ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Δεκέμβρη 1997
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΚΕ
Ιδού ποιοι δεν πληρώνουν φόρους

Ερώτηση - καταγγελία βουλευτών του Κόμματος στη Βουλή

Ιδιαίτερη βαρύτητα και σημασία αποκτά, στα πλαίσια της συζήτησης για τον προϋπολογισμό, που αρχίζει σήμερα στη Βουλή, η Ερώτηση που κατέθεσαν βουλευτές του ΚΚΕ για τις απλήρωτες βεβαιωμένες οφειλές που έχουν οι εκπρόσωποι του κεφαλαίου προ τις αρμόδιες Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (ΔΟΥ). Στην Ερώτηση, την οποία υπογράφουν ο Αχιλ. Κανταρτζής και ο Β. Μπούτας, ανάμεσα στα άλλα τονίζεται:

"Σαν να μην έφτανε το άδικο φορολογικό σύστημα με το οποίο οι εργαζόμενοι, οι συνταξιούχοι, οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες και γενικότερα τα πλατιά λαϊκά στρώματα πληρώνουν το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος των φόρων, το μεγάλο κεφάλαιο, στο οποίο μεταβιβάζονται τεράστια ποσά μέσα από τον προϋπολογισμό, όχι μόνο βρίσκεται σε ένα φορολογικό παράδεισο (με τις νόμιμες φοροαπαλλαγές, αλλά και την εκτεταμένη φοροδιαφυγή), αλλά επιπλέον αρνείται - σε μεγάλο βαθμό - να πληρώσει ακόμα και εκείνα τα ποσά που η Εφορία του καταλογίζει.

Ετσι, είναι εξαιρετικά αποκαλυπτικά τα στοιχεία του σχετικού πίνακα, σύμφωνα με τα οποία, ενώ τα μη εισπραχθέντα έσοδα του κράτους στις 503 Εφορίες που λειτουργούσαν το 1996, αποτελούσαν το 3,9% των βεβαιωθέντων εσόδων, στις υπόλοιπες 5 Εφορίες, οι οποίες ασχολούνται αποκλειστικά με το μεγάλο κεφάλαιο, το ποσοστό αυτό κυμαινόταν από 11,9% μέχρι 36%!

Ετσι, ακόμα κι αν δεχόταν κάποιος τον ισχυρισμό της κυβέρνησης ότι το 1998 χρειάζεται τα φορολογικά έσοδα τα αυξηθούν κατά 1 τρισ. δρχ., το ποσό αυτό θα μειωνόταν σε περισσότερο από το μισό, αφού μόνο σ' αυτές τις πέντε Εφορίες οι μεγάλες επιχειρήσεις θα έπρεπε να καταβάλουν 550 δισ. δρχ.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. υπουργός ποια μέτρα πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση και πότε, ώστε να εισπραχτούν αυτά τα τεράστια ποσά από τις μεγάλες μονοπωλιακές επιχειρήσεις, οι οποίες αρνούνται να καταβάλουν κι αυτά που οι ίδιες δηλώνουν, ενώ την ίδια ώρα οι εργαζόμενοι και ολόκληρος ο λαός μας στενάζει κάτω από την αφόρητη λιτότητα και τη φορολογική επιδρομή της κυβέρνησης στα λαϊκά εισοδήματα;".

ΗΓΕΣΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΩΝ
Συγκαλύπτουν τους φοροφυγάδες

Σχεδόν χωρίς προσχήματα οι φιλοκυβερνητικοί συνδικαλιστές της ΠΟΕ - ΔΟΥ συγκαλύπτουν την αποδεδειγμένη φοροδιαφυγή των τεχνικών εταιριών και της πολυεθνικής "BP"

Με τον πλέον απροκάλυπτο τρόπο η φιλοκυβερνητική ηγεσία της Ομοσπονδίας Εφοριακών Υπαλλήλων (ΠΟΕ - ΔΟΥ) επιχείρησε χτες, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για τον κρατικό προϋπολογισμό του 1998, να συγκαλύψει τόσο το σκάνδαλο μαμούθ της φοροδιαφυγής των τεχνικών εταιριών που αποκάλυψε ο "Ρ", όσο και την παραγραφή ουσιαστικά φόρων και προστίμων 40 δισ. δρχ. που είχαν καταλογιστεί για φοροδιαφυγή στην πολυεθνική "BP".

