ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 12 Φλεβάρη 1995
Σελ. /49
ΔΙΕΘΝΗ
Ενας όμορφος νεκρός

Νίκος Σκαρτσιάρης. Οταν η εργατική τάξη κηδεύει τον φυσικό της ηγέτη

Πέρασαν κιόλας σαράντα μέρες από κείνη τη νύχτα της 3ης προς 4η του Γενάρη, όταν ο λαϊκός αγωνιστής, ο σύντροφος, ο φίλος, ο Ανθρωπος, μέσα στην αγκαλιά της Βάσως του, των παιδιών του και των εγγονών του μας αποχαιρετούσε.

Μας αποχαιρετούσε αφήνοντάς μας βαθιά, βαριά και σκληρή κληρονομιά, τον προσωπικό και κομμουνιστικό τρόπο ζωής και αγώνα, μας έδεσε χειροπόδαρα και μας έδωσε κατευθύνσεις για τη δική μας ζωή και αγώνα. Μας έκανε κόμπο ο παμπόνηρος Πατρινός και όποιος τολμάει ας ξεστρατίσει, τόσο απλά και τόσο ωραία όπως την ώρα που απευθυνόταν στους εργάτες και τους μιλούσε για την απεργία.

Την ώρα που πήγαμε να τον αποχαιρετήσουμε, πριν από το μεγάλο ταξίδι, ήταν ωραίος, ήταν τόσο ΟΜΟΡΦΟΣ ΝΕΚΡΟΣ και ας μη φόραγε τα μαστορικά του, τη φόρμα του και το χάρτινο καπέλο, όπως λίγες μέρες πριν στον Περισσό, που με το καρότσι κατέβαινε στο τελευταίο υπόγειο για να καθαρίσει απ' τη λάσπη την ιστορία του μέλλοντος, και πλάταινε κι άλλο το χαμόγελό του, βλέποντας τη ζωή να προχωράει προς τα μπρος με τους εκατοντάδες νεολαίους της ιδεολογίας του, στη σειρά να σπρώχνουν τον τροχό της ιστορίας.

Τώρα φόραγε κουστουμιά και γραβάτα, ντύσιμο και αυτό τιμής για όποιους συναντούσε και όταν τον σκέπασαν με την κόκκινη σημαία, με το μεγάλο σφυροδρέπανο στη μέση, ήρθε και κάθισε στο πρόσωπό του συσσωρευμένη όλη η ομορφιά και η δύναμη του αγώνα. Εγινε ακόμα πιο όμορφος, τόσο πολύ, που όλες εκείνες οι σκληρές, οι αργασμένες μορφές των ταπεινών του αγώνα της ζωής, που πέρναγαν να τον αποχαιρετήσουν για τελευταία φορά, μεταμορφώνονταν, λες και ο Θεοτοκόπουλος τους χαράκωνε το πρόσωπο και τους στάλαζε το δάκρυ στο μάτι.

Και γίνονταν τραγικές, σπαραχτικές μορφές μέσα στη σιωπή της εκκλησιάς, που μονάχα κάτι πληγωμένοι στιγμιαίοι σπαραγμοί τη διέκοπταν.

Ηταν ο Νίκος και αυτή τη στιγμή, όπως και σε όλη του τη ζωή. Ενας ασυμβίβαστος αγωνιστής, ένας ωραίος καβαλάρης, μπροστάρης των αγώνων του λαού μας που έρχονταν από πολύ μακριά και μας έδινε το σύνθημα κατά πού, και πώς θα πάμε κόντρα στους ανέμους της ιστορίας, μέχρι την ολοκλήρωση της ομορφιάς που δεν έχει τέλος.

