σχολιάτρων θα υπάρξει σε όλη την επικράτεια.

Επειτα, τόσο οι υπηρεσίες δημόσιας υγείας όσο και η σχολική ιατρική δεν εντάσσονται οργανικά στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, η οποία παρέχεται - κυρίως στην επαρχία - από τα Κέντρα Υγείας. Υπάρχουν Κέντρα Υγείας - όπως στα Μεσόγεια - τα οποία με πρωτοβουλίες του προσωπικού έχουν κάνει σοβαρά βήματα στους τομείς που διαλαμβάνει το νομοσχέδιο. Μάλιστα ο Αν. Πεπονής ερωτηθείς αν θα υπάρξει μια οργανική διασύνδεση της σχολικής ιατρικής με αυτή τη δραστηριότητα των Κέντρων Υγείας ήταν κατηγορηματικός: "Δε θα έχουμε διασταύρωση δραστηριοτήτων. Στο σχολείο θα είναι ο σχολικός γιατρός". Ο σχολικός γιατρός θα εφαρμοστεί, κατά τη δήλωση του Αν. Πεπονή, αρχικά στα δημόσια σχολεία.

Το άλλο στοιχείο είναι ότι δυο βασικοί τομείς που προβλέπει το νομοσχέδιο μετατοπίζονται ουσιαστικά στο πεδίο ιδιωτικο-οικονομικής λειτουργίας, παρά τις διαβεβαιώσεις του Αν. Πεπονή ότι θα ανήκουν στο δημόσιο. Το Κεντρικό Εργαστήριο Δημόσιας Υγείας (ΚΕΔΥ), καθώς και τα Περιφερειακά Εργαστήρια Δημόσιας Υγείας μπορούν, μετά από Προεδρικό Διάταγμα του υπουργού Υγείας Πρόνοιας, να μετατραπούν σε ΝΠΙΔ, ενώ το Εθνικό Κέντρο Ερευνας και Ελέγχου της Ποιότητας των Υπηρεσιών Υγείας θα λειτουργήσει ευθύς εξ αρχής ως ΝΠΙΔ.

Ο Αν. Πεπονής υποστήριξε ότι επιλέχτηκε αυτή η νομική μορφή για περισσότερη ευελιξία και ότι θα ανήκουν στο δημόσιο. Στο ερώτημα αν θα περιλαμβάνει και το νομοσχέδιο για τα δημόσια νοσοκομεία, που θα δοθεί μέχρι την 15 Μάη 1996, ο Αν. Πεπονής δήλωσε ότι δεν πρόκειται να αλλάξει η νομική μορφή των νοσοκομείων.

Ο Αν. Πεπονής είπε, τέλος, ότι το σχέδιο αυτό είναι προσχέδιο συζήτησης. Ο αντιπρόεδρος της ΟΕΝΓΕ Χ. Ζαχαρόγιαννης δήλωσε στο "Ρ": "Με αυτό το προσχέδιο η κυβέρνηση συνεχίζει τη λογική των χαρατσιών σε βάρος του Ελληνα πολίτη και ταυτόχρονα ευτελίζει ευγενικούς θεσμούς, όπως είναι οι σχολίατροι και οι γιατροί δημόσιας υγείας. Τα συνδικάτα δεν πρέπει να επιτρέψουν στην κυβέρνηση να προχωρήσει στη νομοθέτηση τέτοιων ρυθμίσεων".

Το νομοσχέδιο του Αν. Πεπονή

Το νομοσχέδιο του Α. Τσοχατζόπουλου

Ρεπορτάζ: Γιώργος ΜΟΥΣΓΑΣ
Και διασταύρωση νομοσχεδίων

Η δημοσιοποίηση απ' το υπουργείο Υγείας του προσχεδίου για την ανασυγκρότηση των υπηρεσιών δημόσιας υγείας αποκάλυψε την προχειρότητα με την οποία ενεργεί η κυβέρνηση.

Ετσι, οι βασικοί σκοποί που περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του υπουργείου Υγείας περιλαμβάνονται και ως τμήμα στο νομοσχέδιο "Οργάνωση, Στελέχωση, Διοίκηση της Περιφέρειας και άλλες διατάξεις" του υπουργείου Εσωτερικών Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. Το άρθρο 42 του νομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών προβλέπει τη "Διεύθυνση Υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας", της οποίας τμήμα αποτελεί και η "Δημόσια Υγεία". Μια απ' τις αρμοδιότητες αυτού του τμήματος "εφαρμογή των προγραμμάτων που αφορούν τη δημόσια υγεία και την πρωτοβάθμια φροντίδα", την "πρόληψη και την παροχή νοσηλείας".

Εχουμε, για να χρησιμοποιήσουμε μια έκφραση του Αν. Πεπονή, "διασταύρωση" νομοσχεδίων.

Υπόμνημα ΕΚΑ για τα φάρμακα

Υπόμνημα με προτάσεις για τα φάρμακα υπέβαλε το Εργατικό Κέντρο Αθήνας (ΕΚΑ) προς τον υφυπουργό, Μ. Χρυσοχοϊδη και τον διοικητή του ΙΚΑ, Γρ. Σολωμό.

Το ΕΚΑ ζητά να γίνει παρέμβαση στο θέμα των τιμών, έτσι ώστε ν' αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ακρίβειας των φαρμάκων και της στήριξης της εγχώριας παραγωγής με ταυτόχρονη μείωση των εισαγωγών. Εξυπακούεται, υπογραμμίζει το ΕΚΑ, ότι θα πρέπει να ληφθεί ουσιαστική μέριμνα για διασφάλιση της καλής ποιότητας των φαρμάκων, καθώς και της αποδοτικότητάς τους.

Επίσης, ζητά να ληφθούν μέτρα για τον περιορισμό της σπατάλης και να μηχανοργανωθεί το σύστημα διακίνησης και διάθεσης των φαρμάκων, ενώ επισημαίνει ότι πρέπει να εξυγιανθεί το σύστημα διακίνησης.

Σε κάθε περίπτωση, τονίζει το ΕΚΑ, είναι απαραίτητο να διασφαλιστθεί η διάθεση κάθε απαραίτητου φαρμάκου στους συνταξιούχους και γι' αυτό το λόγο θα πρέπει να επανεξεταστεί η πρόταση που αναφέρεται στο Κόστος Ημερήσιας Θεραπείας.

Τέλος, το ΕΚΑ θεωρεί αναγκαίο να ληφθούν μέτρα απαλλαγής των ασφαλισμένων από τη γραφειοκρατία που σήμερα τους ταλαιπωρεί.

Συνέλευση συνταξιούχων στη Θεσσαλονίκη

Εκλογοαπολογιστική συνέλευση την Κυριακή 5 Μάη στη μεγάλη αίθουσα του Εργατικού Κέντρου, διοργανώνουν οι συνταξιούχοι του ΙΚΑ Θεσσαλονίκης. Στη συνέλευση θα γίνει διοικητικός και οικονομικός απολογισμός για την περίοδο της τελευταίας χρονιάς και θα εκλεγεί η Εφορευτική Επιτροπή για τις εκλογές του Συνδέσμου που γίνονται στον ίδιο χώρο από την Κυριακή 12 Μάη μέχρι και την Τετάρτη 15 Μάη.

Ο Σύνδεσμος Συνταξιούχων ΙΚΑ Θεσσαλονίκης σε ανακοίνωσή του καλεί όλους τους συνταξιούχους του ΙΚΑ να συμμετέχουν μαζικά στις διαδικασίες του σωματείου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