Ακόμα και το γεγονός ότι οι εν λόγω συνδικαλιστές έδωσαν για μια ακόμη φορά όρκους πίστης στο πρόγραμμα "σύγκλισης" και στην ΟΝΕ, έρχεται σε δεύτερη μοίρα, μετά τα όσα διαδραματίστηκαν γύρω από το θέμα της φοροδιαφυγής.

Η όλη υπόθεση ξεκίνησε με ερώτηση του "Ρ" με την οποία ζητούσε από την ηγεσία της ΠΟΕ - ΔΟΥ να απαντήσει γιατί η Ομοσπονδία δεν εξέδωσε έστω και μία ανακοίνωση, για δύο τόσο σημαντικά θέματα και τι θέση παίρνει η Ομοσπονδία στα συγκεκριμένα ζητήματα της φοροδιαφυγής και της συγκάλυψής της από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών.

Σε εμφανή αμηχανία ο Πρόεδρος της ΠΟΕ - ΔΟΥ Α. Μακρυπίδης ζήτησε να... συγκεντρωθούν και άλλες ερωτήσεις ώστε ν' απαντήσει συνολικά! Το μόνο όμως που τελικά έκανε όταν αποφάσισε να απαντήσει, ήταν να ψελλίσει κάτι για επιφυλάξεις και διαφωνίες, χωρίς καν ν' αναφερθεί σε τι επιφυλάσσεται και σε τι διαφωνεί! Οσο για την υπόθεση της "BP", ισχυρίστηκε ότι την είχε αναφέρει πέρσι.

Οταν στη συνέχεια και για δεύτερη φορά ζητήθηκε από τον κ. Μακρυπίδη να ξεκαθαρίσει αν καταδικάζει η Ομοσπονδία τη φοροδιαφυγή των τεχνικών εταιριών, αναγκάστηκε να ομολογήσει ότι "υπάρχει θέμα φοροδιαφυγής".

Εκεί όμως υπήρξε παρέμβαση του γενικού γραμματέα της ΠΟΕ - ΔΟΥΓ. Μπάτσου,ο οποίος... διορθώνοντας το συνάδελφό του, υποστήριξε ότι "πρέπει να ξεχωρίζουμε τις υποθέσεις φοροδιαφυγής από τις περιπτώσεις κατά τις οποίες κάποια εταιρία έλαβε πλαστά ή εικονικά τιμολόγια από πλάνη". Με λίγα δηλαδή, λόγια επιχειρήθηκε από την πλευρά του η αθώωση των τεχνικών εταιριών, με την επίκληση του γεγονότος ότι αυτές μπορεί και να υπήρξαν θύματα πλάνης...

Η επιχειρούμενη συγκάλυψη και αθώωση ουσιαστικά των φοροφυγάδων από τους εκπροσώπους μίας από τις μεγαλύτερες συνδικαλιστικές Ομοσπονδίες του δημόσιου τομέα, γίνεται τη στιγμή που τους είναι γνωστή η εμπιστευτική έκθεση υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου Οικονομικών (την αποκάλυψε την προηγούμενη βδομάδα ο "Ρ") στην οποία αναφέρεται χαρακτηριστικά: "Από ελέγχους της ΥΠΕΔΑ Αθηνών διαπιστώθηκε ότι οι τεχνικές επιχειρήσεις (... ) κατά κανόνα και εκ προθέσεως λαμβάνουν και καταχωρούν στα βιβλία τους εικονικά τιμολόγια ιδιαίτερα μεγάλης αξίας για ανύπαρκτες συναλλαγές, με σκοπό την έκπτωση του αναλογούντος ΦΠΑ και την εμφάνιση διογκωμένων δαπανών... ".

