ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Γενάρη 1995
Σελ. /48
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Διεκδικούμε το μέλλον, αγωνιζόμαστε για καλύτερη παιδεία

Οι μαθητές δε θα επιτρέψουν σε κανέναν να διασπάσει και να τρομοκρατήσει τους αγώνες τους, είτε αυτός κρατάει κάποιο ένταλμα και έχει την υποστήριξη της Αστυνομίας είτε κρατάει κάποια "μολότοφ" και κάποιο μαδέρι και δημιουργεί επεισόδια στις πορείες είτε με τη δράση του και τις προτάσεις του αποπροσανατολίζει τον αγώνα.

Αυτήν την κατηγορηματική διαβεβαίωση για την προοπτική του μαθητικού κινήματος δίνουν, μιλώντας στον "Κυριακάτικο Ρ" δύο μαθητές συνδικαλιστές, μέλη της ΚΝΕ, που συμμετείχαν στην ανάπτυξη των τελευταίων μαθητικών κινητοποιήσεων.

Ο Αγησίλαος Τριγάζης από το Πολυκλαδικό Λύκειο Νέας Φιλαδέλφειας και ο Αλέκος Χαλβατζής από το 1ο Λύκειο Νέας Ιωνίας αναφέρονται στις από δω και πέρα προοπτικές του μαθητικού κινήματος, στην προσπάθεια ποινικοποίησης των αγώνων της νεολαίας, ενώ τοποθετούνται και για τη μορφή της κατάληψης που συνήθως επιλέγουν για να διεκδικήσουν τα αιτήματά τους οι μαθητές.

|εα1|1491- Ποια η εμπειρία που αποκομίσατε από τις μέχρι τώρα κινητοποιήσεις ως μαθητές και ως κίνημα;|εα0|1490

Αγης: Από την αρχή της χρονιάς οι μαθητές βρέθηκαν αντιμέτωποι με πολλά προβλήματα της παιδείας. Μετά από τις γνωστές κινητοποιήσεις μας, καταφέραμε να συζητήσουμε με τον υπουργό, φανήκαμε δηλαδή ότι είμαστε εδώ και αγωνιζόμαστε για κάτι, και καταφέραμε να αποσπάσουμε κάποιες μικροδεσμεύσεις. Αυτό είναι θετικό στοιχείο για το μαθητικό κίνημα, γιατί δείχνει ότι όταν αγωνίζεσαι πετυχαίνεις κάτι, έστω και μικρό. Δίνει το ερέθισμα να ξεσηκωθούν όλοι οι μαθητές και να αγωνιστούν.

|εα1|1491- Η κινητικότητα αυτή υπήρχε από την αρχή της χρονιάς; |εα0|1490

Αλέκος: Στο σχολείο μου, αλλά και γενικότερα από τότε που εκλέχτηκαν τα μαθητικά συμβούλια είχαν αρχίσει κάποιες κινήσεις, είχαν συνταχθεί κάποια ψηφίσματα, τα οποία υπογράφτηκαν από το 15μελές, τα οποία είχαν ένα χαρακτήρα διεκδικητικό, πρότειναν κάποιες μορφές κινητοποιήσεων, ανέφεραν τα προβλήματα της παιδείας και τις προτάσεις όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί από το μαθητικό κίνημα της τελευταίας δεκαετίας και παραμένουν επίκαιρες.

Χωρίς να σημαίνει ότι στο εξής θα σταματήσουν οι κινητοποιήσεις μας, έχουμε αντλήσει κάποια σημαντική εμπειρία. Η σκέψη μας είναι να προωθήσουμε τον τοπικό συντονισμό και τις κινητοποιήσεις σε επίπεδο δήμου. Πιστεύουμε ότι ένας τοπικός συντονισμός σε συνεργασία με το δήμο, τους καθηγητές και τους γονείς μπορεί να βοηθήσει στο να προωθηθούν ζητήματα, που είναι πλέον στη δικαιοδοσία του δήμου, όπως το κτιριακό, αλλά και με την υποστήριξη του δήμου να απαιτήσουμε κάποια πράγματα από την πολιτεία, κάποιες έκτακτες επιχορηγήσεις.

|εα1|1491- Πολλοί λένε ότι η σημερινή γενιά είναι γενιά του "χαβαλέ" και δε νοιάζεται για τα κοινά. Εσείς τι λέτε γι' αυτά; |εα0|1490

Αγης: Πολύ κουβεντιάζεται το θέμα του "χαβαλέ". Στο σχολείο προσπαθείς να συγκεντρώσεις το ενδιαφέρον των μαθητών που βλέπουν πως όντως κάτι δεν πάει καλά. Συναντάς διαφόρων ειδών παιδιά. Εκείνους που δεν ενδιαφέρονται καθόλου, που το ρίχνουν στο "χαβαλέ" και δεν τους νοιάζει και προσπαθείς να επικεντρώσεις στα παιδιά εκείνα που νοιάζονται. Στις κινητοποιήσεις γενικά δεν πιστεύω ότι υπάρχει αυτό που λέμε "χαβαλές". Υπάρχουν πολλά παιδιά που ενδιαφέρονται.