Α, ρε πανέξυπνη μαστοράντζα, τι κληρονομιά μας άφησες, μα πιο πολύ στο σινάφι σου, στους οικοδόμους, που κατέφθασαν απ' όλη την Πελοπόννησο, από πολλές περιοχές της χώρας, από την Αθήνα και ήταν όλοι τους οργανωμένοι - μη σε προσβάλλει κανείς - πειθαρχημένοι, σιωπηλοί και αποφασισμένοι λες και ήταν στο συνέδριό τους και χάραζαν το μέλλον τους. Σκαμμένα πρόσωπα, ταμένα με ένα άγιο αντρίκειο δάκρυ στα άκλαφτα πρόσωπά τους, με ένα βουβό σπαραγμό, ήρθαν εδώ να αποχαιρετήσουν τον δικό τους, τον φυσικό τους ηγέτη. Αυτές οι μορφές γύρω γύρω, η Βάσω, τα αγόρια σου, οι νυφάδες σου, τ' αγγόνια σου, οι χιλιάδες λαού της Πάτρας, έφκιαναν τον ομορφότερο πίνακα απ' τον καλύτερο δημιουργό, το λαό μας. Εναν πίνακα, που θα μπορούσε να 'χει τον τίτλο "ΟΤΑΝ Η ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΤΑΞΗ ΚΗΔΕΥΕΙ ΤΟΝ ΦΥΣΙΚΟ ΤΗΣ ΗΓΕΤΗ".

Δεν θέλω να πω τα γνωστά για σένα που είπαν και θα πουν - και με το δίκιο τους - και άλλοι. Ενα μόνο: Την άνοιξη ή το καλοκαίρι που θα 'ρθει χωρίς εσένα, (αλλά θα είσαι παντού) θα πάμε στου Λάλα, θα βρούμε το καλύτερο κρασί, θα κάτσουμε στο μπαλκόνι σου θα γεμίσουμε και το δικό σου ποτήρι, όπως και του Τίμου του Περλέγκα, θα τσουγκρίσουμε με την Βάσω και θα πω στα εγγόνια σου μαζί και στο Γιάννο του Τίμου, "Μια φορά και έναν καιρό ήταν ένας λαϊκός αγωνιστής, ένας κομμουνιστής, ένας άνθρωπος, που έταξε τη ζωή του στην υπηρεσία των ανθρώπων, που πέρασε από φυλακές, εξορίες, παρανομίες, κυνηγητά, ανεργία, πείνα κλπ." και θα τους πω και τα άλλα, τα δικά μας, του κρασιού, του τραγουδιού, της παρέας και αν η Βάσω βάλει τα κλάματα θα τη μαλώσω, στο λέω.

Και εκεί βλέποντας ό,τι έβλεπες, το απέραντο γαλάζιο του ορίζοντα, που μέσα απ' τα ασημένια σύννεφα κάλπαζε η ελπίδα ερχόμενη, θα τους ταξιδέψω στο μέλλον που περνάει μέσα από ατέλειωτες ομορφιές και δυσκολίες, αλλά είναι τόσο, μα τόσο πολύ όμορφο, όπως μας το δίδαξες και όπως ήσουν κι εσύ την ώρα του αποχαιρετισμού, τυχερέ και τιμημένε σύντροφε που μας άφησες ΟΡΘΙΟΣ.

"Νάχα τ' αθάνατο νερό

ψυχή καινούρια νάχα

να σούδινα να ξύπναγες

για μια στιγμή μονάχα.

Να δεις, να πεις, να το χαρείς

ακέριο τ' όνειρό σου"...

