ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 10 Ιούλη 1996
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΥΟΣΜΟΣ
Οι Τσιγγάνοι διεκδικούν το δικαίωμα στη ζωή

Μαζί με πολλούς κατοίκους της πόλης, έκλεισαν χτες για τρεις ώρες την περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης, καταγγέλλοντας τη συνεχιζόμενη αδιαφορία της πολιτείας να αντιμετωπίσει τα προβλήματά τους. Ζητούν τη χωροθέτηση και δημιουργία κάμπινγκ για τους σκηνίτες

Κρατώντας μαύρες σημαίες και πλακάτ, δεκάδες Τσιγγάνοι, σκηνίτες του Ευόσμου, αλλά και πολλοί κάτοικοι της περιοχής έκλεισαν χτες για τρεις ώρες την περιφερειακή οδό της Θεσσαλονίκης, διαμαρτυρόμενοι για τη συνεχιζόμενη αδιαφορία της πολιτείας να αντιμετωπίσει τα προβλήματά τους. Από τις 12 το μεσημέρι βαριά οχήματα του Δήμου Ευόσμου, αλλά και αυτοκίνητα των Τσιγγάνων διέκοψαν την κυκλοφορία, ενώ σε συνέντευξη που έδωσε στον τόπο του αποκλεισμού το Δημοτικό Συμβούλιο Ευόσμου κατήγγειλε το νομάρχη για αθέτηση των υποσχέσεών του, σχετικά με τη μετεγκατάσταση των Τσιγγάνων σκηνιτών. Οπως τόνισαν εκπρόσωποι της Επιτροπής Αγώνα, οι δυναμικές κινητοποιήσεις θα ενταθούν όσο η Νομαρχία Θεσσαλονίκης εξακολουθεί να αδιαφορεί για την επίλυση του συγκεκριμένου προβλήματος.

Οι 3.000 περίπου Τσιγγάνοι σκηνίτες του Ευόσμου, που ζουν κάτω από άθλιες συνθήκες σε καταυλισμό δίπλα στον περιφερειακό δρόμο, αποφάσισαν στο εξής να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους με αγωνιστικό τρόπο. Με επίσημο έγγραφό της, η Διεύθυνση Υγιεινής περιγράφει ως εξής την κατάσταση στον οικισμό τους: "Η διαμονή τους γίνεται σε πρόχειρα στεγάσματα, χωρίς να υπάρχει κανένα έργο υποδομής για την υγιεινή διαβίωσή τους, όπως πόσιμο νερό, υγιεινά αποχωρητήρια, δοχεία συλλογής και μέσα αποκομιδής των απορριμμάτων. Δεν υπάρχουν δυνατότητες ατομικής καθαριότητας, έστω σε κοινόχρηστα λουτρά και καμία δυνατότητα πλύσεως ιματισμού. Αποτέλεσμα αυτών των ελλείψεων είναι η ύπαρξη στην περιοχή ανθυγιεινής εστίας, που θέτει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία (εστία ανάπτυξης εντόμων, τρωκτικών, κίνδυνος μετάδοσης ασθενειών κλπ.)".

Βέβαια, σοβαρές ευθύνες για την κατάσταση αυτή έχει και η δημοτική αρχή Ευόσμου, που δεν παίρνει έστω και κάποια στοιχειώδη μέτρα, όπως για παράδειγμα να τοποθετήσει μία βρύση ή να στείλει ένα συνεργείο καθαριότητας.

"Δεν υποφέρουμε να ζούμε μέσα στα σκουπίδια",μας λέει αγανακτισμένος ο 26χρονος Χρήστος. Ζει στον οικισμό εδώ και 10 χρόνια. Στη φτωχική του καλύβα, έκλεισε όλα τα όνειρά του από παιδί. "Ολη μέρα για ένα μεροκάματο γυρίζω στους δρόμους για να ζήσω τα τρία παιδιά μου. Ο ήλιος με καίει από το πρωί ως το βράδυ και όταν γυρίζω στην καλύβα μου αυτό που λαχταράω είναι ένα μπάνιο...".