Είναι εμφανές ότι με τη στάση τους αυτή, απέδειξαν το σάπισμα του κυβερνητικού συνδικαλισμού και πόσο επικίνδυνος και εχθρικός έχει γίνει για τα συμφέροντα των εργαζομένων. Ενας συνδικαλισμός κομμένος και ραμμένος στα μέτρα της νέας τάξης πραγμάτων, μοχλός χειραγώγησης και ποδηγέτησης του αγωνιστικού συνδικαλιστικού κινήματος.

Κατά τ' άλλα οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας χαρακτήρισαν τον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς "δύσκολο και σκληρό για τους εργαζόμενους", ενώ την όποια αντίσταση σ' αυτόν σχεδόν την ταύτισαν με επιμέρους τεχνικές προτάσεις για τη βελτίωση του τρόπου λειτουργίας του υπουργείου Οικονομικών.

Θ. Κ.

ΕΚΘΕΣΗ ΟΟΣΑ
Η "σύγκλιση" επιτεύχθηκε αλλά στην ανεργία

Ενδιαφέροντα συμπεράσματα από τη σύγκριση των δεικτών για την ανάπτυξη, την ανεργία και τον πληθωρισμό, ανάμεσα στην Ελλάδα, τον ΟΟΣΑ και την Ευρωπαϊκή Ενωση

"Πλάτες" στην κυβέρνηση Σημίτη, για να εφαρμοστούν όσο γίνεται ευκολότερα τα αντιλαϊκά μέτρα του κρατικού προϋπολογισμού 1998, βάζει και ο ΟΟΣΑ με την εξαμηνιαία έκθεσή του, που είδε χτες το φως της δημοσιότητας στον ελληνικό Τύπο. Το στίγμα της έκθεσης - όπως και των εκθέσεων της Κομισιόν, του ΔΝΤ του ΣΕΒ και άλλων κέντρων που στηρίζουν και υποστηρίζουν τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου - είναι πως αν δε ληφθούν πρόσθετα αντιλαϊκά μέτρα, τότε τα κρατικά ελλείμματα θα είναι μεγαλύτερα από τα προϋπολογισθέντα και γενικά θα υπάρξουν αποκλίσεις στους στόχους που έχει θέσει η κυβέρνηση με το πρόγραμμα "σύγκλισης" και τη Συνθήκη του Μάαστριχτ.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί, ότι παρά τις σκληρές θυσίες στις οποίες υποβλήθηκαν οι εργαζόμενοι και τα πλατιά λαϊκά στρώματα, σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ:

  • ο ρυθμός αύξησης του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ) στην Ελλάδα εκτιμάται ότι θα περιοριστεί στο 3,4% τόσο για φέτος όσο και το 1998, ενώ για το 1999 προβλέπεται να μειωθεί στο 3,2%. Θα είναι δηλαδή, ελαφρά μεγαλύτερος από το ρυθμό ανάπτυξης τόσο των χωρών - μελών του ΟΟΣΑ (υπολογίζεται σε 3% το 1997, 2,9% το 1998 και 3,8% το 1999), όσο και από τις χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης (υπολογίζεται σε 2,6% φέτος, 2,8% το 1998 και 1,8% το 1999).
  • ο πληθωρισμός στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι μειώθηκε ο ρυθμός αύξησής του, εξακολουθεί να παραμένει το 1997 υπερδιπλάσιος της ΕΕ (5,8% στην Ελλάδα και 1,8% στην ΕΕ), ενώ για το 1998 εκφράζεται η αισιοδοξία ότι θα είναι 2,5 φορές μεγαλύτερος του μέσου πληθωρισμού των χωρών - μελών της Κοινότητας (4,5% στην Ελλάδα και 2% στην Ευρωπαϊκή Ενωση). Και λέμε ότι είναι αισιόδοξη αυτή η εκτίμηση, γιατί καθώς αναμένεται μείωση του πληθωρισμού στην Ελλάδα, σε μια χρονιά που ο ΟΟΣΑ προβλέπει άνοδο του πληθωρισμού, τόσο στις 29 χώρες - μέλη του Οργανισμού (από 3,8% φέτος σε 3,9% το 1998), όσο και στις 15 χώρες - μέλη της ΕΕ (από 1,8% φέτος σε 2% το 1998).
  • η επίσημη ανεργία στην Ελλάδα, εκτιμάται ότι θα αυξηθεί από 10,5% φέτος σε 10,6% το 1998 και σε 10,7% το 1999, σε αντίθεση με τη μείωση που αναμένεται να σημειωθεί τόσο στις 29 χώρες - μέλη του ΟΟΣΑ (από 7,3% φέτος, σε 7% το 1998), όσο και στις χώρες - μέλη της ΕΕ (από 11,3% φέτος, σε 10,9% το 1998).