Βασίλης ΚΟΛΟΒΟΣ

Οι διαστρεβλώσεις της ιμπεριαλιστικής προπαγάνδας

Οπως είναι γνωστό, μετά το πόλεμο την πρωτοκαθεδρία στον καπιταλιστικό κόσμο την πήραν οι Αμερικάνοι, οι οποίοι άρχισαν πλέον να επανεκτιμούν τη σημασία της συμφωνίας στη Γιάλτα. Ετσι, ξεσηκώθηκε ένας ολόκληρος θόρυβος κριτικής σε βάρος του Ρούζβελτ, γιατί - πάντα κατά κατά τους Αμερικάνους - υπήρξε διαλλακτικός και πολύ υποχωρητικός στη Γιάλτα απέναντι στην ΕΣΣΔ. Γεγονός που φανερώνει ταυτόχρονα την ιστορική σημασία της συμφωνίας και το πραγματικό, βαθιά δημοκρατικό και ωφέλιμο για τους λαούς περιεχόμενό της. Ο Αμερικάνικος ιμπεριαλισμός δεν μπορούσε να χωνέψει ότι είχε απέναντί του ως αποτέλεσμα του πολέμου μια ισχυρή Σοβιετική Ενωση κι ένα ολόκληρο σοσιαλιστικό σύστημα. Μέμφθηκαν τον νεκρό πλέον Ρούζβελτ, τρία χρόνια μετά τον θάνατό του, γιατί παραχώρησε τόσο μεγάλη ζώνη κατοχής της Γερμανίας στην ΕΣΣΔ, γιατί αποδέχτηκε στη Γιάλτα τη λύση του πολωνικού που προαναφέραμε, γιατί εγκλωβίστηκε στο αίτημα για είσοδο της ΕΣΣΔ στον πόλεμο κατά της Ιαπωνίας κάνοντας τόσες παραχωρήσεις ενώ αρκούσε η ατομική βόμβα για την ιαπωνική συνθηκολόγηση, γιατί έθεσε τη Μαντζουρία υπό σοβιετική επιρροή δίνοντας τη δυνατότητα στη Σοβιετική Ενωση να βρίσκεται σε απόσταση ανάσας από το κινέζικο κομμουνιστικό κίνημα και να το βοηθάει. (Βλέπε: Α. Ι. Κοραντή: "Τεχεράνη - Γιάλτα - Πότσνταμ", σελ. 496 - 500). Πολλά ειπώθηκαν τότε - ιδιαίτερα επικριτικά - για την πολιτική και τις ευθύνες του Ρούζβελτ. Οτι ήταν άρρωστος στη Γιάλτα και δεν καταλάβαινε τι έκανε, ότι δε φταίει αυτός αλλά ο Στάλιν που καταπάτησε τα συμφωνηθέντα κοκ. Γεγονός είναι πάντως, ότι ανάμεσα στα πολλά, το κύριο που προωθήθηκε - κυρίως ως προπαγάνδα για τον εγκλωβισμό των λαών και την κατασυκοφάντηση της Σοβιετικής Ενωσης στα μάτια τους - ήταν ο μύθος περί μοιράσματος του κόσμου σε σφαίρες επιρροής. Μετατρέποντας μάλιστα το θέμα αυτό σε βασικό αντικείμενο της Διάσκεψης της Γιάλτας. Ενας μύθος που ακούγεται και σήμερα, αλλά επειδή δεν είναι και τόσο αναγκαίος, αρχίζει να υποχωρεί και ακούγονται και ορισμένες αλήθειες. (Βλέπε: "Το Βήμα" της περασμένης Κυριακής, 5/2/1995).

Η πραγματικότητα είναι ότι τέτοιο θέμα δεν υπήρξε καν στη διάσκεψη της Γιάλτας. Αντίθετα, η όλη συμπεριφορά και πρακτική της σοβιετικής αντιπροσωπείας ήταν απολύτως εχθρική προς κάθε τέτοια σκέψη. Γεγονός, άλλωστε, απόλυτα φυσιολογικό, αφού το οποιοδήποτε τέτοιο εγχείρημα - εκτός του αντιλαϊκού του χαρακτήρα - θα περιόριζε και θα αποδυνάμωνε το ρόλο των πλατειών και ισχυρών αντιφασιστικών - πατριωτικών κινημάτων της δυτικής Ευρώπης. Κινήματα που θα ήταν αντικειμενικά και εν δυνάμει σημαντικοί σύμμαχοι της Σοβιετικής Ενωσης στη δημιουργία μιας σαφώς καλύτερης από την προπολεμική, μεταπολεμικής κατάστασης σε όλο τον κόσμο.

Εν συντομία χρειάζεται επίσης να πούμε δυο λόγια και για τα περίφημα χαρτάκια του Τσόρτσιλ, τα οποία πολλοί - είτε από άγνοια είτε για λόγους σκοπιμότητας - θεωρούν ότι αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης και συμφωνίας στη Γιάλτα. Πρόκειται ουσιαστικά για την αποθέωση του μύθου, αφού ο ίδιος ο Βρετανός πρωθυπουργός ξεκαθαρίζει στα απομνημονεύματά του ότι τα χαρτάκια με τα ποσοστά μοιράσματος του κόσμου τα παρουσίασε στον Στάλιν για πρώτη και τελευταία φορά στη συνάντηση που είχε μαζί του στις 9/10/1944 στη Μόσχα. Στη Γιάλτα καμιά νύξη δεν έγινε ούτε από τον Τσόρτσιλ, ούτε από κανέναν άλλον για χαρτάκια, για ποσοστά και σφαίρες επιρροής.

