Τη λύση της ολικής παράκαμψης του Κεραμεικού από τη γραμμή 3 του Μετρό, με την οποία συμφώνησαν τόσο ο πρωθυπουργός, Κ. Σημίτης όσο και ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης, έθεσε στο χτεσινό Υπουργικό Συμβούλιο ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος. Η παραπάνω... ταύτιση απόψεων σημαίνει ότι σώζεται ένας από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς τόπους της χώρας.
Θυμίζουμε ότι η σήραγγα αρχικά επρόκειτο να περάσει κάτω από τον Κεραμεικό! Οι αντιδράσεις αρχαιολόγων, που επέμεναν στην ολική παράκαμψη, φορέων και Τύπου επανέφεραν το θέμα αλλά "πέτυχαν" μόνο την παράκαμψη λίγων μέτρων. Ο φόβος για την τύχη των μνημείων οδήγησε στη λύση της πιλοτικής σήραγγας, με γνωμοδότηση (κατά πλειοψηφία) του ΚΑΣ, που όμως δεν μπορούσε να εγγυηθεί και τη διάσωση του Κεραμεικού.
Για όλα αυτά δαπανήθηκαν ατέλειωτες ώρες συζητήσεων και πολύ μελάνι. Τελικά η "Αττικό - Μετρό" κρίνει ότι με τη διάνοιξη της πιλοτικής θα υπάρξει μεγαλύτερη καθυστέρηση στο έργο. Από την άλλη ο υπουργός Πολιτισμού φαίνεται πως δε θέλει να χρεωθεί την τύχη του Κεραμεικού, αφού και η παραμικρή βλάβη του δεν "εξαργυρώνεται", ούτε αντιστρέφεται. Αλλωστε οι όροι που είχαν θέσει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και η επιτροπή που συγκροτήθηκε, σχετικά με τη διάνοιξη της πιλοτικής σήραγγας δεν τηρήθηκαν όπως έπρεπε.
Αλλωστε για τον Κεραμεικό αυτή η λύση - της παράκαμψης - θα έπρεπε να είχε ακολουθηθεί από την αρχή. Κάλλιο αργά παρά ποτέ...
Αιτία χρόνιας διαμάχης μεταξύ των θετικών επιστημόνων και της Πρυτανείας του Πανεπιστημίου Αθηνών, αποτέλεσε η χρήση του Παλαιού Χημείου (Σόλωνος) και λύση δόθηκε προχτές από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ).
Το Παλαιό Χημείο σχεδιάστηκε από τον Τσίλερ και θεμελιώθηκε (1887) σε συνεργασία με τον αρχιτέκτονα του Βερολίνιου Χημείου Ζάρσταν και την έγκριση του διάσημου χημικού Χόφμαν.Εγινε ο πρώτος ιστορικός χώρος των θετικών επιστημών στην Ελλάδα με πρωτοποριακές για την εποχή εγκαταστάσεις και εξοπλισμό (7.000 συσκευές και όργανα). Εγινε, όμως, και ο πρώτος πανεπιστημιακός χώρος, συνδεμένος με εθνικούς και δημοκρατικούς αγώνες.Αναφέρουμε ενδεικτικά κάποιους σταθμούς της διττής - ιστορικής και επιστημονικής - σπουδαιότητας του κτιρίου: ο ασύρματος που εγκαταστάθηκε εξελίχθηκε σε ραδιοφωνικό σταθμό του Πανεπιστημίου, λειτούργησε παράνομα στην Κατοχή και μετέδωσε το μήνυμα της Απελευθέρωσης. Στο Μεγάλο Αμφιθέατρο έγινε στις 25/3/1942 η πρώτη παμφοιτητική συγκέντρωση, που κατέληξε σε συλλαλητήριο. Εκεί λειτούργησε το πρώτο Πανεπιστημιακό Οινοποιείο και εκεί βρίσκονται η πρώτη γεννήτρια ακτίνων "Ρέντγκεν", όργανα από το Πανεπιστήμιο Σμύρνης κ.ά.