Αν θελήσει κανείς να βγάλει κάποια συμπεράσματα από τη σύγκριση των παραπάνω δεικτών της ελληνικής οικονομίας με εκείνους του συνόλου των χωρών - μελών του ΟΟΣΑ και της Κοινότητας, θα καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η Ελλάδα το 1998 θα έχει συγκλίνει πλήρως με την ΕΕ στο θέμα της ανεργίας, καθώς η ανεργία στη χώρα μας θα έχει φτάσει αισίως στο 10,6% πλησιάζοντας έτσι το 10,9% που είναι ο μέσος όρος της ανεργίας στις 15 ευρωπαϊκές χώρες - μέλη της Κοινότητας.

ΔΙΑΚΟΜΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑΣ ΥΨΗΛΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣΑΞΙΑΣ
Αποφασιστική η συμβολή του ΚΚΕ

Του Κώστα ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ

1. Συνεχίζονται οι δραστηριότητες των οκτώ διακομματικών επιτροπών που συστάθηκαν στα χρόνια 1996-1997 για προμήθειες αγαθών μεγάλης οικονομικής ή τεχνολογικής αξίας (VTOA), που αφορούν τόσο το δημόσιο, όσο και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Το ΚΚΕ επανειλημμένα - στο παρελθόν και πρόσφατα - άσκησε πίεση στις κυβερνήσεις της χώρας για μια σαφώς διαφανή και αποτελεσματική οργάνωση των προμηθειών αυτών, με στόχο την ενίσχυση των εγχώριας αγοράς, τη στήριξη της απασχόλησης εργατικού δυναμικού, την ομαδοποίηση των αγορών και την καλύτερη έρευνα για εξασφάλιση χαμηλότερων - ανταγωνιστικών τιμών και συμφερότερων προσφορών, για καλύτερη ποιότητα και ταχύτερη παράδοση των προμηθειών. Γι' αυτό και πήρε μέρος στις διακομματικές επιτροπές που συστάθηκαν με στόχο να παλέψει στις παραπάνω κατευθύνσεις. Σημειώνουμε εδώ ότι μικρό μόνο μέρος των δαπανών του δημοσίου για προμήθειες αγαθών έχει υπαχθεί στην ευθύνη διακομματικών επιτροπών, ενώ το μέγιστο μέρος τους, που αφορά την "Ολυμπιακή", τον ΟΤΕ, τη ΔΕΗ, τις Ενοπλες Δυνάμεις και τα "μεγάλα έργα" γίνεται από τους παραπάνω φορείς εκτός διακομματικής ευθύνης. Αν αυτή η "εξαίρεση" του μέγιστου μέρους της δαπάνης του δημοσίου κλπ, για προμήθειες και έργα παραταθεί, γίνεται ολοφάνερο ότι ο ρόλος των διακομματικών επιτροπών θα έχει αναιρεθεί με ευθύνη της ίδιας της κυβέρνησης.

