ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 23 Μάρτη 1995
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ
Να σημάνει συναγερμός!

Του Γιώργη ΜΑΡΙΝΟΥ*

Η μη ύπαρξη ασυρματιστή στο πλοίο PELHANTER της εταιρίας Σαρλή, συνιστά παραβίαση της βασικής νομοθεσίας που προβλέπει τη θέση του ασυρματιστή στις οργανικές συνθέσεις πλοίων άνω των 1.600 κ. ο. χ. Οπως αποδείχτηκε από το ναυάγιο του PELHANTER, οι απαλλαγές και οι εξαιρέσεις που δίνονται από το ΥΕΝ και την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων (ΕΕΠ), στη βάση καθορισμένου ταξιδιού και απόστασης από τις ακτογραμμές, λειτουργούν σαν πρόσχημα. Στην πράξη ένα πλοίο μπορεί να εκτρέπεται από την πορεία του προς αναζήτηση ναύλου και να καταστρατηγεί τις όποιες δεσμεύσεις υποτίθεται πρέπει να τηρήσει. Σε κάθε περίπτωση οι απαλλαγές και οι εξαιρέσεις υποτιμούν τον πρωταρχικό παράγοντα της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Εκπορεύονται αποκλειστικά από την επιδίωξη του "οικονομικού οφέλους" του πλοιοκτήτη, που ανέρχεται στο ποσό των 600.000 δραχμών περίπου το μήνα, όσο δηλαδή είναι ο μισθός και τα απομαχικά του ασυρματιστή. Ετσι μετρούν την ανθρώπινη ζωή.

Αναμφισβήτητα ο τομέας των επικοινωνιών εκπληρώνει καθοριστικό ρόλο σε περιπτώσεις κινδύνου και ως εκ τούτου η υποβάθμιση και η υποτίμησή του οδηγεί στην υπονόμευση της ίδιας της επιχείρησης διάσωσης και στη μη αξιοποίηση δυνατοτήτων, που θα συνέβαλαν στη σωτηρία του πληρώματος. Ο καταμερισμός εργασίας στο πλοίο είναι εντελώς συγκεκριμένος και καθορίζεται από την ασφάλειά του και τις λειτουργικές του ανάγκες. Ο καταμερισμός εργασίας συγκεκριμενοποιείται μέσω των καθηκόντων - υποχρεώσεων των μελών του πληρώματος και της σχετικής γνώσης και πείρας που έχει ο κάθε ναυτεργάτης, για τον τομέα που είναι υπεύθυνος. Η μη τήρηση αυτού του κανόνα στην πράξη, και ιδιαίτερα σε συνθήκες εκτάκτων καταστάσεων, προκαλεί συγχύσεις, πανικό, καθυστερήσεις, αδυναμία πραγματοποίησης κρίσιμων εργασιών, αδιέξοδο. Ολα τα παραπάνω παρατηρήθηκαν στην περίπτωση του τραγικού ναυαγίου του PELHANTER. Ο χαμός των ναυτεργατών του πλοίου αυτού είναι αποτέλεσμα της εγκληματικής αδιαφορίας του ΥΕΝ και της πλοιοκτήτριας εταιρίας και επιβάλλεται να αποδοθούν ευθύνες. Η συμπεριφορά του υπουργού ΕΝ κ. Κατσιφάρα και του συμβούλου του Γ. Τζανιδάκη έχουν δημιουργήσει ήδη ένα μεγάλο ηθικό και πολιτικό πρόβλημα. Ο αφορισμός ότι εάν υπήρχε ασυρματιστής στο πλοίο, "θα θρηνούσαμε ακόμη ένα θύμα", οδηγεί στην απόκρυψη της αλήθειας, στην κάλυψη των υπεύθυνων και τη συνέχιση της εγκληματικής αδιαφορίας σε βάρος της ζωής των ναυτεργατών. Παραβλέπουν πόσο ουσιαστικό είναι για το κινδυνεύον πλοίο να γνωρίζει ότι την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει την έχουν πληροφορηθεί τα παραπλέοντα πλοία, τα οποία βεβαιώνουν εάν μπορούν ή όχι να προστρέξουν προς βοήθεια και τι ώρα θα γίνει αυτό δυνατό.