Βέβαια, όταν οι αστοί ιστορικοί της προπαγάνδας αναγκάζονται να αναγνωρίσουν πως η Γιάλτα δεν έχει σχέση με το δήθεν μοίρασμα του κόσμου, ισχυρίζονται ότι αυτό συμβαίνει γιατί η μοιρασιά τελείωσε τον Οκτώβρη του '44 στη Μόσχα. Φυσικά, πέρα από εικασίες τραβηγμένες από τα μαλλιά και τη μαρτυρία του Τσόρτσιλ, δεν παρουσιάζουν κανένα άλλο στοιχείο που να επιβεβαιώνει τον ισχυρισμό τους. Τα βρετανικά, επίσης, ντοκουμέντα που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα - και στα οποία περιλαμβάνονται και τα πρακτικά της συνάντησης Τσόρτσιλ - Στάλιν στη Μόσχα στις 9/10/1944 - δεν αφήνουν την παραμικρή αμφιβολία ότι το μοίρασμα του κόσμου, που τάχα έγινε σ' αυτή τη συνάντηση, είναι ένας ακόμα μύθος των ιμπεριαλιστών και τίποτα παραπάνω.

Η Διάσκεψη και το ελληνικό ζήτημα

Το ελληνικό ζήτημα δεν απασχόλησε τη Διάσκεψη και δεν υπήρχε ούτε στην αντζέντα των θεμάτων συζήτησης. Στα σοβιετικά πρακτικά της διάσκεψης που έχουν κυκλοφορήσει στα ελληνικά από τη "Σύγχρονη Εποχή", δεν αναφέρεται πουθενά να συζητήθηκε ελληνικό ζήτημα. Εντούτοις το Ελληνικό τέθηκε στα πλαίσια της Διάσκεψης, πιθανόν στο περιθώριο των εργασιών της. Τα στοιχεία που επιβεβαιώνουν κάτι τέτοιο είναι τα εξής: Στα αμερικάνικα ντοκουμέντα αναφέρεται ένας διάλογος του Στάλιν με τον Τσόρτσιλ, σε πολύ προσεκτικό και κυρίως διπλωματικό τόνο από τον Σοβιετικό ηγέτη, με αφορμή το Ελληνικό. Το θέμα το θέτει ο Στάλιν ο οποίος ρωτάει τον Αγγλο Πρωθυπουργό τι γίνεται στην Ελλάδα. Τα αμερικάνικα ντοκουμέντα, όμως παρουσιάζουν αντιφάσεις ως προς το τι πραγματικά ελέχθη, πράγμα που πρέπει να κάνει επιφυλακτικό τον καθένα για το διάλογο που πραγματικά διεξήχθη. Δηλαδή, για το τι ειπώθηκε και με ποιο νόημα, αφού είναι τουλάχιστον κοινώς παραδεχτό ότι σε τέτοιες συναντήσεις η διπλωματική γλώσσα είναι κυρίαρχη και δεν ερμηνεύεται εύκολα. Φυσικά η αστική ιστοριογραφία κάθε άλλο παρά προσεκτική και επιφυλακτική είναι στο θέμα, υποτάσσοντας τα πάντα στην προπαγάνδα των πολιτικών σκοπιμοτήτων. Π.χ. σύμφωνα με τα αμερικάνικα ντοκουμέντα για τη Γιάλτα και συγκεκριμένα σύμφωνα με τα πρακτικά του Μπόλεν, ο Στάλιν φέρεται να λέει στον Βρετανό Πρωθυπουργό ότι οι Ελληνες δεν έχουν μάθει να συζητούν μεταξύ τους γι' αυτό και κόβει ο ένας το λαιμό του άλλου. Στα αμερικανικά ντοκουμέντα όμως υπάρχουν και τα πρακτικά του Μάθιους που λένε ότι τα παραπάνω ο Στάλιν δεν τα είπε για τους Ελληνες, αλλά για τους Γιουγκοσλάβους. (Βλέπε: Α. Ι. Κοραντή, στο ίδιο σελ. 464 - 465 και Ι. Ιατρίδη: "Εξέγερση στην Αθήνα", σελ. 208 - 209). Κι όμως ιστορικοί του αστικού χώρου προβάλλουν μόνο την εκδοχή Μπόλεν. Ο Β. Μαθιόπουλος μάλιστα στο πρόσφατα εκδομένο βιβλίο του για τον Δεκέμβρη του 1944 (σελ. 229) αποδέχεται μόνο την εκδοχή Μπόλεν και την προβάλλει υπό τον βαρύγδουπο τίτλο, "Ο Στάλιν αποδοκιμάζει τους Ελληνες κομμουνιστές", χωρίς να κάνει την παραμικρή νύξη ότι υπάρχει και η εκδοχή Μάθιους. Η αξιοπιστία των αστών ιστορικών σ' όλο της το μεγαλείο!!!

