ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 6 Ιούλη 1996
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Νέοι εκβιασμοί από τους υποψήφιους για το μάνατζμεντ

Καμία ευθύνη για την οικονομική διαχείριση των ναυπηγείων, την οποία απαιτεί, δεν αναλαμβάνει η VSEL, συνεχίζοντας την τακτική εκβιασμού υπό το πρόσφορο έδαφος της κυβερνητικής πολιτικής ξεπουλήματος

Τραγελαφικές διαστάσεις παίρνει η υπόθεση επιλογής ιδιώτη μάνατζμεντ για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και έξι μήνες, μετά και τους νέους εκβιασμούς της υποψήφιας εταιρίας VSEL, η οποία αξιώνει τον πλήρη έλεγχο των ναυπηγείων, αρνούμενη να αναλάβει την παραμικρή δέσμευση. Τροφοδοτούμενη από την ανοχή που δημιουργεί η λογική του ξεπουλήματος επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας για τη χώρα στην οποία κινείται η κυβέρνηση, η αγγλική εταιρία, αφού κατάφερε να εξασφαλίσει τις υπέρογκες αμοιβές που ζητούσε για την ανάληψη του μάνατζμεντ, αρνείται να αναλάβει την ευθύνη της οικονομικής διαχείρισης των ναυπηγείων, που βέβαια θα κάνει η ίδια! Ετσι οι διαπραγματεύσεις με την υποψήφια εταιρία, που άρχισαν εδώ και 1,5 περίπου μήνα με πλήρη μυστικότητα, φαίνεται να τινάζονται στον αέρα, ενώ - σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες - στην περίπτωση που γίνει αυτό, η πιστώτρια τράπεζα φέρεται αποφασισμένη να αρχίσει νέες διαπραγματεύσεις με την εταιρία BROWN - ROOT, που συμμετείχε στο διαγωνισμό μέχρι και το στάδιο της βελτίωσης των προσφορών και είχε απορριφθεί ως μη συμφέρουσα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, η αγγλική εταιρία VSEL, με την οποία η πιστώτρια τράπεζα διαπραγματεύεται τη διαχείριση του μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας, αρνείται να αναλάβει την πλήρη ευθύνη αυτής της διαχείρισης.Ειδικότερα η VSEL προτείνει να ιδρύσει μία νέα θυγατρική εταιρία και να υπογράψει αυτή για την ευθύνη της οικονομικής διαχείρισης, δηλώνοντας έτσι ξεκάθαρα τις πραγματικές προθέσεις της, που βέβαια δεν είναι άλλες από την κερδοσκοπία εις βάρος των ναυπηγείων και της οικονομίας της χώρας. Πρόκειται για προθέσεις που φάνηκαν απ' την αρχική προσφορά της εταιρίας στο διαγωνισμό, στις οποίες όμως η κυβέρνηση υπέκυψε κάτω από το άγχος των δεσμεύσεων προς την ΕΕ για αποβιομηχάνιση ουσιαστικά της χώρας, με το να συζητά επί μήνες στο παρασκήνιο με τους επίδοξους μάνατζερ. Ετσι ενώ στο στάδιο των βελτιωμένων προσφορών υποτίθεται ότι είχε αυστηρώς τεθεί από τους υποψήφιους πλαφόν σταθερής αμοιβής 300-400 εκατ. δρχ. και ποσοστά επί των κερδών και όχι επί του τζίρου, τελικά δέχτηκε να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις με τη συγκεκριμένη εταιρία, χωρίς αυτή να κάνει πίσω στις παράλογες αξιώσεις της, αλλά με τη μοναδική δέσμευση ότι δέχεται να διαπραγματευτεί επί των επίμαχων θεμάτων. Στις διαπραγματεύσεις αυτές η κυβέρνηση μέσω της ΕΤΒΑ έκανε την πρώτη υποχώρηση και δέχτηκε τους όρους της VSEL για σταθερή αμοιβή 2,4 δισ. δρχ. την 5ετία και 1,1 δισ. δρχ. μεταβλητή αμοιβή, εκ της οποίας το 1/3 από τα μεικτά κέρδη και τα 2/3 από τα καθαρά κέρδη. Αφού λοιπόν οι υποψήφιοι εξασφάλισαν τις αμοιβές που θέλανε, τώρα ζητάνε να υπογράψουν για να μην αναλάβουν καμία ευθύνη. Πρόκειται για τη φυσιολογική θα λέγαμε εξέλιξη ενός εκβιασμού που ξεκίνησε με την έναρξη του διαγωνισμού, υπό το πρόσφορο έδαφος των άνευ όρων ιδιωτικοποιήσεων που εφαρμόζει η κυβέρνηση. Μπροστά σε αυτή την εμμονή, η κυβέρνηση είναι έτοιμη, με το ενδεχόμενο ναυάγιο των διαπραγματεύσεων με τη VSEL, να αρχίσει διαπραγματεύσεις με την BROWN - ROOT, που αρχικά είχε απορρίψει ως ασύμφορη. Αυτό θα εξαρτηθεί από την απάντηση που θα δώσει την προσεχή Δευτέρα η αγγλική εταιρία.