Η γνώση αυτού του στοιχείου συμβάλλει στην επιλογή του καλύτερου δυνατού χρόνου εγκατάλειψης του πλοίου, μετριάζει τη φορτισμένη ψυχολογική κατάσταση και εφοδιάζει το πλήρωμα με τη μεγαλύτερη δυνατή αυτοπεποίθηση. Η έγκαιρη εκπομπή σήματος επείγοντος από το PELHANTER πρώτα απ' όλα στη μορσική συχνότητα των 500 χιλιοκύκλων, θα έθετε σε ετοιμότητα τα παραπλέοντα πλοία, τους παράκτιους σταθμούς και τις μονάδες διάσωσης. Η έγκαιρη εκπομπή ολοκληρωμένου σήματος κινδύνου πρώτα απ' όλα, στους 500 χιλιοκύκλους, θα έδινε τη δυνατότητα άμεσης και συνεχούς επικοινωνίας του κινδυνεύοντος με τα παραπλέοντα πλοία και τα άλλα μέσα διάσωσης, τα οποία προστρέχοντας προς βοήθεια θα γνώριζαν βήμα προς βήμα την κατάσταση του PELHANTER και του πληρώματός του. Η αξιοποίηση, εν τέλει, από τον ασυρματιστή όλων των μέσων επικοινωνίας του πλοίου και η συμμετοχή του, λεπτό προς λεπτό, στη διαδικασία κινδύνου θα απέτρεπε καθυστερήσεις και θα δημιουργούσε τις προϋποθέσεις οργάνωσης αποτελεσματικής επιχείρησης διάσωσης. Σύμφωνα με τις σημερινές, αλλά και τις μελλοντικές προβλέψιμες εξελίξεις, ο ασυρματιστής και η συχνότητα των 500 χιλιοκύκλων ταυτίζονται με την ίδια την ασφάλεια των ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Αυτό πρέπει να γίνει συνείδηση. Η αναξιοπιστία και η αναποτελεσματικότητα του νέου συστήματος κινδύνου και ασφάλειας (GMDSS) αποδεικνύεται καθημερινά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του κέντρου συντονισμού και διάσωσης FALMOUTH της Αγγλίας, από τα 650 Alarms που έλαβε κατά το 1992 αληθή ήταν μόνο τα 12. Ενώ για το 1993 σε σύνολο 860 Alarms αληθή ήταν μόνο τα 26. Ολα τα παραπάνω τονίζουν την ανάγκη να ανακληθεί κάθε άδεια που επιτρέπει σε πλοία άνω των 1600 κ. ο. χ να ταξιδεύουν χωρίς ασυρματιστή και θέτουν το ζήτημα της άμεσης κατάργησης της πρόσφατης απόφασης του ΥΕΝ, που περικόπτει τον ένα ασυρματιστή από τα Ε/Γ - Α/Κ πλοία. Τα ναυάγια του ΕΣΘΟΝΙΑ και του PELHANTER επιβάλλεται να σημάνουν συναγερμό. Οι ναυτεργάτες πρέπει να δυναμώσουν την πάλη τους για την προστασία της ζωής τους.

* Ο Γιώργης Μαρίνος είναι ασυρματιστής

ΠΕΙΡΑ+ΔΚΙΚΗ - ΠΑΤΡΑ+ΔΚΙΚΗ
Στο ... "λάκκο των λεόντων"

Νέο - περιορισμένο - διαγωνισμό, ανάμεσα σε 21 ιδιώτες, θα προκηρύξει το υπουργείο Βιομηχανίας. Ανακοινώσεις Ροκόφυλλου σε συνάντηση με τα συνδικάτα της επιχείρησης. Ανελέητος συνεχίζεται ο πόλεμος συμφερόντων. Να λειτουργήσει υπό τον έλεγχο του ΟΑΕ, ζητούν οι εργαζόμενοι

Εντείνεται ο πόλεμος συμφερόντων που έχει ξεσπάσει για την αγορά της "Πειραϊκής - Πατραϊκής",καθώς πληθαίνουν οι επίδοξοι αγοραστές, οι οποίοι προωθούνται από συγκεκριμένα κυβερνητικά στελέχη! Κάτω από αυτές τις πιέσεις και με αφορμή μια δικαστική απόφαση, το υπουργείο Βιομηχανίας αποφάσισε να κηρύξει πρόσκληση "μίνι" διαγωνισμού για την αγορά της "Πειραϊκής - Πατραϊκής" τις επόμενες μέρες. Στο διαγωνισμό θα πάρουν μέρος μόνο οι 21 ενδιαφερόμενοι που είχαν καταθέσει προσφορές στο δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό της 21ης Σεπτέμβρη 1994.

