ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Αυγούστου 1997
Σελ. /24
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΤΑΦΙΔΟΠΑΡΑΓΩΓΟΙ
Επιστροφή στα 1905!

Με ρυθμίσεις της κυβέρνησης οι σταφιδοπαραγωγοί οδηγούνται σε ανώνυμη εταιρία σαν εκείνη που ιδρύθηκε το 1905 με αφέντες Αγγλους και Γάλλους κεφαλαιούχους, που απομύζησαν τους σταφιδοπαραγωγούς για 20 χρόνιαμ μέχρι να δημιουργηθεί ο Αυτόνομος Σταφιδικός Οργανισμός

Ο Αυτόνομος Σταφιδικός Οργανισμός (ΑΣΟ) ιδρύθηκε το 1925 ως Κοινωφελές Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, με στόχο "την προστασία της καλλιέργειας και εμπορίας της κορινθιακής σταφίδας".

Κατά πάγια νομολογία ο Οργανισμός είναι Ιδιωτικού Δικαίου, ενώ κατά το άρθρο 20 του ΝΔ 10 - 20/8/1925 κοινωφελές Νομικό Πρόσωπο, με θεωρητική αυτονομία και παρεμβατικό χαρακτήρα. Με τους νόμους 1232/82, 1256/82 και 1892/90 έγινε υπαγωγή στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Τέλος με τον Ν. 1256/82 χαρακτηρίζεται σαν Κρατικό Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου.

Πριν από τη δημιουργία του ΑΣΟ στα 1905 με σύμβαση μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της τραπέζης Αθηνών, η τελευταία είχε ιδρύσει την "Προνομιούχο Εταιρεία προστασίας της παραγωγής και εμπορίας της σταφίδας" την "Ενιαία ΑΕ", στην οποία η κυβέρνηση ανέθεσε το έργο της "προστασίας" της σταφιδοπαραγωγής.

Η "Ενιαία", της οποίας η πλειοψηφία των μετοχών ανήκε σε Αγγλους και Γάλλους κεφαλαιούχους (είναι χαρακτηριστικό ότι στο Διοικητικό της Συμβούλιο της πρώτης 6ετίας συμμετείχαν τρεις Αγγλοι, ένας Γάλλος και ένας τραπεζίτης της Κωνσταντινούπολης) με την κερδοσκοπική πολιτική της, όπως αναφέρεται στη σχετική βιβλιογραφία, βύθισε τους σταφιδοπαραγωγούς σε πρωτοφανή φτώχεια και δυστυχία. Επί 20 συνεχή χρόνια με την προστασία του κράτους εκμεταλλευόταν τους σταφιδοπαραγωγούς και θησαύριζε από το μόχθο τους, βαθαίνοντας πιο πολύ την κρίση της σταφιδοκαλλιέργειας.

Ετσι μετά από έντονους αγώνες των σταφιδοπαραγωγών, στα 1924 το κράτος αναγκάστηκε να κηρύξει έκπτωτη την "Ενιαία ΑΕ" για να τη διαδεχτεί στα 1925 ο ΑΣΟ.

Ο νόμος του 1925

Με το άρθρο 7 του ιδρυτικού ΝΔ της 10/8/1925 το ΔΣ του ΑΣΟ αποτελέσθηκε από πέντε αντιπροσώπους των σταφιδοπαραγωγών, τρεις των υπουργείων Γεωργίας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, έναν αντιπρόσωπο της Εθνικής Τράπεζας, δύο αντιπροσώπους των εξαγωγέων σταφιδεμπόρων και έναν αντιπρόσωπο του Πανελληνίου Συνδέσμου Αμπελοκτημόνων.

Ετσι ιδρύθηκε ο ΑΣΟ ως ένας ιδιότυπος Οργανισμός Ιδιωτικού Δικαίου, με μια μικρή συμμετοχή των συνεταιριστικών Οργανώσεων, παρά την επίμονη αξίωση των σταφιδοπαραγωγών και των Συνεταιριστικών Οργανώσεων όπως ο νέος Οργανισμός πάρει τη μορφή της τριτοβάθμιας Κεντρικής Συνεταιριστικής Ενωσης και το όλο έργο της διαχείρισης και προστασίας της σταφιδοπαραγωγής ανατεθεί στις Συνεταιριστικές Οργανώσεις των σταφιδοπαραγωγών.

