ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 24 Σεπτέμβρη 1997
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Κορυφαίο πολιτικό και πολιτιστικό γεγονός

Μήνυμα αισιοδοξίας και ελπίδας αποτελεί η μεγάλη επιτυχία που 23ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - ΟΔΗΓΗΤΗ. Για τέσσερις μέρες, ο χώρος της Πανεπιστημιούπολης, στα Ιλίσια, έγινε τόπος συνάντησης της πρωτοπόρας νεολαιίστικης οργάνωσης, της ΚΝΕ, με χιλιάδες νέους και νέες. Αποτέλεσε το κορυφαίο πολιτικό και πολιτιστικό γεγονός για τη νεολαία. Παρά το πέπλο σιωπής που επέβαλαν τα ΜΜΕ της υποκουλτούρας και της παρακμής, λόγος και ήχος αυθεντικός - νεανικός, συναντήθηκαν με αυτούς που δε βολεύονται με τη μοιρολατρία και την υποταγή. Ηταν η καλύτερη απόδειξη ότι οι συλλογικές μορφές πολιτικής και πολιτιστικής δράσης κερδίζουν συνεχώς έδαφος, παρά τις αντίθετες προσπάθειες της άρχουσας τάξης και των υποστηρικτών της.

Δεκάδες καλλιτέχνες και ερασιτεχνικά συγκροτήματα, ό,τι πιο ζωντανό και ελπιδοφόρο υπάρχει σήμερα στο χώρο της μουσικής, συμμετείχαν στο Φεστιβάλ. Εντεχνη μουσική, παραδοσιακά ακούσματα, λαϊκά και ρεμπέτικα τραγούδια, μπαλάντες, αλλά και ροκ ήχοι προσκάλεσαν νέους και μεγαλύτερους σε πολλά και ενδιαφέροντα μουσικά ταξίδια.

Ο μεγάλος ουρανός

"Σαν πέσει η σκοτεινιά, η αναπνοή μου θα σμίξει με τ' αγέρι/τότε η πόλη θα φανεί μονάχη, ερημική σαν τ' ακριβό μου αστέρι". Με το τραγούδι αυτό ξεκίνησε, την Κυριακή το βράδυ, στο Λαϊκό Στέκι, η μουσική παράσταση, βασισμένη στα τραγούδια που έγραψε ο Μάνος Χατζιδάκις για το θέατρο και τον κινηματογράφο. Κι επειδή "το όνειρο είναι μόνο μια στιγμή","λόγο το λόγο ξεχαστήκαμε" και η Ελένη Τσαλιγοπούλου με τον Γιάννη Μπέζο μάς θύμισαν τραγούδια αγαπημένα. "Εγινε παρεξήγηση κι εξήγηση δε δώσαμε", γιατί απλά "πάει ο καιρός που ήταν ο κόσμος δροσερός" και όλοι μαζί με προτροπή του Γιάννη Μπέζου τραγουδήσαμε "μην τον ρωτάς τον ουρανό, το σύννεφο και το φεγγάρι", ενώ αρκετοί ήταν εκείνοι που χόρεψαν στο ρυθμό των τραγουδιών "Ο μήνας έχει δεκατρείς" και "Αγάπη που 'γινες δίκοπο μαχαίρι", αλλά και το "Είμαι αϊτός χωρίς φτερά". "Υπεύθυνη" για τη μουσική μεταφορά της παράστασης ήταν η "Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων του Δήμου Πάτρας",που, εκτός από το "μαντολίνο", μας θύμισαν και το "Πες μου μια λέξη, αυτή τη μόνη λέξη, που 'χει στα χείλη μπλέξει και δεν τολμά να βγει". Ο ουρανός, ο μεγάλος ουρανός, ήταν ακόμη φωτεινός και ο κόσμος χαμογελούσε.