Αλέκος: Από τις αρχές της φετινής χρονιάς είχαμε κάποια θετικά βήματα. Σίγουρα οι εμπειρίες και η ετοιμότητα του σημερινού μαθητικού κινήματος δεν είναι ίδια με παλιότερων δεκαετιών, πιστεύω όμως ότι αν οι κινητοποιήσεις μας κλιμακωθούν σωστά, αν δηλαδή δεν περάσουμε σε κάποιες ενέργειες που δεν είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε, αν ακολουθήσουμε μια πορεία σταδιακής δραστηριοποίησης και ευαισθητοποίησης των συμμαθητών μας, θα έχουμε ένα σωστό αποτέλεσμα που θα έχει και διάρκεια.

|εα1|1491- Ο υπουργός Παιδείας όμως λέει ότι είναι όλο συμπάθεια προς τους μαθητές... |εα0|1490

Αλέκος: Η προηγούμενη κυβέρνηση, με τις μεγάλες μαθητικές κινητοποιήσεις που είχαν γίνει, είχε κρατήσει μια άλλη στάση. Είχε μια απροκάλυπτη προσπάθεια τρομοκράτησης. Η τωρινή κυβέρνηση, παρόλο που προωθεί υπόγεια αυτή τη δράση και ρίχνονται ευθύνες σε κάποια πρόσωπα, πιστεύω ότι προσπαθεί να εμφανιστεί με ένα δημοκρατικό και θετικό προφίλ προς τους μαθητές και γενικότερα προς το λαό για να αποφύγει το οποιοδήποτε πολιτικό κόστος. Η κυβέρνηση, όχι μόνο στους μαθητές, αλλά και γενικότερα διαφημίζει αυτόν το διάλογο, τον κοινωνικό διάλογο και την κοινωνική συναίνεση.

Από ό,τι όμως έχουμε δει, ο μόνος επιτυχημένος διάλογος που έχει καταφέρει να κάνει η κυβέρνηση είναι με την Ευρωπαϊκή Ενωση, το ΣΕΒ και σε ζητήματα παιδείας ακόμα και με τους διάφορους σχολάρχες των ιδιωτικών σχολών. Με μας τους μαθητές, ο υπουργός δε δεσμεύτηκε σε κανένα μας αίτημα, συνεχώς διέφευγε και δε μας επέτρεπε να του κάνουμε ορισμένες ερωτήσεις και να πάρουμε ορισμένες απαντήσεις και το βασικότερο απ' όλα είναι ότι ενώ εμείς συζητάμε και φαίνεται ότι όλοι είναι αγαπημένοι και ο υπουργός είναι σύμμαχός μας και γίνεται ένας ουσιαστικός διάλογος, τα σχολεία μας βρίσκονται σε μία άθλια κατάσταση, πολλοί αναγκαζόμαστε να αγοράζουμε τα βιβλία της ειδικότητας και τα ξενόγλωσσα βιβλία, λείπουν καθηγητές, λείπουν όργανα, λείπουν - με βάση επίσημα στοιχεία - γύρω στις 13.500 αίθουσες διδασκαλίας και δε βλέπουμε να παίρνονται κάποια μέτρα από την πλευρά της κυβέρνησης.

|εα1|1491- Θα υπάρχει συνέχεια των κινητοποιήσεων; |εα0|1490

Αγης: Δεν πρέπει να σταματήσουμε εδώ και να πουν ότι οι μαθητές κάνουν καταλήψεις για τις διακοπές των Χριστουγέννων. Πρέπει να υπάρχει μια συνέχεια αγώνων.

