ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 8 Μάη 1996
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ικαρία, ώρα μηδέν

Κινητοποιήσεις κόντρα στην υπανάπτυξη

ΙΚΑΡΙΑ (του ανταποκριτή μας ΚΩΣΤΑ ΤΖΙΧΑ).-

"Το ποτήρι ξεχείλισε". Η Ικαρία βρίσκεται στο πόδι, κόντρα στην αντιλαϊκή πολιτική δεκαετιών, που καταδίκασε το νησί στο μαρασμό, τη φτώχεια και την καθυστέρηση. Οι τελευταίες περικοπές βασικών έργων υποδομής, όπως τα λιμάνια Ευδήλου, Αγίου Κηρύκου, από το περιβόητο Β Πακέτο Ντελόρ, καθώς και οι αρνητικές εξελίξεις στο θέμα εκσυγχρονισμού των λουτροπηγών Αγίου Κηρύκου και Θερμών (η σύμβαση ΕΤΒΑ - Δήμου Αγίου Κηρύκου παραμένει ανενεργός) οδηγούν σε δυναμικές κινητοποιήσεις το λαό της Ικαρίας.

Ηδη, ο Αναπτυξιακός Σύνδεσμος ΟΤΑ Ικαρίας καλεί σε λαϊκές συνελεύσεις (Εύδηλος σήμερα - Ράχες 18 Μάη - Καρκινάγρι 19 Μάη) όλες τις κοινότητες του νησιού για την προετοιμασία των κινητοποιήσεων. Στη σχετική ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής:

"Υστερα από σύσκεψη των φορέων της Ικαρίας, που πραγματοποιήθηκε την 27η Απρίλη 1996, στην Κοινότητα Ευδήλου Ικαρίας, με τη συμμετοχή του έπαρχου και του Επαρχιακού Συμβουλίου, εκπροσώπων των δύο Συμβουλίων Περιοχής του νησιού μας, του Αναπτυξιακού Συνδέσμου ΟΤΑ Ικαρίας και Φούρνων, του Δήμου Αγίου Κηρύκου και των κοινοτήτων της Ικαρίας διαπιστώθηκαν τα παρακάτω:

1. Θεωρούμε δυσμενέστατη εξέλιξη για το μέλλον της Ικαρίας την απόρριψη της χρηματοδότησης μεγάλων έργων του νησιού μας από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Βορείου Αιγαίου (Β Πακέτο Ντελόρ).

2. Εκτιμούμε ότι υπάρχει αντίφαση μεταξύ των δηλώσεων των εκπροσώπων της πολιτείας για το μέλλον των νησιών του Αιγαίου, ειδικά στον τομέα των χρηματοδοτήσεων και των εκτελούμενων έργων. Στην Ικαρία έχουν προγραμματιστεί πολλά έργα, αλλά δεν εκτελούνται, επειδή, όπως λένε οι αρμόδιοι, δεν υπάρχουν οι απαραίτητες πιστώσεις (π.χ. λιμάνια Ευδήλου - Αγίου Κηρύκου, επαρχιακός δρόμος κλπ.).

3. Επειδή η συνεχιζόμενη αδιαφορία εκ μέρους της πολιτείας έχει ως αποτέλεσμα να παραμένει το νησί μας πολλά χρόνια πίσω, από πλευράς ανάπτυξης, ακόμη και συγκρινόμενο με τα άλλα νησιά του Αιγαίου, κρίνουμε σκόπιμο να ενημερωθούν όλοι οι κάτοικοι της Ικαρίας, οι αιρετοί εκπρόσωποι του νομού μας, οι εκπρόσωποι της πολιτείας, αλλά και κάθε ενδιαφερόμενος, για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο τόπος μας, αλλά κυρίως για να αποφασίσουμε όλοι μαζί για τις επόμενες ενέργειές μας. Πρέπει να γίνει κατανοητό στον καθένα ότι ήρθε η ώρα για περισσότερο δυναμικές κινητοποιήσεις. Καλούμε τους κατοίκους της Ικαρίας στις ενημερωτικές λαϊκές συνελεύσεις που θα γίνουν σε όλο το νησί, με σκοπό και τον καθορισμό των παραπέρα ενεργειών και κινητοποιήσεων που θα γίνουν.