Οι όλες εξελίξεις οδηγούν σε νέα υπονόμευση των ναυπηγείων, τα οποία ήδη λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί υπολειτουργούν. Στο μεταξύ οι εργαζόμενοι ζούνε τη δικιά τους αβεβαιότητα, ζώντας μια ερμαφρόδιτη κατάσταση του εργαζόμενου και του επιχειρηματία, αφού η κυβέρνηση κάτω από το άγχος της ανεργίας κατάφερε να τους εγκλωβίσει στη μεσοβέζικη λύση του 51%-49%, που αναπόφευκτα θα οδηγήσει στην ιδιωτικοποίηση και τη διάλυση των ναυπηγείων.

Στο 8,8% ο πληθωρισμός τον Ιούνη

Η παραπάνω εξέλιξη προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδας που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα. "Ονειρο θερινής νυκτός" η αρχικοί στόχοι της κυβέρνησης για μείωση του πληθωρισμού στο 5% στο τέλος του χρόνου

Μικρή μείωση σημείωσε τον Ιούνη, σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα, ο πληθωρισμός, ο οποίος ωστόσο εξακολουθεί να διατηρείται σε ανησυχητικά υψηλά επίπεδα και σε τεράστια απόσταση από τους αρχικούς στόχους που είχε θέσει η κυβέρνηση. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας Ελλάδας (ΕΣΥΕ) που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα, ο γενικός δείκτης κατά το μήνα Ιούνη 1996 παρουσίασε αύξηση κατά 0,6% σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα Μάη, με συνέπεια ο πληθωρισμός, σε δωδεκάμηνη βάση, να τρέχει με ρυθμό 8,8%,από 9,1% τον προηγούμενο μήνα.

Αναλυτικότερα, από τα στοιχεία της ΕΣΥΕ προκύπτει ότι τον Ιούνη του 1996:

  • Ο τιμάριθμος παρουσίασε αύξηση 0,6% συγκριτικά με το Μάη, έναντι αύξησης 0,9% το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
  • Ο πληθωρισμός έτρεχε με ρυθμό 8,8% σε δωδεκάμηνη βάση, έναντι ρυθμού 9,7% το αντίστοιχο περσινό διάστημα και έναντι 8,1% το Δεκέμβρη του 1995. Η συγκεκριμένη εξέλιξη σε δωδεκάμηνη βάση απέχει "παρασάγγας" από τον αρχικό στόχο που έχει θέσει η κυβέρνηση για μείωση του πληθωρισμού στο τέλος του χρόνου στο 5%.
  • Σε μέσα επίπεδα (σύγκριση πρώτου εξαμήνου 1996, με το αντίστοιχο του 1995) έτρεχε με ρυθμό 8,9% έναντι 10,2% την αντίστοιχη περσινή περίοδο.Πάντως, πρέπει να σημειωθεί ότι στις πέντε από τις εννέα ομάδες προϊόντων και υπηρεσιών που συνθέτουν το "καλάθι της νοικοκυράς", οι τιμές αυξήθηκαν περισσότερο από την αύξηση 8,8% που παρουσίασε ο γενικός δείκτης. Συγκεκριμένα, η ομάδα "διατροφή" παρουσίασε αύξηση 9,5%,η ομάδα "οινοπνευματώδη ποτά - καπνός" 10,1%,η ομάδα "ένδυση - υπόδηση" 9,4% και η ομάδα "άλλα αγαθά και υπηρεσίες" 10,8%.