Είναι ενδεικτικό το ψήφισμα του Γ Πανελληνίου Αγροτικού Συνεδρίου, που έγινε στις 22 Μαϊου 1924 στην Αθήνα, το οποίο στο κεφάλαιο Σταφιδικόν ως πρώτο θέμα έθετε την άμεση εξαγορά και υποκατάσταση της Προνομιούχου Εταιρείας από Ομοσπονδιακό Συνεταιριστικό Σταφιδικό Οργανισμό, ο οποίος θα έπρεπε να ιδρυθεί εντός του έτους.

Η πιο πάνω άποψη για τη δημιουργία Κεντρικού Συνεταιριστικού οργανισμού, είναι επίσης διατυπωμένη στο κείμενο του πρώτου νόμου "Περί Συνεταιρισμών", τον Ν. 602/1914, όπου στην εισηγητική έκθεση αναφέρονται μεταξύ άλλων και τα εξής: "Οι σταφιδοπαραγωγοί θα επιτύχουν καλυτέρας τιμάς εάν θέσουν εκποδών το διάμεσον σταφιδεμπόριον διά Συνεταιρισμών πωλήσεως της σταφίδας των... Δε θα ήτο δε τολμηρόν να προβλέψη τις, ότι εις το μέλλον θα ήτο δυνατόν να αντικατασταθεί η έχουσα καθαρώς εμπορικήν φύσιν Προνομιούχος Σταφιδική Εταιρεία υπό συνεταιριστικού τινος των παραγωγών Κεντρικού Οργανισμού, ο οποίος ήθελε διατηρήσει υπέρ των παραγωγών τα επιδιωκόμενα εμπορικής φύσεως κέρδη".

Αίτημα δεκαετιώνη Κεντρική Οργάνωση

Η πιο πάνω θέση για τη δημιουργία Κεντρικής Συνεταιριστικής Οργάνωσης (Σταφιδικής) υπήρξε διαχρονικά στο Συνεταιριστικό Κίνημα και βρήκε νομοθετική έκφραση στον προηγούμενο νόμο περί συνεταιρισμών, Ν.1541/1985, όπου στο άρθρο 51 υπήρξε ρητή αναφορά στη δημιουργία Κεντρικής κλαδικής Συνεταιριστικής Ενωσης για το προϊόν της σταφίδας.

Οπως αναφέρεται δε στην εισηγητική έκθεση του Νόμου "Η Τριτοβάθμια Αγροτική Συνεταιριστική Οργάνωση προβλέπεται να συντονίζει το έργο των Ενώσεων και ιδιαίτερα στον τομέα της εσωτερικής εμπορίας και των εξαγωγών του αγροτικού προϊόντος που αντιπροσωπεύει. Μ' αυτό τον τρόπο αποφεύγεται ο κακώς εννοούμενος ανταγωνισμός στη Διεθνή Αγορά, με όλα τα δυσμενή αποτελέσματα που έχει για την Εθνική Οικονομία, το προϊόν και τον παραγωγό". Επίσης στην ίδια εισηγητική έκθεση αναφέρεται ότι η αποφυγή του κινδύνου της πολυδιάσπασης του Συνεταιριστικού Κινήματος, εξασφαλίζεται από τη διάταξη που αναφέρεται στην ίδρυση των Συνεταιριστικών Εταιριών, που ως συλλογικό σχήμα άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων διαφέρουν ριζικά από το "συνεταιρισμό". Κύριος στόχος της Εταιρείας είναι το επιχειρηματικό κέρδος, ενώ ο Συνεταιρισμός σκοπεύει στη μεγιστοποίηση του ατομικού οφέλους των συνεταίρων.

Τονίζεται δε ότι "ο κατά κύριο λόγο συνεταιριστικός φορέας της οποιασδήποτε σχετικής με την αγροτική οικονομία επιχειρηματικής δραστηριότητας πρέπει να είναι η αρμόδια ΑΣΟ".