***

2. Οι διακομματικές επιτροπές για τις προμήθειες VTOA, συγκροτήθηκαν από τα πέντε κόμματα της Βουλής και τέσσερις υπουργούς ή υφυπουργούς κάθε μια. Στη διάρκεια των εργασιών αυτών των επιτροπών και χωρίς να προβληθεί οποιαδήποτε σχετική αιτιολογία, η ΝΔ εγκατέλειψε αυτές τις επιτροπές ζητώντας ταυτόχρονα να αντικατασταθούν από... δικαστικούς! Προφανώς η ΝΔ υποκρίνεται ότι αγνοεί τη γνωστή "ρήση" του σημερινού υπουργού Δικαιοσύνης κατά την οποία "από τότε που έγινε ελληνικό "γκουβέρνο", δικαστής και χωροφύλακας κάνουν ό,τι θέλει το ντοβλέτι"...

Το βέβαιο είναι ότι η ΝΔ απεχθάνεται τους αντιπροσωπευτικούς θεσμούς και αφήνει ανοιχτή την πόρτα για κάθε δημαγωγία.

Το δρόμο της αποχώρησης από τις διακομματικές επιτροπές επέλεξε στη συνέχεια και το ΔΗΚΚΙ, με αιτιολογίες άσχετες προς τις προμήθειες και τις διακομματικές.

Είναι φανερό ότι η παραμονή του ΚΚΕ στις επιτροπές αυτές εξαρτάται - απόλυτα - από την ουσιαστική εκπλήρωση των λόγων δημιουργίας τους.

***

3. Ολοκληρώνεται το έργο των τεσσάρων διακομματικών επιτροπών στο υπουργείο Μεταφορών.

Η αναφορά στο έργο των επιτροπών αυτών κάθε άλλο παρά αφορά το οξύτατο συγκοινωνιακό πρόβλημα που βιώνουν καθημερινά οι εργαζόμενοι και οι πολίτες της Αθήνας και όλης της χώρας (που θα ήταν χρήσιμο να αποτελέσει περιεχόμενο ενός άλλου άρθρου).

Οι συγκεκριμένες προμήθειες συγκοινωνιακών μέσων καρκινοβατούν, γιατί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, όπως προηγούμενα και αυτή της ΝΔ, αδιαφορεί παντελώς για εκατομμύρια πολίτες που διακινούνται με κρατικά μέσα μεταφοράς. Οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης για τους Ολυμπιακούς Αγώνες στη χώρα μας την υποχρέωσαν τελικά να εξαγγείλει - το 1996 - ένα πρόγραμμα ανανέωσης και ενίσχυσης των συγκοινωνιακών μέσων στην τετραετία 1997 - 2000. Καθόρισε μάλιστα και τη χρηματοδότηση αυτών των προμηθειών σε τέσσερις ετήσιες δόσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ολα αυτά αποδείχτηκαν "λόγια του αέρα", καθώς, το 1997, δε διατέθηκε δεκάρα για τις λαϊκές συγκοινωνίες, ούτε το 1998 "γράφτηκε" δεκάρα στον προϋπολογισμό για παρόμοιες προμήθειες. Παρ' όλα αυτά, επειδή, τα αφεντικά τους των Βρυξελλών τους "επέτρεψαν" να κάνουν ορισμένες προμήθειες μέσω προγραμματικών συμφωνιών, που είναι δυνατόν να ενισχύσουν την εγχώρια αγορά, αλλά μόνο ως το τέλος αυτού του χρόνου (1997) αποφάσισαν να προωθήσουν τις προμήθειες που αφορούν 750 λεωφορεία, 190 περίπου τρόλεϊ, σιδηροδρομικούς συρμούς του ΗΣΑΠ (γραμμή Κιφησιάς - Πειραιά) και του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ γενικότερα. Αυτές οι προμήθειες ανατέθηκαν σε διακομματικές επιτροπές VTOA. Σημειώνεται ότι παρόλο που από τον ΟΣΕ στις αγορές μέσω VTOΑ έχουν υπαχθεί προμήθειες 150 και πάνω δισ. δρχ., ένα μεγάλο τμήμα τους εξακολουθεί να γίνεται από τον ίδιο το φορέα και όχι μέσω διακομματικών επιτροπών.