Το δεύτερο στοιχείο που μας επιβεβαιώνει ότι το ελληνικό θίχτηκε στη Γιάλτα, είναι η αλληλογραφία του Στάλιν με τον Τσόρτσιλ. Συγκεκριμένα στις 9/2/1945 - μια μέρα μετά αφότου, όπως λέγεται, ο Στάλιν έθιξε το ελληνικό ζήτημα, ο Τσόρτσιλ στέλνει στον Σοβιετικό ηγέτη υπόμνημα, με το οποίο τον πληροφορεί για την κατάσταση στην Ελλάδα (Βλέπε: Η αλληλογραφία Στάλιν - Τσόρτσιλ - Ρούσβελτ - Τρούμαν - Ατλι, Εκδόσεις "Μέλισσα", αριθ. εγγράφου 405, σελ. 360).

Πρέπει να παραδεχτούμε ότι δεν τέθηκε τυχαία το ελληνικό ζήτημα στη Γιάλτα από τον Στάλιν. Υποδήλωνε ότι η ΕΣΣΔ παρακολουθεί από κοντά τα γεγονότα και δε στέκεται απέναντί τους αδιάφορη. Εντούτοις οι δυνατότητες να κάνει κάτι περισσότερο στα πλαίσια της Διάσκεψης δεν υπήρχαν. Το ελληνικό κίνημα ήδη είχε σταματήσει τον πόλεμο κατά της Αγγλίας. Ο Δεκέμβρης είχε τελειώσει και δε συνεχίστηκαν οι μάχες εκτός Αθηνών. Είχε υπογραφεί ανακωχή των εχθροπραξιών με δυσμενέστατους όρους για τον ΕΛΑΣ και όταν άρχιζε η Γιάλτα ήδη είχαν αρχίσει οι διαπραγματεύσεις στη Βάρκιζα. Το ελληνικό κίνημα είχε για μια ακόμη φορά - προφανώς γιατί δε γνώριζε ότι επίκειται διάσκεψη των τριών μεγάλων δυνάμεων - προτρέξει των διεθνών εξελίξεων. Το ίδιο είχε γίνει και στο παρελθόν, όταν με την υπαγωγή στο στρατηγείο της Μ. Ανατολής των δυνάμεων του ΕΛΑΣ αναγνωριζόταν η στρατιωτική πρωτοβουλία των Βρετανών στην Ελλάδα. Στην ίδια ευθεία γραμμή λαθών βρίσκεται ο Λίβανος και η Γκαζέρτα.

Πρέπει επίσης να πάρουμε υπόψη μας ότι η ΕΣΣΔ διαπραγματευόμενη σε διεθνές επίπεδο έπρεπε να πολιτεύεται, παίρνοντας υπόψη της τα συνολικά συμφέροντα του διεθνούς κομμουνιστικού και εργατικού κινήματος και σ' αυτή τη βάση προσπαθούσε να ανταποκριθεί. Δε χωράει καμιά αμφισβήτηση ότι απ' αυτή την άποψη τα κατάφερε καλά. Η Γιάλτα αποτελεί μία από τις επιβεβαιώσεις.

Ο θόρυβος για τα οικονομικά των κομμάτων και το ΚΚΕ

Του Σπύρου ΧΑΛΒΑΤΖΗ

Η φιλολογία για τα οικονομικά των κομμάτων, για τον έλεγχό τους και για τις δαπάνες τους, έχει ανάψει τελευταία. Πολλά λέγονται, ακόμα περισσότερα γίνονται ή επιδιώκεται να προωθηθούν, δήθεν για την ανάγκη εξυγίανσης της πολιτικής ζωής της χώρας. Πριν μερικές μέρες είχαμε και τη συζήτηση στη Βουλή για ανάλογα θέματα.