Για να βρούνε νερό, οι κάτοικοι του οικισμού πάνε χιλιόμετρα μακριά, πολλές φορές κι αυτό θα πρέπει να το ζητιανέψουν από ιδιώτες. Ακόμη τα βουνά από τα σκουπίδια τα μαζεύουν και τα καίνε οι ίδιοι.

"Το βράδυ μας τρώνε τα ποντίκια", συνεχίζει ο Χρήστος. "Σήμερα το πρωί την ώρα που τρώγαμε, τα ποντίκια έτρεχαν από κάτω. Αρπάζουν ακόμη και το ψωμί από τα χέρια των παιδιών", λέει απελπισμένος. Πολλά παιδιά έχουν σημάδια από τα δαγκώματα των ποντικών.

Η Δημοτική Κίνηση "Συνεργασία Πολιτών για την Πρόοδο Ευόσμου" συμμετέχει στην Επιτροπή Αγώνα για τη χωροθέτηση και δημιουργία κάμπινγκ για τους σκηνίτες Τσιγγάνους του δήμου μας", δηλώνει ο δημοτικός σύμβουλος Ευόσμου Βασ. Τζήκας."Η διοίκηση του δήμου, μετά από ταλαντεύσεις και έλλειψη θέσεων για την αντιμετώπιση του προβλήματος, έκανε δεκτές τις προτάσεις μας. Συγκεκριμένα, η παράταξή μας ζήτησε να ενημερωθούν οι δημότες για το παραπάνω ζήτημα και στη συνέχεια δημιουργήθηκε μέτωπο πάλης με τη συμμετοχή των συλλόγων των Τσιγγάνων και των μαζικών φορέων του δήμου μας. Ζητάμε από το νομάρχη και το Νομαρχιακό Συμβούλιο να αναλάβουν τις ευθύνες τους, να επιλέξουν το χώρο υποδοχής και να γίνουν τα απαραίτητα έργα υποδομής".

Απ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Παιχνίδια με τις αστικές συγκοινωνίες

Ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ ανακαλύπτει τώρα την ουσιαστική αποτυχία του συστήματος. Αντίθετα, πριν ένα μήνα με εγκύκλιό του προς τους εργαζόμενους τα έβλεπε "όλα καλά"

Την αποτυχία του συστήματος των αστικών συγκοινωνιών, που άρχισε να εφαρμόζεται στην Αθήνα από πέρσι το Σεπτέμβρη, παραδέχτηκε ουσιαστικά ο πρόεδρος και γενικός διευθυντής του ΟΑΣΑ Τάσος Χριστοδουλάκης,με τις ανακοινώσεις του, μετά το τέλος της προχτεσινής γενικής συνέλευσης των μετόχων του Οργανισμού. Ενώ η ανακοίνωση των βεβαιωμένων χρεών του ΟΑΣΑ έγινε αφορμή για προπαγάνδα κατά των "ελλειμματικών δημόσιων αστικών συγκοινωνιών". Βέβαια, ο Τ. Χριστοδουλάκης δεν παρέλειψε να διανθίσει την ομολογία αυτή με μια σειρά "επιτυχίες", χρεώνοντας ταυτόχρονα σε εξωγενείς παράγοντες την αποτυχία του συστήματος και "καρφώνοντας" τα υπουργεία που εμπλέκονται, όπως το ΥΠΕΧΩΔΕ, το υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ακόμα και την Αστυνομία.

Ετσι, με αρκετή καθυστέρηση, ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ ανακάλυψε όψιμα αυτά που καθημερινά βιώνουν οι χιλιάδες επιβάτες του Λεκανοπεδίου και οι εργαζόμενοι στα αστικά λεωφορεία. Οτι, δηλαδή, "η σημερινή εικόνα λειτουργίας του συστήματος κάθε άλλο παρά ικανοποιητική είναι". Ετσι, παραδέχτηκε ότι "ο καλύτερος σχεδιασμός, όταν δε διαθέτει τα απαραίτητα εργαλεία (ανθρώπινο δυναμικό και σύγχρονο τροχαίο υλικό), όχι μόνο δε δείχνει προς το επιβατικό κοινό την πραγματική εικόνα του, αλλά ακολουθεί και η ενδογενής φθορά του".