Οσον αφορά τη σύσταση Συνεταιριστικής Εταιρείας, το άρθρο 59 του Ν. 1541/85 αναφέρει ότι "κατ' εξαίρεση επιτρέπεται η σύσταση τέτοιων Εταιρειών από ομοιόβαθμες Συνεταιριστικές οργανώσεις, μετά από σύμφωνη γνώμη της ΠΑΣΕΓΕΣ, αφ' όσον η Ενωση Αγροτικών Συνεταιρισμών ή η Κεντρική Κλαδική Συνεταιριστική Ενωση ανάλογα αρνούνται να αναλάβουν την προτεινόμενη επιχειρηματική δραστηριότητα".

Δεν υλοποιήθηκε ποτέ

Οσον αφορά τον ΑΣΟ ο Νόμος 1541/85 προέβλεπε στο άρθρο 66 τη διάλυσή του και την υπαγωγή του στην Τριτοβάθμια "Κεντρική Κλαδική Συνεταιριστική Ενωση Σταφίδας", καθώς και τη μεταβίβαση όλης της κινητής και ακίνητης περιουσίας του σ' αυτή.

Η πιο πάνω διάταξη δεν υλοποιήθηκε μέχρι που ο εν λόγω Νόμος καταργήθηκε και αντικαταστάθηκε με το Ν. 2169/93 που δεν περιέχει ανάλογη διάταξη.

Οπως αποδεικνύεται από τα ανωτέρω η θέση, η οποία μέχρι πολύ πρόσφατα υπήρχε στο ίδιο το συνεταιριστικό και αγροτικό κίνημα και πήρε νομοθετική ισχύ με τον προηγούμενο νόμο περί συνεταιρισμών, ήταν η μετεξέλιξη του Αυτόνομου Σταφιδικού Οργανισμού (ΑΣΟ) σε Τριτοβάθμια Συνεταιριστική Οργάνωση στην οποία θα μεταβιβαζόταν η περιουσία που είχε ήδη δημιουργηθεί.Με το ψήφισμα της περσινής Γενικής Συνέλευσης του Αυτόνομου Σταφιδικού Οργανισμού (ΑΣΟ) (26/8/96) το οποίο επρότεινε, τη μετεξέλιξή του Α ΣΟ σε Τριτοβάθμια Κλαδική Συνεταιριστική Οργάνωση, όπου θα περιέλθουν τα περιουσιακά του στοιχεία, συμφώνησαν και προσυπέγραψαν το κείμενο του ψηφίσματος πάνω από 7.500 σταφιδοπαραγωγοί από όλους τους σταφιδοπαραγωγούς Νομούς.

Παρά τα ανωτέρω η σημερινή θέση του υπουργείου Γεωργίας όπως διατυπώνεται στο υπό ψήφιση Νομοσχέδιο "Τροποποίηση της κείμενης νομοθεσίας για τα γεωργικά και κτηνιατρικά φάρμακα, ρύθμιση χρεών συνεταιριστικών οργανώσεων και άλλες διατάξεις", είναι η διάλυση του Αυτόνομου Σταφιδικού Οργανισμού και η σύσταση Ανώνυμης Συνεταιριστικής Εταιρείας.

Επίσης όπως αναφέρει το Νομοσχέδιο "Με βάση το αποτέλεσμα της απογραφής και εκκαθάρισης η συνολική περιουσία του ΑΣΟ περιέρχεται στο υπουργείο Γεωργίας" με αποφάσεις του οποίου "μπορεί να παραχωρηθούν κατά χρήση ή κυριότητα γήπεδα, κτίρια ή και εγκαταστάσεις και λοιπά περιουσιακά στοιχεία της συνολικής περιουσίας του ΑΣΟ".

α) Για τις ανάγκες της υπό σύσταση ανώνυμης συνεταιριστικής Εταιρείας μετά της σύστασή της.