Παρά την αρνητική αυτή κατάσταση οι διακομματικές στο υπουργείο Μεταφορών εργάστηκαν ουσιαστικά και δραστήρια. Καρπός αυτής της δουλιάς είναι ότι ήδη οι προγραμματικές συμφωνίες για την προμήθεια 750 λεωφορείων σε τέσσερα χρόνια και 190 περίπου τρόλεϊ έφτασαν ήδη στο τέλος.

Σε λίγες μέρες οι προγραμματικές συμφωνίες θα έχουν υπογραφεί, ύστερα από προετοιμασία και διαπραγματεύσεις που κράτησαν πάνω από χρόνο. Χαρακτηριστικά των προμηθειών αυτών είναι η επίτευξη υψηλής εγχώριας προστιθέμενης αξίας, οι τεχνικές βελτιώσεις για την καλύτερη διακίνηση του επιβατικού κοινού (κλιματισμός, χαμηλά δάπεδα, βελτιωμένος μηχανολογικός εξοπλισμός κ.ά.) και επίσης η εξασφάλιση σημαντικά χαμηλότερων τιμών από εκείνες στις οποίες, σε πραγματικές τιμές, αγόρασαν οι "νοικοκυραίοι" το 1993 τα λεωφορεία τους ή σκόπευαν οι κυβερνήσεις, ληστεύοντας τον ΗΛΠΑΠ, να αγοράσουν (από το 1993 και μετά) τα τρόλεϊ. Βελτιωμένη θα είναι η λειτουργία αυτών των μέσων και για το προσωπικό που θα απασχολείται σ' αυτά. Αυτή η εξέλιξη είχε σαν συνέπεια να εξοικονομηθούν αρκετά δισεκατομμύρια. Μένει τώρα όλα αυτά να μη μείνουν στα λόγια και στις υπογραφές...

Στους ηλεκτρικούς σιδηρόδρομους Πειραιά - Κηφισιάς, η αγορά συρμών προχώρησε θετικά, με αποτέλεσμα οι συρμοί αυτοί να είναι... οικονομικότεροι από τους αντίστοιχους του μετρό της Αθήνας.

Προχώρησε επίσης η προετοιμασία των προγραμματικών συμφωνιών για σιδηροδρόμους (μηχανές - βαγόνια) του ΟΣΕ. Η διαδικασία αυτή θα είχε ολοκληρωθεί από καιρό αν οι αρμόδιοι του ΟΣΕ κατανοούσαν το ρόλο των διακομματικών επιτροπών και δε σπαταλούσαν τις δυνατότητές τους για τη συνέχιση ενός καθεστώτος προμηθειών που οι ίδιοι και οι προηγούμενοι από αυτούς καθιέρωσαν, αντίθετο φυσικά στα δεδομένα ύπαρξης διακομματικών...

Συνοψίζοντας θα μπορούσε βάσιμα να υποστηρίξει κάποιος που γνωρίζει τα πράγματα, ότι σωστά προχώρησαν στο έργο που τους ανατέθηκε οι τέσσερις διακομματικές στο υπουργείο Μεταφορών.

***

4. Προχωρεί η διαδικασία μηχανοργάνωσης του ΙΚΑ με προκήρυξη διαγωνισμού που ενέκρινε η διακομματική επιτροπή του υπουργείου Εργασίας - Κοινωνικής Ασφάλισης για τη συγκεκριμένη προμήθεια.

***

5. Προχωρεί επίσης η διαδικασία προμήθειας τεσσάρων ελικοπτέρων και δύο αεροπλάνων ιατρικής βοήθειας του ΕΚΑΒ για τα νησιά της χώρας και τις απομακρυσμένες περιοχές. Η αντίστοιχη διακομματική λειτουργεί στο υπουργείο Πρόνοιας.