Τι αποκάλυψε αυτή η συζήτηση;

Πρώτον: Οτι πολλά γίνονται για τα μάτια του κόσμου, αλλά ταυτόχρονα και για τον αποπροσανατολισμό του.

Δεύτερο: Η υποκρισία είναι κύριο γνώρισμα του αστικού κόσμου και της αστικής πολιτικής γενικότερα. Οχι βέβαια, σε προσωπικό επίπεδο, αλλά στην έκφραση της ακολουθούμενης πολιτικής.

Τρίτο: Η συστηματική προσπάθεια που αναπτύσσεται για να μην μπορέσει ο λαός να καταλάβει πού βρίσκονται οι πραγματικές πηγές οικονομικών εσόδων των αστικών κομμάτων.

Ας δούμε το πρόβλημα στην ουσία του. Κόμμα και οικονομικά του.

Πώς έχει το πρόβλημα: Κανένα κόμμα δεν μπορεί να υπάρξει με αξιώσεις σήμερα, χωρίς πολιτική δραστηριότητα. Εάν δεν έχει γραφεία, εάν δεν έχει στελέχη, εάν δεν προβάλλει τις θέσεις και την πολιτική του στο λαό. Εάν δεν έχει πολιτική παρουσία με εφημερίδα, με περιοδείες, με συγκεντρώσεις, με εκδηλώσεις, με την έκδοση προπαγανδιστικών ενημερωτικών φυλλαδίων και γενικότερα με μια μόνιμη πολιτική παρουσία.

Για να γίνουν όμως αυτά απαιτούνται οικονομικές δαπάνες. Από πού θα βρεθούν;

Στο καταστατικό του ΚΚΕ η υποχρέωση καταβολής της συνδρομής είναι μια από τις βασικότερες προϋποθέσεις, όπως και αυτή της συμμετοχής και δράσης του μέλους του κόμματος σε μια Κομματική Οργάνωση Βάσης.

Αλλες πηγές εσόδων για το ΚΚΕ είναι οι εισφορές των μελών και των φίλων του κόμματος, τα έσοδα των μελών του κόμματος που κατέχουν δημόσια αιρετά αξιώματα, οι δωρεές φίλων, τα έσοδα από τις αποζημιώσεις των βουλευτών, η κρατική επιχορήγηση, καθώς και από επιχειρηματικές δραστηριότητες.

Ολα αυτά είναι πασίγνωστα. Ωστόσο, συχνά - πυκνά ανακυκλώνονται διάφορες συζητήσεις σε μέσα μαζικής ενημέρωσης που αναφέρονται στα οικονομικά των κομμάτων με αιχμές κατά του ΚΚΕ. Οι συκοφαντικές επιθέσεις για τα οικονομικά του δεν είναι σπάνιο φαινόμενο.

Συμπτωματικά, την περίοδο που οξύνεται αυτή η συζήτηση, το Κόμμα διεξάγει μια δίμηνη οικονομική εξόρμηση για τη συγκέντρωση πόρων για τη διάσωση του αρχείου του, που υπέστη καταστροφές από τις πλημμύρες του Οκτώβρη 1994. Μια εξόρμηση, η οποία έχει πολύ μεγάλη επιτυχία. Επιτυχία που συνίσταται στην πλατιά συμμετοχή μελών και φίλων του Κόμματος, αλλά για πρώτη φορά σε τόσο μεγάλη έκταση, είχαμε συμβολή σ' αυτή μας την προσπάθεια από μαζικούς φορείς. Πολλές εκατοντάδες συνδικαλιστικές οργανώσεις της εργατικής τάξης, της αγροτιάς, των μικρομεσαίων στρωμάτων, αλλά και επιστημονικά ιδρύματα, ΑΕΙ, και ΤΕΙ, τράπεζες, εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης και παντός είδους φορείς, συνέβαλαν στην τεράστια προσπάθεια που καταβάλλεται για τη διάσωση και τη συντήρηση του ιστορικού αρχείου του ΚΚΕ. Το θετικό αποτέλεσμα της Οικονομικής Εξόρμησης έχει μεγάλη πολιτική σημασία και όχι μόνον οικονομική.