β) Για τις ανάγκες Συνεταιριστικών Οργανώσεων των αντίστοιχων περιοχών.γ) Για κοινωφελείς δραστηριότητες στη Νομαρχιακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση των αντίστοιχων περιοχών".

Περιουσία 40 δισ.

Ετσι αναδεικνύεται το θέμα της τύχης των περιουσιακών στοιχείων του Οργανισμού, που σήμερα υπολογίζονται σε 35 με 40 δισεκατομμύρια δραχμές. Οι πάγιες εγκαταστάσεις του ΑΣΟ εκτείνονται σε όλο το σταφιδικό χώρο (Νομοί Αχαϊας, Ηλείας, Κορινθίας, Μεσσηνίας, Ζακύνθου και Κεφαλληνίας). Μια περιουσία που δημιουργήθηκε από το μόχθο των σταφιδοπαραγωγών και την ορθή διαχείριση του προϊόντος, περιέρχεται στο Κράτος (υπουργείο Γεωργίας) το οποίο δυνητικά, εάν επιθυμεί, μπορεί να την παρακρατήσει ή να τη διαθέσει κατά το δοκούν.

Οσον αφορά την προτεινόμενη από το νομοσχέδιο σύσταση Ανώνυμης Συνεταιριστικής Εταιρείας, δημιουργούνται τα εξής βασικά ερωτήματα:

- Ποιο θα είναι το ύψος του μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρίας;

- Ποια η αναλογία μετοχών για την κάθε Ενωση Αγροτικών Συνεταιρισμών;

- Και το κυριότερο, ποιο θα είναι το ακριβές αντικείμενο δραστηριοτήτων της υπό σύσταση Εταιρίας.

Κώστας ΔΕΤΣΙΚΑΣ

Διαλύουν και ξεπουλάνε τον ΑΣΟ
  • Το υπουργείο Γεωργίας προωθεί με νομοσχέδιο την κατάργηση του ΑΣΟ και "αρπάζει" τα περιουσιακά του στοιχεία, ύψους 35 δισ. δραχμών.
  • Το ΚΚΕ αντιτίθεται στη διάλυση του Οργανισμού και συμφωνεί στη δημιουργία Τριτοβάθμιας Κλαδικής Συνεταιριστικής Οργάνωσης

Τη διάλυση του Αυτόνομου Σταφιδικού Οργανισμού (ΑΣΟ) και την ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου μέρους της περιουσίας του προωθεί με το έτσι θέλω, η κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Γεωργίας, στο νομοσχέδιο για την "Τροποποίηση της κείμενης νομοθεσίας για τα γεωργικά και κτηνιατρικά φάρμακα, ρύθμιση χρεών Συνεταιριστικών Οργανώσεων και άλλες διατάξεις", το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί τις επόμενες μέρες από το Θερινό Τμήμα της Βουλής.

Στο νομοσχέδιο αυτό, με τη δικαιολογία ότι ο ΑΣΟ έχει χρέη εκατοντάδες εκατομμύρια δραχμές, προβλέπεται η κατάργησή του και η δημιουργία στη θέση του Ανώνυμης Συνεταιριστικής Εταιρίας, ενώ τα περιουσιακά στοιχεία του Οργανισμού, η αξία των οποίων εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 35 δισ. δραχμές, θα περιέλθουν στο υπουργείο Γεωργίας. Στο νομοσχέδιο αντιδρούν συνεταιριστές και σταφιδοπαραγωγοί, οι οποία ζητούν να δημιουργηθεί στη θέση του ΑΣΟ Τριτοβάθμια Κλαδική Συνεταιριστική Οργάνωση και τα περιουσιακά στοιχεία που προέκυψαν από τις εισφορές των αγροτών καθώς και η διαχείριση του προϊόντος να περιέλθουν στην Οργάνωση αυτή.