Αρνητικό στοιχείο στις προμήθειες αεροπορικών μέσων (ελικοπτέρων και αεροπλάνων) για τις οποίες ενδιαφέρεται επίσης το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας κ.ά. είναι η αγνόηση των εγχώριων δυνατοτήτων ελέγχου και συντήρησης αεροσκαφών, μέσω της προηγμένης εγχώριας κρατικής βιομηχανικής επιχείρησης (ΕΑΒ) και η έλλειψη συντονισμού ανάμεσα σε όλες τις κρατικές υπηρεσίες που χρειάζονται αεροσκάφη, ώστε να εξασφαλιστούν καλύτερες τιμές με μεγαλύτερες ομαδοποιημένες αγορές και μικρότερο κόστος συντήρησης, που κατά τη διάρκεια ζωής των αεροσκαφών ξεπερνά το κόστος αγοράς, ύψους δεκάδων δισεκατομμυρίων. Είναι αυτονόητο ότι έναν παρόμοιο συντονισμό δεν είναι δυνατόν από μόνες τους να εξασφαλίσουν οι διακομματικές επιτροπές. Τώρα, αφού - επί χρόνια - άφησαν στην άκρη την υλοποίηση αυτών των απαραίτητων για τον τόπο μας προμηθειών, προβάλλουν τον επείγοντα χαρακτήρα τους, παραμερίζοντας αντικειμενικά τους στόχους που σημειώσαμε (εγχώρια στήριξη - ομαδοποιημένες αγορές)...

***

6. Η διαδικασία μηχανοργάνωσης των τελωνείων - ευθύνης του υπουργείου Οικονομικών.

Η διαδικασία αυτή αν και είναι η πρώτη για την οποία λειτούργησε διακομματική επιτροπή από το 1996, βάλτωσε για ενάμιση χρόνο λόγω ματαίωσης του πρώτου διαγωνισμού. Σημειώνουμε ότι ο διαγωνισμός έγινε κανονικά και προέκυψε μειοδότης. Επειδή όμως η προσφορά του ξεπερνούσε το μέγεθος της προϋπολογισμένης δαπάνης, αυξημένης κατά 50%, ο διαγωνισμός ματαιώθηκε. Αρνητική εξέλιξη σ' αυτήν την οπισθοδρόμηση είναι ότι ενώ μπορούσε να κληθεί ο μειοδότης να μειώσει τις τιμές του στα επιτρεπτά όρια, το υπουργείο απέφυγε μια τέτοια διαδικασία και χωρίς καν να πάρει τη γνώμη της αντίστοιχης διακομματικής επιτροπής υπέβαλε σχετικό ερώτημα στο... Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣτΚ). Ας σημειωθεί ότι το ερώτημα δεν έγινε στο υπουργείο Ανάπτυξης (Εμπορίου) στο οποίο συνήθως καταφεύγουν τα άλλα υπουργεία για παρόμοια ερωτήματα, αλλά στο ΝΣτΚ. Ας σημειωθεί επίσης ότι, συνήθης πρακτική της Επιτροπής Κρατικών Προμηθειών (υπουργείο Ανάπτυξης), σε αντίστοιχες περιπτώσεις, είναι να καλείται - γενικά - ο μειοδότης, να μειώσει παραπέρα τις τιμές του σε λογικότερα επίπεδα. Παρ' όλα αυτά, το ΝΣτΚ γνωμάτευσε ότι μετά το διαγωνισμό δεν είναι δυνατή η μείωση της τιμής. Ο νέος διαγωνισμός που προκηρύχτηκε δεν πρόκειται βέβαια να εξασφαλίσει καλύτερες τιμές. Αντίθετα, αν απ' αυτόν προκύψει άλλος μειοδότης από τον προηγούμενο (του πρώτου διαγωνισμού), θα δημιουργηθούν - το πιθανότερο - νέα προβλήματα.