"Ανάψτε τα φώτα"

Στη συνέχεια, στο Λαϊκό Στέκι,το "σκηνικό" άλλαξε με την παρουσία του Λαϊκού Συγκροτήματος,με τον Μπάμπη Τσέρτο και την Νάντια Καραγιάννη.Κι αν σε "κάθε δρόμο υπάρχει πάντα ένας γκρεμός", εμείς, μ' ένα "κόκκινο μαντίλι στο λαιμό", βροντοχτυπήσαμε τις "χάντρες" και τα "ζάρια" και οι χοροί άρχισαν. Και κράτησαν καλά οι χοροί, μέχρι το τέλος. Το χρώμα της συναυλίας ήταν αυτό της ελληνικής μουσικής, ένας συνδυασμός λαϊκού ήχου, παραδοσιακού, σμυρναίικου, νησιώτικου. Από τη "Βοσκοπούλα" και τον "Αμάραντο" μέχρι το "πού να βρω γυναίκα να σου μοιάζει" και το "αγάπη μου/ σου αφήνω γεια/ αφού τώρα πια/ δε με θέλεις άλλο", ο Μπάμπης Τσέρτος είχε αυτό που από την αρχή ζήτησε. "Ανάψτε τα φώτα. Εδώ είναι λαϊκή σκηνή, δεν παίζουμε μπαλάντες. Ο κόσμος θέλει να χορέψει". Ετσι και έγινε. Από το ζεϊμπέκικο και το χασαποσέρβικο, μέχρι τα δημοτικά και τα νησιώτικα, ο κόσμος δήλωνε την ευχαρίστησή του να εκφραστεί χορεύοντας και τραγουδώντας μαζί με τον Μπάμπη Τσέρτο,την Νάντια Καραγιάννη και όλο το συγκρότημα.

Βήμα ερασιτεχνικής δημιουργίας

Ενα ακόμα βήμα ερασιτεχνικής δημιουργίας για νέα παιδιά και συγκροτήματα ήταν το 23ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - ΟΔΗΓΗΤΗ. Με τραγούδια και μελωδίες που τα ίδια τα παιδιά έγραψαν και επιμελήθηκαν, μα πάνω απ' όλα ο παλμός και το μεράκι που πήγαζε μέσα από τα τραγούδια τους, εκεί, στο Στέκι της Νεανικής Δημιουργίας στήθηκε ένα ξεχωριστό σκηνικό που τίποτα δεν είχε να ζηλέψει από τις μεγάλες συναυλίες επώνυμων καλλιτεχνών.

Δε χρειάστηκαν παρά μόνο λίγα λεπτά το βράδυ της Κυριακής, ώστε ο χώρος να γεμίσει από νέα παιδιά, αλλά και από μεγαλύτερους, και να συνοδέψουν σε κάθε μελωδία τους νέους δημιουργούς.

Την αρχή έκανε το ερασιτεχνικό ροκ συγκρότημα η "Ογδοη Μέρα". Ο χώρος πλημμύρισε από τραγούδια γνωστών ροκ συγκροτημάτων και τραγουδιστών. Η "ταξιδιάρα ψυχή", "καλή τύχη μάγκες", "ο βασιλιάς της σκόνης" ξεσήκωσαν το κοινό που τραγουδούσαν και αυτοί μαζί με το συγκρότημα. Με τα λόγια ενός δικού τους τραγουδιού που έλεγε "έχω βαρεθεί να με γεμίζουν αυταπάτες", δίνοντας συγχρόνως την υπόσχεση ότι "θα μείνω εδώ να τους παιδεύω όσο μπορώ" έστειλαν ξεχωριστό μήνυμα σε κάθε νέο για διέξοδο από τον ψεύτικο κόσμο των ναρκωτικών. Τελείωσαν με τα λόγια μέσα από τους στίχους ενός τραγουδιού που έλεγε "δεν πιάνουν οι κατάρες, δεν πιάνουν οι ευχές, εδώ η θλίψη δεν κερδίζει ποτέ".