Συγκεκριμένα, για το προσωπικό είπε πως ενώ ο σχεδιασμός της ΕΘΕΛ προέβλεπε 650 προσλήψεις οδηγών κατά την έναρξη της χειμερινής περιόδου 1995-1996, η έγκριση που δόθηκε ήταν για 422 προσλήψεις, οι οποίες όμως δεν έχουν γίνει μέχρι σήμερα. Σημείωσε δε πως μέχρι το τέλος του έτους θ' αποχωρήσουν λόγω συνταξιοδότησης ακόμα 350 οδηγοί.

Για τους λεωφορειόδρομους, ενώ τα στοιχεία δείχνουν πως το μέτρο έχει θετικά αποτελέσματα, το πλήρες πρόγραμμα δεν έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα και μίλησε για ευθύνες του ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά και της Αστυνομίας, ειδικά για την αστυνόμευση του λεωφορειόδρομου της Κηφισίας.

Αναφέρθηκε επίσης στο θέμα των σταθμών μετεπιβίβασης στην Αγία Παρασκευή και στη Ν. Ερυθραία, αλλά φόρτωσε τις ευθύνες της άσχημης κατάστασης που επικρατεί στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και το ΥΠΕΧΩΔΕ. Οσο για το θέμα του κλιματισμού στα λεωφορεία, υποστήριξε πως ενώ ο Οργανισμός έχει διαμορφώσει εδώ και ένα χρόνο τις τεχνικές προδιαγραφές, η διαδικασία εκκρεμεί στο υπουργείο Ανάπτυξης.

Τέλος για το ζήτημα των επενδύσεων του Οργανισμού και την αντικατάσταση του στόλου των λεωφορείων παρέπεμψε στις αποφάσεις της κυβέρνησης για την έγκριση του πακέτου εξυγίανσης που ήδη έχει υποβάλει το υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών. Μάλιστα, ο Τ. Χριστοδουλάκης ανέφερε πως ενώ έχει εγκριθεί το πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 30,85 δισεκατομμυρίων για τους συγκοινωνιακούς φορείς ΟΑΣΑ, ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ, δυστυχώς η υπογραφή της σχετικής σύμβασης καθυστερεί.

Αλλα έλεγε πριν...

Αυτά σήμερα... Γιατί ακριβώς πριν ένα μήνα ο πρόεδρος του Οργανισμού, που είναι και ταυτόχρονα πρόεδρος της ΕΘΕΛ, "περί άλλα ετύρβαζε". Με εγκύκλιό του στις 10 Ιούνη προς το προσωπικό της επιχείρησης, σε μια προσπάθεια ν' απαντήσει στις απόψεις και τη δράση των κομμουνιστών συνδικαλιστών του συνδικάτου, που μίλαγαν για τα προβλήματα των αστικών συγκοινωνιών, υποστήριζε ακριβώς τ' αντίθετα... Με περισσή σιγουριά έκανε λόγο για "διασπορά κακόβουλων φημών, που στόχο έχουν την υπονόμευση του έργου της διοίκησης και τη δημιουργία κλίματος αβεβαιότητας για την πορεία και την προοπτική της ΕΘΕΛ. Κατήγγειλε μάλιστα "όσους ανεύθυνα και συνειδητά μετέχουν σ' αυτή ως υπονομευτές της ίδιας της εταιρίας μας...".

