Πέμπτη 23 Μάρτη 1995
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ
Να σημάνει συναγερμός!

Του Γιώργη ΜΑΡΙΝΟΥ*

Η μη ύπαρξη ασυρματιστή στο πλοίο PELHANTER της εταιρίας Σαρλή, συνιστά παραβίαση της βασικής νομοθεσίας που προβλέπει τη θέση του ασυρματιστή στις οργανικές συνθέσεις πλοίων άνω των 1.600 κ. ο. χ. Οπως αποδείχτηκε από το ναυάγιο του PELHANTER, οι απαλλαγές και οι εξαιρέσεις που δίνονται από το ΥΕΝ και την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων (ΕΕΠ), στη βάση καθορισμένου ταξιδιού και απόστασης από τις ακτογραμμές, λειτουργούν σαν πρόσχημα. Στην πράξη ένα πλοίο μπορεί να εκτρέπεται από την πορεία του προς αναζήτηση ναύλου και να καταστρατηγεί τις όποιες δεσμεύσεις υποτίθεται πρέπει να τηρήσει. Σε κάθε περίπτωση οι απαλλαγές και οι εξαιρέσεις υποτιμούν τον πρωταρχικό παράγοντα της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Εκπορεύονται αποκλειστικά από την επιδίωξη του "οικονομικού οφέλους" του πλοιοκτήτη, που ανέρχεται στο ποσό των 600.000 δραχμών περίπου το μήνα, όσο δηλαδή είναι ο μισθός και τα απομαχικά του ασυρματιστή. Ετσι μετρούν την ανθρώπινη ζωή.

Αναμφισβήτητα ο τομέας των επικοινωνιών εκπληρώνει καθοριστικό ρόλο σε περιπτώσεις κινδύνου και ως εκ τούτου η υποβάθμιση και η υποτίμησή του οδηγεί στην υπονόμευση της ίδιας της επιχείρησης διάσωσης και στη μη αξιοποίηση δυνατοτήτων, που θα συνέβαλαν στη σωτηρία του πληρώματος. Ο καταμερισμός εργασίας στο πλοίο είναι εντελώς συγκεκριμένος και καθορίζεται από την ασφάλειά του και τις λειτουργικές του ανάγκες. Ο καταμερισμός εργασίας συγκεκριμενοποιείται μέσω των καθηκόντων - υποχρεώσεων των μελών του πληρώματος και της σχετικής γνώσης και πείρας που έχει ο κάθε ναυτεργάτης, για τον τομέα που είναι υπεύθυνος. Η μη τήρηση αυτού του κανόνα στην πράξη, και ιδιαίτερα σε συνθήκες εκτάκτων καταστάσεων, προκαλεί συγχύσεις, πανικό, καθυστερήσεις, αδυναμία πραγματοποίησης κρίσιμων εργασιών, αδιέξοδο. Ολα τα παραπάνω παρατηρήθηκαν στην περίπτωση του τραγικού ναυαγίου του PELHANTER. Ο χαμός των ναυτεργατών του πλοίου αυτού είναι αποτέλεσμα της εγκληματικής αδιαφορίας του ΥΕΝ και της πλοιοκτήτριας εταιρίας και επιβάλλεται να αποδοθούν ευθύνες. Η συμπεριφορά του υπουργού ΕΝ κ. Κατσιφάρα και του συμβούλου του Γ. Τζανιδάκη έχουν δημιουργήσει ήδη ένα μεγάλο ηθικό και πολιτικό πρόβλημα. Ο αφορισμός ότι εάν υπήρχε ασυρματιστής στο πλοίο, "θα θρηνούσαμε ακόμη ένα θύμα", οδηγεί στην απόκρυψη της αλήθειας, στην κάλυψη των υπεύθυνων και τη συνέχιση της εγκληματικής αδιαφορίας σε βάρος της ζωής των ναυτεργατών. Παραβλέπουν πόσο ουσιαστικό είναι για το κινδυνεύον πλοίο να γνωρίζει ότι την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει την έχουν πληροφορηθεί τα παραπλέοντα πλοία, τα οποία βεβαιώνουν εάν μπορούν ή όχι να προστρέξουν προς βοήθεια και τι ώρα θα γίνει αυτό δυνατό.

Η γνώση αυτού του στοιχείου συμβάλλει στην επιλογή του καλύτερου δυνατού χρόνου εγκατάλειψης του πλοίου, μετριάζει τη φορτισμένη ψυχολογική κατάσταση και εφοδιάζει το πλήρωμα με τη μεγαλύτερη δυνατή αυτοπεποίθηση. Η έγκαιρη εκπομπή σήματος επείγοντος από το PELHANTER πρώτα απ' όλα στη μορσική συχνότητα των 500 χιλιοκύκλων, θα έθετε σε ετοιμότητα τα παραπλέοντα πλοία, τους παράκτιους σταθμούς και τις μονάδες διάσωσης. Η έγκαιρη εκπομπή ολοκληρωμένου σήματος κινδύνου πρώτα απ' όλα, στους 500 χιλιοκύκλους, θα έδινε τη δυνατότητα άμεσης και συνεχούς επικοινωνίας του κινδυνεύοντος με τα παραπλέοντα πλοία και τα άλλα μέσα διάσωσης, τα οποία προστρέχοντας προς βοήθεια θα γνώριζαν βήμα προς βήμα την κατάσταση του PELHANTER και του πληρώματός του. Η αξιοποίηση, εν τέλει, από τον ασυρματιστή όλων των μέσων επικοινωνίας του πλοίου και η συμμετοχή του, λεπτό προς λεπτό, στη διαδικασία κινδύνου θα απέτρεπε καθυστερήσεις και θα δημιουργούσε τις προϋποθέσεις οργάνωσης αποτελεσματικής επιχείρησης διάσωσης. Σύμφωνα με τις σημερινές, αλλά και τις μελλοντικές προβλέψιμες εξελίξεις, ο ασυρματιστής και η συχνότητα των 500 χιλιοκύκλων ταυτίζονται με την ίδια την ασφάλεια των ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα. Αυτό πρέπει να γίνει συνείδηση. Η αναξιοπιστία και η αναποτελεσματικότητα του νέου συστήματος κινδύνου και ασφάλειας (GMDSS) αποδεικνύεται καθημερινά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του κέντρου συντονισμού και διάσωσης FALMOUTH της Αγγλίας, από τα 650 Alarms που έλαβε κατά το 1992 αληθή ήταν μόνο τα 12. Ενώ για το 1993 σε σύνολο 860 Alarms αληθή ήταν μόνο τα 26. Ολα τα παραπάνω τονίζουν την ανάγκη να ανακληθεί κάθε άδεια που επιτρέπει σε πλοία άνω των 1600 κ. ο. χ να ταξιδεύουν χωρίς ασυρματιστή και θέτουν το ζήτημα της άμεσης κατάργησης της πρόσφατης απόφασης του ΥΕΝ, που περικόπτει τον ένα ασυρματιστή από τα Ε/Γ - Α/Κ πλοία. Τα ναυάγια του ΕΣΘΟΝΙΑ και του PELHANTER επιβάλλεται να σημάνουν συναγερμό. Οι ναυτεργάτες πρέπει να δυναμώσουν την πάλη τους για την προστασία της ζωής τους.

* Ο Γιώργης Μαρίνος είναι ασυρματιστής


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