Στη συνέχεια νέοι από το Μουσικό Λύκειο Παλλήνης και το Μουσικό Γυμνάσιο Ν. Λιοσίων παρουσίασαν μια ξεχωριστή μουσική παράσταση, το "όνειρο του κόσμου". Οι συνεχείς εναλλαγές μουσικών οργάνων και ήχων ενθουσίασαν το κοινό. Από το τουμπελέκι, στα τύμπανα, από το ντέφι, στα κρουστά και όλα μαζί σε συνδυασμό με τους στοίχους και τις νότες των δικών τους τραγουδιών ένα ξεχωριστό αποτέλεσμα. Για "όνειρα γεμάτα" και για "όνειρα του κόσμου" μιλούσαν τα τραγούδια τους, καλώντας τα όνειρα να πάρουν όλο τον κόσμο έτσι ώστε "να ξαναγεννηθούμε".

Ναι στον άνθρωπο που ελπίζει, αγαπάει, τραγουδάει, αντιστέκεται

"Οχι στα ναρκωτικά, ναι στη ζωή", αυτές ήταν οι φράσεις που επαναλάμβαναν συνέχεια τα παιδιά της Λαϊκής Μορφωτικής Στέγης Αμπελοκήπων Θεσσαλονίκης στην παράσταση "Λευκό Καμπαρέ" το Σάββατο το απόγευμα στο Λαϊκό Στέκι του 23ου Φεστιβάλ. Μια παράσταση για τους νέους, την οικογένεια, τους γιάπηδες, τα ναρκωτικά. Μια παράσταση έκφρασης ανησυχίας νέων της Θεσσαλονίκης.

Τα λόγια εναλλάσσονταν με μουσική και κάποιες φορές συνδυάζονταν για να περάσουν ένα μήνυμα ελπίδας και ζωής. "Παιδιά μου ισοπεδωμένα δε σας χωρά η γη" έλεγε το τραγούδι μετά τις εξομολογήσεις των νέων για τους δεκάδες λόγους που κατέφυγαν στα ναρκωτικά. Και αμέσως μετά πάνω στη σκηνή εμφανίζονται τρεις γιάπηδες με τα απαραίτητα κινητά. Το τρίπτυχό τους "Δύναμη - Λεφτά - Δόξα", η ατάκα τους "Εμείς ορίζουμε τον κόσμο". Η απαισιοδοξία όμως φέρνει την ελπίδα όταν όλα τα παιδιά μαζί πιάνονται χέρι χέρι και χορεύουν φωνάζοντας "Οχι στα ναρκωτικά. Ναι στον άνθρωπο που ελπίζει, αγαπάει, τραγουδάει... αντιστέκεται".

Η Λαϊκή Μορφωτική Στέγη στεγάζει τις ανησυχίες νέων ανθρώπων από το 1982. Είναι αυτοχρηματοδοτούμενη και λειτουργεί συλλογικά, ενώ ο πυρήνας της αποτελείτε από 30 - 40 ανθρώπους που συνεχώς ανανεώνεται. Ο "εμψυχωτής" της ομάδας - και σε καμιά περίπτωση αρχηγός - Κώστας Κρικέλης είπε στο "Ρ": "Τα θέματα που υπάρχουν στα έργα μας είναι πολιτικά και κοινωνικά. Χρησιμοποιούμε την τέχνη ως μέσο επικοινωνίας".

Αναφερόμενος στο 23ο Φεστιβάλ τόνισε: "Νιώθω δέος και συγκίνηση που βρίσκομαι εδώ. Αποδεικνύει ότι υπάρχουν ακόμη άνθρωποι που αγωνίζονται και παλεύουν".

Τα ίδια λόγια είπαν και τα παιδιά που έπαιζαν στην παράσταση, τόσο για το 23ο Φεστιβάλ όσο και για το έργο.