Αλέκος: Είναι δύσκολη η θέση μας εξαιτίας της κατάστασης που έχει εξελιχθεί από τα προηγούμενα χρόνια. Δηλαδή από αυτή την πορεία που οδηγούν κάποιες ομάδες τις καταλήψεις: Να έχουμε δηλαδή απότομο φούσκωμα και ξεφούσκωμα των κινητοποιήσεων. Προσπαθούμε να ανατρέψουμε αυτή την κατάσταση και να δημιουργήσουμε ένα κλίμα το οποίο θα είναι σταθερό, συνειδητό και θα έχει πορεία κλιμακούμενη που θα μας οδηγήσει και σε κάποια αποτελέσματα.

Μαρίνα ΚΑΛΛΙΓΕΡΗ

Γιάννης ΦΩΤΟΥΛΑΣ

ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ
Η επόμενη μέρα

Σκεπτικισμός και πλούσιος προβληματισμός επικρατεί ανάμεσα στους μαθητές. Μιλούν στο "Ρ" μαθητές σχολείων της Γκράβας

"Αυτό που αποκόμισα σαν προσωπική εμπειρία, είναι ότι μόνοι μας δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Πιστεύω ότι πρέπει να συντονίσουμε τον αγώνα μας σαν μαθητές και με τους γονείς μας και με τους καθηγητές μας. Μην ξεχνάμε ότι και αυτοί βιώνουν τα χάλια της δημόσιας εκπαίδευσης όπως τα βιώνουμε και εμείς".

Αυτά τα λόγια με την αφοπλιστική διάθεση αυτοκριτικής για τη μέχρι τώρα πορεία, αλλά και της προοπτικής για το μέλλον, ανήκουν στην Ευαγγελία Σαμαρτζή μαθήτρια της Α' τάξης του 2ου Λυκείου Γκράβας. Στο σχολείο της πριν από λίγες μέρες σταμάτησε η κατάληψη, αλλά όπως μας είπε "τόσο στους συμμαθητές μου όσο και σε μένα, υπάρχει μεγάλος προβληματισμός για το τι θα γίνει στο μέλλον".

Αυτός ο προβληματισμός φαίνεται πως αγγίζει κάποιο τμήμα των μαθητών οι οποίοι έχουν αρχίσει και επανεξετάζουν πλέον το κατά πόσο η κατάληψη από μόνη της μπορεί να φέρει αποτελέσματα.

"Δεν μπορώ να δώσω τώρα κάποια συγκεκριμένη απάντηση αλλά κάτι δεν πάει καλά και φέτος με τις καταλήψεις σαν μορφή αγώνα. Αυτό είναι ένα θέμα που θα πρέπει να απασχολήσει πολύ τους μαθητές από δω και στο εξής", μας είπε ηΑννα Μελέντη μαθήτρια της Α' τάξης του 1ου Λυκείου Γκράβας.

Αυτό που εκφράστηκε από τα παιδιά ήταν από τη μια ένας δημιουργικός προβληματισμός για το μέλλον του μαθητικού κινήματος και από την άλλη ένα μένος ενάντια στα αστικά ΜΜΕ, αλλά και μια διάθεση συμπάθειας απέναντι στον "Ριζοσπάστη". Χαρακτηριστική ήταν η περίπτωση στο 22ο Λύκειο Γκράβας, το οποίο βρίσκεται υπό κατάληψη, όπου οι μαθητές είπαν: "Είναι από τον "Ριζοσπάστη", να τους αφήσουμε να μπουν".

Στο συγκεκριμένο σχολείο τα παιδιά ήταν προφανώς τρομοκρατημένα από την προβοκατόρικη στάση των ΜΜΕ στο θέμα των μαθητικών κινητοποιήσεων. Τα παιδιά μάς είπαν για τον ΑΝΤΕΝΑ, ο οποίος παρουσιάζοντας ρεπορτάζ από το σχολείο τους έδειχνε παλιότερα πλάνα από καταστροφές σε άλλα σχολεία, αφήνοντας να εννοηθεί ότι πρόκειται για αυτό το σχολείο. Επίσης τα παιδιά δεν ήθελαν να δημοσιευτούν τα ονόματά τους στην εφημερίδα και δε δέχτηκαν να φωτογραφηθούν τα πρόσωπά τους, αφού όπως είπαν "η εισαγγελική επέμβαση ισχύει ακόμα".