Το ζήτημα αυτό συζητήθηκε στη συνάντηση που είχε προχτές το ΔΣ του ΑΣΟ με την Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ και το Αγροτικό Τμήμα της ΚΕ του ΚΚΕ και στη διάρκεια της οποίας ο πρόεδρος του ΑΣΟ διαβεβαίωσε ότι ο Οργανισμός, όχι μόνο δεν έχει χρέη, αλλά αντίθετα έχει απόθεμα πάνω από ένα δισ. δραχμές. Από τη μεριά του ΚΚΕ, τονίστηκε ότι οι βουλευτές του Κόμματος έχουν καταθέσει Ερωτήσεις και αναφορές στη Βουλή για τη μη διάλυση του ΑΣΟ. Το ΚΚΕ, όπως τονίστηκε στους συνεταιριστές, θα καταψηφίσει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και θα ζητήσει την απόσυρση του άρθρου 20 που αναφέρεται στη διάλυση του ΑΣΟ. Επίσης, εκφράστηκε η συμφωνία στη δημιουργία Τριτοβάθμιας Κλαδικής Συνεταιριστικής Οργάνωσης, που ήταν και ομόφωνη απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΑΣΟ και έγινε στις 20 Ιουλίου.

Οπως προέκυψε από τη συζήτηση και τα επιχειρήματα που παρατέθηκαν, είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο ότι ο ΑΣΟ από την ίδρυσή του, το 1925, μέχρι σήμερα, προσέφερε σημαντικές υπηρεσίες στη στήριξη του προϊόντος της μαύρης (Κορινθιακής) σταφίδας και του αγροτικού εισοδήματος στην περιοχή που δραστηριοποιείται. Αυτό, το παραδέχεται και ο υπουργός Γεωργίας, αφού στην εισηγητική έκθεση του νομοσχεδίου αναφέρει την προσφορά του ΑΣΟ στους αγρότες και την εθνική οικονομία. Ωστόσο, όμως, στο πνεύμα της φιλελευθεροποίησης και ιδιωτικοποίησης διαλύει τον φορέα που πρόσφερε τόσα πολλά και αφήνει τους παραγωγούς έρμαια στα χέρια των εμπόρων. Βέβαια, η πολιτική του υπουργείου Γεωργίας, έρχεται σαν συνέχεια της κατάργησης της Εθνικής παρεμβατικής πολιτικής και την αποδοχή της καταστροφικής πολιτικής των Βρυξελλών που οδήγησε στη συρρίκνωση τη σταφιδοκαλλιέργεια και αποδυνάμωσε το ρόλο και τις δραστηριότητες του ΑΣΟ.

Ετσι έρχεται τώρα ο υπουργός Γεωργίας και με τη σύμφωνη γνώμη της ΠΑΣΕΓΕΣ και αρκετών Ενώσεων της περιοχής όπου δραστηριοποιείται ο ΑΣΟ, να προβάλλουν την ανάγκη για τη σύσταση μια Ανώνυμης Συνεταιριστικής Εταιρίας, αγνοώντας τις διαθέσεις των σταφιδοπαραγωγών και την ομόφωνη απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των αντιπροσώπων του ΑΣΟ που προτείνουν τη μετεξέλιξη του Οργανισμού σε Τριτοβάθμια Κλαδική Συνεταιριστική Οργάνωση. Μια τριτοβάθμια συνεταιριστική οργάνωση που θα πρέπει να αξιοποιήσει άμεσα τα περιουσιακά στοιχεία του ΑΣΟ και να αναλάβει την τυποποίηση, εμπορία, και εξαγωγές καθώς και άλλες δραστηριότητες.

Οι προβλέψεις για την περιουσία

Σχετικά με το άλλο σοβαρό ζήτημα που δημιουργείται, δηλαδή, τα περιουσιακά στοιχεία του ΑΣΟ, στη σχετική διάταξη του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι με αποφάσεις του υπουργού Γεωργίας μπορεί να παραχωρηθούν: α) για τις ανάγκες της υπό σύσταση Ανώνυμης Συνεταιριστικής Εταιρίας μετά τη σύστασή της β) για τις ανάγκες των συνεταιριστικών οργανώσεων των αντίστοιχων περιοχών και γ) για κοινωφελείς δραστηριότητες στη Νομαρχιακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση των αντίστοιχων περιοχών.