Πώς έχουν τα πράγματα στα κόμματα που στηρίζουν την κυριαρχία του κεφαλαίου:

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια γοργή διαδικασία συνύφανσης του μεγάλου κεφαλαίου με τα αστικά κόμματα. Οχι, βέβαια, ότι αυτό δε συνέβαινε και πριν. Ωστόσο, σήμερα αυτό γίνεται πολύ άμεσα και με εκκωφαντικό τρόπο. Το τελευταίο διάστημα ακούγεται, όλο και πιο συχνά ότι επιβάλλεται, σε καίρια υπουργεία όπως Εξωτερικών, Εθνικής Οικονομίας, Υγείας και Παιδείας θα πρέπει να υπάρχουν μόνιμοι υπουργοί και όχι κατ' ανάγκη πολιτικά πρόσωπα. Ετσι, ανεξάρτητα από ποιο κόμμα είναι στην κυβέρνηση να ασκείται μια σταθερή πολιτική. Σαν να είναι, δηλαδή, θέμα προσώπων και όχι αντιλαϊκής πολιτικής τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο λαός και ο τόπος. Προτάθηκε, επίσης, και η τοποθέτηση υπουργών εξωκοινοβουλευτικών, οι οποίοι έχουν τεράστια εμπειρία από επιχειρηματικές ή άλλες δραστηριότητες. Ηδη, αρκετά στελέχη της αστικής τάξης, έμποροι, βιομήχανοι εκλέγονται βουλευτές και ευρωβουλευτές. Η λογική στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι: Η αστική τάξη δε θέλει μεσολαβητές. Είναι καιρός, λένε μερικοί, όχι μέσω πολιτικών εκπροσώπων, αλλά οι ίδιοι οι εν ενεργεία καπιταλιστές να αναλάβουν άμεσες κυερνητικές ευθύνες. Φαίνεται ότι οι παρεμβάσεις του ΣΕΒ και άλλων ανάλογων οργανώσεών τους δεν τους καλύπτουν απόλυτα.

Ενα άλλο ζήτημα της επικαιρότητας είναι ότι υπάρχει μεγάλος πόλεμος για το ποιος θα πάρει τα μεγάλα, αλλά και άλλα δημόσια έργα. Οτι γίνονται σκληρές κόντρες. Οτι υπάρχει μεγάλη σύγκρουση ανάμεσα στα αστικά κόμματα, για το αν θα αναλάβει αυτή ή η άλλη εταιρία αυτό ή εκείνο το Δημόσιο Εργο. Οτι επεμβαίνουν ακόμα και πρώτα πολιτικά στελέχη άλλων χωρών, όπως έγινε πρόσφατα με τον Μιτεράν, για να εξασφαλιστεί ένα έργο υπέρ μιας γαλλικής εταιρίας. Διατυπώνονται, επίσης, πολλά ερωτήματα.

Γιατί οι κρατικές προμήθειες κινούνται πάντα στο σκοτάδι και γίνονται το "μήλον της Εριδος" ανάμεσα στα αστικά κόμματα;

Ποιες και πόσες είναι οι προμήθειες από τα μεγάλα έργα και πώς αυτές διοχετεύονται από το ένα ταμείο στο άλλο;

Τα κανάλια υπάρχουν. Ποια είναι τα συγκοινωνούντα δοχεία; Πώς αλλάζουν χέρια τεράστια χρηματικά ποσά; Ποιος θα απαντήσει σ' αυτά;

Αυτά τα ερωτήματα δεν είναι καθόλου ρητορικά. Είναι πραγματικά και κάποτε πρέπει να δοθούν καθαρές απαντήσεις από όλους όσοι εμπλέκονται με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, με τη μια ή την άλλη μορφή με τέτοιου είδους δραστηριότητες. Και ας μην κάνουν ότι δεν καταλαβαίνουν περί τίνος πρόκειται.

Ενα άλλο ερώτημα είναι, πώς γίνεται ο έλεγχος των οικονομικών των κομμάτων και τι πρέπει να γίνει, ώστε αυτός να είναι πιο ουσιαστικός και αποτελεσματικός.

Την ίδια στιγμή προσπαθούν να εμφανίζουν το ΚΚΕ ότι είναι το μόνο κόμμα που αρνείται έλεγχο στα οικονομικά του. Και πως τα υπόλοιπα κόμματα επιζητούν αυτόν τον έλεγχο. Πρόκειται για πολύ μεγάλη υποκρισία.