Ακριβώς ένα μήνα πριν, το ίδιο πρόσωπο "διαβεβαίωνε υπεύθυνα ότι: 1) Είναι απόλυτα καλυμμένο το λειτουργικό κόστος της εταιρίας για το 1996. 2) Καμιά απολύτως ληξιπρόθεσμη οφειλή δεν υπάρχει προς τα ασφαλιστικά ταμεία. 3) Προωθείται με ταχύτατους ρυθμούς η κάλυψη των ετήσιων αναγκών σε ανταλλακτικά. 4) Επίκειται η πρόσληψη 420 οδηγών, η καθυστέρηση της οποίας οφείλεται σε διαδικασίες για τις οποίες δεν έχουμε καμία ευθύνη. 5) Εχει προωθηθεί από το υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών προς το Υπουργικό Συμβούλιο για έγκριση το αίτημα πρόσληψης 700 ακόμα οδηγών μέσα στο 1996. 6) Εχει υποβληθεί για έγκριση από το υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών στο Υπουργικό Συμβούλιο πακέτο εξυγίανσης του Συστήματος των Αστικών Συγκοινωνιών μέσα από το οποίο δίνεται η καλύτερη δυνατή λύση στο θέμα των παλαιών συσσωρευμένων "ελλειμμάτων" και της ανάπτυξης της εταιρίας. 7) Εχει εξασφαλιστεί (!) η πλήρης χρηματοδότηση του επενδυτικού μας προγράμματος - η υλοποίηση του οποίου έχει ξεκινήσει - ύψους 10 δισ. δραχμών για το 1996, που περιλαμβάνει: α) την προμήθεια 300 λεωφορείων, β) την αναδιοργάνωση και κατασκευή της επισκευαστικής βάσης και γ) έργα και προμήθειες εκσυγχρονισμού της ΕΘΕΛ".

Προετοιμάζουν ιδιωτικοποίηση

Επανειλημμένα οι κομμουνιστές σε όλα τα επίπεδα, Βουλή, συνδικάτα, δήμους έχουν τεκμηριωμένα μιλήσει και για τα προβλήματα των συγκοινωνιών και για τη λύση τους, αλλά και για το τι συγκοινωνία χρειάζεται το επιβατικό κοινό. Τι συγκοινωνία αναλογεί στο Λεκανοπέδιο Αττικής, τι θεσμική - οργανωτική μορφή πρέπει να έχει η συγκοινωνία, ποιος ο ρόλος των λεωφορείων, των τρόλεϊ, των ΗΣΑΠ, σήμερα του ΜΕΤΡΟ και του τραμ αύριο, η αρμονική σχέση και αλληλοτροφοδότηση μεταξύ τους; Εχει μιλήσει συγκεκριμένα το ΚΚΕ, έχει καταθέσει προτάσεις νόμου, ερωτήσεις, έχει κάνει χίλιες δυο παρεμβάσεις.

Οι απαντήσεις των εκάστοτε κυβερνώντων, είτε της ΝΔ, είτε του ΠΑΣΟΚ, για τα ελλείμματα στις συγκοινωνίες, για τη μη έγκαιρη και με διαφάνεια και σε τιμές προσιτές ανανέωση του στόλου, για την καλύτερη οργάνωση των συγκοινωνιών, για τα δικαιώματα των εργαζομένων, για το συνεχή δανεισμό από ξένες τράπεζες αντί επιδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό, που μετατρέπουν το δήθεν κοινωνικό εισιτήριο των 75 δραχμών σε 450 δραχμές ανά επιβάτη, ήταν ότι όλα πάνε καλά και ότι οι κομμουνιστές τα λένε για αντιπολιτευτικούς λόγους και ότι η τακτική τους είναι υπονομευτική για τις εκάστοτε επιλογές των κυβερνώντων στις συγκοινωνίες.

Σήμερα ξαφνικά ανακαλύπτουν 600 δισ. έλλειμμα (μα μόλις προχτές το ξανάγραψε ο "Ρ" της Κυριακής), έλλειψη προσωπικού, έλλειψη στόλου κτλ. Σήμερα ξαφνικά ανακάλυψαν τα κατορθώματά τους; Οχι, τα γνώριζαν. Η αναφορά τους σήμερα σε αυτά, πέρα από τα όποια παιχνίδια εσωτερικά παίζουν, πέρα από τους αγώνες διατήρησης καρέκλας κάποιων στελεχών, ένα πράγμα σηματοδοτούν. Το άνοιγμα δρόμου για νέες μορφές ιδιωτικοποίησης στις συγκοινωνίες, επικαλούμενοι πραγματικά προβλήματα των συγκοινωνιών, που η ίδια η πολιτική τους δημιούργησε. Στην επιλογή της ιδιωτικοποίησης, που ακολουθεί σήμερα το ΠΑΣΟΚ και στις συγκοινωνίες, έχει σύμμαχο τη συνειδητή αδράνεια της ηγεσίας του συνδικάτου στον ΟΑΣΑ (ΠΑΣΚΕ).