Επιπλέον, σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία της ΕΣΥΕ, ανάμεσα στις κυριότερες μεταβολές τιμών του περασμένου Ιούνη ήταν οι σημαντικές ανατιμήσεις που εμφανίστηκαν στα φρέσκα φρούτα (αύξηση κατά 10,6%), ενώ αντίθετα κατακόρυφη πτώση κατά 26,3% σημείωσαν οι τιμές των φρέσκων λαχανικών.

Εξάλλου, χθες δόθηκαν στη δημοσιότητα από την ΕΣΥΕ τα αναλυτικά στοιχεία για τον τιμάριθμο χονδρικής κατά το Μάη 1996. Σύμφωνα με τα συγκεκριμένα στοιχεία:

  • Ο γενικός δείκτης τιμών χονδρικής τελικών προϊόντων του Μάη 1996 σε σύγκριση με τον Απρίλη, σημείωσε αύξηση 0,3% έναντι αύξησης 0,5% το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
  • Σε δωδεκάμηνη βάση προκύπτει αύξηση 6,9% έναντι αύξησης 8,5% το αντίστοιχο διάστημα του 1995.
  • Τέλος, σε μέσα επίπεδα σημειώθηκε αύξηση 6,7% έναντι αύξησης 9,4% την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Μικρά - μεγάλα

ΕΚΟΦΙΝ: Αυστηρές συστάσεις για άμεση λήψη μέτρων με στόχο τη μείωση των δημοσίων ελλειμμάτων, αναμένεται να δεχτεί η Ελλάδα κατά τη διάρκεια του άτυπου Συμβουλίου Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών (ΕΚΟΦΙΝ) που θα συνεδριάσει την ερχόμενη Δευτέρα. Σύμφωνα με πληροφορίες, ένα από τα θέματα που θα απασχολήσουν το Συμβούλιο, σχετίζεται με το ύψος του δημοσίου χρέους και των ελλειμμάτων της χώρας μας. Και η παραπάνω εξέλιξη, εντάσσεται στις προθέσεις της κυβέρνησης να προχωρήσει σε δραστικές περικοπές των δαπανών κοινωνικού χαρακτήρα, υλοποιώντας στο ακέραιο τις αξιώσεις που προβάλλει το τελευταίο διάστημα η ντόπια και ξένη οικονομική ολιγαρχία.

ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ: Την προσοχή των καταναλωτών στις τιμές με τις οποίες προσφέρονται τα διάφορα προϊόντα και υπηρεσίες σε τουριστικές περιοχές ενόψει των θερινών διακοπών, εφιστά το Ελληνικό Γραφείο Ενώσεων Καταναλωτών (ΕΓΕΚ) σε χτεσινή του ανακοίνωση. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα διαφοροποίησης των τιμών εξαιτίας του ισχύοντος καθεστώτος πλήρους απελευθέρωσης, το ΕΓΕΚ αναφέρει την τιμή πώλησης του εμφιαλωμένου νερού. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, παρατηρούνται περιπτώσεις που το μπουκάλι του 0,5 λίτρου διατίθεται στις εξωφρενικές τιμές των 200, 400 και 600 δραχμών (κυρίως σε αρχαιολογικούς και τουριστικούς χώρους).

