Λάκης ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Εντείνονται οι διαμαρτυρίες για τη διατήρηση του θεσμού του επίτακτου στα υδρογραφικά πλοία του Πολεμικού Ναυτικού "Ναυτίλος" και "Πυθέας"
Την κατάργηση του θεσμού των επίτακτων στα υδρογραφικά πλοία του Πολεμικού Ναυτικού "Ναυτίλος" και "Πυθέας" ζητάνε ναυτεργατικές Ενώσεις, η ΓΣΕΕ και Εργατικά Κέντρα με υπομνήματα προς τους υπουργούς Εμπορικής Ναυτιλίας, Εθνικής Αμυνας και Εργασίας. Οι διαμαρτυρίες πήραν μεγαλύτερη ένσταση μετά από τον τραγικό θάνατο ενός εργαζόμενου στο "Πυθέας",ο οποίος σκοτώθηκε στην προσπάθειά του να ανέβει στο πλοίο από ένα απλό μαδέρι, αφού δεν υπήρχε σκάλα! Ακολούθησε και η πρόσφατη απόλυση του Β' μηχανικού από το "Ναυτίλος" για εκφοβισμό των υπολοίπων ναυτικών, όπως οι ίδιοι δηλώνουν, ενώ τα πράγματα πήραν μεγαλύτερες διαστάσεις όταν ναυτονόμοι, λιμενικοί και εισαγγελέας επιχείρησαν να βγάλουν από το πλοίο τον απολυμένο ναυτεργάτη!
Οι ναυτεργάτες στα δυο υδρογραφικά πλοία, ενώ είναι πολίτες εργαζόμενοι, ναύτες και μηχανικοί, εργάζονται υπό τις διαταγές των στρατιωτικών! Το τραγικότερο από όλα είναι ότι δεν τους επιτρέπεται ο συνδικαλισμός! Οπως δηλώνουν οι εργαζόμενοι, ένα επιπλέον σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σε αυτά τα δυο πλοία αφορά τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, τα οποία είναι ανύπαρκτα.
Το Εργατικό Κέντρο Κέρκυρας, με υπόμνημά του προς τους υπουργούς Εθνικής Αμυνας, Εμπορικής Ναυτιλίας και Εργασίας, με αφορμή την άφιξη του υδρογραφικού πλοίου "Ναυτίλος" στο νησί, τονίζει: "Εκφράζουμε την αντίθεσή μας στο καθεστώς της επίταξης που ισχύει πλέον των 21 ετών, δημιουργεί προβλήματα κατά την εφαρμογή του στους "επίτακτους" και παραβιάζει τις Διεθνείς Συμβάσεις".
"Λύση υπάρχει. Απαιτείται πολιτική βούληση για να σταματήσει η εκμετάλλευση ενός θεσμού", τονίζει με υπόμνημά του το Εργατικό Κέντρο Χανίων,σημειώνοντας ότι ένας θεσμός που μπορεί να προσφέρει στην πατρίδα όταν πραγματικά έχει ανάγκη, χρησιμοποιείται καταχρηστικά.
Η ΓΣΕΕ με αρκετά υπομνήματά της προς τους συναρμόδιους υπουργούς, έχει επισημάνει ότι η επίταξη των προσωπικών υπηρεσιών ναυτικών για την επάνδρωση των βοηθητικών πλοίων του ΠΝ, δεν είναι νόμιμη, επειδή δε συνδέεται με τους σκοπούς της επιστράτευσης, ούτε με έκτακτη ανάγκη, αλλά αποτελεί μόνιμο καθεστώς επί 20 χρόνια για την εξυπηρέτηση πάγιων, που θα μπορούσαν να καλυφθούν με την πρόσληψη προσωπικού. Την κατηγορηματική τους αντίθεσή στο θεσμό των επίτακτων έχουν εκφράσει με υπομνήματα προς τους υπουργούς και οι δυο ναυτεργατικές Ενώσεις, η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού και η Πανελλήνια Ενωση Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής "Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ".
Επιμένει να κρατά κλειστό το εργοστάσιο, μέχρι να του δοθούν 500 εκατ. δραχμές, ο ιδιοκτήτης της ΒΙΟΠΑΛ στο Βόλο, ενώ προέκυψε και προεκλογικό ενδιαφέρον για την αγορά της "Βαμβακουργίας"
Ανένδοτος στην εκβιαστική απαίτησή του - ενόψει και των εκλογών - για χρηματοδότηση με 500 εκατ. δραχμές, προκειμένου να επαναλειτουργήσει τη ΒΙΟΠΑΛ,την οποία οι εργαζόμενοι βρήκαν κλειστή επιστρέφοντας από τις άδειές τους, παραμένει ο ιδιοκτήτης της, Μ. Τσιπλάκος.Την απαίτησή του επανέλαβε χτες, κατά τη συνάντησή του με τον γραμματέα της ΓΣΕΕ, Γ. Μαυρίκο,και τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στην Κλωστοϋφαντουργία - Ιματισμό - Δέρμα, Θ. Ευθυμίου,οι οποίοι ζήτησαν την άμεση επαναλειτουργία της επιχείρησης. Ο ιδιοκτήτης ζητά ουσιαστικά τα χρήματα που κατέβαλε ως πρόστιμο για τις ατασθαλίες και τα διπλοζυγίσματα, τα οποία είχαν γίνει στο εκκοκκιστήριό του.
