Του Κώστα ΡΟΘΟΥ *
*Ο Κώστας Ρόθος είναι γλύπτης και καθηγητής στα ΤΕΙ Αθήνας
Οι κάτοικοι της περιοχής Μακρυγιάννη "υποδέχτηκαν", χτες, τους βουλευτές στον τελευταίο σταθμό της ξενάγησής τους στην Ακρόπολη - στο Κέντρο Μελετών Ακρόπολης (κτίριο Βάιλερ). Η ξενάγηση είχε ως αφορμή τη σύσταση του Οργανισμού Νέου Μουσείου Ακρόπολης. Ετσι, ενώ οι βουλευτές ενημερώνονταν - στο κτίριο Βάιλερ, που λίγο έλειψε να καταντήσει Βουλή - από την Ερση Φιλιπποπούλου,από μέρους της Διεύθυνσης Μελετών Μουσείων, για τηχωροθέτηση του Μουσείου, τη μακέτα των Ιταλών αρχιτεκτόνων, τις σχετικές αποφάσεις για απαλλοτριώσεις και την πιθανή ολοκλήρωση (!) του έργου, οι κάτοικοι, που βρίσκονταν έξω από το κτίριο, είχαν άλλη γνώμη.
Με σχετική ανακοίνωση, υπενθύμιζαν ότι η παρεμβολή ενός κτιριακού όγκου, όπως το Νέο Μουσείο Ακρόπολης, ανατρέπει την αισθητική και περιβαλλοντική ισορροπία.Τονίζουν ότι δεν έχουν εκπονηθεί χωροταξικές, περιβαλλοντικές, κυκλοφοριακές μελέτες, δεδομένου ότι στη θέση Μακρυγιάννη προβλέπεται σταθμός του Μετρό, που εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια των εκθεμάτων λόγω δονήσεων και κραδασμών.Για τους παραπάνω λόγους, το ΣτΕ ακύρωσε το διαγωνισμό, ύστερα από προσβολή του εκ μέρους του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων.Επίσης, το ΚΑΣ αποφάσισε (20/1) την άρση της επίδικης απαλλοτρίωσης 149 ιδιοκτησιών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι πιθανό να μη χρηματοδοτηθεί το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 25 δισ., από το Β Πακέτο Ντελόρ, αφού ακόμα δεν υπάρχει μελέτη.
Ξενάγηση στο Βράχο
Πάντως, η περιήγηση στο Βράχο της Ακρόπολης,με ξεναγό τον Μανόλη Κορρέ,υπήρξε άκρως ενδιαφέρουσα. Εν μέσω... "κινητών" συνδιαλέξεων και δηλώσεων για την κόντρα κυβερνητικής και δικαστικής εξουσίας, 34 βουλευτές από το ΠΑΣΟΚ,τη ΝΔ και την Πολιτική Ανοιξη πληροφορήθηκαν για τα έργα στερέωσης και αποκατάστασης στα Προπύλαια,τον Παρθενώνα και το Ερεχθείο.Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε η συντήρηση του μαρμάρου στα Μνημεία της Ακρόπολης, σύμφωνα με τις αρχές του Χάρτη της Βενετίας. Εκεί, ένας γλύπτης, που συμμετέχει στις εργασίες, μας είπε: "από δημιουργικότητα έχουμε πολλή, από λεφτά τίποτα...". Ενώ, σε ένα διάλειμμα της ξενάγησης, ο υφυπουργός Πολιτισμού, Νίκος Σηφουνάκης,είπε ότι "αυτή τη στιγμή το ΥΠΠΟ χρειάζεται 4.000 φύλακες". Οσο για το Μουσείο Ακρόπολης,ο έφορος Αρχαιοτήτων, Παύλος Καλλιγάς,τόνισε την τραγική ανεπάρκεια προσωπικού (καμιά οργανική θέση, καμιά καθαρίστρια κλπ.), τη στιγμή που το 1994 από 1,5 εκατομμύριο επισκέπτες τα έσοδα ήταν 1 δισ. δραχμές.
Το άπαιχτο στη χώρα μας έργο του Στρίντμπεργκ "Η καταιγίδα" παρουσιάζει από χτες το Θέατρο Τέχνης - Κάρολος Κουν (Φρυνίχου 14). Το έργο είναι στην ουσία αυτοπροσωπογραφία και κατέχει ξεχωριστή θέση στη δραματουργία του συγγραφέα. Το έργο αποτελεί σπουδή, πάνω στο πολύπλοκο, αντιφατικό και συχνά αμφιλεγόμενο της ανθρώπινης ψυχής. Η σκηνοθεσία είναι της Μάγιας Λυμπεροπούλου,η μετάφραση της Μαργαρίτας Μέλμπεργκ και τα σκηνικά - κοστούμι της Λίλης Πεζανού.Τους ρόλους ερμηνεύουν οι Γιώργος Λαζάνης, Κάτια Γέρου, Περικλής Μουστάκης, Δημήτρης Αστεριάδης κ.ά.