Στα πλαίσια του ίδιου υπουργείου - μέσω διακομματικών - προχωρούν επίσης οι διαδικασίες μηχανοργάνωσης του προϋπολογισμού (μέσω των ΔΟΥ) και του κρατικού θησαυροφυλακίου.

Συμφωνίες... κοροϊδίας

Στην ημερήσια διάταξη έρχονται και πάλι οι περιβόητες "συμφωνίες κυρίων", ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους εκπροσώπους των επιχειρηματιών για τις αυξήσεις των τιμών στην αγορά. Πρόκειται για τη γνωστή, περιοδική, κοροϊδία σε βάρος των εργαζόμενων καταναλωτών περί δήθεν προσπαθειών συγκράτησης των τιμών, ενώ στην πραγματικότητα πρόκειται για την απεχθή προσαρμογή της αγοράς στο καθεστώς της πλήρους ασυδοσίας των μεγαλοεπιχειρηματιών.

Η συζήτηση αφορά ανατιμήσεις στα επίπεδα του 2,5%. Κι έτσι να ήταν τα πράγματα Θα μπορούσε κανείς να πει ότι αφού οι "αυξήσεις" που θα πάρουν οι εργαζόμενοι θα υπολείπονται του 2%, έτσι κι αλλιώς θα υπάρξει μείωση της αγοραστικής τους δύναμης. Ομως η πραγματικότητα είναι ακόμα χειρότερη, αφού οι "συμφωνίες" γίνονται με κριτήριο το πόσο τα διάφορα είδη επιδρούν στους επίσημους δείκτες της Στατιστικής και όχι με γνώμονα το αν αποτελούν απαραίτητα είδη λαϊκής κατανάλωσης.

Και, εν πάση περιπτώσει, λίγοι είναι αυτοί που τρώνε πλέον το κουτόχορτο των "συμφωνιών κυρίων", αφού η καθιέρωσή τους κάθε άλλο παρά έχει ανακόψει την ανηφορική πορεία που ακολουθούν οι τιμές στην αγορά...

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΕΟΤ
Καταγγέλλουν την πολιτική εξυπηρέτησης "ημετέρων"

Για αποσπασματικά μέτρα - "πυροτεχνήματα", που θα εξυπηρετήσουν "ημετέρους", καταγγέλλει την πολιτική ηγεσία του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) ο Σύλλογος Εργαζομένων σε αυτόν, σε ό,τι αφορά την πρόσφατη εγκύκλιο σχετικά με την εξέταση των υπαλλήλων που θέλουν να εργαστούν στα γραφεία του εξωτερικού σε ξένες γλώσσες. Ειδικότερα, ο Σύλλογος με επιστολή του προς το γενικό γραμματέα του ΕΟΤ υποστηρίζει ότι τα προσόντα για τους υπαλλήλους των γραφείων του εξωτερικού προβλέπονται από τη νομοθεσία, αλλά δεν εφαρμόζονται από την πολιτική ηγεσία. Κατηγορεί, μάλιστα, την τελευταία για διακριτική και αποσπασματική εφαρμογή του σχετικού νόμου, και υποστηρίζει ότι και με την τελευταία εγκύκλιο για την εξέταση σε ξένες γλώσσες δε δίνεται λύση στο υπαρκτό πρόβλημα, ότι τα γραφεία του εξωτερικού δεν είναι στελεχωμένα με προσωπικό που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις αυτής της θέσης. Επιπλέον, ο σύλλογος αναφέρει ότι με την εγκύκλιο εξαιρούνται από τη διαδικασία εξέτασης όσοι πιστοποιούν την επάρκεια ξένης γλώσσας από ινστιτούτα ή εκπαιδευτικά ιδρύματα που δεν είναι αναγνωρισμένα από το κράτος και ότι αφήνονται περιθώρια για εξυπηρέτηση "ημετέρων" φωτογραφίζοντάς τους. Τέλος, ζητούν να προωθηθεί το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα για να υπάρξει συνολική αντιμετώπιση του ζητήματος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