"Αυτό που πήραμε σαν προσωπική εμπειρία είναι ότι η συμμετοχή και η συλλογική δράση είναι το στοιχείο εκείνο που κάνει οποιαδήποτε κινητοποίηση, είτε είναι μαθητική, είτε είναι φοιτητική, είτε είναι εργατική, να χαρακτηριστεί πετυχημένη ή αποτυχημένη", λέει ο Βασίλης μαθητής του σχολείου και μέλος της Επιτροπής Κατάληψης. Αποκαλυπτικός στο θέμα των καταστροφών στα υπό κατάληψη σχολεία αλλά και των επεισοδίων που δημιουργούνται στις μαθητικές πορείες είναι ο Μιχάλης: "Πιστεύω ότι πρέπει να ριχτούν ευθύνες στα εξωμαθητικά στοιχεία, που για μένα είναι προβοκάτορες βαλτοί για να δημιουργούν φασαρίες, με σκοπό να δυσφημούν των αγώνα των μαθητών. Αυτά τα άτομα τραβούν, παραπλανούν αν θες και άλλα παιδιά της ηλικίας μου, εκμεταλλευόμενοι πολλές φορές την αφέλειά τους".

Ο Γιώργος, επίσης μέλος της Επιτροπής Κατάληψης, προσθέτει: "Τώρα επικρατεί ένας σκεπτικισμός από μεριάς μας αλλά και από άλλους συμμαθητές μας, τι κάνουμε, πού πάει τελικά αυτό που ονομάζουμε μαθητικό κίνημα. Σίγουρα μας προβληματίζει πολύ ο εθιμικός χαρακτήρας που έχει πάρει η κατάληψη σαν μορφή αγώνα και εδώ είναι που πρέπει να απαντήσει το μαθητικό κίνημα".

Φώτης ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

Αποκρούουμε την ποινικοποίηση των αγώνων μας

Σχετικά με την απόφαση του εισαγγελέα Τζανακάκη να ποινικοποιήσει ουσιαστικά τους μαθητικούς αγώνες, οι δύο μαθητές υπογραμμίζουν:

Αγης: Οι μαθητές, στο σύνολό τους, το είδαν σαν μια πράξη εκφοβισμού που θέλει να στιγματίσει τους μαθητικούς αγώνες. Κατά πόσο είναι αυτόβουλα όλα αυτά τα πράγματα; Ξύπνησε, δηλαδή, ο κύριος Τζανακάκης μια ωραία πρωία και του ήρθε να ποινικοποιήσει τους μαθητικούς αγώνες των καταλήψεων; Και αμέσως μετά βγαίνει ο υπουργός και κάνει δηλώσεις εκφράζοντας την αντίθεσή του σ' αυτές τις κινητοποιήσεις; Δεν είναι ακόμα τυχαίο το ότι βγαίνουν κυβερνητικές οργανώσεις και λένε "είμαστε υπέρ των καταλήψεων". Αυτά όλα δεν είναι τυχαία. Κάπου οδηγούν.

Αλέκος: Σε κάποια σχολεία έχουν γίνει κάποιες ζημιές. Αλλά μάλλον ένα καλό καθάρισμα είναι αυτό που χρειάζεται ουσιαστικά. Σε ορισμένα σχολεία, είχαμε και κάποιες ζημιές που στη συντριπτική τους πλειοψηφία δεν έγιναν από μαθητές. Σε καμία περίπτωση όμως,δεν επιτρέπουμε και δε δεχόμαστε τη δράση της Εισαγγελίας και της Αστυνομίας στο χώρο των μαθητών γιατί πιστεύουμε ότι έχει δύο κυρίως στόχους: Πρώτον, το να τρομοκρατήσει τους ίδιους τους μαθητές και να ποινικοποιήσει σταδιακά κάθε μορφή αγωνιστικής πρωτοβουλίας που παίρνουμε, αλλά και να δώσει την ευκαιρία για ένα παιχνίδι Εισαγγελίας - υπουργείου, όπου το υπουργείο Παιδείας βγαίνει και παριστάνει τον καλό και τον ευγενικό που υποστηρίζει δήθεν τους αγώνες των μαθητών και τη δυνατότητά τους να αγωνίζονται, την ελευθερία τους κλπ. Ενώ ξέρουμε, ουσιαστικά, ότι ο υπουργός δεν είναι κάποιος τεχνοκράτης, είναι ένας πολιτικός, μέλος της κυβέρνησης, μπορεί να πάρει κάποια μέτρα. Πρόκειται για πολιτική απόφαση κι όχι απόφαση που την έχει πάρει κάποιο πρόσωπο και την έχει κινήσει μόνο του.

