Σενάρια και για μερική ιδιωτικοποίηση της Εθνικής Κτηματικής Τράπεζας
Οι επίσπευση των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης της Δημόσιας Επιχείρησης Πετρελαίου (ΔΕΠ) κατά τα πρότυπα του ΟΤΕ, καθώς και μιας σειράς τραπεζών μεταξύ των οποίων και η Εθνική Κτηματική, αποτελούν τους βασικούς άξονες της κυβέρνησης μέχρι το Μάρτη του 1997 στα πλαίσια των λεγόμενων διαρθρωτικών αλλαγών που επιχειρεί στους συγκεκριμένους τομείς. Ετσι, σειρά μετά τον ΟΤΕ, όπως έχει ήδη εξαγγελθεί, έχουν η ΔΕΠ, η τράπεζα Κρήτης, η Τράπεζα Κεντρικής Ελλάδος και η Τράπεζα Αττικής, ενώ σε ό,τι αφορά την Κτηματική Τράπεζα, εκφράζεται η πρόθεση απεμπλοκής της από την Εθνική τράπεζα, μέσω της πώλησης σε ιδιώτες ενός ποσοστού της συμμετοχής της τελευταίας στο μετοχικό κεφάλαιο της Κτηματικής.
Αναλυτικότερα, οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τους παραπάνω τομείς για το επόμενο διάστημα, μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:
Ποσό ύψους 1,5 τρισ. δραχμών πρέπει να βρει το Μάη το υπουργείο Οικονομικών για την κάλυψη των τρεχουσών αναγκών του
"Ικανοποιητικά", ισχυρίζεται το υπουργείο Οικονομικών, ότι εκτελείται στο πρώτο τετράμηνο του 1996 ο κρατικός προϋπολογισμός και στο σκέλος των εσόδων και στο σκέλος των δαπανών. Σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση, τον Απρίλη του 1996 τα δημόσια έσοδα αυξήθηκαν κατά 14,5% σε σχέση με τον Απρίλη του 1995, ενώ οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού, το α' τρίμηνο του 1996 σε ταμειακή βάση αυξήθηκαν κατά 9,8% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο.
Μήνας δοκιμασίας θεωρείται ο Μάης για το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο θα πρέπει να δανειστεί 1,5 τρισ. δραχμές για την κάλυψη των δανειακών του αναγκών που λήγουν στο τέλος του μήνα. Κι αυτό, γιατί στο τέλος του μήνα, εκτός από τους μισθούς και συντάξεις και άλλες τρέχουσες δαπάνες του, το δημόσιο θα πρέπει να ξοφλήσει το ομολογιακό δάνειο με ρήτρα δολαρίου ύψους 500 δισ. δραχμών, το οποίο είχε εκδοθεί το Μάη του 1995.
Για την αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών, το υπουργείο Οικονομικών, προτίθεται να εκδώσει στα μέσα του Μάη, νέο ομολογιακό δάνειο. Το δίλημμα που αντιμετωπίζει το υπουργείο Οικονομικών, είναι ο προσδιορισμός του ύψους του επιτοκίου του ομολογιακού δανείου, καθώς οι εξελίξεις στον πληθωρισμό στο εσωτερικό μέτωπο αλλά και η πορεία των διεθνών επιτοκίων εξελίσσονται αρνητικά. Ο μεν πληθωρισμός τον Απρίλη αναμένεται να διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα με αυτά του Μάρτη (9,1%) ή και λίγο υψηλότερα.
Σαρανταοκτάωρη απεργία ξεκινούν από σήμερα οι εργαζόμενοι στα Ελληνικά Διυλιστήρια Ασπροπύργου με απόφαση της Ομοσπονδίας του κλάδου, ενώ σε όλες τις υπόλοιπες επιχειρήσεις του ομίλου ΔΕΠ θα γίνουν σήμερα 4ωρες στάσεις εργασίας από τις 8πμ έως 12μ. Οι εργαζόμενοι διαμαρτύρονται για την απόλυση συναδέλφου τους από τη μονάδα των ΕΛΔΑ στο Καλοχώρι.
Αυξημένα κατά 39% είναι τα παράπονα των καταναλωτών προς το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) για το υψηλότερο κόστος ζωής τους πρώτους μήνες του 1996 σε σχέση με το 1995.Αυτό αναφέρεται μεταξύ άλλων σε ψήφισμα που εγκρίθηκε κατά τη διάρκεια πρόσφατης έκτακτης γενικής συνέλευσης της Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών (ΓΟΚΕ) όπου αποφασίστηκε η προώθηση της δημιουργίας"λαϊκών αγορανομικών επιτροπών", η κλιμάκωση των συγκριτικών ερευνών τιμών σε τοπικό επίπεδο και το μποϊκοτάζ της ντομάτας,η τιμή της οποίας διαμορφώνεται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα το τελευταίο διάστημα.
Συγκεκριμένα, στο ψήφισμα της ΓΟΚΕ αναφέρονται τα εξής:
Εκτός ελέγχου έχουν τεθεί οι τιμές των οπωροκηπευτικών το τελευταίο διάστημα, επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο τον προϋπολογισμό των μισθοσυντήρητων οικογενειών, ενώ τα αρμόδια υπουργεία "νίπτουν τας χείρας" τους αποδίδοντας την ακρίβεια στην έλλειψη επάρκειας.