Μιλάνε για ελλείμματα. Ναι είναι 600 δισ. Ποιοι όμως στέλνουν τις συγκοινωνίες στο δανεισμό; Ποιοι τις διοικούν;

Μιλάνε για έλλειψη στόλου. Ναι, υπάρχει. Ποιοι όμως δεν προχωρούν στην ανανέωση του στόλου από την ντόπια αγορά και ψάχνονται ίσως και με γνώμονα τη μίζα σε ξένες αγορές;

Μιλάνε για έλλειψη προσωπικού. Ναι, υπάρχει σε οδηγούς. Ποιοι όμως, αντί προλήψεων, υποχρεώνουν τους οδηγούς να δουλεύουν υπερωρίες και κάθε μέρα, απειλώντας τους με ποινές ή δίνοντάς τους λειψούς μισθούς;

Μιλάνε για έλλειψη οργάνωσης. Ναι, υπάρχει. Ποιοι όμως πετάνε τα λεωφορεία στους δρόμους χωρίς υποδομή, αγανακτώντας τον επιβάτη και απογοητεύοντας τον εργαζόμενο στις συγκοινωνίες κτλ.;

Μιλάνε για λειψές υπηρεσίες στον επιβάτη και έτσι είναι. Ποιοι όμως κυβερνούν, διοικούν, υποβαθμίζουν τις συγκοινωνίες, παίζουν με ιδιωτικά συμφέροντα κτλ.;

Μιλάνε για λεωφορειόδρομους. Ναι, λείπουν. Ποιοι τους εξήγγειλαν και μετά δεν τους έκαναν πράξη; (Από τους 13 λεωφορειόδρομους, έγινε μόνο ένας).

Μιλάνε για υποδομή. Ναι, λείπει. Ποιοι έστειλαν τα λεωφορεία να έχουν κεντρικούς δρόμους για αφετηρία τους; (Αγία Παρασκευή - Χαλάνδρι αφετηρία τους).

Ποιοι πήραν τα λεωφορεία από την Εκάλη, γιατί ενοχλούσαν τη βίλα του κ. Λάτση;

Ποιοι, μόλις φώναξαν κάποιοι λεφτάδες κάτοικοι του Ψυχικού, κατήργησαν την αφετηρία εκεί;

Ποιοι γράφουν στα παλιά τους τα παπούτσια τις ανάγκες των κατοίκων στο Μενίδι, στο Πέραμα, στο Περιστέρι κτλ.;

Μα, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έχει το κουμάντο. Δικό της έργο είναι τα χάλια στις συγκοινωνίες. Εκμεταλλεύτηκε το ΠΑΣΟΚ τον τίμιο αγώνα των εργαζομένων για να πατήσει σ' αυτό και να αναρριχηθεί στην κυβέρνηση. Σήμερα εκμεταλλεύεται - χρησιμοποιεί τα υπαρκτά προβλήματα, την αγανάκτηση του επιβάτη, τη συνειδητή αδράνεια του Συνδικάτου και πάει ολοταχώς προς την ιδιωτικοποίηση. Βέβαια υπάρχουν και οι εσωτερικές φαγωμάρες, όχι στον αν θα γίνει ιδιωτικοποίηση, αλλά ποιος θα έχει το κουμάντο σ' αυτήν και οι λόγοι είναι κατανοητοί.

Η διέξοδος είναι η συσπείρωση γύρω από τις θέσεις των κομμουνιστών για διαμόρφωση μετώπου πάλης εργατών - δημοτών για τις συγκοινωνίες. Η διέξοδος βρίσκεται στην οργανωμένη πάλη όλων των πολιτών, τέτοιο μέτωπο πρέπει να πρωτοστατήσουν οι κομμουνιστές να διαμορφωθεί για τις συγκοινωνίες.

Χρήστος ΣΤΑΜΟΥΛΟΣ

Μέλος του ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων στον ΟΑΣΑ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