"Νιώθω πολύ ωραία εδώ. Το Φεστιβάλ έχει να δώσει και να προτείνει πολύ ενδιαφέροντα πράγματα" είπε η Μάρθα Καρετζή.Η Ελσα Αβραάμ τόνισε ότι "αισθάνομαι ότι είχε αντίκρισμα η παράσταση. Δώσαμε μια παράσταση σε ένα κοινό που μπόρεσε να λάβει κάποια μηνύματα". Ο Παναγιώτης Καμενίδης μιλώντας για το έργο και το μήνυμα που δίνει, είπε ότι "μιλάει για κάθε είδος εθισμού που οδηγεί στα ναρκωτικά".

Συναρπαστικό μήνυμα και διασκεδαστικές αθλιότητες

Πώς μπορείς να κάνεις πάνω από εκατό χιλιάδες ανθρώπους να "μην υπάρχουν"; Πώς μπορείς να τους κρύψεις; Εμείς δεν ξέρουμε. Ξέρουν, όμως, άλλοι. Ετσι νομίζουν. Νομίζει ότι ξέρει ο κύριος Λαμπράκης. Ο Μπόμπολας, ο Τεγόπουλος, ο Αλαφούζος, ο Κυριακού, ο Βαρδινογιάννης. Νομίζουν ότι ξέρουν όλοι αυτοί, που οι κάμερες, τα μικρόφωνα και οι γραφίδες τους είναι "πανταχού παρούσες" όταν πρόκειται για κανένα κατασκευασμένο γκάλοπ. Οταν πρόκειται να απαθανατίσουν τους παντοειδείς σκυλοκαυγάδες τύπου πιτ- μπουλ, τα κοσμικά ρεσάλτα των "φιλάνθρωπων" συζύγων ή τις στημένες συνεντεύξεις του πρωθυπουργού. Αλλά, όταν πρόκειται για μια κοσμοσυρροή δεκάδων χιλιάδων νέων, που δεν εντάσσονται στα προγράμματα... λοβοτομής του πολύχρωμου δικομματικού "εκσυγχρονισμού", τότε η "δημοκρατία" της "ελευθεροτυπίας" και του "πλουραλισμού" παθαίνει μυωπία...

***

Ειδικά, δε, όταν αυτό το ποτάμι νιότης ανεμίζει τις κόκκινες σημαίες και αποδεικνύει πως "όπως και να 'χει τούτη η Γη, θα 'μαι στην πρώτη τη γραμμή, όπως και τώρα που είναι δύσκολοι καιροί", ε, τότε, η μυωπία μετατρέπεται σε... τύφλωση.

Οι παραπάνω κύριοι, λοιπόν, δεν... αντιλήφθηκαν τι έγινε τις προηγούμενες μέρες στα Ιλίσια. Δεν... άκουσαν ότι πάνω από 100.000 άνθρωποι (όχι 100 ατσαλάκωτοι γιάπηδες, εδώ μιλάμε για χιλιάδες πραγματικούς ανθρώπους) πέρασαν τις πύλες του 23ου Φεστιβάλ της ΚΝΕ. Οτι ανάλογο συναπάντημα νιότης, πολιτικής και πολιτισμού, δεν έχει ξαναγίνει μεταπολιτευτικά. Δεν... αξιολόγησαν ως είδηση ότι μια πλημμύρα φρεσκάδας, με ασυμπλήρωτα τα 20 χρόνια της, αναστάτωσε το κέντρο της Αθήνας για τέσσερις ολόκληρες μέρες. Ακόμα ακόμα, δεν... ενημερώθηκαν πως σε αυτό το Φεστιβάλ κατέθεσαν την πολιτιστική τους πρόταση τέτοιας ποιότητας και τέτοιος αριθμός καλλιτεχνών, που κανένα πολυεθνικό αρπαχτικό της δισκογραφίας δεν μπορεί να συνενώσει.