Στη συγκεκριμένη διάταξη, εκτός των άλλων, μπορούν να γίνουν οι εξής παρατηρήσεις:

1) Εφόσον προβλέπεται ότι η συνολική περιουσία περιέρχεται στο υπουργείο Γεωργίας, το οποίο με αποφάσεις του εκάστοτε υπουργού μπορεί να παραχωρεί αυτά τα περιουσιακά στοιχεία τότε λογικά προκύπτει το εξής ερώτημα: Το υπουργείο Γεωργίας θα παρακρατήσει για δικές του ανάγκες περιουσιακά στοιχεία και εάν ναι, ποια;
2) Στο βαθμό που το υπουργείο Γεωργίας επιθυμεί να παραχωρήσει σε διάφορους φορείς περιουσιακά στοιχεία του ΑΣΟ, θα πρέπει να είναι σαφώς διατυπωμένο στο νομοσχέδιο σε ποια περιουσιακά στοιχεία αναφέρεται και να περιγραφούν περιοριστικά στο νόμο, καθώς επίσης για ποιες συγκεκριμένες ανάγκες ή δραστηριότητες θα παραχωρηθούν και όχι να υπάρξει γενική διάταξη η οποία δίνει εξουσιοδότηση στον εκάστοτε υπουργό να παραχωρεί αυτά τα περιουσιακά στοιχεία, κατά την προσωπική του κρίση και βούληση.

3) Πόσο είναι ορθό περιουσιακά στοιχεία που προέκυψαν από τις εισφορές των αγροτών υπέρ του ΑΣΟ για τη διαχείριση του προϊόντος να μην περιέχονται αυτοδικαίως στο διάδοχο φορέα του ΑΣΟ.

Σχετικά με το θέμα αυτό, στο ομόφωνο ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης των αντιπροσώπων του ΑΣΟ που έγινε στις 20 του Ιούλη, επισημαίνεται:

  • Η δρομολογούμενη διάλυση του Αυτόνομου Σταφιδικού Οργανισμού (ΑΣΟ) ο οποίος από την ίδρυσή του έχει σαν σκοπό του την προστασία του προϊόντος "Κορινθιακή Σταφίδα" χωρίς την ταυτόχρονη λειτουργία διάδοχου φορέα αφήνει έκθετους τους Σταφιδοπαραγωγούς στο παιχνίδι της ελεύθερης και ανοργάνωτης αγοράς.
  • Προτείνουμε τη μετεξέλιξη του Οργανισμού σε Τριτοβάθμια Κλαδική Συνεταιριστική Οργάνωση για την προστασία του εισοδήματος των παραγωγών και την εξυπηρέτηση του προϊόντος.
  • Σε κάθε περίπτωση όλα τα περιουσιακά στοιχεία του ΑΣΟ θεωρούμε αυτονόητο ότι πρέπει να περιέλθουν στον διάδοχο φορέα προκειμένου να του δοθεί η δυνατότητα να συνεχίσει απρόσκοπτα το έργο του.
ΣΕΪΧ ΣΟΥ
Επιτροπή μετά την καταστροφή

Συγκροτήθηκε, με απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Γεωργίας, αλλά κανείς δε γνωρίζει εάν έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες αναδάσωσης, για να ξεκινήσει η φύτευση την επόμενη περίοδο

Πρώτα αποχαρακτήρισαν, με υπουργική απόφαση, το μισό δάσος του Σέιχ Σου. Μετά οι εμπρηστές ανέλαβαν το έργο της καταστροφής. Ο κρατικός μηχανισμός δεν μπόρεσε να αντιμετωπίσει την πυρκαγιά, η οποία τον περασμένο μήνα έκανε στάχτη 12.000 στρέμματα από το δάσος. Την ίδια στιγμή παραμένει άγνωστο σε ποιο φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης έχει δημοσιευτεί η σχετική απόφαση για κήρυξη της περιοχής ως αναδασωτέας.