Η παρουσία όλων μας κρίνεται απαραίτητη. Η μοναδική θωράκιση του Αιγαίου είναι η ανάπτυξη των νησιών, η ανάπτυξη της Ικαρίας".

Η δημοτική παράταξη Αγίου Κηρύκου "Ικαριάδα", με ανακοίνωσή της αναφέρεται σε μια σειρά από σοβαρά προβλήματα, όπως οι λουτροπηγές, η Τουριστική Σχολή, το λιμάνι και άλλα, και καλεί το Δημοτικό Συμβούλιο να καλέσει άμεσα λαϊκή συνέλευση των κατοίκων και να μπει επικεφαλής του αγώνα τους για την ανάπτυξη της περιοχής.

Προσφυγή στην ΕΕ για το Πάρκο Ελευθερίας

Η Συντονιστική Επιτροπή για τη σωτηρία του Πάρκου καταγγέλλει ΟΜΜΑ και ΥΠΕΧΩΔΕ για παράβαση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας

Μετά τις κινητοποιήσεις κατοίκων και φορέων, καθώς και την άσκηση όλων των ένδικων μέσων στην ελληνική Δικαιοσύνη, ο αγώνας για τη σωτηρία του Πάρκου Ελευθερίας μεταφέρεται τώρα και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η Συντονιστική Επιτροπή για τη σωτηρία του Πάρκου Ελευθερίας προέβη σε καταγγελία για παράβαση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης από το ΥΠΕΧΩΔΕ και τον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (ΟΜΜΑ).

Οι παραβιάσεις, αθετήσεις και καταπατήσεις κοινοτικών οδηγιών από τον ΟΜΜΑ και το ΥΠΕΧΩΔΕ, με τις ευλογίες του μεγαλοεκδότη Λαμπράκη και του υπουργού Λαλιώτη, θα απασχολήσουν και τα ευρωπαϊκά δικαστήρια.

Συγκεκριμένα, η Συντονιστική Επιτροπή καταγγέλλει το ΥΠΕΧΩΔΕ και τον ΟΜΜΑ ότι δεν κατέθεσαν καμιά μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τα κτίρια πολλαπλών πολιτιστικών λειτουργιών και για το συνεδριακό κέντρο, ενώ για το κτίριο του γκαράζ συντάχθηκε μελέτη από τον ίδιο τον ΟΜΜΑ (!), η οποία δεν είναι σύννομη, αφού δε δόθηκε στη δημοσιότητα σύμφωνα με τις σχετικές νομοθετικές διατάξεις.

Στην καταγγελία της στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Συντονιστική Επιτροπή επισημαίνει ότι ο ΟΜΜΑ με την ανοχή και τις ευλογίες της ελληνικής κυβέρνησης έχει αποσπάσει τεράστια κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Ενωση που φτάνουν το ποσό των 11 δισ. δραχμών. Εχει αποσπάσει 20 εκατομ. ECU, (6 δισ. δραχμές) με χρηματοδότηση του έργου από το πρόγραμμα "Τουρισμός και Πολιτισμός", γεγονός που οφείλεται προφανώς σε παραπληροφόρηση της Κοινοτικής Επιτροπής. Επίσης, Ο ΟΜΜΑ έχει πετύχει και άλλη μια χρηματοδότηση για την κατασκευή χώρου στάθμευσης από πρόγραμμα της Κοινότητας (ΠΕΠ) Αττικής, ύψους 16,6 ECU (5 δισ. δραχμές).

Στην καταγγελία της η Συντονιστική Επιτροπή επισημαίνει τέλος ότι ο κοινόχρηστος χώρος που θα καταστραφεί ανέρχεται σε 13,5 - 15,4 στρέμματα και δεν είναι δυνατόν να αντικατασταθεί, όπως προβλέπεται από το σύνταγμα, ακόμη και αν κατεδαφιστεί η παρακείμενη πολυκατοικία.