Αυτό ανακοίνωσε χτες το μεσημέρι ο αναπληρωτής υπουργός Βιομηχανίας Χρήστος Ροκόφυλλος,ο οποίος για πρώτη φορά - εξαιτίας του επίμονου αγώνα των εργαζόμενων - υποχρεώθηκε να μην απορρίψει ακόμα και το αίτημα των εργαζομένων της Π - Π για επαναλειτουργία του ομίλου κάτω από τον έλεγχο του ΟΑΕ, σημειώνοντας ότι θα το θέσει στη διυπουργική επιτροπή για να πάρει απόφαση!

Οι δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού έγιναν μετά τη συνάντησή του με αντιπροσωπεία των εργαζομένων της μητρικής εταιρίας, οι οποίοι συγκεντρώθηκαν στις 2 το μεσημέρι έξω από το υπουργείο, στα πλαίσια της τρίωρης στάσης εργασίας τους από τις 12.30 μέχρι τις 3.30 το μεσημέρι. Στη συνάντηση συμμετείχαν, ο πρόεδρος της ΓΣΕΕΧρήστος Πρωτόπαππας,το προεδρείο της Ομοσπονδίας Εργατοϋπαλλήλων Κλωστοϋφαντουργίας - Ιματισμού -Δέρματος,εκπρόσωποι του Εργατικού Κέντρου Αθήνας και ο βουλευτής του ΚΚΕ Δήμος Κουμπούρης.Ο τελευταίος σχετικά με τις εξελίξεις στην υπόθεση της Π - Π σχολίασε: "Φαίνεται καθαρά ότι τα ενδιαφερόμενα συμφέροντα ακολουθούν τη δική τους τακτική για να αποκτήσουν την "Πειραϊκή - Πατραϊκή" και επίσης φαίνεται ότι πετυχαίνουν το στόχο. Η ιδιωτικοποίηση της επιχείρησης κάτω από όποιες προϋποθέσεις σημαίνει ακόμα μεγαλύτερη συρρίκνωση και περισσότερη ανεργία. Το μέλλον της Π - Π βρίσκεται στην παραμονή της στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και μόνο".

Ως αφορμή για το νέο διαγωνισμό μεταξύ των ενδιαφερομένων από το υπουργείο προβλήθηκε η παρέμβαση του βιομηχάνου Π. Ζερίτη,ο οποίος κατέθεσε ασφαλιστικά μέτρα πριν από δυόμισι μήνες εναντίον ΟΑΕ και εκκαθαριστών, διεκδικώντας το αποθηκευτικό συγκρότημα του ομίλου στη Βαρυμπόμπη. Η παρέμβαση του βιομηχάνου έγινε όταν φανερώθηκε η πρόθεση της κυβέρνησης να παραδώσει την Π - Π στην πολυεθνική OLAYAN,με έδρα τη Σαουδική Αραβία. Το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών προχτές δικαίωσε τον Π. Ζερίτη και του έδωσε το δικαίωμα να καταθέσει νέα προσφορά. "Ομως στα πλαίσια της απόλυτης διαφάνειας αποφασίσαμε να δώσουμε δυνατότητα και στους 21 ενδιαφερόμενους επενδυτές, που είχαν πάρει μέρος στο διαγωνισμό, να υποβάλουν εντός 15 ημερών κλειστές βελτιωμένες προσφορές", υποστήριξε ο αναπληρωτής υπουργός, ο οποίος δεν απέκλεισε και το ενδεχόμενο να πωληθεί ο όμιλος τμηματικά, αφού από τους 21 ενδιαφερόμενους, μόνο η πολυεθνική είχε καταθέσει προσφορά για την αγορά ολόκληρης της εταιρίας. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση επισήμανε: "Πρόκειται για ζήτημα που θα το λύσει ο ΟΑΕ".

Από την πλευρά των εργαζομένων ο πρόεδρος του σωματείου της μητρικής εταιρίας Δημήτρης Ράπτης σημείωσε: "Με την κινητοποίησή μας απαιτούμε την άμεση επαναλειτουργία των εργοστασίων της Πάτρας και της Χαλκίδας για την παραγωγική ανασυγκρότηση της εταιρίας. Το αίτημά μας μπορεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς για την απεμπλοκή του ζητήματος". Ωστόσο, δεν εξέφρασε αντίθεση στην ιδιωτικοποίηση της εταιρίας, λέγοντας: "Η ιδιωτικοποίηση θα πρέπει να προσεχτεί για να μη δημιουργηθούν τα αδιέξοδα που βλέπουμε εδώ και δύο χρόνια".

Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ δήλωσε μετά τη συνάντηση: "Η πρότασή μας είναι μία. Δηλαδή παράλληλα με τις διαδικασίες ιδιωτικοποίησης να ανοίξει άμεσα η Π - Π με την ευθύνη του ΟΑΕ".