Οι εργαζόμενοι που πραγματοποίησαν χτες γενική συνέλευση συζητώντας την πρόταση του σωματείου για κινητοποιήσεις από την ερχόμενη Δευτέρα, εάν μέχρι τότε ο ιδιοκτήτης δεν έχει επαναλειτουργήσει την επιχείρηση και δεν παρέμβει και η κυβέρνηση σε αυτή την κατεύθυνση. Ανάμεσα στις κινήσεις στις οποίες προτίθενται να προχωρήσουν οι εργαζόμενοι είναι κινητοποιήσεις και στην Αθήνα, επαφή με τα πολιτικά κόμματα και διοργάνωση συλλαλητηρίου στο Βόλο σε συνεργασία με άλλους φορείς και συνδικάτα της πόλης.
Οι συνδικαλιστές στη συνάντησή τους με τον ιδιοκτήτη της ΒΙΟΠΑΛ, ζήτησαν να ανοίξει η επιχείρηση τη Δευτέρα, να δουλέψουν όλοι οι εργαζόμενοι και να μην απολυθεί κανείς. Αντιμετώπισαν όμως την επιμονή του ιδιοκτήτη, ο οποίος θεωρεί "γόνιμη" την προεκλογική περίοδο για να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις του.
Η συγκυρία των εκλογών έδωσε όμως την ευκαιρία και σε άλλους επιχειρηματίες να εκμεταλλευτούν καταστάσεις και τους εργαζόμενους, όπως στην περίπτωση της "Βαμβακουργίας Βόλου",η οποία παραμένει κλειστή και οι 530 εργαζόμενοι σε αυτήν αγωνιούν για την αδιαφορία του ιδιοκτήτη της Μπακάλη.Χτες, στη Νομαρχία Βόλου έγινε συνάντηση αρμόδιων παραγόντων, στην οποία ο Γ. Αλεξανδρίδης,μάνατζερ του ομίλου επιχειρήσεων Βαρδινογιάννη και μέλος του ΔΣ της Εθνικής Τράπεζας,εκδήλωσε το ενδιαφέρον να αγοράσει την επιχείρηση σε δυο μήνες! Ο επιχειρηματίας φαίνεται επίσης να είναι στενός φίλος του Μπακάλη, ο οποίος δεν έχει καταθέσει ακόμα ούτε μελέτη για την επαναλειτουργία της επιχείρησης, ούτε το 1 δισ. δραχμές που περίμεναν οι πιστώτριες τράπεζες για να συναινέσουν στην επαναλειτουργία. Η εκδήλωση ενδιαφέροντος για την αγορά της "Βαμβακουργίας Βόλου",σ' αυτές τις συνθήκες, εκτιμάται ότι είναι άλλη μια προεκλογική κίνηση που θα δημιουργήσει προσδοκίες στους εργαζόμενους για παρέμβαση της κυβέρνησης.
"Την προστασία των Ελλήνων ναυτεργατών, στις περιπτώσεις που ο εργοδότης καθίσταται αφερέγγυος", ζητά με ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία,μετά και από το νέο κρούσμα στο πλοίο "Μεντιτεράνιαν Σκάι",όπου παραμένουν απλήρωτοι οι 95 ναυτεργάτες. "Τα κρούσματα εγκατάλειψης - τονίζεται στην ανακοίνωση της ΠΝΟ - πληρωμάτων ελληνικών πλοίων στο εξωτερικό, όσο και στο εσωτερικό προσλαμβάνουν μέρα με τη μέρα διαστάσεις τέτοιες που επιβάλλουν τη λήψη συγκεκριμένων μέτρων από την Ελληνική πολιτεία, η οποία δεν μπορεί πλέον να παραμένει θεατής του κοινωνικού προβλήματος που δημιουργείται στους ναυτεργάτες και τις οικογένειές τους".
Από κινητοποίηση των εργαζομένων της "Βαμβακουργίας Βόλου" στην Αθήνα, το 1995, ενάντια στο κλείσιμο της επιχείρησης