Την προσφυγή στην Επιτροπή Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων άσκησαν:

Οι δημοτικοί σύμβουλοι Λ. Αυδής, Α. Φιλίνη και Μ. Δίζη, η Πανελλήνια Ενωση Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης, οι εξωραϊστικοί σύλλογοι "Λυκαβηττός" και "Αρδηττός", ο "Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών - Πανελλήνια Ενωση Αρχιτεκτόνων", η οργάνωση "Αττική - Περιβάλλον SOS", το Οικολογικό Ινστιτούτο Ελλάδας, ο πολεοδόμος Γ. Σκλαβούνος, ο αρχιτέκτονας Χ. Παπουτσάκης και ο Δ. Πρωτοψάλτης, γενικός γραμματέας του Συνδέσμου Φυλακισθέντων 1967 - 74.

ΛΙΠΑΣΜΑΤΑ ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ
Μεθοδεύουν κλείσιμο και όχι απομάκρυνση

Στημένο παιχνίδι για να επιτύχει το άρον άρον κλείσιμο του εργοστασίου των Λιπασμάτων στη Δραπετσώνα, "παίζει" ο δήμαρχος της πόλης Κ. Χρονόπουλος,ο οποίος ανακάλυψε εσχάτως ότι το εργοστάσιο, ούτε λίγο ούτε πολύ επέχει θέση ρομφαίας πάνω απ' τα κεφάλια των κατοίκων της πόλης του! Λες και ήταν άγνωστο ότι το εργοστάσιο ήταν και είναι ρυπογόνο. Λες και δεν απαιτείται η υπό προϋποθέσεις απομάκρυνσή του. Λες και δε δόθηκαν μάχες για να μη λειτουργεί ασύδοτα και να λαμβάνονται μέτρα ασφαλείας όσο παραμένει στη Δραπετσώνα. Αλλωστε και ο ίδιος ο Κ. Χρονόπουλος βρίσκεται στη διοίκησή του, ακριβώς γι' αυτό το λόγο.

Ομως τώρα βάζουν στόχο, αυτό που ο "Ριζοσπάστης" έγκαιρα είχε επισημάνει ότι θα επιχειρηθεί, σημειώνοντας από τις 22 Ιούλη 1995 ότι "η Τοπική Αυτοδιοίκηση και όσοι εκλεκτοί της κυβέρνησης στους δήμους της Β Πειραιά μετατρέπονται σε πολιορκητικό κριό, που θα εκπορθήσει για λογαριασμό της κυβέρνησης τα Λιπάσματα Δραπετσώνας". Οδηγώντας στην οριστική καταστροφή τη Λιπασματοβιομηχανία στη χώρα και στην ανεργία και τους τελευταίους 600 εργαζόμενους της μονάδας, από το σύνολο των 1.700, που εργάζονταν στο παρελθόν σ' αυτήν.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση και το μαζικό κίνημα ζητούσαν ανέκαθεν Δραπετσώνα χωρίς εργοστάσιο Λιπασμάτων, δε μίλησαν όμως ποτέ για κλείσιμο, αλλά αντίθετα για απομάκρυνση. Ολοι από κοινού με τους εργαζόμενους και τους συνδικαλιστικούς τους φορείς συμφωνούσαν ότι η Λιπασματοβιομηχία, ένας από τους λίγους πια βιομηχανικούς κλάδους της χώρας, έπρεπε να εκσυγχρονιστεί, να στηριχτεί και να αναπτυχθεί σε ένα χώρο κατάλληλο για βιομηχανικές χρήσεις, μακριά από τα σπίτια τη Δραπετσώνας, τους κατοίκους των οποίων, εδώ και κοντά πενήντα χρόνια, βασάνιζε, αλλά τους έδινε και δουλιά!

Στην πορεία και μετά τα "φιρμάνια" της Ευρωπαϊκής Ενωσης ότι η Λιπασματοβιομηχανία δεν έχει θέση στην παραγωγική αλυσίδα της χώρας μας, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και οι κατά τόπους εκπρόσωποί της έκαναν ό,τι ήταν δυνατόν για να προωθήσουν το άνευ όρων κλείσιμο του εργοστασίου, λέγοντας όμως ακριβώς τα αντίθετα.