Στο ίδιο θέατρο σήμερα δίνεται η πρεμιέρα των μονοπράκτων "Η εξέγερση" του Βιλιέ Ντε Λι 'Ιλ Αντάν και "Η σιωπή του Μολιέρου" του Τζιοβάνι Μάκκια. "Η εξέγερση" είναι έργο που έμμεσα αναρωτιέται για τις σημερινές αξίες της ζωής και μιλά για την παραφροσύνη του κέρδους. Η σκηνοθεσία είναι της Μάγια Λυμπεροπούλου και παίζουν οι ηθοποιοί Κάτια Γέρου, Παντελής Παπαδόπουλος.Στη "σιωπή του Μολιέρου", προβάλλουν ουσιαστικά ερωτήματα για το θέατρο και τη θεατρική πράξη. Η σκηνοθεσία είναι του Γιώργου Λαζάνη και πρωταγωνιστούν: Μάγια Λυμπεροπούλου, Κωστής Καπελώνης.
Με ενδιαφέρουσες εκθέσεις, συνεχίζονται οι πολιτιστικές εκδηλώσεις του "Πνευματικού Κέντρου" του Δήμου Αθηναίων. Στο "Κέντρο Τεχνών" του Πάρκου Ελευθερίας, παρουσιάζεται έκθεση με τίτλο: "Σύγχρονη Ιαπωνική Φωτογραφία". Διοργανώνεται σε συνεργασία με την πρεσβεία της Ιαπωνίας.
Ο ελληνικός πολιτισμός ήταν το θέμα της ομιλίας του Γάλλου πρωθυπουργού,Εντουάρ Μπαλαντίρ στην τελετή παρασημοφόρησης της ελληνίστριας - ακαδημαϊκού Ζακλίν ντε Ρομιγί με τον "Ανώτερο Ταξιάρχη του Εθνικού Τάγματος της Τιμής". Αναφερόμενος ιδιαίτερα στην επιστημονική συμβολή της Ρομιγί, επαίνεσε την αφοσίωσή της στον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και στον Θουκυδίδη, "γιατί αποτελεί θεμέλιο για τον πολιτισμό μας".
Επιμένει, για δεύτερη φορά, μετά το 1992, η Ελληνίδα αρχαιολόγος Λιάνα Σουβατζή ότι ο τάφος του Μεγάλου Αλεξάνδρου βρίσκεται στην όαση Σίβα της Αιγύπτου,ενώ η επιστημονική κοινότητα, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό εκφράζει σοβαρές επιφυλάξεις.Συγκεκριμένα, η Λιάνα Σουβατζή υποστηρίζει ότι οι δύο επιγραφές (290 και 280 π.Χ., εποχή Πτολεμαίου) και οι ζωφόροι με το έμβλημα του Αλέξανδρου, επιβεβαιώνουν τον τάφο και ότι βρήκε το στενό πέρασμα που οδηγεί στην αίθουσα του τάφου. Πάντως, επίμαχες επιγραφές βρέθηκαν και στο ιερό του Αμμωνα στη Σίβα,το οποίο ο Αλέξανδρος είχε επισκεφθεί το 332 π.Χ. Ωστόσο, σύμφωνα με το Διόδωρο,αλλά και τον Παυσανία,ο Μ. Αλέξανδρος είχε ζητήσει να ταφεί στη Σίβα, αλλά ο Πτολεμαίος τον μετέφερε στη Μέμφιδα και αργότερα στην Αλεξάνδρεια.Υστερα από όλα αυτά, στις 13 του Φλεβάρη θα αναχωρήσει κλιμάκιο του ΥΠΠΟ για την Αίγυπτο, με επικεφαλής τον κ. Τουράτσογλου, επιγραφικό και διευθυντή του Εθνικού Νομισματικού Μουσείου.
Το υπό απαλλοτρίωση οικοδομικό τετράγωνο, επί της οδού Διον. Αρεοπαγίτου, προκειμένου να κτισθεί το νέο Μουσείο Ακρόπολης
Από την ταινία του Φασμπίντερ "Ο Ελληνας γείτονας"