ΤΡΑΠΕΖΕΣ: Το τρίτο κατάστημα της Κτηματικής Τράπεζας στη Φρανκφούρτη Γερμανίας εγκαινιάζει σήμερα ο διοικητής της Τράπεζας, Αν. Τζαβέλλας, συνοδευόμενος από τον υποδιοικητή και στελέχη της Τράπεζας, παρουσία ελληνικών προξενικών αρχών και των εκπροσώπων των ελληνικών κοινοτήτων. Οπως σημειώνεται σε χτεσινή ανακοίνωση της Κτηματικής, μετά την έναρξη λειτουργίας του κεντρικού καταστήματος στη Στουτγκάρδη το Φλεβάρη του 1996 και του Μονάχου τον Απρίλη του ίδιου χρόνου, το παραπάνω κατάστημα είναι το τρίτο από 9 συνολικά καταστήματα που θα λειτουργήσουν κατά τη διάρκεια του τρέχοντος έτους, στις πόλεις Ντύσελντορφ, Κολωνία, Ανόβερο, Αμβούργο, Νυρεμβέργη και Βερολίνο.

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ: Τριήμερο forum EuroMare '96 που αφορά την προώθηση συνεργασιών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, διοργανώνεται στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας από 24 έως 26 Σεπτέμβρη. Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, στόχος της εκδήλωσης αυτής, η οποία χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση, είναι να φέρει σε επαφή εταιρίες και φορείς από την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα με αντίστοιχες από τη Βόρεια Ευρώπη, που ασχολούνται με: Μελέτες και κατασκευές δημοσίων έργων, μελέτες και κατασκευές περιβαλλοντικών έργων, παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε δημόσια έργα ή και ευρωπαϊκά προγράμματα, τεχνολογία και υπηρεσίες που έχουν σχέση με το περιβάλλον.

Δήλωση του Θ. Βλόντζου

Ο Θ. Βλόντζος,εκπρόσωπος της Εργοστασιακής Επιτροπής, δήλωσε στο "Ρ": "Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της παράταξής μας, η παραχώρηση, η εν λευκώ εξουσιοδότηση για τη διαχείριση των ναυπηγείων σε μια οποιαδήποτε ιδιωτική επιχείρηση, θα σήμαινε ότι ούτε δημόσιος χαρακτήρας θα υπάρχει, και ότι θα οδηγηθούμε στην πλήρη ιδιωτικοποίηση, με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση των ναυπηγείων και τη χειροτέρευση των εργασιακών σχέσεων. Η συμπεριφορά της αγγλικής εταιρίας, αλλά και των άλλων ενδιαφερόμενων, επιβεβαιώνει αυτές τις εκτιμήσεις. Δηλαδή, και παχυλή αμοιβή θα πάρουν οι ιδιώτες και οι εργαζόμενοι θα πληρώσουν τα "σπασμένα" και ουσιαστικά καμιά εγγύηση για το μέλλον των ναυπηγείων δε θα υπάρχει. Η όλη αυτή εκκρεμότητα, άλλωστε, έχει οδηγήσει στο να μη παίρνονται μεγάλες δουλιές και τα ναυπηγεία σήμερα να υπολειτουργούν. Αν πάρουμε υπόψη και τις εξελίξεις στα άλλα ναυπηγεία, επιβεβαιώνεται με τον πιο τραγικό τρόπο ότι η ιδιωτικοποίηση σημαίνει συρρίκνωση και διάλυση ενός κλάδου στρατηγικής σημασίας για την οικονομία και την άμυνα της χώρας. Επιμέναμε και επιμένουμε ότι ένας δρόμος μένει, ο δρόμος του ενωμένου αγώνα των εργαζομένων όλων των ναυπηγείων, με κυρίαρχο αίτημα τη δημιουργία ενιαίου δημόσιου φορέα ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