Ετσι φτάσαμε τη Δευτέρα, ο δήμαρχος της πόλης να ανακαλύψει ότι σημειώθηκε από το εργοστάσιο η μεγαλύτερη από το 1992 διαρροή τοξικών αερίων, που έθεσε σε κίνδυνο τη ζωή των κατοίκων της περιοχής και επαναφέρει δραματικά, λέει, το αίτημα για κλείσιμο του εργοστασίου μέχρι το 1997. Χωρίς λέξη για την ανάγκη δημιουργίας άλλου εργοστασίου, για τη στήριξη της Λιπασματοβιομηχανίας, ώστε να γίνει ανταγωνιστική και για την αποκατάσταση τον εργαζομένων, προϋποθέσεις που έθεσε και ο πρώην δήμαρχος Ν. Μπεάζογλου για το κλείσιμο του εργοστασίου στη Δραπετσώνα.

ΚΑΣΟΣ
Αυτό το λιμάνι δεν έχει... τελειωμό!

Τα έργα έχουν ξεκινήσει εδώ και 14 χρόνια, αλλά λιμάνι το νησί ακόμα δεν έχει! Η Κάσος των 1.000 και πλέον κατοίκων αναγκάζεται όλα αυτά τα χρόνια να εξυπηρετείται από μια "προσωρινή" προβλήτα, στην οποία δεν μπορεί να αράξει πλοίο αν οι άνεμοι είναι πάνω από 5 μποφόρ...

Η τραγική αυτή κατάσταση ανάγκασε χτες τους κατοίκους της Κάσου να καταλάβουν τον τοπικό αερολιμένα και να απαγορεύσουν την προσγείωση του αεροπλάνου που εκτελούσε το δρομολόγιο Ρόδος - Κάσος - Κάρπαθος. Από τις 8 το πρωί έως τις 12.30 μ.μ. η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων παρέμεινε στον αερολιμένα, απαιτώντας την κατασκευή του λιμανιού και δίνοντας την υπόσχεση ότι οι κινητοποιήσεις θα συνεχιστούν στο άμεσο μέλλον αν δεν υπάρξει επίσημη δέσμευση από τους αρμόδιους. Ταυτόχρονα χθες όλα τα εμπορικά καταστήματα, οι επιχειρήσεις και οι τοπικές υπηρεσίες του νησιού παρέμειναν κλειστές. "Είμαστε ίσως το μοναδικό νησί της Ελλάδας που δεν έχει δικό του λιμάνι", είπε στο "Ρ" ο δήμαρχος Κάσου, Γιώργος Κακομανώλης. "Ο κόσμος του νησιού δεν αντέχει άλλο αυτή την κατάσταση. Αναγκάζεται να πηγαίνει στην Κάρπαθο και στην Κρήτη - όπου υπάρχουν οι δημόσιες υπηρεσίες - και να παραμένει εκεί, αν ο καιρός είναι άσχημος, πάνω από 10 μέρες! Είναι απαράδεκτο", συνέχισε ο δήμαρχος.

Η κατασκευή του λιμανιού έχει ξεκινήσει από το... 1982, αλλά 14 χρόνια μετά δεν έχει ολοκληρωθεί καν η πρώτη φάση του έργου. "Η γραφειοκρατία, η ασυνέπεια, αλλά και η ελλιπής παρακολούθηση και χρηματοδότηση του έργου από το Λιμενικό Ταμείο ευθύνονται γι' αυτή την απαράδεκτη καθυστέρηση", τόνισε ο δήμαρχος. Νωρίς χτες το απόγευμα υπήρξε επικοινωνία της δημοτικής αρχής με τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας Κ. Σφυρίου, τον έπαρχο Καρπάθου Μ. Χανιώτη και το νομάρχη Δωδεκανήσου, Γ. Παρασκευά, χωρίς όμως να υπάρξει επίσημη δέσμευση από κανέναν. Σήμερα το πρωί συνεδριάζει η Συντονιστική Επιτροπή Κατοίκων για να αποφασίσει την κλιμάκωση των αγώνων, ενώ την Πέμπτη το ΔΣ του νησιού θα συναντηθεί στη Νομαρχία Δωδεκανήσου με τις δύο αρμόδιες κατασκευαστικές εταιρίες και τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών.

Θα κλείσει μαζί με το ρυπογόνο εργοστάσιο και ο κλάδος της λιπασματοβιομηχανίας στη χώρα;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