Η πραγματικότητα είναι ολότελα διαφορετική. Και η εμπειρία συγκεκριμένη.Στις προεκλογικές δραστηριότητες τα κυβερνητικά κόμματα πραγματοποιούν τεράστιες δαπάνες που συχνά ξεπερνούν σε τρέχουσες αξίες τα δισεκατομμύρια δραχμές. Υπάρχουν υποψήφιοι αυτών των κομμάτων που δαπανούν στην προεκλογική περίοδο ποσά τα οποία είναι υπερδιπλάσια από όσα εισπράττουν ως αμοιβή - βουλευτική αποζημίωση για μια τετραετία. Και το ερώτημα που τίθεται είναι:

Γιατί δρουν μ' αυτόν τον τρόπο;

Είναι τόσο το πάθος τους να υπηρετήσουν το λαό και την αλήθεια;

Είναι τόσο μεγάλη η αγάπη τους προς το κοινωνικό σύνολο, ώστε να φτάνουν να θυσιάζονται γι' αυτό;

Γιατί επιδιώκουν πάση θυσία να εκλεγούν;

Μήπως η φιλοδοξία τους δεν είναι και τόσο πολύ κοινωνικού χαρακτήρα;

Αυτά τα ερωτήματα μπορούν και τα απαντούν μόνοι τους οι εργαζόμενοι.

Και τα απαντούν βλέποντας τον τρόπο ζωής πολλών από τους βουλευτές των αστικών και γενικά των κυβερνητικών κομμάτων.

Το ΚΚΕ είναι το μοναδικό κόμμα που αποδίδει λογαριασμό πρωτίστως στα μέλη του, στους φίλους και στους οπαδούς του. Αποδίδει λογαριασμό στην εργατική τάξη, στους εργαζόμενους.

Στα συνέδριά του, στις κομματικές συνδιασκέψεις, τα θεσμοθετημένα από το Καταστατικό του όργανα ελέγχουν την οικονομική δραστηριότητα της ΚΕ και όλων των οργανώσεων και δίνουν λόγο στα μέλη του Κόμματος.

Αυτή είναι η πραγματικότητα. Κι αυτήν την βιώνουν καθημερινά χιλιάδες και χιλιάδες εργαζόμενοι. Τους κομμουνιστές, τα μέλη και τους φίλους του Κόμματος και της ΚΝΕ, συναντούν συχνά οι άνθρωποι της δουλιάς ΜΕ ΤΟ ΚΟΥΠΟΝΙ ΣΤΟ ΧΕΡΙ. Στο εργοστάσιο, τον τόπο δουλιάς, στο γραφείο, στο καφενείο, στο σχολειό και στο Πανεπιστήμιο, έγινε και πάλι σχεδόν καθημερινό φαινόμενο η εμφάνιση του κομμουνιστή και της κομμουνίστριας, του ΚΝίτη και της ΚΝίτισσας με το ΚΟΥΠΟΝΙ ΣΤΟ ΧΕΡΙ. Ναι, αυτή είναι η δύναμή μας. Αντλούμε δύναμη και αισιοδοξία από την πλατιά ανταπόκριση που βρίσκουμε σ' αυτήν την κατ' εξοχήν πολιτική δραστηριότητά μας για την οικονομική μας εξόρμηση.

Σ' αυτό το δρόμο θα συνεχίσουμε. Είναι μονόδρομος για τους κομμουνιστές. Στηριζόμαστε στους εργάτες, τους εργαζόμενους, στους αγρότες, στους επαγγελματοβιοτέχνες και μικρέμπορους, στους νέους επιστήμονες και ειδικότερα στους νέους και στις νέες της πατρίδας μας. Το ένα εκατοστάρικο που δίνει ο νεολαίος, ο μαθητής και ο φοιτητής, ο σπουδαστής και το πενηντάρικο που μπορεί να δώσει ο νέος άνεργος στην Οικονομική Εξόρμηση του Κόμματος έχει τεράστια ιδεολογικοπολιτική σημασία. Εχει ειδικό βάρος πολλαπλάσιο από αυτά που δίνουν οι μεγαλοβιομήχανοι στα κόμματά τους.

Το ΚΚΕ είναι το μοναδικό κόμμα που αποδίδει λογαριασμό πρωτίστως στα μέλη του, στους φίλους και τους οπαδούς του. Αποδίδει λογαριασμό στην εργατική τάξη, στους εργαζόμενους



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