ΛΑΡΚΟ
Εκσυγχρονισμός και ανάπτυξη κάτω από δημόσιο έλεγχο

Συνάντηση αντιπροσωπείας των σωματείων της επιχείρησης, με τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΚΚΕ, Μ. Κωστόπουλο χτες. Το ΚΚΕ στο πλευρό των εργαζομένων

"Είναι ομόφωνη απόφαση όλων των σωματείων της ΛΑΡΚΟ ότι δεν πρόκειται να ανεχτούμε άλλο τις μεθοδεύσεις σε βάρος της εταιρίας και των εργαζομένων σε αυτήν, μεθοδεύσεις που οδηγούν στη συρρίκνωσή της". Αυτή τη διαβεβαίωση έδωσε στον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΚΚΕ, Μ. Κωστόπουλο,πολυμελής αντιπροσωπεία των πέντε σωματείων της μεταλλευτικής επιχείρησης στη συνάντηση που είχαν χτες το πρωί στα γραφεία του Κόμματος στο Περισσό.

Η συνάντηση έγινε στα πλαίσια πρωτοβουλίας επαφών με όλα τα κόμματα, που έχουν αναλάβει τα σωματεία της ΛΑΡΚΟ, με στόχο την ενημέρωση για τις προτάσεις των εργαζομένων για το μέλλον της εταιρίας. Στη συνάντηση που έγινε στις 11 χτες το πρωί, οι εργαζόμενοι ενημέρωσαν τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΚΚΕ, για την πορεία συρρίκνωσης της επιχείρησης, που εγκυμονεί τον άμεσο κίνδυνο κλεισίματός της ή την ιδιωτικοποίησή της και κατέθεσαν τις προτάσεις τους για την ανατροπή αυτής της πορείας και την ανάπτυξη της επιχείρησης

"Εκτιμούμε ότιείναι συνειδητή επιλογή η πορεία εκφυλισμού της ΛΑΡΚΟ, ώστε σε κάποια φάση να ωριμάσουν οι συνθήκες για να ξεπουληθεί", τόνισε οΜ. Κωστόπουλος στην αντιπροσωπεία των εργαζομένων και επισήμανε ότι οι προτάσεις τους συμπίπτουν με τις θέσεις του ΚΚΕ. "H ΛΑΡΚΟ αποτελεί για μας επιχείρηση στρατηγικής σημασίας για την οικονομία της χώρας - σημείωσε - και θα βρεθούμε στο πλευρό των εργαζομένων σε όλες τις ενέργειες που θα αποφασίσουν". Παράλληλα, δεσμεύτηκε ότι το ΚΚΕ θα αναδείξει το πρόβλημα με όλα τα μέσα που διαθέτει.

Ο Γ. Θεοδώρου,πρόεδρος του σωματείου της ΛΑΡΚΟ - Λάρυμνας, επισήμανε ότι η εταιρία οδηγείται στο κλείσιμο, αφού "αυτή τη στιγμή παρουσιάζει χρέη 40 δισ. δραχμών, όταν το μετοχικό της κεφάλαιο ανέρχεται στα 50 δισ. δρχ. ". Ο συνδικαλιστής απέδωσε τα προβλήματα που παρουσιάζει η επιχείρηση "στις λαθεμένες πολιτικές των εκάστοτε κυβερνήσεων" και σημείωσε χαρακτηριστικά ότι "μετά την εκκαθάριση η λειτουργία της επιχείρησης στηρίχτηκε σε δάνεια από τον ΟΑΕ, (στον οποίο ανήκει) με υψηλό επιτόκιο 25%, ενώ ταυτόχρονα η ΔΕΗ, αύξησε την τιμή του ρεύματος κατά 70%".

Οι προτάσεις των εργαζομένων είναι: Εκσυγχρονισμός της επιχείρησης με καθετοποίηση της παραγωγής και δημιουργία εργοστασίου ανοξείδωτου χάλυβα. Να παραμείνει η εταιρία υπό δημόσιο έλεγχο και να ρυθμιστούν τα χρέη της. Πρόσληψη προσωπικού για λόγους ασφάλειας της ίδιας της επιχείρησης και της ζωής των εργαζομένων. Ευνοϊκή ρύθμιση της τιμής του ρεύματος.

Τα σωματεία της ΛΑΡΚΟ θα έχουν επαφές με όλα τα πολιτικά κόμματα και θα επιδιώξουν συνάντηση με τον πρωθυπουργό.

Από τη χτεσινή κινητοποίηση



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