Ως εκ τούτου, οι "ενημερωτές" του έθνους σίγησαν... Γι' αυτούς δεν υπήρξε Φεστιβάλ της ΚΝΕ. Ομως, πράγματι, δεν κατάλαβαν; Η μήπως κατάλαβαν πάρα πολύ καλά; Γι' αυτό και υπέπεσαν σε ένα ακόμα σφάλμα. Νόμισαν ότι μπορούν να κρύψουν, να εξαφανίσουν εκατό χιλιάδες ανθρώπους. Ομως, τόσες χιλιάδες άνθρωποι φαίνονται, διάβολε. Και ακόμα χειρότερα. Φαίνονται ολοκάθαρα και όσοι επιχειρούν να τους εξαφανίσουν...

***

Αυτό που συνέβη την περασμένη βδομάδα στα Ιλίσια μόνο με μια λέξη περιγράφεται: Ηταν ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΟ. Γιατί την εποχή της εκβαρβαρισμένης "νέας τάξης", την εποχή της μονοφωνίας ενός νεκροταφείου ιδεοληψιών, που οι εξουσιαστές επιζητούν να διαφυλάξουν και με την ευρω-ατλαντική υποταγή και με τη ναρκο-υποταγή, και που οι μηχανισμοί χειραγώγησης θέλουν να πλασάρουν σαν "απόλυτη ιδέα" με έμβλημα το αμύνεσθαι περί... πάρτης, είναι ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΟ να συγχρονίζονται τα βήματα της γενιάς των αγέννητων ακόμα Πολυτεχνείων, σε μια περιπέτεια.

Πρόκειται για την περιπέτεια της αξιοπρέπειας. Την αμφιβολία της αναζήτησης. Την αγωνία της έρευνας που φέρνει τη γνώση. Την ελπίδα για το καινούριο. Πρόκειται για μια περιπέτεια που αξίζει. Που ξεκινά με τη σιγουριά της υπόσχεσης και της απόφασης δεκάδων χιλιάδων "ύποπτων" στα κιτάπια της Σένγκεν, ότι "δεν πάει άλλο" και πως αυτό το πολυπόθητο "άλλο" δε θα 'ρθει από μόνο του. Θα 'ρθει με τον αγώνα, το χαμόγελο και τη ζωντάνια των αμέτρητων χεριών που ανέμιζαν προχτές το σφυροδρέπανο.

***

Ολοι αυτοί, που θέλησαν να αποσιωπήσουν αυτό το μήνυμα, είχαν ασφαλώς τους λόγους τους. Πολύ σοβαρούς λόγους. Βλέπουν ότι δεν μπορούν να ανακόψουν τη δύναμη των κομμουνιστικών ιδεών. Αναγνωρίζουν ότι όσα φίμωτρα κι αν παραγγέλνουν στα τηλε-μαγειρεία της αποβλάκωσης, δεν μπορούν να απομονώσουν το ΚΚΕ από την κοινωνία. Αγωνιούν γιατί βλέπουν ότι το κόμμα της εργατικής τάξης και η νεολαία του ήταν, είναι και θα είναι σημείο αναφοράς για όλους αυτούς που χτίζουν, αλλά και γκρεμίζουν κόσμους, με τα μπράτσα, με τη σκέψη, με τα τραγούδια τους.

Είναι, λοιπόν, μοιραίο να αμύνονται οι άνθρωποι. Χωρίς, όμως, αποτέλεσμα. Γιατί, όπως φέτος υπέστησαν την αδυναμία τους να "καταργήσουν" 100.000 ανθρώπους, έτσι του χρόνου θα δουν πόσο δύσκολο είναι να "καταργήσουν" ακόμα περισσότερους.

Οσο για μας, για όλους εκείνους που συναντηθήκαμε στα Ιλίσια, όταν θα τα ξαναπούμε στα "μπλόκα" του αγώνα, τώρα που οικοδομούμε τα μέτωπα της αντεπίθεσης, θα έχουμε ένα ακόμα λόγο να διασκεδάζουμε. Να διασκεδάζουμε με τις αθλιότητες των κυρίων, που προσπαθούν να πείσουν - τους εαυτούς τους - ότι δεν υπάρχουμε.

Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