Το μαθητικό κίνημα όμως, παρότι είναι ακόμα νέο, παρότι δεν έχει ακόμα αγωνιστική εμπειρία και ωριμότητα, δε θα επιτρέψει σε κανέναν να το διασπάσει και να τρομοκρατήσει τους μαθητές και να τους αποσπάσει από τους αγώνες τους, είτε αυτός κρατάει κάποιο ένταλμα και έχει την υποστήριξη της Αστυνομίας, είτε αυτός κρατάει κάποια μολότοφ και κάποιο μαδέρι και δημιουργεί επεισόδια στις πορείες, είτε με τη δράση του και τις προτάσεις του αποπροσανατολίζει τον αγώνα.

Δεν αρκεί το σύνθημα "κατάληψη"

Στο γιατί σχεδόν πάντα ξεκινάνε με κατάληψη τους αγώνες τους οι μαθητές, οι δύο συνομιλητές μας λένε:

Αλέκος: Υπάρχει μια αγωνιστικότητα στους μαθητές, την οποία εκμεταλλεύονται διάφοροι, πράγμα το οποίο καταγγέλλουμε, οι οποίοι τυχοδιωκτικά, προβάλλουν αιτήματα, όπως καταλήψεις διαρκείας, καταλήψεις μέχρι να δικαιωθούν τα αιτήματά μας κλπ.

Οι καταλήψεις από μόνες τους δεν είναι κακές. Αν μάλιστα υπάρχει ισχυρό κίνημα, μπορούν να είναι και αποτελεσματικές. Ομως, αν δε συνδυαστούν με κάποιες αγωνιστικές κινήσεις προς τα έξω, με κάποιες επαφές με φορείς, αν δεν έχουν μαζικότητα, αν όλοι οι μαθητές δεν αγωνίζονται συνειδητά, δεν πρόκειται να φέρουν κάποιο αποτέλεσμα. Και επειδή πιστεύουμε ότι το μαθητικό κίνημα κάνει κάποια πρώτα βήματα, επειδή βρίσκεται σε μια στιγμή κρίσιμη, πρέπει να έχει την υποστήριξη όλων των μαθητών και θα αγωνιστούμε όλοι πολύ σκληρά για να έχει κάποια σωστή εξέλιξη. Πρέπει να ακολουθούμε μια κλιμάκωση των αγώνων μας, γιατί το να ξεκινήσεις μια κατάληψη, είτε αυτό γίνεται αυθόρμητα, είτε υποκινείται από κάποιες ομάδες, είναι το πιο εύκολο πράγμα, γιατί, έτσι κι αλλιώς, οι μαθητές αγανακτούν με την κατάσταση που βρίσκεται το σχολείο τους. Εχουν κάποια αποθέματα αγωνιστικότητας και επαναστατικότητας μέσα τους, με αποτέλεσμα, όταν σε κάποια γενική συνέλευση κάποιος βγει και ρίξει το σύνθημα για κατάληψη, θα υπάρξει ανταπόκριση και καλοπροαίρετη, αλλά και για το "χαβαλέ" από κάποιες ομάδες. Το θέμα είναι να ελεγχθεί αυτή η κατάσταση, να υπάρξει κλιμάκωση των αγώνων μας, γι' αυτό κι εμείς προτείνουμε τα τοπικά συντονιστικά, τις κινητοποιήσεις σε δημοτικό επίπεδο από δω και πέρα.

Αγης: Οντως, το μαθητικό κίνημα δεν είναι αρκετά ώριμο ακόμα. Η κατάληψη μπορεί να είναι εύκολη, μόνη της όμως εκφυλίζεται και εύκολα, γιατί κρατιέται πάρα πολύ δύσκολα. Πρέπει να έχεις ένα τέτοιο κίνημα, που να μπορεί να περιφρουρεί τον αγώνα του. Το μαθητικό κίνημα δεν είναι έτοιμο ακόμα να περιφρουρήσει μια τέτοια μορφή αγώνα.

Αλέκος: Το θέμα είναι ότι και οι ίδιοι οι μαθητές είδαν ότι οι συγκεκριμένες καταλήψεις "δεν τραβούσαν". Οι καταλήψεις που είχαμε είχαν διάρκεια δύο τριών βδομάδων. Ομως αγώνας δεν είναι μόνο η κατάληψη. Οι διεκδικήσεις μας μπορούν να εκφραστούν και με άλλους δρόμους. Ας μην είναι τόσο φανταχτεροί, ας μην προκαλούν τόσο το ενδιαφέρον των ΜΜΕ, αρκεί να έχουν την υποστήριξη της κοινής γνώμης, των εργαζομένων και των γονιών μας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