Αντιστρόφως ανάλογη με τη σπουδαιότητά του είναι η σημερινή εικόνα του, αν και χαρακτηρισμένου από το ΥΠΠΟ, ως ιστορικά διατηρητέου: φθορά, καταστροφή, σωροί σκουπιδιών.Και η διαμάχη: η Πρυτανεία επιδίωκε να στεγάσει γραφεία καθηγητών της Νομικής Σχολής (!) και βιβλιοθήκη. Οι ενώσεις των θετικών επιστημόνων απαιτούσαν επιτόπια διατήρηση όλων των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού και οργάνωση Μουσείου Φυσικών Επιστημών, χώρων επίδειξης πειραμάτων, σεμιναρίων κλπ.
Η λύση που δόθηκε είναι συνδυαστική και ταυτόχρονα απαγορευτική για αλλαγή χρήσης του κτιρίου και αποσύνδεσής του από την ιστορία του.Χαρακτηρίζεται διατηρητέος ολόκληρος ο εξοπλισμός και επιτοπίως: το εργαστήριο και ο εξοπλισμός της Ανόργανης Χημείας,το γραφείο της έδρας του καθηγητή Φυσικών Επιστημών,το μικρό Αμφιθέατρο και ο χώρος του ασύρματου.Θα επιδιωχτεί η διατήρηση του μεγάλου Αμφιθεάτρου (περίφημης ακουστικής), θα γίνει καταγραφή του εξοπλισμού και συντήρησή του (συνεργασία των Υπηρεσιών του ΥΠΠΟ) και θα αντιμετωπιστούν θέματα μουσειολογικά, αφού στον τρίτο όροφο θα στεγαστεί μουσείο. Το κτίριο θα φιλοξενήσει και βιβλιοθήκη, κατόπιν μελέτης.
Δ. ΜΥΡΙΛΛΑ
Απονεμήθηκαν προχτές το βράδυ στη "Στοά Βιβλίου", από τον υπουργό πολιτισμού, τα Κρατικά Λογοτεχνικά Βραβεία του 1997 στους: Βύρωνα Λεοντάρη("Εν γη αλμυρά"), Νίκο Μπακόλα ("Η ατέλειωτη γραφή του αίματος"), Μένη Κουμανταρέα ("Η μυρωδιά τους με κάνει να κλαίω"), Δημήτρη Ραυτόπουλο ("Αρης Αλεξάνδρου, ο εξόριστος"), Ηλία Χ. Παπαδημητρακόπουλο ("Τόποι τέσσερις"), Γιώργο Αλισανδράτο (για το σύνολο του έργο του), Αλέξανδρο Ισαρη (μετάφραση), Αμι Μιμς (μετάφραση του έργου του Γιάννη Ρίτσου: "Iconostasis of anonymus saints") και στην Ελένη Σαραντίτη (με ομόφωνη απόφαση, το κρατικό παιδικό λογοτεχνικό βραβείο για το βιβλίο της "Κάποτε ο κυνηγός").
Να σημειωθεί ότι αυτό το βραβείο, είναι το τρίο που απέσπασε η Ε. Σαραντίτη. Το βιβλίο της βραβεύτηκε από την ΟΥΝΕΣΚΟ (παγκόσμιος Διαγωνισμός Συγγραφής Παιδικού Βιβλίου) και από τον "Κύκλο Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου", του οποίου το χρηματικό έπαθλο πρόσφερε η συγγραφέας στους Κούρδους πρόσφυγες. Η Ελένη Σαραντίτη στην τελετή της απονομής εξέφρασε τη χαρά της για τη βράβευση και γιατί το έργο της γνώρισε την ελληνική αποδοχή και συγκίνηση. "Το μυθιστόρημά μου απευθύνεται στους νεαρούς αναγνώστες. Στα παιδιά, που μέσα από τις σελίδες μου θα γνωρίσουν τα πάθη και τους καημούς της προσφυγιάς - και ίσως συγκινηθούν. Και ελπίζω μεγαλώνοντας να μην επιτρέψουν άλλες τραγωδίες. Για τη χαρά, την πρόοδο των παιδιών μας, ας ευχηθούμε να έχουμε περισσότερα βιβλία, περισσότερες πηγές φιλίας και αντίστασης. Και ας αφήσουμε τα παιδιά όλου του κόσμου να πιουν από τις πηγές αυτές", τόνισε στην ευχαριστήρια ομιλία της.