Μετά από όλα αυτά οι υπουργοί Περιβάλλοντος και Γεωργίας συστήνουν... επιτροπή παρακολούθησης για το έργο αποκατάστασης και αξιοποίησης του δάσους - πάρκου (Σέιχ Σου) της Θεσσαλονίκης. Κανείς, φυσικά, ακόμα δε γνωρίζει εάν έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες αναδάσωσης, για να ξεκινήσει η φύτευση την επόμενη περίοδο και ποια μέτρα θα παρθούν, για να επισπευθούν τα αντιπλημμυρικά έργα και να ολοκληρωθούν έγκαιρα.

Στην κοινή απόφαση πουθενά δε διευκρινίζεται με ποια μέτρα η κυβέρνηση θα αποτρέψει οικονομικά συμφέροντα να παρακάμψουν, με διάφορους τρόπους, τους περιορισμούς που θέτει η δασική νομοθεσία και να εξασφαλίσουν την εξαίρεση καμένων εκτάσεων, εμφανίζοντάς τες ως ιδιωτικές ή ως μη δασικές, έτσι ώστε να οικοπεδοποιηθούν.

Επίσης, δεν έχει διευκρινιστεί αν οι αρμόδιοι έχουν δώσει οδηγίες στην Αστυνομία και τη Δασική Υπηρεσία να εμποδίζουν την οικοπεδοποίηση της περιοχής και εάν έχουν την πρόθεση να ενισχύσουν με προσωπικό τη Δασική για να προστατευτεί το υπόλοιπο δάσος.

Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση έργο της επιτροπής είναι να παρακολουθήσει τις μελέτες και την ακριβή εφαρμογή του χρονοδιαγράμματος και των έργων αποκατάστασης του δάσους που θα εκτελεστούν με ευθύνη της διεύθυνσης δασών.

Επίσης, έργο της θα είναι η μελέτη και εισήγηση των απαραίτητων νομοθετικών ρυθμίσεων για την κατοχύρωση του ενιαίου δάσους - πάρκου και τη μελέτη του όλου προβλήματος διαχείρισης και αξιοποίησης, οργάνωσης, λειτουργίας και διοίκησης του συνόλου του δάσους πάρκου.

Εξάλλου, ο υπουργός Γεωργίας, Στ. Τζουμάκας, αποφάσισε τη συγκρότηση επιτροπής για τη σύνταξη προσχεδίου νόμου για την ανάληψη της ευθύνης πυροπροστασίας και αντιμετώπισης των πυρκαγιών των δασών από το Πυροσβεστικό Σώμα του υπουργείου Δημόσιας Τάξης. Με αυτό τον τρόπο καταπατείται η απόφαση της διακομματικής επιτροπής για τη δημιουργία και σύσταση ενιαίου φορέα δασοπροστασίας και η κυβέρνηση δείχνει ότι συνεχίζει την αντιδασική της πολιτική.

Σήμερα το κύριο βάρος της κατάσβεσης των δασικών πυρκαγιών πέφτει στους ώμους των εποχικών υπαλλήλων που προσλαμβάνονται με ρουσφετολογικά - κυρίως - κριτήρια την τελευταία στιγμή και συνήθως είναι ανεκπαίδευτοι. Χαρακτηριστικό των ελλείψεων που υπάρχουν είναι ότι η Δασική ζητούσε άμεσα 3.500 προσλήψεις δασολόγων, δασοφυλάκων, πυροφυλάκων, οδηγών και άλλων υπαλλήλων για τις υπηρεσίες της.

Ετσι αντί να ενισχυθούν οι υπηρεσίες που θα πρέπει να προστατεύουν τα δάση, το πρόβλημα μετατίθεται στις πλάτες της Πυροσβεστικής. Ομως η Πυροσβεστική έχει αρκετές ελλείψεις (1.000 κενές οργανικές θέσεις) σε τεχνικά μέσα, αλλά και η εκπαίδευση βρίσκεται ακόμα σε θεωρητικό επίπεδο. Εκκρεμεί μάλιστα η υπαγωγή της στο υπουργείο Εσωτερικών. Με αυτή τη μεθόδευση οι δασικοί υπάλληλοι θα κρατήσουν μόνο τη διαχείριση των δασών.

Γ. Α.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