Συγκεκριμένα, σε απλησίαστα ύψη έφτασε η τιμή της ντομάτας, που αυτές τις μέρες ξεπέρασε και τις 700 δρχ. το κιλό, ενώ σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα κυμαίνονται και οι τιμές αρκετών ακόμα οπωροκηπευτικών. Τα φρέσκα κρεμμυδάκια πωλούνται στις 400 δρχ. το κιλό, τα φασολάκια στις 1.000,ο αρακάς στις 600 δρχ., οι πιπεριές στις 650 και οι μελιτζάνες στις 550 δρχ. το κιλό. Ειδικά για την ντομάτα, το υπουργείο Ανάπτυξης (Τομέας Εμπορίου) αποδίδει την εκτός ελέγχου πορεία της σε έλλειψη ποσοτήτων επαρκών να καλύψουν τις ανάγκες της καταναλωτικής ζήτησης. Την ίδια στιγμή, πάντως, που η πολιτική ηγεσία του υπουργείου καταγράφει την ακρίβεια "νίπτοντας τας χείρας της", οι κερδοσκόποι... "τρίβουν" τα δικά τους χέρια σε βάρος των εισοδημάτων των μισθωτών και των συνταξιούχων που βλέπουν τα βασικά είδη διατροφής να τείνουν να μετατραπούν σε είδη πολυτελείας.
Τις επόμενες μέρες οι εξελίξεις στο μέτωπο των τιμών θα απασχολήσουν συνάντηση του υπουργού Εθνικής Οικονομίας με τον υφυπουργό Ανάπτυξης, Μ. Χρυσοχοϊδη, καθώς τα οπωροκηπευτικά σε συνδυασμό με την ανοδική πορεία των υγρών καυσίμων τους τελευταίους μήνες απειλούν άμεσα τον τιμάριθμο, που ήδη για τον Απρίλη αναμένεται να διαμορφωθεί πάνω από 9%.
Πρωτοβουλία να συναντηθούν με τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας Γ. Παπαντωνίου για το θέμα της ονομαστικοποίησης, ανέλαβαν οι χρηματιστές σε χτεσινοβραδινή τους σύσκεψη, καθώς μπήκαν "στο ψυγείο" 39 από τις 220 περίπου εταιρίες του Χρηματιστηρίου, επειδή δεν ονομαστικοποίησαν τις μετοχές τους μέχρι τις 2 Μάη, όπως ορίστηκε από την κυβέρνηση, με συνέπεια να μην διαπραγματεύονται. Χτες σε ένα πολύ υποτονικό κλίμα οι συναλλαγές περιορίστηκαν στα 3,5 δισ. δρχ. και ο γενικός δείκτης σημείωσε ανεπαίσθητη πτώση. Οι συνθήκες αυτές αναμένεται να κρατήσουν τουλάχιστο 1 μήνα μέχρι δηλαδή να ονομαστικοποιήσουν τις μετοχές τους οι εταιρίες που οφείλουν.
Ανακοίνωση - καταγγελία του Σωματείου Εργαζομένων στα ΕΛΔΑ, με αφορμή τις αλυσιδωτές ανατιμήσεις στις βενζίνες και το ποιος ευθύνεται γι' αυτές
Για επίθεση κατά των ΕΛΔΑ, που εκπορεύεται από σκληρά συμφέροντα, κάνει λόγο με ανακοίνωσή του το σωματείο των εργαζομένων στα ΕΛΔΑ, απαντώντας σε όσους θεωρούν τα διυλιστήρια συνυπεύθυνα για τις τελευταίες ανατιμήσεις στα καύσιμα. Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, η διαμόρφωση των τιμών των καυσίμων γίνεται από τη ΔΕΠ και όχι απ' τα διυλιστήρια. Το διυλιστήριο, σημειώνεται, είναι σταθερό εδώ και χρόνια και δεν επηρεάζεται απ' τις αυξομειώσεις των διεθνών τιμών πετρελαίου.
Ο έμμεσος ή άμεσος συσχετισμός των αυξήσεων στα καύσιμα με τα ΕΛΔΑ είναι τουλάχιστον ατυχής αν όχι εσκεμμένος, προκειμένου να συκοφαντηθούν τα ΕΛΔΑ. Ο ρόλος τους στο κύκλωμα πετρελαίου είναι και μπορεί να γίνει περισσότερο σταθεροποιητικός και παρεμβατικός υπέρ των καταναλωτών. Κάθε άλλη φωνή, καταλήγει η ανακοίνωση, που επιχειρεί να παρουσιάσει τα ΕΛΔΑ σαν επιχείρηση συντηρούμενη απ' την τσέπη του Ελληνα καταναλωτή, εκπορεύεται από τα σκληρά συμφέροντα με τα οποία συγκρούονται και τα οποία εμποδίζει να καθορίζουν ανεξέλεγκτα τις τιμές στα καύσιμα λειτουργώντας σαν καρτέλ.
Καταλήγοντας η ανακοίνωση τονίζει ότι η μόνη αντισταθμιστική λύση για τις ανατιμήσεις των καυσίμων είναι η πιθανή μείωση των φόρων.
Σχετικά με τις τιμές των καυσίμων, αξίζει να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου των ΕΛΔΑ, Μ. Δασκαλάκη, την περασμένη βδομάδα, την ερχόμενη Τετάρτη είναι πολύ πιθανό να έχουμε μείωση των τιμών της βενζίνης, ενώ αμέσως μετά αναμένονται συνεχόμενες ανατιμήσεις.