Η αντίθεση της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών ως προς το Νομοσχέδιο του ΥΠΠΟ, υπογραμμίζεται για μια ακόμη φορά σε ανακοίνωση του ΔΣ της ΕΕΣ, με αφορμή συνέντευξη του υπουργού Πολιτισμού σε απογευματινή εφημερίδα. Απαντώντας στον υπουργό το ΔΣ της ΕΕΣ τονίζει: "Ανεπίτρεπτα αναφέρεσθε σε "διαφωνίες", που υπάρχουν στο εσωτερικό της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, για να δικαιολογήσετε τον αυταρχισμό στον τρόπο σύνταξης και ψήφισης του Πολυνομοσχεδίου. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι τα σωματεία - και ιδιαίτερα τα πνευματικά, όπως η ΕΕΣ - βρίσκουν πάντα τους τρόπους και λύνουν τις εσωτερικές τους "διαφωνίες". Πάντως, σε σχέση με το Νομοσχέδιο του ΥΠΠΟ, σας γνωρίζουμε ότι σύσσωμο το ΔΣ και τα μέλη της ΕΕΣ είμαστε απόλυτα αντίθετοι".
Η περίφημη όπερα του Πουτσίνι "Μποέμ",ανεβαίνει από αύριο και πάλι στην Εθνική Λυρική Σκηνή.Πρόκειται για την πετυχημένη περσινή παράσταση της ΕΛΣ, σε σκηνοθεσία της Λίνας Βερτμίλερ.Η "Μποέμ" παρουσιάζεται στα ιταλικά, με ελληνικούς υπέρτιτλους. Η μουσική διεύθυνση είναι του Ηλία Βουδούρη, η επιμέλεια της σκηνοθεσίας του Παναγιώτη Τρούσσα και της Μαρίνας Βαφειάδη και η διεύθυνση της χορωδίας της Φανής Παλαμίδη. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι Μάρθα Αράπη, Τζένη Δριβάλα, Ζάχος Τερζάκης, Ντομένικο Γκέγκι, Παναγιώτης Αθανασόπουλος, Διονύσης Τρούσσας, Τάσσης Χριστογιαννόπουλος, Γιώργος Παππάς κ.ά. Συμμετέχει η Παιδική Χορωδία του Εθνικού Ωδείου Φαλήρου, σε διεύθυνση του Νίκου Βασιλείου. Οι παραστάσεις θα επαναληφθούν στις 24, 26, 28/12 και 2, 4, 7, 9/1.
Τιμητική βραδιά για τον Δημήτρη Ψαθά,διοργανώνει, σήμερα,(7.30μμ) το Κέντρο Νεότητας Χαλανδρίου (Δαναϊδων και Αντιγόνης, Πλατεία Κέννεντυ). Θα μιλήσουν ο δήμαρχος Χαλανδρίου Κ. Παττακός και η κόρη του συγγραφέα Μ. Ψαθά. Το πρόγραμμα θα παρουσιάσει ο ηθοποιός - σκηνοθέτης Τάσος Ράμσης,με την ευθύνη του οποίου το Θεατρικό Εργαστήρι θα παρουσιάσει το πρώτο μέρος της κωμωδίας "Μικροί Φαρισαίοι" και αποσπάσματα άλλων έργων του Ψαθά. Θα λειτουργήσει και έκθεση φωτογραφίας και βιβλίου του συγγραφέα. Είσοδος ελεύθερη.
"Ακρωτήρι Θήρας: Τριάντα χρόνια έρευνας (1967-1997)",είναι το θέμα της επιστημονικής συνάντησης που ξεκίνησε χτες και συνεχίζεται σήμερα (9πμ) στην Αρχαιολογική Εταιρεία (Πανεπιστημίου 22). Οι ενότητες "Παραγωγή και συστήματα μέτρησης", "Διατροφή", "Αποθήκευση αγαθών", "Τέχνη", "Ιδεολογία", "Εξωτερικές σχέσεις", "Σύγχρονη τεχνολογία", αποτελούν τα θέματα των ομιλιών των: Α. Μιχαηλίδου, Χ. Μπουλωτή, Α. Σαρπάκη, Α. Αγραφιώτη, Κ. Τρανταλίδου, Α. Γραμμένου, Κ. Αλεξοπούλου, Μ. Μπελογιάννη, Π. Σωτηρακοπούλου, Α. Βλαχόπουλου, Χ. Ντούμα, Γ. Αλεξόπουλου, Ε. Παναγιωτακοπούλου, Β. Φυντικάκη κ.ά.